با مهم ترین خواص سیب زمینی شیرین برای سلامتی آشنا شوید

سیب زمینی شیرین یکی از سبزیجات ریشه‌ای و نشاسته‌ای است که این روزها، در سراسر جهان کشت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیب زمینی در رنگ‌های مختلف از جمله نارنجی، سفید و بنفش یافت می‌شود.

سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر است. به همین دلیل، کاملا طبیعی است که این محصول، خواص زیادی را برای سلامتی انسان، ارائه دهد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی مهم‌ترین خواص سیب زمینی شیرین برای سلامتی می‌پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید تا بیش از قبل، با این سیب زمینی مفید و خوشمزه، آشنا شوید.

ارزش غذایی سیب زمینی شیرین

همان‌طور که اشاره شد، سیب زمینی شیرین منبع غنی ویتامین‌ها، فیبر و انواع مواد معدنی مفید است. 200 گرم سیب زمینی شیرین پخته شده همراه با پوست، دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری کربوهیدرات پروتئین چربی فیبر ویتامین A ویتامین C پتاسیم منگنز مس
180 41.4 گرم 4 گرم 0.3 گرم 6.6 گرم 769 درصد 65 درصد 27 درصد 50 درصد 15 درصد

علاوه بر این، سیب زمینی شیرین (به ویژه انواع نارنجی و بنفش) سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر: رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به DNA آسیب برسانند و باعث التهاب شوند.

آسیب رادیکال‌های آزاد با بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی و پیری مرتبط است. بنابراین، خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند سیب زمینی شیرین، برای سلامتی شما مفید است.

خواص سیب زمینی شیرین برای سلامتی

بعد از بررسی ارزش غذایی سیب زمینی شیرین، نوبت به معرفی مهم‌ترین خواص آن برای سلامتی می‌رسد. در ادامه با ما همراه باشید تا از آشنایی با یک ماده غذایی بسیار مفید، شگفت‌زده شوید.

به افزایش سلامت روده‌ها کمک می‌کند

سیب زمینی شیرین به دلیل دارا بودن مقدایر زیادی فیبر و آنتی اکسیدان، برای سلامت روده مفید است. این محصول حاوی دو نوع فیبر است: محلول و نامحلول.

به افزایش سلامت روده ها کمک می‌کند

انواع خاصی از فیبر محلول (که به عنوان فیبرهای چسبناک شناخته می‌شوند) آب را جذب کرده و مدفوع شما را نرم می‌کنند. از سوی دیگر، الیاف غیر چسبناک و نامحلول آب را جذب نمی‌کنند و این موضوع، باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود.

برخی از فیبرهای محلول و نامحلول هم می‌توانند توسط باکتری‌های موجود در روده بزرگ تخمیر شده و ترکیباتی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ایجاد کنند. این ترکیب‌ها، سوخت سلول‌های پوشش روده شما را تامین کرده و آن‌ها را سالم و قوی نگه می‌دارد.

از طرفی دیگر، برخی از مطالعات نشان داده‌اند آنتی اکسیدان‌های موجود در سیب زمینی شیرین بنفش باعث رشد باکتری‌های سالم روده، از جمله گونه‌های خاص بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس می‌شود.

ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند

سیب زمینی شیرین آنتی اکسیدان‌های مختلفی دارد که ممکن است به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان کمک کند. آنتوسیانین‌ها گروهی از آنتی اکسیدان‌های موجود در سیب زمینی شیرین بنفش هستند که رشد انواع خاصی از سلول‌های سرطانی، از جمله سلول‌های مثانه، روده بزرگ، معده و سینه را کاهش می‌دهند.

علاوه بر این در یک مطالعه، موش‌هایی که با رژیم‌های غذایی غنی از سیب‌زمینی شیرین بنفش تغذیه می‌شدند، میزان کمتری از سرطان روده بزرگ را در مراحل اولیه نشان دادند.

اگرچه نتایج مطالعاتی که در زمینه خواص سیب زمینی شیرین برای محافظت از سرطان صورت گرفته‌اند، امیدوار کننده بوده‌اند، با این‌حال، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

باعث بهبود بینایی می‌شود

سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن (یک آنتی اکسیدان قدرتمند که باعث رنگ نارنجی سبزیجات می‌شود) است. بتاکاروتن در بدن شما به ویتامین A تبدیل می‌شود که در سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

سیب زمینی شیرین باعث بهبود بینایی می‌شود

کمبود شدید ویتامین A در کشورهای در حال توسعه نگران کننده است و می‌تواند منجر به نوع خاصی از نابینایی در افراد شود. به همین دلیل، خوردن غذاهای حاوی بتاکاروتن مانن سیب زمینی شیرین، در این کشورها کاملا ضروری است.

جالب است بدانید که 200 گرم سیب زمینی شیرین پخته شده همراه با پوست، می‌تواند بیش از هفت برابر از نیاز روزانه بدن شما به بتاکاروتن را تامین کند.

البته خوردن سیب زمینی شیرین بنفش هم می‌تواند برای بهبود بینایی مفید باشد. این سیب زمینی حاوی آنتوسیانین‌هایی است که از سلول‌های چشم در مقابل آسیب‌دیدگی، محافظت می‌کنند.

عملکرد مغز را تقویت می‌کند

مصرف سیب زمینی شیرین بنفش ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد. مطالعات حیوانی نشان داده است که آنتوسیانین موجود در سیب زمینی شیرین بنفش می‌تواند با کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد، از مغز محافظت کند.

علاوه بر این، مکمل عصاره سیب زمینی شیرین غنی از آنتوسیانین (احتمالا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن) یادگیری و حافظه را در موش‌ها بهبود می‌بخشد.

هیچ مطالعه‌ای برای آزمایش این اثرات در انسان انجام نشده است. اما به طور کلی، رژیم‌های غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و آنتی اکسیدان‌ها، می‌تواند تا 13٪ خطر زوال ذهنی و زوال عقل را کاهش دهد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

خواص سیب زمینی شیرین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، به دلیل وجود بتاکاروتن در آن است. همان‌طور که اشاره شد، این آنتی اکسیدان در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که برای بهبود سیستم ایمنی، کاملا ضروری و حیاتی است.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

از طرفی دیگر، مصرف سیب زمینی شیرین برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی، به ویژه در پوشش روده، مهم است. روده جایی است که در معرض بسیاری از پاتوژن‌های بالقوه بیماری‌زا قرار می‌گیرد. بنابراین، روده سالم بخش مهمی از یک سیستم ایمنی سالم است.

مطالعات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین A التهاب روده را افزایش داده و توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای پاسخ مناسب به تهدیدات احتمالی، کاهش می‌دهد.

روش های مصرف سیب زمینی شیرین

خوشبختانه افزودن سیب زمینی شیرین به رژیم غذایی، بسیار آسان است. این سیب زمینی‌ها را می‌تواند همراه یا بدون پوست و به صورت خام، آب پز، برشته، کبابی و … مصرف کنید.

این سیب زمینی‌ها مزه شیرین مطبوعی دارند که به راحتی با انواع غذاهای دیگر ترکیب می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید به سادگی آن‌ها را در کنار غذاهای شور یا شیرین میل کنید.

سایر روش‌های مصرف سیب زمینی شیرین عبارتند از:

  • چیپس سیب زمینی شیرین به صورت نازک و پوست کنده
  • برش خورده و پخته شده یا سرخ شده
  • نان تست سیب زمینی شیرین
  • پوره سیب زمینی شیرین
  • سیب زمینی شیرین پخته
  • هش سیب زمینی شیرین
  • پخته شده همراه با پیاز در ماهیتابه
  • سیب زمینی شیرین مارپیچ شده
  • مارپیچ، سرخ شده و سس شده
نکته: تهیه سیب زمینی شیرین با کمی چربی (مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا آووکادو) می‌تواند به افزایش جذب بتاکاروتن کمک کند؛ زیرا این آنتی اکسیدان یک ماده مغذی محلول در چربی است.

اگرچه پختن سیب زمینی شیرین محتوای بتاکاروتن آن را کمی کاهش می‌دهد، اما همچنان حداقل 70 درصد از این ماده مغذی را حفظ می‌کند.

مقایسه سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی

سیب زمینی‌های معمولی بسیار بیشتر از نوع شیرین آن‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، در سال‌های اخیر، برخی از افراد، به مصرف سیب زمینی شیرین روی آورده‌اند؛ زیرا معتقدند که از نظر سلامتی، مفیدتر و بهتر از سیب زمینی معمولی است.

در درجه اول باید به این نکته توجه داشته باشیم که این دو سیب زمینی، حاوی مقادیر مشابهی از آب، کربوهیدرات، چربی و پروتئین هستند. با این حال، قند و فیبر موجود در سیب زمینی شیرین، بیشتر است.

سیب زمینی شیرین یا معمولی ؟

هر دو منبع خوبی از ویتامین C و پتاسیم هستند، اما سیب زمینی شیرین مقادیر عالی بتاکاروتن را تامین می‌کند که بدن شما می‌تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند.

سیب زمینی‌های معمولی ممکن است سیر کننده‌تر باشند، اما در عین حال حاوی گلیکوآلکالوئیدها (ترکیباتی که می‌توانند در مقادیر زیاد مضر باشند) هم هستند.

در مجموعه و با بررسی‌های انجام شده، سیب زمینی شیرین به دلیل دارا بودن فیبر، انواع ویتامین‌ها و بتاکاروتن، نسبت به سیب زمینی معمولی، سالم‌تر است.

عوارض جانبی مصرف سیب زمینی شیرین

در کنار خواص سیب زمینی شیرین باید به عوارض احتمالی آن هم اشاره کنیم. هرچند که مصرف این سیب زمینی برای بسیاری از افراد، کاملا بی‌خطر است؛ اما ممکن است عوارض هم به همراه داشته باشد.

سیب زمینی شیرین سرشار از ماده‌‌ای به نام اگزالات است که ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. بنابراین افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند، باید مصرف این محصول را محدود کنند.

کلام آخر

سیب زمینی شیرین به دلیل مزه مطبوع و فواید بی‌شماری که برای سلامتی دارد، باید حتما در رژیم غذایی شما قرار بگیرد. خوشبختانه تنوع استفاده از این محصول زیاد است و می‌توانید به روش‌های مختلفی آن را میل کنید.

در این مقاله به بررسی خواص سیب زمینی شیرین پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

سیب زمینی شیرین چقدر کالری دارد؟

مقدار 200 گرم سیب زمینی شیرین پخته شده، حاوی 180 کالری انرژی و 42 گرم کربوهیدرات است.

آیا سیب زمینی شیرین در درمان سرطان موثر است؟

بله. سیب زمینی شیرین آنتی اکسیدان‌های مختلفی دارد که ممکن است به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان کمک کند.

سیب زمینی شیرین بهتر است یا سیب زمینی معمولی ؟

با بررسی‌هایی که روی این دو ماده غذایی انجام شده است، به نظر می‌رسد که سیب زمینی شیرین از خاصیت‌های بیشتری برخوردار باشد.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline lacanadacarecenter
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x