دستور تهیه سه غذای محبوب به سبک رستورانی

همه ما معتقدیم که غذاهای خانگی و مامان پز به نسبت غذاهای رستورانی از کیفیت بالاتری برخوردارند، با صبر و حوصله بیشتری طبخ می‌شوند و درنتیجه طعم ایده آل تری دارند، اما در بعضی موارد سرآشپزها نکات و ترفندهایی را برای پخت غذاهای رستورانی به کار می‌بندند که طعم غذا را اختصاصی می‌کند. برای مثال وقتی می‌گوییم قیمه رستورانی توقع نداریم طعمی شبیه به قیمه‌های معمولی و خانگی داشته باشد، این مسئله دقیقاً شبیه به زمانی است که در مورد قیمه‌های نذری صحبت می‌کنیم. خلاصه اگر هوس کرده‌اید غذاهای رستورانی را با همان ترفندها و نکات خاص در خانه تهیه کنید ادامه این مقاله را از دست ندهید.

در ادامه این مقاله قرار است سه غذای محبوب ایرانی که در سبک رستورانی با طعم‌های خانگی زمین تا آسمان تفاوت دارند را به شما آموزش دهیم. دستور مرغ شکم پر، قیمه رستورانی و چلو گوشت رستورانی سه دستور ویژه‌ای هستند که در ادامه برایتان نوشته‌ایم.

طرز تهیه مرغ شکم پر به روش رستورانی

مرغ شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه و البته مجلسی ایرانی است که در مناطق مختلف ایران به روش‌های متفاوتی آماده می‌شود. تفاوت این دستورها نیز فقط مربوط به نحوه طعم دار کردن مرغ و موادی است که برای پر کردن شکم مرغ استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید خوشمزه‌ترین مرغ شکم پر را امتحان کنید قطعاً باید راهی مناطق شمال کشور شوید. رستوران‌های محلی در شهرهای شمالی قطعاً لذیذترین مرغ شکم پری که تا به حال امتحان کرده‌اید را برایتان سرو می‌کنند. در ادامه قرار است یک روش محبوب در طرز تهیه مرغ شکم پر به روش رستورانی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم

  • یک مرغ کامل با پوست حدود 2 کیلو
  • گردو 5 عدد
  • آلو بخارا 2 عدد
  • گوجه‌فرنگی 2 عدد
  • لیمو 1 عدد
  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • هویج 1 عدد
  • سیر 4 حبه
  • نعناع خشک یک قاشق غذاخوری
  • زرشک شسته شده یک قاشق غذاخوری سر پر
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • پودر زعفران یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
  • آب نارنج یا آب‌غوره یک قاشق غذاخوری

تهیه مرغ شکم پر به روش رستورانی

طرز تهیه مرغ شکم پر

  1. برای پختن مرغ شکم ابتدا آن را تمیز کنید، شکم مرغ باید تخلیه و به خوبی شسته شود. البته حواستان باشد که حین شستن و تمیز کردن مرغ به پوست رویی آن آسیبی نرسانید.
  2. مرغ را به صورت ایستاده داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن از شکم مرغ خارج شود؛ و در این فاصله مشغول آماده‌سازی مواد میانی شوید. برای این کار نصف پیاز و سیر را تفت دهید. بعد به ترتیب زرشک، نعناع خشک، گردو و آلوها را اضافه کنید؛ و هرکدام را برای یک تا دو دقیقه با پیاز و سیر تفت دهید.
  3. مرغ را با نمک و آب‌لیمو مزه دار و شکم مرغ را با مواد میانی آماده‌شده و ورقه گوجه‌فرنگی پر کنید. بهتر است پس از پر کردن شکم مرغ قسمت انتهایی را با نخ و سوزن بدوزید تا در زمان پخت مواد از شکم مرغ بیرون نریزد.
  4. مرغ را درون یک قابلمه یا دیس قرار دهید. نصف دیگر پیاز را به همراه سیر و هویج و گوجه اطراف آن بریزید و به همراه سس رب گوجه فرنگی به مدت دو ساعت روی شعله گاز بپزید.
  5. همچنین شما می‌توانید مرغ شکم پر را داخل فر بپزید. برای آماده کردن این غذا درون فر کافی است آن را به همان شکلی که در بالا گفتیم آماده کنید. مرغ را به همراه مواد دورچین داخل یک دیس پیرکس یا یک ظرف مخصوص فر قرار دهید. روی ظرف را با فویل بپوشانید و برای ۳ الی ۴ ساعت درون فر ۱۸۰ درجه قرار دهید تا بپزد. حواستان باشد که فر را از قبل برای پخت مرغ گرم کنید.

طرز تهیه قیمه به سبک رستورانی

در میان انواع خورشت‌های ایرانی قیمه یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌هاست. این خورشت لذیذ با عطر لیمو و دارچین در هر خانه با روش متفاوتی طبخ می‌شود، بعضی‌ها همه مواد اولیه را با آب روی شعله گاز قرار می‌دهند و 4 ساعت بعد خورش قیمه آماده است، بعضی اما دقت بیشتری برای پخت غذا به خرج می‌دهند، آن‌ها ابتدا گوشت و پیاز را تفت داده و بعد باقی مواد را اضافه می‌کنند، عده‌ای خورش قیمه را بدون گوشت می‌پزند، عده‌ای آن را با گوشت قلقلی آماده می‌کنند، بعضی‌ها به جای رب از پوره گوجه فرنگی کمک می‌گیرند و بعضی دیگر آن را با رب و روغن فراوان می‌پسندند. با این همه بازمی‌توان گفت قیمه رستورانی یا همان قیمه نذری محبوب از نظر عطروطعم در صدر جدول می‌ایستد.

مواد اصلی در طرز تهیه این غذا، گوشت، پیاز، لپه، رب گوجه فرنگی و لیموعمانی است. طبیعتاً کنار آن سیب‌زمینی سرخ کرده و برنج خوش عطر ایرانی هم سرو می‌شود. پخت خورش قیمه مانند تمام غذاهای ایرانی قلق‌های خاص خودش را دارد که اطلاع از آن‌ها کافیست تا به مهارت بالایی در طبخ این غذای ایرانی برسید. در ادامه این مطلب با طرز تهیه قیمه رستورانی همراه ما باشید تا روش پخت و فوت‌وفن‌های آن را به طور کامل بررسی ‌کنیم.

مواد لازم

  • لپه 250 گرم
  • گوشت 400 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • لیموعمانی 4 عدد
  • سیب‌زمینی 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
  • روغن به میزان لازم
  • ادویه شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران، دارچین به میزان لازم

طرز تهیه قیمه رستورانی

طرز تهیه

این میزان از مواد اولیه برای پخت قیمه به تعداد 4 نفر کافیست. راستی حواستان باشد که برای تهیه قیمه رستورانی حتماً از شب گذشته لپه‌ها را در مقداری آب و چند قطره گلاب خیس کنید.

  1. برای پخت قیمه پیازها را نگینی خرد کنید. درون یک قابلمه مقداری روغن بریزید و بعد از این که روغن داغ شد، پیازها را درون قابلمه تفت دهید. بعد از این که پیازها کمی سبک شدند و رنگ آن‌ها طلایی شد، زردچوبه را به مقدار مناسب اضافه کنید و سپس خوب هم بزنید.
  2. گوشت‌ها را به قطعات یک اندازه و کمی کوچک‌تر از گوشت خورشتی معمولی خرد کنید، در ادامه قطعات گوشت را بشویید. در این مرحله گوشت‌ها را به پیاز و زردچوبه اضافه کنید. اجازه دهید رنگ گوشت تغییر کند و بعد لپه‌ها را اضافه کنید. تفت دادن این مواد را تا زمانی که گوشت‌ها و لپه‌ها به خوبی سرخ شوند، این مرحله حدوداً به ۱۰ تا ۱۲ دقیقه زمان نیاز دارد.
  3. زمانی که رنگ گوشت‌ها به خوبی تغییر کرد، رب گوجه فرنگی به همراه فلفل سیاه را اضافه کنید و تفت بدهید.
  4. بعد از این ‌که رب را به خوبی تفت دادید، ۲ لیوان آب جوش درون قابلمه بریزید و بگذارید تا گوشت‌ها و لپه‌ها روی حرارت ملایم به آرامی پخته شوند.
  5. برای این که تلخی لیموعمانی‌ها گرفته شود، آن‌ها را با چنگال سوراخ کنید و بگذارید حدود ۱ ساعت در یک ظرف آب جوش بمانند.
  6. بعد از پخت کامل گوشت‌ها، لیموعمانی را به همراه نمک به خورشت قیمه رستورانی اضافه کنید.
  7. کار در این مرحله به پایان می‌رسد. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید خورش به آرامی جا بیفتد. وقتی که اصطلاحاً خورشت روغن انداخت، قیمه شما آماده است.
  8. اگر می‌خواهید طعمی کاملاً مشابه قیمه رستورانی داشته باشید در ۱۰ دقیقه آخر پخت مقداری زعفران دم کرده و یک عدد چوب دارچین به خورشت اضافه کنید. چوب دارچین را هنگام سرو از داخل قابلمه خارج کنید.
  9. وقتی خورشت در حال جا افتادن است شما مشغول آماده کردن سیب‌زمینی شوید. سیب‌زمینی‌ها به صورت خلالی ریز کنید. در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و پس از آن که روغن داغ شد، سیب‌زمینی‌ها را به همراه نمک سرخ کنید.

طرز تهیه چلو گوشت به سبک رستورانی

یکی دیگر از غذاهایی که طعم رستورانی آن عجب دل‌چسب است، چلو گوشت اصیل ایرانی‌ست. ما عادت داریم برای پذیرایی از مهمان عزیز بهترین غذا را تدارک ببینیم. چلو گوشت یکی از آن غذاهایی است که در ردیف غذاهای مجلسی برای پذیرایی از مهمانان بسیار عزیز قرار می‌گیرد! حالا اگر شما هم به زودی میزبان مهمان عزیزی هستید و قصد دارید برایش سنگ تمام بگذارید بدون شک باید به دنبال دستور طرز تهیه چلو گوشت به سبک بهترین سرآشپزها باشید.

چلو گوشت یک غذای اصیل ایرانی است که با گوشت گردن گوسفندی و یا ماهیچه گوسفندی درست می‌شود. این غذا در منو رستورانی معمولاً بالاترین قیمت را دارد و آماده کردن آن در خانه بسیار مقرون‌به‌صرفه تر است. اگر نگران این هستید که نتوانید در خانه به کیفیت چلو گوشت رستورانی و طعم بی‌نظیر این غذا برسید باید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

در بخش آخر از این مقاله آموزشی قرار است طرز تهیه چلو گوشت را به شما آموزش دهیم اما انتخاب نوع پلو با خودتان است، شما می‌توانید چلو گوشت را مطابق این دستور آماده کنید و سپس آن را در کنار پلو زعفرانی یا باقلاپلو برای مهمانان خود سرو کنید؛ اگر می‌خواهید از این پذیرایی سربلند بیرون بیایید پیشنهاد ما این است که برای پخت پلو از برنج خوش عطر ایرانی استفاده کنید.

مواد لازم

  • گوشت گردن گوسفندی یا گوشت ماهیچه 800 گرم
  • آب 4 پیمانه
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • زعفران دم‌کرده 5 قاشق غذاخوری
  • دارچین یک قاشق چای‌خوری
  • برگ‌بو 4 عدد
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • زرشک و خلال پسته برای تزیین
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه چلو گوشت رستورانی

توجه داشته باشید که این میزان مواد برای درست کردن چلو گوشت به تعداد 4 نفر کافی است؛ برای آماده کردن پلو هم کافیست 4 پیمانه برنج را به روش آبکشی آماده کنید.

طرز تهیه

  1. برای تهیه چلو گوشت مجلسی به سبک چلو گوشت‌های رستورانی ابتدا کف قابلمه موردنظرتان مقداری روغن بریزد و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا گرم شود. در آن طرف خودتان مشغول شستن و خرد کردن پیاز شوید. بهتر است پیازها را نگینی خرد کنید. حالا پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید سبک و طلایی شوند. هر از چند گاهی پیاز را هم بزنید تا به صورت یکدست طلایی و سرخ شود.
  2. بعد از طلایی شدن پیازها گوشت را به پیاز اضافه کنید. البته حتماً پیش از اضافه کردن گوشت به قابلمه آن را بشویید. بهتر است از گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی استفاده کنید اما ماهیچه گوساله هم انتخاب بدی نیست. تا زمان تغییر رنگ گوشت به تفت دادن ادامه دهید.
  3. وقتی گوشت به خوبی تغییر رنگ دارد فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. از اضافه کردن نمک در این مرحله خودداری کنید چراکه باعث سفت شدن و دیرپز شدن گوشت می‌شود. مواد را به خوبی باهم مخلوط کنید.
  4. برگ‌بو و آب را اضافه کنید و پس از به جوش آمدن آب درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم به مدت ۳ تا ۴ ساعت بپزد.
  5. وقتی دو ساعت از زمان پخت گذشت و به اصطلاح گوشت نیم‌پز شد نمک را اضافه کنید.
  6. نیم ساعت آخر پخت نصف زعفران را به همراه دارچین به گوشت اضافه کنید.

طرز تهیه برنج به سبک رستورانی

تفاوتی ندارد کدام یک از سه غذای رستورانی بالا را انتخاب کرده باشید در هر صورت باید برای میز پذیرایی یک دیس پلو خوش عطر ایرانی هم آماده کنید. اگر می‌خواهید برنج را هم به سبک رستورانی بپزید ادامه این مقاله را از دست ندهید.

در طرز تهیه چلو گوشت رستورانی، قیمه یا مرغ شکم پر یک ساعت مانده به اتمام زمان پخت گوشت و خورش باید به فکر درست کردن برنج باشید. در رستوران‌ها برنج به شیوه آبکشی آماده می‌شود نه به شکل دمی پس شما هم برای شروع یک قابلمه مناسب با تعداد پیمانه‌های برنج انتخاب کرده و آب برنج را به جوش بیاورید.

بهتر است برنج را برای چند ساعتی به همراه نمک خیس کنید تا پخت بهتری صورت گیرد اما اگر هم فرصت کافی برای خیساندن برنج نداشتید و یا فراموش کردید برنج را از پیش خیس کنید حواستان باشد که در این صورت زمان جوشاندن برنج کمی طولانی‌تر می‌شود.

وقتی آب درون قابلمه به جوش آمد برنج را اضافه کنید. بعد از حدود 10 تا 15 دقیقه برنج آماده آبکش کردن است. برنج را آبکش کنید، ته قابلمه ته‌دیگ موردعلاقه خود را بگذارید و روی آن برنج بریزید. حالا اجازه دهید برنج با حرارت کم به مدت 40 دقیقه دم بکشد. در آخر مقداری از برنج را برای تزیین با باقی‌مانده زعفران مخلوط کنید. این در صورتی است که بخواهید برنج را با دیس بر سر سفره بیاورید.

اگر تعدادتان کمتر است می‌توانید به جای آوردن دیس برنج برای هر کس یک برنج قالبی سرو کنید. برای این کار کف یک قابلمه کوچک مقداری برنج زعفرانی بریزید، قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و بعد روی آن برنج سفید بریزید. اجازه دهید ته‌دیگ کمی ترد شود، حالا قابلمه تک‌نفره را داخل بشقاب سرو برگردانید. این کار را به تعداد مهمان‌ها تکرار کنید.

فراموش نکنید که سرعت عمل بسیار اهمیت دارد و بهتر است از چند قابلمه به برای انجام این کار استفاده کنید تا پلو قالبی تمام مهمان‌ها هم‌زمان آماده سرو باشد.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x