معرفی بهترین گیاهان دارویی برای گرمازدگی

تابستان در راه است و گرمای شدید هوا ممکن است هر فردی را دچار گرمازدگی کند. آشناترین علائم این حالت، تعریق شدید و احساس ضعف و سردرد است؛ اما لازم است بدانید که گرمازدگی شدید می‌تواند تا تهدید زندگی فرد هم پیش برود. البته خوشبختانه در این مورد، درمان‌های سنتی و خانگی موثری وجود دارد که استفاده از گیاهان دارویی برای گرمازدگی، یکی از آن‌ها است.

شما تا چه حد با این گیاهان مفید و خنک‌کننده طبیعی آشنا هستید؟ آیا نحوه مصرف و عوارض احتمالی آن‌ها را می‌دانید؟ با این مطلب از مجله ایده آل مگ همراه باشید تا بتوانید در مواجهه با افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند، موثرتر عمل کنید.

درمان گیاهی گرمازدگی با دمنوش علف لیمو

علف لیمو با نام علمی «Cymbopogon»، گیاهی معطر از راسته گندم‌سانان است که به آن، اذخر، کاه مکه، پوتار، گربه دشتی و چمن معطر نیز می‌گویند. این گیاه که بومی سریلانکا و جنوب هند است، در آشپزی آسیایی به‌عنوان ماده‌ای معطر استفاده می‌شود. علف لیمو همچنین خواص درمانی قابل توجهی دارد و سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که مانع عملکرد مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند.

تصویر گیاه علف لیمو
گیاه علف لیمو
علف لیمو، ضد میکروب و ضد التهاب است؛ کلیه و کبد را سم‌زدایی می‌کند و برای دستگاه گوارش، فواید زیادی دارد. به‌علاوه، مصرف آن در تابستان، مانع گرمازدگی است و بدن شما را خنک نگه می‌دارد.

طرز تهیه چای علف لیمو

برای تهیه این دمنوش، می‌توانید از برگ‌های تازه یا خشک شده علف لیمو استفاده کنید.

  • در صورت استفاده از برگ‌های تازه، یک چهارم لیوان از علف لیمو را با دو لیوان آب، بجوشاید و به مدت سه دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
  • در صورت استفاده از گیاه خشک، دو قاشق مرباخوری از علف لیمو را در یک لیوان آب جوش بریزید و 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

عوارض احتمالی مصرف علف لیمو

توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف علف لیمو، باعث خستگی، سرگیجه، تکرر ادرار، گرسنگی و خشکی دهان می‌شود. همچنین، این گیاه می‌تواند با داروهای دیورتیک (ادرار‌آور) و داروهای کاهنده فشار‌خون تداخل داشته باشد.

مصرف علف لیمو برای بانوان باردار و شیرده، ممنوع است؛ زیرا می‌تواند باعث سقط جنین و آسیب به نوزاد شود.
در صورت نداشتن محدودیت‌های ذکر شده در بالا، مصرف یکی دو فنجان چای علف لیمو در روز، مانعی ندارد.

گل داودی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان گرمازدگی

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای گرمازدگی، گل داوودی است. این گیاه که متعلق به خانواده کاسنیان است، ظاهری بسیار زیبا دارد و در کنار طبع سرد و طعم خاص خود، به‌عنوان یک خنک‌کننده طبیعی، دمای بدن را در حد متعادل نگه می‌دارد.

تصویر دمنوش گل داودی در کنار گل‌های خشک شده داودی
دمنوش گل داوودی

این گیاه در طب سنتی چین بسیار پرکاربرد است و از آن علاوه‌بر گرمازدگی، در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم قلبی–عروقی، تنفسی، گوارشی و… استفاده می‌شود. گل داوودی، سرشار از ویتامین‌های C و B است و نقش موثری در سم‌زدایی خون دارد.

طرز تهیه دمنوش گل داوودی

برای تهیه این دمنوش مفید، پنج لیتر آب را در ظرفی بجوشانید و 50 گرم گل داوودی خشک را به آن اضافه کنید. مخلوط حاصل را به مدت دو دقیقه روی حرارت هم بزنید، سپس 50 گرم شکر در آن حل کرده و در‌نهایت، پس‌از صاف کردن دمنوش، آن را میل کنید.

عوارض احتمالی مصرف گل داوودی

ممکن است مصرف گل داوودی با داروهای سرطان یا ایدز تداخل داشته باشد. همچنین در مواردی منجر به مسمومیت، حساسیت و اختلالات پوستی شده است. توصیه می‌شود زنان باردار یا شیرده، از مصرف آن خودداری کنند.

درمان خانگی گرمازدگی با بادرنجبویه

بادرنجبویه، گیاهی بلند و دارای ساقه‌ای با گل‌های کوچک است که عطری تند شبیه به لیمو دارد. این گیاه از خانواده نعنائیان بوده و با نام علمی «Melissa officinalis»، شناخته می‌شود. نام ملیسا، ریشه‌ای یونانی دارد که به معنی زنبور عسل است و دلیل نام‌گذاری آن، این است که زنبور عسل به گل‌های معطر و کوچک این گیاه، علاقه فراوانی دارد.

تصویر برگ گیاه بادرنجبویه در کنار دمنوش آن
دمنوش گیاه بادرنجبویه

بادرنجبویه، یک گیاه ضد‌‌التهاب و ضد‌‌میکروب است و در تنظیم کلسترول و کاهش فشار خون، عالی عمل می‌کند.

نوشیدن یک فنجان از این دمنوش مفید می‌تواند سردردهای ناشی از گرمای هوا را از شما دور کند و در روزهای گرم تابستان، شما را سرحال و با نشاط نگه دارد.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

برای تهیه چای یا دمنوش بادرنجبویه، یک تا سه قاشق چایخوری از این گیاه را (می‌تواند تازه یا خشک باشد)، داخل فنجان آب‌جوش بریزید و حداقل به مدت پنج دقیقه صبر کنید. سپس، دمنوش را از صافی بگذرانید و آن را نوش جان کنید.

عوارض احتمالی مصرف بادرنجبویه

زیاده‌روی در مصرف بادرنجبویه می‌تواند عوارضی مانند سرگیجه، خواب آلودگی شدید، خشکی دهان، خستگی، گرسنگی و افزایش ادرار را به دنبال داشته باشد؛ به علاوه، در صورت داشتن اختلالات تیروئید، فشار خون پایین و ضربان قلب ضعیف، مصرف این گیاه توصیه نمی‌شود. بانوان باردار و کسانی که داروهای ادرارآور مصرف می‌کنند، باید از مصرف بادرنجبویه، خودداری کنند.

درمان گیاهی گرمازدگی با اسطوخودوس

اسطوخدوس، گیاهی چند ساله از خانواده نعنائیان است که گل‌های خوشه‌ای کوچکی به رنگ‌های آبی، قرمز سیر یا بنفش دارد. استفاده از این گیاه، فواید بسیار زیادی داشته و می‌تواند به رفع سردرد، پاکسازی کبد، درمان بی‌خوابی و کاهش استرس کمک کند. اسطوخودوس، با جلوگیری از پرخوری عصبی، وزن شما را به تعادل می‌رساند. همچنین در کاهش قند خون و سلامت قلب و عروق موثر است.

تصویر گل اسطوخودوس در کنار دمنوش آن
دمنوش اسطوخودوس
اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی برای درمان گرمازدگی است که دمای بدن را پایین آورده و باعث خنک شدن بافت‌های بدن می‌شود.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

سه قاشق از گیاه خشک یا تازه اسطوخودوس را همراه با یک برگ «به لیمو»، داخل قوری چینی ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را مانند چای، روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا به مدت 20 دقیقه دم بکشد. سپس، دمنوش را از صافی عبور داده و آن را با مقداری عسل، شیرین و میل کنید.

این دمنوش برخلاف چای و قهوه، هیچ کافئینی ندارد و بهتر است آن را قبل از خواب میل کنید تا خواب آرام و راحتی داشته باشید.

البته اگر دچارگرمازدگی شده‌اید، از روغن اسطوخدوس نیز می‌توانید به صورت موضعی استفاده کنید. برای این منظور، روغن نعناع و روغن اسطوخودوس را با روغن بادام یا زیتون (به نسبت مساوی) ترکیب کرده و مقداری از این عصاره را پشت گردن، قسمت داخلی مچ و کف دست خود بمالید تا دمای بدن‌تان کاهش یابد. استفاده از اسطوخودوس برای تسکین اعصاب و پوستی که دچار آفتاب‌سوختگی شده، بسیار موثر است.

عوارض احتمالی مصرف اسطوخودوس

اسطوخودوس بسیار خواب‌آور است؛ بنابراین پیش از رانندگی، آن را مصرف نکنید. همچنین باید از مصرف این گیاه با داروهای رقیق کننده خون، مانند وارفارین، خودداری کنید. بانوان باردار و شیرده، مجاز به مصرف دمنوش یا چای این گیاه نیستند. به علاوه، استفاده از روغن این گیاه ممکن است در برخی افراد باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی شود.

نعناع از بهترین گیاهان دارویی برای درمان گرمازدگی

نعناع، به‌عنوان گیاهی چند ساله، به‌صورت بوته‌ای و خودرو رشد می‌کند و دارای عطری بسیار قوی و عالی است. این گیاه مصارف زیادی در آشپزی، طب و صنایع آرایشی‌–‌بهداشتی دارد. استفاده از این گیاه به صورت تازه، خشک شده، دم کرده، پودر شده، اسانس و دمنوش، متداول است و خواص فراوانی برای سلامتی دارد.

تصویر برگ نعناع در کنار دمنوش آن
دمنوش نعناع
نعناع، ضد میکروب و ضد التهاب است و مصرف آن باعث آرامش اعصاب می‌شود. همچنین، دمنوش نعنا یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع عطش و درمان گرمازدگی در تابستان است و بدن را از درون خنک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش نعناع

ابتدا آب را بجوشانید و کمی صبر کنید تا دمای آن کاهش یافته و به حدود 80 درجه سانتیگراد برسد. سپس دو قاشق غذاخوری برگ نعنای تازه یا خشک شده را داخل یک قوری بریزید و یک لیوان از آب داغ را به آن اضافه کنید. 15 دقیقه زمان لازم است تا دمنوش کاملا دم بکشد. پس از آن، می‌توانید نوشیدنی خود را با مقداری عسل یا نبات شیرین کرده و نوش جان کنید.

خواص عرق نعناع برای سلامتی + نحوه نگهداری و مصرف

عوارض احتمالی مصرف نعناع

زیاده‌روی در مصرف نعناع می‌تواند باعث تحریک سیستم گوارش شود. این دمنوش قاعده‌آور است؛ بنابراین، مصرف آن برای کسانی که سابقه سقط جنین داشته‌اند، مناسب نیست. زنان باردار و شیرده نیز باید پیش از مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنند.

چای نعناع می‌تواند با داروهای مربوط به فشار خون، سوء‌هاضمه، دیابت و داروهای مخصوص اسید معده، تداخل پیدا کرده و باعث عوارضی ناخواسته شود.

درمان خانگی گرمازدگی با بابونه

گل بابونه، یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی و از تیره کاسنیان است. این گیاه، سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مفید، مانند کلسیم و فلوراید است. از طرف دیگر، به بهبود کیفیت خواب، بالا رفتن سلامت پوست و مو، کاهش استرس و تنظیم قند خون کمک می‌کند.

تصویر گل بابونه در کنار دمنوش آن
دمنوش بابونه
این دمنوش فوق‌العاده، یک مسکن مقوی برای اعصاب است و در هنگام گرمازدگی، دمای بدن را به تعادل می‌رساند.

طرز تهیه دمنوش بابونه

برای تهیه این دمنوشِ آرام‌بخش، یک‌و‌نیم لیوان آب را داخل یک قوری بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس، قوری را از روی حرارت برداشته و دو قاشق سر پر بابونه خشک به آن اضافه کنید. درب قوری را بگذارید و اجازه دهید محتویات آن برای 10 دقیقه دم بکشد. حالا دمنوش را از یک صافی عبور دهید و پس از آنکه مقداری خنک شد، با مقداری عسل نوش جان کنید.

عوارض احتمالی مصرف بابونه

مراقب تداخلات دارویی بابونه با داروهای خواب‌آور، مسکن‌ها، رقیق کننده‌های خون و داروهای ضد میکروب باشید. همچنین توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این دمنوش، می‌تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس و افزایش حالت تهوع را به همراه داشته باشد. در برخی موارد نیز مصرف این گیاه، واکنش‌های آلرژیک، مانند گرفتگی یا آبریزش بینی، خارش و سرخی چشم را در پی دارد.

کلام آخر

همان‌طور که در این مطلب ذکر شد، گیاهان دارویی زیادی برای درمان گرمازدگی موثر هستند. البته، مصرف هر کدام از این داروهای گیاهی می‌تواند عوارضی را نیز به‌همراه داشته باشد؛ بنابراین، با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌های فرد گرمازده، از قبیل داشتن فشار خون یا سابقه بیماری‌های خاص، آن را مصرف کنید. در نهایت، از شما دعوت می‌کنیم تا تجربیات خود از درمان‌های خانگی گرمازدگی را با دیگر خوانندگان مجله ایده آل مگ در میان بگذارید. شاد و تندرست باشید.

بهترین گیاهان دارویی برای درمان گیاهی کبد چرب

سوالات متداول

چه گیاهانی برای درمان گرمازدگی موثر هستند؟

گیاهانی مانند بابونه، اسطوخودوس، نعناع، علف لیمو، گل داوودی و بادرنجبویه، در درمان گرمازدگی موثر هستند.

آیا مصرف زیاد نعناع مضر است؟

نعناع، گیاهی خنک‌کننده است؛ اما زیاده‌روی در مصرف آن، ممکن است باعث اختلالات گوارشی و خطراتی مانند سقط جنین شود.

برای درمان گرمازدگی با اسطوخودوس، چه روش هایی وجود دارد؟

شما می‌توانید مقداری از دمنوش طبیعی این گیاه را بنوشید یا مقداری از ترکیب روغن این گیاه همراه با روغن نعناع و روغن زیتون را پشت گردن، کف دست‌ها و قسمت داخلی مچ دست‌هایتان بمالید.

5 | (4)
منبع healthline.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x