چطور مثبت فکر کنیم؟ 27 راه مثبت اندیشی و تقویت افکار مثبت

تا به حال به این فکر کرده‌‎‌اید که مثبت اندیشی به چه معنا است و چه فوایدی دارد؟ مثبت اندیشی به شما این امکان را می‌دهد که با موقعیت‌های دشوار روبرو شوید، موانع را به عنوان فرصت ببینید و به کسب یک نتیجه خوب امیدوار باشید. بنابراین، آشنایی با راه های مثبت اندیشی به شما کمک می‌کند که از زندگی راحت‌تر و لذت‌بخش‌تری برخوردار شوید.

مثبت اندیشی یک پدیده معجزه‌آسا و جادویی نیست که همه مشکلات شما را از بین ببرد. اما می‌تواند به کنترل بهتر شرایط کمک کند و این امکان را برای شما فراهم سازد که به شیوه‌ای مثبت و سازنده با سختی‌های زندگی روبرو شوید.

در این مقاله از ایده آل مگ شما را با بهترین روش های مثبت اندیشی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چگونه مثبت اندیش باشیم؟

تحقیقات نشان می‌دهد که مثبت اندیشی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، سکته‌ مغزی، سرطان، عفونت و بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، به بهبود کیفیت زندگی، افزایش سطح انرژی بدن، کاهش احتمال افسردگی و مدیریت بهتر استرس کمک می‌کند. بهترین راه های مثبت اندیشی که اثربخشی آن‌ها ثابت شده است، عبارتند از:

1. افکار منفی را بشناسید و از خود دور کنید

به حوزه‌های مختلف زندگی‌تان خوب نگاه کنید و آن بخش‌هایی را که بیش از همه درباره آن‌ها منفی فکر می‌کنید، شناسایی کنید. می‌توانید از یک دوست یا همکار قابل اعتماد کمک بگیرید. همکار شما ممکن است متوجه شود که در محل کار منفی‌نگر هستید. همسر شما هم ممکن است به شما بگوید که در هنگام رانندگی منفی‌نگر می‌شوید.

شناسایی افکار منفی

سعی کنید در انتهای روز به جای تمرکز روی چیزهای منفی به لحظات خوب آن توجه کنید. مهم نیست که چقدر در آن روز بدشانس بوده‌اید یا کارها آن‌طور که انتظار داشتید، پیش نرفته‌ است. صد درصد لحظاتی وجود داشته است که باعث شادی شما شده است.

غلبه بر استرس و افکار منفی با مثبت اندیشی ممکن است.

2. از کلمات مثبت استفاده کنید

معمولا ما انسان‌ها نسبت به خودمان بسیار سخت‌گیر هستیم. با گذشت زمان، این موضوع باعث شکل‌گیری دیدگاه منفی درباره خودمان می‌شود. برای جلوگیری از این امر، باید مراقب صدای ذهن خود باشید و سعی کنید درباره‌ خودتان مثبت فکر کنید که به این حالت خودگویی مثبت می‌گویند.

تحقیقات نشان می‌دهد که حتی یک تغییر کوچک در نحوه صحبت کردن با خود می‌تواند در شرایط استرس‌زا بر توانایی شما در کنترل احساسات، افکار و رفتار تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، به جای جمله «من این کار را واقعا خراب کردم» سعی کنید بگویید «دوباره آن را به روش دیگری امتحان خواهم کرد».

برای یادگیری بهتر مثبت اندیشی و پیاده کردن درست آن، می‌توانید مثبت اندیشی فراکوچ را امتخان کنید.

3. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

به جای اینکه روی نکات منفی و اشتباهات خود تمرکز کنید، به کارهایی که تا به حال به خوبی از عهده انجام آن‌ها برآمده‌اید، فکر کنید. به خودتان اعتماد داشته باشید. تقویت اعتماد به نفس، یکی از بهترین راه های مثبت اندیشی است که باعث بهبود عملکردتان می‌شود.

4. سعی کنید از اتفاقات گذشته درس بگیرید

مثبت اندیشی به معنی نادیده گرفتن نکات منفی و اشتباهات نیست. اگر اوضاع خوب پیش نرفته است، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید شرایط را به شیوه‌های مختلف مدیریت کرده و نتیجه را تغییر دهید. این کار به شما کمک می‌کند که از بروز اشتباهات در آینده جلوگیری کنید.

5. خودتان را ببخشید 

بپذیرید که همیشه نمی‌توان اوضاع را کنترل کرد و همه افراد گاهی اوقات اشتباه می‌کنند. اگر اشتباه کرده‌اید، با سرزنش کردن خود نمی‌توانید چیزی را تغییر دهید؛ پس خود را ببخشید و از فکر کردن به اشتباهات گذشته خودداری کنید.

بخشش خود از راه های مثبت اندیشی است

6. خودتان را دوست داشته باشید

یکی از بهترین راه های مثبت  اندیشی این است که یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید. قبل از اینکه بتوانید به دیگران و محیط اطراف خود علاقه‌مند شوید، باید خودتان را دوست داشته باشید؛ چون فقط در این صورت است که برای شاد کردن خودتان سرمایه‌گذاری و تلاش می‌کنید.

در طول روز اتفاقات گوناگونی رخ می‌دهند که باعث ناراحتی شما می‌شوند. وقتی خودتان را دوست داشته باشید، بیشتر این اتفاقات را نادیده خواهید گرفت.

7. رویاهای خود را با ایده‌پردازی به واقعیت نزدیک کنید

فقط با مثبت اندیشی نمی‌توانید به خواسته‌های خود برسید. بعد از مشخص کردن اهداف به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن‌ها را عملی کنید. تمام جوانب کار را بسنجید و برای رسیدن به اهدافتان برنامه‌ریزی کنید.

8. خلاقیت خود را تقویت کنید

هر فردی خلاقیت‌های خاص خود را دارد؛ اما مشکل این است که بیشتر افراد آن را عملی نمی‌کنند. استفاده از خلاقیت می‌تواند رضایت و احساس شادی را افزایش دهد؛ پس یاد بگیرید که اهداف خود را با خلاقانه‌ترین راه‌های ممکن به سرانجام برسانید.

9. به رویاها و اهداف خود فکر کنید

هر روز به اهداف خود و بهترین اتفاقاتی که می‌توانند رخ دهند، فکر کنید. پنج دقیقه فکر کردن در طول روز یکی از بهترین راه های مثبت اندیشی است که باعث بهبود خلق و خو می‌شود. هر بار به توسعه فردی، روابط و شغل خود فکر کنید. این کار شما را تشویق می‌کند که بتوانید به خواسته‌ها و اهدافتان برسید.

10. نقدپذیر باشید

انتقادپذیری یکی از اصول موفقیت است. شما می‌توانید از انتقاد دیگران در جهت مثبت استفاده کنید. انتقاد می‌تواند از شما شخصیتی سازنده خلق کند؛ بنابراین، سعی کنید با افزایش اعتماد به نفس خود در برابر انتقادها واکنش مناسب نشان دهید.

نقدپذیری

11. منتقد سرسخت و بی‌رحمی برای خود نباشید

هیچ‌کس مثل خود شما نمی‌تواند باعث آزارتان شود. دست از خودانتقادی بکشید و به توانایی‌ها و موفقیت‌هایی که تا به حال کسب کرده‌اید، فکر کنید.

12. در برخورد با مشکلات عاقلانه رفتار کنید

طبیعی است که وقتی کاری درست پیش نمی‌رود، ناراحت شوید؛ اما نباید اجازه دهید که این افکار منفی بر شما غلبه کنند. بسیاری از اوقات وقتی به شرایط و اتفاقات نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها آن قدرها هم که فکر می‌کردید، مهم نیستند.

13.سعی کنید انسان‌ها را درک کنید

تمام انسان‌ها طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کنند. صحبت کردن درباره احساسات به مغز در پردازش آن‌ها کمک می‌کند. سعی کنید احساسات دیگران را درک کرده و آن‌ها را به صحبت کردن درباره آن تشویق کنید.

14. از قضاوت دوری کنید

همه ما هر از گاهی بدون فکر کردن به قضاوت کردن یا تصمیم‌گیری متوسل می‌شویم. اگرچه قضاوت‌های سریع و برداشت‌های اولیه ممکن است دقیق باشند، اما اغلب آ‌ن‌ها اشتباه هستند. ایرادی ندارد که مفروضاتی درباره یک موضوع داشته باشید؛ اما سعی کنید بیشتر فکر و استدلال کنید.

15. با افراد مثبت در ارتباط باشید

شواهد نشان می‌دهد که هم منفی‌نگری و هم مثبت اندیشی مسری هستند. به افرادی که با آن‌ها وقت می گذرانید، فکر کنید. آیا توجه کرده‌اید که چگونه فردی با خلق و خوی بد می‌تواند تقریبا روی همه افراد تاثیر منفی داشته باشد؟

در مقابل، هم‌نشینی با افراد مثبت اندیش عزت نفس و شانس شما برای رسیدن به اهداف‌تان را افزایش می‌دهد. سعی کنید اطرافیان خود را از میان کسانی انتخاب کنید که به شما کمک می‌کنند جنبه های مثبت را ببینید.

16. سبک زندگی سالم داشته باشید

بین سلامت روح و جسم ارتباط وجود دارد. مراقبت از ذهن و روح بدون داشتن سبک زندگی سالم امکان‌پذیر نیست. تغذیه سالم، یکی از راه های مثبت اندیشی است که روی احساس شادی تاثیر دارد و به مغز کمک می‌کند تا دیدگاه مثبت‌تری پیدا کند.

سبک زندگی سالم

17. شکست را بپذیرید 

مهم نیست که اوضاع چقدر بد پیش رفته است. هیچ کاری نمی‌توانید برای تغییر گذشته انجام دهید. بهترین راه این است که شکست را بپذیرید و با بررسی عواملی که باعث آن شده‌اند، از بروز اشتباهات در آینده جلوگیری کنید. هر زمان که احساس کردید درباره گذشته افکار منفی دارید، آن‌ها را با افکار مثبت جایگزین کنید.

18. دنبال راه حل باشید

به جای اینکه در مشکلات غرق شوید و دائما به آن‌ها فکر کنید، برای یافتن راه حل مناسب و برطرف کردن آن‌ها تلاش کنید. شما می‌توانید با این کار کنترل زندگی خود را به دست بگیرید.

19. با قدم‌های کوچک و مداوم به سمت اهداف حرکت کنید

دستیابی به اهداف بزرگ می‌تواند سخت و آزاردهنده باشد. برای اینکه از رسیدن به خواسته‌های خود ناامید نشوید، بهتر است آن‌ها را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید.

20. روی زیبایی‌های دنیا تمرکز کنید

موانع و موقعیت‌های چالش‌برانگیز بخشی از زندگی هستند. وقتی با یکی از آن‌ها روبرو می‌شوید، روی چیزهای خوب تمرکز کنید. مهم نیست که این نکات مثبت چقدر کوچک یا بی‌اهمیت به نظر می‌رسند. شما همیشه می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

به عنوان مثال، اگر شخصی قرار ملاقات خود را با شما لغو کرد، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از فرصت ایجاد شده برای تماشای یک برنامه تلویزیونی یا سایر فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید، استفاده کنید.

21. محیط خود را با رنگ‌ها و تصاویر شاد و مثبت پر کنید

رنگ‌ها و تصاویر با تاثیری که روی سیستم عصبی و حالات روحی و روانی دارند، می‌توانند احساساتی مانند شادی، غم، هیجان یا آرامش را در انسان ایجاد کنند. دیدن تصاویر زیبا و آرام‌بخش، یکی از راه های مثبت اندیشی است که به شما  انرژی می‌دهد به اهداف خود برسید.

تماشای تصاویر زیبا از راه های مثبت اندیشی است

22. به دیگران محبت کنید

کمک کردن به مردم احساس خوبی در انسان ایجاد می‌کند. ممکن است همکلاسی شما در درس یا همکارتان در اتمام پروژه خود دچار مشکل شده باشد یا یکی از بستگان‌تان در انجام کارهای خانه به کمک نیاز داشته باشد. حتی می‌توانید برای یک غریبه کاری انجام دهید، مثل باز نگه داشتن درب برای یک زن و کالسکه‌ همراهش یا اهدای پول به یک خیریه.

23. کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید

زندگی به خصوص زمانی که همیشه در حال کار کردن هستید، کسل‌کننده به نظر می‌رسد. به همین دلیل، بسیار مهم است که برای انجام کارهای مورد علاقه خود وقت بگذارید.

اگر انگیزه خود را از دست داده‌اید و هیچ سرگرمی‌ای ندارید، به کارهایی فکر کنید که در دوران کودکی دوست داشتید، انجام دهید. این کار ممکن است خواندن کتاب، تماشای فیلم یا انجام کارهای هنری باشد.

24. ورزش و فعالیت فیزیکی داشته باشید

ورزش به دلیل مواد شیمیایی‌ای که در جریان خون آزاد می‌کند، یکی از بهترین راه های مثبت اندیشی است. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ورزش مداوم با شدت متوسط به کاهش علائم افسردگی و استرس کمک می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید از ورزش برای بهبود خلق و خوی خود کمک بگیرید، در حدی فعالیت بدنی داشته باشید که ضربان قلبتان بالا برود، اما فشار زیادی به شما وارد نشود.

25. هنگام عصبانیت و ناراحتی کمی آرام شوید، سپس عکس العمل نشان دهید

کنترل نکردن خشم و ناراحتی می‌تواند به رفتارهای ناپسند و حتی جبران‌ناپذیر منجر شود. بهتر است در هنگام  عصبانیت کمی صبر کرده و شروع به شمارش اعداد کنید. این کار به شما کمک می‌کند که سریع‌تر آرام شوید و منطقی‌تر فکر کنید.

26. به تنفس خود توجه کنید

تنفس عمیق به بدن کمک می‌کند که آرام شود. افراد آرام نگرش بهتری دارند. اگر متوجه شدید که درباره موضوعی در حال منفی‌نگری هستید، مکان خلوتی را پیدا کنید و چند نفس عمیق بکشید. این کار نه تنها استرس را کاهش می‌دهد، بلکه به شما کمک می کند که ذهن خود را پاک کنید و شرایط را به گونه‌ای متفاوت ببینید.

تنفس عمیق از راه های مثبت اندیشی است

27. مدیتیشن را فراموش نکنید

مدیتیشن تاثیر زیادی در کاهش استرس و اضطراب و همچنین بهبود سلامت روان دارد. مدیتیشن، اضطراب محل کار را برای کسانی که در محیط‌های کاری استرس‌زا بسر می‌برند، کاهش می‌دهد.

حتی پنج دقیقه مدیتیشن می‌تواند در تقویت مثبت اندیشی و بهبود خلق و خو موثر باشد. مدیتیشن به شما در غلبه بر استرس و افکار منفی کمک میکند و کمک می کند تا از منفی نگری که مدام در طول روز درگیر ان هستید، خلاص شوید.

کلام آخر

یادگیری راه های مثبت اندیشی به شما اجازه می‌دهد که بر لحظات سخت زندگی غلبه کنید. شما نمی‌توانید سال‌ها بدبینی و افکار منفی را یک شبه از بین ببرید؛ اما با کمی تمرین می‌توانید یاد بگیرید که چگونه با دید مثبت‌تری با وقایع و مشکلات زندگی روبرو شوید.

اگر افکار و احساسات منفی شما بیش از حد زیاد است و به تنهایی قادر به رفع آن‌ها نیستید، از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید؛ چون ممکن است این افکار نشانه مشکلات جدی‌تر سلامت روان باشند.

سوالات متداول

عوارض منفی‌نگری چیست؟

افکار منفی احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش و طول عمر را  کاهش می‌دهد. بدبینی، استرس و عصبانیت در طولانی مدت عملکرد سیستم ایمنی را مختل می‌کند؛ همچنین شما را در معرض ابتلا به بیماری قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی و زوال عقل قرار می‌دهد.

وقتی همه چیز بد پیش می‌رود، چگونه مثبت فکر کنیم؟

مثبت اندیشی به معنی انکار همه افکار و احساسات منفی نیست. در هنگام مواجهه با مشکلات احساسات خود را تایید کنید و این حق را برای خود قائل شوید که در این شرایط احساس غم یا خشم داشته باشید؛ سپس به خود یادآوری کنید که اوضاع بهتر خواهد شد.

فواید مثبت اندیشی چیست؟

با یادگیری راه های مثبت اندیشی می توانید از فواید مثبت اندیشی چه در زمینه روحی و چه جسمی بهره ببرید و احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سرطان، عفونت و بیماری تنفسی را کاهش و طول عمر را افزایش می‌دهد. همچنین به حفظ سلامت روان کمک می‌کند و احتمال بروز افسردگی را کاهش می‌دهد.  

چه زمانی به کمک پزشکی نیاز است؟

اگر احساس می‌کنید منفی‌نگری شما به قدری شدید است که در کنترل احساسات خود مشکل دارید، به پزشک مراجعه کنید. منفی‌نگری مداوم می‌تواند از یک بیماری روانی زمینه‌ای ناشی شود که نیاز به درمان دارد.

5 | (1)
منبع healthline superprof
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x