مهارت نه گفتن در کودکان را چگونه افزایش دهیم؟

قطعا زمانی که از کودک خود می‌خواهید اتاقش را مرتب کند و او با نه پاسخ شما را می‌دهد؛ ناراحت می‎‌شوید. با این‌حال مطمئن باشید که مهارت نه گفتن در کودکان یک مهارت ارزشمند است که باید تا حد امکان به دنبال تقویت آن باشید.

کودک شما از همان سنین اولیه زندگی تا نوجوانی، جوانی و بزرگسالی، در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که نیاز به داشتن اعتماد به نفس کافی برای نه گفتن دارد. بنابراین چه بهتر که از همان آغاز کودکی، این مهارت مهم و حیاتی را به او آموزش دهید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به آموزش روش‌های تقویت مهارت نه گفتن در کودکان بپردازیم. اگر شما هم نگران آینده فرزند خود هستید (که قطعا همین‌طور است) حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید به کودکان خود نه گفتن را آموزش دهیم؟

کودک ما در طول شبانه‌روز ممکن است در موقعیت‌های مختلفی قرار بگیرد و با درخواست‌های متعددی مواجه شود. برخی از این خواسته‌ها، نیاز به یک نه قاطع دارند که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از زبان فرزند ما جاری شود.

چرا نه گفتن در بچه ها مهم است

در این‌جا به برخی از مهم‌ترین موقعیت‌هایی اشاره می‌کنیم که مهارت نه گفتن در کودکان می‌تواند به کمک آن‌ها بیاید:

  • کودک ما باید بتواند درخواست‌هایی که سلامت یا امنیت او را تهدید می‌کنند رد کند. ما باید به فرزند خود بیاموزیم که اگر سلامت یا امنیت او به هر نحوی تهدید می‌شود، به راحتی نه بگوید.
  • کودک ما باید یاد بگیرد در صورتی که مورد سواستفاده جنسی قرار گرفت، قاطعانه نه بگوید و بلافاصله ماجرا را با ما یا یک فرد بزرگسال سالم در میان بگذارد.
  • کودک ما باید یاد بگیرد که هیچ فردی اجازه لمس کردن اندام‌های خصوصی او را ندارد و در صورتی که با این درخواست‌ها مواجه شد، بلافاصله نه بگوید.
  • با آموزش مهارت نه گفتن به کودک خود، می‌توانید به او این امکان را بدهید که کارهای خود را تنظیم کند، ترجیحات شخصی خود را تعریف کند و به اهداف خود پایبند باشد.
  • نه گفتن می‌تواند اعتماد به نفس، عزت نفس، استقلال و قدرت کودک شما را به شکل قابل ملاحظه‌ای، افزایش دهد.

علاوه بر موارد بالا، نه گفتن می‌تواند یک حریم شخصی مشخص برای کودک شما ایجاد کند. بنابراین بسیار مهم است که در همان سنین کودکی، فرزند خود را با مهارت نه گفتن آشنا کنید. حال سوال مهم: چگونه این مهارت را در کودک خود تقویت کنیم؟

چگونه مهارت نه گفتن در کودکان را تقویت کنیم؟

خوشبختانه شما به عنوان والدین، می‌توانید با اتخاذ الگوهای رفتاری صحیح، به کودک خود یاد دهید که چگونه اعتماد به نفس و شجاعت نه گفتن را به دست بیاورد. در ادامه، به برخی از این الگوها اشاره خواهیم کرد:

  • پذیرای نظرات آن‌ها باشید. اگر فرزند ما بتواند آزادانه نظر خود را مطرح کند و از سمت ما بازخورد مثبت دریافت نماید، می‌تواند افکار خود را با عزت نفس و اعتماد به نفس با دیگران هم به اشتراک بگذارد و از نه گفتن هراس نداشته باشد.
  • مهارت‌های ارتباطی غیرکلامی را به او یاد دهید. مهارت‌های ارتباطی غیر کلامی مانند تماس چشمی یا حرکت‌ دست‌ها که با زبان گفتاری منطبق باشند، می‌توانند به کودک در نه گفتن کمک کنند.
  • به او یاد بدهید که یک نه ساده ممکن است کافی نباشد. به فرزند خود در مورد ارائه توضیح در هنگام نه گفتن آموزش دهید. به عنوان مثال: نه من بعد از مدرسه بازی نمی‌کنم؛ چون فردا یک امتحان مهم دارم و باید درس بخوانم.
  • به آن‌ها بفهمانید که گاهی تکرار لازم است. وقتی قرار باشد کودک به یک هم‌سن خود نه بگوید، یک بار نه گفتن کافی نخواهد بود. به کودک خود یاد بدهید نه گفتن خود را آن‌قدر ادامه دهد تا فرد مقابل متوجه شود که او در تصمیم خود، قاطع و محکم است.
  • به او توضیح دهید که نه گفتن با رد کردن یکسان نیست. رد کردن یک درخواست به معنی رد کردن کامل یک شخص نیست. به کودک خود یاد دهید که تفاوت عقیده، بخشی از ارتباط انسانی است و نه گفتن به یک دوست، به معنی از دست دادن کامل او نیست.

شما باید تلاش کنید که مهارت نه گفتن به یک بخش مهم از رفتار کودک تبدیل شود. زیرا او در ادامه زندگی خود، بارها و بارها به این مهارت نیاز پیدا می‌کند و در صورت نداشتن اعتماد به نفس لازم برای انجام این کار، خسارت‌های زیادی خواهد دید.

تقویت مهارت نه گفتن در فرزندان

بعضی از والدین نگران این موضوع هستند که تقویت این مهارت باعث شود کودک به درخواست‌های خودشان هم نه بگوید! فراموش نکنید که هدف از تقویت مهارت نه گفتن در کودکان این است که آن‌ها در برابر خواسته‌های غیر منطقی دیگران مخالفت کنند. بنابراین این موضوع را هم در آموزش‌های خود لحاظ کنید.

کودک شما باید یاد بگیرد نه گفتن فقط در موارد به کار می‌رود که امنیت، سلامتی، استقلال و هویت او زیر سوال می‌رود. بنابراین زمانی که از او می‌خواهید اتاق خود را مرتب کند، باید بدون هیچ واکنشی، آن را بپذیرد. اما در عین حال، باید قاطعانه به فرد ناشناسی که قصد لمس کردن او را دارد، نه بگوید!

در مورد رضایت به آن‌ها توضیح دهید

رضایت یک خیابان دو طرفه است! کودک شما باید بداند که نه تنها اجازه دارد در مورد بدن خود و عقاید شخصی‌اش نه بگوید، بلکه دیگران هم دقیقا همین حق را دارند. بنابراین به کودک خود یاد دهید که وقتی شخصی به او نه می‌گوید، به آن احترام بگذارد.

به عبارتی دیگر، همان‌طور که کودک یاد می‌گیرد نه بگوید، باید پذیرش و درک نه شنیدن را هم به دست بیاورد. پس در عین حال که به او اجازه می‌دهید نظر مخالف خود را مودبانه مطرح کند، گاهی وقت‌ها هم به او نه بگویید و خواسته‌هایش را رد کنید.

نه شنیدن هم دقیقا به اندازه نه گفتن مهم است. سعی کنید فرزند خود را پرتوقع بزرگ نکنید؛ زیرا جامعه هرگز به اندازه خانواده مهربان نیست و او بارها و بارها نه خواهد شنید. بنابراین او را برای ورود به دنیایی پر از مخالفت و تضاد آماده کنید.

برای او نقش آفرینی کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش مهارت‌های جدید به کودک و اینکه او کاربرد آن‌ها را در زندگی واقعی ببیند، ایفای چند سناریو است. به آن‌ها بگویید که چه زمانی اجازه دارند بدون هیچ توضیحی نه بگویند و چه زمانی ممکن است نیاز به توضیح بعدی داشته باشد.

برای آموزش کامل این موضوع، بهتر است برای او چند مثال بزنید و کودک خود را در موقعیت‌های مختلف قرار دهید. سناریو‌های مختلفی را بازی کنید و اجازه دهید که فرزندتان هم در آن‌ها نقش آفرینی داشته باشد.

کلام آخر

نه شنیدن از زبان کودکان گاهی برای والدین خوش‌آیند نیست! اما بهرحال یک ضرورت مهم محسوب می‌شود. به عنوان پدر یا مادر، شما باید فرزند خود را به گونه‌ای تربیت کنید که توانایی، عزت نفس و مهارت نه گفتن به دیگران را در موقعیت‌های مختلف داشته باشد.

در این مقاله به بررسی روش‌های تقویت مهارت نه گفتن در کودکان پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3 | (2)
منبع kidmatterscounseling defendinnocence kidsinthehouse
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x