15 دلیل برای اینکه باید هر روز ورزش کنید!

آیا می‌خواهید احساس بهتری داشته باشید؟ آیا دوست دارید دیگران از سطح انرژی شما شگفت‌زده شوند؟ آیا دلبسته زندگی هستید و دلتان می‌خواهید سال‌های بیشتری را همراه با سلامتی عمر کنید؟ برای رسیدن به همه این آرزوها، فقط و فقط باید ورزش کنید. به همین سادگی!

فعالیت بدنی یا ورزش کردن می‌تواند به افزایش سلامتی شما کمک کند و در عین حال، خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله دیابت، فشار خون بالا، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و … را کاهش دهد.

اگر هنوز برای ورزش کردن قانع نشده‌اید، این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ را از دست ندهید. چون ما امروز قصد داریم به بررسی 15 فایده ورزش برای سلامتی بپردازیم.

فواید ورزش بر سلامتی ذهن

بیشتر مردم، ورزش کردن را یک فعالیت فیزیکی می‌دانند و تاثیرات مثبت آن را محدود به سلامتی جسمانی می‌دانند. این تصور کاملا اشتباه است! تاثیری که ورزش روی سلامت ذهن و روان شما می‌گذارد، اگر بیشتر از تاثیر آن بر جسم نباشد، بی‌تردید کمتر نیست!

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که ورزش کردن چگونه می‌تواند از شما انسان بهتری بسازد و سلامت ذهن و روان شما را تضمین کند:

ورزش باعث شادی بیشتر می‌شود

بر اساس تحقیقات مختلف، ثابت شده است که ورزش کردن می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود ببخشد. فعالیت بدنی مداوم و مستمر، باعث کاهش اضطراب، استرس و احساس افسردگی می‌شود.

ورزش باعث شادی بیشتر می‌شود

ورزش منظم می‌تواند با اعمال تغییراتی روی مغز، استرس و اضطراب شما را تنظیم کند! علاوه بر این، باعث افزایش حساسیت مغز به هورمون‌های سروتونین و نوراپی نفرین می‌شود. این هورمون‌ها به صورت مستقیم، احساس افسردگی را تسکین می‌دهند.

علاوه بر این، ورزش می‌تواند تولید اندورفین را افزایش دهد که این اتفاق، به ایجاد احساسات مثبت و کاهش درک درد کمک می‌کند.

جالب اینجاست که مهم نیست تمرین شما چقدر شدید باشد! به نظر می‌رسد که بدون توجه به شدت فعالیت بدنی، روحیه شما می‌تواند بر اثر ورزش کردن بهتر شود.

یک مطالعه بر روی 24 زن که مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده بودند، نشان داد که ورزش با هر شدتی، به طور قابل توجهی باعث کاهش احساس افسردگی می‌شود. علاوه بر این، به نظر می رسد درگیر شدن در ورزش منظم برای افراد مسن که اغلب تحت تأثیر اختلالات خواب هستند، مفید است.

ورزش آرامش و کیفیت خواب را بالا می‌برد

ورزش کردن می‌تواند به شما کمک کند آرام شوید و یک خواب باکیفیت و عالی را تجربه کنید. از آن‌جایی که در طول فعالیت بدنی انرژی شما کم می‌شود، به طول خواب شما هم اضافه خواهد شد. (زیرا به زمان بیشتری برای بازیابی انرژی از دست رفته نیاز دارید)

بهبود کیفیت خواب با ورزش کردن

علاوه بر این، تصور می‌شود که افزایش دمای بدن در طول ورزش کردن، به بهبود کیفیت خواب شما کمک می‌کند. زیرا این دما در طول خواب کاهش پیدا می‌کند و این موضوع، باعث آرامش بیشتر در زمان خوابیدن می‌شود.

یک بررسی از 6 مطالعه نشان داد که شرکت در یک برنامه تمرینی ورزشی به بهبود کیفیت و همچنین کاهش تاخیر خواب (مدت زمانی که برای به خواب رفتن نیاز دارید) کمک می‌کند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد درگیر شدن در ورزش منظم برای افراد مسن که اغلب تحت تأثیر اختلالات خواب هستند، مفید است.

ورزش اعتماد به نفس را بالا می‌برد

کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، ممکن است رویکرد منفعلانه‌ای به زندگی داشته و نسبت به آینده، ناامید باشند! این افراد می‌توانند با ورزش کردن اعتماد به نفس خود، تمرکز و علاقه برای حضور در چالش‌های زندگی را افزایش دهند.

ورزش کردن به شما کمک می‌کند عادت‌های نامناسب از قبیل پرخوری، کم‌تحرکی و… را ترک کنید. بدیهی است که وقتی از نظر جسمی احساس بهتری داشته باشید، روحیه‌تان هم افزایش پیدا کرده و تبدیل به یک فرد با اعتماد به نفس بالا می‌شوید.

علاوه بر این، ورزش کردن باعث افزایش قدرت بدنی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا می‌شود. بدیهی است که وقتی بدن قدرتمندی داشته باشید، از نظر ذهنی هم قوی‌تر خواهید شد.

زمانی که یک برنامه ورزشی مشخص را برای خود تعیین می‌کنید و در رسیدن به آن موفق می‌شوید، حس موفقیت به شما القا می‌شود. هنگامی که به اهداف ورزشی خود می‌رسید، استقامت عاطفی بیشتری برای رسیدن به اهداف شخصی خود خواهید داشت.

ورزش بازدهی شما در محیط کار را بالا می‌برد

همه ما دوست داریم بیشترین بازدهی را در محیط کاری خود داشته باشیم. جالب است بدانید که ورزش کردن می‌تواند به شکل قابل توجه‌ای، شما را به یک فرد کارآمدتر تبدیل نماید.

بر اساس برخی گزارش‌ها، افرادی که در بین ساعات کاری خود، فقط چند دقیقه پیاده‌روی ساده را انجام می‌دهند، از انرژی و انگیزه بیشتری برای فعالیت‌های کاری روزانه برخوردار هستند.

فواید ورزش کردن برای سلامتی جسم

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، ورزش کردن می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی روی سلامتی جسمی ما داشته باشد. یک برنامه ورزشی منظم باعث .کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن، سلامتی ماهیچه‌ها، کاهش وزن، سلامت قلب، افزایش طول عمر و … شود.

ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند

بی‌تحرکی عامل اصلی چاقی و اضافه وزن است. به صورت کلی، بدن به 3 روش زیر، انرژی را مصرف می‌کند:

  • هضم غذا
  • ورزش کردن
  • حفظ عملکردهای بدن مانند ضربان قلب و تنفس

تاثیر ورزش کردن بر کاهش وزن

ورزش کردن باعث افزایش متابولیسم بدن و سوزاندن بیشتر کالری می‌شود. طبیعی است که هر چقدر کالری بیشتری بسوزانید، وزن شما به همان نسبت، کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب تمرینات هوازی با تمرینات مقاومتی، می‌تواند کاهش چربی و حفظ توده عضلانی را که برای کاهش وزن ضروری است، به حداکثر برساند.

ورزش برای ماهیچه‌ها و استخوان‌ها مفید است

ورزش نقشی حیاتی در ساخت و حفظ عضلات و استخوان‌های قوی ایفا می‌کند. فعالیت‌هایی مانند وزنه زدن در صورت همراه شدن با مصرف پروتئین کافی، می‌توانند عضله‌سازی را تحریک کنند.

ورزش کردن به ترشح هورمون‌هایی که توانایی عضلات شما را برای جذب اسیدهای آمینه تقویت می‌کنند، کمک می کند. این موضوع باعث رشد عضلات و همچنین جلوگیری از خرابی آن‌ها می‌شود.

با افزایش سن، توده‌های عضلانی به مرور زمان از دست می‌روند. این یک روتین طبیعی بدن است و برای جلوگیری از بروز آن، حتما باید ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی را در دستور برنامه روزانه خود قرار دهید. علاوه بر این، ورزش به ساخت تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی کمک می‌کند.

ورزش سطح انرژی را افزایش می‌دهد

ورزش کردن یک تقویت کننده واقعی انرژی محسوب می‌شود؛ به ویژه در افرادی که از شرایط پزشکی و برخی از بیماری‌های خاص رنج می‌برند. به عنوان مثال، بیماران سرطانی می‌توانند با ورزش منظم، سطح انرژی روزانه خود را افزایش دهند.

ورزش سطح انرژی را افزایش می‌دهد

یک مطالعه نشان داد که 6 هفته ورزش منظم و مداوم، احساس خستگی را در 36 نفر که به شدت از کمبود انرژی رنج می‌برند، به صورت کامل برطرف کرد.

علاوه بر این، ورزش کردن می‌تواند سطح انرژی افرادی که به سندروم خستگی مزمن (CFS) مبتلا هستند را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

ورزش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد

عدم فعالیت بدنی منظم، اصلی‌ترین دلیل ابتلا به بیماری‌های مزمن است. ورزش کردن باعث بهبود حساسیت به انسولین، سلامت قلب، کنترل فشار خون و تنظیم سطح کلسترول بد (LDL) در بدن می‌شود.

در مقابل، عدم ورزش منظم (حتی در کوتاه مدت) می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه چربی شکم شود که ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

بنابراین اگر می‌خواهید خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، دیابت نوع 2، انواع بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش چربی خون و … را کاهش دهید، حتما یک برنامه منظم ورزش را در دستور کار روزانه خود قرار دهید.

ورزش به سلامت پوست کمک می‌کند

پوست شما ممکن است بر اثر استرس اکسیداتیو، آسیب ببیند. این استرس زمانی ایجاد می‌شود که دفاع آنتی اکسیدانی بدن نتواند آسیب سلولی ناشی از ترکیباتی به نام رادیکال‌های آزاد را به طور کامل ترمیم کند.

ورزش کردن از دو جهت به سلامت پوست شما کمک می‌کند:

  • فعالیت ورزشی سنگین می‌تواند استرس اکسیداتیو را به طور کامل خنثی کرده و از آسیب رسیدن به سلول‌های پوستی، جلوگیری نماید.
  • ورزش سبک و منظم تولید آنتی اکسیدان‌های طبیعی را در بدن افزایش می‌دهد و این موضوع، به حفظ سلامت پوست، کمک می‌کند.

علاوه بر این موارد، ورزش کردن باعث جریان خون و سازگاری سلول‌های پوست می‌شود که این اتفاق، می‌تواند پیری پوست شما را تا حد زیادی به تاخیر بیندازد.

ورزش به سلامت مغز و بهبود حافظه کمک می‌کند

ورزش کردن با افزایش ضربان قلب، خون و اکسیژن ارسالی به مغز را بیشتر می‌کند. این موضوع باعث افزایش سلامتی مغز و بهبود حافظه و عملکردهای تفکر می‌شود. فعالیت بدنی منظم همچنین منجر به تولید هورمون‌هایی می‌شود که به سلامت سلول‌های مغز کمک می‌کنند.

ورزش بر سلامتی و بهبود حافظه کمک می‌کند

فعالیت بدنی منظم به ویژه در افراد مسن اهمیت دارد؛ زیرا افزایش سن (همراه با استرس اکسیداتیو و التهاب)د باعث ایجاد تغییرات در ساختار و عملکرد مغز می‌شود.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ورزش کردن باعث بزرگ شدن هیپوکامپ (بخشی از مغز که برای حافظه و یادگیری حیاتی است) می‌شود. این موضوع باعث بهبود حافظه به ویژه در افراد مسن می‌شود.

ورزش درد را کاهش می‌دهد

جالب است بدانید که ورزش کردن می‌تواند در کاهش دردهای مزمن (که گاهی کاملا ناتوان کننده هستند) موثر باشد. علاوه بر این، فعالیت بدنی می‌تواند تحمل درد را افزایش داده و درک آن توسط بدن را کاهش دهد.

تا سالیان متمادی پزشکان برای درمان دردهای مزمن، استراحت و عدم تحرک را توصیه می‌کردند. با این حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ورزش به تسکین درد مزمن کمک می‌کند!

یک بررسی از چندین مطالعه نشان داد که ورزش می‌تواند به کسانی که درد مزمن دارند کمک کند تا درد خود را کاهش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

چندین مطالعه نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند به کنترل درد مرتبط با شرایط مختلف سلامت از جمله کمردرد مزمن، فیبرومیالژیا و اختلال مزمن بافت نرم شانه، کمک کند.

ورزش به تقویت قوای جنسی کمک می‌کند

درگیر شدن در ورزش منظم می‌تواند قلب را تقویت کند، گردش خون را بهبود بخشد، عضلات را تقویت کرده و انعطاف‌پذیری را افزایش دهد. این موارد در نهایت می‌توانند زندگی جنسی شما را به شکل قابل ملاحظه‌ای بهتر نمایند.

جالب است بدانید فعالیت بدنی می‌تواند عملکرد جنسی و لذت جنسی را بهبود بخشیده و در عین حال، دفعات فعالیت جنسی را افزایش دهد. این موضوع به ویژه در زنان بالای 45 سال، نمود بیشتری پیدا می‌کند.

بررسی 10 مطالعه نشان داد که حداقل 160 دقیقه ورزش  در هفته در یک دوره 6 ماهه، می‌تواند به طور قابل توجهی به بهبود عملکرد نعوظ در مردان کمک کند.

علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که یک روال ساده 6 دقیقه‌ای پیاده روی در اطراف خانه، به 41 مرد کمک کرد تا علائم اختلال نعوظ خود را تا 71 درصد کاهش دهند.

ورزش طول عمر را زیاد می‌کند

اگر دوست دارید حداقل چند سال به زندگی خود اضافه کنید، حتما باید یک برنامه ورزشی منظم را در دستور کار روزانه خود قرار دهید. دلیل این موضوع هم کاملا روشن است: ورزش کردن سلامتی جسمی و ذهنی شما را افزایش می‌دهد!

بر اساس نظر کارشناسان و پزشکان متخصص، افرادی که از نظر بدنی فعال بوده و وزن مناسبی دارند، در مقایسه با کسانی که از تحرک کم‌تری برخوردار هستند، حداقل 7 سال بیشتر عمر می‌کنند.

ورزش سلامت قلب را تضمین می‌کند

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ورزش منظم و مستمر، می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش سلامتی قلب کمک کند. تمرینات بدنی باعث کاهش سطح کلسترول، کنترل فشار خون و در نهایت کاهش بیماری‌های قلبی می‌شوند.

ورزش احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان ریه، روده بزرگ، سینه و … را کاهش دهد. علاوه بر این، افراد سرطانی می‌توانند با ورزش کردن، کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند.

کلام آخر

فواید ورزش کردن آنقدر زیاد هستند که هرگز نمی‌توان در یک مقاله به همه آن‌ها پرداخت. با این‌حال ما سعی کردیم در این مقاله، به بررسی 15 مورد از فایده‌های ورزش برای سلامتی بپردازیم تا شما عزیزان، بیش از پیش با اهمیت آن آشنا شوید.

در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline webmd
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x