زبان بدن زنان با اعتماد به نفس بالا و قدرتمند

بیش از 90 درصد اطلاعات منتقل شده از طرف ما، به زبان بدنمان بستگی دارد؛ بنابراین، باید بدانید که چرا این مسئله در ارتباطات مهم است و چگونه باید از آن استفاده کرد.

از آنجایی که ما از حالات صورت، ژست‌ها و حالت بدن در گفتار خود استفاده می‌کنیم، تقویت این موارد می‌تواند انتقال پیام را آسان کرده و ارتباطات ما را تحکیم کند.

این میان با حضور پر رنگ زنان در عرصه‌های کاری و اجتماعی، بر آن شدیم تا در این مقاله از ایده آل مگ به بررسی زبان بدن زنان پرداخته و روش‌هایی برای ارتقا این زبان بین المللی را به شما معرفی کنیم.

تعریف زبان بدن

معمول است که برای ورود به بحث، با یک تعریف کلی از مسئله اصلی، کار خود را شروع کنیم. در این مجال نیز برای اینکه بدانیم منظور از زبان بدن چیست، باید بگوییم که این مهم مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌های غیرکلامی است که از طرف بدن ما اعمال می‌شوند.

تعریف زبان بدن چیست ؟

به عنوان مثال می‌توان به حالت چهره، حرکت دست‌ها، لحن صدا و ژست در ارتباط با دیگران اشاره کرد. دانستن نحوه تحلیل و تفسیر این نشانه‌ها در ارتباطات بسیار حیاتی است.

زبان بدن به فرد مقابل در درک و رمزگشایی آنچه به ما می‌گوید، راهگشا است. در واقع تمام اهمیت این زبان نیز در همین مورد خلاصه می‌شود.

این تحلیل و تفسیرهاست که به ما کمک می‌کند تا حالات و احساسات دیگران را درک کنیم. علاوه بر این، فهم آگاهانه ما از واکنش افراد به آنچه می‌گوییم و نحوه عکس العمل آنها را تسهیل می‌کند.

اهمیت زبان بدن برای زنان

حالا که درک معنای زبان بدن برای ما آسان شده، وقت آن است که بدانیم زبان بدن زنان با اعتماد به نفس چگونه است. همان‌طور که می‌دانید انسان‌ها هنگام برقراری ارتباط در کنار زبان کلامی از زبان بدن هم استفاده می‌کنند.

اهمیت زبان بدن برای زنان

به عنوان مثال، با توجه به اصول زبان بدن زنان شما اعتماد به نفس بالا یا حتی پایین خود را نشان داده و شک نکنید که بر شخصیت برندتان تاثیر مستقیم خواهید گذاشت.

علاوه بر این، نحوه معرفی خودتان با این زبان بسیار مهم است. شما موظف هستید که زبان بدن خود را مثبت نگه دارید. چه در یک مصاحبه شغلی باشید و چه ملاقات معمولی، باید با زبان بدن خود نشان دهید که چه حسی به وضعیت موجود دارید.

حفظ زبان بدن مثبت نشان می‌دهد که شما قابل اعتماد، با دقت و پذیرای ایده‌های جدید هستید. گرچه استفاده ما از زبان بدن در ارتباطات اغلب ناخودآگاه است.

اما، تمرین و تکرار برخی اصول این تصور را ایجاد می‌کند که شما فردی متمرکز و علاقه مند به پیشرفت هستید. اگر گوینده زبان بدن منفی خود را استفاده کند، احتمالا مخاطب علاقه خود را به توجه نسبت به آنچه می‌گوید از دست می‌دهد. همچنین اهمیت اطلاعات ارائه شده هر چقدر هم که سخنرانی جذاب باشد، درک نخواهد شد.

چگونه زبان بدنی فرد را بخوانیم؟

اکنون می‌دانید که چرا زبان بدن زنان در ارتباطات مهم است. سوال این است که چگونه می‌توانید زبان بدن دیگران را بخوانید تا رفتار مناسبی داشته باشید.

به ناهماهنگی های رفتاری توجه کنید

برای درک این مهم لازم است بدانید که وقتی شروع به شناخت احساسات می‌کنید، در مدیریت موقعیت‌ها بهتر خواهید بود؛ بنابراین، بیایید به چند روش برای خواندن و تفسیر زبان بدن دیگران نگاه کنیم.

به ناهماهنگی‌های رفتاری توجه کنید

ارتباط غیرکلامی به تفسیر آنچه گفته می‌شود، کمک می‌کند. شما به راحتی می‌توانید از طریق زبان بدن زنان قدرتمند متوجه شوید که یک فرد در مورد هر مسئله‌ای چه احساسی دارد.

برای مثال، ممکن است فردی در حالی که سرش را تکان می‌دهد به چیزی بله بگوید تا یک نه بزرگ نشان دهد.

به نشانه‌های ترکیبی نگاه کنید

نباید در یک سیگنال ارتباط غیرکلامی بیش از تمرکز کرده و مابقی نشانه‌ها را رها کنید. به عنوان مثال، تماس چشمی، لحن صدا و حرکت دست‌ها را به طور کلی تفسیر کنید تا پیام فرد به طور کامل دریافت شود.

سپس باید قبل از اینکه به نتیجه برسید، تجزیه و تحلیل کنید که آیا همه نشانه‌ها با کلام استفاده شده، سازگار یا ناسازگار هستند.

به احساسات درونی خود اعتماد کنید

هرگز غرایز درونی خود را نادیده نگیرید. بخشی از اهمیت زبان بدن زنان در ارتباطات این است که موقعیت ناراحت کننده را شناسایی کرده و از آن خارج شوید.

شما می‌توانید با اعتماد به احساسات درونی خود، عدم تطابق بین نشانه‌های کلامی و غیرکلامی را به راحتی پیدا کنید. علاوه بر این، متوجه خواهید شد که آیا کسی با شما صادق است با خیر.

راهکارهایی برای تقویت زبان بدن زنان

در این بخش سعی داریم تا با ارائه راهکارهایی به شما کمک کنیم تا اصول مهم استفاده از زبان بدن را بیاموزید. برای درک بهتر این مهم نکات را به خوبی بررسی کنید.

برقراری ارتباط چشمی

با حفظ ارتباط چشمی در تعاملات اجتماعی با اعتماد به نفس ظاهر می‌شوید. ارتباط چشمی به دیگران نشان می‌دهد که شما علاقه مند به گوش دادن فعال و در مواجهه با آنها راحت هستید.

برقراری ارتباط چشمی در بانوان

توصیه می‌شود که حدود 60 درصد زمان گفتگو را به چشمان طرف مقابل نگاه کنید. اگر تماس مستقیم چشمی بسیار ترسناک به نظر می‌رسد، با نگاه کردن به نقطه‌ای نزدیک به چشمان فرد شروع کنید.

به جلو متمایل شوید

هنگامی که در حال گفتگو هستید، خم شدن (فقط کمی) به جلو نشان دهنده علاقه و توجه است. در حالی که اگر از نظر اجتماعی مضطرب هستید حفظ فاصله می‌تواند گزینه بهتری باشد.

انجام این کار به فرد مقابل نشان می‌دهد که شما به این گفتگو بی علاقه هستید.

صاف بایستید

قوز کردن و زیاد از حد خم شدن در زبان بدن زنان جایگاهی ندارند. جالب است بدانید که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی تمایل دارند تا جایی که ممکن است فضای کمتری را اشغال کنند.

این مسئله می‌تواند به معنای نشستن در حالت قوز کرده و یا بیش از حد جمع شده باشد. پشت خود را صاف نگه دارید، شانه‌های خود را از گوش‌های خود دور کنید و دست‌ها و پاهای خود را کنار هم قرار دهید. استفاده از فضا به شما کمک می‌کند فردی با اعتماد به نفس جلوه کنید.

زمان نشستن با بازوهای خود فضا را اشغال کنید

آرنج‌های خود را روی تکیه گاه صندلی که روی آن نشسته‌اید، قرار دهید. ساعدهای خود را در طول تکیه گاه باز کنید. اجازه دهید دست‌ها روی لبه آویزان شوند.

به پشتی صندلی خود تکیه دهید تا نشان دهید که آرام هستید؛ اما اصلا خم نشوید. زنان شیک پوش همیشه شانه‌های خود را عقب و سر خود را بالا نگه می‌دارند.

با قرار دادن بازوهای خود بر روی دسته‌ها، فضا را اشغال کرده و اعتماد به نفس خود را به نمایش بگذارید. با حفظ وضعیت بدنی خوب و زبان بدن باز (یعنی رد نشدن دست‌ها روی شکم)، ظرافت و قدرت زنانه شما به نمایش گذاشته می‌شود.

سر را بالا نگه دارید

اگر هنگام راه رفتن به زمین نگاه می‌کنید یا هنگام صحبت کردن همیشه سرتان پایین است، بزرگ‌ترین اشتباه ممکن را انجام می‌دهید. برای رعایت این اصل مهم در زبان بدن زنان، از این به بعد با سری که بالا نگه داشته‌اید و چشمانی که جلو را نگاه می‌کنند، راه رفته و صحبت کنید.

سر را بالا نگه دارید

ممکن است ترک این عادت در ابتدا برایتان غیر طبیعی به نظر برسد؛ اما در نهایت، به یک ژست مطمئن می‌رسید. سپس می‌توانید زمانی که ایستاده‌اید و صحبت می‌کنید ارتباط چشمی بهتری برقرار کنید.

بیقرار نباشید

بی قراری نشانه‌ای آشکار از اضطراب و عصبی بودن است. با به حداقل رساندن بی قراری، اعتماد به نفس بیشتری را نشان می‌دهید. حرکات عصبی، مانند تکان دادن زانو یا ضربه زدن با انگشتان روی میز، توجه مخاطب را از آنچه می‌گویید، دور کرده و تمرکز آنها را دشوار می‌کند.

جیب‌های خود را فراموش کنید

در زبان بدن زنان قدرتمند دست توی جیب بردن و یا بازی با لبه‌های خارجی جیب بدترین ژست ممکن است. اگرچه این حرکات وسوسه انگیز هستند، به خصوص اگر استرس دارید و نگران لرزش آنها هستید.

اما انجام این کار باعث می‌شود مضطرب‌تر و با اعتماد به نفس کمتری به نظر برسید. دستان خود را از جیبتان خود دور کنید تا فرد مطمئن به نظر برسید.

اختلاف قد را جدی نگیرید

گاهی اوقات ممکن است از نظر فیزیکی روی زمین ناهموار بایستید. برای ایجاد هماهنگی با دیگران، مطمئن شوید که همیشه در همان سطح که سایر افراد گروه هستند، ایستاده‌اید.

همچنین، اگر قد شما نسبت به دیگران بلند است، اصلا به طرفین یا رو به جلو متمایل نشوید. این اصل مهم در زبان بدن زنان را چند بار تکرار کردیم و باز هم می‌گوییم که وقتی خم می‌شوید، کوتاه‌تر به نظر می‌رسید، اما بدن خمیده شده و جلوه خوبی نخواهد داشت.

حرکات خود را کند کنید

حرکات سریع شما را مضطرب نشان می‌دهند. تمام رفتارتان (از حرکات دست گرفته تا قدم زدن) می‌تواند در پیام‌های ارسال شده به دیگران، تفاوت ایجاد کند. سرعت خود را کم کرده و احساس اعتماد به نفس بیشتری را منتقل کنید.

قدم‌های بلندی بردارید

در عین حال که با کاهش سرعت حرکات خود فکر می‌کنید، سعی داشته باشید هنگام راه رفتن گام‌های بلندتری بردارید. افراد با اعتماد به نفس، هنگام راه رفتن رد خیابان‌ها، قدم‌های بزرگ‌تری برمی‌دارند و با اقتدار حرکت می‌کنند. انجام این کار باعث می‌شود کمتر احساس اضطراب داشته باشید.

زیاد از حد مچ دست را تکان ندهید

خانم‌ها دوست دارند بایستند، روی یک طرف بدن خود تکیه کرده و حین صحبت مچ دست‌ها را به بیرون پرتاب کنند. این کار شما را آدم بی قیدی نشان داده و  ناخودآگاه مانند برخی از  زنان و هم مردان همجنس‌گرا جلوه خواهید کرد. اگر می‌خواهید قدرت خود را به نمایش بگذارید، مدیریت حرکات دست را یاد بگیرید.

با انگشت به کسی اشاره نکنید

این مورد نه تنها در زبان بدن زنان تقبیح شده؛ بلکه در مورد همه افراد صدق می‌کند. مراقب باشید در حین صحبت به افراد دیگر اشاره نکنید.

اگر می‌خواهید هنگام صحبت کردن، اشاره کنید، به جای انگشت اشاره، از یک کف دست باز یا تکان دادن آرام سر خود استفاده کنید.

محکم دست بدهید

دست دادن ضعیف یا سست نشانه عدم اعتماد به نفس و یا عدم علاقه مندی به هم‌صحبتی با طرف مقابل است؛ بنابراین سعی کنید هنگام ملاقات با دیگران، دست خود را آزادانه پیش برده و دست فرد مقابل را با احترام لمس کنید.

محکم دست بدهید

بعد از یکی دو بار تمرین، این اتفاق به طور طبیعی پیش خواهد آمد.

آینه زبان بدن دیگران باشید

ما اغلب به طور ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهیم. جالب است بدانید که انعکاس زبان بدن شخص دیگری نشان می‌دهد که شما به او توجه می‌کنید. البته اگر قصد تمسخر فرد را نداشته باشید، این کار می‌تواند باعث درک بیشتر و تقویت یک رابطه شود. وقتی این پیوند را احساس کردید، اعتماد بیشتری در رابطه به وجود خواهد آمد.

آهسته و واضح صحبت کنید

احساس عصبی بودن اغلب می‌تواند منجر به عجله در صحبت‌ها و نظرات ما شود تا گفتگو را زودتر به پایان برسانیم. همچنین سریع صحبت کردن می‌تواند عصبی بودن و خودآگاهی شما را آشکار کند.

سرعت خود را حین صحبت کردن کم کنید و به مخاطبان خود فرصت دهید تا آنچه را که می‌گویید، بشنوند. این راهی است برای احترام گذاشتن. به همه کسانی که مخاطب حرف‌های شما هستند.

یک نکته مهم

در کنار زبان بدن زنان، نوع لباس انتخابی شما نیز پیام قدرتمندی را منتقل می‌کند. نوع پوششی که دارید باید با موقعیت و برند شما مطابقت داشته باشند.

قبل از پوشیدن هر لباسی، در نظر بگیرید که دیگران شما را با آن نوع پوشش چگونه تفسیر خواهند کرد. اگر برای نوآوری و خلاقیت ارزش قائل هستید، ممکن است بخواهید لباس خود را با سبک‌های جدید هماهنگ کنید. خوب لباس پوشیدن می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

کلام آخر

زبان بدن زنان با اعتماد به نفس همیشه نشان دهند قدرت و تسلط آنها بر رفتاری است که انجام می‌دهند. به یاد داشته باشید که برای تغییر رفتار خود نیازی به اعتماد به نفس اضافه ندارید.

اگرچه ممکن است در ابتدا احساس عجیبی داشته باشید، اما رفتار با اعتماد به نفس در نهایت احساس طبیعی‌تری به شما القا کرده و عزت نفس شما را افزایش می‌دهد.

نکات گفته شده در این متن را رعایت کرده و چنانچه مورد به ذهنتان می‌رسد که در تکمیل این راهنما موثر است در قسمت کامنت‌ها درج کنید.

سوالات متداول

پاها چه نقشی در زبان بدن دارند؟

در زبان بدن زنان هنگامی که پاها مستقیما به سمت شخص دیگری قرار می‌گیرند، شما به حرف زدن با او علاقه دارید. اگر پاها به سمت خروجی اتاق قرار باشند، گویی شما به رفتن فکر می‌کنید نه صحبت کردن.

منظور از ژست استیپل چیست؟

برای انجام استیپلینگ دست‌های خود را جلوی سینه آورده و نوک انگشتان را به هم فشار دهید. این ژستی برای القای راحتی و برانگیختن اعتماد دیگران قبل یا در طول یک جلسه است.

3.2 | (11)
منبع scienceofpeople johnacademy mindbodygreen
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x