راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در رانندگی

همه ما تا به حال ترس‌های مختلفی را تجربه کرده‌ایم. ترس از ارتفاع، ترس از شنیدن جواب منفی، ترس از آمپول! اگر بخواهیم باز هم ادامه دهیم، لیست طویلی خواهد شد. اما ترس از رانندگی با همه این ترس‌ها متفاوت است!

شاید هم امروز که این متن را می‌خوانید، گوشه‌ای ایستاده‌اید و به خیلی از ترس‌های سابق خود که زمانی حتی فکر کردن به آن‌ها هم مو را بر اندامتان راست می‌کرد، می‌خندید!

در این مطلب قصد داریم درباره یکی از همین ترس‌های رایج یعنی ترس از رانندگی صحبت کنیم و می‌خواهیم ببینیم که چگونه اعتماد به نفس در رانندگی را افزایش دهیم.

اگر به رانندگی علاقه دارید اما ترس از رانندگی مانع می‌شود که پشت فرمان بنشینید، با ایده آل مگ همراه باشید. ما در این مقاله شجاعت در رانندگی را به شما هدیه خواهیم داد.

شجاعت یا اعتماد به نفس در رانندگی چیست؟

بسیاری از خانم‌ها و حتی آقایان از رانندگی ترس دارند و برخی هم عقیده دارند که نمی‌توانند راننده خوبی باشند.  باید این را بدانید که شما می‌توانید با غلبه بر ترس از رانندگی، یک راننده خوب شوید.

اعتماد به نفس در رانندگی چیست؟

برای پاسخ به این سؤال به دنبال جواب‌های پیچیده و مبهم نباشید. تعریف اعتماد به نفس در رانندگی یعنی ما بتوانیم بر اساس استانداردی که خودمان یا کسانی که قوانین را ایجاد کرده‌اند، ماشین برانیم.

البته لازم است اضافه کنیم که تصمیم‌گیری درست در مواقع حساس هم چیزی است که یک راننده جسور و ماهر را از سایرین متمایز می‌کند.

چرا شجاعت آقایان در رانندگی نسبت به خانم ها بیشتر است؟

اغراق نیست اگر بگوییم که بخش عمده‌ای از این تفکر ناشی از باورهای اجتماعی است. باور، فکری است که بارها و بارها تکرار شده، تا جایی که در عمق ضمیر ناخودآگاه ما ریشه دوانده است و ما آن را به عنوان یک حقیقت پذیرفته‌ایم. حال به نظرتان یک خانم، در برابر این حجم تبلیغات منفی چه واکنشی می‌تواند نشان دهد؟!

چرا خانم ها از رانندگی می ترسند؟

از یک سو شاید لازم باشد برخی تعاریف خود را عوض کنیم. دکتر غلامی پور – جامعه شناس – معتقد است:

رانندگی خوب، به معنی داشتن مهارت فردی «شوماخر» در پیست «فرمول یک» نیست؛ به تعبیر ساده‌تر، مهارت رانندگی فقط قدرت عکس العمل فردی و «تر و فرز بودن» در کلاچ گرفتن، ترمز کردن، گاز دادن و لایی کشیدن نیست. رانندگی خوب، به معنی رعایت قوانین و نظم در رفتار رانندگی در جاده‌ها و خیابان‌هایی است که بسیاری دیگر در حال رانندگی در آن‌ها هستند.

از سوی دیگر نیز باید بپذیریم که تفاوت‌های زیستی و روانی زن و مرد باعث می‌شود که این دو جنس در مهارت‌های مختلف، عملکرد مختلفی داشته باشند. یکی از این مهارت‌ها، همین رانندگی است.

چرا اعتماد به نفس زنان در رانندگی کمتر است؟

رانندگی یک مهارت حسی – حرکتی است. در این مهارت تمام قوای بینایی، شنوایی و حتی بویایی و لامسه فرد باید در هماهنگی کامل با یکدیگر قرار گیرند.

نمی‌توان گفت این موضوع مختص مردان است، بلکه رانندگی مهارتی است که در نتیجه تکرار و تمرین زیاد به کمال می‌رسد. پس از مدتی خواهید دید که تمام حرکات لازم را با ظرافت و دقت تمام به صورت ناخودآگاه انجام می‌دهید.

مردان قابلیت این را دارند که تصمیمات سریع و پرخطر را در زمان کوتاه‌تری بگیرند. در مقابل زنان، کمتر به تخلف می‌‌پردازند و قانون‌پذیری آن‌ها بیشتر از مردان است که متأسفانه همین قانون‌پذیر بودن گاهی نشانه ماهر نبودن زن در رانندگی تلقی می‌شود.

ترس از رانندگی چیست و چرا خانم ها از رانندگی می ترسند؟

ترس از رانندگی را با نام‌های ویفوبیا یا فوبیای رانندگی نیز می‌شناسند. این ترس یک اختلال اضطرابی است که سبب می‌شود شخص ترس پیوسته و شدیدی نسبت به رانندگی داشته باشد.

ترس از رانندگی چیست ؟

این ترس می‌تواند در حدی باشد که فرد دیگر قادر به رانندگی نباشد و پیوسته جملاتی مانند اینکه «ترس از رانندگی دارم.» ،«نمی‌توانم پشت فرمان بنشینم.» و … را ناخودآگاه در ذهن خود تکرار کند.

اما پیش از آن که راه حل‌های این موضوع را بررسی کنیم، شاید بهتر باشد کمی بیشتر در مورد دلایل این ترس بدانیم:

ترس از رانندگی می‌تواند ریشه در گذشته داشته باشد، مثلا اینکه فرد در گذشته شاهد تصادفی سنگین بوده یا اینکه یکی از عزیزان خود را در جریان تصادف از دست داده باشد.

یکی دیگر از دلایل این ترس، چنان‌که پیش از این هم اشاره کردیم، باورهای غلط اجتماعی و به نوعی ترس از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن است.

مثلا ممکن است برخی خانم‌ها به دلایلی مثل حساسیت بیش از حد شوهر روی ماشین یا ترس شوهر از رانندگی زن، همواره نگران برخوردهای احتمالی همسر هنگام رخ دادن اتفاق باشند. از این رو ترجیح دهند که اصلا رانندگی نکنند!

البته نوآموز بودن و نداشتن تسلط کافی هم می تواند زمینه‌ساز این ترس باشد. اما نکته مهم و مثبت این است که تمام این مشکلات قابل حل است.

در ادامه مقاله همراه ما باشید تا ببینیم که چگونه اعتماد به نفس خود را در رانندگی افزایش دهیم و به عبارت دیگر، روش‌های افزایش اعتماد به نفس در رانندگی چیست؟

چطور بر ترس از رانندگی غلبه کنیم؟

با به‌کارگیری روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، در می‌یابیم که چگونه اعتماد به نفس خود را در رانندگی افزایش دهیم . فراموش نکنید که تنها خواندن، کافی نیست، بلکه شما باید تک تک این تمرینات و روش‌ها را در عمل هم بکار ببرید.

به دل ترس‌ها بروید

حتما این جمله معروف را شنیده‌اید که بهترین راه مقابله با ترس‌ها، مواجه شدن با آن‌ها است. دست روی دست گذاشتن و یکجا نشستن، هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

به دل ترس ها بروید

شما باید اقدام کنید. کمی پشت فرمان ماشین خاموش بنشینید. این کار را تا وقتی که ترس و دلهره شما در این موقعیت کم شود، روزانه تکرار کنید.

پس از آن می‌توانید وارد مرحله بعد شوید، ماشین را روشن کنید و ترمز دستی را بکشید. کم کم می‌توانید به آهستگی حرکت کنید. از خیابان‎‌ها و محله‌های خلوت شروع کنید و اصلا بد نیست که یک فرد مسلط به رانندگی هم همراه شما باشد.

باز هم تکرار می‌کنیم که باید دست به عمل بزنید. شاید همین حالا و بعد از خواندن این مقاله، بهترین زمان ممکن برای شروع این کار باشد!

رانندگی را تجسم کنید

تجسم سلاحی قدرتمند است که به ویژه پیش از خواب شبانه و صبح‌ها به محض برخاستن از خواب، می‌تواند بیشترین تأثیر ممکن را داشته باشد.

تجسم کنید که در کمال خونسردی و آرامش در یک اتوبان نسبتا شلوغ مشغول رانندگی هستید و همزمان به موسیقی مورد علاقه خود هم گوش می‌کنید.

تجسم کنید به قدری در رانندگی تسلط دارید که این کار برای شما مثل آب خوردن است. لازم است که این تمرین را بارها و بارها انجام دهید.

محیط آرامی در داخل خودرو ایجاد کنید

لباس‌هایی بپوشید که در آن‌ها احساس راحتی می‌کنید. اگر هنوز تسلط کافی ندارید، از سوار کردن افراد ترسو و کودکان پر سر و صدا اجتناب کنید. از موسیقی‌ها و رایحه‌های آرامبخش در داخل خودرو استفاده کنید.

تنفس دیافراگمی را حداقل ده بار در روز انجام دهید. برای انجام تنفس دیافراگمی هوا را از بینی به داخل بکشید و از دهان بیرون دهید. مجموعه این کارها حال و هوای شما را حسابی عوض خواهد کرد. امتحان کنید.

یک مربی خوب برای خودتان انتخاب کنید

وجود یک مربی خوب و با تجربه، تأثیر زیادی در بالا بردن میزان اعتماد به نفس شما در رانندگی خواهد داشت. اگر هم مدتی است که از اعتبار گواهینامه شما می‌گذرد، چند جلسه‌ای تمرین را با یک مربی آموزش رانندگی یا یک شخص خونسرد و با تجربه بگذرانید.

انتخاب مربی خوب برای افزایش مهارت های رانندگی

کمال گرایی را کنار بگذارید

هیچ وقت فراموش نکنید که ماشین ممکن است زیر پای همه خاموش شود. خیلی‌ها ممکن است مشکل پارک داشته باشند، خیلی‌ها ممکن است فراموش کنند که از راهنما استفاده کنند و هزاران مثال دیگر.

یادآوری این مطالب باعث می‌شود بدانید که شما تنها نیستید و اکثر افرادی که امروز رانندگان حرفه‌ای هستند، زمانی خیلی از این مشکلات را داشته‌اند. پس چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. مطمئن باشید گذشت زمان همه چیز را حل خواهد کرد.

از جملات مثبت استفاده کنید

این هم یک تمرین فوق‌العاده برای افزایش اعتماد به نفس در رانندگی است. به جای اینکه مدام در ذهن خود تکرار کنید « ترس از رانندگی دارم »، همین الان یک برگه سفید بردارید و روی آن با خطی خوش جملات زیر را بنویسید:

  • رانندگی من فوق العاده است.
  • من راننده ماهری هستم.
  • من لیاقت نشستن پشت فرمان را دارم.
  • هر روز رانندگی من بهتر و بهتر می‌شود.

هر روز به این جملات نگاه کنید و آن‌ها را با صدای بلند برای خود بخوانید. تکنیک دیگر این است که صدای خود را ضبط کنید و هر زمانی که در طول روز فرصت دارید، به این فایل صوتی گوش دهید. بهترین زمان برای این کار شب‌ها پیش از خواب و صبح‌ها به محض برخاستن است.

علاوه بر این‌ها جملات شکرگزاری را نیز فراموش نکنید. خدا را بابت اینکه بدن سالمی دارید و می‌توانید رانندگی کنید شکر کنید. شکر کنید به خاطر اینکه با رانندگی می‌توانید در وقت‌تان بیشتر صرفه‌جویی کنید و …

نحوه غلبه بر استرس امتحان رانندگی

اگر قصد دارید که در آزمون رانندگی شرکت کنید، وجود کمی نگرانی و اضطراب کاملا طبیعی است. اما نکته مهم، نحوه مدیریت این استرس است. در ادامه این مطلب به شما راهکارهای موثری را برای غلبه بر استرس امتحان رانندگی معرفی می‌کنیم؛

به خود بگویید من کاملا آماده‌ام

مطمئن باشید که مربی در شما آمادگی لازم برای کسب گواهینامه را دیده و به همین دلیل شما را برای آزمون فرستاده است. پس تردیدها را کنار بگذارید و به خود یادآوری کنید که پیش از این هم بارها و بارها این کار را انجام داده‌اید و این بار هم به خوبی از پس آن بر می‌آیید.

پیش از آزمون مواد غذایی مفید بخورید

نگرانی و عصبی بودن ممکن است اشتهای شما را کاهش دهد. اما مهم است چیزی بخورید تا انرژی کافی و تمرکز بهتری داشته باشید.

غلبه بر استرس امتحان رانندگی

نوشیدنی‌های انرژی زا یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه گزینه مناسبی نیستند. کافئین می‌تواند باعث افزایش سطح اضطراب شود، پس در روز امتحان قهوه نخورید.

در مقابل پیشنهاد ما مصرف یک عدد موز است. موز غنی از ویتامین B است که به آرامش اعصاب کمک می‌کند. به علاوه حاوی نوعی پروتئین است که بدن به هورمون شادی تبدیلش می کند، که باعث بهبود حال و هوی شما می‌شود.

روز قبل از امتحان رانندگی به محل آزمون بروید

این ایده خوبی است که قبل از امتحان به محل آزمون رانندگی بروید. این کار به شما کمک می‌کند به منطقه مورد نظر عادت و بتوانید بهتر اوضاع را مدیریت کنید.

سعی کنید در روز آزمون هم پانزده دقیقه قبل از شروع امتحان به مرکز آزمون رانندگی برسید تا مجبور نشوید عجله کنید یا زیاد منتظر بمانید. مطمئن شوید در روزی که قصد امتحان دادن دارید از انجام سایر کارهای استرس‌زا فارغ هستید.

در مورد امتحان رانندگی با کسی صحبت نکنید

لزومی ندارد همه بدانند که شما امتحان رانندگی دارید. صحبت نکردن در مورد این موضوع از فشاری که روی شما است می‌کاهد. بنابراین فقط با افرادی که مایل هستید یا لزوم دارد، این موضوع را در میان بگذارید.

قدرت تجسم را باور کنید

بمباران مرتب ذهن با افکار مثبت و استفاده از قدرت تصویرسازی، برای رسیدن به اوج عملکردتان بسیار مهم است. مثبت اندیشی علاوه بر موفقیت در آزمون، باعث تقویت رانندگی شما هم می‌شود. بنابراین همیشه با توجه بر نقاط مثبت خود، سعی کنید بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید.

راههای تقویت مهارت رانندگی

همه افراد دوست دارند که مهارت‌های رانندگی خود را تقویت کنند. این کار در سایه تمرین‌های مداوم و زیاد امکان‌پذیر است. در ادامه به چند راهکار موثر تقویت رانندگی اشاره می‌کنیم:

اتومبیلی خوب و مکانی مناسب را انتخاب کنید

اگر اتومبیل شما یک اتومبیل گرانقیمت باشد، احتمالا استرس خش افتادن روی بدنه‌ آن را هم باید به لیست استرس‌های خود اضافه کنید. بنابراین بهتر است اتومبیلی را انتخاب کنید که چنین محدودیت‌هایی نداشته باشد.

چگونه اعتماد به نفس خود در رانندگی را افزایش دهیم

جاده‌های خلوت و محیط‌هایی که رفت و آمد کمتری در آن جریان دارد نیز یکی از راههای تقویت رانندگی بدون استرس است.

رفتار اتومبیل را بشناسید

علاوه بر رانندگی لازم است که به رفتار اتومبیل‌تان هم توجه کنید. صدای موتور را بشناسید و سعی کنید کنترل دور موتور و سرعت اتومبیل را بر اساس صدای موتور انجام دهید.

لازم است بدانید، زمانی که شما مهارت درک رفتار اتومبیل را داشته باشید با هر وسیله نقلیه‌ای به راحتی می‌توانید رانندگی کنید.

موقعیت‌های خطرناک را شناسایی کنید

موقعیت‌های خطرناک را در هنگام رانندگی به دقت شناسایی کنید. این کار باعث می‌شود تا هنگامی که در آن موقعیت قرار گرفتید بهترین عکس‌العمل را از خود نشان دهید. اگر قبلا به این موضوع فکر کرده باشید، کمتر غافلگیر خواهید شد.

این کار را زیاد تمرین کنید. مثلا با حرکت ناگهانی اتومبیل‌های اطراف خود چه خواهید کرد؟ در سربالایی‌ها چگونه حرکت اتومبیل را کنترل می‌کنید تا به عقب سر نخورد یا در سرازیری‌ها چگونه باید دنده معکوس بکشید و سرعت اتومبیل را کم کنید.

ترمز کردن را برای شرایط اضطراری تمرین کنید

در مکان خلوتی با سرعت‌های مختلف، ترمز کنید و عملکرد ترمز اتومبیل خود را بسنجید. این موضوع باعث می‌شود تا در موقعیت‌های مشابه بهتر بتوانید از ترمز استفاده کنید.

به علاوه ترمز دستی اتومبیل خود را کنترل کنید تا از عملکرد مناسب آن مطمئن شوید. ترمز دستی را امتحان کنید و ببینید تا چه اندازه می‌تواند در کنترل اتومبیل کارایی داشته باشد.

در انتها به یاد داشته باشید که فقط با تمرین بیشتر است که می توانید رانندگی را به صورت کامل یاد بگیرید. تمرین باعث می‌شود به عنوان یک راننده حرفه‌ای، در موقعیت‌های مختلف بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله ضمن بررسی علل ترس از رانندگی، راهکارهای عملی و مفیدی ارائه دادیم که به شما کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را در رانندگی افزایش دهید. امیدواریم این مقاله توانسته باشد انگیزه‌های لازم برای شروع کار را در اختیار شما قرار دهد.

به نظر شما چگونه اعتماد به نفس در رانندگی را افزایش دهیم؟ اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید یا راهکار دیگری به ذهن شما می‌رسد لطفا آن را با ما و مخاطبان ایده آل مگ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول 

بهترین تمرین برای افزایش اعتماد به نفس در رانندگی چیست؟

تمام روش‌هایی که در این مقاله آن‌ها را معرفی کرده‌ایم، می‌توانند به عنوان یک تمرین عالی برای افزایش اعتماد به نفس در رانندگی محسوب شده و در دستور کار شما قرار بگیرند.

چرا اعتماد به نفس خانم‌ها در رانندگی کمتر از آقایان است؟

این موضوع بیش از هر چیز دیگری، به نگاه حاکم بر جامعه و فرهنگ ما باز می‌گردد. بنابراین همه خانم‌ها می‌توانند به سادگی و با انجام چند تمرین ساده؛ رانندگی را در بهترین کیفیت ممکن تجربه کنند.

4.3 | (24)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x