معرفی غذاهای مناسب برای رشد کودک | 10 غذای حیرت انگیز

کودکان به سرعت رشد می‌کنند و تا چشم باز می‌کنیم، بزرگ و بزرگ‌تر شده‌اند! بدیهی است که با گذشت زمان، دیگر شیر مادر یا شیر خشک، به تنهایی نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بچه‌ها را فراهم کنند. این‌جاست که دغدغه جدید با عنوان غذاهای مناسب برای رشد کودک به زندگی والدین اضافه می‌شود.

اگر می‌خواهید کودک شما به خوردن غذاهای سالم عادت کند و از آن‌ها لذت ببرید، باید از همان ابتدا (از 6 ماهگی) توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی او داشته باشید. البته این غذاها در بین فاصله 2 تا 12 سالگی، بیشترین تاثیر را روی رشد کودک می‌گذارند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را با انواع غذاهای مناسب برای رشد کودک آشنا کنیم. اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم برای فرزند خود هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

رشد طبیعی کودکان به چه صورت است؟

نوزادان به طور معمول، حداکثر 10 درصد از وزن زمان تولد خود را در چند روز اول زندگی‌شان از دست می‌دهند. البته نگران این موضوع نباشید؛ زیرا این وزن در پایان هفته دوم بعد از تولد، دوباره برمی‌گردد.

رشد طبیعی کودکان به چه صورت است

تا 6 ماهگی، کودک شما باید هر ماه، 450 گرم وزن اضافه کند. همچنین به صورت طبیعی، کودکان در 1 سالگی، باید سه برابر زمان تولد خود، رشد کرده باشند.

به خاطر داشته باشید که این اعداد قطعی نیستند. کودک شما ممکن است بر اساس وزن هنگام تولد، سرعت رشد خطی و سایر عوامل، افزایش وزن متفاوتی را با سایر نوزادان تجربه کند.

در صورتی که رشد فرزند شما به آهستگی صورت می‌گیرد، قبل از هر چیز باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. در صورتی که مشکلات قلبی و گوارشی عامل کم بودن رشد نوزاد نباشند، با یک رژیم غذایی سالم، می‌توانید سرعت رشد او را افزایش دهید.

غذاهای سالم برای رشد کودک زیر 6 ماه

تمام کالری مورد نیاز کودکان زیر 6 ماه، از طریق شیر مادر یا شیر خشک تامین می‌شود. بنابراین اگر نوزاد شما در این دوره از کمبود رشد رنج می‌برد، باید وعده‌های شیر خوردن و همچنین مقدار شیری که مصرف می‌کند را بررسی کنید.

غذاهای سالم برای رشد کودک زیر 6 ماه

تا قبل از 4 ماهگی، نوزاد باید هر 2 تا 3 ساعت یک‌بار با شیر مادر تغذیه شود. به عبارتی دیگر، بین 8 تا 12 بار در طول شبانه روز، باید به او شیر بدهید.

پزشکان توصیه می‌کنند که در هر بار شیردهی، اجازه دهید کودک تمام شیر موجود در سینه مادر را بنوشد. زیرا ممکن است شیر انتهایی، غنی‌تر از شیری باشد که نوزاد در ابتدا می‌خورد.

در طول دوران شیردهی، مادر باید غذاهایی مصرف کند که شیر او را افزایش دهند. دمنوش‌های شنبلیله، خار مریم و رازیانه می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند. مصرف بلغور جو دوسر هم ممکن است شیر مادر را افزایش دهد.

توجه داشته باشید تا زمانی که کودک مصرف غذاهای خشک را شروع نکند، نیازی به نوشیدن آب نخواهد داشت. به همین دلیل، تا قبل از 6 ماهگی نباید هیچ نگرانی در این زمینه داشته باشید.

در صورتی که می‌خواهید شیر خشک را هم به شیردهی کودک زیر 6 ماه خود اضافه کنید، حتما قبل از هر اقدامی، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. علاوه بر این، شما برای انتخاب بهترین مارک شیر خشک هم نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی خواهید داشت.

غذاهای مناسب برای رشد کودک 6 تا 9 ماه

اکثر کودکان در 6 ماهگی می‌توانند شروع به مصرف غذاهای خشک نمایند. البته برای اطمینان از این موضوع، می‌توانید با یک پزشک متخصص اطفال هم مشورت نمایید.

برخی از غذاهایی که در 6 تا 9 ماهگی کودک باید به رژیم غذایی او اضافه کنید عبارتند از:

آووکادو

آووکادو یک ماده غذایی عالی برای نقطه شروع مصرف غذاهای خشک کودک محسوب می‌شود. علاوه بر این، چربی‌های مفید و طعم نسبتا ملایم آووکادو، این میوه را به یک غذای عالی برای رشد کودک تبدیل کرده است.

مصرف آووکادو برای کودکان

آووکادو را می‌توانید به صورت له شده به کودک بدهید. البته اضافه کردن این میوه به برخی دیگر از غذاها از جمله غلات برنج و میوهای دیگر هم یک روش مناسب محسوب می‌شود.

بلغور جو دوسر

غلات بلغور جو دوسر یکی دیگر از مواد غذایی فوق‌العاده غنی است که به راحتی، به رژیم غذایی کودک اضافه می‌شود. برای تهیه آن، جو دوسر ساده پخته شده در آب را با هم مخلوط کنید و در صورت نیاز به آن آب اضافه کنید تا بافتی شبیه به سوپ پیدا کند.

برای دلپذیرتر شدن آن، بلغور جو دوسر را با شیر خشک یا شیر مادر بپزید و رقیق کنید. به تدریج آن را غلیظ‌تر کنید تا مصرف آن برای کودک شما راحت‌تر شود.

بلغور جو دوسر حاوی مقدار زیادی فیبر از جمله بتا گلوکان است که یکی از انواع فیبرهای غذایی محلول است. این غذا رشد باکتری‌های مفید روده کودک  را تقویت کرده و ممکن است تنوع باکتریایی در روده را هم افزایش دهد.

علاوه بر این، بلغور جو دوسر از نظر طعم، تقریبا خنثی است. این موضوع باعث می‌شود که ترکیب آن با سایر غذاهای مقوی و سالم آسان‌تر شود. به عنوان مثال، می‌توانید برای طعم بیشتر، میوه و دارچین پوره شده را با آن اضافه کنید.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی حاوی پروتئین و چربی است که هر دو می‌توانند باعث افزایش وزن در کودک شما شوند. البته از آن‌جایی که بادام زمینی یکی از آلرژن‌هایی است که می‌تواند باعث بروز آلرژی در کودکان شود، باید در مصرف کره بادام زمینی کاملا مراقب باشید.

کره بادام زمینی برای کودکان

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، بلافاصله مصرف کره بادام زمینی را قطع کرده و با پزشک اطفال مشورت کنید:

  • کهیر
  • قرمزی اطراف دهان
  • خس خس سینه

بهترین روش مصرف کره بادام زمینی برای کودکان، ترکیب آن با آب گرم، شیر مادر یا شیر خشک است. توجه داشته باشید که هرگز کره را به تنهایی به کودک خود ندهید؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد خفگی شود.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از غذاهای مناسب برای رشد کودک محسوب می‌شود. این غذای همه کاره، عالی و ملایم، با ترکیب پروتئین و چربی، تقریبا در هر سنی می‌تواند برای سلامتی انسان مفید باشد.

تخم مرغ برای رشد کودک

در دادن تخم مرغ به کودک 6 تا 9 ماه خود احتیاط کنید؛ زیرا این ماده غذایی هم می‌تواند باعث ایجاد آلرژی شود. چشم خود را برای مشاهده اولین واکنش‌های آلرژیک کودک خود باز نگه دارید و به محض مشاهده هر کدام از آن‌ها، مصرف تخم مرغ را متوقف کنید.

می‌توانید تخم مرغ را هم به صورت تنها و هم در کنار سار غذاها مانند پنیر و سبزیجات، به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

غذاهای مناسب برای رشد کودک 9 تا 12 ماه

با شروع 9 ماهگی فرزندتان، می‌توانید برخی دیگر از مواد غذایی سالم را به رژیم غذایی او اضافه کنید. البته این مواد را از همان 6 ماهگی هم می‌توانید شروع کنید؛ اما برای احتیاط بیشتر، بهتر است تا 9 ماهگی صبر کنید.

ماهی

ماهی پروتئین و چربی های سالم را که برای رشد کودک شما حیاتی است به بدن می‌رساند. البته توجه داشته باشید که برای فرزند 9 ماه خود، باید به دنبال ماهی‌هایی با جیوه کم از قبیل قزل آلا و سالمون باشید.

ماهی برای رشد کودکان

ماهی‌ها حاوی یک ماده مهم به نام دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) هستند که به عنوان مغذی مغز شناخته می‌شود. این اسید چرب امگا 3، برای رشد مناسب مغز در اوایل دوران کودکی ضروری است.

غذاهای سالم برای رشد کودک بالای 1 سال

به نظر غیر منطقی می‌رسد، اما کودکان با رسیدن به 1 سالگی، کمتر از قبل غذا می‌خورند! این موضوع به این دلیل  است که رشد آن‌ها در این دوره سرعت کمتری به خود می‌گیرد. البته آن‌ها همچنان در حال رشد بوده و به غذاهای مناسب و سالم، نیاز دارند.

بنابراین نگران کاهش غذای کودک 1 ساله خود نباشید. در صورتی که او همچنان هوشیار به نظر می‌رسد و انگیزه و انرژی لازم برای بازی کردن را در او مشاهده می‌کنید، همه چیز در وضعیت طبیعی و نرمال خود قرار دارد.

برخی از غذاهای مناسب برای رشد کودک بالای یک سال عبارتند از:

گوشت قرمز

گوشت قرمز منبع خوبی از پروتئین، آهن، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6 و روی است. مواد مغذی موجود در گوشت برای رشد مناسب مغز، اسکلت و عضلات کودک حیاتی هستند.

از آن‌جایی که کودک شما نمی‌تواند آهن موجود در سبزیجات را به راحتی جذب کند، برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی، باید گوشت قرمز را در رژیم غذایی او قرار دهید.

قبل از دادن گوشت قرمز به کودک خود، از پخته شدن کامل آن مطمئن شوید. برای تاثیر بهتر، می‌توانید گوشت را به صورت پوره با شیر خشک یا سبزیجات مخلوط نمایید.

بروکلی

کلم بروکلی منبع فوق‌‍العاده‌ای از ویتامین C محسوب می‌شود. این سبزی خوشمزه، همچنین حاوی بتاکاروتن، اسید فولیک، آهن، پتاسیم و فیبر است. بهترین روش برای دادن بروکلی به کودکان، بخارپز کردن آن است؛ زیرا جوشاندن باعث می‌شود نیمی از ویتامین‌های این ماده غذایی از بین بروند.

تاثیر بروکلی بر رشد کودکان

ممکن است برخی از کودکان، طعم بروکلی را دوست نداشته باشند. در این صورت و برای خوشمزه کردن این غذا، می‌توانید ترفندهای زیر را امتحان کنید:

  • آن را با یک سبزی شیرین‌تر مانند هویج و سیب زمینی شیرین مخلوط کنید.
  • بعد از بخارپز کردن، آن را سرد کنید تا خوردن آن برای کودک جذاب‌تر شود.

موز

موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها برای کودکان محسوب می‌شود. نرم بودن و مزه شیرین این میوه باعث می‌شود که فرزند شما در هر سن و سالی، از موز استقبال کند. موز منبع غنی کربوهیدرات است و به همین دلیل، انرژی مورد نیاز فرزند شما را تامین می‌کند.

موز با دارا بودن مقادیر زیادی از فیبر، به بهبود سیستم گوارشی و دفع آسان مدفوع کودکان کمک می‌کند. علاوه بر این، این میوه خوشمزه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افزایش وزن کودکان به شمار می‌رود.

کلام پایانی

رشد طبیعی کودکان برای تضمین سلامتی آن‌ها در ادامه زندگی، کاملا ضروری است. به همین دلیل، والدین باید توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی فرزندان خود داشته باشند. این توجه در بین 6 ماهگی تا 2 سالگی، از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌شود.

در این مقاله به بررسی غذاهای مناسب برای رشد کودک پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع parenting.firstcry healthline growinggoodhabits
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x