تأثیر و قدرت مثبت اندیشی و امید در موفقیت

امید و مثبت اندیشی هر دو موضوعات مهمی هستند که می‌توانند زندگی ما را بهتر کنند. انسان‌های امیدوار و مثبت اندیش، کمتر دچار استرس، اضطراب و افسردگی می‌شوند و از سلامت جسمی مطلوب‌تری برخوردار هستند.

اگرچه بیشتر اوقات امید و مثبت اندیشی مترادف هم در نظر گرفته می‌شوند، اما حقیقت این است که مفهوم یکسانی ندارند. مهم است که تفاوت‌ بین این کلمات و زمان استفاده از هر کدام از آن‌ها را درک کنید. این کار احتمالا به شما کمک می‌کند که با موفقیت بیشتری از آن‌ها استفاده کنید.

در این مقاله از ایده آل مگ قرار است با تفاوت امید و مثبت اندیشی آشنا شویم و اینکه به قدرت امید در موفقیت و مثبت اندیشی بیشتر پی می یبریم. تا پایان این مطلب در کنار ما باشید.

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی به این معنی است که ما در هنگام روبه‌رو شدن با موقعیت‌های مختلف، انتظار وقوع رویدادهای مثبت را داشته باشیم. مهم نیست در چه شرایطی هستیم، ما فکر می‌کنیم که همه چیز خوب پیش می‌رود و نتیجه کسب شده برایمان مناسب خواهد بود.

مثبت اندیشی به ما کمک می‌کند تا به موقعیت‌هایی که در آن‌ها قرار داریم، فکر کنیم؛ اما در عین حال از ما می‌خواهد که نتایج و رویدادهای منفی را نادیده بگیریم. به عبارت دیگر، فقط دیدگاه‌های مثبت مورد استقبال قرار می‌گیرند و هیچ جایی برای صدای مخالف یا رویدادهای منفی وجود ندارد.

اثرات مثبت اندیشی در موفقیت و زندگی

بین مثبت اندیشی و موفقیت ارتباط وجود دارد؛ چون بدون شک افکار انسان، اعمال و رفتارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نگرش و طرز فکری که دارید به موفقیت یا عدم موفقیت شما در زندگی شخصی و شغلی منجر می‌شود. افکار شما حتی در شکل‌گیری ارزش‌ها و باورهایتان نقش دارند؛ در نتیجه، می‌توانند بر کیفیت روابط شما و نحوه نگاهتان به جهان تاثیر داشته باشند.

اثرات مثبت اندیشی در زندگی

محققان با انجام مطالعات فراوان به بررسی نقش خوش‌بینی و مثبت اندیشی در حفظ سلامت جسم و روان پرداخته‌اند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که مثبت اندیشی با طیف وسیعی از مزایا مرتبط است، از جمله:

  • کنترل استرس
  • کاهش احتمال ابتلا به افسردگی
  • افزایش خلاقیت
  • بهبود مهارت‌های حل مسئله
  • بهبود خلق و خو
  • مقاومت بیشتر در برابر سرماخوردگی
  • کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی
  • تحمل بهتر درد
  • افزایش طول عمر

واضح است که فواید مثبت اندیشی اندک نیستند؛ اما چرا چنین تاثیر چشمگیری بر سلامت جسم و روان دارد؟ به نظر می‌رسد که افراد مثبت اندیش استرس کمتری را متحمل می‌شوند؛ از سوی دیگر، سبک زندگی سالم‌تری دارند و از عادات رفتاری ناسالم اجتناب می‌کنند.

راهکارهای مثبت اندیشی بدون تحریف واقعیت

برای کسب موفقیت نباید فقط درگیر مثبت اندیشی باشید. شما نمی‌توانید در یک گوشه بنشینید و به خود بگویید «هیچ مشکلی وجود ندارد». برای ساختن یک زندگی واقعا رضایت‌بخش، باید از نادیده گرفتن نکات منفی خودداری کنید و در عوض برای رفع آ‌ن‌ها به دنبال راه حل باشید.

شما باید ذهنیت مثبتی را در خود پرورش دهید که افکار منفی را نادیده نمی‌گیرد، اما می‌داند چگونه آن‌ها را کنترل کند.  راهکارهای زیر به شما در دستیابی به یک مثبت اندیشی واقع گرایانه کمک می‌کنند:

  • احساسات منفی و مثبت خود را بشناسید و بپذیرید که هر دوی آ‌ن‌ها در زندگی ضروری هستند.
  • به جای سرکوب احساسات منفی از آن‌ها برای پیشرفت خود استفاده کنید.
  • در هنگام مواجهه با مشکلات درگیر پیش‌داوری نشوید. شرایط را به طور کامل بررسی کرده و بر اساس واقعیت تصمیم‌گیری کنید.
  • مشکل موجود را از زوایای مختلف بررسی کرده و جوانب مثبت و منفی آن را در نظر بگیرید.
  • به بدترین نتیجه ممکن فکر کنید. از خودتان بپرسید که اگر اوضاع آن‌طور که می‌خواستید پیش نرفت، چه اتفاقی می‌افتد و چه کاری باید انجام دهید.
  • با توجه به امکانات و منابعی که در اختیار دارید، هدف‌گذاری کنید.
  • از اتفاق‌ها و نتایج منفی درس بگیرید.

امید چیست و امیدوار کیست؟

امید بیان آرزوهای ما درباره خوب پیش رفتن وقایع است. به عبارت دیگر، به این موضوع اشاره می‌کند که ما برای خود و دیگران آرزوی آینده بهتری را داریم. امید تاثیر انگیزشی قوی می‌گذارد و باعث می‌شود که ما به تلاش و پشتکار ادامه دهیم.

تعریف امید

امید توانایی ما برای شناسایی اهداف، تدوین استراتژی جهت رسیدن به آن‌ها و تلاش برای رفع موانع است. بر اساس این تعریف، انسان امیدوار اراده می‌کند که برای رسیدن به هدف خود تلاش کند. چنین شخصی معتقد است که می‌تواند در مسیر رسیدن به هدفش موانع را از میان بردارد.

نقش امید در موفقیت

اگر امید وجود نداشته باشد، ما نمی‌توانیم برای تلاش‌های خود پایان مطلوبی تصور کنیم و به همین دلیل انگیزه مقاومت کردن را از دست می‌دهیم. امید انگیزه‌ای است که به انسان کمک می‌کند برای رسیدن به هدف خود استقامت کند، حتی اگر به کسب نتیجه مثبت شک داشته باشد. امید نگرش و باوری است که به ما می‌گوید راهی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد.

نمی‌توان ارتباط امید و موفقیت را نادیده گرفت. امید اراده انسان را تقویت می‌کند و حتی در تاریک‌ترین لحظات زندگی همراه او است. امید به ما کمک می‌کند تا به اهداف خود متعهد بمانیم و با انگیزه برای دستیابی به هدف تلاش کنیم. امید این باور را در ما ایجاد می‌کند که شرایط فعلی بهبود خواهد یافت.

امید با بهبود عملکرد تحصیلی و ورزشی، سلامت جسم و روان، عزت نفس و افزایش روابط بین فردی ارتباط دارد. افراد امیدوار به موقعیت‌های استرس‌زا به عنوان چالش نگاه می‌کنند، نه تهدید؛ در نتیجه، کمتر دچار استرس می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد که امید از بروز اضطراب مزمن هم جلوگیری می‌کند.

امید یک عامل انگیزشی است که به شروع تلاش و تداوم آن برای دستیابی به اهداف بلندمدت کمک می‌کند. افراد امیدوار می‌توانند اهداف خود را به وضوح تصور کنند. این دسته از افراد برای پیدا کردن مسیرهای متعدد جهت رسیدن به موفقیت انگیزه ذاتی دارند.

امیدواری رابطه مثبتی با رضایت از زندگی دارد. امید افراد را تشویق می‌کند تا مشارکت مثبت خود را در زندگی بدون توجه به محدودیت‌هایی که بر آن‌ها تحمیل می‌شود، حفظ کنند.

راهکارهای عملی افزایش امید در زندگی

همواره حوادث ناخوشایندی در زندگی رخ می‌دهند که می‌توانند امید را از بین ببرند. ناامیدی انگیزه را کاهش می‌دهد و این احساس را در انسان ایجاد می‌کند که به آخر خط نزدیک شده است.

راهکارهای افزایش امید

استراتژی‌هایی که می‌توانند به شما در زنده نگه داشتن امید کمک کنند، عبارتند از:

  • یک راهکار مناسب برای کنترل استرس پیدا کنید. تکنیک‌هایی مثل مدیتیشن، تنفس عمیق، قدم زدن در طبیعت و ورزش می‌توانند استرس را کاهش دهند.
  • هنگامی که شکست می‌خورید، دوباره شرایط و اهدافتان را بررسی کنید.
  • به خاطر داشته‌های خود قدردان و شکرگزار باشید.
  • احساسات خود را کنترل کرده و بی‌طرفانه به شرایط نگاه کنید. این کار به شما در شناسایی تاثیر شرایط بر رفتارتان کمک می‌کند.
  • با افرادی ارتباط برقرار کنید که میزان امیدواری شما را افزایش می‌دهند.
  • در مسیر رسیدن به اهداف‌ خود از کمک دیگران استفاده و به آن‌ها تکیه کنید.

امید و مثبت اندیشی چه تفاوتی با هم دارند؟

مثبت اندیشی با امید اشتراکات زیادی دارد؛ چراکه هر دو به جهت‌گیری مثبت نسبت به آینده مربوط می‌شوند و هر دو تصور می‌کنند که اتفاقات خوب در زندگی رخ می‌دهد؛ با این حال، تفاوت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد.

مثبت اندیشی نگرش مثبت درباره یک رویداد آتی است که احتمال دارد رخ دهد. فرد مثبت اندیش انتظار دارد که زندگی به خوبی و همان‌طور که انتظار می‌رود، پیش برود. برعکس، امیدوار بودن واقع بینانه‌تر تلقی می‌شود. فرد امیدوار می‌داند که زندگی ممکن است طبق برنامه‌ریزی پیش نرود؛ با این حال، انتظار دارد که به نتایج احتمالی که برای او مهم هستند، برسد.

برای موفقیت، داشتن امید بهتر است یا مثبت اندیشی؟

امید و مثبت اندیشی تاثیر یکسانی بر زندگی ندارند. گاهی اوقات برای رسیدن به موفقیت، مثبت اندیشی لازم نیست. به عبارت دیگر، برای ایجاد تعادل به کمی شک و بدبینی هم نیاز است؛ اما همه ما به امید نیاز داریم؛ به همین دلیل است که روزها، ساعت‌ها و دقیقه‌ها را صرف جستجوی امید می‌کنیم.

مقایسه امید و مثبت اندیشی

امید به انسان این امکان را می‌دهد که چیزی فراتر از بدبختی را ببیند و بیابد. امید احساسی است که می‌گوید آنچه که می‌خواهی اتفاق می‌افتد. تاثیر امید از تاثیر افکار مثبت در زندگی، بیشتر و قدرتمند‌تر است. انسان‌های امیدوار به آن چیزی که می‌تواند وجود داشته باشد، باور دارند.

امید یک باور کاذب نیست. واقعیتی در امید وجود دارد که در مثبت اندیشی یافت نمی‌شود. طبیعتاً همه ما دوست داریم همه چیز برایمان خوب پیش برود؛ اما نادیده گرفتن واقعیت‌ها به دلیل وجود این تمایل، ما را در خطر ناامیدی شدید و قضاوت نادرست توانایی‌هایمان قرار می‌دهد.

کلام آخر

بین امید و مثبت اندیشی تفاوت وجود دارد. امید در مقابل مثبت اندیشی نقش موثرتری برای شروع تلاش و حرکت به سوی هدف دارد. امید انگیزه انسان را برای رسیدن به خواسته‌هایش تقویت می‌کند. انسان‌های امیدوار با روش‌های خلاقانه‌تری نحوه دستیابی به اهداف خود را مشخص می‌کنند؛ اما معمولا انسان مثبت اندیش برای رسیدن به خواسته‌های خود کاری نمی‌کند و منتظر می‌ماند که نتایج خوب اتفاق بیفتند.

سوالات متداول

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی یا نگرش خوش‌بینانه تمرکز بر چیزهای خوب در هر موقعیتی است. مثبت اندیشی به این معنی است که شما با این انتظار که همه چیز خوب پیش خواهد رفت، به خوبی‌ها و بدی‌های زندگی نزدیک می‌شوید.

امید چیست؟

امید حسی است که در هنگام مواجهه با مشکلات به آن پناه می‌برید. امید به شما کمک می‌کند که در شرایط سخت محکم باشید و برای حل مشکلات و رسیدن به اهدافتان تلاش کنید.

چرا امید مهم است؟

امید باعث کاهش احساس درماندگی، افزایش شادی، کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی می‌شود. امیدوار بودن به حفظ سلامت روان و جسم کمک می‌کند. افراد امیدوار از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار هستند و کمتر از سایرین غم، اندوه و اضطراب را تجربه می‌کنند.

خطرات ناامیدی چیست؟

ناامیدی احساسی است که می‌گوید شرایط تغییر نمی‌کند و هیچ راه حلی برای رفع یک مشکل وجود ندارد. اگرچه خودکشی دلایل مختلفی دارد، اما ناامیدی احتمال وقوع آن را افزایش می‌دهد.

5 | (1)
منبع timhillpsychotherapy brucemctague positivepsychology
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x