بهترین رژیم برای افراد بلغمی: چرا لاغر نمی شوم؟

یکی از چالش‌های همیشگی افراد بلغمی، رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها است. هیچکس دوست ندارد شکمی برآمده و پهلوهایی گوشتی و حجیم داشته باشد. اما راه‌حل چیست؟ و چطور می‌توان بلغمی‌ها را لاغر کرد؟

قدم اول در این باره، شناخت صحیح شرایط فرد است. غلبه بلغم می‌تواند از خفیف تا شدید باشد و بنابراین هر فرد، رژیم غذایی خاص خود را خواهد داشت. اما در‌این‌باره، اصول مشترکی وجود دارد که می‌تواند به درمان بلغم برای لاغری کمک کند.

با ایده آل مگ همراه باشید تا مهم‌ترین بایدها و نبایدهای رژیم غذایی بلغمی‌ها را با هم مرور کنیم و ببینیم نکات تکمیلی برای این پازل لاغری چیست.

لاغری سریع بلغمی ها
لاغری سریع بلغمی ها

 از کجا بدانیم بلغمی مزاج هستیم؟

پوست و موی افراد، واضح‌ترین نشانه‌هایی هستند که ما را به سمت یک مزاج‌شناسی صحیح هدایت می‌کنند. افراد بلغمی دارای پوست نرم و مرطوبی هستند.

پوست آن‌ها، منافذ ریز و تعرق کمی دارد؛ خطوط رگ‌ها پنهان است؛ رنگ پوست روشن است و موها، کم پشت و نرم و لخت هستند. معمولا این افراد دچار ریزش مو هستند و موهایشان زودتر از دیگران سفید می‌شود.

بلغمی‌ها از لحاظ ظاهری، قفسه سینه درشت و شانه‌هایی افتاده دارند. معمولا صورت‌های گرد و بینی‌های کوچکی دارند و در حین فعالیت‌های مختلف، کم انرژی هستند و زود خسته می‌شوند.

تجمع چربی در بدن این افراد زیاد است و به همین دلیل چاق هستند. معمولا تمرکز این اضافه وزن، در ناحیه شکم و پهلوها است. رایج‌ترین مشکلات این افراد سوء‌هاضمه، نفخ معده، گرفتگی ماهیچه پشت گردن و حس کسالت و خواب آلودگی است.

از لحاظ خصوصیات رفتاری هم یک فرد بلغمی، فردی منظم، دقیق، میانه‌رو و البته گاهی ترسو است. معمولا بلغمی‌ها، انسان‌های آرام و درون‌گرایی هستند و استعداد ابتلا به افسردگی در آن‌ها بالا است. آن‌ها افرادی تجارت پیشه و حسابگر هستند که معمولا از موقعیت‌های هیجان‌انگیز و چالش‌های پرهیاهو، دوری می‌کنند. اگر دوست دارید درباره این افراد بیشتر بدانید، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 بیشتر بدانید:

مزاج سرد و تر یا مزاج بلغمی چیست؟

 تاثیر بلغم بر چاقی و لاغری

مزاج بلغم، با نماد آب شناخته می‌شود و حاصل ترکیب سردی و رطوبت است. همان‌طور که می‌دانید، نفوذ سرما و رطوبت در اجسام باعث افزایش حجم است. بنابراین، اولین چیزی که در غلبه بلغم جلب توجه می‌کند، چاقی و اضافه وزن این افراد است.

به عبارت دیگر، در مواجه با یک فرد بلغمی با تجمع چربی‌های زاید به خصوص در ناحیه پهلوها و شکم مواجه هستیم. عدم توجه به کنترل وزن در چنین شرایطی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مزمن دیگری مانند بیماری‌های قلبی–عروقی شود و عواقبی جدی به دنبال داشته باشد.

حال در پاسخ به این سوال که بلغمی ها چگونه لاغر شوند، باید بگوییم که رژیم غذایی این افراد نباید به سیستم کند گوارشی آن‌ها فشار وارد کند. خوردن غذاهای سنگین و دیرهضم، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

در مقابل، رژیم لاغری برای بلغمی ها باید سرشار از ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و کاتالیزورهای مفید برای بدن باشد تا جلوی ابتلا به اختلالات متابولیک رایج در این افراد را بگیرد.

برای این منظور، توجه به بایدها و نبایدهای رژیم غذایی بلغمی ها، بسیار کمک‌کننده است. شما می‌توانید در ادامه، لیست مفصلی از خوراکی‌های مناسب و نامناسب برای این افراد را ببینید.

چاقی بر اثر غلبه بلغم
چاقی بر اثر غلبه بلغم

بلغمی‌ها برای لاغری چه بخورند؟

افراد بلغمی معده ضعیف و دیرهضمی دارند. یکی از دلایل چاقی‌های مفرط این افراد هم همین است.

دیدگاه طب سنتی این است که باید از طریق مواد غذایی درست، به درمان بلغم برای لاغری پرداخت. اغلب این مواد غذایی، طبیعتی ضد بلغم، یعنی طبعی گرم و خشک دارند.

در ادامه، چند ماده غذایی که در رژیم لاغری برای بلغمی ها مفید است را ذکر می‌کنیم:

لبنیات برای لاغری سریع بلغمی ها

همان‌طور که می‌دانید، اکثر لبنیات، طبع سردی دارند. اما در عین حال، آن‌ها مهم‌ترین منابع تأمین کلسیم بدن و باعث استحکام استخوان‌ها هستند. بنابراین، نباید از رژیم لاغری برای بلغمی ها حذف شوند. در چنین حالتی، اضافه کردن مصلحات مناسب، مشکل را حل می‌کند. برای مثال، به موارد زیر توجه کنید:

  • مصرف پنیر همراه با گردو و سیاهدانه
  • ترکیب شیر گرم با عسل و گلاب (البته بهتر است مقدار مصرف شیر کم باشد.)
  • مصرف ماست همراه با نعناع و آویشن یا ماست و اسفناج
  • مصرف خامه و سرشیر گاوی؛ به مقدار بسیار کم و همراه با مصلحاتی مانند عسل، مربای سیب یا زنجبیل

ادویه های مناسب برای لاغری سریع بلغمی ها

یکی از بهترین تدابیر درمان بلغم برای لاغری، استفاده از ادویه‌جات مناسب به عنوان چاشنی وعده های غذایی و نوشیدنی‌ها است. در این مورد، انتخاب‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با توجه به ذائقه و سلیقه خود از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال، به این موارد توجه کنید:

زنجبیل، هل، دارچین، آویشن، فلفل سیاه، سیر و موسیر، فلفل کاین، زیره، زنیان، زعفران، خردل و…

میوه های مفید برای غلبه بر بلغم

در یک رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها، استفاده از میوه‌هایی مانند سیب، انبه، انگور، انجیر، توت، به، مویز، کشمش و خرمای خشک، کاملا مناسب است.

میوه‌های مفید برای لاغر شدن بلغمی‌ها
لاغری بلغمی‌ها با میوه‌های مناسب

سبزیجات مناسب برای کاهش وزن بلغمی ها

در رژیم لاغری برای بلغمی ها باید از سبزیجاتی مانند کرفس، مرزه، ترخون، جعفری، مارچوبه، نعناع، کلم و ریحان استفاده کرد.

دمنوش های مفید برای کاهش وزن افراد بلغمی

اگر به دنبال رژیم لاغری برای بلغمی ها هستید، دمنوش‌های با طبع گرم را از قلم نیندازید. در ترکیب اکثر این دمنوش‌ها، از ادویه‌جات گرم هم استفاده می‌شود. آن‌ها چربی‌سوزهایی قوی هستند و به خوبی سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند. گنجاندن این دمنوش‌ها در انواع رژیم غذایی برای بلغمی مزاج‌ها بسیار کارساز است و به کاهش وزن این افراد کمک می‌کند. این دمنوش‌ها عبارتند از:

دمنوش به لیمو

این دمنوش، یک سم زدای قوی و سرشار از آنتی اکسیدان است. طبیعت آن گرم و خشک است و می‌توانید در رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها روی خواص آن حساب کنید. اضافه کردن مقداری آویشن به این دمنوش می‌تواند خواص آن را چند برابر کرده و سردی معده افراد بلغمی را تعدیل کند.

دمنوش بهارنارنج

این نوشیدنی، سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است و به بهبود تپش قلب و بهبود رفلاکس معده کمک می‌کند.

دمنوش دارچین

این دمنوش، کنترل کننده کلسترول بد و چربی خون است. دمنوش دارچین، با ایجاد احساس سیری، میزان کالری دریافتی روزانه را کم کرده و یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای مقابله با چاقی بلغمی است.

<yoastmark class=

دمنوش بابونه

بابونه هم طبع گرمی دارد و در کاهش اضطراب و درمان مشکلات گوارشی عالی عمل می‌کند.

دمنوش زنجبیل

طبیعت زنجبیل، گرم و خشک است. این ماده ضد التهاب، یک مسکن فوق‌العاده و یک چربی‌سوز قوی است.

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه یکی از بهترین گیاهان برای پیشگیری از مشکلات قلبی–عروقی است و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

دمنوش گل گاوزبان

این دمنوش هم یک نوشیدنی مناسب در رژیم لاغری برای بلغمی ها است و خاصیت آرام‌بخش دارد.

بیشتر بدانید:

انواع دمنوش های گیاهی و مزایای آن ها

روغن های مفید برای غلبه بر بلغم

سردی بدن افراد بلغمی، باعث تمایل بیشتر آن‌ها به مصرف چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها است. خوشبختانه در این مورد هم جایگزین‌های بسیار مناسبی برای چربی‌های مضر وجود دارد و شما می‌توانید از چربی‌های سالم گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن ارده کنجد استفاده کنید.

روغن‌های مفید برای غلبه بلغم
روغن‌های مفید برای غلبه بلغم

غذاهای مناسب برای رژیم لاغری بلغمی ها

شما با وجود رژیم لاغری، می‌توانید وعده‌های غذایی متنوعی داشته باشید و در عین حال، مزاج خود را تعدیل کنید. برای مثال، به این موارد توجه کنید:

  • آبگوشت با گوشت گوسفندی و نخود کم
  • انواع سوپ‌ها و آش‌ها همراه با ادویه‌جات گرم و خشک
  • انواع خورشت‌های ایرانی با چاشنی فلفل
  • انواع غذاهای کبابی از گوشت‌های گرم؛ در این زمینه می‌توانید رژیم پروتئین 14 روزه را ببینید که به طور خاص روی این مساله تمرکز دارد
  • تخم مرغ عسلی
  • پنیر و سیاهدانه و گردو همراه با نان سنگک
  • ارده و شیره یا ارده و عسل

استفاده از مواد زیر هم در ترکیب غذاها به  لاغری سریع بلغمی ها کمک می‌کند:

انواع کلم، کدو حلوایی، گندم، نخود، موسیر، قدومه شیرازی، زعفران، عسل، مارچوبه، ترب، تربچه، لیموترش، کرفس، نعناع، جعفری، ریحان، ترخون و مرزه، هل، دارچین، زنجبیل، زیره، زنیان، سیر، خردل و ارده کنجد.

نکته: در صورتی که رژیم لاغری برای بلغمی ها با حذف وعده ناهار همراه باشد، زودتر به وزن ایده‌آل خواهید رسید. در چنین شرایطی توصیه می‌شود، پس از صرف یک صبحانه کامل، وعده غذایی بعدی به عنوان شام بین ساعات 7 تا 9 شب میل شود.

نبایدهای رژیم لاغری برای بلغمی ها

برای جلوگیری از اضافه وزن بیشتر، مصرف مواد غذایی با طبع سرد و تر را حذف یا محدود کنید. این خوراکی‌ها باید حتما همراه با مصلح آن‌ها و در مقادیر محدود مصرف شوند. در ادامه، لیست مواد غذایی مضر برای بلغمی‌ها آمده است:

  • یخ و آب یخ
  • نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، نسکافه و نوشابه‌های گازدار
  • سوسیس، کالباس و مجموعه فست فودها
  • میوه‌های ترش و نارس
  • انواع ترشیجات و لیته
  • سوپ جو و نان جو
  • گوشت گاو و گوساله
  • قارچ و سیب زمینی و عدس
  • برنج سفید بدون زیره
  • ماست و شیر و دوغ بدون مصلحات
  • انواع گوشت سفید
  • روغن نباتی
  • کاهو، خیار، گوجه فرنگی و سبزیجاتی که طبع سرد دارند.

چند توصیه تکمیلی در رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها

برای لاغری سریع می‌توانید رژیم لاغری 7 روزه را امتحان کنید؛ اما بلغمی ها، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • افراد بلغمی می‌توانند به جای آب سرد، از آب ولرم یا نوشیدنی‌هایی که در آن‌ها از شیره انگور، عسل یا شیره خرما استفاده می‌شود، بنوشند.
  • در کنار یک رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها، انجام 20 تا 30 دقیقه ورزش روزانه هم بسیار کمک‌کننده است.
  • ورزش‌های مناسب برای بلغمی‌ها، ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است.
ورزش‌های مناسب برای بلغمی‌ها
ورزش‌های مناسب برای بلغمی‌ها
  • یک راه لاغری سریع بلغمی ها این است که در کنار رعایت رژیم غذایی، ورزش‌هایی انجام دهند که شکم و پهلوهای آن‌ها را درگیر کند. حرکات شکمی به رفع مشکلات گوارشی در این افراد کمک می‌کند.
  • خوابیدن بعد از غذا، باعث تجمع بلغم در بدن می شود. بنابراین، توصیه می‌شود افراد بلغمی در صورت عدم حذف وعده ناهار، ناهارهای سبکی میل کنند و بعد از آن با ایجاد مشغولیت‌های مناسب، نخوابند.
  • انجام بادکش و ماساژ با روغن‌های گرم برای افراد بلغمی مزاج مفید است و می‌توان به این وسیله، احساس درد و رنج ناشی از تجمع بلغم را تسکین داد. هرچند که این اعمال حتما باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد.
  • بیداری پیش از طلوع خورشید می‌تواند از تجمع بلغم اضافی در بدن جلوگیری کند.
  • یکی از روش‌های درمان بلغم برای لاغری، انجام یک پیاده‌روی کوتاه 15 دقیقه‌ای بعد از صرف وعده شام است.
  • در صورت احساس گرسنگی بین وعده‌های اصلی غذایی، می‌توان از سالاد یا میوه‌های فصلی مناسب برای بلغمی‌ها استفاده کرد.
  • بهتر است افراد بلغمی، از قرار گرفتن در محیط‌های سرد و مرطوب و یا خواب زیاد دوری کنند تا بتوانند اضافه وزن خود را بهتر کنترل کنند.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که معمولا غلبه بلغم و یا هر مزاج دیگری، ناشی از یک سبک زندگی نادرست است که غذا، تنها یک بخش از آن است. بنابراین سعی کنید، در کنار اصلاح عادات غذایی، میزان فعالیت‌های روزانه، ساعات خواب و نوع تفکر خود را هم اصلاح کنید، تا بهترین نتایج ممکن را بگیرید.

اگر دچار غلبه بلغم هستید و برای کاهش وزن خود قدم‌های موثری برداشته‌اید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید تا ایده‌های بیشتری در اختیار افراد دچار اضافه وزن قرار بگیرد.

سوالات متداول

استفاده از چه ادویه‌هایی در رژیم لاغری برای بلغمی ها مناسب است؟

ادویه‌های با طبع گرم و خشک؛ مانند زنجبیل، هل، دارچین، زعفران، زیره، زنیان و…

غذاهای نامناسب برای افراد دارای مزاج بلغم چیست؟

غذاهای ترش و شور، میوه‌های کال و نارس، روغن نباتی، فست فودها، گوشت‌های سرد مثل گوشت گاو و گوساله و انواع گوشت‌های سفید، برنج، عدس، سیب زمینی، خیار، گوجه فرنگی و…

جایگزین آب سرد در رژیم لاغری برای بلغمی ها چیست؟

این افراد می‌توانند از آب ولرم یا نوشیدنی‌هایی با عسل، شیر انگور و شیره خرما استفاده کنند.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x