آیا کاهش قند خون با دارچین امکان پذیر است؟

هزاران سال قبل، مردم متوجه خاصیت‌ها و ارزش دارویی دارچین شده بودند؛ حتی قبل از آن‌که طعم این ماده، مورد توجه قرار بگیرد! مصریان باستان از آن برای مومیایی کردن مرده‌ها استفاده می‌کردند و چینی‌ها، مشکلات گوارشی را به کمک دارچین، پشت سر می‌گذاشتند. اما تاثیر دارچین بر کاهش قند خون موضوعی است که هم‌چنان درباره آن، بحث و اختلاف نظر وجود دارد.

علی‌رغم تمام تحقیقات صورت گرفته، هنوز مشخص نیست که آیا دارچین، واقعا به کاهش قند خون و درمان دیابت کمک می‌کند یا خیر! هرچند که برخی از یافته‌ها، حکایت از تاثیر این ماده بر سطح قند خون دارد؛ اما انجمن‌های علمی و پزشکی، هم‌چنان این موضوع را تایید نمی‌کنند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی تاثیر دارچین بر کاهش قند خون بپردازیم. اگر تا امروز از این ادویه فقط برای طعم دادن به غذاهای مختلف استفاده می‌کردید، تا پایان با ما همراه باشید تا دلایل بیشتری برای مصرف دارچین، به شما هدیه بدهیم.

دارچین چیست ؟

دارچین دومین ادویه محبوب در جهان (بعد از فلفل سیاه) است. این ماده غذایی محبوب، به صورت پودر، چوب، اسانس، مکمل و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر طعم لذیذ، خواص دارویی دارچین نیز به شدت مورد توجه، قرار دارد.

دارچین چیست ؟

بیش از 2000 سال قبل از میلاد مسیح، مردم در مصر باستان، از دارچین استفاده می‌کردند. در قرون وسطی هم از این ماده برای درمان بیماری‌هایی مانند سرفه، ورم مفاصل و گلودرد، بهره‌برداری می‌شد.

دارچین یک درخت همیشه سبز از خانواده لورل (Lauraceae) است. ادویه‌ای که ما با نام دارچین می‌شناسیم، در حقیقت از پوست این درخت گرفته می‌شود. دارچین بومی سریلانکا و میانمار است؛ اما در هند و آمریکای جنوبی هم کشت می‌شود.

ادویه دارچین قهوه‌ای رنگ است و رایحه‌ای معطر و ملایم دارد. هم‌چنین مزه این ادویه، شیرین گرم است. از دارچین به عنوان یک طعم دهنده در انواع غذاها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌‌ها، استفاده می‌شود. علاوه بر این، از اسانس این ماده، در عطر، دارو و لیکور، استفاده می‌شود.

جالب است بدانید ارزش دارچین، زمانی از طلا هم بیشتر بود! در مصر باستان از این ماده برای مراسم‌های مذهبی و مومیایی کردن، استفاده می‌شود. در قرون وسطی، دارچین در مجالس مذهبی و مصارف دارویی، کاربرد داشت.

درخت دارچین

درخت دارچین در خاک‌های مرطوب با زهکشی خوب رشد می‌کند و به ندرت، به بیش از 15 متر ارتفاع می‌رسد. برگ‌های این درخت، معمولا بیضوی شکل هستند و رنگ آن‌ها در ابتدا قرمز بوده و به مرور زمان، به سبز تیره تغییر می‌کند.

انواع دارچین

صدها نوع دارچین در سراسر جهان وجود دارند؛ با این حال، تنها 4 نوع از آن‌ها، برای اهداف تجاری، دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  1. دارچین سیلان
  2. دارچین کاسیا
  3. دارچین سایگون
  4. دارچین کورینتجه
دارچین کاسیا، سایگون و کورینتجه به دلیل شباهت در رنگ، شکل و محتوای آن‌ها، از نظر علمی به عنوان دارچین کاسیا طبقه‌بندی می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت دارچین را در دو نوع سیلان و کاسیا می‌شناسیم.

انواع مختلف دارچین

دارچین‌های سیلان و کاسیا در ویژگی‌های مختلفی، با هم‌دیگر متفاوت هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع ادویه محبوب و پرمصرف بپردازیم.

دارچین سیلان یا کاسیا: کدام بهتر است؟

مهم‌ترین تفاوت دارچین سیلان و کاسیا، وجود ماده‌ای به نام کومارین (coumarin) است. کومارین یک ماده شیمیایی گیاهی طبیعی است که به عنوان رقیق کننده خون، عمل می‌کند. مقدار کومارین موجود در دارچین کاسیا، بسیار بیشتر از سیلان است.

مقایسه دارچین سیلان و کاسیا

اگرچه کومارین یک ماده طبیعی است، اما در افراد حساس و افرادی که دارچین کاسیا را روزانه یا به مقدار زیاد مصرف می‌کنند، خطر آسیب کبدی یا نارسایی کبدی را به همراه دارد. این دارچین، دارای مقادیر بالایی (حدود 0.4-0.8 درصد) کومارین است؛ به همین دلیل، برخی از کشورهای اروپایی، مصرف آن را ممنوع کرده‌اند.

نکته: افرادی که به قصد سلامتی و استفاده از خاصیت‌های دارویی، به مصرف دارچین روی می‌آورند، حتما باید از نوع سیلان استفاده کنند؛ زیرا مقدار کومارین آن، بسیار کمتر از دارچین کاسیا است.

بر اساس گروهی از تحقیقات که در سال 2012 صورت گرفت، مشخص شد که دارچین سیلان می‌تواند روی کاهش قند خون، تاثیر مثبت بگذارد. این در حالیست که هیچ اثری از تاثیر مخرب این دارچین بر کبد، گزارش نشد.

دارچین سیلان همچنین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام پروآنتوسیانادین است. پروآنتوسیانادین‌ها شبیه به ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در چای سبز و انگور هستند که ثابت شده مویرگ‌ها را تقویت می‌کنند و از آنتی اکسیدان‌ها، در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان، محافظت می‌کنند.

دارچین سیلان

مزایای دیگر دارچین سیلان شامل فعالیت ضد میکروبی و ضد انگلی، سلامت دستگاه گوارش و کاهش فشار خون است. در صورتی که شرایط پزشکی قبلی دارید یا از داروهایی استفاده می‌کنید که ممکن است باعث نگرانی شود، احتمال دارد نوع Cassia مشکل‌ساز شود. با این‌حال، اگر بیش از حد مصرف نکنید، نیازی به نگرانی نیست.

درمان طبیعی کاهش قند خون با دارچین

به نظر می‌رسد که دارچین به روش‌های مختلف، بر کاهش قند خون (گلوکز) تاثیر می‌گذارد. این اثر مثبت، با تقلید از انسولین یا افزایش اثربخشی آن، صورت می‌گیرد. محققان، یک ترکیب شیمیایی مهم با نام پلیمر متیل هیدروکسی کلکون (MHCP) را در دارچین پیدا کرده‌اند.

تاثیر دارچین بر قند خون

MHCP انسولین را تقلید می‌کند و با تحریک اکسیداسیون گلوکز، به کاهش موج قند خون کمک می کند. در اصل، این امکان را فراهم می‌کند که گلوکز، جذب سلول‌های خون شده و به عنوان انرژی، مورد استفاده قرار گیرد.

MHCP علاوه بر جذب بیشتر گلوکز، تولید گلیکوژن را نیز افزایش می‌دهد. یک مطالعه نشان داده است که MCHP با انسولین هم‌‌افزایی دارد؛ به این معنی که اثر ترکیبی آن‌ها، بیشتر از مجموع اثرات فردی این دو است.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که علاوه بر MHCP، ترکیبات اضافی دارچین (مانند برخی از اسیدهای فنولیک) ممکن است پیام رسانی گیرنده انسولین را افزایش دهند.

دارچین علاوه بر اثرات مشابه انسولین، هضم غذا را نیز کند کرده و به کاهش سطح گلوکز خون، کمک می‌کند. مطالعه روی 14 فرد سالم نشان داد که شش گرم دارچین در یک وعده غذایی، باعث تخلیه معده می‌شود. (حرکت غذا از معده به داخل روده کوچک، جایی که گلوکز جذب می‌شود)

تاثیر دارچین بر دیابت

سایر ترکیبات دارچین نیز ممکن است در اثرات متابولیکی آن نقش داشته باشند. مطالعات روی حیوانات نشان داده که سینمالدئید (ترکیبی که به دارچین طعم و بوی متمایز می‌دهد و در سطوح متعدد مسیر پیام رسانی انسولین فعال است) حساسیت به انسولین را افزایش داده و توانایی سلول‌ها در جذب گلوکز را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، عصاره پوست دارچین ممکن است با مهار برخی آنزیم‌های روده‌ای و لوزالمعده، گلوکز خون بعد از غذا را کاهش داده و سرعت هضم کربوهیدرات را کمتر کند.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد دارچین ممکن است اثرات مثبت فراتر از کنترل گلوکز داشته باشد. مطالعه‌ای روی 60 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که دارچین باعث کاهش تری گلیسیرید، کلسترول LDL و کلسترول تام می‌شود.

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، هنوز تاثیر قطعی دارچین بر کاهش قند خون، به اثبات قطعی نرسیده است. علی رغم تحقیقات متعددی که در این زمینه صورت گرفته است؛ پزشکان هم‌چنان در اثربخشی دارچین برای درمان دیابت، تردید دارند.

خواص دارچین برای سلامتی

اگرچه تاثیر دارچین بر کاهش قند خون هنوز به اثبات نرسیده است؛ اما خواص فوق‌العاده این ادویه خوش عطر و خوشمزه، بر هیچ کس، پوشیده نیست. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم حتما از دارچین در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

تذکر: تنها افرادی که از بیماری‌های کبد رنج می‌برند، باید در خوردن دارچین احتیاط کنند. سایر افراد می‌توانند با خیال راحت، این ادویه را به غذاها، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌های خود، اضافه کنند.

دارچین فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. حتی قبل از آن‌که علم پزشکی نوین این خاصیت‌ها را تایید کند، مردم در زمان‌های بسیار قدیم، به آن‌ها پی برده بودند. در این‌جا به برخی از این فواید، اشاره می‌کنیم:

دارچین دارای خواص ضدا لتهابی است

اگرچه التهاب برای بدن مهم است و در مبارزه با عفونت‌ها به آن کمک می‌‌کند، اما اگر مزمن باشد، می‌تواند برای بافت‌های بدن شما، مشکل‌ساز شود. به ویژه اگر این التهاب، علیه اعضای داخلی بدن شما شکل گرفته باشد!

خواص ضدالتهابی دارچین

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که دارچین و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، دارای خواص ضد التهابی قدرتمند هستند. بنابراین مصرف این ادویه، می‌تواند به شما در رفع التهاب‌های مزمن و گاها خطرناک، کمک کند.

دارچین ممکن است خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد

بیماری‌های قلبی، شایع‌ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می‌شوند. خوشبختانه تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که مصرف این ماده غذایی، می‌تواند به کاهش این بیماری‌ها، کمک کند.

در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، تقریبا 1 گرم یا حدود نیم قاشق چای‌خوری دارچین در روز، می‌تواند اثرات مفیدی بر نشانگرهای خون داشته باشد.

علاوه بر این، دارچین سطح کلسترول تام، کلسترول LDL  (کلسترول بد) و تری گلیسیریدها را کاهش می‌دهد؛ در حالی که کلسترول HDL (کلسترول خوب) ثابت می‌ماند.

تاثیر دارچین بر کاهش بیماری های قلبی

در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که دارچین، فشار خون را کاهش می‌دهد. همه این عوامل در کنار هم، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

دارچین ممکن است اثرات مفیدی بر بیماری‌های عصبی داشته باشد

بیماری‌های عصبی با از دست دادن تدریجی ساختار یا عملکرد سلول‌های مغزی مشخص می‌شوند. آلزایمر و پارکینسون دو نوع شایع از بیماری‌های عصبی هستند.

به نظر می‌رسد دو ترکیب موجود در دارچین از تجمع پروتئینی به نام تاو در مغز (که یکی از نشانه های بارز بیماری آلزایمر است) جلوگیری می‌کنند. البته این اثرات باید در انسان، بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

در مطالعه‌ای روی موش‌های مبتلا به بیماری پارکینسون، دارچین به محافظت از نورون‌ها، نرمال شدن سطح انتقال دهنده‌های عصبی و بهبود عملکرد حرکتی کمک کرد.

دارچین ممکن است در برابر سرطان محافظت کند

سرطان یک بیماری جدی است که با رشد سلول‌های کنترل نشده مشخص می‌شود. دارچین به دلیل استفاده بالقوه از آن در پیشگیری و درمان سرطان، به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

تاثیر دارچین بر کاهش سرطان

به طور کلی، شواهد به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات محدود می‌شوند که نشان می‌دهد عصاره دارچین، ممکن است در برابر سرطان محافظت کند. دارچین با کاهش رشد سلول‌های سرطانی و تشکیل عروق خونی در تومورها، ممکن است باعث مرگ سلول‌های کنترل نشده شود.

مطالعه‌ای روی موش‌های مبتلا به سرطان روده بزرگ نشان داد که دارچین، یک فعال کننده قوی آنزیم‌های سم زدایی در روده بزرگ است و از رشد بیشتر سرطان محافظت می‌کند.

دارچین به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک می‌کند

سینامالدهید (یکی از اجزای اصلی فعال دارچین) ممکن است به مبارزه با انواع عفونت‌ها کمک کند. روغن دارچین، به طور موثری، عفونت‌های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ‌ها را درمان می‌کند. همچنین می‌تواند رشد برخی از باکتری‌ها از جمله لیستریا و سالمونلا را مهار کند.

با این حال، شواهد محدود هستند و تاکنون ثابت نشده است که دارچین می‌تواند عفونت‌ها را در جاهای دیگر بدن، کاهش دهد. اثرات ضد میکروبی دارچین، همچنین ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان، کمک کند.

استفاده از دارچین در رژیم غذایی

برای پخت بیشتر کیک‌ها، شیرینی‌ها، کلوچه‌ها و … از دارچین به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود، در نتیجه بسیاری از افراد در زمان خوردن این شیرینی‌ها، دیگر نگران افزایش قند خون خود نیستید.

همچنین از دارچین می‌توانید به عنوان تزئین بر روی دسرها و بستنی استفاده کنید. با ترکیب دارچین با نارگیل، کاکائو، شیر، وانیل و خامه می‌توانید طعمی عالی به وجود بیاورید.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان از دارچین در مواد غذایی استفاده کرد، اضافه کردن آن به ماهی و گوشت است. با این کار هم به غذای خود طعمی عالی می‌دهید و هم باعث هضم راحت آن می‌شوید.

مصرف دارچین در رژیم غذایی

یکی دیگر از موارد مصرف دارچین، اضافه کردن آن به انواع نوشیدنی‌ها و اسموتی‌ها است ولی در صورتی که با شکلات همراه باشد. در کشورهای اروپایی اینگونه نوشیدنی‌ها و شیرینی‌های دارچینی رایج است.

استفاده از دارچین در تمام کشورها افزایش پیدا کرده است، به همین دلیل می‌توانید روغن اسانس‌دار آن را در تمام فروشگاه‌ها پیدا کنید. در زمان خریدن این روغن باید دقت کنید روغن اسانس دار مصنوعی انتخاب نکنید.

با خرید این محصول می‌توانید در طول روز از خاصیت دارچین استفاده کنید. برای کاهش قند خون با دارچین می‌توانید از نوشیدنی این دارو گیاهی استفاده کنید.

طرز تهیه نوشیدنی دارچینی

حال برای درمان دیابت احتیاج به تهیه نوشیدنی دارید که قند خون شما را کنترل کند. نوشیدنی دارچینی یکی از بهترین راه‌های درمانی دیابت است که می‌توانید آن را به کار بگیرید.

طرز تهیه نوشیدنی دارچینی

برای تهیه نوشیدنی دارچینی، به یک عدد چوب دارچین، 2 گرم از برگ‌های استیویا، 1 لیتر آب و نصف لیمو ترش احتیاج دارید. برای تهیه آن باید ابتدا دارچین را به مدت 15 دقیقه بجوشانید سپس به آن استیویا را اضافه کنید. بعد از اینکه 5 دقیقه گذاشتید این مواد بماند آن‌ها را صاف کنید و در حالی که نوشیدنی گرم است عصاره لیمو را اضافه کنید و سپس نوش جان کنید.

سعی کنید این نوشیدنی را  در بین وعده‌های غذایی خود مصرف کنید تا به این واسطه، در کاهش قند خون شما موثرتر واقع شود. با این کار، سطح قند خون خود را به راحتی می‌توانید کنترل کنید. خوردن این نوشیدنی بعد از مصرف بیش از اندازه شیرینی توصیه می‌شود.

کلام آخر

هرچند که هنوز هیچ کس نمی‌تواند به قطعیت در رابطه با تاثیر دارچین بر کاهش قند خون نظر بدهد؛ اما بهرحال تحقیقات زیادی، این موضوع را تا حدودی نشان داده‌اند. علاوه بر این، دارچین دارای خواص بی‌شماری است و مصرف آن، قطعا از حذف کردنش، بهتر است.

در این مقاله به بررسی تاثیر دارچین بر کاهش قند خون و هم‌چنین سایر فواید این ادویه برای سلامتی پرداختیم. در صورتی که هم‌چنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

آیا دارچین باعث کاهش قند خون می‌شود؟

پزشکان هنوز به صورت قطعی اعلام نکرده‌اند که دارچین می‌تواند باعث کاهش قند خون شود. با این وجود، بسیاری از مطالعات، نشان داده‌اند که دارچین می‌تواند مانند انسولین عمل کرده و قند خون بدن را کنترل کند.

طریقه مصرف دارچین برای کاهش قند خون چگونه است؟

به جز افرادی که مشکل کبد دارند، بقیه می‌توانند دارچین را به غذا، شیرینی و نوشیدنی‌های خود اضافه کرده و از تاثیر مثبت آن بر کاهش قند خون، بهره‌مند شوند.

3 | (4)
منبع healthline paleofoundation levelshealth
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x