راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران چیست؟ فرض کنید در جمعی رسمی قرار گرفته‌اید و قصد دارید نظری مخالف جمع را ابراز کنید. کم کم احساس می‌کنید دست‌ها و پاهای شما یخ زده! انگار هیچ اکسیژنی برای نفس کشیدن وجود ندارد! ضربان قلب‌تان آنقدر بالا رفته که شاید فکر کنید دیگران هم صدای آن را می‌شنوند! گلویتان هم حسابی خشک شده و توان سخن گفتن ندارید!…اما زمان در حال گذر است و تمام حرف‌های شما ناگفته باقی مانده است!…یک پایان غم انگیز برای این داستان این است که جلسه تمام می‌شود و شما در حالی که هنوز دارید با خود کلنجار می‌روید، حتی یک جمله هم به زبان نیاورده‌اید!…

آیا این حالت‌ها برایتان آشنا است؟… حتما شما هم با ما هم عقیده‌اید که هیچکس دوست ندارد چنین شرایط سخت و عذاب آوری را تحمل کند. تا به حال فکر کرده‌اید که راه برون رفت از این احساسات نامطلوب چیست؟

آنچه پیش روی شما است یک مقاله کاربردی و مفید در زمینه راه‌های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران است.

بدون تردید با بکار بستن راهکارهایی که در ادامه خواهید خواند، یک فضای متفاوت اجتماعی و احساسی را تجربه می‌کنید. اما پیش از آن لازم است بدانیم که اساسا اعتماد به نفس چیست و چرا این ویژگی اینقدر اهمیت دارد. با ایده آل مگ همراه باشید.

چرا باید اعتماد به نفس خود را بشناسیم؟

همین ابتدای کار باید بگوییم که اگر تصور می‌کنید برخی از مردم اعتماد به نفس دارند و برخی خیر، سخت در اشتباهید! اعتماد به نفس خصوصیتی است که در وجود همه افراد می‌توان آن را یافت. تنها تفاوت افراد در شدت و ضعف این احساس است.

به علاوه زمینه‌ای که قصد دارید میزان اعتماد به نفس خود را در آن بسنجید هم مهم است. اگر خوب فکر کنید می‌بینید که در گذشته، در بسیاری زمینه‌ها به خوبی از پس کارها برآمده‌اید، اما شاید تا حالا نتوانسته باشید به احساس ترس خود از سخنرانی در جمع غلبه کنید.

خبر خوب این است که تمام این مشکلات قابل حل است. پس در همین ابتدا توصیه می‌کنیم که در کنار تمرکز بر تمام زمینه‌های مثبت وجود خود، اعتماد به نفس در خود را تقویت کنید.

شناخت اعتماد به نفس

تعریف اعتماد به نفس، باور داشتن به توانمندی‌ها و مهارت‌های خود فارغ از هر قضاوتی، است. این احساس کفایت، ریشه در درون خود شما دارد، البته باید توجه داشته باشید که مرز ظریفی میان اعتماد به نفس و عزت نفس وجود دارد.

عزت نفس میزان احترام و ارزشی است که شما برای خودتان قائل هستید و به نوعی می‌توان گفت اعتماد به نفس بخشی از عزت نفس است. برای تقویت اعتماد به نفس لازم است که عزت نفس بالایی داشته باشید.

اندازه گیری میزان اعتماد به نفس

آزمون‌های زیادی برای سنجش میزان اعتماد به نفس وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هدف ما در اینجا به دست دادن یک شمای کلی از سطوح مختلف اعتماد به نفس است.

به طور کلی مردم از نظر میزان اعتماد به نفس به سه گروه تقسیم می‌شوند:

گروه اول کسانی هستند که در سطوح بالای اعتماد به نفس قرار دارند. شاید بکار بردن تعبیر اعتماد به نفس کاذب در مورد این افراد مناسب‌تر باشد زیرا این سطح خطرناک از اعتماد به نفس، از باوری مبالغه آمیز در مورد خود ناشی می‌شود. اغلب این افراد حاصل تربیت‌هایی با کمال‌گرایی‌های افراطی هستند. شکست چنین افرادی نیز اغلب زمینه شکل‌گیری شخصیت‌های ضداجتماعی و رفتارهای مجرمانه را رقم می‌زند.

گروه دوم از اعتماد به نفس نسبی برخوردارند و هدف ما نیز دستیابی به این حد اعتدال و میانه است. در ادامه بیشتر در مورد این گروه افراد صحبت خواهیم کرد و راه های افزایش اعتماد به نفس در رابطه را خواهیم شناخت.

گروه سوم، زیر سطح اعتماد به نفس قرار دارند، احساس شک و دودلی، نارضایتی درونی و نوعی بدبینی همیشگی از خصوصیات بارز این دسته است. افرادی که هیچ‌گاه خطر نمی‌کنند و در صورت موفقیت در هر زمینه‌ای آن را به دیگران یا شانس نسبت می‌دهند در این دسته قرار می‌گیرند.

ریشه اعتماد به نفس

مثل خیلی از خصوصیات دیگر، برای ردیابی ریشه اعتماد به نفس هم ناگزیریم به دوران کودکی بازگردیم. واقعیت این است که خانواده به عنوان اولین اجتماع کوچکی که هر فردی آن را تجربه می‌کند، نقش بسیار زیادی بر میزان اعتماد به نفس شما دارد.

ریشه اعتماد به نفس در انسان ها

اگر در گذشته والدین سخت گیری داشته‌اید که مدام در حال ایرادگیری از شما بوده‌اند، تعجبی ندارد که در بزرگسالی هم احساس تشویش، تردید و ترس از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن، پیوسته همراه شما باشد.

اگر چنین گذشته‌ای را هم پشت سر گذاشته‌اید، نگران نباشید. اکنون این خود شما هستید که باید شرایط را تغییر دهید. شما می‌توانید با بکارگیری  راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران، شرایط جدیدی را برای خود و اطرافیان‌تان رقم بزنید.

چرا داشتن اعتماد به نفس در مقابل دیگران اهمیت دارد؟

به قول ناپلئون بناپارت، یک سؤال درست، نیمی از پاسخ صحیح است. اما برای پاسخ به این سؤال کافی است نگاهی موشکافانه‌تر به محیط‌هایی که به آن‌ها رفت و آمد دارید، داشته باشید.

برای مثال روابط شما به عنوان یک دانش آموز با سایر هم کلاسی‌هایتان چگونه است؟ آیا می‌توانید به موقع سؤالات خود را از معلم بپرسید؟ آیا در فعالیت‌های گروهی نقش مؤثر و فعالی دارید؟به عنوان یک کارمند چطور؟ اوضاع روابط شما در محیط خانه چطور است؟

هر جایی که هستید و به هر کاری که مشغولید، سعی کنید با خود صادق باشید.تا به حال چند مرتبه پیش آمده که قدرت ابراز نظرات خود را نداشته‌اید و یا نتوانسته‌اید آن طور که شاید و باید مطابق با خواسته‌های درونی خود عمل کنید؟

اهمیت اعتماد به نفس

واقعیت این است که این ویژگی شخصیتی همیشه همراه شماست. اگر می‌خواهید مسائل و مشکلات پیش روی خود را با قدرت بیشتری حل و فصل کنید. در ارتباط با دیگران به موفقیت‌های بهتری دست یابید. به اهمیت این احساس ارزشمند درونی پی می‌برید.

در واقع هنگامی که شما به خود اعتماد کافی داشته باشید، می‌توانید اعتماد دیگران را نیز به خود جلب کنید. با جلب اعتماد دیگران شما می‌توانید نقش مؤثرتری در حوزه روابط کاری و اجتماعی ایفا کنید.

داشتن اعتماد به نفس، از جنبه جسمی و عاطفی نیز به محافظت از شما کمک می‌کند، چون با وجود تمام تلاش‌ها، ما واقعاً نمی‌توانیم پنهان کنیم که درباره خود چه فکری می‌کنیم و خود را در جهان چگونه ارائه می‌دهیم. به همین ترتیب است که چگونگی پاسخ دادن دنیا به رفتارهای ما نیز رقم خواهد خورد.

راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

راهکارهای بیشماری وجود دارند که با کمک گرفتن از آن‌ها می‌توانید اعتماد به نفس خود در مقابل دیگران را افزایش دهید. فراموش نکنید که فقط در سایه عمل به این راهکارها است که می‌توانید شرایط  متفاوتی را نسبت به گذشته تجربه کنید؛

  1. یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌ های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران تظاهر به داشتن اعتماد به نفس است! شاید ظاهر این کلام برایتان خنده دار باشد، اما شک نکنید که با چند بار عمل به این توصیه، متوجه تغییراتی اساسی در رفتارتان خواهید شد.افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران
  2. دست از سرزنش کردن خود و دیگران بردارید. اشتباهات خود را بپذیرید و با آن‌ها مثل هدیه‌های روزگار رفتار کنید. فراموش نکنید که شما می‌توانید بزرگترین دشمن اعتماد به نفس خود باشید، پس به هیچ عنوان خودتان را توبیخ یا تحقیر نکنید.
  3. بپذیرید که هیچ دو آدمی شبیه هم نیستند. با پذیرش این موضوع می‌توانید دست از مقایسه کردن بردارید و به تفاوت فکر و اندیشه آدم‌های اطرافتان احترام بگذارید. این کار احساس آرامش درونی شما را چند برابر خواهد کرد.
  4. «نه گفتن» را تمرین کنید. نه گفتن یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام است. نترسید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. امتحان کنید.
  5. حتما در اطراف شما هم آدم‌هایی وجود دارند که آن‌ها را به عنوان یک انسان موفق و صاحب اعتماد به نفس بالا می‌شناسید. به رفتار و کردار آن‌ها دقت کنید. نوع صحبت کردن، زبان بدن و واکنش‌های آن‌ها در موقعیت های حساس را در نظر آورید، آن‌ها می‌توانند الگوی رفتاری خوبی برای شما باشند.
  6. تماس چشمی با آدم‌ها و لبخند را فراموش نکنید. در این مورد می‌توانید چند بار در روز جلوی آینه اتاق‌تان تمرین کنید.
  7. لیستی از نقاط قوت خود تهیه کنید. در این لیست تمام ویژگی‌های مثبت خود را که باعث احساس لذت و رضایت در شما می‌شوند، بنویسید. پیوسته این لیست را مرور کنید و توسعه دهید.
  8. یکی دیگر از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس در برابر دیگران شروع یک پروژه شخصی جدی است. این کار می‌تواند یک سرگرمی یا آموختن مهارتی جدید باشد. به هر حال احساس شما بسیار بهتر و بالنده‌تر از گذشته خواهد شد.
  9. برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کنید و به برنامه‌های خود پایبند باشید. به تدریج می‌توانید اهداف بالاتر و برنامه ریزی‌های پیچیده‌تری را سامان دهید. این کار حس ارزشمندی و کفایت را در درون شما بیدار می‌کند.
  10. خواندن کتاب‌های مفید و گوش دادن به نوارها و سخنرانی‌های انگیزشی به تدریج حال و هوای ذهنی شما را دگرگون خواهد کرد. استفاده از کتاب و سخنان انگیزشی راهی مؤثر برای افزایش اعتماد به نفس در رابطه خواهد بود.

افزایش اعتماد به نفس در مقابل جنس مخالف

علاوه بر آنچه خواندید، باید بدانید که برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل جنس مخالف، ظرافت‌های رفتاری دیگری هم وجود دارد. دانستن این ظرافت‌ها باعث می‌شود در برخورد با جنس مخالف رفتاری موجه و قابل قبول داشته باشید. به این موارد دقت کنید:

به ظاهر خود اهمیت دهید

هیچ وقت تأثیر یک ظاهر آراسته را در افزایش اعتماد به نفس‌تان دست کم نگیرید. موهای شانه کرده و تمیز، لباس مرتب و اتو کشیده و خلاصه آنچه که مخاطب در ظاهر شما می‌بیند، باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. داشتن ظاهر مرتب در اولین برخورد، باعث می‌شود فرد مقابل‌تان نیز نظر مثبتی نسبت به شما پیدا کند.

خودتان باشید

گاهی فکر می‌کنید که به اندازه کافی جذاب نیستید. فراموش نکنید که خصوصیات مثبت فراوان دیگری در شما وجود دارد که می‌تواند موجبات تحسین دیگران را فراهم کند. آن افرادی که دوست دارید با آنها باشید، شما را به خاطر خودتان و همان‌طور که هستید، دوست دارند. پس، از این که خودتان باشید، نترسید.

روابط با جنس مخالف

شنونده خوبی باشید

خوب گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل، یک هنر زیبا است. کسانی که شنونده‌های خوبی هستند، نه تنها باعث می‌شوند که طرف مقابل نسبت به آن‌ها اطمینان بیشتری پیدا کند، بلکه اعتماد به نفس خود را نیز بالاتر می‌برند.

شنونده خوب بودن به شما فرصت می‌دهد که طرف مقابل خود را با سخنانی که بر زبان می‌آورد، بهتر بشناسید.

بپذیرید که شنیدن جواب منفی هم می‌تواند بخشی از رابطه باشد

از جواب منفی برای خود یک کابوس نسازید. قبول کنید که هر فردی در مرحله‌ای از زندگی خود پاسخ منفی می‌شنود. به جای این ترس‌های بی‌اساس و بیهوده، صادق باشید. اگر به طرف مقابل‌تان بگویید که کمی خجالتی هستید، هیچ اشکالی ندارد. شاید در کمال ناباوری ببینید که طرف مقابل‌تان هم مانند شما خجالتی است.

شوخ‌طبع باشید

حتما شما هم قبول دارید که بودن در کنار کسی که لطیفه‌های بامزه تعریف می‌کند یا شوخ‌طبعی ذاتی دارد، نوعی احساس راحتی و آرامش ایجاد می‌کند. بسیاری از ما وقتی از خودمان مطمئن نیستیم، در خود فرو می‌رویم و به شدت ساکت و کم‌حرف می‌شویم.

این سکوت چهره‌ای سرد و خشک را از ما به نمایش می‌گذارد که اصلا خوشایند نیست. شکستن این جو سنگین با بذله گویی در حد اعتدال کمک می‌کند که طرف مقابل هم راحت‌تر باشد. در نتیجه اعتماد به نفس شما هم بیشتر می‌شود و یک موقعیت برد ـ برد به وجود می‌آید.

افزایش اعتماد به نفس در زنان

به نظر می‌رسد که بعد از پرداختن به راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران و افزایش اعتماد به نفس در مقابل جنس مخالف، موضوع افزایش اعتماد به نفس در زنان هم موضوعی حساس و چالش برانگیز است، بنابراین پیش از اتمام این مقاله چند راهکار مؤثر برای افزایش اعتماد به نفس در زنان را هم مرور می‌کنیم؛

زبان بدن خود را تقویت کنید

برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل مردان، محکم و صاف بایستید. سرتان را بالا بگیرید. قدم‌های محکم و منظم بردارید. در هنگام صحبت با دیگران ارتباط چشمی خود را با او حفظ کنید و به حد اعتدال از دستان خود در صحبت‌کردن کمک بگیرید. جالب است بدانید که روانشناسان معتقدند وقتی با کسی صحبت می‌کنید، حرکات دست‌ها به طوری که کف دست قابل مشاهده باشد. اعتماد افراد را بیشتر جلب می‌کند.

افایش اعتماد به نفس در زنان

قدرت کلمات را باور کنید

شیوه حرف زدن شما تأثیر قابل توجهی در نشان دادن میزان اعتماد به نفس شما دارد. اگر در مورد موضوعی اطمینان کامل دارید، دیگر به کار بردن الفاظی مانند «نمی‌دانم»، «شاید» و …معنایی ندارد! همچنین سعی نکنید صحبت‌تان را با سؤال به پایان برسانید. این کار حس عصبی‌بودن شما را به دیگران انتقال و اعتماد به نفس‌تان را پایین نشان می‌دهد.

ورزش کنید

ورزش کردن و اهمیت دادن به سلامت جسم و روان یک نکته کلیدی در افزایش اعتماد به نفس در زنان و البته همه‌ی انسان‌ها است. اگر روحیه‌ای شاد و اندامی متناسب می‌خواهید، حتما در طول روز چند دقیقه‌ای را به خود اختصاص دهید و ورزش کنید.

دلیل احساسات خود را بشناسید

گاهی از خود بپرسید «از چه چیزی نگران هستم؟» یا «از چه چیزی می‌ترسم؟» سعی کنید برای نگرانی خود، دلیلی منطقی بیاورید. در پاسخ به نگرانی خود بپرسید: «در این موقعیت چه اتفاقی می‌افتد؟» خواهید دید که خیلی از اضطراب‌های شما بی‌دلیل و بیهوده است. به عبارت دیگر، گاهی افکار مغشوش خیلی آزاردهنده‌تر از واقعیت امور هستند. با این کار به افزایش اعتماد به نفس خود نیز کمک می‌کنید.

تجربه‌های جدید کسب کنید

برای این کار می‌توانید از اقدامات ساده‌تر شروع کنید. برای مثال تنهایی به رستوران بروید، ورزش جدیدی را آغاز کنید یا مهارت جدیدی یاد بگیرد. خلاصه کاری کنید تا از منطقه‌ امن خود خارج شوید. مطمئن باشید با هر قدمی که برای خارج‌ شدن از منطقه امن‌تان برمی‌دارید، اعتماد به نفس‌تان هم بیشتر و بیشتر می‌شود.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا مجموعه‌ای کاربردی و مفید درباره راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران ارائه دهیم. به طور حتم راه‌های فراوان دیگری نیز برای افزایش اعتماد به نفس در رابطه وجود دارند که با بکار گرفتن آن‌ها می‌توانید قدرت شگفت انگیز اعتماد به نفس را در وجود خودتان و در رابطه با دیگران، حس کنید.

چنانچه تجربه متفاوتی در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان مجله به اشتراک بگذارید.

4.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x