مثلث برمودا: تاریخچه، افسانه‌ها و حقایق پشت پرده

مثلث برمودا یک ناحیه مثلثی شکل در اقیانوس اطلس شمالی است که گفته می‌شود تاکنون بیش از 50 کشتی و 20 هواپیما، در آن به شکل مرموزی ناپدید شده‌اند! یک تحقیق درباره مثلث برمودا یا همان مثلث شیطان، می‌تواند حقایق زیادی را روشن کند.

برای چند دهه، مثلث افسانه‌ای برمودا با ناپدید شدن غیر قابل توضیح کشتی‌ها، هواپیماها و حتی انسان‌ها، ذهن جوامع بشری را تسخیر کرده و به یک دغدغه بزرگ جهانی تبدیل شده است!

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم با بررسی یک تحقیق درباره مثلث برمودا شما را با یکی از مرموزترین نقاط دنیا آشنا کنیم. پس حتما تا پایان با ما همراه باشید.

مثلث برمودا کجاست؟

مثلث شیطان یا برمودا منطقه‌ای در اقیانوس اطلس شمالی است که به نقاطی در برمودا، فلوریدا و پورتوریکو محدود می‌شود. جالب است بدانید که این ناحیه، بیش از 800 هزار کیلومتر وسعت دارد.

موقعیت دقیق مثلث برمودا روی نقشه

اصطلاح مثلث برمودا برای اولین بار در سال 1964 و توسط وینسنت گادیس (نویسنده آمریکایی) به کار برده شد. اما آن‌چه که بیش از همه باعث مشهور شدن این ناحیه شد، انتشار کتاب “مثلث برمودا” در سال 1974 و به نویسندگی چارلز برلیتز بود.

از آن زمان تاکنون، راز مثلث برمودا بیش از هزاران بار مورد بررسی قرار گرفته است و افسانه‌ها و شایعات مختلفی درباره آن، شنیده شده‌اند. اولین نظریه‌ای که درباره برمودا مطرح شد، مربوط به شهر افسانه‌ای آتلانتیس بود:

چارلز برلیتز معتقد بود که شهر افسانه‌ای آتلانتیس در ته دریا و درست زیر مثلث برمودا قرار گرفته است. او اعتقاد داشت که “انرژی کریستالی” این شهر، باعث غرق شدن کشتی‌ها و هواپیماها می‌شود.

بلافاصله بعد از ثبت این نظریه بود که مثلث برمودا به یک‌باره به یک معمای بزرگ جهانی تبدیل شد. در طول سال‌های بعد، بسیاری از مردم سعی کردند توضیحی برای این منطقه مرمور ارائه دهند. 

بلندترین آبشار جهان {معرفی 25 آبشار حیرت‌انگیز دنیا}

تاریخچه مثلث برمودا

اولین گزارش‌ها درباره اتفاق‌های مرموز مثلث برمودا، به اواسط قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد. در آن‌ سال‌ها، برخی از کشتی‌ها بدون هیچ دلیلی و حتی بدون ارسال گزارش خطر، برای همیشه ناپدید شدند!

تاریخچه مثلث برمودا

در سال 1918 یک کشتی باری نیروی دریایی آمریکا به نام “USS Cyclops” با بیش از 1 هزار سرنشین و 10 هزار تن سنگ معدن منگنز، در جایی بین باربادوس و خلیج چساپیک غرق شد.

این کشتی علی‌رغم این‌که به تمام تجهیزات ارتباطی مجهز شده بود، هرگز حتی یک تماس بحران (SOS) ارسال نکرد و هیچ لاشه‌ای هم از آن پیدا نشد.

وودرو ویلسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده در آن زمان گفت: “فقط خدا و دریا می‌دانند که چه اتفاقی برای این کشتی بزرگ افتاده است.”

ماجرا زمانی فراگیر شد که در سال 1941 دو کشتی دیگر به صورت کاملا مشابه و دقیقا در همان مسیر، ناپدید شدند! از آن‌جا بود که مثلث برمودا کم کم به عنوان مثلث شیطان شناخته شد.

در دسامبر 1945، پنج بمب افکن نیروی دریایی آمریکا که حامل 14 مرد بودند، از فرودگاه فورت لادردیل در فلوریدا و به منظور انجام عملیات بمباران روی برخی از زیرزمین‌های مجاور به پرواز درآمدند. اما از آنجایی که ظاهرا‌ قطب‌نماها از کار افتاده بودند، رهبر مأموریت که به عنوان پرواز 19 شناخته می‌شود، مسیر درست را گم کرد!

هر پنج هواپیما بدون هدف پرواز کردند تا اینکه سوختشان تمام شد و در نهایت، در دریا غرق شدند. در همان روز، یک هواپیمای نجات و خدمه 13 نفره آن نیز ناپدید شدند.

بعد از این حادثه، نیروی دریایی آمریکا در یک عملیات جستجوی عظیم یک هفته‌ای، نتوانست هیچ نشانه‌ای از این هواپیماها پیدا کند. در نهایت و در گزارش رسمی این سازمان نوشته شد که انگار این هواپیماها به مریخ پرواز کرده‌اند!

ترسناک ترین مکان های دنیا | این 20 مکان را نبینید

افسانه مثلث برمودا

زمانی که پای تحقیق درباره مثلث برمودا به میان می‌آید، نمی‌توان به افسانه‌های عجیبی که پیرامون این منطقه شنیده شده‌اند، اشاره‌ای نکرد. همان‌طور که گفته شد، اولین افسانه مربوط به شهر آتلانتیس در زیر دریا بود که کشتی‌ها و هواپیماها را به سمت خود می‌کشد!

افسانه مثلث برمودا

اما شایعات ماوراالطبیعه درباره مثلث برمودا، به شهر آتلانتیس محدود نمی‌شوند. برخی معتقدند که موجودات فضایی کشتی‌ها و هواپیماها را از این منطقه ربوده‌اند تا آزمایش‌هایی را روی آن‌ها انجام دهند.

میدان‌های گرانشی معکوس، هیولاهای دریایی، تابش‌های زمان و … برخی دیگر از افسانه‌های نقل شده پیرامون مثلث برمودا هستند.

همزمان با این افسانه‌ها، بسیاری از دانشمندان شروع به تحقیقات علمی پیرامون مثلث برمودا کردند. آن‌ها به نتایجی دست پیدا کردند که بسیار بیشتر از شایعات ماورایی، قابل استناد بودند.

همه حادثه های مثلث برمودا 

در این قسمت داریم به تمامی حوادثی که گفته می‌شود در مثلث برمودا رخ داده‌اند بپردازیم: 

1- اولین مورد ثبت شده از اتفاقات عجیب و غریب در مثلث برمودا، به ناپدید شدن توماس لینچ جونیور و همسرش در سال 1779 باز می‌گردد.

این دو که نمایندگان کارولینای جنوبی و امضا کننده‌های بیانیه استقلال بودند، در حین سفر با کشتی به هند غربی برای همیشه محو شدند! 

2- مورد دوم به بزرگترین تلفات پرسنل نیروی دریایی آمریکا در حادثه‌ای غیر جنگی مربوط می‌شود. کشتی USS Cyclops و 302 سرنشین آن در سال 1918 و پس از ترک باریادوس، برای همیشه ناپدید شدند! 

3- جاشوا اسلوکام کاپیتانی بود که به خاطر مهارت‌هایش در آب شهرت داشت. او اولین فردی بود که توانست یک ماموریت انفرادی قایقرانی را در سراسر جهان به پایان برساند! 

او در سال 1909 و در مسیر ونزوئلا به دریای کارائیب ناپدید شد. اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر این‌که او واقعا در برمودا غرق شده باشد وجود ندارد، با این‌حال قوی‌ترین و محتمل‌ترین نظریه است. 

4- حادثه بعدی، مربوط به ناپدید شدن دو هواپیما در فاصله کمتر از یک سال می‌شود. هواپیمای Tiger با 29 سرنشین در 30 ژانویه 1948 و Ariel با 20 سرنشین در 17 ژانویه 1949 برای همیشه از روی زمین محو شدند! 

5- در سال 1880 میلادی ناو انگلیسی 26 تفنگی پس از ترک برمودا به سمت انگلستان ناپدید شد و همه 281 نفر خدمه و سرنشینان آن، جان خود را از دست دادند. 

6- در دسامبر 1925 کشتی کوتوپاکسی از کارولینای جنوبی به سمت هاوانا حرکت کرد و پس از مدتی ناپدید شد. البته ناخدای این کشتی اندکی قبل از گم شدن با رادیو گفت که آب به داخل انبار کشتی نفوذ کرده است! 

7- در سال 1963 کشتی Marine Sulphur Queen یک نفتکش دریایی بود که گوگرد حمل می‌کرد. این کشتی که از تگزاس به سمت کارولینا در حرکت بود، هرگز به مقصد نرسید و 39 سرنشین آن گم شدند. 

راز مثلث برمودا چیست؟

برخی از دانشمندان برای توجیه اتفاقات رخ داده در مثلث برمودا، به یک نظریه زمین‌شناسی یا هیدرولوژیکی بسیار نادر و کم‌شناخته (در عین حال کاملا طبیعی) استناد می‌کنند:

آن‌ها معتقدند که شاید کشتی‌ها و هواپیماها، توسط حباب‌هایی از گاز متان قابل اشتعال (که به مقدار زیادی در زیر دریا وجود دارد) نابود می‌شوند. همچنین ممکن است صاعقه یا جرقه الکتریکی، حباب بزرگی از متان را که درست در کنار کشتی یا هواپیما به سطح می‌آید، مشتعل کرده و باعث غرق شدن آن‌ها بدون هیچ اثری شده باشد!

با این‌حال، این نظریه یک ایراد بزرگ دارد: گاز متان در سراسر جهان وجود دارد و این اتفاق (ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها) تاکنون در هیچ منطقه دیگری به جز مثلث برمودا، گزارش نشده است.

از طرفی دیگر، نیروی دریایی ایالات متحده و گارد ساحلی ایالات متحده ادعا می‌کنند که هیچ توضیح فراطبیعی برای فجایع در دریا وجود ندارد! تجربه آن‌ها نشان می‌دهد که ترکیب نیروهای طبیعت و خطاپذیری انسان، حتی از غیر قابل باورترین داستان‌های علمی تخیلی پیشی می‌گیرد.

جالب است بدانید که هیچ نقشه رسمی برای تعیین دقیق مرزهای مثلث برمودا وجود ندارد! به عبارتی دیگر، هیئت نام‌های جغرافیایی ایالات متحده، مثلث برمودا را به‌ عنوان نام رسمی، به رسمیت نمی‌شناسد.

اقیانوس همیشه یک مکان اسرارآمیز برای انسان‌ها بوده است و زمانی که آب و هوای نامناسب یا ناوبری ضعیف در میان باشد، می‌تواند بسیار کشنده باشد. این نه تنها در مثلث برمودا، بلکه در تمام دنیا صادق است!

دانشمندان معتقدند که هیچ مدرکی مبنی بر این‌که ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها در مثلث برمودا از سایر نقاط اقیانوسی دنیا بیشتر است، وجود ندارد.

بزرگترین کشورهای جهان بر اساس وسعت به ترتیب

آیا رازی در مثلث برمودا وجود دارد؟

زمانی که تحقیق درباره مثلث برمودا شروع می‌شود، دانشمندان یک سوال اساسی را مطرح می‌کنند: با وجود تمام شایعات، فرضیه‌ها و افسانه‌ها، آیا اصلا این منطقه از جهان را می‌توان رازآلود نامید؟

آیا رازی در مثلث برمودا وجود دارد؟

روزنامه‌نگاری به نام لری کوشه دقیقا این سوال را مطرح کرد و به یک پاسخ جالب رسید: هیچ رمز و رازی درباره ناپدید شدن‌های عجیب در مثلث برمودا وجود ندارد!

کوچه در کتاب خود به نام “معمای مثلث برمودا – حل شد” خاطرنشان می‌کند که تعداد کمی از نویسندگان در این زمینه به خود زحمت انجام تحقیقات واقعی را می‌دادند. به عبارتی دیگر، نویسنده‌هایی که از برمودا یک مکان مرموز ساختند، تنها به شایعات و افسانه‌ها بال و پر دادند!

این نویسنده مثلث برمودا را حاصل اشتباهات چارلز برلیتز می‌داند و معتقد است که تحقیقات او در این زمینه آن‌قدر غیر علمی و شلخته است که اگر بگوید یک قایق، قرمز است؛ می‌توان نتیجه گرفت که قطعا قرمز نیست!

لری کوشه در تحقیق درباره مثلث برمودا به این نتیجه رسید که بسیاری از کشتی‌ها و هواپیماهایی که ادعا می‌شود در مثلث برمودا غرق شده‌اند، اصلا وجود خارجی نداشته و تنها حاصل تخیلات نویسنده‌ها بوده‌اند.

از طرفی دیگر، آن دسته از کشتی‌ها که به صورت واقعی ناپدید شده‌اند، یا بر اثر طوفان‌های سنگین اقیانوسی این اتفاق برایشان رخ داده است یا محل غرق شدن آن‌ها، اصلا منطقه مثلث برمودا نبوده است!

از طرفی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که انواع کشتی‌های کروز و باربری در مثلث برمودا سفر می‌کنند. بنابراین کاملا طبیعی است اگر تعداد تلفات در این ناحیه، از سایر نقاط اقیانوسی با ترددهای بسیار کم‌تر، مقداری بیشتر باشد!

آیا مثلث برمودا هنوز هم مرموز است؟

پاسخ به این سوال، قطعا منفی است! حداقل چند دهه است که هیچ اتفاق عجیبی در این منطقه مشاهده نشده است. با این‌حال، نویسندگان داستان‌های تخیلی، همچنان علاقه دارند که از مثلث برمودا، به عنوان یک مکان ناشناخته و رازآلود یاد کنند.

علاقمندان به مثلث برمودا این روزها بیشتر نویسندگانی هستند که به داستان‌های تخیلی علاقمند هستند و نه اسناد و مدارک علمی و معتبر!

در پایان به نظر می‌رسد که برای حل معمای مثلث برمودا به آدم فضاهایی‌ها، شهر آتلانتیس در زیر دریا، امواج مغناطیسی، سفر در زمان و … نیازی نباشد! این داستان تعریف بسیار ساده‌ای دارد: تحقیقات نامنظم و تخیلات نویسندگان کتاب‌های پرشور و رازآلود.

کلام آخر

مثلث برمودا برای چند دهه توانست انسان‌ها را درگیر کند و داستان‌ها و افسانه‌های زیادی درباره آن نوشته شدند. شایعاتی که البته هرگز نمی‌توانستند مبنای دقیق و علمی داشته باشند!

به همین دلیل در این مقاله به ارائه تحقیق درباره مثلث برمودا پرداختیم. در صورتی که همچنان به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

مثلث برمودا در کجا قرار دارد؟

مثلث شیطان یا برمودا منطقه‌ای در اقیانوس اطلس شمالی است که به نقاطی در برمودا، فلوریدا و پورتوریکو محدود می‌شود.

آیا مثلث برمودا واقعیت دارد؟

علی رغم افسانه های مختلفی که درباره مثلث برمودا و اتفاق های عجیب و غریبی که در این ناحیه رخ داده‌اند نقل می‌شوند، به نظر می‌رسد حقیقت علمی برمودا با افسانه‌ها، فاصله زیادی دارد.

4.3 | (38)
منبع livescience oceanservice.noaa history
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x