خواص زنجبیل در بارداری {بایدها و نبایدهای مصرف زنجبیل}

خواص زنجبیل در بارداری در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند. از آن‌جا که چای ریشه زنجبیل به عنوان یک تکسین‌ دهنده حالت تهوع و استفراغ عمل می‌کند، تصور می‌شود که ممکن است برای رفع تهوع صبحگاهی در دوران حاملگی مفید باشد.

با این حال قرار نیست با قاطعیت نوشیدن چای زنجبیل به بانوان باردار توصیه شود. این گیاه در کنار خواص فراوانی که به همراه دارد، ممکن است عوارضی نیز داشته باشد؛ به ویژه برای زنانی که در دوران حاملگی به سر می‌برند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی خواص زنجبیل در بارداری بپردازیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

فواید احتمالی زنجبیل برای زنان حامله

بیش از 80 درصد از زنان در سه ماهه اول بارداری، حالت تهوع را تجربه می‌کنند. به این حالت، تهوع صبحگاهی هم گفته می‌شود. خوشبختانه ریشه زنجبیل دارای برخی از ترکیبات گیاهی است که می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

فواید احتمالی زنجبیل در بارداری

دو ترکیب موجود در رنجبیل (جینجرول‌ها و شوگاول‌ها) روی گیرنده‌های دستگاه گوارش اثر می‌گذارند و باعث تسریع تخلیه معده می‌شوند. همین اتفاق می‌تواند به بهبود حالت تهوع کمک کند.

نکته: جینجرول‌ها به وفور در زنجبیل تازه یافت می‌شوند. این در حالیست که شوگاول‌ها بیشتر در زنجبیل خشک قرار دارند.

بنابراین به نظر می‌رسد که چای  تهیه شده از زنجبیل تازه یا خشک ممکن است حاوی ترکیبات با اثرات ضد تهوع بوده و برای درمان تهوع و استفراغ بارداری مناسب باشد.

علاوه بر این، نشان داده شده است که زنجبیل به تسکین درد ناشی از گرفتگی رحم، که بسیاری از زنان باردار در سه ماهه اول بارداری تجربه می‌کنند، کمک می‌کند. با این حال، هیچ مطالعه‌ای به طور خاص اثرات زنجبیل بر گرفتگی عضلات در زنان باردار را تجزیه و تحلیل نکرده است.

اثربخشی چای زنجبیل برای تهوع صبحگاهی

اکثر مطالعاتی که توانایی زنجبیل در تسکین تهوع صبحگاهی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، از کپسول‌های زنجبیل استفاده کرده‌اند. با این‌حال این نتایج همچنان می‌توانند درباره چای زنجبیل هم صادق باشند.

کاهش حالت تهوع صبحگاهی با زنجبیل

بر اساس مشاهده‌های صورت گرفته، 1 قاشق چای‌خوری ریشه زنجبیل رنده شده در آب، به اندازه یک مکمل هزار میلی‌گرمی، زنجبیل را فراهم می‌کند.

از طرفی دیگر، یک مطالعه روی 67 زن باردار نشان داد بانوانی که روزانه هزار میلی‌گرم کپسول زنجبیل (معادل 1 قاشق چای‌خوری ریشه زنجبیل خیس شده در آب) مصرف می‌کردند، به شکل قابل توجهی استفراغ و تهوع کمتری را نسبت به سایرین تجربه کردند.

این نتایج نشان می‌دهد که خواص زنجبیل در بارداری می‌تواند تهوع صبحگاهی را در زنان باردار (به ویژه در سه ماهه اول بارداری) کاهش دهد.

عوارض جانبی مصرف زنجبیل در بارداری

چای زنجبیل (حداقل در مقادیر معقول) به صورت کلی برای زنان باردار، بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف 1 گرم زنجبیل در شبانه روز، هیچ خطری برای بانوانی که دوران حاملگی را سپری می‌کنند، به همراه ندارد.

عوارض جانبی مصرف زنجبیل در حاملگی

خوشبختانه مطالعات هیچ ارتباطی بین مصرف زنجبیل در دوران بارداری و افزایش خطر زایمان زودرس، مرده‌زایی، وزن کم هنگام تولد یا سایر عوارض پیدا نکرده‌اند.

با این‌حال چای زنجبیل را نباید در روزهای نزدیک زایمان مصرف کرد؛ زیرا زنجبیل ممکن است خطر خونریزی را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

تذکر: زنان باردار با سابقه سقط جنین، خونریزی واژینال یا مشکلات لخته شدن خون هم باید از مصرف محصولات زنجبیل خودداری کنند.

در نهایت، نوشیدن مکرر مقادیر زیاد چای زنجبیل ممکن است منجر به عوارض جانبی ناخوشایندی از جمله سوزش سر دل، گاز معده و آروغ زدن در برخی افراد شود.

در صورتی که هر کدام از علائم بالا را در زمان نوشیدن چای زنجبیل تجربه کرده‌اید، باید مقدار مصرفی این گیاه را در شبانه‌‌روز، کاهش دهید.

چگونه چای زنجبیل درست کنیم؟

برای تهیه چای زنجبیل در منزل، می‌توانید از زنجبیل خشک شده یا تازه استفاده کنید:

پس از خیساندن 1 قاشق چایخوری (5 گرم) ریشه زنجبیل خام برش خورده یا رنده شده در آب داغ، یک جرعه از چای را بنوشید تا مشخص شود که آیا طعم زنجبیل با سلیقه شما مطابقت دارد یا خیر.

اگر احساس کردید چای شما غلیظ است، می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید تا رقیق شود. از طرف دیگر، می‌توانید آب داغ را روی یک کیسه چای زنجبیل خشک بریزید و بگذارید چند دقیقه قبل از نوشیدن بماند.

سعی کنید چای زنجبیل را به آرامی میل کنید؛ زیرا نوشیدن یک‌باره آن ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود.

کلام آخر

زنان باردار باید بیش از سایر افراد مراقب رژیم غذایی خود باشند. یکی از موادی که در دوران حاملگی و بارداری باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، زنجبیل است!

در این مقاله به بررسی خواص زنجبیل در بارداری پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline indianexpress gingerpeople
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x