قطع فوری پریود خانگی ؛ چگونه دوران قاعدگی را کوتاه‌تر کنیم؟

خونریزی قاعدگی حداکثر هفت روز طول می‌کشد. گاهی اوقات بعضی از فعالیت‌های شما، برای مثال رفتن به مسافرت یا استخر، ممکن است با پریود همزمان شوند. به جای اینکه اجازه دهید پریود برنامه شما را تغییر دهد، می‌توانید با بعضی از راهکارهای خانگی به قطع سریع‌تر آن کمک کنید و تعداد روزهای خونریزی را کاهش دهید. در این مقاله از ایده آل مگ، راه‌های قطع فوری پریود خانگی را توضیح می‌دهیم. تعدادی از این روش‌ها بی‌خطر هستند، اما برای استفاده از بعضی از آن‌ها به تایید متخصص زنان نیاز دارید.

راهکارهای قطع فوری پریود خانگی

پس از شروع خونریزی می‌توانید از راهکارهای زیر برای قطع پریود استفاده کنید:

1. ورزش کنید

حرکت عضلات در حین ورزش باعث افزایش خروج خون از رحم می‌شود و مدت زمان قاعدگی را کاهش می‌دهد. ورزش همچنین می‌تواند در بعضی از افراد به تسکین درد و گرفتگی عضلانی کمک کند. البته تحقیقات زیادی درباره این موضوع انجام نشده است، اما این روش ارزش امتحان کردن را دارد؛ چون ورزش برای سلامتی مفید است.

به یاد داشته باشید که ورزش شدید و چربی‌سوزی زیاد ممکن است در این دوره خطرناک باشد؛ بنابراین، برای داشتن یک رحم سالم باید شدت فعالیت بدنی خود را در حد متوسط نگه دارید.

2. وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنید

زنان چاق بیشتر از دیگران با مشکل خونریزی شدید یا طولانی مواجه می‌شوند. علت این موضوع این است که سلول‌های چربی می‌تواند سطح استروژن را بالا ببرد. کاهش وزن به کمک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم، هم به حفظ سلامتی شما کمک می‌کند و هم یکی از راه‌های قطع فوری پریود خانگی است.

3. از تامپون استفاده نکنید

معایب تامپون

بسته به نیازها و ترجیحات شخصی خود، می‌توانید در طول دوره قاعدگی از نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنید؛ اما باید بدانید که تامپون باعث طولانی‌تر شدن قاعدگی می‌شود. خون قاعدگی به لطف نیروی جاذبه به سمت پایین جریان می‌یابد و تامپون می‌تواند سرعت این روند را کاهش دهد.

4. از مکمل‌های غذایی استفاده کنید

بعضی از ریزمغذی‌ها می‌توانند خونریزی قاعدگی و علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش دهند. ویتامین B6 یکی از ریزمغذی‌هایی است که روی قاعدگی تاثیر می‌گذارد. این ویتامین در تخم‌مرغ، ماهی، مرغ و مکمل‌های غذایی یافت‌ می‌شود.

مصرف منظم مکمل ویتامین B6 ضخامت آندومتر (پوشش داخلی رحم) را کم می‌کند که این به نوبه خود به کاهش خونریزی و کوتاه‌تر شدن دوره قاعدگی منجر می‌شود؛  با این حال، درباره این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود. برای کاهش خونریزی باید در طول روز 200 تا 800 میلی‌گرم ویتامین B6 دریافت کنید. درباره بهترین دوز این مکمل با پزشک مشورت کنید.

تاثیر رژیم غذایی بر پریود و کاهش درد قاعدگی

قطع سریع پریود با طب سنتی

اگر برای قطع فوری پریود خانگی به متخصصان طب سنتی مراجعه کنید، استراتژی‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌دهند:

1. استفاده از گزینه‌های گیاهی

بعضی از گیاهان می‌توانند مدت زمان قاعدگی و درد ناشی از آن را کاهش دهند. درباره اثربخشی این روش باید تحقیقات بیشتری انجام شود، اما ارزش آن را دارد که با پزشک در مورد آن‌ صحبت کنید. از گیاهان زیر می‌توان برای قطع فوری پریود خانگی استفاده کرد:

  • زنجبیل: زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد؛ به همین دلیل، گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد و از خونریزی شدید جلوگیری می‌کند.
  • دانه رازیانه: رازیانه اثر ضددرد دارد و درد پریود را مهار می‌کند؛ همچنین به ترشح سریع‌تر خون قاعدگی کمک می‌کند و باعث می‌شود خونریزی زودتر به پایان برسد.
  • برگ تمشک: مدت زمان زیادی است که در طب سنتی از برگ تمشک برای کاهش خونریزی قاعدگی استفاده می‌شود. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که برگ تمشک خاصیت قابض دارد و اسهال ناشی از PMS را کاهش می‌دهد.
11 خاصیت دمنوش رازیانه برای سلامت و لاغری

2. نوشیدن آب

قطع فوری پریود خانگی با نوشیدن آب

کم آبی بدن، علائم سندرم پیش از قاعدگی و مشکلات دوران قاعدگی را تشدید می‌کند. نوشیدن آب مانع غلیظ شدن خون می‌شود و در عین حال گرفتگی عضلانی مرتبط با پریود را کاهش می‌دهد؛ علاوه بر این، به قطع فوری پریود کمک می‌کند؛ از این‌رو، توصیه می‌شود در طول روز هشت لیوان آب بنوشید.

روش قطع سریع پریود با قرص

اگر راهکارهای قطع فوری پریود خانگی موثر نبودند، می‌توانید از داروها کمک بگیرید. قرص‌های ضدبارداری و سایر روش‌های کنترل بارداری هورمونی نه تنها از باردار شدن شما جلوگیری می‌کنند، بلکه می‌توانند چرخه قاعدگی را تنظیم کنند، مشکلات ناشی از قاعدگی را کاهش دهند و باعث کوتاه شدن مدت زمان خونریزی شوند.

اگر به تازگی استفاده از این روش را شروع کرده‌اید، ممکن است چند ماه طول بکشد تا مدت زمان خونریزی شما کوتاه‌تر شود.

روش‌های کنترل بارداری هورمونی شامل موارد زیر هستند:

  • قرص‌های ضدبارداری خوراکی
  • دستگاه‌های داخل رحمی (IUD هورمونی)
  • ایمپلنت‌های ضد‌بارداری
  • ضدبارداری‌های تزریقی

استفاده از این روش برای کوتاه‌تر کردن دوره قاعدگی به نسخه پزشک نیاز دارد. بسته به سبک زندگی و نیازهای شما، پزشک بهترین روش را برایتان مشخص می‌کند.

قرص ضد بارداری یاز | طریقه مصرف و عوارض یاز

کلام پایانی

شما می‌توانید به کمک بعضی از داروهای هورمونی یا راهکارهای خانگی طول دوره قاعدگی خود را کاهش دهید؛ اما اگر همیشه خونریزی شما بیش از یک هفته طول می‌کشد، بسیار سنگین است یا باعث درد شدید می‌شود، به جای استفاده از راهکارهای قطع فوری پریود خانگی، به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که این‌ها ممکن است علامت یک بیماری زمینه‌ای باشند. پزشک با همکاری شما می‌تواند علت ایجاد این علائم را پیدا کند و بهترین راه را برای مقابله با آن‌ها پیشنهاد دهد.

سوالات متداول

آیا جلوگیری از پریود شدن در درازمدت بی‌خطر است؟

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده طولانی‌مدت از داروهای کنترل بارداری می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش و احتمال بروز بعضی از سرطان‌ها را کاهش دهد. درباره مزایا و خطرات روش‌های قطع پریود با پزشک خود مشورت کنید.

چه عواملی باعث طولانی شدن دوره قاعدگی می‌شوند؟

بیماری‌های زمینه‌ای که طول دوره قاعدگی را افزایش می‌دهند عبارتند از: فیبروئید رحم، پولیپ رحم، آدنومیوز، ضایعات پیش‌سرطانی (در موارد نادر) و از بین رفتن تعادل هورمون‌ها (برای مثال کم‌کاری تیروئید).

آیا پریود با افزایش سن تغییر می‌کند؟

بله. هنگامی که به دوران یائسگی نزدیک‌ می‌شوید، چرخه قاعدگی به تدریج نامنظم‌تر می‌شود؛ به این معنی که فاصله بین 2 پریود کاهش یا افزایش می‌یابد.

5 | (1)
منبع healthline greatist medicalnewstoday
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x