همه چیز در مورد واکسن آنفولانزا برای کودکان

واکسن آنفولانزا برای کودکان واکسنی بی‌خطر و بسیار موثر است. این دارو هر ساله به صورت اسپری بینی نیز به کودکان ارائه می‌شود تا از آنها در برابر ابتلا به آنفولانزا محافظت شود. آنفولانزا نوعی بیماری ویروسی است که می‌تواند یک مریضی بسیار سخت و ناخوشایند برای کودکان باشد.

آنفولانزا به ریه‌ها و اندام‌های دیگری که به شما کمک می‌کنند نفس بکشید، حمله می‌کند. این بیماری می‌تواند باعث تب و لرز، بدن درد، سرفه، آبریزش بینی، احتقان، خستگی و گلو درد شود.

ممکن است با ابتلا به این بیماری، همه این علائم یا فقط چند مورد را داشته باشید. همچنین می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی مانند برونشیت و ذات الریه شود. کودکان به راحتی به آنفولانزا مبتلا می‌شوند، بنابراین واکسیناسیون آنها در برابر این بیماری بسیار مهم است.

 واکسن آنفولانزا از افراد دیگر مانند نوزادان و افراد مسن که  در معرض این بیماری قرار دارند نیز محافظت می‌کند.

چند نوع واکسن آنفولانزا وجود دارد؟

برای فصل آنفلوآنزا، دو نوع واکسن موجود است. اولین نوع که بسیاری از مردم آن را “واکسن آنفولانزا” می‌نامند، به صورت تزریقی است و نوع دوم به صورت اسپری بینی ارائه می‌شود. همه واکسن‌های موجود برای کودکان در سال جاری، حاوی چهار ویروس آنفلوانزا (دو ویروس A و دو ویروس B) هستند.

اسپری آنفولانزای بینی چیست؟

این نوع واکسن آنفولانزا از ویروس‌های ضعیف آنفلوانزا ساخته شده است. پزشک، آن را به داخل بینی کودک شما اسپری می‌کند. ماده تزریق شده، از فرزند شما در برابر ویروس‌های آنفولانزای کودکان محافظت می‌کند.

واکسن آنفولانزای اسپری بینی چقدر مؤثر است؟

واکسن آنفولانزای اسپری بینی، از کودکان در برابر آنفولانزا، بهترین محافظت را انجام می‌دهد. ممکن است حدود دو هفته طول بکشد تا واکسن آنفولانزا اثر بخش باشد. اگر كودكی بعد از واكسیناسیون به آنفلوانزا مبتلا شود، احتمال اینکه بروز بیماری جدی شود یا کودک در بیمارستان بستری شود، بسیار کم است.

مطالعات نشان می‌دهد که هم واکسن آنفولانزا و هم اسپری بینی، در برابر این ویروس مؤثر هستند. برای بزرگسالان نیز، پزشکان دریافتند که اسپری بینی به  اندازه تزریق واکسن آنفولانزا موثر عمل می‌کند. در سال 2009، محققان دریافتند که اسپری بینی در کودکان، حتی بهتر از واکسن نیزعمل می‌کند. 

در مورد اثر بخشی واکسن‌های آنفولانزا یکی از متخصصین اطفال در مرکز پزشکی ارومین دانشگاه کلمبیا در شبکه سی ان ان اشاره کرد:

اگرچه این واکسن ممکن است عالی نباشد، اما دریافت واکسن می‌تواند به طور قابل توجهی خطر عوارض ناشی از بیماری، یعنی بستری شدن در بیمارستان، ماندن در آی سی یو و حتی مرگ را کاهش دهد.

واکسن آنفولانزای اسپری بینی

ویژگی‌های واکسن آنفولانزای اسپری بینی

  • اگرچه واکسن آنفولانزای اسپری بینی، حاوی مقادیر کمی ویروس آنفولانزا ضعیف شده است، اما این نوع واکسن در کودکان ایجاد آنفلوانزا نمی‌کند.
  •  از آنجا که ویروس‌های اصلی آنفولانزا هر ساله می‌توانند تغییر کنند، بنابراین هر ساله باید یک واکسن جدید برای اسپری بینی تزریق شود.
  • واکسن اسپری بینی حاوی ژلاتین خوک است. اگر این واکسن برای کودک شما مناسب نیست، در مورد گزینه‌های دیگر با پرستار یا پزشک کودک خود صحبت کنید.

واکسن آنفولانزا بیش از هر زمان دیگری لازم است

به گفته‌ی دکتر لری مادوف، مدیر پزشکی دفتر بیماری‌های عفونی، هر ساله هزاران نفر در هر سنی تحت تأثیر آنفولانزا قرار گرفته که منجر به بستری شدن و حتی مرگ بسیاری از آنان می‌شود.

 واکسن آنفولانزا اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم و مهم است، زیرا علائم آنفولانزا بسیار شبیه به علائم ویروس کرونا است. به همین دلیل، جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا باعث نجات جان افراد زیادی می‌شود.

عوارض جانبی واکسن آنفولانزای کودکان

واکسن آنفلوانزای اسپری بینی برای کودکان بسیار ایمن است. البته در مواردی ممکن است عوارض خفیفی نیز برای این واکسن پیش‌بینی شوند:

  • آبریزش بینی یا انسداد بینی
  • ایجاد سردرد
  • احساس خستگی در کودک
  • از دست دادن یا کاهش اشتها

اگر کودک شما واکسن آنفولانزای تزریق شده دارد، عوارض جانبی شامل موارد زیر هستند:

  • احساس درد در  بازویی که در آن تزریق شده است.
  • دمای کمی بالا و ایجاد تب در کودک
  • ایجاد درد در ماهیچه‌ها

این عوارض معمولاً یک یا دو روز ادامه دارد. والدین و مراقبان، نباید قبل از واکسیناسیون یا اندکی پس از آن، به کودک خود ایبوپروفن یا استامینوفن بدهند، زیرا این امر می‌تواند در نحوه عملکرد واکسن تأثیر بگذارد. برای تسکین درد یا تب، حداقل تا شش ساعت پس از واکسیناسیون صبر کنید.

بیماری کودکان : 10 بیماری شایع دوران کودکی

چه کسانی باید واکسن آنفولانزای تزریقی را دریافت کنند؟

همه کودکان بالای 6 ماه، هر سال باید واکسن آنفولانزا بزنند. این واکسن به ویژه برای کودکان و نوجوانانی که در معرض خطر عوارض ناشی از آنفولانزا هستند، بسیار حیاتی است. افراد زیر ممکن است بیش از سایرین در معرض عوارض ویروس آنفولانزا قرار داشته باشند:

واکسن آنفولانزای تزریقی

  • کودکانی که بین 6 ماه تا 5 سال سن دارند.
  • کودکانی که دارای اختلالات مزمن قلبی یا ریوی هستند
  • کودکانی که دارای شرایط مزمنی هستند که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند
  • دیابت یا سایر بیماری‌های متابولیک دارند.
  • بیماری مزمن کلیه دارند.
  • کم خونی مزمن یا اختلال هموگلوبین دارند.
  • دارای اختلال عصبی مزمن هستند.
  • به شدت چاق هستند (شاخص توده بدن ≥40).
  • مجبورند روزانه استیل سالیسیلیک اسید (ASA یا آسپرین) مصرف کنند.
  • در یک مرکز مراقبت مزمن زندگی می‌کنند.

در چه صورت همه افراد  خانواده باید واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟

کودکان زیر پنج سال، بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از آنفولانزا، مانند تب بالا، تشنج و ذات الریه هستند. اگر فرزندانی با سن کمتر از پنج سال دارید یا دچار عوارض سلامتی هستند، همه افرادی که در خانه زندگی می‌کنند باید واکسن آنفولانزا بزنند. این امر به ویژه در صورت داشتن فرزندان زیر شش ماه یا عضوی از خانواده که باردار است، بسیار مهم است.

مراقبینی که از کودکان کمتر از پنج سال مراقبت می‌کنند نیز باید ایمن شوند. مادرانی که واکسن آنفولانزا گرفته اند، برای چند ماه در برابر آنفولانزا محافظت می‌شوند. تزریق آنفولانزا نیز بی‌خطر است و برای زنان شیرده بسیار توصیه می‌شود. از آنجا که نوزادان کمتر از شش ماه نمی‌توانند واکسن آنفولانزا بزنند، آنتی بادی‌های ضد آنفولانزا، از طریق شیر مادر منتقل می‌شوند.

اگر کودک  در روز واکسیناسیون، بیمار باشد چه باید بکنیم؟

اگر کودک احساس بی‌حالی دارد و یا مریض است بهتر است صبر کنید و به روز دیگری این کار را بیندازید تا کودک شما بهتر شود، زیرا بیماری او ممکن است مانع از ورود واکسن به سیستم بدن کودک شود.

واکسن آنفولانزا

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا اسپری بینی را دریافت کنند؟

  •       کودکان زیر دو سال
  •       بزرگسالان پنجاه سال به بالا
  •       هر کسی که سابقه واکنش آلرژیک شدید به واکسن یا واکسن آنفولانزا را داشته باشد.
  •       کودکان و نوجوانانی که آسپرین درمانی می‌کنند.
  •       کودکان بین دو تا چهار سال که آسم دارند یا در یک سال گذشته سابقه خس خس سینه داشته‌اند.
  •       زنان باردار
  •       هر کسی که دارای سیستم ایمنی ضعیف است.
  •       هرکسی که در چهل و هشت ساعت گذشته داروهای ضد ویروسی آنفلوانزا مصرف کرده باشد.
  •       هرکسی که از شخصی با سیستم ایمنی ضعیف مراقبت می‌کند.

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا تزریقی را دریافت کنند؟

تعداد بسیار کمی از کودکان نباید واکسن آنفولانزا بزنند:

  •       نوزادان زیر شش ماه، اگرچه این واکسن برای نوزادان کمتر از شش ماه مضر نیست، اما مؤثر نیست.
  •       اگر کودک شما به تیمروزال (ماده نگهدارنده در محلول های لنز تماسی و واکسن آنفولانزا) حساسیت جدی دارد، باید واکسن بدون تیمروزال تزریق شود.

در چه صورت باید با فوریت‌های پزشکی تماس گرفت؟

در صورت مشاهده علائم زیر با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. آنها می‌توانند نشانه‌هایی از یک واکنش شدید باشند:

  •       تورم صورت و گلو
  •       مشکل تنفس
  •       ضربان قلب سریع

چه زمانی باید اسپری آنفولانزای بینی را تهیه کنید؟

به محض دسترسی، در صورت امکان تا ماه مهر اما در هر زمان در فصل آنفولانزا که معمولاً در دی ماه یا دیرتر به اوج خود می‌رسد، می‌توانید واکسینه شوید. پس از استفاده از اسپری آنفولانزای بینی، شروع به اثربخشی آن حدود دو هفته طول می‌کشد.

اسپری آنفولانزای بینی

آیا امسال باید برای فرزندم شات یا اسپری بینی تهیه کنم؟

هم AAP و هم مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) پیشنهاد می‌کنند که هر ساله، هرچه بیشتر کودکان واکسن آنفلوانزا بزنند. AAP توصیه می‌کند که هر واکسن مجاز امسال و مناسب سن و وضعیت سلامتی کودک، بدون هیچ اولویتی به کودکان داده شود. هر دو نوع واکسن آنفولانزا در دسترس (تزریق آنفلوانزا یا اسپری بینی) را می توان با توجه به علائم آنها و بدون اولویت، برای فصل آنفلوآنزای 2020-2021 تجویز کرد.

درباره آنفولانزا که با COVID-19 منتشر شده است چه کنیم؟

در پایان فصل گذشته، آنفولانزا هنگامی که با COVID-19 در حال انتشار بود، افراد بیشتری مجبور به بستری شدن در بیمارستان شدند یا به علت آنچه پزشکان “بیماری های شبه آنفلوانزا” نامیدند، جان باختند.

آنفولانزا و COVID-19 در زمستان امسال مجدداً همزمان شیوع پیدا می‌کنند. زدن واکسن آنفولانزا به محافظت از کودک در برابر یکی از این ویروس‌ها کمک می‌کند.

اگر آزمایش COVID-19 فرزندم مثبت بود، آیا باید واکسن آنفولانزا را دریافت کند؟

کودکان مبتلا به COVID-19 پس از بهبودی از بیماری COVID-19 هنوز هم می‌توانند واکسن آنفلوانزا بزنند. به خاطر داشته باشید که علائمی مانند گرفتگی و آبریزش بینی، واکسن اسپری بینی را دشوار می‌کند.

منتظر واکسیناسیون نشوید!

در صورت امکان، کودک شما باید در اسرع وقت، در ماه مهر یا آبان، واکسن آنفولانزا دریافت کند. حتی اگر کودک شما واکسن آنفلوانزای فصل گذشته خود را دریافت کرد، لازم نیست منتظر بمانید. کودکان شش ماه تا هشت سال باید دو بار واکسن آنفلوانزا تزریقی را دریافت کنند یا فقط قبل از اول ژوئیه 2020 واکسن آنفولانزا را فقط یک دوز دریافت کنند.

برای تزریق واکسن آنفولانزا کودک‌مان به کجا باید مراجعه کنیم؟

پزشک متخصص اطفال، کودک شما را بهتر می‌شناسد. مطب پزشک متخصص اطفال دارای اطلاعات سلامتی کودک شماست، به این ترتیب ثبت پرونده آنفولانزا در پرونده سلامت کودک شما آسان است. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مهم است که با پزشک متخصص اطفال و خانه پزشکی در ارتباط باشید.

بسیاری از متخصصان اطفال نیز کلینیک‌های تزریق آنفولانزا را ارائه می‌دهند. اگر کودک شما باید به مکانی مانند داروخانه، کلینیک پزشکی اطفال یا مکان دیگری برای تزریق واکسن آنفولانزا برود، والدین باید سندی را که دریافت می‌کنند با پزشک متخصص اطفال در میان بگذارند.

واکسن آنفولانزا کودکان

نتایج کلی

 واکسن آنفولانزا با به کار انداختن دفاع طبیعی بدن برای ایجاد محافظت، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. وقتی واکسن می‌زنید، سیستم ایمنی بدن شما در برابر ویروس پاسخ می‌دهد.

اکنون واکسن‌هایی برای جلوگیری از بیش از بیست بیماری تهدید کننده زندگی داریم که به افراد در هر سنی کمک می‌کنند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند. ایمن سازی در حال حاضر از دو تا سه میلیون مرگ سالانه در اثر بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، آنفولانزا و سرخک جلوگیری می‌کند.

ایمن سازی یکی از شاخص‌های اصلی مراقبت‌های بهداشتی اولیه و یک حق مسلم انسان است. همچنین یکی از بهترین سرمایه گذاری‌های بهداشتی است. واکسن‌های آنفولانزا به دلیل شباهت این بیماری به کرونا، برای پیشگیری و کنترل شیوع بیماری کرونا نیز حیاتی می باشند.

واکسن‌ها از جمله واکسن آنفولانزا امنیت جهانی بهداشت را پشتیبانی می‌کنند و ابزاری حیاتی در نبرد با مقاومت ضد ویروسی خواهند بود.

به عنوان یک والدین، بهترین کاری که می‌توانید برای محافظت از فرزندان خود در برابر آنفلوانزا انجام دهید، واکسینه کردن آنها قبل از شروع آنفلوانزا در جامعه است و به یاد داشته باشید، واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت از خود، فرزندان و سایر عزیزانتان در برابر آنفولانزا است!

5 | (1)
منبع parents
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x