چگونه افکار مثبت منجر به موفقیت در کار و زندگی می‌شود؟

احتمالا بارها درباره ارتباط بین مثبت اندیشی و موفقیت شنیده‌اید. بدیهی است که نمی‌توانید فقط بنشینید و بدون هیچ تلاشی به بهبود زندگی شخصی و رشد کسب و کار خود فکر کنید و انتظار موفقیت داشته باشید؛ با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که افکار مثبت می‌تواند به بهبود وضعیت زندگی، سلامت و کار کمک کند.

ویژگی‌های شخصیتی از جمله خوش‌بینی و بدبینی بر بسیاری از جنبه‌های زندگی تاثیر دارد. تفکر مثبت که معمولا با خوش‌بینی همراه است، بخش مهم مدیریت استرس را تشکیل می‌دهد. اگر بیشتر اوقات دچار بدبینی می‌شوید، ناامید نباشید؛ چراکه می‎توانید مهارت‌های مثبت اندیشی را یاد بگیرید. در این مقاله از ایده آل مگ همراه ما باشید تا درباره مثبت اندیشی و موفقیت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تعریف مثبت اندیشی

در سال 1998، پس از دهه‌ها تمرکز بر افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های روانی، یکی از محققان برجسته روان‌شناسی به نام «مارتین سلیگمن» تمرکز خود را به یک مبحث کاملا جدید به نام روان‌شناسی مثبت معطوف کرد. روان‌شناسی مثبت راه‌های مشخصی برای غلبه بر استرس، دستیابی به اهداف و داشتن زندگی رضایت‌بخش ارائه می‌دهد.

مثبت اندیشی

جالب است که روانشناسی مثبت، خوش‌بینی را بهتر از بدبینی نمی‌داند. در حقیقت، سلیگمن به «خوش‌بینی انعطاف‌پذیر» معتقد بود. به عبارت دیگر، ما باید در زمان مناسب از خوش‌بینی (یا سایر رویکردهای مثبت اندیشی) و بدبینی (و سایر تفکرات انتقادی) استفاده کنیم.

مثبت اندیشی به معنای نگرش، افکار و رفتار خوش‌بینانه است. مثبت اندیشی به معنی نادیده گرفتن موقعیت‌های ناخوشایند زندگی نیست؛ بلکه به این معنی است که به روشی مثبت و سازنده به مشکلات نزدیک شوید.

غالبا مثبت اندیشی با خودگویی شروع می‌شود. خودگویی جریانی از افکار ناگفته است که در ذهن شما می‌گذرد. این افکار می‌توانند مثبت یا منفی باشند. منشاء بعضی از خودگویی‌ها منطق و عقل است؛ اما بعضی از آن‌ها ممکن است از کمبود اطلاعات و در نتیجه تصورات نادرست ناشی شوند.

اگر افکاری که از ذهن‌تان می‌گذرد عمدتا منفی هستند، احتمالا دیدگاه شما نسبت به زندگی بدبینانه‌تر است. در صورتی که بیشتر افکار شما مثبت هستند، احتمالا انسان خوش‌بینی هستید.

بررسی فواید مثبت اندیشی بر سلامت روانی

افراد مثبت اندیش انرژی و اعتماد به نفس بیشتری دارند و بیش از دیگران نسبت به آینده امیدوار هستند؛ به همین دلیل، تمایل دارند که اهداف بیشتری برای خود تعیین کرده و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنند.

فواید مثبت اندیشی بر سلامت روانی

افراد دارای تفکر و نگرش مثبت به دلیل انعطاف‌پذیر بودن می‌توانند در برابر شکست‌ها و ناکامی‌های زندگی استقامت کنند. این دسته از افراد کمتر از دیگران دچار تشویش و نگرانی می‌شوند؛ همچنین از مهارت‌های بهتری برای مقابله با سختی‌ها و استرس‌ها برخوردارند.

بررسی مزایای مثبت اندیشی روی افزایش قدرت ذهن

افراد شاد و مثبت اندیش معمولا هوش بالایی دارند. در حالی که منفی‌گرایی تمرکز را کاهش می‌دهد تا به ما در واکنش نشان دادن به یک تهدید کمک کند، مثبت اندیشی دقیقا برعکس عمل می‌کند.

مثبت اندیشی تاثیر مطلوبی روی مغز می‌گذارد و باعث می‌شود ایده‌هایی بیشتری به ذهن ما برسد. این تاثیر تا حدودی می‌تواند ارتباط بین مثبت اندیشی و موفقیت را توضیح دهد. مثبت‌نگری به ما کمک می‌کند تا برای رفع مشکلات به راه حل‌های بیشتری فکر کنیم و تصمیمات بهتری بگیریم. علاوه بر این، به افزایش خلاقیت منجر می‌شود.

بررسی فواید مثبت اندیشی در روابط اجتماعی

مردم زمانی که تفکرات و احساسات مثبت دارند، بیشتر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. مثبت اندیشی کیفیت روابط را در محل کار بهبود می‌بخشد که این موضوع با رشد فردی، خلاقیت، انگیزه و بهره‌وری مرتبط است.

مثبت اندیشی و موفقیت در روابط اجتماعی

روابط نزدیک با دیگران ما را از حمایت عاطفی آن‌ها بهره‌مند کرده و منابع لازم برای انجام وظایف را برایمان فراهم می‌کند. بهبود کیفیت روابط باعث می‌شود که اطلاعات بیشتری را با دیگران مبادله کرده و درگیری کمتری را تجربه کنیم.

بررسی فواید مثبت اندیشی در سلامتی

یکی از فواید مثبت اندیشی تاثیر بسیا زیاد آن روی سلامتی است. افراد مثبت اندیش از نظر جسمی سالم‌تر هستند. در این افراد میزان فشار خون، ضربان قلب و هورمون‌های مرتبط با استرس کمتر و سیستم ایمنی قوی‌تر است. مثبت اندیشی احتمال ابتلا به نارسایی قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش می‌دهد.

افراد مثبت اندیش بهتر می‌خوابند، اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند و کمتر دچار سرماخوردگی می‌شوند که همه این‌ها بهره‌وری را بهبود می‌بخشد.

مشخص نیست که چرا افراد دارای تفکر مثبت سالم‌تر هستند. یک تئوری این است که دیدگاه مثبت باعث می‌شود که بهتر با موقعیت‌های استرس‌زا کنار بیایید. این موضوع اثرات مضر استرس را بر بدن کاهش می‌دهد.

همچنین به نظر می‌رسد که افراد مثبت ‌اندیش و خوش‌بین سبک زندگی سالم‌تری دارند. آن‌ها فعالیت بدنی بیشتری انجام می‌دهند، از رژیم غذایی سالم‌تری پیروی می‌کنند و معمولا سیگار یا الکل مصرف نمی‌کنند.

چگونه مثبت اندیشی منجر به موفقیت کاری می‌شود؟

شواهد نشان می‌دهد که بین مثبت اندیشی و موفقیت کاری ارتباط وجود دارد و بی‌میلی و بی‌انگیزگی در محیط کار شانس موفقیت را کاهش می‌دهد. در مقابل، تفکر مثبت باعث می‌‌شود که با برنامه‌ریزی بهتری با چالش‌ها و مشکلات مرتبط با شغل خود مواجه شوید.

مثبت اندیشی و موفقیت شغلی

مثبت اندیشی انگیزه، تمرکز، قدرت حل مشکلات و خلاقیت را افزایش می‌دهد؛ علاوه بر این، به شما اجازه می‌دهد که از توانایی‌های خود برای بهبود روند کار استفاده کرده و در نهایت پیشرفت کنید.

چه ارتباطی بین مثبت اندیشی و موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی وجود دارد؟

اگرچه جهان پر از مشکلات است، اما جدی گرفتن تمام آن‌ها می‌تواند انسان را با غم و اندوه شدید روبرو کند. انسان‌های مثبت اندیش با دید منطقی و نگاه مثبت به سراغ مشکلات می‌روند و به همین دلیل زندگی شادتری را تجربه می‌کنند.

افکار مثبت از انسان در برابر نگرانی و اضطراب نسبت به وقایع گذشته و آینده محافظت می‌کند؛ در نتیجه، فرد قادر است بهتر از افرادی که نمی‌توانند افکارشان را کنترل کنند و با صبوری بیشتر مشکلات زندگی را حل کند.

مثبت اندیشی باعث می‌شود که نسبت به رفتارهای خود و دیگران نگرش و برداشت مناسبی داشته باشیم. در مقابل، بدبینی و ناامیدی به گوشه‌گیری و انزواطلبی منجر می‌شود. افرادی که نسبت به دیگران بدبین و منفی‌نگر هستند، نمی‌توانند روابط موفقی ایجاد کنند. در حالی که افراد مثبت اندیش روابط اجتماعی خود را گسترش داده و تقویت ‌می‌کنند.

مهم‌ترین راهکارهای مثبت اندیشی چیست؟

شما می‌توانید یاد بگیرید که تفکر منفی را به تفکر مثبت تبدیل کنید. این کار آسان است، اما زمان و تمرین می‌طلبد، چون در حال ایجاد یک عادت جدید هستید. می‌توانید مقاله چطور مثبت فکر کنیم را بخوانید؛ ضمن اینکه، راهکارهای مثبت اندیشی زیر نیز به شما کمک می‌کند:

  • مواردی را که باید تغییر کنند، شناسایی کنید. اگر می‌خواهید افکار مثبت‌تری داشته باشید، ابتدا باید بخش‌هایی از زندگی‌تان را که معمولا درباره‌شان منفی فکر می‌کنید، مشخص کنید.

بهبود مثبت اندیشی

  • تفکرات خود را بررسی کنید. در طول روز افکار خود را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر متوجه شدید که افکارتان عمدتا منفی هستند، سعی کنید راهی برای تغییر آن‌ها پیدا کنید.
  • از طنز و شوخ طبعی کمک بگیرید. به خود اجازه دهید که به خصوص در هنگام مواجهه با سختی‎ها بخندید. این کار باعث می‌شود که استرس کمتری را احساس کنید.
  • از سبک زندگی سالم پیروی کنید. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید؛ چون ورزش روی خلق و خو تاثیر مثبت دارد و استرس را کاهش می‌دهد. برای تامین انرژی ذهن و بدن خود از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و تکنیک‌های مدیریت استرس را یاد بگیرید.
  • با افراد مثبت اندیش ارتباط برقرار کنید. مطمئن شوید کسانی که در زندگی شما هستند، افراد مثبت اندیشی هستند که می‌توانید برای مشاوره و بازخورد مفید به آن‌ها تکیه کنید. افراد بدبین سطح استرس شما را افزایش و میزان توانایی‌تان را برای مقابله با سختی‌‌ها کاهش می‌دهند.
  • خودگویی مثبت را تمرین کنید. با یک قانون ساده شروع کنید: چیزی را که به دیگران نمی‌گویید، به خودتان هم نگویید. با خودتان ملایم و دلگرم‌کننده رفتار کنید.

خودگویی مثبت

کلام آخر

تصمیم‌گیری‌های ما که مسیر زندگی‌مان را مشخص می‌کنند، تحت تاثیر افکار ما هستند. احساسات و تفکرات منفی مثل ترس، خشم و نفرت توجه ما را روی مشکل مورد نظر متمرکز و دیدگاه‌‌مان را محدود می‌کنند. به عبارت دیگر، باعث می‌شوند که همه چیزهای اطراف خود را نادیده بگیریم.

بین مثبت اندیشی و موفقیت ارتباط وجود دارد. افکار مثبت به ما کمک می‌کنند که گزینه‌های بیشتری را بررسی کرده و از بین آن‌ها بهترین مورد را انتخاب کنیم. از سوی دیگر، منفی‌نگری باعث منزوی شدن می‌شود؛ اما مثبت اندیشی ما را به ارتباط و همکاری با دیگران تشویق می‌کند.

سوالات متداول

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی به این معنی است که علیرغم وجود مشکلات، شاد، خوش اخلاق و امیدوار باشید و به مشکلات و موانع اجازه ندهید که ذهن، احساس و رفتار شما را تحت تاثیر قرار دهند.

چرا مثبت اندیشی باعث موفقیت می‌شود؟

افکاری که در ذهن دارید، روی اعمال شما تاثیر دارند. اینکه چگونه درباره خودتان، توانایی‌ها و دستاوردهایتان فکر می‌‌کنید، در شکل‌گیری مسیر زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی شما موثر است.

مثبت اندیشی چه فوایدی برای ذهن و جسم دارد؟

تفکر مثبت تمرکز، اعتماد به نفس و کیفیت روابط با دیگران را افزایش و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. همچنین باعث بهبود وضعیت سلامتی شده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت پیشگیری می‌کند.

افراد دارای تفکر منفی چه ویژگی‌هایی دارند؟

همه چیز را فقط خوب یا فقط بد می‌بینند و جنبه‌های منفی یک موقعیت را بزرگ می‌کنند و جنبه‌های مثبت آن را نادیده می‌گیرند؛ علاوه بر این، وقتی اتفاق بدی می‌افتد، خود را سرزنش می‌کنند.

امتیاز شما به این پست
منبع commonwealth td mayoclinic
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x