غلبه بر استرس و افکار منفی با مثبت اندیشی

اگرچه استرس اجتناب‌ناپذیر است، اما عدم کنترل آن می‌تواند سلامت جسم و روان را در معرض خطر قرار ‌دهد. خوشبختانه راه‌های مختلفی برای مدیریت استرس وجود دارد که یکی از آن‌ها مثبت اندیشی است. شواهد نشان می‌دهد که بین مثبت اندیشی و کاهش استرس ارتباط وجود دارد.

مثبت اندیشی به شما کمک می‌کند که احساس بهتری نسبت به خودتان و شرایط موجود داشته باشید. ممکن است گاهی اوقات مثبت اندیشی سخت و حتی دور از ذهن به نظر برسد، اما با کمی تلاش و تمرین می‌توانید افکار منفی را با تفکر مثبت جایگزین کنید.

اگر می‌خواهید درباره راه های غلبه بر استرس و افکار منفی با استفاده از مثبت اندیشی اطلاعات بیشتری به دست آورید، این مقاله از ایده آل مگ را از دست ندهید.

استرس چیست و انواع آن کدام است؟

به هر نوع تغییری که انسان را از نظر جسمی، عاطفی یا روانی تحت فشار قرار دهد، استرس گفته می‌شود. به عبارت دیگر، استرس پاسخ بدن به هر چیزی است که به توجه یا عکس‌العمل نشان دادن نیاز دارد.

استرس

استرس به بدن کمک می‌کند که با موقعیت‌های جدید سازگار شود. استرس می‌تواند مثبت باشد و با افزایش هوشیاری و انگیزه، شما را برای مواجهه با خطر آماده کند؛ اما اگر برای طولانی مدت ادامه پیدا کند، مشکل‌ساز می‌شود. بعضی از انواع مختلف استرس که ممکن است تجربه کنید، عبارتند از:

  • استرس حاد: استرس حاد، یک نوع استرس بسیار کوتاه مدت است که می‌تواند مثبت یا آزاردهنده باشد. استرس حاد، رایج‌ترین نوع استرسی است که ما اغلب در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شویم.
  • استرس مزمن: استرس مزمن، استرسی است که پایان‌ناپذیر و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، مانند استرس ناشی از یک ازدواج بد یا یک شغل بسیار سخت. تجربیات دوران کودکی هم می‌توانند باعث استرس مزمن شوند.
  • استرس حاد اپیزودیک: به استرس حادی که به طور مکرر رخ دهد، استرس حاد اپیزودیک گفته می‌شود.
  • استرس مثبت: این نوع استرس سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است و می‌تواند شما را پرانرژی نگه دارد. به عنوان مثال، استرسی که در هنگام بازی اسکی یا مسابقه تجربه می‌کنید، یک نوع استرس مثبت است که باعث افزایش آدرنالین می‌شود.

مثبت اندیشی چیست و چگونه کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد؟

مثبت اندیشی نوعی نگرش ذهنی است که باعث می‌شود برای هر اتفاقی یک پایان خوش تصور کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که مزایای مثبت اندیشی وخوش‌بینی بسیار زیاد است. افراد مثبت اندیش از وضعیت سلامتی مطلوب‌تر، روابط قوی‌تر و بهره‎وری بیشتر برخوردار هستند و استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

مثبت اندیشی

افراد مثبت اندیش ریسک‌پذیرتر هستند و در صورت شکست کمتر ناراحت‌تر می‌شوند و معمولا شرایط بیرونی را مقصر می‌دانند؛ بنابراین، دوباره تلاش می‌کنند تا به اهدافشان برسند. این دسته از افراد به دلیل انعطاف‌پذیر بودن شانس بیشتری برای کسب موفقیت دارند.

اما افراد بدبین وقتی اوضاع به خوبی پیش نمی‌رود، خود را سرزنش می‌کنند و معمولا بعد از یک تجربه منفی تمایل زیادی به تلاش مجدد ندارند. این افراد وقایع مثبت زندگی‌شان را نادیده می‌گیرند و همیشه انتظار بدترین‌ها را دارند.

آیا مثبت اندیشی در کاهش وغلبه بر استرس و افکار منفی موثر است؟

هم خوش‌بینی و خودگویی مثبت و هم بدبینی و خودگویی منفی روی میزان استرس شما تاثیر دارند. اگر در هنگام مواجهه با رویدادهای منفی خود را مقصر ندانید، کمتر دچار استرس می‌شوید. از سوی دیگر، خوش‌بینی باعث می‌شود که وقایع مثبت برای شما لذت‌بخش‌تر باشند؛ چون آن‌ها را شواهدی برای آینده بهتر می‌بینید و خود را حاکم بر سرنوشت‌تان می‌دانید.

مثبت اندیشی و کاهش استرس

شواهد حاکی از آن است که معمولا افراد مثبت اندیش به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کنند؛ بنابراین، در زندگی با استرس کمتری روبرو می‌شوند.

نتایج یک تحقیق که روی نوجوانان 12 تا 14 ساله انجام شد، نشان داد که بین مثبت اندیشی و کاهش استرس ارتباط وجود دارد. در این مطالعه، تماشای فیلم تقویت‌کننده روحیه مثبت اندیشی با کنترل بهتر استرس و بهبود عملکرد همراه بود.

چطور با مثبت اندیشی استرس خود را کاهش دهیم؟

تحقیقات نشان می‌دهد که در زنان و مردانی که شادتر هستند و افکار و احساسات مثبت‌تری دارند، میزان کورتیزول کمتر است. کورتیزول هورمونی است که افزایش بیش از حد آن به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌زند. این موضوع نشان می‌دهد که چگونه افکار ما می‌توانند سلامتی‌مان را تحت تاثیر قرار دهند.

مثبت اندیشی سخت‌تر از منفی‌نگری است؛ اما خوشبختانه می‌توان آن را آموخت. تکرار بعضی از نکات و عادت‌ها که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، باعث تقویت مثبت اندیشی می‌شود:

افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید

افکار مزاحم و منفی باعث اضطراب و افسردگی می‌شوند. تحقیقات درباره ارتباط مثبت اندیشی و کاهش استرس نشان می‌دهد که راهکارهای زیر به مقابله با منفی‌گرایی کمک می‌کنند:

  • جملات تاکیدی مثبت: خودگویی مثبت در تبدیل افکار منفی به افکار مثبت و سازنده موثر است. به جای جمله «اشتباه کردم» بگویید «این برای من فرصت یادگیری است».
  • تجسم مثبت: وقتی موقعیتی را تجسم می‌کنیم، می‌توانیم راه حل‌های بیشتری برای آن پیدا کنیم؛ بنابراین، دفعه بعد که از خودگویی مثبت استفاده می‌کنید، سعی کنید موقعیت را تجسم کنید.
  • افراد مثبت: تفکر مثبت زمانی تاثیر بیشتری دارد که با افراد مثبت‌ اندیش معاشرت داشته باشید. این افراد تاثیر چشمگیری روی روحیه شما دارند.

نقاط قوت خود را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید

شناسایی نقاط قوت و استفاده از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا زندگی شادتر و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. وقتی بدانید در چه چیزی خوب هستید، مثبت اندیشی برای شما راحت‌تر می‌شود. برای اینکه نقاط قوت خود را بشناسید، می‌توانید نظر دوستان و همکاران‌تان را بپرسید.

شناخت نقاط قوت

تمرین کنید

بسیاری از مردم در رسیدن به مثبت اندیشی شکست می‌خورند، چون می‌خواهند به سرعت به نتیجه برسند. حقیقت این است که شما نمی‌توانید یک شبه به یک فرد مثبت اندیش تبدیل شوید. مثبت اندیشی مانند یادگیری یک زبان جدید، یک فرآیند مستمر است که به تمرین زیاد نیاز دارد.

مثبت اندیشی در تبدیل افکار منفی به افکار مثبت قدرت جادویی ندارد. برای اینکه شما الگوهای تفکر منفی را به الگوهای مثبت تبدیل کنید، به زمان و تمرین نیاز دارید. مثبت اندیشی، یک نوع نگرش است که با اتخاذ رویکرد مثبت نسبت به موقعیت‌های دشوار به کاهش استرس کمک می‌کند.

کلام آخر

بین مثبت اندیشی و کاهش استرس ارتباط وجود دارد؛ به همین دلیل است که تفکر ما بر نحوه کنترل استرس تاثیر می‌گذارد. شما نمی‌توانید کاری را که دیگران انجام می‌دهند یا آنچه را که در دنیای اطراف‌تان اتفاق می‌افتد، تغییر دهید؛ اما می‌توانید با اصلاح تفکر خود بر استرس و افکار منفی غلبه کنید و یا تاثیر آن ها را بر بدن و روح خود کاهش دهید. 

سوالات متداول

چرا دچار استرس می‌شویم؟

عوامل مختلفی در زندگی وجود دارند که می‌توانند باعث استرس شوند. بعضی از دلایل اصلی استرس عبارتند از: کار، مشکلات مالی، روابط فردی و اجتماعی، فرزندپروری و ناراحتی‌های روزمره.

علائم استرس کدامند؟

رایج‌ترین علائم استرس عبارتند از: تغییر خلق و خو، عرق کردن کف دست، کاهش میل جنسی، اختلال خواب، مشکلات گوارشی، اسهال، سرگیجه، دندان قروچه، کمبود انرژی و تپش قلب.

استرس چه تاثیری روی بدن دارد؟

بین ذهن و بدن شما ارتباط وجود دارد. هم استرس می‌تواند به بروز مشکلات جسمی منجر شود و هم بیماری‌ها می‌توانند روی سطح استرس و سلامت روان تاثیر داشته باشند. بین استرس با چاقی، دیابت، اختلال عملکرد جنسی و ریزش مو ارتباط وجود دارد.
استرس عوارض عاطفی و روانی هم دارد؛ به طوریکه می‌تواند به بروز اضطراب و ناامیدی منجر شود. استرس طولانی مدت احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توان با مثبت اندیشی بر استرس غلبه کرد؟

جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت، استفاده از جملات تاکیدی مثبت و معاشرت با افراد مثبت اندیش از جمله راه‌هایی هستند که به تقویت مثبت اندیشی و کاهش استرس کمک می‌کنند.

1 | (1)
منبع verywellmind bmmagazine verywellmind
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x