با مهمترین خواص مارچوبه برای سلامتی آشنا شوید

مارچوبه یک سبزی سلطنتی است که امروزه در سراسر جهان کشت می‌شود. نام این گیاه (asparagus) از کلمه یونانی sprout به معنی جوانه، گرفته شده است. قدمت و استفاده از خواص مارچوبه به بیش از 2 هزار سال قبل در مدیترانه شرقی باز می‌گردد.

مارچوبه از زمان‌های قدیم به دلیل بافت منحصر به فرد، خواص دارویی فراوان و البته تقویت قوای جنسی، مورد استقبال مردم قرار گرفته است! این ماده غذایی محبوب، این روزها در کشورمان هم بیش از قبل شناخته شده است.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی خواص مارچوبه برای سلامتی بپردازیم. اگر تا پایان با ما همراه باشید، حتما دلایل قانع کننده‌ای برای اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی خود را به دست خواهید آورد.

مارچوبه چیست؟

مارچوبه یک گیاه از خانواده سوسن‌ها است که بیش از 200 گونه از آن، شناخته شده و کشت می‌شود. شاخه‌های این گیاه، به صورت نیزه‌های باریک با نوک تیز و فلس‌دار رشد می‌کنند. این شاخه‌ها، قسمت خوراکی مارچوبه محسوب می‌شوند.

مارچوبه چیست؟

مارچوبه برای اولین بار در یونان (بیش از 2 هزار سال قبل) کشت شده است. نسخه‌های اولیه این گیاه، دارای شاخه‌های باریک‌تر از مارچوبه‌های امروزی بودند و طعم تلخ‌تری هم داشتند.

در حالی که بیشتر سبزیجات یک ساله هستند( باید هر سال کشت شوند)، مارچوبه یک گیاه چند ساله است. به این معنی که با یک بار کشت، چند سال پشت سر هم، دوباره رشد می‌کند. این گیاه بهاری معمولا در پاییز می‌میرد.

گیاه مارچوبه در سراسر جهان رشد می‌کند. با این وجود، بزرگترین تولید کنندگان این گیاه، چین، آلمان، پرو و ایالات متحده آمریکا هستند. مارچوبه زمانی برداشت می‌شود که ارتفاع آن به 15 تا 20 سانتی‌متر برسد. ضخیم‌ترین شاخه‌های مارچوبه، 1 سانتی‌متر ضخامت خواهند داشت.

رشد مارچوبه نیاز به صبر دارد. بعد از کاشت بذرها، ممکن است 3 تا 4 سال طول بکشد تا ساقه‌ها از خاک بیرون بیایند. این انتظار طولانی و فصلی بودن مارچوبه (تنها در فصل بهار در دسترس است) باعث لوکس و گران بودن این سبزی شده است.

رایج‌ترین نوع مارچوبه، مارچوبه سبز است. با این‌حال، این گیاه در رنگ‌های سفید و بنفش هم یافت می‌شود. طعم مارچوبه بنفش کمی شیرین‌تر از سبز است؛ در حالی که مارچوبه سفید، طعم ملایم‌تر و لطیف‌تری دارد.

چگونه با مارچوبه آشپزی کنیم؟

در کنار خواص مارچوبه آن‌چه که باعث استقبال مردم از این گیاه شده است، طعم مطبوع آن است. در حال حاضر مارچوبه به صورت کبابی، بخارپز، برشته و حتی خام مصرف می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از آشپزان، این گیاه را به انواع غذاهای خود هم اضافه می‌کنند.

چگونه با مارچوبه آشپزی کنیم

به طور کلی، نیزه‌های نازک‌تر مارچوبه برای برشته کردن، کباب کردن، سرخ کردن، مخلوط کردن با پاستا و خوردن خام در سالاد، ایده‌آل هستند. این در حالیست که ساقه‌های ضخیم‌تر این سبزی، برای بخارپز کردن با انواع سس‌ها، مناسب هستند.

چه نازک و چه ضخیم، ساقه‌های مارچوبه را باید قبل از پختن، خوب بشویید و برش دهید. ساده‌ترین روش برای انجام این کار، این است که ساقه‌ها را از وسط خم کنید تا بشکنند. اگر مارچوبه شما ضخیم است، می‌توانید پوست آن را هم جدا کنید.

طعم مارچوبه شبیه به کلم بروکلی و لوبیا سبز است. در بیشتر موارد، مارچوبه به عنوان یک غذای جانبی و به تنهایی پخته می‌شود. با این حال، می‌توانید این سبزی را به سالاد، پاستا، سوپ و سیب زمینی سرخ شده هم اضافه کنید.

ارزش غذایی مارچوبه

مارچوبه از نظر تغذیه، یکی از سالم‌ترین و بهترین سبزیجات جهان است. این گیاه فاقد چربی، سدیم و کلسترول بوده و در عین حال، سرشار از مواد مغذی کلید و مهم است. مارچوبه حاوی مواد زیر است:

  • فولات: یک نوع ویتامین B که بدن از آن برای ساخت DNA استفاده می‌کند.
  • ویتامین K: در لخته شدن خون و حفظ سلامت استخوان‌ها نقش دارد.
  • پتاسیم: عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها را به درستی حفظ می‌کند.
  • ویتامین C: یک آنتی اکسیدان است که به پوست، استخوان‌ها و بافت‌های هم‌بند کمک می‌کند و همچنین برای جذب آهن مهم است.
  • ویتامین A: کلید رشد استخوان، بینایی، تولید مثل، عملکرد سلولی و سیستم ایمنی است.

نصف فنجان مارچوبه، دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری پروتئین چربی کربوهیدرات فیبر پتاسیم ویتامین C فولات ویتامین A ویتامین K
13 1.5 گرم 0.1 گرم 2.6 گرم 1.4 گرم 135 میلی‌گرم 3.8 میلی‌گرم 35 میکروگرم 507 واحد 27.9 میکروگرم

مقدار توصیه شده مارچوبه برای مصرف در یک شبانه‌روز، نیم فنجان است. با این حال، می‌توانید با خیال راحت، مقداری بیشتری از این سبزی خوش‌مزه و مفید را نوش جان کنید.

خواص مارچوبه برای سلامتی

با بررسی ارزش غذایی این گیاه، به خوبی متوجه خواص مارچوبه برای سلامتی شدیم. حالا زمان آن است که به صورت تک تک، این فواید بی‌نظیر را بررسی کنیم. با ما همراه باشید:

مارچوبه به کاهش وزن کمک می‌کند

مارچوبه نه تنها دارای کالری و چربی بسیار کمی است؛ بلکه حاوی مقادیر زیادی فیبر محلول و نامحلول است. فیبر برای افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، یک انتخاب ایده آل است؛ زیرا به آرامی هضم می‌شود و احساس سیری را در شما ایجاد می‌کند.

مارچوبه به کاهش وزن کمک می‌کند

علاوه بر این، فیبر می‌تواند به عملکرد بهتر روده‌ها، کاهش یبوست و جلوگیری از بالا رفتن کلسترول هم کمک کند. برای این‌که بتوانید حداکثر استفاده از مارچوبه را برای لاغری داشته باشید، آن را به همراه یک تخم مرغ آب پز میل کنید. ترکیب فیبر مارچوبه با پروتئین تخم مرغ، کالری‌سوزی را به اوج خود می‌رساند.

مارچوبه عفونت دستگاه ادراری را کاهش می‌دهد

یکی از اولین خاصیت‌های مارچوبه که مورد توجه انسان قرار گرفت، ادرارآور بودن آن است. این خاصیت به دلیل وجود مقادیر زیادی اسید آمینه آسپاراژین در این گیاه است. به عبارت دیگر، خوردن بیشتر مارچوبه، می‌تواند به دفع مایعات و نمک اضافی از بدن شما کمک کند.

هر چقدر که در طول شبانه‌‌روز بیشتر ادرار کنید، احتمال ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری در شما کمتر می‌شود. این مساله به ویژه در بانوان، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

این امکان وجود دارد که رژیم غذایی غنی از مارچوبه بتواند از بروز این عفونت‌های دردناک جلوگیری کند؛ زیرا رفتن به توالت بیشتر، می‌تواند به خروج باکتری‌های بد از دستگاه ادراری، کمک کند.

مارچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است

یکی از مهم‌ترین خواص مارچوبه برای سلامتی، وجود آنتی اکسیدان‌های متعدد در این گیاه است. مارچوبه (به ویژه مارچوبه بنفش) مملو از آنتوسیانین است که به میوه‌ها و سبزیجات، رنگ‌های قرمز، آبی و بنفش می‌دهد و دارای اثرات آنتی اکسیدانی است. بنابراین می‌تواند به بدن شما کمک کند تا با رادیکال‌های آزاد مضر، مبارزه کند.

مارچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است

هنگام استفاده از مارچوبه، سعی کنید زیاد آن را تفت ندهید. اگرچه پختن سبزیجات به فعال کردن خواص ضد سرطانی آن‌ها کمک می‌کند، اما باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و کاهش اثرات آنتی اکسیدانی می‌شود.

مارچوبه همچنین منبع ویتامین E (یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های مهم) است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و از سلول‌ها در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کند.

برای بهترین جذب ویتامین E از مارچوبه، سعی کنید آن را با روغن زیتون تفت دهید؛ زیرا بدن ویتامین E ترکیب شده با چربی را بهتر و سریع‌تر دریافت می‌کند.

مارچوبه به تقویت میل جنسی کمک می‌کند

مارچوبه به لطف داشتن مقادیر زیادی ویتامین B6 و فولات، یک تقویت کننده طبیعی میل جنسی در مردان محسوب می‌شود. مصرف این سبزی در شب، می‌تواند به احساس برانگیختگی شما کمک کند.

علاوه بر این، مارچوبه با دارا بودن ویتامین E، باعث تحریک هورمون‌های جنسی از جمله استروژن در زنان و تستوسترون در مردان می‌شود.

مارچوبه نفخ را می‌شکند

یکی دیگر از خواص مارچوبه به کاهش و از بین بردن نفخ مربوط می‌شود. این گیاه به لطف داشتن مقادیر زیادی فیبر محلول و نامحلول به سلامت کلی دستگاه گوارش و از بین بردن گازهای شکم، کمک می‌کند.

از طرفی دیگر، مارچوبه به لطف پری بیوتیک‌ها (کربوهیدرات‌هایی که نمی‌توانند هضم شوند و به تقویت تعادل سالم باکتری‌های خوب یا پروبیوتیک‌ها در مسیر گوارش شما کمک می‌کنند) می‌تواند در کمترین زمان ممکن، نفخ را بشکند.

در نهایت، مارچوبه به عنوان یک ادرارآور طبیعی می‌تواند به دفع و شستشوی مایعات اضافی بدن شما کمک کرده و از برآمدگی شکم (نفخ) جلوگیری کند.

مارچوبه به بارداری سالم کمک می‌کند

مارچوبه یک منبع عالی برای فولات یا همان ویتامین B9 است. در حقیقت، نصف فنجان مارچوبه، می‌تواند 34 درصد از نیاز روزانه بزرگسالان و 22 درصد از نیاز زنان باردار به فولات را تامین کند!

مارچوبه به بارداری سالم کمک می‌کند

فولات یک ماده مغذی ضروری است که به تشکیل گلبول‌های قرمز خون و تولید DNA برای رشد و نمو سالم، کمک می کند. مصرف این ماده در مراحل اولیه بارداری و برای اطمینان از رشد سالم جنین، بسیار مهم است.

مصرف فولات کافی در دوران قبل از بارداری و اوایل بارداری، بسیار حیاتی است. در کنار مارچوبه، انواع سبزی‌های سبز پهن برگ مانند اسفناج هم می‌توانند منابع خوبی برای این ماده مغذی و مهم باشند.

مارچوبه به کاهش فشار خون کمک می‌کند

فشار خون بالا بیش از 1.3 میلیارد نفر در سراسر جهان را درگیر کرده است. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش فشار خون، مصرف پتاسیم است. خوشبختانه مارچوبه یک منبع غنی برای این ماده معدنی مهم، محسوب می‌شود.

جالب است بدانید که مصرف نصف فنجان مارچوبه، می‌تواند 6 درصد از نیاز روزانه بدن شما به پتاسیم را تامین کند. از طرفی دیگر، برخی از ترکیبات گیاهی مارچوبه باعث گشاد شدن عروق خونی می‌شوند. (یک راه دیگر برای کاهش فشار خون)

خوردن بیشتر سبزیجات غنی از پتاسیم مانند مارچوبه، راهی عالی برای کمک به حفظ فشار خون در محدوده سالم است.

مارچوبه خلق و خوی شما را بهتر می‌کند

یکی دیگر از خواص مارچوبه کمک به بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی است. این تاثیر، به خاطر وجود مقادیر زیادی از فولات و انواع ویتامین‌های B در این سبزی است. مصرف مارچوبه می‌تواند روحیه شما را بهتر کرده و از تحریک‌پذیری منفی، جلوگیری کند.

مارچوبه خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد

محققان در سال‌های اخیر، یک ارتباط مستقیم میان کمبود ویتامین B فولات با افسردگی را کشف کرده‌اند. بنابراین مصرف این ویتامین‌ها، به احتمال زیاد می‌تواند منجر به کاهش افسردگی شود.

مارچوبه همچنین حاوی سطوح بالایی از تریپتوفان است؛ اسید آمینه‌ای که به طور مستیم، با بهبود خلق و خوی در ارتباط است.

عوارض احتمالی مارچوبه

در کنار خواص مارچوبه باید به برخی از عوارض جانبی آن هم اشاره کنیم. البته بیشتر این عوارض، نادر هستند و می‌توانید از آن‌ها صرف نظر کنید. با این حال، در موارد محدودی، ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی هم داشته باشید!

به طور کلی، مصرف مارچوبه می‌تواند یک یا چند مورد از عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • خشکی دهان
  • تحریک روده
  • مدفوع بدبو
  • کاهش وزن ناگهانی
  • تشدید اثر مواد مخدر
  • کاهش شیر مادران شیرده
علاوه بر موارد بالا، افرادی که از داروهای ضد فشار خون استفاده می‌کنند، باید قبل از مصرف مارچوبه، حتما با پزشک خود مشورت کنند. آلرژی به مارچوبه هم در موارد بسیار نادر، گزارش شده است.

در صورتی که بعد از مصرف مارچوبه، یک یا چند مورد از علائم زیر را داشتید، به این گیاه آلرژی دارید و باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • سرفه خشک
  • خارش گلو
  • مسدود شدن بینی
  • حالت تهوع
  • سبک شدن سر
  • سرگیجه
  • تنفس دشوار

همچنین افرادی که از نارسایی کلیه و اختلال‌های قلبی رنج می‌برند، باید در مورد عوارض جانبی مارچوبه، حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

کلام آخر

مارچوبه یک سبزی لوکس، خوش‌مزه و گران قیمت است که در کنار مزه مطبوع و دل‌پذیر، از خاصیت‌های زیادی برای سلامتی برخوردار است. اضافه کردن این گیاه به رژیم غذایی، می‌تواند وضعیت سلامتی شما را دگرگون نماید.

در این مقاله به بررسی خواص مارچوبه برای سلامتی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع health healthline stylecraze
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x