تاثیر آلودگی هوا بر بارداری و جنین

کودکان زیر 14 سال و زنان باردار بیشتر از سایر افراد در برابر آلودگی هوا آسیب پذیر هستند. کودکان خردسال به‌دلیل اینکه مجاری هوایی و ریه آن‌ها در حال رشد می‌باشند، بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند. زنان باردار نیز به دلیل تغییرات هورمونی و جسمی که در بدنشان ایجاد می‌شود، بیشتر از دیگران اثر منفی دود و سیگار در آن‌ها پدیدار می‌شود.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا می‌تواند باعث دیابت حاملگی، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد شود. در این مقاله از ایده آل مگ به معرفی آلاینده‌های هوا و تاثیر آلودگی هوا بر بارداری و کودکان می‌پردازیم.

آلودگی هوا چیست؟

زمانی‌که حجم زیادی از گازهای مضر در اتمسفر وارد می‌شوند، به این پدیده آلودگی هوا گفته می‌شود. آلودگی هوا از راه‌های مختلفی به وجود می آید، ممکن است بر اثر گازهای دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، اگزوز خودرو، گازهای گلخانه‌ای ، گرد و غبار و مواد شیمیایی بوجود آید و در شهرهای بزرگ بیشتر می‌باشد.

اگرچه هوای آلوده برای هر موجود زنده ای خطرناک است، اما تاثیر آلودگی هوا بر بارداری، کودکان، نوزادان، مبتلایان به مشکلات تنفسی و افراد مسن بیشتر می‌باشد. آلودگی هوا هم در داخل منزل و هم در خارج از آن می‌تواند باشد و در افراد ممکن است باعث ایجاد علائم زیر ‌‌شود.

  • سرفه
  • خس خس سینه
  • سوزش چشم و سینوس
  • بیماری‌های پیشرفته تنفسی مانند برونشیت، آسم و آمفیزم
  • خستگی مزمن
  • کاهش ظرفیت ریه و تنگی نفس
  • آسیب به ریه‌ها و قلب
  • سرطان

خطرات احتمالی آلودگی هوا در دوران بارداری

تحقیقاتی درمورد آنچه هوای آلوده می‌تواند برای زنان باردار و نوزادانشان تأثیر بگذارد انجام شده است، در اینجا تاثیر آلودگی هوا بر بارداری معرفی شده است و در ادامه به تشریح هریک می‌پردازیم.

  • تولد زودرس نوزاد در اثر آلودگی هوا
  • اوتیسم بر اثر آلودگی هوا
  • تشدید آسم در اثر آلودگی هوا
  • مشکلات باروری
  • افزایش خطر نقص هنگام تولد

خطرات الودگی هوا

تاثیر آلودگی هوا بر بارداری و افزایش احتمال تولد زودرس

بر طبق تحقیقات انجام شده توسط موسسه محیط زیست استکهلم (SEI) در دانشگاه یورک، تقریباً سه میلیون نوزاد هر سال به دلیل آلودگی هوا، زودرس به دنیا می‌آیند. یعنی 18 درصد از کلیه زایمان‌های زودرس سالانه با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا مرتبط می‌باشند. کودکانی که زودرس به دنیا می‌آیند، خطر قابل توجهی از اختلالات عصبی و ناتوانی جسمی دائمی دارند. در حالی که تولد زودرس به دلایل مختلف برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد، آلودگی هوا یکی از مواردی است که باید از آن جلوگیری شود.

احتمال به دنیا آمدن کودک با اختلال اوتیسم

تحقیقاتی در هاروارد نشان داده است، زنانی که در سه ماهه سوم بارداری خود در معرض طولانی مدت آلودگی هوا قرار دارند، احتمالاً دو برابر خطر ابتلا اوتیسم در نوزاد  آنها بیشتر است، به خصوص اگر مکان زندگی آن‌ها در نزدیکی بزرگراه باشد که بالاترین میزان آلودگی هوا در آنجا می‌باشد. در اوایل بارداری خطر ابتلا به اوتیسم در کودک در همان سطح آلودگی هوا کمتر می‌باشد بنابراین اوتیسم می‌تواند تاثیر آلودگی هوا بر بارداری باشد.

ایجاد آسم در خانم های باردار

اثر آلودگی هوا بر زنان باردار می‌تواند تشدید آسم باشد که این می‌تواند خطرناک واقع شود، زیرا آسم می‌تواند باعث پره اکلامپسی شود، شرایطی که باعث افزایش فشار خون، کاهش عملکرد کبد و کلیه‌ها می‌شود. وقتی آسم به خوبی کنترل شود، خطری شما و نوزادتان را تهدید نمی‌کند.

با این حال، آسم درمان نشده و شدت گرفته، باعث می‌شود کودک شما از کمبود اکسیژن رنج ببرد و منجر به رشد ضعیف، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد  می‌شود. تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا احتمال ابتلا به آسم در کودک شما را بیشتر می‌کند.

ایجاد مشکلات باروری بر اثر آلودگی هوا

اگر قصد بارداری و فرزنددار شدن دارید توصیه می‌شود در هوای پاک تنفس کنید و از قرار گرفتن طولانی مدت در هوای آلوده خودداری کنید، زیرا آلودگی هوا باعث ایجاد اختلال و مشکلات  باروری در زنان و مردان می‌شود.

افزایش خطر نقص هنگام تولد

افزایش خطر نقص هنگام تولد می تواند تاثیر آلودگی هوا بر بارداری باشد. در حال حاضر طبق مطالعات و آزمایشات انجام شده، اثرات آلودگی هوای محیط بر نقایص هنگام تولد بررسی شده است. ارتباط قابل توجهی بین قرار گرفتن در معرض مونوكسید كربن و نقص سپتوم بطن قلب مشاهده شده است، در حالی كه O3 با افزایش خطر ابتلا به شریان آئورت و نقص دریچه و همچنین شریان ریوی همراه می‌باشد.

اقدام لازم برای محافظت از خود و فرزند خود در برابر آلودگی هوا 

  • فعالیت‌های خارج از خانه را بخصوص در روزهایی که شهر انبوه از دود و آلودگی می‌باشد محدود کنید.
  • پنجره‌ها و درهای خانه خود را بسته نگه دارید.
  • از تهویه هوایی که هوا را از بیرون به داخل جذب می‌کند بپرهیزید.
  • اگر در داخل اتومبیل می‌باشید پنجره‌های ماشین را بسته نگه دارید و تهویه هوا را روشن کنید. بجای اینکه با باز کردن پنجره‌ها هوا را به داخل ماشین بیاورید.
  • از هرگونه ایجاد آلودگی در خانه که می‌تواند با شمع و یا سیگار بوجود آید خودداری کنید.
  • هنگامی که در اثر سوختگی غذا دود تولید می‌شود پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود و از تاثیر آلودگی هوا بر بارداری بکاهید.
  • زمان تعطیلات مدارس که بیشتر کودکان در خانه هستند و نگه داشتن آنها برای مدت طولانی در خانه سخت است، برای بیرون رفتن کودک توصیه می‌شود به مکان‌هایی که دارای تهویه هوا می‌باشند بروند. مانند مراکز خرید، سینما یا کتابخانه را انتخاب کنید.

راه‌هایی برای محافظت در برابر تاثیر آلودگی هوا بر بارداری

با اقدامات زیر در دوران بارداری می‌توانید بر تاثیر آلودگی هوا بر بارداری بکاهید.

  • شاخص کیفیت هوا را بخوانید
  • یک دستگاه تصفیه هوا بگیرید
  • هوای اطراف خود را مرتب تهویه کنید
  • در خانه بمانید
  • از گیاهان تصفیه هوا استفاده کنید

مضرات آلودگی هوا

شاخص کیفیت هوا را بخوانید

سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 اعلام كرد كه 92 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌كنند كه هوایی مناسب ندارند. حتی اگر هوا شفاف به نظر برسد، ممکن است آلوده باشد. این کار را عادت کنید که هر روز عادت کنید گزارش شاخص کیفیت هوا را جستجو کنید. با این کار میزان آلودگی ذرات را به شما می‌گوید.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا

آلودگی هوا در فضای باز تنها چیزی نیست که باید درباره آن نگران باشید، بلکه آلودگی هوا در منزل نیز می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. برای جلوگیری از خطر آلودگی هوا در منزل یک دستگاه تصفیه هوا بگیرید. این دستگاه‌ها همه جور آلودگی هوا مانند دود را گرفته و میکروب‌ها از هوای خانه خارج می‌کنند و به شما و کودک شما کمک می‌کنند در یک محیط سالم‌تر زندگی کنید.

تهویه هوای اطراف خود را فراموش نکنید

هر زمان که پخته و پز می‌کنید، از اسپری مو استفاده می‌کنید، رنگ میزنید و یا در صورت وقوع آتش سوزی در بیرون از خانه، آلودگی ها را به هوای خانگی خود وارد می‌کنید. با استفاده از پاک کننده‌های خانگی طبیعی، استفاده از هود دریچه‌ای هنگام پخت و پز، انجام چک‌های معمول برای قالب و استفاده از ردیاب‌های مونوکسید کربن، یک محیط سالم ایجاد کنید.

در خانه بمانید

پوست شما بزرگترین اندام شماست. 60-100 درصد از هر چیزی را که با آن تماس پیدا می‌کنید را جذب می کند. زنان باردار همه چیز را به نوزادان خود انتقال می‌دهند. آنچه می‌خورید، می‌نوشید ، تنفس می‌کنید بر روی جنین تأثیر می‌گذارد. حتی اگر ماسک بزنید ، پوست شما تحت تأثیر آلودگی هوا در فضای باز قرار می‌گیرد. اگر پیش بینی هوا به شما می گوید از آلودگی هوا از تردد در فضای باز خودداری کنید، برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بارداری، با دستگاه های تصفیه هوا خود در خانه بمانید.

 از گیاهان برای تصفیه هوا استفاده کنید

از گیاهان تصفیه هوا استفاده کنید. گیاهان تصفیه هوا می‌توانند به طور طبیعی هوای شما را فیلتر کرده و به شما و کودک در حال رشد کمک کنند تا هوای سالم تری را داشته باشید و از تاثیر آلودگی هوا بر بارداری بکاهید. انواع خاصی از گیاهان عنکبوت و مار می‌تواند ترکیبات آلی فرار را از هوای خانه خارج کرده و دی اکسید کربن را با اکسیژن تازه و تمیز جایگزین کند. برای حفظ هوای تمیز، در هر 100 فوت مربع یک گیاه تهیه کنید.

بارداری یک امر مهمی است. در حالی که بسیاری از موارد می‌تواند سلامت شما و کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد، آلودگی هوا چیزی است که می‌تواند برای بارداری بسیار خطرناک باشد. برای حفظ امنیت نوزاد و خودتان، این نکات را رعایت کنید.

تأثیر دود سیگار در خانم های باردار مبتلا به آسم

زنان باردار و کودکانی که مبتلا به آسم می‌باشند باید بسیار مراقب باشند، زیرا دود سیگار یک خطر جدی برای سلامت آن‌ها می‌باشد. اگر کودک شما مبتلا به آسم می‌باشد، حتماً داروی‌های او را به همراه داشته باشید و از نسخه‌های داروی او اطمینان حاصل کنید. اگر شما و یا فرزندتان خس خس سینه، سفتی در قفسه سینه یا مشکل در تنفس دارید، باید به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید.

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان

عوارض و مرگ و میر قابل توجهی در کودکان، ناشی از آلودگی هوای محیط در جامعه وجود دارند. با رشد شهرها و افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ، باید از آلودگی هوا و تأثیرات آن بر کودکان آگاه باشیم. مطالعاتی برای بهبود درک ما از آلودگی هوا بر سلامت کودکان انجام شده است. در ادامه  تأثیرات و عوارض آلودگی هوا بر کودکان را معرفی می‌کنیم.

  • آلودگی هوا، خطر ابتلا به راکتی کمبود ویتامین D را افزایش می‌دهد. طبق آزمایشات انجام شده در مناطق استوایی، کودکانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان آلودگی هوای آن‌ها بیشتر است، در معرض خطر بیشتر ابتلا به راکت‌های کمبود ویتامین D در مقایسه با افرادی است که در مناطق آلوده با میزان کمتر زندگی می‌کنند، می‌باشند.
  • نقص در رشد عملکرد ریه در کودکان یکی از این عوارض آلودگی هوا می‌باشد. به علت اینکه ریه‌های کودکان در حال توسعه و رشد می‌باشند، در معرض آسیب بیشتری در برابر هوای آلوده می‌باشند.
  • از بین رفتن سیستم ایمنی کودک، طبق آزمایشات و مشاهدات انجام شده می‌تواند یکی از عوارض آلودگی هوا بر کودکان باشد.
  • افزایش علائم تنفسی حاد و مزمن تنفسی در کودکان مبتلا به آسم بر اثر کمبود اکسیژن و آلودگی هوا بسیار شایع می‌باشد.
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

تاثیر الودگی هوا بر کودکان

مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا

سندروم مرگ ناگهانی، یکی از دلایل اصلی مرگ و میر بعد از تولد و تأثیر آلودگی هوا بر کودکان، در کانادا  و سایر کشورهای توسعه یافته به علت قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا می‌باشد. در یک مطالعه ارتباط بین آلودگی هوای محیط و مرگ و میر نوزادان بررسی شده است، ارتباط مداوم و معنی داری بین آلودگی هوا و مرگ و میر پس از زایمان به دلایل تنفسی و همچنین سندرم مرگ ناگهانی نوزاد مشاهده شده است. مطالعات دیگری نیز حاکی از ارتباط معنی داری بین سطح هوای محیط از معیارهای آلاینده هوا و مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال وجود دارد.

نتیجه گیری

با شناخت آلاینده‌ها، تاثیر آلودگی هوا بر بارداری و کودکان می‌توان از بسیاری از عوارض و خطرات ناشی از آن جلوگیری کرد. در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های داده شده در منزل و در بیرون از خانه، زنان باردار و کودکان بیشترین آسیب را خواهند دید. آلودگی هوا با بروز مشکلات مزمن تنفسی می‌تواند باعث نقص در ژنتیک نیز شود و نسل‌های آینده را نیز به خطر اندازد. اگر بخواهیم از سلامت کودکان در نسل‌های آینده محافظت کنیم، باید چالش آلودگی هوا را برطرف کنیم.

امتیاز شما به این پست
منبع pregnancybirthbaby ncbi americanpregnancy
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x