تفاوت های واقعی بین مغز زنان و مردان

شاید تا به حال به این مسئله فکر نکرده باشید که ذهن زنان و مردان می‌تواند ساختار متفاوتی داشته باشد. به طور کلی، تفاوت‌های مغزی قابل توجهی بین دو جنس وجود دارد که می‌توان آنها را در آزمایشگاه اندازه‌گیری کرده و در اسکن مغز مشاهده کرد.

با این حال نمی‌توان ادعا کرد که همه زنان و یا همه مردان یکسان هستند. هنوز تحقیقات زیادی باید انجام شود تا درک بهتری از مغز انسان به دست آید.

اما تا به اینجای ماجرا اطلاعات جالبی در مورد تفاوت ذهن زن و مرد به دست آمده که برخی از آنها را در این مقاله از ایده آل مگ با هم مرور می‌کنیم.

ژنتیک متفاوت در مغز زنان و مردان

اولین مورد از این تفاوت که بسیار مورد توجه کارشناسان قرار گرفته، مسئله ژنتیک است. مغز زن و مرد در واقع در سطح ژنتیکی کاملا متفاوت است.

ژنتیک متفاوت در مغز زنان و مردان

مطالعات نشان می‌دهند که به طور معمول، هر سلول در مغز مرد حاوی یک کروموزوم Y است، اما مغز زنان معمولا فاقد کروموزوم Y هستند.

این فقدان کروموزوم Y اثرات فیزیکی آشکار زیادی دارد؛ ولی بیشتر زنان با وجود این کمبود آشکار در DNA مغزشان، هنوز هم زندگی عادی و بدون اختلال شناختی را دارند. البته تحقیقات در مورد نحوه مدیریت آنها هنوز در حال انجام است.

همچنین سلول‌های خاکستری مغز نیز در این تفاوت بی تاثیر نیستند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنان سلول‌های خاکستری بیشتری در مغز خود دارند.

این سلول‌ها به بدن ما کمک می‌کنند تا اطلاعات در مغز پردازش شده و در مناطقی از مغز که با کنترل ماهیچه‌ها و ادراک حسی درگیر هستند، قرار بگیرند.

با این حال، مشخص شده است که زنان بیشتر از ماده سفید استفاده می‌کنند که مراکز پردازش را به هم متصل می‌کند. در حالی که مردان از ماده خاکستری بیشتری استفاده می‌کنند.

این مورد می‌تواند توضیح دهد که چرا مردان در پروژه‌های متمرکز بر وظیفه برتری دارند، در حالی که زنان بیشتر در زمینه زبان و فعالیت‌های چند وظیفه‌ای، برتری دارند.

اندازه مغز مردان بزرگ‌تر از مغز زنان است

تفاوت ذهن زن و مرد در اندازه مغز نیز مورد بررسی قرار گرفته است. با این اوصاف مغز مردان به طور کلی بزرگ‌تر از مغز زنان است. این موضوع در مورد پاها، نیم‌تنه و اسکلت مردان هم صدق می‌کند.

اندازه مغز مردان بزرگ تر از مغز زنان است

حتی با چشم هم می‌توان درست بودن این امر را ثابت کرد؛ زیرا به طور معمول مردان اندامی بزرگ‌تر از زنان دارند و این مورد حتما در اندازه مغز منعکس می‌شود.

البته برخی استدلال می‌کنند که این مورد نشان می‌دهد که مردان از زنان باهوش‌تر هستند. با استفاده از همین منطق، انسان‌ها از نظر فکری نسبت به فیل‌ها و نهنگ‌ها پایین‌تر هستند.

برخی از افراد ممکن است این تصور را به تمسخر بگیرند. اما باید بدانید که شما هرگز فیل‌ها یا نهنگ‌هایی را نمی‌بینید که برای آخرین نسخه آیفون در صف ایستاده باشند.

ممکن است بگویند که احتمالا آن چیزی را که فکر می‌کنند ثابت نمی‌کند؛ اما نهنگ‌ها و فیل‌ها نیز هرگز علنا از اظهارات حاصل از تخیل خود انتقاد نمی‌کنند؛ بنابراین در مجموع عملکرد خوبی دارند.

تحمل درد زنان نسبت به مردان بیشتر است

اعتقاد بر این است که مغز مردان نسبت به زنان بهتر می‌تواند درد را تحمل کند. با این حال، مغز زنان می‌تواند در هنگام درگیر شدن در فرایند بیرون راندن انسان از ناحیه لگن، تحمل درد را افزایش دهد.

تاکنون هیچ مغز مردی این کار را انجام نداده است. در نتیجه زنان در این امر می‌توانند درد بیشتری را نسبت به مردان متحمل شوند.

مغز زنان نسبت به مردان شلوغ‌تر است

یک مورد جالب درباره تفاوت ذهن زن و مرد شلوغی ذهن است. در یک مطالعه تصویربرداری مغز  (2017) در کلینیک آمین، تیم تحقیقات 80 ناحیه مغز را تجزیه و تحلیل کرد. در 70 مورد از این مناطق، مغز زنان به طور قابل توجهی فعالیت بیشتری نسبت به مغز مردان نشان داد.

مغز زنان نسبت به مردان شلوغ تر است

سپس این نتیجه حاصل شد که زنان در مقایسه با مردان مغز بسیار شلوغ‌تری دارند. برای نمونه، در حل مسئله، زنان تمایل دارند چندین ناحیه از مغز را مورد استفاده قرار دهند، در حالی که مردان به تلاش موضعی‌تری متکی هستند.

جالب است بدانید که قشر جلوی مغز در مردان «آماده خواب» است. طبق یافته‌های به دست آمده، مردان در مقایسه با زنان تمایل کمتری به فعالیت PFC دارند.

PFC با برنامه ریزی، قضاوت، همدلی و کنترل تکانه درگیر است. این امر می‌تواند مردان را بیشتر در معرض خطر قرار دهد و آنها را در برابر آسیب‌های مربوط به ناحیه سر، مستعدتر کند. این خطرات باعث کاهش بیشتر فعالیت در این ناحیه مغز می‌شوند.

زنان مغز عاطفی فعال‌تری دارند

شاید به دلیل موارد ذکر شده باشد که مراکز عاطفی مغز در زنان فعال‌تر است. در مطالعات مربوط به کلینیک آمین، مغز زنان سطح فعالیت بالاتری را در سیستم لیمبیک یا سیستم عاطفی نشان می‌دهد. این قسمت که در زیر قشر مغز قرار دارد، احساسات ما را کنترل می‌کند.

زنان مغز فعال تری دارند

این مسئله توضیح می‌دهد چرا زنان مراقبان اصلی کودکان و سالمندان هستند. محققان پس از بررسی تفاوت ذهن زن و مرد و توضیح تفاوت‌های مغز در قسمت لیمبیک، اذعان دارند که فعالیت بیشتر در این بخش، با افزایش خطر افسردگی و اضطراب همراه است.

همدلی به زنان این امکان را می‌دهد که محبت کنند و پرورش دهند. همچنین می‌تواند به این احساس بی‌نظیر تبدیل شود که شما باید قبل از برآورده شدن نیازهای خود از همه مراقبت کنید.

در نتیجه فعالیت بیشتر در مراکز عاطفی و احساسات مغز، با افزایش خطر ابتلا به انواع افسردگی و اضطراب همراه است. مطالعه‌ای در ژورنال روانپزشکی و علوم اعصاب نشان می‌دهد که زنان تقریبا دو برابر بیشتر از دو مرد احتمال دارد افسردگی و یا سکته را تجربه کنند.

مراکز بینایی و هماهنگی مغز در مردان فعال‌تر است

مسئله جالب دیگری که می‌توان به آن پرداخت این است که لوب‌های اکسیپیتال (واقع در پشت مغز و درگیر با اندام بینایی) و مخچه (ناحیه‌ای در پشت، پایین سمت چپ مغز که در هماهنگی فیزیکی نقش دارد) در مردان فعال‌تر هستند. این تفاوت توضیح می‌دهد که چرا مردان در بررسی مسافت‌ها ماهرتر عمل می‌کنند.

مرکز بینایی مردان فعال تر است

همچنین مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که مغز مردان درک سخت‌افزاری بهتری دارد. در نتیجه آنها می‌توانند نقش‌ها و موقعیت‌های قوی‌تری را اشغال کرده و تمایل بیشتری به انجام تصادفی برخی فعالیت‌ها داشته باشند.

در مقابل مغز زنان سخت‌گیرانه رفتار می‌کند و ممکن است خودشان را مورد آزار و اذیت بیشتری قرار دهند. درک تفاوت ذهن زن و مرد با یک مثال ساده قابل‌فهم است.

گاهی زنان با وسواس‌های نگران‌کننده‌ای در مورد ظاهر فیزیکی خود روبرو می‌شوند و گاهی بیشتر از خودشان به دیگران اهمیت می‌دهند.

تفاوت شهود در زنان نسبت به مردان

نکته دیگری که می‌تواند بر تفاوت مغز زن و مرد تاکید کند، مسئله شهود و یا حس ششم است. مغز زنان عمومی است و در ارزیابی افکار دیگران بر اساس اطلاعات محدود و البته احساسات درونی عمل می‌کند. این میان شهود زنان را قادر می‌سازد تا به سرعت مسائل اطراف خود را درک کنند.

به یاد داشته باشید که این مسئله به ناحیه‌ای در اعماق لوب‌های فرونتال مربوط است. این بخش در انتقال احساسات فیزیکی بیرونی و ناخودآگاه، با افکار کنجکاوی که در احساسات و شهود نقش دارند، ارتباط برقرار می‌کند.

کلام آخر

درک نقاط قوت و چالش‌های مغز انسان و بهینه سازی آن، می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان در هر زمینه‌ای از زندگی کمک کند. توجه داشته باشید که اضطراب، افسردگی و سایر مسائل مربوط به سلامت روان برای بسیاری از افراد رخ می‌دهند؛ اما درک چگونگی به وجود آمدن آنها در ذهن و مغز می‌تواند ما را برای کنترل‌شان آماده کند.

در نتیجه ضروری دانستیم که شما را با تفاوت ذهن زن و مرد آشنا کنیم. چنانچه نکته‌ای از موارد مهم در بررسی این مسئله جا مانده است، آن را در قسمت کامنت‌ها درج کنید.

سوالات متداول

سیستم سروتونین در مردان و زنان چگونه عمل می‌کند؟

تولید ناقل عصبی سروتونین در مردان 52 درصد بیشتر از زنان است. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی آرام بخش است که در خلق و خو، خواب، تحمل درد و سایر مسائل نقش مهمی دارد.

تفاوت مراکز بینایی در مردان زنان چگونه است؟

مراکز دیداری و هماهنگی در مردان بیشتر کار می‌کنند. این نواحی مغز در مردان فعال‌تر هستند و نشان می‌دهد که مردان در بررسی مسافت موفق تر عمل می‌کنند.

آیا جمجمه زنان و مردان نیز متفاوت است؟

بلی. با توجه به سایز مغزها جمجمه نیز متفاوت است؛ زیرا باید بتواند از مغز فرد محافظت کرده و محفظه‌ای مناسب برای نگهداری از آن باشد.

2.3 | (3)
منبع theguardian mindbodygreen amenclinics
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x