راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام را بشناسید

راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام به خوبی مشخص شده‌اند. دین اسلام، دین اعتماد راسخ به پروردگار است. کدام بنده‌ای را سراغ دارید که به خدای خود ایمان داشته باشد و در کارهایش، اعتماد به نفس نداشته باشد؟

اعتماد به نفس در واقع یکی از عوامل اصلی برای دستیابی به هر چیزی در زندگی است. این ویژگی است که می‌تواند در چند ثانیه اول هنگام تعامل با شخصی یا هنگام ارائه سخنرانی، شما را از یک بازنده به یک برنده تبدیل کند.

اعتماد به نفس از روز اول خلقت بشر، یک ویژگی مطلوب به شمار رفته است. به عنوان مثال، هنگامی که هابیل قربانی خود را به خدا داد تا این چالش را بپذیرد، هنگامی که موسی (ع) با فرعون روبرو شد، هنگامی که آسیه (س) با ایمان خود با شوهر خود روبرو شد و یا زمانی که حضرت محمد (ص) علیه بت پرستان تبلیغ می‌کرد … همه آنها نمونه‌هایی از اعتماد به نفس واقعی هستند.

در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ با ما همراه باشید تا با راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام بیشتر آشنا شوید.

دیدگاه اسلام در ارتباط با ضرورت اعتماد به نفس در زندگی

سناریوهای گفته شده در بالا، همه نشان می‌دهد که اگر به اهداف خود که می‌خواهید در زندگی به دست آورید اعتقاد داشته باشید، اعتماد به نفس و شجاعت باید داشته باشید. اما چگونه اعتماد به نفس پیدا می‌کنید؟ و راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام چیست؟

افزایش اعتماد به نفس در دین اسلام

با نگاهی به زندگی پیامبر می‌بینیم که او با تعامل با هرچه بیشتر با مردم، در مورد آنچه كه موعظه می‌كرد، اعتماد به نفس پیدا كرد.

او سعی كرد با سخنان خردمندانه و شخصیت جذاب و نفس‌گیر، آنها را متقاعد كند. او به زودی گروهی از افراد را توسعه داد و به تدریج، خود را به عنوان یک رهبر مطمئن در جامعه تثبیت کرد.

بنابراین، روش اصلی برای به دست آوردن اعتماد به نفس، تعامل روزانه با بسیاری از افراد غریبه است تا زمانی که این امر طبیعی شود.

داشتن اعتماد به نفس به معنای بی‌نیازی از کمک پروردگار نیست

اعتماد به نفس یک ویژگی اکتسابی است که مسلمان باید بدانند چگونه آن را به دست آورند و با راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام آشنا شود. اما قبل از هر چیز، باید بین اعتماد به نفس و استکبار، تفاوت قائل شد.

اعتماد به نفس به معنای آگاهی از آنچه خداوند از ویژگی‌های خوب به شما داده و تلاش برای دستیابی به آن چیزی است که به نفع شما خواهد بود. اگر از آن سواستفاده کنید، پر از غرور و تکبر خواهید شد، که دو مشکل مخرب هستند.

توکل بر خدا برای افزایش اعتماد به نفس

اگر آن نعمت‌هایی را که خداوند به شما داده و خصوصیات خوبی که خداوند به شما برکت داده را انکار کنید، تنبل و بی‌احساس می‌شوید. شما خود را فرو می‌ریزید و نعمت‌هایی را که خداوند به شما داده از دست می‌دهید. خداوند در ایات 9 و 10 سوره مبارکه شمس می‌فرماید:

«در حقیقت او موفق می‌شود که خود را پاک کند (یعنی با پیروی از ایمان واقعی توحید اسلامی و انجام کارهای خوب صالح، همه آنچه را که خدا دستور داده است اطاعت کرده و انجام دهد). »

و در واقع او كه خود را فاسد كند، ناكام می‌ماند (يعنی از آنچه خداوند دستور داده است، با رد ايمان واقعی توحيد اسلامی يا پيروی از شرك، يا انجام هر نوع اعمال شرور).

در اینجا شایسته است به نکته مهمی اشاره شود، این که از نظر مسلمان، داشتن اعتماد به نفس به معنای بی‌نیازی از کمک پروردگارش نیست؛ بلکه به معنای بی‌نیازی از مردم نیست.

چرا خودارزشمندی و کرامت نفس در اسلام تشویق می‌شود؟

خداوند هنگام توصیف مومنانی که از بزرگترین پاداش‌های موفقیت شخصی برخوردار می‌شوند، در مورد آنها در سوره عنکبوت، آیه 59 می‌فرماید:

«الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»

کسانی که صبر می‌ورزند و به پروردگار خود توکل می‌کنند.

اعتماد به نفس با توکل بر خدا ایجاد می شود

می‌بینید که در این آیه، خداوند در حال توصیف ما برای ایجاد اعتماد به نفس است. راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام راه‌هایی هستند که شما باید بر اساس توکل به خداوند ایجاد کنید.

فرقی نمی‌کند که شما یک دختر بی اعتماد به نفس باشید یا یک مرد. راه های افزایش اعتماد به نفس از نگاه اسلام برای هر سن و جنسیتی کاربرد دارد.

ما نمی‌توانیم به خودمان اعتماد کنیم، زیرا در حال حاضر احساس نمی‌کنیم که اعتماد به نفس یا آن خودباوری لازم را داریم.

بنابراین از آسان‌ترین راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام و راهی که خداوند ما را به سمت ایجاد عزت نفس هدایت می‌کند، ایجاد اعتماد به خالق است. اگر به خدا توكل كنید، هیچ مشكلی به‌وجود نمی‌آید، زیرا خداوند شکست نمی‌خورد.

اعتماد به نفس از دیدگاه قرآن کریم

اعتماد به نفس در مواجهه با چیزی که از آن می ترسید به شما کمک می‌کند. مثالی که به شما نشان می‌دهیم از سوره یوسف، آیه 33 است، جایی که یوسف (ع) می‌فرماید:

«ای پروردگار من زندان برای من محبوب‌تر از آن چیزی است که آنها مرا بخوانند.»

می‌بینید که واکنش طبیعی در برابر چیزهایی که از آنها می‌ترسیم، دوری از آنهاست. اما در این آیه، خداوند داستان پیامبر یوسف (ع) را برای ما نقل می‌کند، جایی که او خدا را صدا می‌کند و خواستار نجات از محاکمه‌ای است که با آن روبرو است، و اعتماد او به خدا به او اطمینان می‌دهد.

او برای محاکمه‌ای که با آن روبرو است از او درخواست زندان می‌کند. چه کسی زندان می‌خواهد؟ شما به طور معمول از آن فرار می‌‌کنید و به سمت خواسته‌های خود می‌روید.

این گزینه‌ای بود که یوسف (ع) داشت. یا زندان یا فریب این زنان. بنابراین، ببینید چه اتکایی به او، قدرت انجام دادن را داده است.

اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا با ترس خود روبرو شوید.

خداوند با نشان دادن داستان یکی از بزرگترین پیامبران تاریخ بشر، راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام را به ما نشان داده و ما را از این نوع اطمینان آگاه می‌کند.

اما اگر به زندگی حضرت یوسف (ع) نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که او مردی بود که هیچ خانواده‌ای نداشت و در سرزمینی که پشتیبانی نداشت، زندگی می‌کرد.

اما، علی‌رغم همه اینها، توکل او به خدا به او اعتماد به نفس داد تا از چیزهایی که از آن ترسیده بود روبرو شود.

فراموش نکنید که این زندان، مانند زندان‌هایی نیست که ما امروزه آنها می‌شناسیم، جایی که اوقات فراغت داده می‌شود و غذا و سایر امکانات رفاهی مانند تلویزیون و سرگرمی دریافت می‌شود. این زندان مانند سیاه‌چال در تاریکی، در محیط وحشتناک سرد و مرطوب است که هیچ کس نمی‌خواهد در انجا باشد.

با این وجود او به دلیل اعتماد به خدا با ترس خود روبرو شد. زیرا او می‌دانست که توکل بر خدا به این معنی است که سرانجام خداوند او را نجات خواهد داد. و این باعث اعتماد به نفس او شد.

دعا برای اعتماد به نفس و اعتماد به نفس در صحبت کردن

یکی از مشکلات بزرگی که بسیاری از ما با آن روبرو هستیم اعتماد به نفس هنگام سخنرانی در محیط عمومی است. بنابراین خداوند در قرآن، دعای حضرت موسی (ع) را که در گفتارش مانعی داشت، به ما می‌آموزد.

او در گفتار لکنت زبان داشت و در این دعا، از خدا خواستار راه حلی شد. خداوند در سوره طه می‌فرماید:

«قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ﴿٢٥﴾ وَيَسِّرْ لِی أَمْرِی ﴿٢٦﴾ وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی ﴿٢٧﴾ يَفْقَهُوا قَوْلِی ﴿28﴾»

«پروردگارا، سینه مرا باز کن و زبانم را باز کن و امورم را برایم آسان کن و گره از زبانم باز نما تا سخنان مرا بفهمند.»

دعای حضرت موسی برای لکنت زبان

این یکی از دعاهایی است که قرآن، در این مکاشفه ابدی برای ما آورده شده است و از راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام است. این دعایی است که حضرت موسی (ع) هنگامی که مجبور شد با فرعون روبرو شود، خواند و در گفتار خود اطمینان نداشت.

اگر این دعا را بکنید، خداوند به شما کمک می‌کند. یکبار دیگر ما گام‌هایی را به سوی آنچه می‌خواهیم بر می‌داریم، خواه صحبت باشد و خواه عمل. هرچه بخواهیم، می‌توانیم انجام دهیم، اما نهایت اعتماد به نتایج، اعتماد به خدا است.

اگر برای نتایج خود به خدا توکل کنید و فقط قدم‌ها را بردارید، به شخصی مطمئنی تبدیل می‌شوید که می‌خواهید باشید.

راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام

اعتماد به نفس، راه موفقیت در زندگی است. در حالی که تحت فشار منفی قرار نگرفتن، تردید، نگرانی و عدم اطمینان از توانایی‌های فرد، آغاز شکست است.

بسیاری از ظرفیت‌ها از دست می‌رود زیرا صاحبان آنها ارزش توانایی‌هایی را که خداوند متعال به آنها اعطا کرده است را درک نمی‌کنند.

اگر آنها به درستی از آنها استفاده می‌کردند، به چیزهای زیادی می‌رسیدند. در اینجا چند گام وجود دارد که می‌توان برای از بین بردن بسیاری از ایده‌ها و احساسات منفی در زندگی، اعم از تفکر، رفتار، اخلاق، عادت‌ها یا کلمات، از آنها استفاده کرد.

این مراحل به فرد کمک می‌کند تا خود را از چنین افکار و احساساتی راحت کند، از اثر آنها خلاص شود و زندگی را با اعتماد به نفس بیشتر و امیدهای درخشان دریافت کند.

مراحل  افزایش اعتماد به نفس در اسلام 

  • نه با جزئی گرایی و نه با اغراق، مهمترین افکار و خصوصیات منفی زندگی خود را تعیین کنید.
  • به هر فکر یا ویژگی جداگانه فکر کنید.
  • سعی کنید در مورد هر فکر یا مشخصه‌ای، به روشی منطقی و تحلیلی فکر کنید که شما را به شناخت علل و ماهیت واقعی آن رهنمون می‌کند. حتما می‌دانید که آیا واقعا واقعیت است یا صرفا یک توهم و خیال است.
  • باید خود را از توهم رها کنید. در غیر این صورت، باید سعی کنید دلایل آن را کنار بگذارید و تا آنجا که ممکن است آن را به حداقل برسانید. علاوه بر این، باید بدانید که هرچه این ویژگی ریشه‌دارتر باشد، تلاش و زمان بیشتری برای دور ریختن آن لازم است.
  • در لحظات آرامش و خالی از حواس پرتی و نگرانی، سعی کنید ذهن و افکار خود را به صورت متمرکز با یک وضعیت مثبت مهم مرتبط کنید. تمام جزئیات آن وضعیت را با صدا، تصویر، احساسات و تمام جو اطراف به یاد بیاورید. وقتی به اوج فعالیت ذهنی، تسکین روانشناختی و نشاط قلب رسیدید و احساس کردید که از واقعیت فاصله دارید، سعی کنید بگویید «الله اکبر»، «سبحان الله»، و « لا إله الا الله».
  • هرگونه احساس یا افکار منفی در هر موقعیتی به ذهن شما خطور کرد، باید مدتی چشم‌های خود را ببندید و این افکار را کنار بگذارید. سپس تصور کنید که یک تابلوی اعلانات وجود دارد که روی آن عبارت «توقف» نوشته شده است. مدتی به این کلمه فکر کنید و مرتبا به آن نگاه کنید، انگار که چیز دیگری نمی‌توانید ببینید.
  • با چشمان خود از این واژه فراتر بروید و سعی کنید تصور کنید که در پشت آن باغ‌های شکوفا، رودخانه‌های شناور، پرندگان آوازخوان و نسیم ملایمی وجود دارد. چشمان خود را بسته نگه دارید سعی کنید مدتی از همه اینها لذت ببرید.

به خداوند متعال متوسل شوید

با این حال، اول و مهم‌تر از هر چیزی باید به خداوند متعال متوسل شد. زیرا اوست که باعث خنده و گریه می‌شود. از این رو، شما باید توبه کنید و از خداوند متعال طلب آمرزش کنید و دائما او را یاد کنید تا قلب خود را زنده نگه‌دارید. در زیر، برخی از موارد در دین اسلام، که اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد، آورده شده است:

اعتمادبنفس در اسلام

  • مسلمان باید به پروردگارش اعتماد کند و به او وابسته باشد و از او حمایت و کمک بخواهد. مسلمان نمی‌تواند کاری را بدون پروردگار انجام دهد. اعتماد به نفس یک ویژگی اکتسابی است و مسلمان، نیاز به کمک و پشتیبانی پروردگار دارد. هرچه بیشتر به پروردگارش اعتماد کند، اعتماد به نفس او نیز بیشتر می‌شود و به بالاترین سطح می‌رسد.
  • وقتی حضرت موسی و افرادش از دست فرعون و سپاهیانش فرار کردند، اعتمادی که حضرت موسی به پروردگار خود داشت را می‌بینیم. خداوند در سوره مبارکه شعرا می‌فرماید: «و هنگامی که دو میزبان یکدیگر را دیدند، اصحاب موسی گفتند: مطمئنا از ما سبقت می‌گیرد.» موسی گفت: … پروردگار من با من است. او مرا راهنمایی خواهد کرد»
  • پیدا کردن نقاط قوت فرد و افزایش آنها؛ یعنی آنچه که فرد به خوبی انجام می‌دهد و توسعه آن‌ها و دانستن نقاط ضعف فرد و تلاش برای مقابله با آنها.
  • به منظور توسعه اعتماد به نفس، ضروری است که با سپاسگزاری به آنچه خداوند از مهارت‌ها و ویژگی‌های مثبت، به شما داده است نگاه کنید. بنابراین این امر باعث تقویت انگیزه اعتماد به نفس می‌شود.
  • برای مسلمان که به دنبال راه‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس خود است بسیار مهم است که کلمات منفی را تکرار نکند، مثلا نگوید هیچ اعتماد به نفسی ندارد یا هرگز در کار موفق نخواهد شد.

کلام آخر

دین اسلام تاکید ویژه‌ای روی اعتماد به نفس دارد و این موضوع، هم در آیات کلام الله مجید و هم در احادیث پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) کاملا ملموس و قابل مشاهده است.

در این مقاله به موضوع راه‌های افزایش اعتماد به نفس در اسلام پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

4.4 | (9)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x