افزایش اعتماد به نفس در زنان + راهکارها و دلایل اهمیت آن

افزایش اعتماد به نفس در زنان از مواردی است که همواره در جامعه و برای زنان مطرح بوده است. هویت زنان اغلب شکننده و متناقض است.

زنان در کار نقش قربانی یا شیاد را دارند. در خانه احساس بی‌ارزشی می‌کنند. گاه زنانه و گاه مردانه رفتار می‌کنند و مدام در حال رفت و برگشت بین نقش‌های جنسیتی هستند. یک روز تماما ملایم، غمخوار و در حاشیه‌اند و روز دیگر در حال ابراز وجود و ارتقا خود هستند.

در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم درباره‌ اعتماد به نفس زنان و راهکارهایی برای تقویت آن سخن بگوییم. در این بین اشاره‌ای کوتاه به اعتماد به نفس مردان و تفاوت دو جنس زن و مرد، در داشتن اعتماد به نفس نیز خواهیم داشت.

ویژگی‌های زنان با اعتماد به نفس چیست؟

همه ما آرزو داریم که یک زن با اعتماد به نفس باشیم. شما می توانید میزان اعتماد به نفس زنان را از نحوه راه رفتن، احوالپرسی کردن با مردم و رفتار در موقعیت‌های اجتماعی مختلف دریابید.

اعتماد به نفس چیست و چگونه تعریف می‌شود؟ اعتماد به نفس به زبان ساده، اعتمادی است که به خود دارید. این احساس اعتماد به نفس است که باعث می‌شود از ویژگی‌ها و توانایی‌های خود قدردانی کنید و دلتان به آن‌ها گرم باشد.

انواع اعتماد به نفس باعث می‌شود که شما در برخی وجه‌های زندگی‌تان موفق‌تر باشید؛ مثلا ممکن است شما در آشپزی اعتماد به نفس بالایی داشته باشید اما خوب نقاشی نکنید.

اعتماد به نفس بزرگترین وجه تمایز افراد موفق و ناموفق است. ذهن، ابزاری قدرتمند و در اختیار ما است. تاثیری که ذهن بر آنچه ما در زندگی می‌توانیم بدست آوریم را نباید دست کم گرفت.

زنان با اعتماد به نفس در چه چیزی متفاوت از بقیه عمل می‌کنند که چنین نتایجی را می‌گیرند؟ بیایید نگاهی به 12 ویژگی‌ زنان با اعتماد به نفس بیاندازیم.

1. در برابر هنجارها و انتظارات اجتماعی که از آن‌ها وجود دارد، سر خم نمی‌کنند

قوانین و هنجارهای محدود کننده‌ بسیاری در جامعه وجود دارد که انتظار می‌رود ما به عنوان یک زن رعایت کنیم. گاهی آنقدر زیاد است که هیچ‌کس واقعا نمی‌تواند آنها را برآورده کند.

از شما انتظار می‌رود که جذاب و زیبا باشید، اما خیلی نه! یا سر حرفتان بایستید، اما خونسرد باشید و زیاد صحبت نکنید! انتظار می‌رود یک خانه تمیز و مرتب داشته باشید.

روزانه وعده‌های غذایی سالم تهیه کنید. بچه‌های خوش رفتار تربیت کنید و در عین حال در کارتان نیز بسیار خوب باشید. از شما انتظار می‌رود در یک سن خاص ازدواج کنید یا در یک سن مشخص بچه‌دار شوید. سبک زندگی‌ که از پیش تعریف شده است و شما دخالتی در آن نداشتید را باید اجرا کنید.

این انتظارات بیش از حد و گاها متناقض از زنان، مصداق خشونت علیه آن‌‌هاست و اعتماد به نفسشان را به شدت زیر سوال خواهد برد.

یک زن با اعتماد به نفس، شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و خود را به تنهایی شخص کاملی می‌بیند. بنابراین، نیازی به ترکیب شدن با دیگران، احساس نمی‌کند. این به معنای این نیست که که زن با اعتماد به نفس دوستی ندارد بلکه نیازی به شخصی یا چیزی برای بروز خود نمی‌بیند.

او اجازه نمی‌دهد که عقاید دیگران روی اعمال او تاثیر بگذارد. درعوض عمل او تحت تاثیر اعتقاد و جهان بینی خود او و آنچه فکر می‌کند درست یا مهم است، انجام می‌شود. یک زن با اعتماد به نفس، کارهایی را انجام می‌دهد که قبلا راجع به آن‌ها فکر کرده باشد.

با افزایش اعتماد به نفس در زنان، آن‌ها به جای قبول انتظارات دیگران از خودش، می‌تواند درست و غلط را از هم تشخیص ‌دهد و درست را انتخاب کند.

بنابراین با اینکه بسیاری از هنجارها و انتظارات جامعه اشتباه است و در برخی موارد نیز عادی است، اما این زنان، صرفا به این دلیل که جامعه این قوانین را پذیرفته و این خواسته‌ها را دارد، آن‌ها را انجام نمی‌دهد.

افزایش اعتماد به نفس در زنان باعث می‌شود، آن‌ها هنجارهایی را که در سطح اخلاقی یا هر سطح دیگری غلط است زیر سوال ببرند و راهی متفاوت را انتخاب کنند.

اعتماد به نفس در بانوان باعث می شود، هیچ‌گاه از گفتن نظرشان در مورد موضوعات مهم ترس نداشته باشند.

2. اهداف خود را دنبال می‌کنند

دانستن اینکه چه چیزی درون شما را به حرکت وا میدارد و به چه چیزهایی شدیدا علاقه‌مند هستید به شما نیرو و انگیزه می‌دهد. زنان با اعتماد به نفس می‌دانند که به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند و آن‌ها را دنبال می‌کنند. آنها هدف خود را می‌شناسند و زندگی آنها با این اصول هدایت می‌شود.

بنابراین آنها می‌توانند با اطمینان خاطر به سمت کارهایی پیش بروند که رضایت آن‌ها را فراهم می‌کند، آن‌ها را به وجد می‌آورد و حدس می‌زنند که اعتمادبه نفس بیشتری برای موفقیت در کارهایی که به آنها علاقه دارند، پیدا می‌کنند.

در زندگی کردن با هدف شما قدرت و لذت بسیار زیادی را تجربه می‌کنید و زنان با اعتماد به نفس از این موضوع آگاهند و با قدرت به دنبال رویاهایی می‌روند که آتش اشتیاق را روشن می‌کند.

تعیین اهداف زندگی در زنان موفق

3. ذهن محدود کننده را خاموش می‌کنند

افزایش اعتماد به نفس در زنان باعث می‌شود، آن‌ها ذهن محدود کننده را به خوبی تشخیص دهند. آنها اقدامات زیادی برای خاموش کردن صداهایی انجام می‌دهند که مدام می‌گوید شما نمی‌توانید، شما به اندازه کافی خوب نیستید.

راه‌ رفع این مشکل، شناختن این صداها است. باید در جواب این صداها بگویید “متشکرم برای این هشدار! اما هیچ خطر واقعی و تهدید کننده‌ای وجود ندارد” و این را باور داشته باشید که این صداها واقعا اضافی و محدودکننده هستند.

4. درخواست کمک می‌کنند و از مشاوره بهره می‌گیرند.

زنان با اعتماد به نفس می‌دانند که درخواست کمک اصلا خجالت‌آور نیست. آن‌ها می‌دانند که هیچ‌کس نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد یا همه‌چیز را بداند.

مزایای مشاوره گرفتن

5. آنها می دانند چه موقع نه بگویند

یک زن با اعتماد به نفس از نه گفتن نمی‌ترسد. شما زمان و عمر محدودی دارید اما منابع و انتخا‌ب‌ها نامحدودند.بنابراین باید بتوانید هوشمندانه انتخاب کنید و برای این کار نیاز است به بسیاری از انتخاب‌ها نیز نه بگویید.

کسی از شما می‌خواهد که چند ساعت از فرزندش نگهداری کنید، به او پول قرض دهید، پروژه‌ای را بر عهده بگیرید یا به جایی بروید. اگر این‌ها کارهایی نیستند که واقعا دوست دارید، باید نه بگویید. چند بار اول سخت است اما بهتر خواهید شد. پس کارهایی که فقط برای جلب رضایت دیگران هستند را انجام ندهید.

6. این زنان به خوبی مراقبت می‌کنند

اگر کمبود خواب یا گرسنگی داشته باشید یا فرصتی برای استراحت و تجدید قوا نداشته باشید، نمی‌توانید عظمت خود را نشان دهید و به دنبال تحقق ایده‌ها و رویاها باشید. بنابراین مراقبت از خود برای افزایش اعتماد به نفس در زنان بسیار مهم است.

7. از شکست نمی‌ترسند

همه ما دوست داریم در ناحیه امن خود زندگی کنیم و از آن خارج نشویم. از شکست هراس داریم و راحتی ناحیه امن را به شکست ترجیح می‌دهیم.زنان دارای اعتماد به نفس، اجازه نمی‌دهند که ترس از شکست، مانع حرکت رو به جلوی آن‌ها شود.

8. دیگران را زیرپای خود نمی‌گذارند تا خود بالاتر بروند

زنان با اعتماد به نفس، دیگران را زیر پا نمی‌گذارند. برعکس. آن‌ها به دیگران کمک می کنند، آنها را راهنمایی می‌کنند و سعی می‌کنند به پیشرفت سایرین کمک کنند.

اگر می‌بینید زنی به دیگران می‌خندد، زورگویی می‌کند، حسادت می‌کند و از آنها استفاده ابزاری می‌کند تا بالاتر برود، این علامت یک زن با اعتماد بهنفس پیین است. زنان با اعتماد به نفس نیازی به پا گذاشتن روی دیگران برای اعتلای خود ندارند.

9. نقص‌های خود را می‌پذیرند

قبول نقص‌های خود، به این معنی نیست که افراد در جهت بهبود و ارتقا نقص‌های خود تلاش نکنند، بلکه نقص‌هایی وجود دارد که نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم. راه درس، پذیرش این نقص‌هاست. بدون درد و گریه و زاری!

10. از مقایسه‌های بی دلیل و بی‌خود دوری می‌کنند

یک زن با اعتماد به نفس، همیشه خود را فقط و فقط با دیروز و گذشته خود مقایسه می‌کند. تنها در صورتی مقایسه خود با دیگران خوب است که از این مقایسه به دنبال یادگیری باشیم نه حسادت و بدخواهی و تخریب خود و دیگران. این زنان به این موضوع نیز آگاهند که موفقیت زمان می‌برد.

11. آن‌ها باور دارند که ارزشمند هستند

آن‌ها با خود مهربان هستند و به دیگران اجازه نمی‌دهند که وارد حریم آن‌ها شوند و برایشان تعیین تکلیف کنند. زنان با اعتماد به نفس، به خوبی آگاهند که فردی شایسته و باارزش هستند. اگر شرایط آن‌ها را اذیت کرد، اعتراض می‌کنند و شرایط را زیر سوال می‌برند.

اعتماد به نفس در زنان

12. به خوبی گوش می‌دهند و می‌دانند چه زمانی باید سخن بگویند

زنان با اعتماد به نفس بیش از آن‌چه صحبت کنند، گوش می‌دهند. آن‌ها شرایط را می‌سنجند و سپس لب به سخن باز می‌کنند.

آن‌ها همیشه حرف‌های با محتوا را در شرایط مناسب بیان می‌کنند و تنها به برای شکستن سکوت حرف نمی‌زنند.

ضرورت داشتن اعتماد به نفس در خانم‌ها

اعتماد به نفس ارزش شخصی شما را افزایش می‌دهد. وقتی اعتماد به نفس داشته باشید؛

  • از خود بخاطر همه کارهایی که می‌توانید انجام دهید قدردانی می‌کنید.
  • مردم نیز هنگام گفت‌وگو به شما احترام خواهند گذاشت.
  • به کار با حقوق کم که متناسب با توانمدی‌های شما نیست رضایت نخواهید داد.
  • با فردی که شایسته شما نیست ارتباط برقرار نخواهید کرد.
  •   درست و به موقع صحبت می‌کنید و زیر بار حرف زور نمی‌روید.
  • با اعتماد به نفس بالا به چشم دیگران خواهید آمد بنابراین شانس بیشتری برای شغل بهتر، رابطه و زندگی خوب خواهید داشت.

اعتماد به نفس بالا شما را به شدت جذاب می‌کند و باعث میشود شریک زندگیتان بیشتر و بیشتر به شما علاقمند شود. با اعتماد به نفس بالا جهان در مشتتان خواهد بود! نگرانی، استرس و اضطراب شما بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و متوجه می‌شوید که فرد خوشبخت‌تری هستید.

چرا زنان اعتماد به نفس کمتری نسبت به مردان دارند؟

عمده ترین دلایل کمبود اعتماد به نفس در زنان نسبت به مردان دلایل تربیتی، انتظارات بسیار زیاد و گاها متناقض از زنان است. زنان را در راه برآورده کردن این انتظارات مجبورند که دیگر خودشان نباشند و دچار کاهش اعتماد به نفس شدید شوند.

دلایل جامعه‌شناختی و روانشناختی همچون خودکم‌بینی و کمالگرایی زنان که خود ریشه در بسیاری عوامل دیگر دارد، باعث کم شدن اعتماد به نفس زنان نسبت به  مردان می‌گردد.

زبان بدن زنان از اعتماد به نفس آن‌ها چه می‌گوید؟

زبان بدن یک روش عالی برای پی بردن به میزان اعتماد به نفس افراد است. افزایش اعتماد به نفس در زنان از طریق کنترل زبان بدن نیز امکان‌پذیر است.

چه کنیم با اعتماد به نفس به نظر بیاییم؟

  • یک اشتباه رایج در بین زنان این است که آن‌ها بیش از حد سر تکان می‌دهند. سعی کنید، فقط در مواقعی که واقعا با کسی موافق هستید، سر تکان دهید نه به طور پیش فرض و همه مواقع.
  • لبخند تصنعی نداشته باشید. همیشه به زنان یادآوری شده که اگر می‌خواهند دوست داشتنی باشند باید لبخند بزنند. موضوع این است که لبخند تصنعی،نشانه ضعف و ناراحت کننده است. تنها زمانی‌که نیاز بود لبخند بزنید آن هم طوریکه دندان‌هایتان نمایان شود.

زبان بدن زنان با اعتماد به نفس

  • خیلی خودتان را لمس نکنید. زنان زمانی که عصبانی هستند،با موها یا جواهرات خود بازی می‌کنند یا رفتارهایی دیگری انجام می‌دهند. این حرکات ممکن است شما را جذاب نشان دهند.استفاده از این حرکات در زندگی شخصی و خصوصی باعث جذب شریک زندگی شما می‌شود، اما خارج از حیطه ارتباطات خصوصی، به طرف مقابل این پیام را می‌دهد که من بی اعتماد به نفس هستم.
  • هنگام صحبت با افراد، نوک پاهایتان را به سمت آن‌ها بگیرید. این عمل نشان دهنده علاقه به صحبت کردن با طرف مقابل است.خوب گوش دادن، یکی از نشانه‌های اعتماد به نفس بالاست.

راه‌های افزایش و تقویت اعتماد به نفس در زنان

زنان با اعتماد به نفس بسیاری در اطراف ما وجود دارد چه مشهور و چه یک دوست. اما چگونه این زنان باور به خویشتن را که برای شکوفا کردن توانایی‌های خود لازم است، ایجاد می‌کنند؟ چگونه آنها، حتی در معرض خطر شکست و تحقیر باز هم به تلاش خود ادامه می‌دهند؟

اگر از آنها بپرسید که چگونه اعتماد به نفس را افزایش دهیم، حتما این تمرینات عملی افزایش اعتماد به نفس را به شما معرفی خواهند نمود؛

مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرید

این اولین و مهمترین ماده در فرمول اعتماد به نفس است. مسئولیت‌پذیری یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام است. شما و فقط شما می‌توانید اتفاقات جدیدی را در زندگی خود رقم بزنید. اگر منتظر سرنوشت باشید که اعتماد به نفس بیشتری برای شما فراهم کند، مدت طولانی منتظر خواهید ماند.

مسیر رسیدن به اعتماد به نفس راهی است که شما مجبور به رفتن به آن هستید. هیچ کس دیگری نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد.

زندگی را تجربه کنید

چیز جدیدی را امتحان کنید. به تنهایی برای شام بیرون بروید. در یک کلاس و یک رشته با موضوع ناآشنا شرکت کنید.  سنجیدن توانایی‌های خود در کارهای جدید، راهی عالی برای اعتماد بیشتر به خود و افزایش اعتماد به نفس است.

لذت بردن از زندگی

یک برنامه عملیاتی تهیه کنید و آن را اجرا کنید و به سرانجام برسانید

یک هدف  را برای پیشرفت شخصی یا شغلی انتخاب کنید. مراحل کارهایی را که برای رسیدن به آن لازم است، تعیین کنید. این مراحل را به صورت جدول زمان‌بندی شده رسم کنید. یعنی در هر زمانی قرار است چه کاری انجام دهید.

اکنون هر مرحله را طبق برنامه اجرا کنید و هیچ بهانه ای نیاورید. در این حالت با هر قدم کوچکی که برمی‌دارید، اعتماد به نفس شما تقویت می‌شود!

به ظاهر و زیبایی توجه کنید

با توجه به مسائل روانشناختی زنان، ظاهر موجه و تمیز می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در زنان شود.

ورزش کنید

ورزش کردن باعث ایجاد انرژی و ترشح هورمون‌هایی می‌شود که روی افزایش اعتماد به نفس اثر فوق‌العاده‌ای دارد.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله بیان شد، افزایش اعتماد به نفس، باعث می‌شود که شما در زندگی خود فردی موفق باشید. کمتر دچار استرس شوید و در مقابل خواسته های دیگران تسلیم نشوید.

به نظر شما کدام یک از راهکارهای این مقاله برای تقویت اعتماد به نفس بانوان مفیدتر است؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

3.7 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x