نگهداری از گیاه بامبو در منزل ؛ آیا گیاه بامبو خوش شانسی می آورد ؟

بامبوها كه به خوش‌یمن بودن شهرت دارند، امروزه به یكی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی نیز مبدل ‌شده‌اند. این گیاه به علت شباهت فراوانش به خیزران، به «لاكی بامبو» مشهور شده است؛ اما نام اصلی آن دراسینا (به معنای گیاه روبانی) است. جالب است بدانید که سهولت پرورش و نگهداری از این گیاه خوش‌یمن از دیگر دلایلی است که موجب افزایش روز‌افزون خریدارانش شده است. نگهداری از لاکی بامبوها می‌تواند برای هر کسی بسیار ساده و شیرین باشد. تنها کافی است كه گیاه درست را خریداری كرده و مراقبت‌های لازم و مخصوص به آن‌ را انجام دهید. در این صورت خواهید دید که طول آن به ١ متر هم می‌رسد. در ادامه این مطلب علت خوش‌یمن بودن این گیاهان، چگونگی انتخاب بامبو مناسب و نحوه نگهداری از گیاه بامبو در منزل را برایتان شرح داده‌ایم.

چرا می‌گویند گیاه بامبو خوش‌شانسی می‌آورد؟

اگرچه بعضی از مردم خوش‌یمن بودن بامبوها را به چشم خرافه می‌بینند، اما كسانی هستند كه مدام از بركات و نعمت‌هایی كه گیاه بامبو برایشان به همراه داشته صحبت می‌کنند. طبق روایت‌های چینی، تعداد ساقه‌های گیاه بامبو با میزان شانسی كه برای شما به همراه خواهد داشت ارتباط داشته و هر تعداد بامبو، نعمت‌های خاص خودش را به همراه دارد. 3 عدد بامبو به شما شادی، ثروت و عمر بلند هدیه می‌کند. 5 بامبو برای شما عشق و ثروت به ارمغان خواهند آورد و 7 عدد از این گیاه خوش‌یمن برای شما سلامتی، خوش‌شانسی و محبوبیت به همراه خواهد داشت.

گفته می‌شود كه لاكی بامبوها باید به تعداد فرد خریداری شوند و در چین هم حرفی از اینكه 4 بامبو چه نعمت‌هایی به همراه دارد زده نشده است؛ چرا كه عدد 4 چینی‌ها به کلمه‌ی «مرگ» در زبانشان نزدیك است. از این رو داشتن 4 بامبو (تعداد زوج) را خیر نمی‌بینند. تجربه ثابت كرده است بامبو هر جا که باشد انرژی مثبت را جذب خواهد كرد. پس بهتر است كه همه‌ی ما فضای كوچكی از خانه‌مان را به این گیاه خوش‌یمن اختصاص دهیم.

نكات خرید گیاه لاكی بامبو

انتخاب بامبو سالم

انتخاب بامبوی سالم

اگر به یک سری موارد جزئی توجه كافی داشته باشید، انتخاب بامبوی مناسب كار سختی نخواهد بود. یكی از موارد مهمی كه باید هنگام انتخاب بامبو برای نگهداری در آپارتمان دقت كنید سالم، سبز و شاداب بودن ساقه و برگ‌های آن است. از خریدن گیاهانی كه دارای لکه‌های زرد یا قهوه‌ای هستند اجتناب كنید. همچنین در نظر داشته باشید كه گیاهی ریشه‌دار را انتخاب كنید و از خریدن گیاه بدون ریشه در فصل‌های پاییز و زمستان پرهیز كنید.

كاشت صحیح بامبو

اطمینان حاصل کنید که بامبو به درستی كاشته شده و فاقد هرگونه بوی نامطبوع است. این گیاهان خوش‌یمن بسیار انعطاف‌پذیر بوده و می‌توانند رو به جهت‌های مختلف رشد كرده و برگ بدهند. اما اگر درست كاشته نشده باشند می‌توانند مكان مناسبی برای رشد باکتری‌ها بوده و بوهای نامطبوع به همراه داشته باشند.

خاك یا آب؟

در صورتی‌ که می‌خواهید گیاه خوش‌یمن خود را در گلدان پر از آب پرورش دهید، باید مقداری سنگریزه (بدون تركیبات شیمیایی) تهیه ‌کرده و در انتهای گلدان قرار دهید تا گیاه صاف و محكم نگه داشته شود. همچنین به خاطر داشته باشید كه ریشه‌ی بامبو باید به طور كامل در آب قرار گیرد. برای كاهش احتمال پوسیدگی گیاه، آب آن را مرتباً تعویض كنید. اگر هم قصد كاشت گیاه خوش‌یمن را در خاك دارید مقداری ماسه، خزه، زغال‌سنگ نارس و خاك معمولی (حاوی پیت ماس) تهیه كنید.

گلدان بامبو

گلدانی که انتخاب می‌کنید باید حدود 5 سانتی‌متر از قطر ساقه‌ی بامبو قطورتر باشد. یک گلدان شفاف برای نگهداری بامبو در آب انتخاب بسیار مناسبی بوده و سنگریزه‌ها را نیز به زیبایی نمایش می‌دهد.

نگهداری از گیاه بامبو در منزل

آب گیاه بامبو

گیاه بامبو به آب زیادی احتیاج ندارد، اما نوع آبی که به آن می‌دهید بسیار مهم است. توصیه ما استفاده از آب‌معدنی یا آب تصفیه‌شده است زیرا آب شیرین، آب شیر یا آب حاوی مواد شیمیایی موجب قهوه‌ای شدن رنگ برگ‌های بامبو خواهد شد. فراموش نكنید كه آب گلدان بامبو را هر 10 روز یک‌بار به طور كامل عوض كنید و در حین كار ساقه‌ی گیاه را با آب و صابون بدون غیرمعطر شستشو دهید. توجه داشته باشید كه باید این اعمال را در محیطی بسته انجام دهید؛ زیرا ریشه‌ها نباید در معرض جریان هوا قرار بگیرند.

دما و رطوبت گیاه بامبو

دمای بین 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه آپارتمانی مقاوم ایده آل است. گرما و سرمای شدید (مقابل كولر یا بخاری) می‌تواند موجب تخریب فوری این گیاه شود. بخار آب حاصل از فعالیت خود بامبو در گلدان مقداری از رطوبت مورد نیاز این گیاه را تأمین می‌کند، اما برای رشد بهتر می‌توانید به صورت هفتگی با آبپاش برگ‌های آن را مرطوب كنید.

نور گیاه بامبو

نور کافی برای گیاه بامبو

ایده آل‌ترین نور برای بامبوهای آپارتمانی نوری است که از پنجره و یا پرده‌های توری گذشته باشد. هرگز بامبو خود را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. نام گونه بامبو خود را پیدا كرده و درباره ویژگی‌ها و نیازهای اختصاصی آن جستجو كنید. اگر گیاه شما به نور بیشتری نسبت به آنچه محل زندگی‌تان فراهم می‌کند دارد، می‌توانید از نور مصنوعی كمك بگیرید. در صورتی که گونه‌های مختلف گیاه بامبو را نمی‌شناسید می‌توانید از فهرست پایین كمك بگیرید:

 بامبوهای نیازمند نور زیاد:

– گیاهانی با برگ‌های کوچک

– گونه‌های گرمسیری

– گیاهانی که در اتاق‌های گرم نگهداری می‌شوند

 بامبوهای نیازمند نور متوسط:

– گیاهانی با برگ‌های بزرگ

– گونه‌های سردسیری بامبو

– گیاهانی که در اتاق‌های خنک نگهداری می‌شوند

كود دهی گیاه بامبو

زیاده‌روی در كود دادن از كود ندادن بسیار مضرتر است. بامبو تا زمانی که فضای داخل ظرف كافی باشد به سرعت رشد كرده و برای این رشد به مواد مغذی زیادی احتیاج ندارد. آغاز فصل رشد زمان مناسبی برای شروع کود دهی است. برای شروع بهتر است از یك كود متعادل مانند 16-16-16 استفاده كنید.

هشدار: پس از خرید بامبو به مدت 6 ماه آن‌ها کود دهی نكنید؛ چرا كه اكثر گیاهان در گلخانه به ‌اندازه‌ی كافی کود دهی می‌شوند.

مشكلات و بیماری‌های گیاه بامبو

ریزش برگ‌های بامبو

گونه‌های معتدل بامبو اغلب در شرایط کم نوری دچار ریزش برگ می‌شوند. بسیاری از بامبوها در فصل بهار یا تعداد محدودی در پاییز ریزش برگ را آغاز كرده و به تدریج برگ‌های جدید و سبز را جایگزین برگ‌های از دست‌رفته می‌کنند.

تغییر شكل برگ‌های بامبو

اگر طرفین برگ‌ها به سمت داخل بچرخد، نشانه این است که  گیاه نیاز به آبیاری دارد (فتوسنتز آب را مصرف می‌کند، بنابراین گیاه با كمبود آب مواجه خواهد شد). از طرفی دیگر اگر گیاه را بیش از حد آبیاری كنید برگ‌ها به سمت پایین خمیده می‌شوند.

تغییر رنگ برگ‌های بامبو

تغییر رنگ گیاه بامبو

 یكی از رایج‌ترین مشكلات صاحبان بامبو تغییر رنگ آن است. مهم‌ترین دلیل قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های بامبو، کمبود رطوبت محیط‌زیست گیاه است که سبب سوختن نوک برگ‌ها می‌شود.

در بسیاری از موارد نیز شاهد زرد شدن برگ‌ها یا ساقه‌ی گیاه بامبو هستیم كه این موضوع ناشی از کود دهی بیش از حد است. در این صورت گلدان بامبو را شسته و آب بامبوها را تعویض كنید. زرد شدن برگ‌های بامبو همچنین می‌تواند ناشی از استفاده از آب لوله‌کشی برای گیاه که حاوی مقدار بیش از حد نمک یا فلوراید است باشد. با دور كردن بامبو از تابش مستقیم نور آفتاب و استفاده از آب فیلترشده یا جوشیده سردشده می‌توانید سلامت آن را بازگردانید.

كج شدن ساقه بامبو

رشد گیاه بامبو شما وابسته به نوری است كه دریافت می‌کند. كج شدن ساقه‌ی بامبو ناشی از نور نامتعادلی است كه گیاه شما دریافت كرده است. هر چند وقت یک‌بار بهتر است كه گیاه را بچرخانید تا همه قسمت‌های گیاه به طور یكنواخت در معرض نور قرار گرفته و رشد كنند.

حشرات و آفات گیاه بامبو

گیاهان بامبویی كه در مکان‌های سرپوشیده نگهداری می‌شوند در برابر این مشکلات آسیب پذیرتر هستند. به خصوص اگر جریان هوای منظم و گسترده در اتاق وجود نداشته باشد. در صورت وجود آفات یا حشره‌های كوچك بر روی برگ‌ها، در خارج از خانه به آرامی به آن‌ها اسپری حشره‌کش مخصوص بامبو اسپری كنید.

به طور كلی، با رعایت نكات ذکرشده در این مقاله می‌توانید به راحتی بامبوی مناسب خود را خریداری كرده و از آن به نحو احسن مراقبت كنید، شاهد رشد آن باشید و از نعمت‌ها و بركاتی كه برایتان به همراه دارد لذت ببرید.

5 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x