معرفی بهترین دمنوش های خواب آور برای یک خواب راحت شبانه

اگر برای خوابیدن در شب مشکل دارید و ساعت‌ها در تخت‌خواب پهلو به پهلو می‌شوید، نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد! احتمالا روش‌های زیادی را برای خوابیدن تجربه کرده‌اید و همچنان در ناامیدی به سر می‌برید. اگر همینطور است، حتما باید دمنوش های خواب آور را امتحان کنید.

متاسفانه 30 درصد از مردم از بی‌خوابی، ناتوانی مزمن در به خواب رفتن و سایر اختلال‌های خواب رنج می‌برند. خوشبختانه دمنوش‌های گیاهی می‌توانند آرامش و راحتی خواب را دوباره به این افراد، هدیه بدهند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی بهترین دمنوش های خواب آور بپردازیم. اگر آرزوی چند ساعت خواب آرام و راحت را دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

دمنوش خواب آور بابونه

سال‌هاست که چای بابونه به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش التهاب و اضطراب و رفع بی‌خوابی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، می‌توان از بابونه به عنوان یک آرام‌بخش خفیف و یک محرک خواب یاد کرد.

دمنوش خواب آور بابونه

اثر آرام‌بخش این دمنوش، به یک آنتی اکسیدان به نام آپیژنین نسبت داده می‌شود که به وفور در بابونه یافت می‌شود. آپیژنین به گیرنده‌های خاصی در مغز شما متصل می‌شود که ممکن است باعث کاهش اضطراب و شروع خواب شود.

مطالعه‌ای روی 60 ساکن خانه سالمندان نشان داد که کسانی که روزانه 400 میلی‌گرم عصاره بابونه دریافت می‌کردند نسبت به کسانی که هیچ عصاره‌ای دریافت نکرده بودند، کیفیت خواب بهتری داشتند.

مطالعه دیگری روی زنان پس از زایمان که کیفیت خواب ضعیفی داشتند، نشان داد که کسانی که چای بابونه را برای یک دوره 2 هفته‌ای می‌نوشیدند، نسبت به کسانی که چای بابونه نمی‌نوشیدند، به طور کلی کیفیت خواب بهتری داشتند.

ریشه سنبل الطیب یکی از دمنوش های خواب آور قوی

سنبل الطیب گیاهی است که قر‌ن‌هاست برای درمان مشکلاتی مانند بی‌خوابی، عصبی بودن و سردرد استفاده می‌شود. جالب است بدانید که دمنوش این گیاه در طول جنگ جهانی دوم، در انگلستان و برای تسکین استرس و اضطراب ناشی از حملات هوایی، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ریشه سنبل الطیب

چای ریشه سنبل الطیب یکی از بهترین دمنوش های خواب آور است که این روزها، در اروپا و آمریکا، به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. این دمنوش، سطح یک انتقال دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش می‌دهد.

یک مطالعه روی 27 فرد مبتلا به مشکلات خواب نشان داد که 89٪ از شرکت کنندگان در هنگام مصرف عصاره ریشه سنبل الطیب، خواب بهتری را تجربه کردند.

در یک مطالعه دیگر که روی 128 نفر انجام شد، گروهی که 400 میلی‌گرم ریشه سنبل الطیب دریافت کرده بودند، در مقایسه با دیگران، کیفیت خواب بهتری داشتند و در مدت زمان کمتری هم به خواب رفتند.

دمنوش خواب آور اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است که اغلب به خاطر رایحه معطر و تسکین دهنده‌اش، مورد توجه قرار می‌گیرد. چای اسطوخودوس از جوانه‌های کوچک بنفش این گیاه گل‌دار، تهیه می‌شود. بسیاری از مردم، چای اسطوخودوس را برای استراحت، تسکین اعصاب و کمک به خواب می‌نوشند.

دمنوش خواب آور اسطوخودوس

یک مطالعه روی 80 زن تایوانی پس از زایمان نشان داد که کسانی که برای استشمام عطر چای اسطوخودوس و نوشیدن روزانه آن به مدت 2 هفته وقت صرف کردند، نسبت به کسانی که چای اسطوخودوس مصرف نکردند، خستگی کمتری داشتند.

مطالعه دیگری بر روی 67 زن مبتلا به بی‌خوابی، کاهش ضربان قلب و تغییرات ضربان قلب و همچنین بهبود خواب را پس از 20 دقیقه استنشاق اسطوخودوس (دو بار در هفته به مدت 12 هفته) نشان داد.

اگرچه شواهد محدودی در رابطه با تاثیر دمنوش اسطوخودوس روی بهبود کیفیت خواب وجود دارند؛ با این‌حال به نظر می‌رسد رایحه دل‌پذیر این گیاه، باعث می‌شود که راحت‌تر بخوابید.

بادرنجبویه یکی از دمنوش های خواب آور قوی

بادرنجبویه از خانواده نعناع است و در سراسر جهان یافت می‌شود. این گیاه اغلب به صورت عصاره و برای استفاده در رایحه‌ درمانی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، برگ‌های بادرنجبویه هم ممکن است برای تهیه چای، خشک شوند.

بادرنجبویه

بر اساس برخی از شواهد، بادرنجبویه می‌تواند سطح GABA را در موش‌ها افزایش دهد. بنابراین ممکن است به عنوان یک آرام‌بخش، تاثیر خوبی از خود نشان دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه کوچک انسانی پس از دریافت 600 میلی‌گرم عصاره بادرنجبویه روزانه به مدت 15 روز، 42 درصد کاهش علائم بی‌خوابی را نشان داد.

اگر به طور مزمن از مشکلات خواب رنج می‌برید، قبل از این‌که آماده خوابیدن شوید، حتما یک فنجان دمنوش بادرنجبویه را امتحان کنید.

دمنوش پوست ماگنولیا

مگنولیا یک گیاه گل‌دار است که بیش از 100 میلیون سال است که روی کره زمین وجود دارد. عصاره این گیاه، بیشتر از پوست آن تشکیل می‌شود؛ با این‌حال، جوانه‌ها و ساقه‌های خشک شده هم برای این کار، به کار می‌روند.

دمنوش خواب آور پوست ماگنولیا

به طور سنتی، ماگنولیا در طب چینی برای کاهش علائم مختلف از جمله ناراحتی شکمی، احتقان بینی و استرس استفاده می‌شود. در حال حاضر این گیاه در سراسر جهان و به دلیل اثرات ضد اضطراب و آرام بخش آن، مورد توجه قرار گرفته است.

اثر آرام بخش آن احتمالا به ترکیب هونوکیول نسبت داده می‌شود که به وفور در ساقه‌ها، گل‌ها و پوست گیاه ماگنولیا یافت می‌شود. به نظر می‌رسد که هونوکیول با تغییر گیرنده‌های GABA در مغز، می‌تواند خواب‌آلودگی شما را افزایش دهد.

در حالی که تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است، مطالعه‌های اولیه نشان می‌دهد که نوشیدن چای پوست ماگنولیا ممکن است به بهبود خواب کمک کند.

گل ساعتی یکی از دمنوش های خواب آور قوی

چای گل ساعتی از برگ‌ها، گل‌ها و ساقه‌های خشک شده این گیاه که آن را با نام Passionflower هم می‌شناسند، تهیه می‌شود. از زمان‌های قدیم، دمنوش گل ساعتی برای کاهش اضطراب و بهبود خواب استفاده شده است.

دمنوش گل ساعتی

یک مطالعه روی 40 بزرگسال سالم نشان داد که کسانی که به مدت 1 هفته روزانه چای گل ساعتی می‌نوشند، نسبت به شرکت کنندگانی که چای ننوشیده‌اند، کیفیت خواب بهتری را تجربه می‌کنند.

جالب است بدانید که محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دمنوش گل ساعتی، می‌تواند به اندازه داوری Ambien، روی بهبود کیفیت خواب، موثر باشد.

کلام آخر

یک خواب راحت شبانه، آرزوی همه ما محسوب می‌شود. اگر از مشکلات و اختلالات خواب رنج می‌برید، داروهای شیمیایی و روش‌های عجیب و غریب را فراموش کنید. بهتر است برای تجریه خوابی آرام، به سراغ چای‌ها و دمنوش‎‌های گیاهی بروید.

در این مقاله به بررسی بهترین دمنوش های خواب آور پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

5 | (1)
منبع healthline ncbi themanual
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x