موفقیت چیست ؟ تعریف موفقیت + راه‌های موفق شدن

قبل از اینکه به سراغ اصل مطلب برویم از شما می‌خواهیم از دید خودتان موفقیت را در یک جمله تعریف کنید. بی‌شک تعریف موفقیت برای همه‌ ما یکسان نخواهد بود؛ چرا که موفقیت در نظر هر فردی، یک تعبیر متفاوت دارد.

هر کدام از ما موفقیت را در یک موضوع می‌بینیم و برای رسیدن به اهداف مد نظر خود، یکی از مسیر‌های پیش روی‌ را انتخاب می‌کنیم.

درست است که موفقیت و مسیر موفقیت برای هر کدام از ما یکسان و یک شکل نیست، اما فرمول موفقیت برای همه یکسان است. تلاش و پشتکار، افکار مثبت، امید و امیدواری فرمول‌های اصلی موفقیت هستند.

در ادامه‌ این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم موفقیت در زندگی را از جنبه‌های مختلف تعریف کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

موفقیت چیست؟

موفقیت برای هر کس یک تعریف خاص دارد، هر فرد با توجه به روحیات و خلقیات خود هدفی را به عنوان ارزش زندگی شخصی در نظر می‌گیرد. بر حسب میزانی که آن هدف محقق شود، درجه‌ای از موفقیت را برای خود تعیین می‌کند.

تعریف درست موفیت

برای مثال موفقیت برای کسی در پولدار شدن، برای دیگری در داشتن ماشین مدل بالا و وسایل برند یا در شخصی، موفقیت در رسیدن به درجه‌ای از علم و دانش تعریف می‌شود.

در مجموع موفقیت و احساس رضایت و خوشبختی در هر کس متفاوت است. با توجه به این موضوع ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم یک جمله را برای تعریف موفقیت بیان و  حتی مشخص کنیم.

اما به طور کلی اگر بخواهیم تعریفی از موفقیت داشته باشیم، باید بالقوه کردن و شکوفا کردن استعدادهای درونی که در نهایت منجر به بهتر شدن زندگی ما و اطرافیان می‌شود را موفقیت نامگذاری کنیم.

تعریف علمی موفقیت

تعریف علمی موفقیت به این صورت است: «افراد با طی کردن یک روند دائمی، زندگی ایده‌آلی برای خود می‌سازند. این روند دائمی باعث تکامل انسان می‌شود. رسیدن به زندگی ایده‌آل و تکامل، همان موفقیت است.»

تعریف واقعی موفقیت

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم تعریف موفقیت برای هر کس منحصر به فرد است. موفقیت، احساس رضایت و خرسندی در هر کسی متفاوت است، اما اگر بخواهیم به تعریف جامع موفقیت بپردازیم، باید بگوییم مفهوم اصلی موفقیت در داشتن آرامش روحی، احساس خوشبختی، خوش‌خلقی، صبر، درک و درایت، آسیب نرساندن و البته آسیب ندیدن تعبیر می‌شود.

تعریف موفقیت در روانشناسی

همه‌ی ما می‌دانیم موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید. براستی برای فتح قله‌های موفقیت باید صبور بود، چرا که عجول بودن ممکن استف باعث شکست بزرگ و غیرقابل جبران شما شود.

تعریف موفقیت در روانشناسی از زبان مایا آنجلو (شاعر و نویسنده سرشناس آمریکایی) بیان می‌شود، مایا معتقد است؛ موفقیت تنها با دوست داشتن خود، دوست داشتن هدفی که دنبال می‌کنید و در نهایت دوست داشتن روشی که برای موفقیت در پیش گرفته‌اید، امکان پذیر است.

موفق شدن از دیدگاه روانشناسی

با کمی تامل درمی‌یابیم تعریف موفقیت از زبان آنجلو تعریفی معقول و منطقی است. علاقه رمز موفقیت است؛ مگر می‌شود به اجبار و بدون علاقه کاری را انجام داد؟!

توصیه می‌کنیم اگر به اجبار خانواده یا هر کس دیگر کاری را انجام می‌دهید که علاقه‌ قلبی به آن ندارید، هر چه زودتر آن را کنار بگذارید. چون در نهایت، از این کار نتیجه نمی‌گیرید یا نتیجه‌ دلخواه‌ به دست نمی‌آید.

در علم روانشناسی علاوه بر علاقه ملاک‌های دیگری برای موفقیت تعریف شده است، از جمله این ملاک‌ها می‌توان به آگاهی درباره هدفی که می‌خواهید در پیش بگیرید، هدف گذاری، وسیع کردن دید و نگرش، مثبت اندیشی، پرهیز از سرکوب و سرزنش کردن خود، پذیرفتن انتقاد و اشتباهات خود اشاره کرد.

تعریف موفقیت از نظر اسلام

دین مبین اسلام دستورات قرآن را چراغ راه مسلمین قرار داده است. اسلام نیز بر  این باور است که تعریف موفقیت برای هر کس منحصر به فرد است. اما به طور کلی عقیده دارد موفقیت حاصل نمی‌شود جز اینکه فرد بتواند بین اهداف و خواسته‌هایش با تلاش و کوشش‌، منطق و سازگاری پایداری برقرار کند.

تعریف موفقیت از دیدگاه قرآن

این کتاب آسمانی برای موفقیت راه‌حل‌هایی را بیان کرده است که عمل به آن‌ها می‌تواند دشواری‌های مسیر موفقیت را برای افراد آسان‌تر کند. مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، از مهم‌ترین مواردی هستند که اسلام آنها را توشه راه موفقیت می‌داند؛

  • اصلاح نفس
  • صبر
  • عمل صالح
  • توجه به رضایت و خشنودی پروردگار
  • اصل خضوع و عبادت کردن
  • اندیشه و عقلانیت
  • آینده‌نگر بودن
  • منطقی بودن

هدف از موفقیت چیست؟

هدف از موفقیت یک بعد فردی دارد، به طور حتم هر کس با یک هدف مشخص به سوی قله موفقیت می‌تازد. اما به طور کلی بیشتر افراد  با هدف بالفعل کردن استعداد و توانایی‌های خود در مسیر موفقیت گام برمی‌دارند.

افراد موفق با یک تیر دو نشان می‌زنند، آنها علاوه بر کسب ارزش و اعتبار برای خود می‌توانند تاثیر مثبتی روی زندگی سایر افراد داشته باشند. این افراد به عنوان الگو و حتی مشاور می‌توانند مسیر موفقیت را برای سایر افراد هموارتر سازند.

ابعاد موفقیت چیست؟

به طور کلی موفقیت سه بعد اصلی و اساسی دارد؛

بعد فردی

یعنی فرد با تکیه بر توانایی‌های ذاتی خود و البته با تلاش و کوشش بتواند به برتری برسد. خودشناسی، ایمان به اعتقادات، هدف‌گذاری، خودباوری، کنترل قدرت و تمایلات فردی از بارزترین نشانه‌های بعد فردی موفقیت است.

همه افرادی می‌توانند که با کشف این بعد در دنیای درونی، زمینه‌ موفقیت را برای خود بوجود آورند. برای مثال دانش‌آموز و یا دانشجویی که با تلاش و همت خود موفق شده پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد.

بعد سازمانی

در بعد سازمانی علاوه بر ابعاد فردی عوامل بیرونی از جمله دوست، خانواده، فامیل و همکار می‌توانند در موفقیت فرد سهیم باشند. البته درست است که در بعد سازمانی تنها یک نفر به عنوان فرد موفق شناخته می‌شود. اما در حقیقت علاوه بر خود فرد کسانی نیز در پشت پرده وجود دارند که موفقیت کسب شده نتیجه تلاش‌های همه آن‌ها است.

برای مثال یک شرکت بزرگ را در نظر بگیرید که توانسته دستاوردهای مهمی را در کارنامه‌ی فعالیت‌های خود به ثبت برساند. اما در حقیقت همه‌ی ما می‌دانیم موفقیت این شرکت تنها متوجه یک نفر نیست بلکه افراد زیادی در این موفقیت سهیم هستند.

بعد کلان

کشورهای توسعه یافته مثال بارزی برای بعد کلان هستند. این کشورها به علت استقلال مالی و شرایط مطلوب می‌توانند به راحتی با توام کردن تکنولوژی و ثروت قله‌های موفقیت را فتح کنند.

مسیر موفقیت برای این کشورها (کشورهای توسعه یافته) نسبت به سایر کشورهایی که علاوه بر رفاه مالی از نظر تکنولوژی هم ضعیف هستند، هموارتر است.

به چه کسی فرد موفق گفته می شود؟

 تا به حال شده از خود بپرسید، ویژگی‌های افراد موفق چیست؟ قبل از این که به سراغ ادامه‌ی مطلب بروید بهتر است ویژگی‌های خودتان را به خاطر بیاورید و در آخر با ویژگی افراد موفق (که در ادامه مطلب به شرح آن‌ها می‌پردازیم) مطابقت دهید تا بفهمید که آیا ویژگی و خلقیات یک فرد موفق را دارید یا خیر؟

فرد موفق کیست

طبق معمول بیشتر افراد موفق ویژگی‌های مشترکی با هم دارند. این دسته از افراد زندگی خود را در قالب یک چارچوب خاص پیش می‌برند. آنها افرادی ریسک‌پذیر و در عین حال باهوش و زیرک هستند. این افراد بی‌گدار به آب نمی‌زنند، پشت هر تصمیمی که می‌گیرند تدبیر و درایت نهفته است.

 از مهم‌ترین و بارزترین ویژگی افراد موفق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاوم بودن 
  • شجاع بودن
  • هدفمند بودن
  • امیدوار بودن
  • مثبت اندیش بودن
  • دقیق بودن
  • قدرت نه گفتن به خواسته‌های غیرمعقول
  • ریسک‌پذیری

اصول موفقیت در زندگی که باید بدانید

 موفقیت مسیری پر پیچ و خم و رمزآلود دارد. شاید طی کردن این مسیر کمی سخت به نظر برسد. یکی از ابزارهای مهم، برای طی کردن این مسیر، شناخت اصول هفت گانه موفقیت است.

دانستن و البته عمل کردن به این اصول به افراد کمک می‌کند که دشواری‌های مسیر موفقیت را راحت‌تر تحمل کنند. اصول هفتگانه زندگی موفق شامل موارد زیر است:

1- قانون انگیزه

انگیزه مهم‌ترین و اصلی‌ترین فرمول موفقیت است. انگیزه و باور به توانایی‌های خود یک ندای درونی است. در واقع گوش دادن به این ندا و بها دادن به آن اولین گام موفقیت است.

قانون انگیزه

2- قانون انتظار

داشتن اعتماد به نفس اصلی‌ترین رکن قانون انتظار است. این قانون می‌گوید؛ «اگر شما با اعتماد به نفس کامل در انتظار هدفی باشید که می‌خواهید اتفاق بیفتد، آن هدف صد در صد در زندگی شما محقق می‌شود.»

3- قانون تمرکز

یکی از مهم‌ترین ارکان هفت گانه اصول موفقیت در زندگی قانون تمرکز است. قانون تمرکز می‌گوید روی چیزی که  می‌خواهید به آن برسید یا آن را به دست بیاورید، تمرکز داشته باشید. با این کار به حتم در زندگی آن خواسته برای‌ شما محقق خواهد شد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در زندگی‌ فقط روی چیزهایی تمرکز کنید که آرزوی آن را دارید.

قانون تمرکز

4- قانون عادت

طبق تحقیقات صورت گرفته همه‌ی آدم‌ها در طول روز 95 درصد کارهایی که  انجام می‌دهند بر حسب عادت است. پس با تمرین و تکرار می‌توان کارهای مفیدی که در نهایت موفقیت ما را در پی دارند انجام داد. برای مثال  انجام کارهای مفیدی مثل ورزش و مطالعه در دراز مدت می‌تواند به یک عادت همیشگی برای ما تبدیل شود.

5- قانون انتخاب

همه‌ی ما بر حسب انتخاب‌های خود زندگی می‌کنیم. پس بهتر است با آگاهی و روشنفکری انتخاب‌هایی در زندگی داشته باشیم، که ما را به سعادت و کامیابی برسانند.

6- قانون تفکر مثبت

به قطع یقین مثبت اندیش بودن کیفیت بیشتر و بهتر زندگی را در پی خواهد داشت. در واقع افکار ما معرف تمایلات درونی ما هستند. با افکار مثبت، زندگی شادتر، پر انرژی‌تر و ایده‌آلی را برای خود بسازید.

7- قانون تغییر

تغییر امری اجتناب‌ناپذیر است. سعی کنیم تغییر به سوی خوبی را همیشه و همه جا سر لوحه‌ زندگی خود قرار دهیم. تغییر به دو صورت خوب و بد وجود دارد. همیشه تلاش کنید با تغییرات خوب و مثبت رویه زندگی‌ را بهتر و مفرح‌تر کنید.

قانون تغییر

جمع بندی

در طول این مطلب سعی کردیم به طور کامل تعریف موفقیت از جنبه‌های مختلف را بررسی کنیم. موفقیت حاصل نمی‌شود، مگر با سرعت عمل و زمان‌شناسی، نظم و آرامش، برنامه ریزی و دقت.

 در حقیقت موفقیت یک امر اکتسابی است که کسب آن تلاش و انگیزه والا می‌طلبد. موفقیت همان‌قدر که شیرین و دلپذیر است همان‌قدر  به تلاش و همت بالا نیاز دارد.

قبل از این که پا در مسیر موفقیت بگذارید، بهتر است برای خود هدف‌گذاری و تمام جنبه‌های لازم را بررسی کنید. در واقع هدف ارزش وجودی انسان است. پس شجاع باشید و به ندای درونی خود گوش کنید تا با یاری خداوند بتوانید قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کنید.

اگر تجربه‌ای از یک موفقیت شیرین دارید، لطفا آن را با ایده آل مگ و مخاطبان آن به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چرا برخی افراد با وجود تلاش‌های پی‌‎در‌پی نمی‌توانند موفق شوند؟

گاهی فرد در ضمیر ناخودآگاه خود به چیزهایی می‌پردازد که به شدت می‌تواند روی اهدافش تاثیر منفی بر جای بگذارد. توجه به حرف‌های دیگران، باورهای محدودکننده، افکار منفی، اهمیت دادن به نظرات و پیشنهادات نامعقول بقیه بزرگترین دلایلی هستند که اجازه نمی‌دهند شما از تلاش‌های‌ خود نتیجه‌ی دلخواه‌ را بگیرید. بی‌توجهی و بها ندادن به این افکار منفی می‌تواند شما را هر چه زودتر به موفقیت برساند.

آیا مسیر موفقیت خط پایان دارد؟

موفقیت یک مسیر بی انتها است. به هیچ عنوان نمی‌توان برای موفقیت حد و مرز تعیین کرد. در واقع افراد بسته به تلاش و همت خود می‌توانند بخشی از این مسیر را بپیمایند و در طول این مسیر دستاوردهای بزرگی را از آن خود کنند.

آیا ریسک‌پذیری می‌تواند دلیلی برای موفقیت باشد؟

 بله در واقع موفقیت با ریسک‌پذیری رابطه مستقیم دارد؛ شجاعت و ریسک‌پذیری می‌توانند در پیشبرد اهداف شما تاثیر شگفت‌انگیزی داشته باشد. به جرات می‌‌توان گفت افرادی که  روحیه‌ی ریسک‌پذیر و چالش‌پذیری دارند نسبت به افرادی که چنین روحیه‌ای ندارند زودتر قله‌های موفقیت را فتح کنند.

آیا فقط به کسانی موفق می‌گویند که توانسته‌اند در تمام امور رشد کنند و به درجاتی از علم و دانش دست یابند؟

خیر، موفقیت یک باور درونی است که هر کس بسته به برآورده شدن انتظارات خود از زندگی می‌تواند درکی از آن داشته باشد. موفقیت به شکل‌های مختلفی وجود دارد و به هیچ عنوان نمی‌توان گفت موفقیت تنها در کسب علم و دانش خلاصه می‌شود. از انواع موفقیت می‌توان به موفقیت در زندگی، موفقیت در روابط با دیگران، موفقیت در عشق و آرامش، موفقیت در ایمان، موفقیت در سلامتی اشاره کرد.

3.6 | (9)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x