5 مدل دسر ساده برای شب یلدا: خوشمزه‌ترین شب سال!

اگر میزبانی شب یلدا بر عهده شما است و به‌دنبال طرز تهیه چند دسر شب یلدای جذاب و کم‌هزینه هستید، آدرس را درست آمده‌اید.

البته دسرهای شب یلدا تنوع زیادی دارند؛ با‌این‌حال، آنچه در این مطلب از ایده ال مگ می‌خوانید، هم بزرگ‌ترها را راضی می‌کند و هم برای بچه‌ها جذاب است.

حالا اگر کنجکاوید بدانید که چطور باید رنگ و لعاب میز پذیرایی خود را در این شب خاطره‌انگیز، خاص‌تر کنید، با ما همراه باشید تا دستور 5 دسر شب یلدا با طعم‌های متفاوت و خاص را با هم بخوانیم.

پودینگ یلدایی با تم هندوانه

دسرهای ساده و ارزان برای شب یلدا
پودینگ هنداونه‌ای برای شب یلدا

اگر لباس شب یلدا را آماده کرده‌اید و خیال‌تان از این بابت راحت است، نوبت به تهیه خوراکی‌های خوشمزه برای این شب خاطره‌انگیز می‌رسد.

درست کردن پودینگ یلدایی یک کار ساده اما جذاب برای شب یلدا است. این دسر مواد ساده و در دسترسی دارد و تهیه آن هم زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای پودینگ یلدایی

مواد اولیه را مطابق جدول زیر آماده کنید. ضمن اینکه استفاده از نشاسته ذرت را در اولیت قرار دهید، زیرا طعم بهتری به دسر شما می‌دهد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر 4 پیمانه
شکر 6 تا 8 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت یا نشاسته گل 4 قاشق غذاخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
رنگ خوراکی سبز و قرمز به مقدار لازم
دانه‌های انار یا شکلات چیپسی به مقدار لازم

طرز تهیه گام به گام پودینگ یلدایی

برای تهیه این پودینگ جذاب و خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا شیر، شکر و نشاسته را داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • مرحله دوم: محتویات قابلمه را هم بزنید تا بوی خامی نشاسته از بین برود و مخلوط مواد به غلظت مناسبی برسد.
  • مرحله سوم: در نهایت، وانیل را به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و شعله گاز را خاموش کنید.
  • مرحله چهارم: 3 ملاقه از پودینگ سفید رنگ خود را کنار بگذارید. مقدار باقیمانده را هم به 2 قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت، رنگ خوراکی قرمز و به قسمت دیگر، رنگ سبز بزنید.
  • مرحله پنجم: یک سوم از حجم لیوان دسر را با پودینگ سبز پر کنید. سپس پودینگ سفید را به اندازه یک لایه باریک روی لایه قبلی بریزید. بقیه حجم لیوان را با پودینگ قرمز رنگ پر کنید.
  • مرحله ششم: در نهایت لیوان‌های دسر را داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شده و خودشان را بگیرند. حالا روی دسر را با دانه‌های انار یا شکلات چیپسی تزیین کنید.

بستنی انار

دسر شب یلدا
بستنی انار برای شب یلدا

برای چشیدن طعم یک بستنی متفاوت در شب یلدا، دسر زیر را امتحان کنید. البته اگر می‌خواهید به موقع این دسر را سرو کنید، باید زودتر دست به کار شوید تا بستنی بافت خوب و کشداری پیدا کند.

مواد لازم برای تهیه بستنی انار

مواد اولیه این دسر خوشمزه را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ذرت یک و نیم قاشق غذاخوری
آب انار یک و یک چهارم پیمانه
شکر 175 گرم
شیر نصف فنجان
خامه پرچرب 350 گرم
آبلیموی تازه یک قاشق چایخوری
نمک یک هشتم قاشق چایخوری

طرز تهیه گام به گام بستنی انار

بستنی انار طعم ترش و شیرینی دارد و برای تهیه آن باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: ابتدا آرد ذرت و شیر را داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و کمی هم بزنید تا حالتی یکدست پیدا کنند. سپس، خامه، شکر و نمک را هم به مواد قبلی بیفزایید.
  • مرحله دوم: قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا محتویات آن به جوش آید. طی این مدت، گاهی محتویات قابلمه را هم بزنید.
  • مرحله سوم: پس از 2 دقیقه جوشیدن، شعله گاز را خاموش کنید. حالا موقع اضافه کردن آب انار و آبلیو است و در صورت نیاز می‌توانید مقداری دیگری نمک هم اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: همه مواد بستنی انار را خوب به هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند. سپس آن‌ها را داخل دستگاه بستنی‌ساز بریزید.
  • مرحله پنجم: اگر در خانه بستنی‌ساز ندارید، مواد بستنی را داخل قالب مناسبی ریخته و آن را به مدت 8 ساعت داخل فریزر قرار دهید. طی این مدت، چند بار قالب را از فریزر خارج کرده و بستنی را خوب هم بزنید تا نرم و کشدار شود.
  • مرحله ششم: پس از گذشت زمان لازم، بستنی را از فریزر خارج کرده و با اسکوپ داخل ظروف بستنی‌خوری بریزید. می‌توانید برای تزیین دسر شب یلدا از مقداری دانه انار یا چند برش لیموترش استفاده کنید.
اگر مقداری انار دان کرده‌اید، همین حالا با یک تیر دو نشان بزنید و با طرز تهیه سالاد انار مجلسی و خاص، جلوه میز پذیرایی خود را بیشتر کنید.

حلوای آغوز

حلوا گردویی یک دسر سنتی برای شب یلدا
حلوا گردویی یا حلوا آغوز برای شب یلدا

اگر اهل طعم‌های نوستالژیک هستید، حتما این دسر شب یلدا را امتحان کنید. حلوای آغوز که به آن حلوا سیاه یا حلوا گردو هم می‌گویند، یک حلوای مقوی و خوشمزه است که در استان‌های گیلان و مازندران تهیه می شود و پای ثابت دسرهای شب یلدا، شیرینی‌های عید نوروز و بقیه مناسبت‌ها و اعیاد است.

در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه این حلوای خوش‌طعم را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه حلوای آغوز

برای تهیه این حلوای سنتی مواد زیر را آماده کنید. منظور از لیوان، لیوان‌های دسته‌دار فرانسوی است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج نیم دانه ایرانی 2 لیوان
مغز گردوی خرد شده 4 لیوان
شیره خرما یک لیوان
آب 5 لیوان
شکر مقدار مناسب بنا بر ذائقه

طرز تهیه گام به گام حلوا آغوز

برای تهیه این دسر خوشمزه و متفاوت کمی حوصله کنید و مراحل کار را مطابق دستورالعمل زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: ابتدا برنج را خوب شسته و با مقداری آب به مدت 2 ساعت بخیسانید. سپس، آب برنج را بیرون ریخته و برنج‌ها را روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید تا خشک شوند. در این مورد می‌توانید از نور خورشید یا هوای آزاد کمک بگیرید.
  • مرحله دوم: اجازه دهید برنج‌ها به مدت یک تا 2 روز در هوای آزاد بمانند تا کاملا خشک و شکننده شوند. در ادامه، آن‌ها را داخل آسیاب برقی یا دستی بریزید و چند پالس بزنید تا کمی خرد شوند.

نکته: در گذشته برای خرد کردن برنج از هاون دستی استفاده می‌شد و برنج را داخل آن می‌کوبیدند.

نکته: دقت کنید که برنج‌ها را تا حد خرد شدن آسیاب کنید. لازم نیست که برنج پودر شود.

  • مرحله سوم: در ادامه طرز تهیه حلوا آغوز، مغز گردوها را هم کمی خرد کنید. 2 لیوان از مغز گردوها را کمی ریزتر کرده و 2 لیوان دیگر را درشت‌تر خرد کنید.
  • مرحله چهارم: حالا داخل ظرف مناسبی، مقداری آب ریخته و شکر را به آن اضافه کنید. مقداری هم بزنید تا شکر کاملا داخل آب حل شود.

نکته: دقت کنید که در مصرف شکر زیاده‌روی نکنید، زیرا شیره خرما هم شیرین است و نباید حلوا بیش از اندازه شیرین شود.

  • مرحله پنجم: حالا قابلمه‌ای مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس، گردوهای خرد شده را داخل آن بریزید. چند دقیقه گردوها را بدون روغن تفت دهید تا رنگشان کمی تیره‌تر شود.
  • مرحله ششم: حالا برنج خرد شده را هم به گردوها اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. در ادامه، شیره خرما و پس از آن محلول آب و شکر را هم اضافه کرده و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.

نکته: حرارت شعله باید کاملا ملایم باشد. مواد را مدام هم بزنید تا حلوا ته نگیرد.

  • مرحله هفتم: تا زمانی که گردوها روغن بیندازند و حلوا جمع شود، به هم زدن آن ادامه دهید. این کار ممکن است حدود یک ساعت طول بکشد.
  • مرحله هشتم: زمانی که بافت حلوا به غلظت مناسبی رسید، شعله گاز را خاموش کنید و حلوا آغوز را داخل ظرفی مناسب بکشید. روی حلوا را با یک قاشق صاف کرده و آن را داخل یخچال بگذارید تا کاملا خودش را بگیرد.

نکته: برای امتحان میزان غلظت حلوا، موقع تفت دادن مقداری از آن را در دست‌تان گلوله کنید. اگر به دست‌تان نچسبید، یعنی حلوا آماده است.

نکته: می‌توانید حلوا را به ابعاد دلخواه برش بزنید. البته از همان ابتدا هم می توانید حلوا را داخل قالب‌هایی فرم‌دار بریزید تا جلوه زیباتری داشته باشد.

تارت شکلات و انار

دسر شب یلدا با انار و شکلات
دسر شب یلدا با انار و شکلات

تارت شکلات و انار به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود، اما اگر فرصت زیادی ندارید پیشنهاد می‌کنیم از پایه بیسکوییت برای تارت خود استفاده کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل تهیه این مدل تارت را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه تارت شکلات و انار

مواد اولیه را مطابق جدول زیر آماده کنید. با این توضیح که منظور از لیوان، لیوان‌های دسته‌دار فرانسوی است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بیسکوییت خرد شده 2 لیوان
شیر نصف لیوان
انار دانه شده نصف لیوان
پودر کاکائو یک چهارم لیوان
آب انار یک چهارم لیوان
روغن مایع یک سوم لیوان
شکلات تلخ تخته‌ای 230 گرم
عسل 2 قاشق غذاخوری
نمک یک قاشق چایخوری

طرز تهیه گام به گام تارت شکلات و انار

برای تهیه این تارت خوشمزه و جذاب، مراحل زیر را طی کنید:

  • مرحله اول: ابتدا بیسکوییت پودر شده را با پودر کاکائو، عسل، روغن و کمی نمک مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا ترکیب یکدستی ایجاد شود.
  • مرحله دوم: مواد تارت را در یک قالب تارت سایز 21 سانتی‌متر بریزید. سپس مواد را به طور یکنواخت پخش کرده و لبه‌های آن را تا کناره‌های قالب بالا بیاورید. بعد قالب تارت را داخل یخچال بگذارید.
  • مرحله سوم: در این فاصله، مواد میانی تارت را آماده کنید. برای این کار، شیر و آب انار را داخل یک شیرجوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد.
  • مرحله چهارم: شکلات تخته‌ای را با دست خرد کنید و در کاسه‌ای مناسب بریزید. سپس مخلوط شیر و آب انار را به شکلات‌ها اضافه کنید. پس از یک دقیقه انتظار، مخلوط را هم بزنید تا یکدست شود.
  • مرحله پنجم: حالا قالب تارت را از یخچال خارج کرده و مواد میانی را روی آن بریزید. در ادامه، دانه‌های انار را هم به‌صورت یکنواخت روی لایه شکلاتی پخش کنید.
  • مرحله ششم: دوباره قالب تارت را برای چند ساعت داخل یخچال بگذارید تا کاملا سرد شود. در نهایت، تارت را به شکل‌های دلخواه برش زده و سرو کنید. 

لوکوم پرتقالی

اگر به‌دنبال یک دسر ساده شب یلدا هستید، لوکوم یا راحت‌الحلقوم را امتحان کنید. این دسر که اصالت آن متعلق به تبریز است، بر پایه میوه‌ها تهیه می‌شود و تنوع زیادی دارد.

البته دیدن طرز تهیه اسموتی میوه‌ ای (10 اسموتی خوشمزه) هم به شما کمک می‌کند که ایده‌های بیشتری برای پذیرایی از مهمان‌ها داشته باشید.

در این قسمت، طرز تهیه یک لوکوم پرطرفدار و خوشمزه میوه‌ای یعنی لوکوم پرتقالی را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه لوکوم پرتقال

مواد اولیه شامل موارد زیر است. اگر نشاسته گندم در اختیار نداشتید، نشاسته گل را 2 بار آسیاب کرده و جایگزین کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب پرتقال طبیعی یک لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر یک چهارم لیوان دسته‌دار فرانسوی
پودر نشاسته گندم یک قاشق غذاخوری سر پر
کره یک قاشق مرباخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
پودر نارگیل به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه گام به گام لوکوم پرتقال

برای تهیه این دسر خوشمزه شب یلدا، مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: آب پرتقال را همراه با شکر، نشاسته و وانیل داخل یک شیرجوش یا قابلمه کوچک بریزید. سپس آن را روی شعله ملایم گاز قرار دهید.
  • مرحله دوم: مواد را مرتب هم بزنید تا بوی خامی نشاسته گرفته شود و مواد به غلظت مناسبی برسند. سپس کره را اضافه کرده و چند دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید. در نهایت، شعله را خاموش کنید.

نکته: غلظت مواد لوکوم باید در حد دسرهایی مثل مسقطی یا فرنی باشد.

نکته: در صورت تمایل می‌توانید همراه با اضافه کردن کره، مقداری مغزیجات مثل مغز بادام یا پسته هم به مواد لوکوم اضافه کنید.

  • مرحله سوم: حالا داخل یک لیوان را با آب سرد و یخ، کاملا سرد و مرطوب کنید. سپس آب داخل لیوان را خالی کرده و مواد لوکوم را داخل آن بریزید.
  • مرحله چهارم: لیوان را به مدت 2 تا 3 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد. در نهایت لوکوم را به‌صورت قالبی از لیوان خارج کرده و در ظرف حاوی پودر نارگیل بغلطانید.
  • مرحله پنجم: حالا لوکوم‌ها را به قطر و اندازه دلخواه برش زده و در ظرف پذیرایی بچینید.

نکته: برای جدا کردن راحت‌تر لوکوم از لیوان، چند بار لیوان‌ را محکم تکان دهید. راه دیگر این است که با نوک چاقو به آهستگی لوکوم را از قسمت بالای لیوان کمی جدا کنید.

سخن آخر

دسرها فقط بخشی از فهرست خوراکی‌های شب یلدا هستند. بنابراین اگر می‌خواهید در این شب، مهمانی شام خود را با یک پیش‌غذای ساده آغاز کنید، سوپ های پاییزی لذیذ را از قلم نیندازید که ایده‌های فوق‌العاده‌ای به شما خواهد داد.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x