پیش از ایمپلنت دندان بخوانید!

ایمپلنت های دندانی که امروزه می شناسیم در سال 1952 توسط جراح ارتوپدی سوئدی به نام Brånemark اختراع شد. امروزه آنها استاندارد لازم برای جایگزینی پروتزهای دندانی محسوب می شوند. با وجود پیشرفت در مراقبت از دندان، میلیون ها انسان از این که دندان خود را از دست بدهند (بیشتر به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب) رنج می برند. سالها بود که تنها گزینه های درمانی موجود برای افرادی که دندان از دست رفته داشتند بریج و دندان مصنوعی بود. اما امروزه ایمپلنت های دندانی در دسترس هستند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی جایگزین ریشه های دندان هستند. ایمپلنت پایه محکمی برای دندانهای جایگزین ثابت (دائمی) یا متحرک است که برای مطابقت با دندانهای طبیعی شما ساخته شده است.

مزایای ایمپلنت دندان

کاشت دندان مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • تاثیرگزاری بر روی ظاهر

ایمپلنت های دندانی شبیه دندان های خود شما هستند و از آنجا که آنها برای انطباق با استخوان طراحی شدند، دائمی می شوند.

  • بهبود گفتار

با استفاده از پروتزهای نامناسب، دندان ها می توانند در داخل دهان جابجا شوند و باعث شوند کلمات خود را زیر لب بکوبید یا ناهنجار تلفظ کنید. ایمپلنت های دندانی به شما اجازه می دهند بدون نگرانی از لغزش دندان ها صحبت کنید.

  • ایجاد راحتی

از آنجا که آنها بخشی از دهان شما می شوند، ایمپلنت ناراحتی پروتزهای متحرک را از بین می برد. دندان مصنوعی می تواند جویدن را مشکل کند اما ایمپلنت های دندانی مانند دندان های شما عمل می کنند و به شما این امکان را می دهند که غذاهای مورد علاقه خود را با اطمینان و بدون درد بخورید.

  • افزایش عزت نفس

ایمپلنت های دندانی می توانند لبخند شما را به شما باز گردانند و کمک می کند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

  • سلامت دهان و دندان

ایمپلنت های دندانی نیازی به کاهش دندان های دیگر ندارند، اما درمان هایی مانند بریج نیاز به پشتیبانی دندان های مجاور دارد. از آنجا که دندان های مجاور برای حمایت از ایمپلنت تغییر نمی کنند، تعداد بیشتری از دندان های شما سالم باقی می مانند و باعث بهبود سلامت دهان و دندان در دراز مدت می شوند. ایمپلنت های جداگانه همچنین دسترسی آسان تر بین دندان ها و بهبود بهداشت دهان و دندان را امکان پذیر می کند. دوام ایمپلنت بسیار بالا است و سال ها ماندگاری خواهد داشت. با مراقبت خوب، بسیاری از ایمپلنت ها مادام العمر باقی می مانند.

ایمپلنت های دندانی چقدر موفق هستند؟

تا امروز مشاهدات نشان داده است که این عمل 98 درصد موفقیت آمیز بوده است و این عدد بسیار قابل توجه است.

آیا هر فردی می تواند ایمپلنت دندان انجام دهد؟

در اکثر موارد، هر فردی که به اندازه کافی سالم باشد و تحت عمل جراحی کشیدن دندان یا جراحی دهان قرار گیرد، می تواند برای ایمپلنت دندان در نظر گرفته شود. بیماران باید دارای لثه سالم و استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت باشند. آنها همچنین باید به بهداشت دهان و دندان و ویزیت منظم دندانپزشکی متعهد باشند. سیگاری های شدید، افرادی که از اختلالات مزمن کنترل نشده مانند دیابت یا بیماری های قلبی رنج می برند یا بیمارانی که پرتو درمانی در ناحیه سر انجام دادند ممکن است گزینه مناسبی برای این درمان نباشند.

آیا بیمه هزینه کاشت دندان را پوشش می دهد؟

به طور کلی ایمپلنت های دندانی در حال حاضر تحت پوشش بیمه دندان قرار نمی گیرند البته به برنامه بیمه ها نیز بستگی دارد.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

اولین مرحله در فرآیند ایمپلنت دندان، توسعه یک برنامه درمانی فردی است. این طرح نیازهای خاص شما را برآورده می کند و توسط تیمی از متخصصان که در جراحی دهان و دندانپزشکی ترمیمی آموزش دیده و با تجربه هستند تهیه شده است. این رویکرد تیمی بر اساس گزینه ایمپلنتی که برای شما بهترین است، مراقبت هماهنگ ارائه می دهد. سپس، ایمپلنت ریشه دندان که یک پست کوچک از تیتانیوم است، در حفره استخوانی دندان از دست رفته قرار می گیرد. وقتی استخوان فک بهبود می یابد، در اطراف پایه فلزی کاشته شده رشد می کند و آن را محکم در فک لنگر می زند. روند بهبود می تواند از ۶ تا ۱۲ هفته به طول انجامد. هنگامی که ایمپلنت به استخوان فک متصل می شود، یک پست اتصال دهنده کوچک که اباتمنت نامیده می شود به دندان متصل می شود تا دندان جدید را محکم نگه دارد. برای ساختن دندان یا دندان های جدید، دندانپزشک از دندان های شما تأثیر می گذارد و مدلی از نیش شما (که همه دندان ها، نوع و ترتیب آنها را ثبت می کند) ایجاد می کند. دندان یا دندان های جدید بر اساس این مدل طراحی می شوند. سپس دندان جایگزینی که تاج نامیده می شود به تکیه گاه متصل می گردد. به جای یک یا چند تاج فردی، برخی از بیماران ممکن است دارای پیوندهایی روی ایمپلنت باشند که یک پروتز متحرک را نگه داشته و از آن حمایت می کند. دندانپزشک شما همچنین رنگ دندان های جدید را با دندان های طبیعی شما مطابقت می دهد. از آنجا که ایمپلنت در استخوان فک محکم شده است، دندان های جایگزین مانند دندان های طبیعی می شوند.

کاشت دندان چقدر درد دارد؟

اکثر افرادی که ایمپلنت دندان دریافت کردند می گویند ناراحتی بسیار کمی در این روش وجود دارد. در حین عمل می توان از بی حسی موضعی استفاده کرد و اکثر بیماران گزارش می دهند که ایمپلنت درد کمتری نسبت به کشیدن دندان دارد. پس از ایمپلنت دندان، درد خفیف را می توان با داروهای ضد درد که وجود دارند تسکین داد.

چگونه از ایمپلنت دندان مراقبت کنم؟

ایمپلنت های دندانی نیاز به مراقبت مشابه دندان های واقعی دارند از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، شستشوی دهانشویه ضد باکتری و معاینات منظم دندانپزشکی.

خطرات، عوارض و مشکلات احتمالی ایمپلنت دندان

با هر جراحی، همیشه خطرات و عوارض احتمالی برای بیمار یا موفقیت ایمپلنت دندان وجود دارد. برنامه ریزی دقیق برای اطمینان از سالم بودن بیمار برای انجام عمل جراحی دهان و بهبود مناسب آن ضروری است. درست مانند هر عمل جراحی دهان، اختلالات خونریزی، عفونت، آلرژی، شرایط پزشکی موجود و داروها قبل از شروع درمان نیاز به بررسی دقیق دارند. خوشبختانه میزان موفقیت بسیار زیاد است و معمولاً در موارد کمی، عفونت، شکستگی ایمپلنت دندان، بار زیاد ایمپلنت دندان، آسیب به ناحیه اطراف (اعصاب، عروق خونی، دندان) موقعیت نامناسب دندان و شکست ها رخ می دهد باز هم، برنامه ریزی دقیق با یک جراح واجد شرایط می تواند به جلوگیری از این مشکلات کمک کند. در بسیاری از موارد، می توان تلاش دیگری را برای جایگزینی ایمپلنت دندان ناموفق پس از زمان لازم برای بهبودی انجام داد.

کلام آخر

توصیه دکتر مجید صالح و بسیاری از جراحان دیگر به همه افرادی که قصد انجام این کار را دارند این است که پیش از انجام ایمپلنت دندان حتما از تجربه وتبحر جراح خود مطمئن شوند تا بهترین و راحت ترین کاشت دندانی را انجام دهند.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x