چگونه خود را با دیگران مقایسه نکنیم ؟ 10 نکته کلیدی

یکی از بزرگ‌ترین توصیه‌هایی که در زندگی خواهید شنید این است که «خودت را با دیگران مقایسه نکن». اما همه ما می‌دانیم که این جمله در عمل، از سخت‌ترین تمرین‌های ممکن است!

ما با نگاه کردن به اطراف، با فکر کردن به حسرت‌هایمان، درب مقایسه با دیگران را باز نگه می‌داریم. اینکه چرا وضعیت ما این‌گونه است و یا فلان جایگاه را نداریم، با حس افسردگی و اضطراب‌های درونی تنها چند مورد از اثرات این نوع نگاه هستند.

از آنجایی که احتمال دارد با چنین وضعیتی درگیر باشید، در ادامه این مقاله از ایده آل مگ نکات مربوط به مقایسه خود با دیگران را بررسی می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

چرا خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم؟

تاثیر مقایسه خود با دیگران در زندگی می‌تواند ما را به منفی‌گرایی، افسردگی، انزوا و مسائلی از این دست بکشاند. به همین خاطر مهم است که بدانیم چرا چنین حسی را تجربه می‌کنیم.

چرا خود را با دیگران مقایسه می کنیم ؟

در ابتدای امر باید بگوییم که مقایسه موقعیت‌ها در رفتار طبیعی انسان نهفته است و به طور کلی مقایسه کردن واقعا عمل بدی نیست.

مقایسه حداقل در حال حاضر تنها راهی است که برای سنجش پیشرفت خود داریم. شخصیت جدیدی که دارید می‌تواند در مقابل شخصیت قدیمی شما، قرار بگیرد و تجربیات خود را بسنجد.

همچنین افراد دیگری که تقریبا همسن شما هستند را نگاه کنید و بدانید آنها کجای زندگی هستند و چطور به این جایگاه رسیده‌اند.

این موارد در مقادیر کوچک و تنها برای اینکه بتوانید آینده خود بسازید، مفید هستند؛ اما زیاده روی در این امر ما را از پا درمی‌آورد. زمان بررسی دلیل چنین مسئله‌ای، اندیشمندان بر این باورند که مقایسه کردن در زیست شناسی ما نهفته است.

این‌طور بگوییم که انسان‌ها به معنای واقعی کلمه، موجودات اجتماعی هستند. روابط پیچیده و ارتباطات اجتماعی کلید بقا و شکوفایی ما به عنوان یک‌ گونه جانوری بوده و هست.

ما سریع‌ترین یا قوی‌ترین یا حتی لزوما باهوش‌ترین موجودات نبودیم، اما به طرز شگفت‌آوری در همکاری گروهی بهتر عمل کرده‌ایم.

این ظرفیت وابسته به مقایسه خود با دیگران بوده تا هماهنگی لازم در جامعه به وجود آید. در واقع برای اجداد ما، بقای آنها به باقی ماندن بخشی از گروه بستگی داشته است.

به این معنا که آگاهی کامل از چیزهایی مانند سلسله مراتب و موقعیت اجتماعی می‌توانست آنها را در جامعه موفق کند. پس مقایسه شدن با بهترین‌ها مهم بوده است.

زنگ خطر مقایسه خود با دیگران

زمانی این مسئله می‌تواند برای ما به مثابه یک زنگ خطر باشد که به آن اعتیاد پیدا کنیم. در واقع مقایسه کردن خودمان با دیگران نوعی عادت شود و ممکن است نتوانیم این عادت منفی را کنار بگذاریم.

زنگ خطر مقایسه خود با دیگران

در نتیجه زندگی ما از روال عادی خود خارج می‌شود. با مقایسه ریزترین جزئیات، وضعیت خودمان را اسفناک در نظر گرفته و دیگران را خوشبخت می‌پنداریم. چنین موقعیتی حتما زندگی فردی و خانوادگی‌مان را مختل خواهد کرد.

سطح بالای اضطراب و افسردگی، هزینه بیش از حد در تلاش برای همگام شدن با دیگران و نشخوار فکری تنها چند مورد از تاثیرات این طرز تفکر تخریب کننده هستند. اجازه دهید این موضوع را مفصل‌تر بررسی کنیم.

تاثیر مقایسه خود با دیگران در زندگی

اینکه چرا خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم حتما به شرایط جسمی و موقعیت اجتماعی ما بستگی دارد. اینکه تا چه میزان توانسته‌ایم اهداف خود را محقق کرده و یا موقعیت‌های مناسب اجتماعی را به دست آوریم در این مسئله دخیل هستند.

بخش زیادی از این مسئله به حسرت‌ها و ناتوانی‌های ما مربوط می‌شود. اما دلیل مقایسه خود با دیگران هر چه هست، باید بدانید، تاثیرات مخرب زیر را به همراه خواهد داشت.

خیال پردازی بیش از حد

رویاپردازی برای هر کسی متفاوت است. نحوه بروز آن و دلیل اینکه چرا رویاپردازی می‌کنیم به وضعیت روحی و ذهنی ما بستگی دارد.

خیالپردازی بیش از حد

برای مثال، فردی که مبتلا به اختلال کم‌توجهی بیش فعالی (ADHD) شده، ممکن است برای تمرکز روی کارهای روزمره مشکل داشته باشد.

این فرد اغلب با رویاپردازی سعی می‌کند خود را در وضعیت بهتر تصور کند تا زندگی عادی و روزمره را پشت سر بگذارد.

همین امر برای کسانی که به مقایسه کردن خود با دیگران عادت کرده‌اند هم صدق می‌کند. آنها برای فرار ذهنی از آن‌همه فشار، دنیای دیگری را در ذهن می‌سازند تا با پناه گرفتن در آن منطقه امن، سختی‌های زندگی واقعی را فراموش کنند.

توجه داشته باشید که غرق شدن در این دنیای خیالی می‌تواند تفکیک از جامعه (dissociation) را به همراه داشته باشد و این خود مشکل دیگری است که باید با تراپی برطرف کرد.

تفکیک با واکنش جنگ یا گریز از واقعیت مرتبط است و معمولا زمانی رخ می‌دهد که فرد احساس غرق شدن در رویاها و یا تهدید بیرونی دارد.

افسردگی

امکان ندارد که زندگی خودمان را روی یک کفه ترازو بگذاریم، زندگی دیگران را در طرف دیگر و احساس شادی کنیم. عادت به مقایسه خود با دیگران، حتما افسردگی را در درجات مختلف به همراه دارد. فرد افسرده برای پیشرفت زندگی خود هیچ تلاشی نمی‌کند؛ چون مدام در این فکر است که نتیجه‌ای دریافت نخواهد کرد.

افسردگی از عوارض مقایسه خود با دیگران

او با مقایسه رویه و ظاهر زندگی دیگران با وضعیت نا به سامان خودش، به این باور می‌رسد که هیچ تلاشی فایده ندارد؛ پس اکثر کارهای شروع شده را نیمه رها می‌کند.

این میان اگر موردی هم به پایان برسد برای او یک اجبار بوده. برای نمونه افراد افسرده سر کار می‌روند، پروژه‌های درخواست شده را بعضا سر موقع تحویل می‌دهند؛ اما در نهایت هیچ رضایت درونی را حس نمی‌کنند.

می‌دانیم که این مسئله تنها دلیل به وجود آمدن افسردگی نیست ولی می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که زمان درگیر شدن با آن، به حس منفی افسرده بودن ختم شود. در نتیجه مهم است که برای کنار گذاشتن این عادت مخرب تلاش کنیم.

انزوای اجتماعی

تنهایی و انزوا سویه‌های دیگری از عادت مقایسه کردن خود با دیگران است. ما از پشت پنجره یک اتاق با درب‌های بسته به زندگی دیگران نگاه می‌کنیم و باور داریم که آنها در نهایت خوشبختی به سر می‌برند.

انزوای اجتماعی از عوارض مقایسه خود با دیگران

زمانی که این باور به حد افراطی خود برسد، ما از نزدیک شدن به آدم‌های دوری می‌کنیم و نمی‌خواهیم با کسی مراوده داشته باشیم.

اگرچه اندازه گیری دقیق انزوای اجتماعی و تنهایی دشوار است، اما شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از افراد در جوامع مدرن با رفتارهای مخربی مانند مقایسه خود با دیگران، دچار چنین وضعیتی شده و از آن رنج می‌برند.

برای اینکه بتوانید از این ورطه رها شوید باید بدانید که:

  • انزوای اجتماعی به طور قابل توجهی خطر مرگ زودرس افراد را افزایش می‌دهد. خطری که ممکن است با عدم تحرک فیزیکی، سیگار کشیدن و چاقی رقابت کند.
  • انزوای اجتماعی با حدود 50% افزایش خطر زوال عقل همراه بود.
  • روابط اجتماعی ضعیف (که با انزوای اجتماعی یا تنهایی مشخص می‌شود) با 29% افزایش خطر بیماری قلبی و 32% افزایش خطر سکته همراه هستند.
  • تنهایی با نرخ بالاتر اضطراب، افسردگی و خودکشی مرتبط است.
  • تنهایی در میان بیماران نارسایی قلبی با افزایش تقریبا 4 برابری خطر مرگ، 68% افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان و 57% افزایش خطر مراجعه به بخش اورژانس همراه است.

پرخاشگری

یکی از گزینه‌هایی که مقایسه کردن خود با دیگران را خطرناک می‌کند پرخاشگری و عصبانیت‌های لحظه‌ای است. این نوع نگاه باعث می‌شود تا ما از زندگی خود ناراضی باشیم و این عدم رضایت از چشم پدر و مادر، خواهر و برادر و حتی همسرمان ببینیم. در نتیجه هم صحبتی با آنها خوشحال کننده نیست و با کوچک‌ترین محرکی موجب عصبانیت ما می‌شود.

پرخاشگری

پرخاشگری سویه قوت یافته عصبانیت‌های درونی است که به صورت بیرونی نمود پیدا کرده. اگرچه می‌توان فرض کرد که مقایسه خود با دیگران به طور غیر مستقیم بر این امر تاثیر می‌گذارد؛ اما نباید فراموش کرد که این تاثیر در هر صورت منفی است.

روابط ضعیف با همسالان، دوستان و آشنایان می‌تواند ما را از نظر روانی یا جسمی منزوی کند و به نوبه خود منجر به مشکلات افسردگی یا اضطراب دائمی شود.

به یاد داشته باشید که سه نوع پرخاشگری شامل موارد زیر می‌شود و باید برای رفع آنها اقدام جدی انجام شود:

  • پرخاشگری واکنشی – بیانی ( به معنای پرخاشگری کلامی و فیزیکی)
  • واکنشی – غیر بیانی (مثلا خصومت)
  • پرخاشگری پیشگیرانه – روابطی ( به معنای پرخاشگری که می‌تواند روابط انسانی را از بین ببرد. به عنوان مثال پخش شایعات بدخواهانه).

چگونه خود را با دیگران مقایسه نکنیم؟

با توجه به موارد گفته شده در مورد تاثیر مقایسه خود با دیگران در زندگی لازم است که برای کنار گذاشتن این نوع عادات منفی تلاش کنیم.

چگونه خود را با دیگران مقایسه نکنیم

حتما این نوع تلاش و خواهش سختی زیادی دارد؛ اما با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های نام برده شده در لیست زیر، می‌توان گام به گام جلوتر رفت.

درک کنید که چرا مقایسه خودتان می‌تواند منفی باشد

اولین قدم برای جلوگیری از مقایسه خودتان با دیگران این است که به تاثیرات گفته شده فکر کنید. می‌توانید در ابتدای کار این چند سوال اصلی را صادقانه جواب دهید.

  • آیا باعث می‌شود بیش از آنچه باید هزینه کنید؟ (این هزینه می‌تواند مالی و حتی روحی باشد)
  • آیا منجر می‌شود وقت و یا قسمتی از سرمایه خود را هدر دهید؟
  • آیا باعث می‌شود از خود یا دیگران عصبانی شوید؟
  • زمان مقایسه خود با دیگران به این فکر می‌کنید که چرا به این کار عادت دارید؟
  • این مقایسه چگونه بر زندگی عادی شما تاثیر می‌گذارد؟

با درک این موارد، می‌توانید پیش بروید و از هدر دادن وقت خود با مقایسه‌های منفی جلوگیری کنید. نتیجه امر این خواهد بود که از محرک‌های خود آگاه شده و از آنها دوری می‌کنید.

برای بهبود سلامت روانی و رفاه عاطفی خود، موقعیت‌ها و شرایطی را که شما را غمگین یا بدبین می‌کنند، فهرست کنید.

برای مثال رسانه‌های اجتماعی تنها چیزی نیست که به عزت نفس ما آسیب می‌رساند شما باید به دنبال موارد دیگر مانند دوستان منفی‌نگر هم باشید.

آیا کسی در زندگی شما وجود دارد که احساسات شما را سرکوب می‌کند؟ یا شاید وقتی همکارتان لاف می‌زند احساس بی‌کفایتی می‌کنید.

شاید مکان خاصی وجود داشته باشد که احساس بدی در شما ایجاد کند، مانند سرگردانی در یک فروشگاه گران قیمت در مرکز خرید شهری که در آن اقامت دارید.

هنگامی که از موقعیت‌های منفی آگاه شدید، کنار گذاشتن آنها را شروع کنید. به خاطر بسپارید که کنار گذاشتن افراد منفی باید به صورت محترمانه باشد تا بار روانی را به زندگی شما اضافه نکند. برای نمونه می‌توانید کمتر جواب تلفن آنها را بدهید.

به یاد داشته باشید، هر کسی نقطه شروع خودش را دارد

اگر متوجه شدید که درگیر مقایسه خود با دیگران شده‌اید، به یاد داشته باشید که هر یک از ما در مراحل مختلفی از زندگی خود هستیم. لحظه‌ای توقف کنید و تمام چیزهایی را که به دست آورده‌اید، فهرست کنید.

به یاد داشته باشید هر کسی نقطه شروعی دارد

اینها می‌توانند اهداف بزرگ زندگی مانند شغل، رابطه، دوستی‌های پایدار، فارغ التحصیلی از دانشگاه، رسیدن به یک هدف مالی و موارد دیگر باشند.

شاید شما دستاوردهای کوچکی دارید که باید در نظر بگیرید. آنها می‌توانند مواردی مانند سحرخیزی برای ورزش، ایجاد بودجه هفتگی، اتمام یک کتاب خوب، تهیه یک وعده غذایی سالم و غیره باشند. تک تک چیزهایی که به دست آورده‌اید، شروعی داشته‌اند.

اگر بتوانید به آن نقطه شروع برگردید، احتمالا متوجه می‌شوید آغاز کردن و ادامه دادن برخی از آنها آسان بوده است؛ اما برخی دیگر باعث ترس یا عدم اطمینان شما شده‌اند.

همه ما هنگام شروع یک هدف جدید شرایط متفاوتی داریم. برخی از ما تجربه بیشتری در یک زمینه، زمان بیشتر، کمک دوستان یا خانواده یا حتی شانس بیشتری داریم.

شروع هر کس متفاوت است، اما همه ما وجه مشترکی هم داریم. وقتی روی دستیابی به اهداف خود تمرکز می‌کنیم، فرصت‌های موفقیت ما بی پایان خواهند بود.

نه اینکه فورا با موفقیت دیگران مطابقت داشته باشد؛ اما می‌توانیم مسیر خود را به آرامی پیش رفته و در نهایت آن را به نقطه دلخواه برسانیم.

موفقیت‌های دیگران را تبریک بگویید

به جای اینکه احساس حسادت کنید یا اینکه طوری رفتار کنید انگار رقابتی در میان است و درگیر مقایسه خود با دیگران شوید، موفقیت اطرافیان را چه به صورت ذهنی و چه به صورت عملی، جشن گرفته و تبریک بگویید.

موفقیت دیگران را تبریک بگویید

این روش می‌تواند دشوار باشد؛ اما خوشحال بودن برای موفقیت‌های دیگران فوق العاده راضی کننده است. اتفاقات خوب ممکن است برای دیگران بیفتد، این بدان معنا نیست که زندگی شما از اهمیت کمتری برخوردار است. به علاوه، با شاد بودن برای دیگران، یاد می‌گیرید خودتان را بپذیرید و اجازه دهید مثبت اندیشی بیشتری وارد زندگی‌تان شود.

به بیان دیگر، مقایسه مداوم خود با دیگران باعث می‌شود افرادی را که سخت تلاش می‌کنند تا به جایی برسند تشویق نکنیم. جشن گرفتن با کسانی که کاری را درست انجام داده‌اند، حتما برای ما که درگیر انفعال شده‌ایم، سخت خواهد بود.

بنابراین، چالش ما برای شما این است که وقتی دوستی در مورد شغل جدیدش به شما می‌گوید، برای او خوشحال باشید. اگر کسی خانه جدیدی خرید، در اشتیاق او شرکت کنید.

اگر کسی خبرهای خوبی را با شما به اشتراک می‌گذارد، به جای اینکه آن را به خودتان برگردانید، روی خوشحالی او تمرکز کنید. راه‌های کوچک و بزرگ برای جشن گرفتن دستاوردهای دیگران پیدا کنید.

یک برنامه ریزی برای تشکر کردن داشته باشید

برای کاهش مقایسه خود با دیگران، یک دفترچه قدردانی تنظیم کنید تا راهی برای پیشگیری از انرژی‌های منفی باشد. می‌توانید یک دفترچه یادداشت فیزیکی داشته باشید یا آن را در تلفن خود بسازید.

یک برنامه برای تشکر کردن داشته باشید

 

به هر طریق این کار می‌تواند شامل تشکرهایی در مورد حضور افراد مثبت در زندگی شما، کارهای کوچکی که دیگران برای شما انجام داده‌اند و موارد دیگر باشد. حتی می‌توانید چیزهای ساده‌ای اضافه کنید، مانند یک ویدیوی زیبا با انرژی مثبت که روز شما را ساخته است.

همچنین می‌توانید فهرستی از دستاوردهای خود (به عنوان یادآوری اهدافی که به پایان رسیده‌اند) تهیه کنید. این کار شما را تشویق می‌کند به جای مقایسه خود با کارهایی که دیگران انجام می‌دهند، زیبایی و امکان تحقق را در فعالیت‌های خودتان ببینید.

هر زمان که احساس ناراحتی می‌کنید یا خود را با شخص دیگری مقایسه می‌کنید، می‌توانید دفتر خاطرات را باز کرده و همه چیزهایی را که برای آن شکرگزار هستید به خودتان یادآوری کنید.

در نتیجه به راحتی قدردان آنچه دارید، خواهید بود. زندگی یک نفر ممکن است بهتر به نظر برسد، اما ممکن است شخص دیگری وجود داشته باشد که آرزو کند آن چیزی که شما دارید را داشته باشد.

به تدریج متوجه می‌شوید که آنچه به عنوان یک آزمایش ساده قدردانی شروع شده بود، رشد کرده و هر نوع شادی در زندگی شما را در برمی‌گیرد (اعم از شادی‌های بزرگ و کوچک).

حتما به این نتیجه هم خواهید رسید که مقایسه خود با دیگران را کنار گذاشته‌اید و برای به دست آوردن حال خوب، بیشتر تلاش می‌کنید.

رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنید

همه ما می‌دانیم که حرف زدن آسان‌تر از عمل کردن است. در دنیای امروز، با رسانه‌های اجتماعی و اینکه همه چیز برای دنیا به طور کامل نمایش داده می‌شود، مقایسه کردن خود با دیگران آسان‌تر از همیشه است.

رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنید

اما می‌توانیم به جای این کار، برای تحقق رویاهای خودمان اقدام کنیم. با تغییر وضعیت، می‌توانید به زندگی خود ادامه دهید، به اهداف خود برسید، برای دیگران خوشحال باشید و موارد دیگر.

با توجه به نکاتی که قبلا توضیح داده‌ایم، می‌توانید برای تمرکز روی تحقق رویای خود دست به کار شوید. اشاره کردیم که باید متوجه شوید چرا در بازی مقایسه گیر کرده‌اید.

به این فکر کنید که چرا احساس نیاز به مقایسه خودتان با دیگران دارید و متوجه شوید چه عواملی این مورد را تشدید می‌کنند. با درک این موارد، می‌توانید جلو بروید و از هدر دادن وقت خود با مقایسه منفی، جلوگیری کنید.

همچنین مهم است که دستاوردهای دیگران را نادیده نگیرید. برای اینکه احساس بهتری داشته باشید، ممکن است موفقیت شخص دیگری را با این فکر توجیه کنید: «آنها ارث کلانی داشته‌اند».

شما نمی‌دانید که شخص دیگری چه مسیری را برای رسیدن به جایی که هستند، طی کرده است. مهم نیست چقدر از زندگی او اطلاعات دارید. به جای اینکه به این افراد حسادت کنید، برای آنها آرزوی موفقیت داشته باشید.

پس از کنار زدن مقایسه خود با دیگران اجازه نمی‌دهید دستاوردهای آنها باعث شود احساس کنید، نمی‌توانید به هدف خودتان برسید. با این نوع دیدگاه حتما انگیزه بیشتری خواهید داشت.

دفعه بعد که متوجه حس مقایسه منفی شدید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید کاری مشابه فعالیت آنها انجام دهید (البته فقط در صورتی که واقعا می‌خواهید این کار را انجام دهید). شما می‌توانید از دستاوردهای آنها به عنوان گزینه‌های الهام بخش زندگی و اهداف خود استفاده کنید.

زمانی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید را کاهش دهید

اگر هنگام حضور در شبکه‌های اجتماعی احساس حسادت یا منفی‌بافی می‌کنید، نشانه خوبی است که باید برای مدتی استراحت کنید. استراحت کردن در این وضعیت مساوی با مراقبت از سلامت روان شماست.

زمان حضور در شبکه های اجتماعی را کاهش دهید

رسانه‌های اجتماعی فضای بسیار آسانی برای مقایسه خودمان با دیگران هستند و بسیاری از ما چندین برنامه در تلفن‌های خود داریم که این حس را القا می‌کنند. به راحتی می‌توانید ساعت‌ها در فید خود پیمایش کنید و با نگاه به زندگی بعضا ساختگی افراد، خودتان را فراموش کنید.

به یاد داشته باشید، شما فقط نقاط برجسته زندگی و فعالیت دیگران را به صورت آنلاین می‌بینید. مردم عمدتا نکات مثبت را به اشتراک می‌گذارند و تلاش، کار، درد و زمان لازم برای رسیدن به اهدافشان را نشان نمی‌دهند. درک این مورد حذف عادت منفی مقایسه خود با دیگران را آسان می‌کند.

زیرا به این نتیجه می‌رسید که شما هرگز نمی‌دانید در پشت صحنه چه می‌گذرد یا آن شخص با چه چیزی سروکار دارد. اگر متوجه شدید که رسانه‌های اجتماعی شما را با احساسات منفی درگیر می‌کنند، برای مدتی آنها را کنار بگذارید.

رسانه‌های اجتماعی ما را در جریان فعالیت‌های اعضای خانواده، دوستان و رویدادهای جاری جامعه قرار می‌دهند و آگاهی ما را افزایش خواهند داد.

اما مانند بسیاری از چیزها، بهتر است در حد اعتدال استفاده شوند. پیمایش بیش از حد در رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه هنگام مصرف محتوای سبک زندگی و زیبایی، می‌تواند تأثیرات منفی بر ارزش ما بگذارد.

پیشنهاد خوب این است: اکانت‌هایی را که باعث می‌شوند خود را با دیگران مقایسه کنید لغو فالو کنید. تلفن خود را بعد از ساعت خاصی از روز خاموش کنید و به هر پیام یا نظری که دریافت می‌کنید، پاسخ ندهید.

همچنین از خود بپرسید که آیا می‌توانید به جای آن وقت خود را به طور سازنده‌تری صرف کنید. کتاب بخوانید، ورزش کنید و یا با دوستان مثبت اندیش آشنا شوید.

از کسانی که به شما الهام می‌دهند پیروی کنید

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به ما انرژی منفی بدهند؛ اما همچنین می‌توانند منبع بزرگی از الهام و انگیزه باشند. به جای دنبال کردن کسانی که باعث می‌شوند به خودتان شک کنید، فید خود را با تصاویر و افراد مثبت پر کنید. این روش هم یکی از گزینه‌های کاربردی در کنار گذاشتن عادت مخرب مقایسه خود با دیگران است.

موظف نیستید هر دوست یا فردی را که شما را به صورت آنلاین دنبال می‌کند، دنبال کنید. مسدود کردن و لغو فالو کردن افراد هیچ اشکالی ندارد. همچنین لازم نیست از تأثیرگذارانی پیروی کنید که به نظر می‌رسد زندگی کاملی دارند.

یکی از بهترین چیزها در مورد رسانه‌های اجتماعی این است که می‌توانید فید را مطابق با نیازهای خودتان تنظیم کنید. افرادی هستند که آشکارا در مورد مبارزه با ناباروری، مقابله با اضطراب و افسردگی، مسائل مربوط زندگی سالم و موارد دیگر صحبت می‌کنند.

دیدن این مبارزات آشکارا ممکن است به شما یادآوری کند که تنها نیستید. پس فید جستجو را با افراد الهام بخش پر کنید که به شما کمک می‌کنند شخصیت خودتان را در جایی که هستید، بپذیرید.

شخصیت خودتان را به رسمیت بشناسید

اگر بخواهید خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، این نوع پذیرش بسیار مهم است. پذیرفتن خویشتن به این معنا نیست که باید از خودتان به طور کامل راضی باشید، بلکه به این معناست که درک کنید کجای زندگی ایستاده‌اید. چه می‌کنید و چه برنامه‌ای برای آینده دارید.

شخصیت خود را به رسمیت بشناسید

برای پذیرش خودتان، باید صادق باشید. نقاط قوت، ضعف، ترس و غیره را درک کنید. می‌دانیم که این مواجه کمی ترسناک به نظر می‌رسد، اما اگر واقعیت خود را نپذیرید، توانایی‌های خودتان را محدود می‌کنید. هنگامی که با خود صادق باشید، می‌توانید برنامه ریزی‌های کاربردی را شروع کنید و واقعیت زندگی را جدی بگیرید.

برای دوری از مقایسه خود با دیگران، صداقت با خویشتن حرف اول را می‌زند؛ زیرا به شما اجازه می‌دهد خودتان را بپذیرید، برنامه‌ای ایجاد کنید که نقاط قوت شما را در بر بگیرد و بر نقاط ضعف خود، غلبه کنید.

این یک راه بسیار قدرتمند برای نزدیک شدن به زندگی شخصی خودتان است و باعث می‌شود احساس حقارت، گیر افتادن و مواردی از این دست را نداشته باشید.

پذیرش خویشتن می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که قادر به انجام چه کارهایی هستید، کنترل زندگی خود را در دست بگیرید و از نداشتن برخی مهارت‌ها و موقعیت‌ها معذب نشوید. مثبت اندیشی همچنین به شما کمک می‌کند که راه خود را ادامه داده و بهتر با موقعیت‌های استرس‌زا مقابله کنید.

بایدهای خیالی را رها کنید

مردم اغلب خود را با دیگران مقایسه می‌کنند؛ زیرا فکر می‌کنند زندگی آنها باید بهترین باشد. همان خانه، همان تعطیلات ساحلی، چندین دست لباس نو، همین تعداد بچه و غیره.

بایدهای خیالی را رها کنید

همه ما در طول زندگی خود مسیرهای مختلفی را شروع کرده و در پیش می‌گیریم و منطقی است که در شرایط مختلف قرار بگیریم. به علاوه، چقدر خسته کننده بود اگر همه ما مثل هم بودیم؟

می‌دانیم که آسان است به زندگی دیگران نگاه کنید و فکر کنید زندگی شما هم باید این‌گونه باشد. اما پیشنهاد می‌کنیم راه سخت‌تر را انتخاب کنید.

به جای مقایسه خود با دیگران، به این فکر کنید که چه چیزی از زندگی خودتان می‌خواهید. آیا یک خانواده بزرگ می‌خواهید؟ آیا سفر مجردی چیزی است که از آن لذت می‌برید؟ به جای خرید یک ماشین کاملا جدید، ترجیح می‌دهید یک تعطیلات خوب داشته باشید؟

رها کردن آنچه فکر می‌کنید باید باشید به شما کمک می‌کند از مقایسه خودتان با دیگران دست بردارید و زندگی‌ را که واقعا می‌خواهید، بسازید.

از مقایسه به عنوان گزینه انگیزشی استفاده کنید

گفتیم که همه مقایسه‌ها منجر به افکار منفی نمی‌شود. به جای اینکه به مردم نگاه کنید تا خودتان را با آنچه که دارند (یا به نظر می‌رسد که دارند) مقایسه کنید، به آنچه در مورد آنها تحسین می‌شوند، فکر کنید.

از مقایسه خود با دیگران برای افزایش انگیزه استفاده کنید

شما می‌توانید مهربانی، سخاوت، مهارت‌های نرم، فروتنی و غیره را در آنها تحسین کنید. اینها ویژگی‌هایی هستند که واقعا مشخص می‌کنند یک فرد چه کسی است، نه اینکه چقدر پول دارد یا چه نوع ماشینی سوار می‌شود.

برای مثال، مهربانی هیچ هزینه‌ای ندارد. شما می‌توانید آن را با هر کسی به اشتراک بگذارید و متوجه شوید که چقدر زندگی متفاوتی دارید.

پس زمانی می‌توانید انگیزه پیدا کنید که آنچه واقعا در مورد مردم تحسین می‌کنید را بیابید. این انگیزه به شما کمک می‌کند تا مثبت‌تر شوید، بتوانید خودتان را دوست داشته باشید و روی آنچه واقعا از زندگی می‌خواهید، تمرکز کنید.

چند نقل قول برای توقف مقایسه خود با دیگران

بررسی سوال چرا خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم مختص همه انسان‌هاست. به این معنا که مقایسه خود با دیگران ذهن نویسنده، روان‌شناس، جامعه شناس و حتی مردم عادی را به خود درگیر کرده.

برای نمونه به موارد زیر توجه داشته باشید. همگی این افراد حس مقایسه منفی را درک کرده‌اند و با بیان آن سعی در ایجاد انگیزه برای افراد مبتلا به احساسات منفی مشابه دارند.

  • النور روزولت می‌گوید: «هیچ کس نمی‌تواند بدون رضایت شما باعث شود احساس حقارت کنید».
  • جویس مایر می‌گوید: «از مقایسه خود با دیگران دست بردارید. شما شخصیت اصلی داستان خودتان هستید. ما همه تفاوت داریم و این اشکالی ندارد».
  • اما واستون می‌گوید: «نمی‌خواهم دیگران تصمیم بگیرند من چه هستم. می‌خواهم برای خودم تصمیم بگیرم».
  • دکتر سوس می‌گوید: «تو امروز هستی. این حقیقی‌ترین امر است. هیچ کس زنده‌تر از تو نیست».
  • جیانی ورساچه می‌گوید: «در جریان روندها نباشید. کاری نکنید که متعلق به مد باشید، بلکه شما تصمیم می‌گیرید که چه هستید، چه چیزی را می‌خواهید. این را با نحوه لباس پوشیدن و نحوه زندگی خودتان بیان کنید».
  • فردریش نیچه می‌گوید: «فرد همیشه مجبور بوده است برای جلوگیری از غرق شدن در جامعه تلاش کند. اگر این یکسان بودن را امتحان کنید، اغلب تنها خواهید بود و گاهی اوقات می‌ترسید. اما هیچ قیمتی برای امتیاز مالکیت شخصی وجود ندارد».
  • جیم موریسون در مورد مقایسه خود با دیگران می‌گوید: «اراده تو برای عجیب بودن کجا رفته؟»
  • بتی جیمی چونگ می‌گوید: «مقایسه با خودم باعث پیشرفت می‌شود، مقایسه با دیگران نارضایتی می‌آورد».
  • یک نویسنده فرانسوی می‌گوید: «چه بهتر که به خاطر آنچه هستی مورد نفرت باشی تا اینکه به خاطر چیزی که نیستی، دوستت داشته باشند».
  • ای ای کامینگز می‌گوید: «هیچ چیز جز خودت بودن در دنیایی که تمام تلاشش را می‌کند تو را به دیگری تبدیل کند، ارزشمند نیست».

کلام آخر

وقتی شروع به پذیرش آنچه هستید می‌کنید و برای برداشتن گام‌هایی رو به جلو برنامه دارید، حتما مقایسه‌های منفی را کنار خواهید گذاشت.

در این وضعیت می‌توانید زمان ارزشمند خود را صرف پیشرفت‌های واقعی در زندگی کنید و از آنچه که در اختیار دارید، لذت ببرید. همچنین توجه به تاثیرات این نوع مقایسه‌ها می‌تواند به تصمیم شما برای کنار گذاشتن احساسات منفی، جامه عمل بپوشاند.

اگر تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید و یا پیشنهادی برای تکمیل این راهنما دارید، در قسمت کامنت‌ها ما را همراهی کنید.

سوالات متداول

مقایسه مثبت به چه معناست؟

وقتی از گذشته خود به عنوان معیار مقایسه استفاده کنید، نوع مثبت این مسئله را در نظر دارید. تنها رقابت واقعی شما این است که دیروز چه کسی بودید و قرار است فردا چه کسی باشید.

مقایسه کردن با دیگران حس فردی است؟

مقایسه خود با دیگران متعلق به شما نیست و اکثر افراد در جامعه با آن درگیر هستند. طبیعی است که خودتان را با دیگران مقایسه کنید؛ اما عادت کردن به این مسئله و غرق شدن در  تردیدها و ترس‌ها، غیر طبیعی است.

پولدار شدن شبیه به دیگران تضمین کننده شادی انسان است؟

بین سلامت روان و پول رابطه مستقیمی وجود دارد؛ اما پول ضامن خوشبختی هیچ کس نیست. با وجود بمباران شدن با تبلیغاتی که خلاف آن را می‌گویند، پول تضمین کننده شادی دائمی نخواهد بود.

5 | (1)
منبع recoveryplussupport nickwignall ramseysolutions
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x