بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع تشنگی ؛ دستور تهیه و خواص

تابستان مثل آدمی سخاوتمند و خجالتی از راه که می‌رسد سبدی از میوه‌هایش را ارزانی می‌کند تا عطش و گرمای روزهای سختش به تن آدمیان نماند. تقریبا بیشتر میوه‌های تابستانی دارای طبعی سرد هستند و مقدار زیادی آب درون خود جای داده‌اند که می‌تواند کمبود آب بدن را جبران را کند.

ایرانی‌های خوش‌ذوق نیز که این پیوند باشکوهِ پنهانی را درک کرده‌اند، انواع و اقسام نوشیدنی‌های خنک و خوشمزه را با میوه‌های تابستانی درست می‌کنند تا همدمی برای روزهای داغ و گرم آن‌ها باشد و بتواند عطش و تشنگی‌شان را برطرف کند.

مشخص نیست از چه زمانی انسان‌ها این نوشیدنی‌های خوشمزه را کشف و آن را به سفره‌هایشان اضافه کردند. هر چه هست این شربت‌های خانگی، خاص ما ایرانیان است که برخی از آن‌ها استفاده دارویی نیز دارد. در این مقاله شما را با بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع تشنگی که در منزل و به راحتی می‌توانید تهیه کنید، آشنا خواهیم کرد.

شربت خاکشیر برای رفع تشنگی

شربت خاکشیر

شربت خاکشیر یکی از نوشیدنی‌های سنتی ایرانیان است. به خاطر خاصیت فوق‌العاده‌ای که در رفع تشنگی دارد، خیلی‌ها تابستان به سراغ آن می‌روند و انواع مختلفی از این شربت خوشمزه را در خانه درست می‌کنند.

خاکشیر یک گیاه دارویی نیز به شمار می‌رود که خواص زیادی برای بدن دارد. از خاکشیر می‌توان برای درمان کبد چرب و پاکسازی کبد، تقویت سیستم گوارش، پاکسازی پوست و رفع آکنه، تقویت قوای جنسی، درمان عفونت، درمان یبوست و لاغری و چاقی استفاده نمود.

خاکشیر یک گیاه متعادل است برای همین هم در برخی ضرب‌المثل‌ها به افراد میانه‌رو خاکشیر صفت می‌گویند. خاکشیر را اگر با آب گرم درست کنید، یک درمان فوق‌العاده برای رفع یبوست است و برعکس، اگر با آب سرد باشد برای درمان اسهال کاربرد دارد.

اگر هر صبح ناشتا به یک لیوان خاکشیر، یک قاشق عسل اضافه کرده و میل کنید، به کاهش وزن و لاغری می‌کند.

چنانچه گفته شد، مهمترین خاصیت خاکشیر رفع عطش و تشنگی است. شربت خاکشیر را می‌توان با روش‌های مختلفی درست کرد که بستگی به ذائقه افراد دارد. خاکشیر به صورت ساده و مجلسی نیز تهیه می‌شود که نوع مجلسی آن برای مهمانی‌ها مناسب است. در ادامه دو روش تهیه شربت خاکشیر معرفی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر مخصوص 6 نفر
آب خنک 6 لیوان
خاکشیر نصف لیوان
شکر یک لیوان
گلاب دو قاشق غذاخوری

برای درست کردن شربت خاکشیر نوع ساده، ابتدا باید دانه‌های آن را شسته و از صافی رد کرد. برای این کار باید 5 تا 10 دقیقه دانه‌ها را در آب ریخته و سپس با آب بشویید. بعد آن را به آب اضافه نمایید.

در مرحله بعدی باید شکر را کم‌کم در آب ریخته و آنقدر هم بزنید تا کاملا حل شود. بعد گلاب را نیز اضافه نمایید. شربت خاکشیر شما آماده است، می‌توانید با چند تکه یخ آن را میل نمایید.

شربت مجلسی خاکشیر نیز با همین مواد آماده می‌شود، منتهی دستور تهیه آن کمی متفاوت است. ابتدا 2 تا 3 لیوان آب را داخل قابلمه‌ای روی حرارت ملایم بریزید. شکر را کم‌کم اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا به خوبی حل شود. بعد از آنکه شکر حل شد، اجازه دهید تا آب به جوش آمده و شربت قوام یابد. هنگامی که غلیظ شد، گلاب را به آن بیفزایید. بعد از 5 دقیقه، خاکشیر شسته شده را نیز به دیگر مواد اضافه کنید.

برای آنکه نوشیدنی‌تان خوشرنگ‌تر شود، می‌توانید یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده نیز اضافه کنید. قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. می‌توانید آن را در ظرف شیشه‌ای قرار داده و هر زمان بخواهید استفاده کنید. کافی است تنها دو قاشق غذا خوری از این شربت را داخل آب خنک ریخته و میل کنید.

 شربت سکنجبین از بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع تشنگی

شربت سکنجبین

سکنجبین یک پارادوکس خوشمزه با طعمی بهشتی است که از ترکیب سرکه و عسل به دست می‌آید. سکنجبین گذشته از اینکه یک نوشیدنی خنک و خوشمزه است، برای رفع گرمازدگی و عطش بسیار مناسب است. این شربت خاص ایرانیان است و در گذشته همراه با ورود تابستان در تمام خانه‌ها درست و با کاهو استفاده می‌شد.

سکنجبین یک نوشیدنی دارویی نیز به شمار می‌آید که خواص متفاوتی چون درمان معده درد، رفع بی‌خوابی، کاهش دهنده غلظت خون، دفع سموم بدن مخصوصا از کبد و روده، کمک به لاغری و کاهش وزن دارد. امروزه معمولا سکنجبین را با سرکه و شکر درست می‌کنند و البته به دلیل قند بالای آن بهتر است که از مصرف زیاد آن خودداری نمود.

سکنجبین یا به قول ایرانیان باستان سکنگبین، برای گرمازدگی و رفع عطش فوق‌العاده است. این شربت خوشمزه را می‌توانید به روش زیر در خانه تهیه کنید:

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین مخصوص یک نفر
نعناع تازه 150 گرم
شکر دو لیوان
سرکه یک چهارم لیوان
آب یک لیوان

ابتدا نعنا را شسته و درون آبکش بگذارید تا آب آن به خوبی گرفته شود. سپس آب و شکر را درون قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید.

در این مرحله باید محتویات درون قابلمه را به خوبی هم بزنید تا شکر کاملا حل شده و شربت به جوش بیاید. بعد از اینکه به جوش آمد، برگ‌های نعنا را نیز به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا مواد آن به مدت 20 دقیقه روی حرارت بماند و بجوشد تا عطر و طعم نعنا در شربت پخش شود.

در مرحله بعدی باید سرکه را کم‌کم به ظرف افزوده و مخلوط کنید تا زمانی که شربت قوام بیاید. مقدار سرکه را می‌توانید با توجه به ذائقه خود کم یا زیاد کنید.

برای آنکه بدانید شربت درست شده یا نه، می‌توانید یک قاشق از آن را برداشته و داخل فریزر بگذارید. بعد از آنکه خنک شد آن را با دست امتحان کنید، اگر غلیظ و کشدار بود یعنی شربت کاملا آماده است و نیازی به جوشاندن نیست.

بعد از آنکه سکنجبین آماده شد، می‌توان آن را درون ظرف شیشه‌ای قرار داده و هر زمان که خواستید با اضافه کردن آب خنک و یخ یک شربت خوشمزه درست کنید.

شربت تمبر هندی برای رفع عطش

شربت تمبرهندی

تمبر هندی یک میوه گرمسیری است که خواص دارویی زیادی دارد. این میوه خوشمزه منبعی غنی از ویتامین سی، کلسیم و پتاسیم است. تمبر هندی طبع سردی داشته و استفاده از آن به صورت شربت و نوشیدنی می‌تواند برای رفع گرمازدگی و عطش بسیار مناسب باشد.

از تمبر هندی می‌توان برای درمان کهیر، خارش، التهابات پوستی و جوش صورت، رفع تهوع و تنگی نفس ناشی از گرما نیز استفاده کرد. تمبر هندی به دلیل ملین بودن برای رفع یبوست بسیار موثر است.

شربت تمبر هندی یا شربت تامارین، یک ترکیب عالی از تمبر هندی و عسل است که شاید تا به حال امتحان نکرده باشید. این شربت خیلی راحت و با مواد بسیار کم در خانه تهیه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه شربت تمبر هندی
تمبر هندی یک فنجان
عسل به مقدار دلخواه
آب هشت فنجان
گلاب یک قاشق غذا خوری

ابتدا تمبرها را پاک نموده و هسته‌های آن را جدا کرده و در آب بخیسانید. سپس تمبرها را به تکه‌های کوچک تقسیم و در آب بجوشانید.

در مرحله بعد باید آن‌ها را له کرده و 4 فنجان آب به آن اضافه کرده و بگذارید دوباره بجوشد. زمانی که تمبرهندی به آب رنگ داد، آن را از صافی عبور دهید. بعد از اینکه خنک شد، عسل و گلاب را به آن اضافه کنید. البته می‌توانید به جای عسل از شکر هم استفاده کنید. بعد از ترکیب مواد اولیه، آن را با آب خنک و یخ درست کرده و میل کنید. این نوشیدنی مزه‌ای ترش مانند دارد و برای کسانی که دوست دارند شربت‌شان کمی ترش مزه باشد، گزینه خوبی است.

نوشیدنی عسل و تخم شربتی

عسل و تخم شربتی

تخم شربتی یک گیاه کوهی است که به اسم‌های بادروج و بادرود هم معروف است. این گیاه خواص دارویی زیادی داشته و دارای طبعی سرد است. در گذشته تخم شربتی بیشتر به عنوان دارو برای سرفه و مشکلات گوارشی توصیه می‌شده است.

تخم شربتی به دلیل طبع سرد خود، احساس طراوات و شادابی را در فرد به وجود می‌آورد. ترکیب آن با زعفران و گلاب باعث می‌شود تا خواص آنتی اکسیدانی قوی آن فعال شده و خلق و خوی را تقویت کرده و بدن را بازسازی کند. تخم شربتی همچنین سرشار از فیبر، اسید چرب امگا 3، پروتئین، منیزیم و پتاسیم است.

از شربت تخم شربتی برای تقویت حافظه، کاهش وزن، کاهش فشار خون، تقویت قلب، درمان تنگی نفس و مهم‌تر از همه برای رفع عطش استفاده می‌شود.

این روزها انواع شربت‌های درست شده با تخم شربتی بسیار محبوب است. یکی از آن‌ها ترکیب تخم شربتی با عسل است که طعمی عالی و فوق‌العاده دارد. از آن‌جایی که تخم شربتی سرد و عسل گرم است، ترکیب آن دو با هم طبعی متعادل دارد.

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی عسل و تخم شربتی برای چهار نفر
تخم شربتی چهار قاشق غذاخوری
آب سرد چهار لیوان
زعفران آسیاب شده نصف قاشق چای خوری
آب گرم چهار قاشق غذا خوری
گلاب هشت قاشق غذا خوری
عسل چهار قاشق غذا خوری

برای درست کردن شربت عسل و تخم شربتی ابتدا دانه‌های تخم شربتی را در کاسه‌ای ریخته و چهار لیوان آب سرد به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا به مدت 10 دقیقه در آن بماند. بعد آب را تخلیه کرده و دانه‌های کثیفی که ته ظرف مانده را خالی کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که دانه‌ها کاملا تمیز شوند.

سپس زعفران آسیاب شده را در کاسه‌ای جداگانه ریخته و چهار قاشق غذاخوری آب گرم (نه آبی که کاملا جوش آمده، همین که گرم شده باشد کافی است) اضافه کرده و 10 دقیقه فرصت دهید تا دم بکشد.

در مرحله بعدی دانه‌های تخم شربتی، گلاب، عسل و زعفران را درون پارچ آب همراه با چهار لیوان آب سرد بریزید. مواد را هم بزنید تا عسل کاملا مخلوط شود. بسته به سلیقه خود می‌توانید مقدار عسل را کم یا زیاد کنید.

شربت آبلیمو، درمان تشنگی در تابستان

شربت آبلیمو

در سال‌های نه چندان دور، ماه‌های آخر فصل بهار که می‌رسید مادران بساط آبلیموگیری را راه می‌انداختند تا در فصل تابستان بتوانند شربت‌های خنک و خوشمزه آبلیمو را برای اعضای خانواده و مهمان‌ها درست کنند. شربت آبلیمو، ساده‌ترین و در عین حال یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع تشنگی است و یک لیوان آن مانند آبی که بر آتش ریخته می‌شود، می‌تواند عطش و گرمازدگی را رفع کند.

گذشته از این، شربت آبلیمو برای بهبود سرماخوردگی، دفع سموم بدن، رفع التهاب بدن، زیبایی پوست، هضم غذا، کاهش قند خون، کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه شربت آبلیمو مخصوص سه نفر
شکر 200 گرم
آبلیمو 100 گرم
آب سه لیوان

برای درست کردن شربت آبلیمو، ابتدا باید شکر را با آبلیمو مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا شکر کاملا در آن حل شود. سپس سه لیوان آب را به آن اضافه کرده و اجازه دهید کمی در یخچال خنک شود. شربت شما آماده است. می‌توانید آن را با قطعات لیمو و برگ نعنا تزئین کنید.

شربت آبلیمو را می‌توان با ترکیب‌های متفاوتی نیز استفاده کرد. می‌توان کمی خاکشیر به ترکیبات اصلی اضافه کرد و یک نوشیدنی خنک با طعمی متفاوت داشت. همچنین از نعنا، عسل و شیره زعفرانی در شربت لیمو استفاده می‌شود. اگر بخواهید این طعم‌های متفاوت را امتحان کنید، روش تهیه آن کمی متفاوت خواهد بود.

برای تهیه شربت آب لیمو با نعنا، ابتدا باید شهد شربت را آماده کنید. بدین صورت که یک پیمانه آب و یک پیمانه شکر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم بگذارید. سپس برگ‌های نعنا را شسته و در هاون بکوبید تا کاملا ریز و خرد شود. در ادامه آب لیمو و نعنا را به شهدتان اضافه کنید. این ماده اولیه را می‌توانید با آب سرد یا آب گازدار ترکیب کرده و به عنوان یک نوشیدنی عالی میل کنید. البته به جای آب لیمو می‌توانید از لیموی تازه استفاده کنید.

درست کردن آبلیمو با شیره زعفران هم به این صورت است که باید ابتدا شهد را آماده کرده و هنگامی که شیره به جوش آمد، زعفران را داخل آن بریزید. سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و آبلیمو را در مرحله آخر به آن بیفزایید. معجون‌تان آماده است، هر وقت خواستید می‌توانید با آب و کمی یخ آن را درست کرده و میل کنید.

ترکیب شربت آبلیمو و عسل نه تنها طعمی بی‌نظیر دارد، بلکه می‌تواند به چربی‌سوزی و تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک کند. این نوشیدنی ضد عطش را می‌توان برای درمان سرماخوردگی هم استفاده کرد. در نوع ساده آن می‌توان عسل را به ترکیب اولیه شربت آبلیمو اضافه کرده و استفاده نمود.

در روش دیگر که با لیموی تازه درست می‌شود، ابتدا باید لیموها را نصف کرده و همراه یک لیوان آب روی حرارت ملایم قرار دهید. پنج دقیقه بعد از اینکه آب به جوش آمد، آن را برداشته و لیموها را فشار دهید تا عصاره باقی مانده نیز با آب ترکیب شود. آب درون قابلمه را درون پارچ ریخته و دو قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. بهتر است عسل را هنگامی که آب هنوز ولرم است به آن اضافه کنید تا خواص خود را از دست ندهد.

شربت شاه‌توت از بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع تشنگی

شربت شاتوت

شاه‌توت سموم موجود در کبد را رفع کرده و خاصیت آنتی اکسیدانی، فیبر و فلاونوئیدهای موجود در آن به سلامت قلب کمک می‌کند. هم‌چنین در بهبود جریان گردش خون موثر بوده و سبب می‌شود تا اکسیژن و مواد مغذی به راحتی به اندام‌ها رسیده و در نتیجه اعضای بدن عملکرد بهتری داشته باشند. تصفیه کلیه و بهبود عملکرد کلیه نیز از دیگر خواص این میوه تابستانی خوشمزه است. در نهایت، شربت درست شده با شاه‌توت می‌تواند عطش را رفع کرده و به درمان گرمازدگی کمک کند.

مواد لازم برای تهیه شربت شاه توت خانگی
شاه توت دو کیلو گرم
شکر چهار کیلو گرم
آب به مقدار لازم
جوهر لیمو یک قاشق مربا خوری

برای تهیه شربت شاه‌توت خانگی ابتدا باید توت‌ها را داخل ظرفی پر از آب ریخته و چند بار آبکش کنید تا تمیز شوند. سپس آن را داخل آبکش قرار داده تا آب اضافی آن کشیده شود.

در مرحله بعد شاه‌توت‌ها را همراه با آب روی حرارت ملایم قرار دهید. قابلمه را تا جایی آب بریزید که سطح شاه‌توت را کاملا بپوشاند. در این مرحله باید آن را مدام هم زده و کف ایجاد شده روی سطح آن را با قاشق بردارید.

این کار را سه ساعت انجام دهید تا زمانی که شاه‌توت‌ها خوب پخته شده و رنگ پس دهد. با استفاده از مخلوط‌کن یا غذاساز آن‌ها را میکس کرده تا له شوند. البته برای این کار می‌توانید از گوشتکوب هم استفاده کنید. سپس مواد مخلوط شده را از صافی رد کرده و فشار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود.

حالا شکر را به آبی که گرفته‌اید اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید، تا زمانی که شربت غلیظ شده و قوام یابد. در این مرحله هم باید دقت کنید که کف‌های ایجاد شده روی شربت را بردارید. در انتها جوهر لیمو را به آن اضافه کنید. از جوهر لیمو برای جلوگیری از کپک زدن شربت استفاده می‌شود.

شربت شاه‌توت خانگی شما آماده است، هر زمان که خواستید می‌توانید آن را با آب خنک ترکیب کرده و میل کنید. فراموش نکنید که از تفاله شاه‌توت می‌توانید برای درست کردن لواشک، کیک و تارت هم استفاده نمایید.

نوشیدنی گشنیز برای رفع عطش

شربت گشنیز

گشنیز یکی از گیاهان دارویی و خوراکی است که مصرف آن پیشینه‌ای طولانی دارد. ایرانی‌ها معمولا از ساقه و برگ گشنیز به عنوان سبزیجات خوردنی یا در انواع غذاها استفاده می‌کنند. اما شاید کمتر کسی بداند که از گشنیز می‌توان یک شربت خانگی فوق‌العاده خوشمزه ساخت که مناسب روزهای گرم تابستان است. شاید باور نکنید که گشنیز یکی از مواد اصلی در فرمول کوکاکولاست و از آن برای استفاده در شیرینی‌جات خانگی هم استفاده می‌شود.

گشنیز خواص فوق‌العاده‌ای دارد که برای درمان برخی بیماری‌ها توصیه می‌شود. از گشنیز برای کنترل دیابت، درمان ریزش مو، سلامتی پوست، درمان نفخ، کنترل کلسترول، بهبود سلامت قلب، درمان روماتیسم، تقویت سیستم عصبی و کاهش وزن استفاده می‌شود. برگ گشنیز حاوی پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌های آ، سی و کا است و دانه‌های آن نیز سرشار از فیبر، کلسیم، سلنیم، آهن، منیزیم و منگنز است.

گشنیز دارای طبع سرده بوده و باعث خنک شدن بدن می‌شود و از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند. برای همین این شربت بسیار مناسب روزهای گرم سال است و می‌توان برای رفع عطش و گرمازدگی آن را مصرف نمود.

مواد لازم برای تهیه شربت گشنیز خانگی
برگ گشنیز به مقدار لازم
آب به مقدار لازم
شکر به مقدار لازم

تهیه شربت خانگی گشنیز بسیار آسان است. این شربت را می‌توان با دانه یا برگ‌های آن درست کرد.

برای درست کردن شربت گشنیز با برگ ابتدا گشنیز را شسته و له کنید. سپس آب آن را با مقداری آب مخلوط کنید. در ادامه شکر را به آن اضافه کنید. مقدار شکر و مقدار آب گشنیز را می‌توانید با توجه به سلیقه و ذائقه خود تعیین کنید.

توجه داشته باشید که این شربت ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند. هم‌چنین برای کسانی که دیابت داشته و دارو مصرف می‌کنند نیز باید با تجویز پزشک مصرف شود.

شربت زرشک از بهترین نوشیدنی‌های تابستانی

شربت زرشک

از زرشک بیشتر به عنوان طعم‌دهنده در کنار غذاها استفاده می‌شود؛ اما شربت زرشک یک نوشیدنی فوق‌العاده است که در طب سنتی برای رفع عطش و تشنگی توصیه شده است.

شربت زرشک خواص زیادی دارد و برای تنظیم سوخت و ساز بدن، رفع سوءهاضمه، بهبود سلامت قلب و مشکلات گوارشی، جلوگیری از بیمارهای عفونی و درمان اسهال استفاده می‌شود. اگر این شربت را بدون شکر مصرف کنید، به کاهش وزن و درمان دیابت نیز کمک می‌کند.

شربت ضد عطش زرشک را می‌توان با زرشک تازه یا خشک شده درست کرد.

طرز تهیه شربت زرشک خانگی
زرشک قرمز یا سیاه یک کیلو گرم
شکر دو کیلو و نیم
آب دو لیوان
گلاب (اختیاری) دو قاشق غذا خوری
عرق هل (اختیاری) دو قاشق غذا خوری

برای تهیه شربت زرشک خانگی ابتدا باید زرشک‌ها را خوب شسته و تمیز کنید. سپس آن‌ها را روی پارچه‌ای پهن کنید تا خشک شوند. بعد آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا زمانی که غلیظ شده و قوام یابد. بعد از قوام آمدن شهد اولیه، زرشک‌ها را به آن اضافه کرده و اجازه دهید به خوبی با هم بجوشد تا عصاره زرشک گرفته شود. در این مرحله می‌توانید عرق هل یا گلاب را به مواد اضافه کنید تا عطر و بو بگیرد.

توجه داشته باشید که مواد نباید بیش از اندازه روی شعله باشد چون باعث می‌شود شربت تلخ شده و رنگ آن تغییر یابد. بنابراین هر زمان که شربت به غلظت مناسب رسید، آن را از روی حرارت بردارید. در مرحله بعد محلول آماده شده را از صافی عبور دهید و پوسته زرشک‌ها را جدا کنید.

حالا که محلول اولیه شما آماده است، هر زمان که خواستید می‌توانید دو تا سه قاشق از آن را با آب خنک و یخ ترکیب کرده و میل کنید، تا حرارت گرمای این روزهای داغ از تن‌تان زدوده شود.

آب طالبی، نوشیدنی ایده‌آل برای فصل گرما

خواص آب طالبی

طالبی بوی روزهای گرم تابستان را می‌دهد. همان‌طور که این فصل از راه می‌رسد، نوبرانه سبز و آبدارش را به مردم ارزانی می‌کند تا بتوانند گرمای طاقت‌فرسای آن را تاب بیاورند. درصد زیادی از طالبی را آب تشکیل داده است، بنابراین یک شربت خوشمزه از آن می‌تواند کمبود آب بدن را جبران کند.

این میوه که با اسم‌های مختلفی در ایران شناخته می‌شود، سرشار از ویتامین آ است و می‌تواند تمامی نیاز روزانه بدن را جبران کند. همچنین در طب سنتی برای سلامت چشم، پوست، تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

طالبی دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم است که به سلامت قلب و تنظیم فشار خون کمک می‌کند. از طالبی برای پاکسازی ریه، کاهش وزن، جلوگیری از ریزش مو و جلوگیری از سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. با طالبی می‌توان انواع و اقسام نوشیدنی‌های خوشمزه تابستانی را برای رفع گرمازدگی و عطش درست کرد.

مواد لازم برای تهیه آب طالبی خانگی
طالبی یخ زده یک عدد تازه
یخ خرد شده نصف پیمانه
شیر نصف پیمانه

برای درست کردن آب طالبی یا اسموتی طالبی، بعد از اینکه میوه را پوست گرفته و تخم‌های آن را جدا کردید، آن را به قطعه‌های کوچک‌تر خرد کرده و همراه یخ خرد شده، شیر و در صورت تمایل مقداری شکر داخل مخلوط‌کن بریزید. بعد از چند دقیقه مواد یک دست و پوره مانند می‌شود و به همین سادگی نوشیدنی طالبی شما آماده است.

البته می‌توانید به جای شیر از بستنی وانیلی هم استفاده کنید. اگر دوست ندارید که از یخ در نوشیدنی آب طالبی استفاده کنید، می‌توانید تکه‌های طالبی را در فریزر بگذارید تا یخ بزند.

در روشی دیگر می‌توانید از خامه، شیرخشک و بستنی هم استفاده کنید. در این روش یک قاشق غذاخوری شیرخشک و خامه را همراه مواد مخلوط کنید. بعد از اتمام کار بستنی را به آن اضافه کرده و دوباره در مخلوط‌کن بریزید. وقتی بستی به خوبی در میان مواد اولیه جای گرفت، می‌توانید آن را نوش جان کنید.

شربت آلبالو، معجون جادویی برای رفع تشنگی

شربت آلبالو

کمتر کسی است که این سرخ‌رنگ‌های کوچک را دوست نداشته باشد. آلبالو هم یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع تشنگی را فراهم می‌آورد که وظیفه‌اش رفع گرمازدگی است. این کوچک خوشمزه دارای طبعی سرد است و مصرف شربت آلبالو در تابستان برای جبران کمبود آب بدن بسیار توصیه شده است.

البته شربت آلبالو خواص بی‌شمار دیگری هم دارد، چرا که سرشار از مواد معدنی مثل سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس و روی است. همچنین ویتامین‌های مفید برای بدن را نیز در خود جای داده است. از شربت آلبالو برای درمان مشکلات و نارسایی‌های کلیه و کبد استفاده می‌شود. شربت آلبالو هم‌چنین به شفافیت و روشنی پوست، رفع خارش و حساسیت‌های پوستی و لاغری و کاهش وزن بسیار کمک می‌کند.

مواد لازم برای تهیه شربت آلبالوی خانگی
آلبالو یک کیلو و نیم
شکر یک کیلو
وانیل نصف قاشق چای‌خوری
آب به میزان لازم

برای تهیه شربت آلبالو باید ابتدا شکر را در هشت لیوان آب حل کرده و روی حرارت ملایم بگذارید تا کمی جوش بخورد. سپس آن را از صافی عبور دهید. بعد آلبالوهایی را که از قبل شسته و آماده کرده‌اید را داخل کیسه پارچه‌ای نازک و تمیزی ریخته و در آن را بسته، در شربت بگذارید.

سپس دوباره ظرف را روی حرارت ملایم گذاشته و اجازه دهید تا قوام بیاید. در ادامه وانیل را داخل شربت ریخته و بگذارید کمی با مواد بجوشد. بعد کیسه آلبالو را در آورده و آن را با دست فشار دهید تا شربتش کاملا خارج شود. حالا معجون اولیه شما آماده است. می‌توانید یک یا دو قاشق از آن را در لیوان ریخته و همراه با آب خنک و یخ میل کنید.

البته روش دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید ابتدا آب آلبالو را گرفته و همراه با 6 لیوان آب و دو کیلو شکر مخلوط کرده و بعد از یک یا دو ساعت روی حرارت ملایم بگذارید تا جوشیده و غلیظ شود. بعد از بیست دقیقه وانیل را به آن اضافه کنید. هنگامی که محلول جوش آمد آن را از روی حرارت بردارید. شربت آلبالوی خانگی شما آماده است.

سوالات متداول

این نوشیدنی‌های چطور به رفع عطش و گرمازدگی کمک میکنند؟

اکثر این میوه‌ها دارای طبعی سرد هستند و کمک می‌کنند تا حرارات و دمای بدن کاهش یابد. البته چون معمولا همراه با شکر یا عسل مصرف می‌شوند، کمی از سردی آن‌ها گرفته شده و ملایم‌تر می‌شوند.

آیا استفاده از این نوشیدنی‌ها برای همه افراد بدون ضرر است؟

خیر. باید دقت داشته باشید که برخی از این نوشیدنی‌ها مانند شربت گشنیز از گیاهان دارویی تهیه می‌شود. گیاهان دارویی با تمام خواصی که دارند می‌توانند مضراتی نیز داشته باشند. هم‌چنین خوردن شربت برای افراد دیابتی مضر است.

1 | (1)
منبع chishi alis snapp
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x