حیوانات عجیب دنیا: ترسناک اما بی‌خطر

طبق تحقیقات صورت گرفته، در طبیعت حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار گونه حیوانی زندگی می‌کنند که ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار گونه در خشکی و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار گونه نیز در دریاها و اقیانوس‌ها هستند.

البته بسیاری از دانشمندان می‌گویند که رقم واقعی تعداد گونه‌های جانوری در زمین می‌تواند بیش از این‌ها باشد.

دربین این تعداد خیره کننده، بعضی برای کاملا آشنا و شناخته شده‌اند و بعضی بسیار ناشناخته و البته عجیب. در اینجا قصد داریم به معرفی بعضی از حیوانات عجیب‌ جهان بپردازیم. با ایده آل مگ همراه باشید.

چه چیزی حیوانات عجیب را غیرعادی می‌کند؟

آشنایی با حیوانات عجیب

پیش از معرفی لیست عجیب‌ ترین حیوانات جهان، باید به این مهم بپردازیم که اصولا منظور ما از حیوان عجیب چیست.

غیرعادی بودن و غیرمعمول بودن یک حیوان می‌تواند به‌دلیل محل زیست آن، نوع تغذیه، شکار کردن یا رفتارهای اجتماعی‌اش باشد. اما مهم‌ترین عاملی که یک حیوان را عجیب می‌کند، ظاهر آن است.

وقتی ظاهر یک حیوان غیرعادی و متفاوت از آنچه باشد که معمولا در طبیعت می‌بینیم، از دیدنش به وجد آمده و بلافاصله می‌گوییم «اوه، چه موجود عجیبیه!»

بنابراین سعی کرده‌ایم عجیب‌ترین و غیرعادی‌ترین حیوانات را از نظر ظاهری به شما معرفی کنیم، حیواناتی که ظاهری کاملا متفاوت با هم‌نوعان و هم‌خانواده‌های خود دارند.

لمورهای آی‌آی، ترسناک‌های بی‌خطر

آی‌آی یکی از عجیب ترین حیوانات جهان

اگر علاقمند به انیمیشن ماداسگار و اسپین‌اف‌های آن باشید و کینگ جولیان را بشناسید، چهره معمول لِمورها برای‌‌تان آشنا خواهد بود.

درنتیجه اگر بگوییم آ‌ی‌آی نوعی لِمور است که در ماداگاسکار زندگی می‌کند احتمالا تعجب خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: اسرار بزرگ ترین مار جهان: آدم‌خوار ترسناک!

آی‌آی چشم‌های برآمده، صدای جیغ مانند و انگشتان بلندی دارد که می‌تواند آن را کمی ترسناک کند، مخصوصا اگر در شب دیده شود. این حیوان بزرگترین پستاندار شبگرد است.

مارمولک کمربندی آرمادیلو، اژدهای طبیعت بکر

مارمولک کمربندی آرمادیلو از حیوانات عجیب جهان

این مارمولک که بومی استرالیا و گینه نو است، ما را به یاد چیزی جز یک اژدهای کوچک نمی‌اندازد. این شباهت به ویژه هنگامی که آنها برای محافظت از خود در برابر خطر بدنشان را جمع می‌کنند، آشکار می‌شود.

مارمولک‌های کمربندی آرمادیلو معمولا از سر تا نوک دم به طول ۱ تا ۱.۵ متر می‌رسند. فلس‌های آنها به رنگ سبز روشن یا قهوه‌ای مایل به زرد است.

بیشتر بخوانید: اژدهای کومودو ؛ آیا این هیولا آدم می‌خورد؟

این فلس‌ها هنگام احساس خطر، به صورت یک صفحه محافظتی باز می‌شوند. مارمولک‌های کمربندی آرمادیلو عمدتا از حشرات و سایر بی‌مهرگان و گاهی از گیاهان و میوه‌ها تغذیه می‌کنند.

مورچه پاندا، زنبوری در ظاهر مورچه

مورچه پاندا یکی از شگفت انگیزترین حیوانات جهان

مورچه پاندا را باید زنبوری آمیخته از چند نژاد دانست که ماده‌های آن‌ها بدون بالند و رفتاری شبیه به مورچه دارند.

بدن پرمو و سیاه و سفید این حشرات ماده باعث شده است که مورچه پاندا نامیده شوند. نام دیگر مورچه پاندا، قاتل گاو است. این نام را به‌دلیل نیش دردناک‌شان به آن‌ها داده‌اند.

بیشتر بخوانید: حیوانات منقرض شده در ۱۰۰ سال گذشته + عکس‌

این مورچه‌ها بومی شیلی بوده و در اندازه‌های مختلفی از حدود ۵ تا ۱۰ میلی‌متر یافت می‌شوند. مورچه‌های پاندا حشراتی اجتماعی هستند که در کلونی‌های بزرگ زندگی می‌کنند. آنها عمدتاً از حشرات کوچک تغذیه می‌کنند و شکارچیان طبیعی کمی دارند.

آرمادیلوی صورتی، فامیل نزدیک پنگولین

آرمادیلو صورتی

آرمادیلو به معنی زره‌دار کوچک، پستاندار بچه‌زای کوچک و نادری است که به خاطر پوسته سخت بدنش آن را به این نام می‌خوانند. بدن آرمادیلو با صفحات استخوانی به‌هم‌پیوسته پوشیده شده تا به هنگام خطر بتواند به صورت گلوله توپ استخوانی درآمده و از خود دفاع کند‌.

آرمادیلو صورتی نوعی آرمادیلوی بومی آرژانتین است. این گونه آرمادیلو، کوچکترین آرمادیلو جهان است و طول آن تنها به ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد.

آرمادیلو صورتی دارای فلس صورتی روشن است که در قسمت پشت و کناره‌ها تیره‌تر می‌شود. آرمادیلو صورتی عمدتاً از حشرات و سایر بی‌مهرگان تغذیه می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ تا از خطرناک ترین حیوانات دنیا ؛ یک فهرست غافلگیرکننده

آنها حیواناتی شبگرد هستند و در طول روز در لانه‌های زیرزمینی خود پنهان می‌شوند. آرمادیلو‌ها عمدتا حیوانات عجیب و نادری هستند و این گونه یکی از عجیب‌ترین‌های آن‌ها است.

بدن کوتاه، سر کوچک و گرد، چشمان بزرگ و سیاه و پاهای کوتاه با پنجه‌های تیز ظاهر جالبی برای این حیوان ساخته است.

گرگ یالدار، یک سگ‌سان ترکیبی

گرگ یالدار در فهرست عجیب ترین حیوانات دنیا است

گرگ یالدار یک گونه سگ‌سان بزرگ است که در آمریکای جنوبی یافت می‌شود. این گونه گرگ مانند اغلب گرگ‌ها گوشت‌خوار است. گرگ یالدار با طولی بین ۱.۲ تا ۱.۶ متر و وزنی بین ۱۶ تا ۲۳ کیلوگرم، بزرگترین گونه سگ‌سانان در آمریکای جنوبی است.

این حیوان بر خلاف سگ‌سانان دیگر، همه چیزخوار است. بعضی از دانشمندان فکر می‌کنند که بیش از نیمی از رژیم غذایی آنها ممکن است مواد گیاهی باشد. این قطعاً به عجیب بودن آنها می‌افزاید، ولی ما فکر می‌کنیم این سگ‌سانان با وجود غیر معمول بودن، بسیار زیبا هستند.

کوسه گابلین، غول‌پیکر غیرعادی اقیانوس‌ها

حیوانات عجیب جهان شامل کوسه گابلین می شود

کوسه گابلین گونه نادری از کوسه‌های اعماق دریا است. کوسه گابلین معمولا به طول ۳ تا ۴ متر می‌رسد، اما می‌تواند تا ۶ متر نیز رشد کند.

این کوسه دارای بدنی کشیده و باریک به رنگ خاکستری یا قهوه‌ای مایل به سبز است. سوراخ‌های بینی بزرگی در انتهای پوزه بسیار بلند و کشیده آن قرار دارند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ترسناک ترین و خطرناک ترین عنکبوت‌های جهان

دندان‌های بسیار تیز و منحنی کوسه گابلین که برای گرفتن طعمه مناسبند، به غیرعادی بودن چهره آن کمک می‌کنند.

کوسه گابلین عمدتا از ماهی‌ها و سخت‌پوستان تغذیه می‌کند. این کوسه از حس بویایی خود برای یافتن طعمه کمک گرفته و سپس با استفاده از پوزه بلندش، طعمه را به سمت خود می‌کشد.

پلاتیپوس، حیوانی بلاتکلیف بین چند گونه جانوری

پلاتیپوس چیست

پلاتیپوس یک پستاندار تخم‌گذار نیمه آبزی، شبگرد و سمی است که گاهی اوقات پلاتیپوس نوک اردک نیز نامیده می‌شود.

این حیوان بومی شرق استرالیا بوده و یکی از عجیب‌ترین پستانداران جهان است، زیرا ویژگی‌های پستانداران و خزندگان را همزمان بروز می‌دهد.

بیشتر بخوانید: حیوانات با حس بویایی قوی + 10 حیوان با بویایی بیشتر

پلاتیپوس‌ها بدنی پهن، پوزه‌ای شبیه اردک و دمی پهن و صاف دارند که شبیه به دم سگ آبی است. آنها از پنجه‌های پره‌دارشان برای شنا استفاده می‌کنند.

پلاتیپوس‌ها به عنوان تنها پستاندار تخم‌گذار در جهان شناخته می‌شوند. آن‌ها عمدتاً از بی‌مهرگان آبزی مانند کرم‌ها، نرم‌تنان و سخت‌پوستان تغذیه می‌کنند. آن‌ها از حس بویایی خود برای یافتن طعمه کمک می‌گیرند.

حباب ماهی، زشت و مظلوم

حباب ماهی چیست

حباب ماهی نوعی ماهی کله‌گنده است که در اعماق اقیانوس‌ها یافت می‌شود.

این ماهی به دلیل ظاهر عجیب و غریب خود، به ویژه بدن پف کرده، بی‌شکل، ژلاتینی و آویزانش که حاصل سازگاری با فشارهای شدید اعماق اقیانوس است، لقب «زشت ترین حیوان جهان» را به خود اختصاص داده است.

اما با وجود شکل ظاهری غیرمعمولش، حباب‌ماهی نمونه‌ای جذاب از چگونگی رشد حیوانات عجیب در محیط‌های متنوع و چالش‌برانگیز است.

بیشتر بخوانید: حیوانات به ترتیب وزن بیشتر {سنگین‌ترین حیوان جهان}

ماهی حبابی معمولاً به طول ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد و در اعماق ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متری در سواحل استرالیا، نیوزلند و تاسمانی ساکن است.

ماهی حبابی عمدتاً از سخت‌پوستان کوچک تغذیه و از حس بویایی خود برای یافتن طعمه استفاده می‌کند. این نوع ماهی تک زیست است و معمولاً به صورت انفرادی زندگی می‌کند.

موش دماغ ستاره‌ای، منزوی و خجالتی

موش دماغ ستاره ای یکی از عجیب ترین حیوانات جهان است

موش دماغ ستاره‌ای نوعی پستاندار کوچک و کور است که در مناطق مرطوب شرق آمریکا و کانادا یافت می‌شود.

این حیوان به دلیل پوزه منحصر به فرد خود که دارای ۲۲ شاخک گوشتی است، شهرت دارد. این شاخک‌ها بسیار حساس هستند و به موش کور دماغ ستاره‌ای کمک می‌کنند تا طعمه خود را پیدا کند، که شامل حشرات، کرم‌ها و نرم‌تنان می‌شود.

بیشتر بخوانید: حیوانات به ترتیب طول عمر بیشتر ؛ طولانی‌ترین عمر در حیوانات

موش کور دماغ ستاره‌ای حیوانی منزوی با سبک زندگی فردی است و معمولاً در شب فعالیت می‌کند. آنها در لانه‌های زیرزمینی خود زندگی می‌کنند که ضامن امنیت‌شان در برابر شکارچیان است.

سگ کوموندور، طی زمین‌شور یا سگ؟

سگ کوموندور

سگ کوموندور یک نژاد سگ نگهبان مجارستانی سفید رنگ و بزرگ با پوشش طناب مانند بلند است.

کوموندور که گاهی به آن «سگ پاک کنی» نیز گفته می‌شود، یک نژاد سگ قدیمی بوده که معمولا برای محافظت از دام استفاده می‌شود.

کوموندورها حیواناتی باهوش، وفادار و مستقل هستند. آنها به آموزش و مراقبت احتیاج دارند، اما می‌توانند همراهان وفاداری برای خانواده‌های علاقمند به حیوانات باشند.

کوموندورها در مجارستان به طور سنتی برای محافظت از گله‌های گوسفند استفاده می‌شدند. آنها به اندازه بزرگ، شجاعت و غریزه محافظتی خود مشهورند.

این سگ‌ها دارای بدنی بزرگ و عضلانی هستند. معمولا ۷۰ تا ۷۶ سانتی متر قد و ۴۵ تا ۶۰ کیلوگرم وزن دارند. موهای‌ سفید و بلندشان به صورت طناب‌هایی بافته و تنیده درهم دیده می‌شود. این موها به محافظت از کوموندروها در برابر سرما کمک می‌کند.

بعضی از دیگر حیوانات عجیب دنیا

میمون یاواکاری

باید گفت لیست حیوانات عجیب دنیا را می‌توان بسیار بیش از این ادامه داد.

تعداد آن‌ها آن‌قدر هست که بتوان لیستی از حشرات غیرعادی، آبزیان غیرمعمول، خزندگان عجیب، پرندگان یا پستانداران نامتعارف به‌صورت مجزا تهیه کرد.

پستاندارانی شبیه میمون مندریل و میمون یواکاری (عکس بالا)، حشراتی مانند زنبور جواهر و عنکبوت پرنده، آبزیانی مثل ماهی بشکه‌ای اقیانوس آرام و خوک دریایی، پرندگانی مانند پوتوی بزرگ و جغد چشم طلایی یا حیوانات دیگر مثل پنگولین و خرس تنبل تنها بخشی از این لیست می‌توانند باشند.

آنچه بیش از هر چیز دیگر این حیوانات را عجیب نشان می‌دهد، ‌تعداد کم و منزوی بودنشان است.

این تعداد کم و زندگی در خفا باعث می‌شود که این حیوانات کمتر دیده شوند و ناشناخته و ناآشنا بمانند. در واقع اگر حیوانی مانند پنگولین به‌اندازه گربه‌ها در طبیعت پرتعداد بود و در کنار انسان زندگی می‌کرد، چهره آن برای ما کم‌کم آشنا و عادی به‌نظر می‌رسید.

همین موضوع باعث می‌شود که شناخت و تحقیق درباره حیوانات عجیب یک تفریح یا حتی شغل جذاب باشد. شما چه حیوان عجیبی می‌شناسید که در لیست ما ذکر نشده است؟

5 | (1)
منبع
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x