برای سرماخوردگی چی بخوریم؟

بیشتر مردم وقتی سرما می‌خورند سعی می‌کنند خوب استراحت کنند تا زودتر بهبود یابند، اما داشتن تغذیه اصولی در این دوره، به اندازه استراحت مهم و تاثیرگذار است.

تحقیقات نشان داده‌اند که غذاها و نوشیدنی‌ها فقط تامین‌کننده انرژی مورد نیاز شما‌ نیستند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی‌ بدن‌تان می‌شوند، علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهند و به شما کمک می‌کنند که سریع‌تر دوره بیماری را پشت سر بگذارید.

اگر نمی‌دانید که هنگام سرماخوردگی باید از چه غذاها و نوشیدنی‌هایی استفاده کنید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله از مجله ایده آل مگ با ما همراه باشید.

در این مقاله به این سوال که «برای سرماخوردگی چی بخوریم؟» پاسخ خواهیم داد.

سوپ مرغ

برای سرماخوردگی چی بخوریم

سال‌ها است که مردم از سوپ مرغ برای درمان خانگی سرماخوردگی استفاده می‌کنند؛ چرا که به راحتی در دستگاه گوارش هضم می‌شود و مقدار زیادی آب، پروتئین و ماده مغذی در اختیار بدن قرار می‌دهد.

هنگامی که سرما می‌خورید، بدن شما به ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نیاز دارد؛ از سوی دیگر، ممکن است به دلیل تب، تعریق، اسهال یا استفراغ مقدار زیادی آب از دست بدهد و در معرض خطر کم آبی باشد.

شواهد نشان می‌دهد که یک کاسه سوپ مرغ گرم می‌تواند به کاهش احتقان یا گرفتگی بینی کمک کند؛ علاوه بر این، مرغ موجود در این غذا هم حاوی اسید آمینه سیستئین است که اثرات ضدویروسی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد.

آب گوشت

در پاسخ به این سوال که برای سرماخوردگی چی بخوریم، می‌توان به آب گوشت هم اشاره کرد. مانند سوپ مرغ، آب گوشت هم به راحتی در دستگاه گوارش هضم می‌شود و مایعات و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند؛ همچنین حرارت آن می‌تواند به رفع احتقان بینی و گرفتگی سینوس‌ها کمک کند.

سیر

تعدادی سیر روی میز

سیر فواید زیادی برای سلامتی دارد و به همین دلیل قرن‌ها است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که سیر خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی دارد و مکمل‌های حاوی عصاره سیر کهنه می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و شدت سرماخوردگی را کاهش دهند.

چای داغ

چای داغ یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که در پاسخ به سوال برای سرماخوردگی چی بخوریم باید به آن اشاره کرد. درست مانند سوپ مرغ، چای داغ هم به عنوان یک ضداحتقان طبیعی عمل می‌کند و احتقان بینی و گرفتگی سینوس‌ها را کاهش می‌دهد؛ با این حال، نباید آن‌قدر داغ باشد که گلوی شما را تحریک کند.

بعضی از انواع چای مانند چای سیاه حاوی کافئین هستند که به عنوان یک ماده دیورتیک (ادرارآور) شناخته می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین چای باعث کم آبی بدن نمی‌شود؛ به عبارت دیگر، نوشیدن چای در طول روز یک راه عالی برای هیدراته ماندن و در عین حال از بین بردن احتقان است.

عسل

عسل برای سرماخوردگی خوب است

عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد؛ همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بسیاری از مردم از عسل خام محلی برای تسکین آلرژی‌های فصلی استفاده می‌کنند، اما در حال حاضر تحقیقات کمی برای حمایت از این موضوع وجود دارد.

عسل می‌تواند به سرکوب سرفه در کودکان کمک کند؛ با این حال، به دلیل خطر آلودگی به باکتری‌های عامل بوتولیسم، نباید به کودکان زیر 12 ماه داده شود.

زنجبیل

زنجبیل به طور گسترده در غذاها، نوشیدنی‌ها و داروهای گیاهی استفاده می‌شود. این ادویه پرخاصیت به دلیل تاثیری که روی رفع حالت تهوع دارد، از شهرت زیادی برخوردار است. تحقیقان نشان داده‌اند که زنجبیل می‌تواند حالت تهوع مربوط به بارداری و سرطان را تسکین دهد.

اگر علاوه بر سرماخوردگی، احساس تهوع یا استفراغ دارید، زنجبیل یکی از بهترین داروهای طبیعی برای تسکین این علائم است.

هویج

چند عدد هویج خام

هویج هم به بهبود طعم غذاها کمک می‌کند و هم می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد. این سبزی حاوی بتا-کاروتن است که پیش‌ساز ویتامین A محسوب می‌شود و عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

هنگام سرماخوردگی می‌توانید هویج خام بخورید، آب هویج بنوشید یا آن را به سوپ اضافه کنید.

غذاهای تند

غذاهای تند مانند فلفل چیلی حاوی کپسایسین هستند، ماده‌ای که بر اساس تحقیقات تسکین‌دهنده درد است.

خوردن غذاهای تند باعث رقیق شدن مخاط می‌شود و به پاکسازی مجرای سینوسی کمک می‌کند؛ از سوی دیگر، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که اسپری بینی حاوی کپسایسین می‌تواند احتقان و خارش را کاهش دهد.

اگر به مشکلات گوارشی مبتلا هستید، از مصرف غذاهای تند بپرهیزید؛ چرا که این غذاها در بعضی از افراد باعث نفخ، درد و حالت تهوع می‌شوند.

موز

برای سرماخوردگی چی خوبه

اگر این سوال که «برای سرماخوردگی چی خوبه» ذهن شما را مشغول کرده است، باید بگوییم که موز یک غذای عالی برای این بیماری است. این میوه نرم است و به راحتی در دستگاه گوارش هضم می‌شود؛ به‌علاوه، پتاسیم موجود در آن می‌تواند به پر کردن ذخایر الکترولیت بدن کمک کند.

از سایر فواید موز می‌توان به فیبر محلول موجود در آن اشاره کرد. فیبر محلول در حضور مایعات به ژل تبدیل می‌شود؛ بنابراین، با کاهش آب آزاد در دستگاه گوارش، اسهال را برطرف می‌کند.

بلغور جو دوسر

وقتی این سوال مطرح می‌شود که برای سرماخوردگی چی بخوریم، لازم است به جو دوسر هم اشاره کنیم. مانند موز، بلغور جو دوسر به راحتی هضم می‌شود و کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را در هنگام بیماری فراهم می‌‍‌کند؛ همچنین بر اساس تحقیقات، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

ماست

ماست پروبیوتیک حاوی باکتری‌های مفیدی است که فواید زیادی برای سلامتی دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که محصولات لبنی پروبیوتیک به کودکان و بزرگسالان کمک می‌کنند که کمتر سرما بخورند، در هنگام بیماری سریع‌تر بهبود یابند و آنتی‌بیوتیک‌های کمتری مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی 11 داروی گیاهی برای سرماخوردگی که معجزه می‌کنند

با این حال، بعضی از افراد گزارش می‌دهند که محصولات لبنی ترشحات مخاطی آن‎ها را غلیظ می‌کند که این باعث بدتر شدن علائم سرماخوردگی می‌شود.

اگر احساس می‌کنید که لبنیات باعث تشدید احتقان می‌شود، با مشورت پزشک از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.

یک ظرف ماست

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی‌های غیراشباع، فیبر و انواع مواد مغذی است. این میوه پرخاصیت به راحتی در دستگاه گوارش هضم می‌شود و کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

از سوی دیگر، اسید اولئیک موجود در آن که یک نوع اسید چرب مفید است، التهاب را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

سبزیجات برگ سبز

در پاسخ به این سوال که برای سرماخوردگی چی بخوریم می‌توان از سبزیجات برگ سبز هم نام برد. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج سرشار از ویتامین‌، مواد معدنی و فیبر هستند. آن‌ها از منابع خوب آهن، ویتامین C، ویتامین K و فولات (ویتامین B9) به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: سرماخوردگی کودکان: نکات مهمی که والدین باید بدانند

سبزیجات سبز تیره مقدار زیادی پلی فنول دارند. پلی‌فنول‌ها از خاصیت آنتی‌اکسیدانی برخوردار هستند، از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند و التهاب بدن را کاهش می‌دهند.

ماهی سالمون

دو تکه ماهی سالمون نپخته

ماهی سالمون یکی از بهترین غذاهای پرپروتئینی است که می‌توانید هنگام سرماخوردگی از آن استفاده کنید.

ماهی سالمون سرشار از پروتئین باکیفیت است که بدن شما برای بهبودی به آن نیاز دارد؛ همچنین مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 دارد که از خاصیت ضدالتهابی قوی برخوردار است و می‌تواند به عملکرد سیستم ایمنی شما کمک کند.

از سایر مواد مغذی موجود در ماهی سالمون می‌توان به بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین D اشاره کرد که بیشتر مردم به اندازه کافی آن را دریافت نمی‌کنند. ویتامین D نقش مهمی در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی دارد.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه روی خواب تاثیر مثبت دارد؛ به همین دلیل، به شما کمک می‌کند که که هنگام بیماری راحت‌تر استراحت کنید؛ به‌علاوه، محققان دریافته‌اند که بابونه به دلیل داشتن فلاونوئید، خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و علائم سرماخورگی را کاهش می‌دهد.

آب انار

هنگامی که این سوال مطرح می‌شود که برای سرماخوردگی چی بخوریم، می‌توانیم آب انار را هم در فهرست خوراکی‌های مفید برای این بیماری قرار دهیم.

آب انار از طریق فعالیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی خود، از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند و علائم سرماخوردگی را به حداقل می‌رساند.

می‌توانید مطلب خواص انار برای سرماخوردگی را در این مورد مطالعه کنید.

زردچوبه

مقداری زردچوبه

کورکومین، مهم‌ترین ترکیب موجود در زردچوبه، یک ضدالتهاب قوی است که می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد. محققان با انجام مطالعات مختلف متوجه شده‌اند که اگر همراه با زردچوبه از فلفل سیاه استفاده کنید، خواص این ادویه افزایش می‌یابد.

کلام پایانی

بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها مانند سوپ مرغ، هویج، دمنوش بابونه و آب انار می‌توانند برای سرماخوردگی مفید باشند. این غذاها و نوشیدنی‌ها سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند، اما با تقویت سیستم ایمنی بدن به کنترل علائم آن کمک می‌کنند. اگر درمان‌ خانگی سرماخوردگی موثر نبود یا علائم بیماری با گذشت زمان بدتر شدند، به پزشک مراجعه کنید تا راهکارهای دیگری را به شما پیشنهاد دهد.

سوالات متداول

برای سرماخوردگی چی بخوریم؟

غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ و مواد معدنی مانند سوپ مرغ، عسل، زنجبیل، سیر و… از بهترین خوراکی‌ها برای درمان خانگی سرماخوردگی هستند.

چه غذاها و نوشیدنی‌هایی برای سرماخوردگی مضر هستند؟

پاسخ این سوال تا حد زیادی به علائم شما بستگی دارد. شما باید از خوردن غذاهایی که علائم‌تان را بدتر می‌کنند اجتناب کنید. در بیشتر موارد، این توصیه شامل غذاهای پرچرب یا شیرین می‌شود؛ علاوه بر این، از خوردن غذاهای فرآوری شده، فست فود و نوشیدنی‌های الکلی هم سود نمی‌برید؛ چون حاوی مواد مغذی کمی هستند و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

کدام دمنوش‌ها به رفع علائم سرماخوردگی کمک می‌کنند؟

هنگامی که این سوال مطرح می‌شود که «برای سرماخوردگی چی خوبه؟»، نباید از نقش دمنوش‌ها در رفع علائم آن غافل شد. دمنوش بابونه و دمنوش زنجبیل از بهترین نوشیدنی‌هایی هستند که می‌توانید هنگام سرماخوردگی مصرف کنید.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline health
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x