گل تاج خروس و آشنایی با خواص دارویی شگفت انگیز آن

آیا تا به حال نام گل تاج خروس به گوش‌تان خورده است؟ تاج خروس نام یک گیاه علفی پرخاصیت است که گل‌های آن شباهت زیادی به تاج خروس دارند. این گیاه بیش از 60 گونه مختلف دارد و حدود 8 هزار سال است که کشت می‌شود.

برگ و دانه‌های این گیاه به طور طبیعی فاقد گلوتن بوده و سرشار از پروتئین، فیبر، ریز مغذی‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند. این ویژگی باعث شده تا تاج خروس خواص شگفت‌انگیزی برای بدن به همراه داشته باشد.

در ادامه این مقاله از ایده آل مگ، قصد داریم فواید، نحوه استفاده و مضرات گل تاج خروس را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه گل تاج خروس

قریب به هزاران سال پیش، مردم آمریکا در طب سنتی از این گیاه به عنوان یکی از داروهای گیاهی استفاده می‌کردند. امروزه به دلیل خواص فراوان تاج خروس، این گیاه در کشورهای روسیه، هند، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و آفریقا، اهلی شده و به شکل عمده کشت می‌شود.

گیاه تاج خروس

این گیاه دارای حدود ۶۰ گونه است که بیشتر آن‌ها به عنوان علف هرز شناخته می‌شوند و کارایی مفیدی ندارند؛ به همین دلیل بلااستفاده‌ هستند. با این وجود، برخی از افراد برگ گونه‌ای از گیاه تاج خروس را به عنوان سبزیجات و دانه‌هایش را به عنوان غلات و حبوبات مقوی استفاده می‌‌کنند.

خصوصیات ظاهری تاج خروس

گل تاج خروس برگ‌های سبز و بنفش داشته و به صورت طبیعی حدود یک متر رشد می‌کند. مرحله گلدهی این گیاه معمولا در فصل پاییز و تابستان‌ شروع می‌شود.

گل‌های این گونه از گیاهان به رنگ قرمز، زرد و بنفش‌اند و به دلیل شباهتی زیادی که به تاج خروس دارند، آن‌ها را گیاه تاج خروس می‌نامند. جالب است بدانید که در طول یک سال، هر یک از این گل‌ها می‌توانند قریب به 600 هزار دانه تولید کنند.

خواص دارویی گل تاج خروس

از آنجایی که گل تاج خروس سرشار از پروتئین و مواد معدنی مفید است، خواص درمانی بسیار زیادی دارد. سال‌هاست که این گیاه به منظور تقویت سیستم ایمنی و درمان بسیاری از بیماری‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا تاج خروس

در ادامه، به برخی از خواص تاج خروس و موارد استفاده از آن اشاره می‌کنیم.

کاهش کلسترول خون

کلسترول نوعی چربی است که در سراسر بدن یافت می‌شود. اگر فرد در رژیم غذایی خود غذاهای چرب زیادی مصرف کند، کلسترول مضر در رگ‌های خونی تجمع کرده و باعث تنگی عروق می‌شود.

برخی از پژوهش‌های انجام‌شده روی حیوانات، نشان داده‌اند که گل تاج خروس می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد. یک آزمایش روی همسترها نشان داد که روغن این گیاه، کلسترول مضر خون را 22 درصد کاهش می‌دهد؛ در حالی که باعث افزایش کلسترول مفید خون می‌شود.

علاوه بر آن، یک مطالعه بر روی جوجه‌ها نشان داد که رعایت رژیم غذایی حاوی گل تاج خروس، کلسترول کل خون را تا 30 درصد و کلسترول مضر خون را تا 70 درصد کاهش می‌دهد.

با این حال، علی رغم این نتایج امیدوارکننده، هنوز تحقیقات بیشتری برای درک تأثیر این گیاه بر سطح کلسترول خون انسان مورد نیاز است.

کاهش وزن

گل تاج خروس سرشار از پروتئین و فیبر است؛ که هر دو می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. طبق نتایج یک آزمایش کوچک، مشخص شد که مصرف صبحانه حاوی پروتئین بالا می‌تواند سطح گرلین، هورمونی که باعث تحریک گرسنگی می‌شود، را کاهش دهد.

خواص تاج خروس

یک آزمایش دیگر روی 19 نفر نشان داد که رعایت رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا، باعث کمتر شدن اشتها و کاهش کالری دریافتی روزانه می‌شود.

علاوه بر آن، فیبر موجود در این گل نیز به آرامی در دستگاه گوارش حرکت می‌کند و دیرهضم است. این اتفاق باعث می‌شود تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

با این وجود، هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات نقش این گیاه در کاهش وزن مورد نیاز است.

تقویت دستگاه گوارش

یکی از خواص تاج خروس، وجود فیبر فراوان در دانه‌های این گیاه است که باعث می‌شود باکتری‌های مفید، در دستگاه گوارش رشد کنند. وجود باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش (به ویژه روده) ضروری است. این باکتری‌ها به حفظ سلامت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

همچنین برگ گل تاج خروس در درمان اسهال و خونریزی دستگاه گوارش مؤثر است. مصرف منظم برگ این گیاه به هضم غذا نیز کمک می‌کند. پس کسانی از بیماری معده و روده رنج می‌برند، می‌توانند از این گیاه برای بهبود بیماری خود کمک بگیرند.

تقویت زنان باردار

یکی دیگر از خواص گل تاج خروس، قابلیت اکسیژن‌رسانی بالای آن است. این ویژگی سبب شده تا برای زنان باردار بسیار مفید باشد. استفاده منظم از این گیاه سلامت هرچه بیشتر جنین و مادر را به دنبال خواهد داشت.

به علاوه، بسیاری از زنان باردار دچار کمبود فولیک اسید هستند. این کمبود می‌تواند منجر به نقص عصبی در نوزادان شود. می‌توانید با افزودن مقداری دانه یا برگ تاج خروس به رژیم غذایی خود، از سلامت جنین محافظت کنید.

با این حال، با توجه به حساسیت بالای دوره بارداری، توصیه می‌شود قبل از مصرف گیاهان دارویی حتما با پزشک مشورت کنید.

سلامت چشم

این گیاه علاوه بر مواد معدنی، فیبر، پروتئین و آهن، دارای ویتامین A هم است. این ویتامین برای تقویت بینایی بسیار مؤثر است.

گیاه تاج خروس

همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه می‌توانند پیشرفت آب مروارید را کند یا متوقف کنند. گیاه تاج خروس با کاهش استرس اکسیداتیو در سیستم چشمی، قادر است بینایی را سالم و قوی نگه دارد.

درمان سرطان

یکی از مهم‌ترین فواید تاج خروس، درمان سرطان است. این گیاه حاوی ویتامین E و پروتئین‌های فراوانی است که می‌توانند به بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده‌ ناشی از شیمی‌درمانی کمک کنند.

مواد مغذی موجود در این گیاه باعث بهبود رشد سلول و باکتری‌های مفید بدن می‌شوند. همچنین وجود ماده‌ای به نام توکوترینول در این گیاه، تکثیر سلول‌های سرطانی را دچار اختلال می‌کند. همه این فواید دلیل محکمی بر این قضیه هستند که گل تاج خروس برای درمان سرطان مفید است.

درمان دیابت

گل تاج خروس دارای مقدار زیادی قند (گلوکز) است. اما طبق تحقیقی که بر روی موش‌ها انجام‌شده، این قند به دلیل طبیعی بودن نه تنها تأثیر مضری بر بدن ندارد، بلکه برای درمان دیابت نیز مؤثر واقع شده است.

پیشگیری و درمان پوکی استخوان

برگ تاج خروس حاوی طیف وسیعی از مواد معدنی، از جمله مقدار زیادی کلسیم است. میزان بالای کلسیم باعث شده تا این گیاه به یک خوراکی فوق‌العاده برای تقویت استخوان و جلوگیری از بیماری پوکی استخوان تبدیل شود.

جلوگیری از تصلب شرایین

پتاسیم موجود در گل تاج خروس، رگ‌های خونی را گشادتر کرده و با کاهش فشار بر سیستم قلبی عروقی، منجر به کاهش فشار خون می‌شود. در نتیجه، احتمال ابتلای فرد به تصلب شرایین کاهش خواهد یافت.

به علاوه، همانطور که پیش‌تر گفتیم، فیتو استرول‌های موجود در این گیاه کلسترول مضر خون را کاهش داده و از این طریق، مانع از انسداد رگ‌ها می‌شوند.

20 تا از خواص برگ زیتون برای جوانی | درمان و لاغری

درمان واریس

رگ‌های برجسته‌ای که در سطح پوست به رنگ آبی یا بنفش دیده می‌شوند، رگ‌های واریسی نام دارند. این رگ‌ها اغلب در دست و پای افراد مسن دیده می‌شوند.

گل تاج خروس

گیاه تاج خروس حاوی فلاونوئیدهای متعددی از جمله روتین است که می‌توانند در تقویت دیواره‌های مویرگی مؤثر باشند. این گیاه همچنین مقدار زیادی ویتامین C دارد؛ ویتامینی که برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن به ترمیم و تقویت دیواره رگ‌های خونی کمک می‌کند.

خاصیت دارویی گل تاج خروس برای پوست و مو

تاج خروس حاوی لیزین است؛ نوعی آمینواسید مفید که بدن نمی‌تواند تولید کند. لیزین فولیکول‌های مو را تقویت کرده و از ریزش و طاسی جلوگیری می‌کند. آهن موجود در این گیاه نیز مانع از سفید شدن زودرس مو می‌شود.

از سوی دیگر، روغن تاج خروس می‌تواند برای پوست بسیار مفید باشد. روغن این گیاه خاصیت آبرسانی، سم‌زدایی و تسکین بخشی دارد و با بهبود قابلیت ارتجاعی پوست، چین و چروک را کاهش می‌دهد.

روغن تاج خروس سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 است. از این رو، سریع جذب می‌شود و لطافت را به پوست برمی‌گرداند.

این روغن همچنین به بازسازی پوست کمک می‌کند؛ که می‌تواند برای افراد مبتلا به پسوریازیس، اگزما، آکنه و سایر بیماری‌های پوستی بسیار مفید باشد.

با مهم‌ترین خواص بابونه برای سلامتی و مضرات آن بیشتر آشنا شوید

طرز استفاده از گل تاج خروس

به منظور استفاده از گل تاج خروس برای مو، کافی است موها و پوست سر خود را با استفاده از چند قطره روغن تاج خروس ماساژ دهید. سپس دور موهای خود حوله بپیچید و 30 دقیقه صبر کنید. همچنین می‌توانید آب برگ‌های گیاه را استخراج کرده و به موهای خود بمالید.

دانه تاج خروس

به منظور بهره‌مند شدن از خواص گل تاج خروس برای پوست، ابتدا دست‌ها را شسته و آن‌ها را کمی مرطوب نگه دارید. حدود 3 قطره روغن تاج خروس را روی کف دست‌های خود بریزید و آن‌ها را به هم بمالید. سپس روغن را روی صورت ماساژ دهید. در نهایت، صورت خود را بشویید.

برای مصرف خوراکی گیاه تاج خروس، می‌توانید ساق‌های این گیاه را حرارت داده و در سوپ بریزید؛ یا حتی خام به عنوان سبزیجات استفاده کنید. برگ‌های تاج خروس در انواع سالاد به کار برده می‌شوند.

دانه‌های تاج خروس را می‌توان به عنوان حبوبات پخته‌شده و یا به صورت خام مصرف کرد. به علاوه، استفاده از پودر تاج خروس در پخت انواع کیک، نان و کلوچه کاربرد دارد.

عوارض استفاده از گل تاج خروس

اگرچه تاج خروس دارای املاح معدنی زیادی است، اما در کنار این مواد مفید مقداری مواد سمی نیز وجود دارد. به همین دلیل مصرف بیش از اندازه این گیاه می‌تواند برای انسان مضر باشد.

دانه های تاج خروس

بسیاری از کودکان تحمل جذب پروتئین به مقدار زیاد را ندارند. از این رو، مصرف این گیاه ممکن است آن‌ها را دچار معده درد و اسهال کند. این گیاه همچنین برای کسانی که سنگ صفرا و سنگ کلیه دارند توصیه نمی‌شود.

یکی دیگر از عوارض گل تاج خروس این است که در زمان مصرف کلسیم نباید استفاده شود. چرا که این گیاه حاوی لیزین بوده و مصرف همزمان این دو ماده می‌تواند برای افراد مشکل‌آفرین باشد.

کلام آخر

در مجموع، گل تاج خروس یکی از گیاهان دارویی پرخاصیت است که از هزاران سال پیش مورد استفاده افراد مختلف قرار می‌گرفته است.

این گیاه دارای ساقه‌ای به ارتفاع یک متر، برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و گل‌های قرمز، بنفش و زرد است. به دلیل خواص بی‌نظیر تاج خروس، آن را برای درمان بیماری‌های مختلف به کار می‌برند.

اگر درباره گل تاج خروس و فواید آن سؤال یا ابهامی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

خواص گل تاج خروس برای کاهش کلسترول چیست؟

برخی از پژوهش‌های انجام‌شده روی حیوانات، نشان داده‌اند که گل تاج خروس می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد. یک آزمایش روی همسترها نشان داد که روغن این گیاه، کلسترول مضر خون را 22 درصد کاهش می‌دهد؛ در حالی که باعث افزایش کلسترول مفید خون می‌شود.

آیا گل تاج خروس در درمان دیابت مفید است؟

بله. گل تاج خروس دارای مقدار زیادی قند (گلوکز) است. اما طبق تحقیقی که بر روی موش‌ها انجام‌شده، این قند به دلیل طبیعی بودن نه تنها تأثیر مضری بر بدن ندارد، بلکه برای درمان دیابت نیز مؤثر واقع شده است.

3.9 | (16)
منبع healthline organicfacts odelebeauty
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x