ویتامین D چیست و چه نقشی در بدن ما دارد؟

با وجود اینکه ویتامین D یکی از ریزمغذی‌های حساس بدن است، اما کمبود آن در بین افراد سراسر جهان شایع است. برآوردها نشان می‌دهد یک میلیارد نفر در جهان کمبود ویتامین دی دارند.

کمبود ویتامین دی در میان جمعیت بالغ ۱۴ تا ۵۹  درصد گزارش شده و شیوع آن در کشورهای آسیایی بیشتر است. مطالعات متعددی در نقاط مختلف ایران و در گروه‌های سنی مختلف انجام شده است. نتایج این مطالعات نیز شیوع بالای کمبود ویتامین دی را نشان داده‌اند.

در یک مطالعه در تهران روی جمعیت ۲۰ تا ۶۴ سال، میزان شیوع کمبود ویتامین دی شدید، متوسط ​​و خفیف به ترتیب ۹.۵ درصد، ۵۷ و ۶ درصد و ۱۴.۲ درصد گزارش شد.

در همین راستا، در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به نقش ویتامین D در بدن، منابع حاوی این ویتامین و علائم و عوارض کمبود آن می‌پردازیم.

ویتامین D چیست ؟

ویتامین دی در واقع یک هورمون است که از نظر شیمیایی به هورمون تستوسترون، استروژن و پروژسترون شباهت دارد و به همین دلیل بدن برای سلامت کلی به آن متکی است.

ویتامین d چیست ؟

ویتامین‌های D محلول در چربی هستند؛ به این معنی که در صورت عدم استفاده در کبد و سایر بافت‌های چربی ذخیره می‌شوند و زمانی که بدن به آن‌ها نیاز دارد ترشح می‌شوند.

این نوع ویتامین به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارد، در طول تولید به برخی مواد غذایی دیگر اضافه می‌شود و یا به صورت یک مکمل در دسترس قرار می‌گیرد.

بیشتر ویتامین D توسط خود بدن و به هنگام قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید تولید می‌شود. این ویتامین به دلیل تنظیم سطح کلسیم و فسفر، نقش مهمی در رشد و نگهداری طبیعی استخوان دارد. علاوه بر این، ویتامین دی برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی، هورمون‌ها و سلامت قلب و عروق، ضروری است.

انواع ویتامین D کدامند؟

ویتامین D چندین نوع مختلف دارد. ویتامین D3 عضوی از خانواده ترکیباتی است که به آن ویتامین دی گفته می‌شود و شامل ویتامین های D1 و D2 نیز می‌شود. به این ویتامین‌ها “ویتامین‌های آفتاب” نیز می‌گویند؛ زیرا بدن همه این ترکیبات را به طور طبیعی زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد تولید می‌کند.

انواع ویتامین دی

دو نوع این ویتامین در انسان مهم هستند: ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) و ویتامین D3 (کوله کلسیفرول). ویتامین D2  توسط گیاهان سنتز می‌شود، در حالی که ویتامین D3  در حضور پرتوهای فرابنفش B در پوست شما سنتز می‌شود.

هر دو ویتامین D2 و ویتامین D3 اشکال بیولوژیکی غیرفعال ویتامین D هستند. قبل از اینکه در بدن شما فعال شوند، باید به اشکالی فعال در کبد و کلیه تبدیل شوند.

مکمل‌های ویتامین D ممکن است حاوی ویتامین های D2 یا D3 باشند. ویتامین D2 از قارچ یا مخمر به دست می‌آید. اولین بار در دهه ۱۹۹۰ با قرار دادن مواد غذایی در معرض نور فرابنفش تولید شد.

این فرآیند سپس ثبت اختراع و به شرکت‌های داروسازی برای تولید آن مجوز داده شد. ویتامین D3 به روشی مشابه برای تولید طبیعی آن در پوست انسان و حیوانات ساخته می‌شود و معمولا از لانولین موجود در پشم گوسفند تهیه می‌شود.

نقش ویتامین D در بدن چیست؟

همانند دیگر ویتامین‌ها، این ماده ریزمغذی فواید زیادی دارد و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. در زیر، به بررسی مهمترین نقش‌ ویتامین‌های D و فوایدی که برای بدن دارند می‌پردازیم.

باعث تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود

ویتامین D3 به تنظیم و جذب کلسیم کمک می‌کند و نقش مهمی در سلامت دندان‌ها و استخوان‌های شما دارد.

ویتامین دی باعث تقویت استخوان ها و دندان ها می شود

از بین تمام مواد معدنی موجود در بدن، کلسیم فراوان‌ترین ماده معدنی است. بیشتر این ماده معدنی در استخوان‌های اسکلتی و دندان‌ها قرار دارد.

سطوح بالای کلسیم در رژیم غذایی شما به قوی نگه داشتن استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. کمبود کلسیم در رژیم غذایی شما منجر به درد مفاصل همراه با استئوآرتریت زودرس و از دست دادن زودرس دندا‌ن‌ها می‌شود.

به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌‌کند

یکی از مهمترین فواید ویتامین D نقش مهم آن در حفظ و تقویت سیستم ایمنی است. تولید سلول‌های T را تحریک می‌کند و به تقویت پاسخ مناسب به پاتوژن های عفونی از جمله ویروس ها، باکتری‌ها و قارچ‌هایی که عامل انواع بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری‌های مشابه در سطح جامعه هستند کمک می‌کند.

برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف ویتامین دی به کاهش شدت و طول مدت کویید- ۱۹ کمک می‌کند. همچنین می تواند از ایجاد بیماری‌های خود ایمنی جلوگیری کند.

از انواع خاصی از سرطان جلوگیری می‌کند

ویتامین D3 می‌تواند به جلوگیری از ایجاد انواع خاصی از سرطان کمک کند. تحقیقات اپیدمیولوژیک نشان داده است که در افرادی که در مناطق جنوبی یا استوایی زندگی می‌کنند و بیشتر در معرض نور خورشید هستند، میزان بروز انواع خاصی از سرطان‌ها کمتر است.

تعدادی از آزمایش‌ها نشان داده‌اند که ارتباط احتمالی بین ویتامین دی و ایجاد سرطان وجود دارد. ویتامین دی به ترمیم و بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند و رشد تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد، سلول‌هایی را که در اثر سرطان آسیب دیده‌اند را تحریک و ترمیم کند و تشکیل رگ‌های خونی در تومورها را کاهش دهد.

عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

دانشمندان معتقدند که ویتامین دی در  بسیاری از عملکردهای مهم در بدن از جمله نحوه عملکرد مغز نقش دارد. گیرنده‌های ویتامین دی در سرتاسر مغز و نخاع قرار دارند. ویتامین دی با ایفای نقش در فعال‌ و غیرفعال کردن سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی و همچنین رشد و ترمیم عصب‌ها، به شما سود می‌رساند.

ویتامین d به بهبود عملکرد مغز کمک می کند

علاوه بر این، مطالعات روی حیوانات نشان داده است که ویتامین D به محافظت از نورون‌ها کمک می‌کند و التهاب را در مغز کاهش می‌دهد.

همه این عوامل به احتمال زیاد عملکرد کلی مغز را بهبود می‌بخشند و به ارتقای هوشیاری و واکنش سریع در مدت کوتاه کمک می‌کنند.

در مطالعه دیگری، اثرات سطوح ویتامین دی بر عملکرد اشخاص در آزمون‌های هوش و ذهنی تحلیل شد. این مطالعه نشان داد که افرادی که سطوح پایین‌تری از ویتامین دی را دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که سطح کافی از این ویتامین را دریافت کرده‌ بودند عملکرد خوبی نداشتند و این امر نشان می‌دهد که این ویتامین باعث بهبود هوشیاری ذهنی می‌شود.

 به بهتر شدن خلق‌وخوی شما کمک می‌کند

نقش ویتامین D در بدن برای بهبود خلق و خوی روزانه و به خصوص در ماه های سردتر سال را دست کم نگیرید. چندین مطالعه نشان داده اند که علائم اختلال عاطفی فصلی (SAD) ممکن است با سطوح پایین ویتامین D3 ناشی از کمبود قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط باشند.

ویتامین دی به بهتر شدن خلق و خو کمک می کند

SAD یک اختلال خلقی است و علامت اولیه افسردگی است. مطالعات نشان می‌دهد که کاهش سطح ویتامین D3 ممکن است بر سطوح سروتونین در مغز، هورمونی که خلق‌و‌خو را تنظیم می‌کند، اثر بگذارد. با مصرف مکمل ویتامین D3 یا افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می‌توانید خلق و خوی خود را بهبود ببخشید.

به کاهش وزن کمک می‌کند

آیا می‌دانستید که این مورد نیز یکی از فواید ویتامین دی است؟ اگر در تلاش برای کاهش وزن بوده‌اید و نتیجه دلخواه خود را بدست نیاورده‌اید بهتر است سطح ویتامین D3 خود را از طریق رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش دهید.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های ویتامین D3، مصرف بیشتر غذاهای حاوی این ویتامین، یا دریافت بیشتر نور خورشید به همراه داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش می‌تواند روند کاهش وزن را سرعت بخشیده و آسان‌تر کند.

ویتامین D3 در واقع می‌تواند به پایین نگه داشتن سطح چربی بدن شما کمک کند و به همین دلیل در کاهش وزن موثر است.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که کمبود ویتامین D دارند، در معرض خطر بیشتری برای چاق شدن و ایجاد عوارض مرتبط با چاقی هستند.

به یاد داشته باشید که مصرف مکمل، خوردن غذاهای غنی از ویتامین دی بیشتر و افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید کافی نیست. شما همچنین باید یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید و به اندازه کافی ورزش کنید.

خطر بروز آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان داده است که افرادی که از آرتریت روماتوئید (یک بیماری التهابی مزمن مفاصل) رنج م‌ برند، اغلب سطوح پایینی از ویتامین دی را در بدن دارند.

خطر بروز آرتریت رومانوئید را کاهش می دهد

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است. سیستم ایمنی به گونه‌ای به پوشش‌های مفاصل واکنش نشان می‌دهد که گویی این پروتئین‌ها، مواد خارجی هستند و منجر به التهاب مفاصل می‌شود و سفتی مفاصل، درد و کاهش تحرک را به دنبال دارد.

از آنجایی که یکی از مزایای اصلی ویتامین دی کمک به حفظ سیستم ایمنی و اطمینان از عملکرد صحیح آن است، بدیهی است که کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به ایجاد آرتریت روماتوئید شود.

با افزایش سطح ویتامین دی بدن، این احتمال وجود دارد که از شدت این بیماری کاسته شده و یا از بروز این بیماری و سایر بیماری‌های خودایمنی جلوگیری کنید.

از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌کاهد

اگر دیابت در خانواده شما وجود دارد یا پزشک تشخیص داده است که قند خون (پیش دیابت) دارید  ممکن است از شما بخواهد بخواهید منابع ویتامین D بیشتری مصرف کنید.

مطالعات جدید تأیید می‌کند که بین کمبود ویتامین دی، مقاومت بدن در برابر انسولین و نوع آن ارتباط وجود دارد. دیابت با غلبه بر مقاومت به انسولین، به طور بالقوه از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند.

سلول‌های لوزالمعده که مسئولیت ترشح انسولین را بر عهده دارند حاوی آنزیم آلفا هیدروکسیلاز و VDR هستند که هر دو در تحمل گلوکز بدن و مقاومت در برابر انسولین نقش دارند.

در نتیجه، دریافت نکردن نور کافی خورشید می‌تواند ترشح انسولین لوزالمعده که باعث مقاومت در برابر انسولین می‌شود را کاهش داده و بر نحوه واکنش بدن به گلوکز اثر بگذارد.

به کاهش فشار خون کمک می‌کند

چندین مطالعه طولانی مدت وجود دارد که ثابت کرده است بین سطوح پایین ویتامین دی و فشار خون بالا ارتباط وجود دارد.

ویتامین d به کاهش فشار خون کمک می کند

تا همین اواخر، مشخص نبود که آیا کمبود ویتامین دی واقعا به کاهش فشار خون منجر می‌شود یا خیر، اما یک مطالعه ژنتیکی بزرگ که بیش از ۱۵۰ هزار نفر در آن شرکت کردند نشان داد که سطوح پایین ویتامین دی باعث افزایش فشار خون می‌شود.

در این مطالعه افراد دارای بالاترین سطح ویتامین دی فشار خون پایین‌تری داشتند. علاوه بر این، مطالعه نشان داد که افزایش ۱۰ درصدی ویتامین دی به کاهش ۱۰ درصدی فشار خون منجر می‌شود.

اگر فشار خون بالا دارید یا می‌خواهید از ابتلا به آن جلوگیری کنید، به پزشک مراجعه کرده و در صورت کمبود ویتامین D سطح این ویتامین را افزایش دهید.

خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین دی یک زنگ خطر برای ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری شریان های محیطی، سکته مغزی و حمله قلبی است. بهبود سطح ویتامین دی بدن به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و علائم مرتبط با آن کمک می‌کند.

علاوه بر این، از آنجایی که ممکن است در کاهش وزن و حفظ وزن سالم بدن نقش داشته باشد، این ویتامین ممکن است از عوارض جانبی مرتبط با چاقی و سطوح بالای چربی بدن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، جلوگیری کند. با پزشک خود صحبت کنید تا درباره فواید ویتامین دی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مهمترین منابع ویتامین D کدامند؟

برای تامین ویتامین دی بدن و جلوگیری از کمبود ویتامین دی چکار کنیم؟ راه‌های مختلفی برای تامین ویتامین دی بدن وجود دارد. در ادامه این مقاله، مهمترین منابعی که حاوی ویتامین D هستند را معرفی می‌کنیم.

منابع غذایی

تعداد کمی از غذاها به طور طبیعی سرشار از ویتامین D3 هستند. بهترین منابع ویتامین D3 گوشت ماهی چرب و روغن کبد ماهی است. مقادیر کمتری از ویتامین دی نیز در زرده تخم مرغ، پنیر و جگر گاو یافت می‌شود.

منابع غذایی ویتامین d

برخی از قارچ‌ها حاوی مقداری ویتامین D2 هستند. علاوه بر این، برخی قارچ‌ها که به صورت تجاری فروخته می‌شوند، به دلیل قرار گرفتن عمدی در معرض مقادیر بالای نور فرابنفش، حاوی مقادیر ویتامین D2 بیشتری هستند.

بسیاری از مواد غذایی و مکمل‌ها با ویتامین D مانند محصولات لبنی و غلات غنی شده‌اند.

  • روغن کبد ماهی
  • ماهی سالمون
  • اره ماهی
  • ماهی تن
  • آب پرتقال حاوی ویتامین دی
  • شیرهای لبنی و گیاهی حاوی ویتامین دی
  • ساردین
  • جگر گاو
  • زرده تخم‌مرغ
  • غلات غنی شده

ویتامین D و خورشید

ویتامین دی یک ویتامین منحصر به فرد است زیرا حتی یک رژیم غذایی متعادل نیز احتمالا فاقد آن است. در عوض، قرار گرفتن در معرض نور خورشید راهی برای دریافت کافی این ویتامین است.

ویتامین دی و نور خورشید

برخی از محققان توصیه می‌کنند که دو بار در هفته بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت، دست‌ها، پاها یا پشت بدن خود (بدون کرم ضد آفتاب) را در معرض نور خورشید قرار دهید. اداره مکمل‌های غذایی گزارش می‌دهد که ظرف این مدت مقدار ویتامین دی کافی دریافت خواهد کرد.

اما چنین توصیه‌هایی با خطراتی چون سرطان پوست همراه است. به عنوان مثال، آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که از دریافت ویتامین دی با استفاده نور خورشید خودداری کنید.

حتی اگر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به سرطان پوست و سایر خطرات سلامتی ربط نداشته باشد، برای همه افراد راه مناسبی برای به دست آوردن ویتامین دی کافی نیست؛

زیرا گونه‌های ژنی مختلفی وجود دارند که می‌توانند فرآیند تبدیل ویتامین D به شکل قابل استفاده برای بدن را مختل کنند.

مکمل ویتامین D

اگر ویتامین دی کافی از طریق غذا و نور خورشید دریافت نمی‌کنید، می‌توانید مصرف مکمل را در نظر بگیرید. در صورتی که مکمل‌های ویتامین دی زیر نظر یک متخصص بهداشت و سلامت و در ترکیب با سایر مواد مغذی مانند منیزیم و ویتامین K12 مصرف شوند خطری ندارند.

مکمل های ویتامین d

اما، مانند هر مکمل دیگری، مصرف مکمل‌های ویتامین دی ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند؛ بنابراین لازم است که با پزشک خود درباره مکمل‌هایی که می‌خواهید مصرف ‌کنید و همچنین داروهای مصرفی روزانه خود صحبت کنید.

مکمل‌ها جزو داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی نیستند، بنابراین قبل از اینکه چند بسته مکمل را از داروخانه بخرید با پزشک مشورت کنید.

مقدار مورد نیاز ویتامین D چقدر است؟

مقدار ویتامین دی مورد نیاز برای افراد رده‌های سنی مختلف متفاوت است. در زیر، مقدار ویتامین دی مورد نیاز برای گروه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

مقدار ویتامین دی مورد نیاز  برای نوزادان

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، میزان ویتامین دی مناسب برای نوزادان ۴۰۰ واحد بین‌المللی (IU) معادل ۱۰ میکروگرم (mcg) در روز است.

مقدار مورد نیاز ویتامین دی برای نوزادان

بر اساس مقاله‌ای که در اکتبر ۲۰۱۵ در Pediatrics منتشر شد، از آن‌جایی که شیر انسان حاوی ۵ تا ۸۰ واحد بین‌المللی در لیتر است باید مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد یا ویتامین D کافی در رژیم غذایی او وجود دارد.

مقدار ویتامین دی مورد نیاز برای کودکان و نوجوانان

در حالی که میزان مصرف روزانه (RDA) توصیه شده برای کودکان و نوجوانان ۶۰۰ واحد بین‌المللی (معادل ۱۵ میکروگرم) است تحقیقات مشاهده‌ای نشان می‌دهد که سطح بالاتر مصرف ویتامین D ممکن است به جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع ۱ در کودکان کمک کند.

در این باره می‌توانید با پزشک خانواده خود صحبت کنید تا ببینید آیا کودک یا نوجوان شما به ویتامین دی بیشتری نیاز دارد یا خیر.

مقدار ویتامین دی مورد نیاز برای بزرگسالان

میزان مصرف ویتامین دی برای بزرگسالان نیز ۶۰۰ واحد بین‌المللی در روز است، اما تعدادی از عوامل ممکن است بر میزان مصرف توصیه شده شما تأثیر بگذارد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید این سطح از ویتامین برای بدن شما کافی است یا خیر.

مقدار ویتامین دی مورد نیاز برای سالمندان

میزان مصرف روزانه ویتامین دی  برای افراد ۷۰ ساله و بالاتر ۸۰۰ واحد بین‌المللی است. رابین فروتن، RDN، متخصص تغذیه در مرکز موریسون در نیویورک و سخنگوی این مرکز می گوید:

با بالا رفتن سن، بدن شما در سنتز کردن، جذب و هضم ویتامین دی مانند دوران جوانی موثر عمل نمی‌کند. طبق گفته بنیاد ملی پوکی استخوان، مصرف پایین ویتامین دی در این دوران می‌تواند منجر به افزایش خطر پوکی استخوان (بیماری استخوان) شود.

مقدار ویتامین دی مورد نیاز برای زنان باردار

همه زنان باردار باید هر روز ۱۰ میکروگرم (یا 400 IU) مکمل ویتامین D مصرف کنند. به این طریق، کودک شما ویتامین دی کافی برای چند ماه اول زندگی دریافت می‌کند.

مصرف مکمل در طول پاییز و زمستان به شدت توصیه می‌شود و در بهار و تابستان با قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیاز به مصرف مکمل کاهش پیدا می‌کند.

بیش از ۱۰ میکروگرم ویتامین دی در روز مصرف نکنید زیرا ممکن است مضر باشد. مادران شیرده باید از مکمل ویتامین دی نیز استفاده کنند.

مهم ترین علائم کمبود ویتامین D کدامند ؟

همه افراد از جمله نوزادان، کودکان و بزرگسالان ممکن است دچار کمبود ویتامین دی شوند. کمبود ویتامین دی در افرادی که ملانین پوستی بیشتری دارند (پوست تیره‌تر) و کسانی که لباس‌هایی بسیار پوشیده می‌پوشند، به ویژه در کشورهای خاورمیانه‌ شایع‌تر است.

در ادامه به بررسی مهم ترین علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین D در بدن انسان می‌پردازیم.

بیماری‌ها یا عفونت‌های مکرر

یکی از مهمترین نقش‌های ویتامین دی، حفظ سلامت سیستم ایمنی است و ویروس‌ها و باکتری‌هایی که باعث ایجاد بیماری می‌شوند را از بین می‌برد.

عفونت های مکرر از عوارض کمبود ویتامین d

این ویتامین به طور مستقیم با سلول‌هایی که مسئول رسیدگی به عفونت‌ها هستند ارتباط دارد. اگربه طور مکرر به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار می‌شوید سطوح پایین ویتامین دی ممکن است یکی از دلایل آن باشد.

چندین مطالعه مشاهده‌ای بزرگ ارتباط بین کمبود این و عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه را نشان داده‌اند.

خستگی و کسلی

احساس خستگی دلایل مختلفی دارد و یکی از آنها کمبود ویتامین دی است. برخلاف علل دیگر مانند استرس، افسردگی و بی‌خوابی که قابل مشاهده هستند، کمبود ویتامین دی اغلب به عنوان یکی از علل خستگی، نادیده گرفته می‌شود.

یک مطالعه روی ۴۸۰ فرد مسن کمبود ویتامین دی را با علائم خستگی مرتبط دانست. به‌علاوه، مطالعه روی ۳۹ کودک که سطوح پایین ویتامین دی داشتند کیفیت خواب ضعیف، مدت زمان خواب کوتاه تر را نشان داد.

یک مطالعه مشاهده‌ای در پرستاران زن نیز ارتباط قوی بین سطوح پایین ویتامین دی و خستگی گزارش شده از خود نشان داد. علاوه بر این، ۸۹ درصد از شرکت کنندگان دچار کمبود این ویتامین بودند.

چندین مطالعه نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین شدت خستگی را در افراد مبتلا به کمبود کاهش می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید آن مورد نیاز است.

افسردگی

کمبود ویتامین D به افسردگی به خصوص در افراد مسن مربوط است. اما برخی نتایج مطالعات، متناقض هستند اثر مکمل‌های ویتامین دی متفاوت بوده است و برخی بررسی‌ها نشان داده است که مصرف مکمل به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک رابطه بین ویتامین دی و افسردگی مورد نیاز است.

اختلال در ترمیم زخم

کندی بهبود زخم پس از جراحی یا جراحت ممکن است یکی از علائم پایین بودن سطح ویتامین دی در بدن شما باشد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین دی، تولید ترکیباتی را افزایش می‌دهد که برای تشکیل پوست جدید به عنوان بخشی از فرآیند بهبود زخم ضروری هستند.

اختلال در ترمیم زخم از عوارض کمبود ویتامین دی

نقش ویتامین دی در کنترل التهاب و مقابله با عفونت‌ها نیز برای بهبود مناسب مهم است. در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای که شامل ۶۰ نفر مبتلا به زخم پای مرتبط با دیابت بود، کسانی که مکمل ویتامین دی مصرف کردند در مقایسه با گروه دارونما، بهبود چشمگیری را در بهبود زخم تجربه کردند.

ضعف و تراکم پایین استخوان

ویتامین دی نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان ایفا می‌کند. مصرف همزمان ویتامین D و کلسیم به بدن شما کمک می‌کند تا جذب کلسیم را به حداکثر برساند.

تراکم مواد معدنی استخوان پایین نشانه این است که استخوان‌های شما کلسیم و سایر مواد معدنی کافی را دریافت نکرده‌اند. این امر، افراد مسن، به ویژه زنان را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌دهد.

در یک مطالعه مشاهده‌ای بزرگ بر روی بیش از ۱۱۰۰ زن میانسال یائسه محققان ارتباطی قوی بین سطوح پایین ویتامین دی و تراکم استخوان پایین پیدا کردند.

ریزش مو

بسیاری از غذاها و مواد مغذی بر سلامت مو اثر می‌گذارند. اگرچه استرس یکی از دلایل رایج ریزش مو است، اما ریزش شدید مو ممکن است به دلیل یک بیماری یا کمبود مواد مغذی باشد. ریزش مو در زنان به سطح پایین ویتامین دی ربط دارد. با وجود این، در این زمینه تحقیق انجام نشده است.

ریزش مو از علائم کمبود ویتامین d

به طور خاص، مطالعات نشان داده‌اند که سطوح پایین ویتامین دی با آلوپسی آره‌آتا، یک بیماری خود ایمنی که با ریزش مو شدید مشخص می‌شود ارتباط دارد.

در مطالعه دیگری روی ۴۸ فرد مبتلا به این بیماری، استفاده موضعی از نوع مصنوعی ویتامین دی به مدت ۱۲ هفته به طور قابل توجهی رشد مجدد مو را افزایش داد.

درد عضلانی

اغلب اوقات، تشخیص علل درد عضلانی دشوار است. با این حال، شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین دی یکی از علل احتمالی آن است.

در یک مطالعه قدیمی، ۷۱ درصد افرادی که مبتلا به درد مزمن بودند از کمبود این ویتامین رنج می‌بردند. بررسی چند مطالعه نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین دی با دوز بالا ممکن است انواع مختلف درد را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D کاهش دهند.

اضطراب

یکی از علائم کمبود ویتامین دی، اختلالات اضطرابی است. یک بررسی نشان داد که سطح کلسیدیول، نوعی ویتامین دی، در افراد مبتلا به اضطراب و همچنین در افراد مبتلا به افسردگی کمتر است.

یک مطالعه جداگانه روی زنان باردار نشان داد که داشتن سطوح کافی ویتامین دی ممکن است به کاهش علائم اضطراب، بهبود کیفیت خواب و حتی کمک به پیشگیری از افسردگی پس از زایمان کمک کند.

در صورتی که هر یک از علائم و نشانه‌های فوق را داشتید به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن را پیدا کنید و پزشک میزان ویتامین دی بدن شما را بررسی کند. بسیاری از این علائم با مصرف مکمل و  اصلاح تغذیه برطرف می‌شود.

عوارض کمبود ویتامین D کدامند ؟

این ویتامین یکی از مهمترین ویتامین‌های بدن برای حفظ سلامت استخوان و سیستم ایمنی است. به همین دلیل، همیشه پزشکان مصرف آن و گنجاندن این ماده غذایی در سبد غذایی را توصیه می‌کنند.

در صورتی که بدن شما برای مدت طولانی، ویتامین دی کافی دریافت نکند به عوارضی دچار می‌شوید. برخی از جدی‌ترین عوارض کمبود ویتامین D عبارتند از:

  • سطوح پایین کلسیم خون (هیپوکلسمی)
  • سطوح پایین فسفات خون (هیپوفسفاتمی)
  • راشیتیسم مادرزادی و نوزادی (نرم شدن استخوان‌ها در دوران کودکی).
  • استئومالاسی (نرم شدن استخوان در بزرگسالان)
  • میوپاتی اسکلتی
  • بیماری قلبی و فشار خون بالا
  • دیابت
  • عفونت‌ها و اختلالات سیستم ایمنی
  • افتادن زیاد در افراد مسن
  • برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ، پروستات و سینه.
  • اسکلروزیس چندگانه
همه این عوارض و بیماری‌ها قابل درمان هستند. اگرچه راشیتیسم یک بیماری قابل درمان است اما درمان به موقع آن اهمیت زیادی دارد.

در صورت عدم درمان، موارد خفیف‌تر راشیتیسم منجر به آسیب طولانی‌مدت استخوان می‌شود و از رشد مناسب استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. در صورتی که موارد شدید راشیتیسم درمان نشود منجر به تشنج، آسیب قلبی و مرگ می‌شود.

کلام آخر

اگرچه بدن می‌تواند ویتامین دی را از اشعه ماوراء بنفش خورشید بگیرد، اما این لزوما بهترین راه برای رفع نیازهای شما نیست.

مرکز کنترل بیماری (CDC) چندین مرحله را برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش توصیه می‌کند تا خطر ابتلا به سرطان پوست کاهش یابد.

این موارد شامل گذراندن زمان بیشتر در سایه، استفاده از کرم ضدآفتاب و پوشاندن بخش‌هایی از بدن هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

به همین دلیل، منابع غذایی ویتامین دی یا مکمل‌های ویتامین دی معمولا بهترین راه برای تامین مداوم و ایمن نیاز ویتامین دی شما هستند. دریافت ویتامین دی کافی از رژیم غذایی به تنهایی شاید سخت باشد، اما غیرممکن نیست.

غذاهای ذکر شده در این مقاله برخی از بهترین منابع ویتامین دی موجود هستند. گنجاندن غذاهای غنی ویتامین D در رژیم غذایی، راهی عالی برای اطمینان از دریافت کافی این ماده مغذی مهم است.

سوالات متداول

ویتامین دی چه نقشی در بدن دارد؟

از مهمترین نقش‌ها و فواید ویتامین دی در بدن می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها، خلق‌وخوی بهتر، کاهش فشار خون و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

مهمترین منابع ویتامین دی کدامند؟

از مهمترین منابع ویتامین D می‌توان به مواد غذایی مانند ماهی ساردین، جگر گاو، زرده تخم‌مرغ و غلات غنی شده، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مکمل‌ها اشاره کرد.

مهمترین عوارض کمبود ویتامین دی چیست؟

از مهمترین عوارض کمبود این ویتامین می‌توان به سطوح پایین کلسیم خون (هیپوکلسمی)، سطوح پایین فسفات خون (هیپوفسفاتمی)، راشیتیسم مادرزادی و نوزادی (نرم شدن استخوان‌ها در دوران کودکی) و استئومالاسی (نرم شدن استخوان در بزرگسالان) اشاره کرد.

امتیاز شما به این پست
منبع ncbi clevelandclinic charmaustin
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x