با دانستن این خواص چای ماسالا شگفت زده خواهید شد!

اگر تا به حال کسی به شما نگفته که می‌توانید از ترکیب چای سیاه، زنجبیل، هل، میخک، دارچین یک اکسیر جادویی تهیه کنید، ما این راز را برایتان فاش می‌کنیم. سال‌هاست که این مخلوط توانسته جان افراد زیادی را از بیماری‌های مختلف نجات دهد و در نظر مردم (بخصوص ایرانیان) جایگاه خاصی پیدا کند.

ما این ماده مغذی را با نام «چای ماسالا» می‌شناسیم و در این مقاله از ایده آل مگ سعی داریم نکات مهمی را در مورد خواص چای ماسالا با شما در میان بگذاریم تا درک اینکه چطور می‌شود از طعم میخک و زنجبیل کنار هم لذت برد، برایتان راحت شود.

چای ماسالا چیست؟

بد نیست قبل از بررسی ترکیبات این ماده مغذی، در ابتدای امر بفهمیم چای ماسالا چیست. این نام حتما برای بسیاری از خوانندگان ما جدید است و تا به حال آشنایی با آن نداشته‌اند.

چای ماسالا چیست ؟

ماسالا چای ترکیبی بی نظیر و خوش طعمی است که از موادی ساده درست می‌شود. البته در برخی کشورها از وجود خود (که تنها یک نوشیدنی است) فاصله گرفته و جزوی از سنت و نوستالژی مردم حساب می‌شود.

به‌خصوص زمانی که با چای پاهادی و ادویه‌های هندی عجیب و غریب که آن را فوق‌العاده معطر و خوش طعم می‌کند، دم کرده باشند.

خوب است بدانید که مصرف این چای محدودیت ندارد و می‌توانید هر روز چای ماسالا بخورید؛ زیرا برای سلامتی شما مفید است. در اصل وقتی همه مواد مصرفی شما طبیعی و بی‌خطر هستند، جایی برای نگرانی از عوارض جانبی وجود ندارد.

با استفاده از خواص چای ماسالا می‌توانید یک روز شاد و پر از انرژی را شروع کنید، زیرا این ماده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده‌ای مانند سرطان را کاهش دهد. به همین دلیل است که برخی آن را به عنوان یک اکسیر جادویی در نظر می‌گیرند.

به عنوان یک تاریخچه کوتاه از این ماده خوشمزه، خوب است بدانید که اولین بار چای ماسالا بر اساس دستورالعمل یک پادشاه هندی که می‌خواست یک منبع انرژی آیورودا درست کند، تهیه شد. بعدها زمانی که هند تحت استعمار بریتانیا بود (قرن 15) این چای به جهان معرفی شد.

همچنین لازم است بدانید که طرز تهیه چای ماسالا ترفندهای عجیبی و خاصی ندارد. اما مهم است که مواد لازم برای تهیه آن را از بین مواد تازه انتخاب کنید تا طعم واقعی چای را تجربه کنید.

مواد تشکیل دهنده چای ماسالا

رایج‌ترین ترکیبات چای ماسالا شامل موارد زیر است.

  • دارچین
  • هل
  • میخک
  • زنجبیل
  • فلفل سیاه

این ادویه‌ها نه تنها به چای یک طعم شگفت انگیز می‌دهند، بلکه مسئول تمام فواید دارویی آن نیز هستند. فراموش نکنید که می‌توان هر ادویه‌ای را به دلخواه خود اضافه یا کم کنید و استفاده از شیر در حین تهیه آن ضروری نیست.

طرز تهیه چای ماسالا

برای درک طرز مصرف چای ماسالا، باید ابتدا طرز تهیه آن را بدانید. می‌توان به راحتی با سفارش انواع برندهای موجود در بازار، چای آماده ماسالا را خریداری کرده و مصرف کنید.

طرز تهیه چای ماسالا

اما برای اینکه بتوانید از خواص چای ماسالا به طور کامل بهره ببرید، بهتر است این نوشیدنی متفاوت را در خانه و با مواد تازه درست کنید. برای انجام این کار لازم است مراحل زیر را در نظر بگیرید.

  1. ادویه‌ها را کمی خرد کنید.
  2. ادویه‌ها را به یک قابلمه کوچک با 1 فنجان آب اضافه کنید.
  3. چای را اضافه کنید.
  4. ترکیبات را روی اجاق گذاشته و اجازه دهید به جوش بیاید.
  5. سپس بلافاصله حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. جوشاندن چای باعث تلخی آن می‌شود، پس کافی است آن را به جوش بیاورید و سپس حرارت را خاموش کنید.
  6. شیر را اضافه کنید. بسته به ذائقه می‌توانید آب را هم به شیر اضافه کنید (به عنوان مثال، 1/2 فنجان شیر، 1/2 فنجان آب).
  7. شیر و چای را دوباره به جوش بیاورید، سپس شیرین کننده (نبات یا شکر) را اضافه کنید.
  8. چای را از صافی عبور داده و میل کنید.
فراموش نکنید که تعادل این مواد به سلیقه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید چای تند باشد، زنجبیل آن را بیشتر کرده و شیرین ‌کننده‌ها را کم کنید یا برعکس.

در نتیجه می‌توانید انواع مختلف چای ماسالا را با طعم‌های متفاوت تجربه کنید. هدف نهایی در تمام این مراحل استفاده از خواص چای ماسالا است.

طرز مصرف چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا می‌تواند بسته به نوع ذائقه و سلیقه شما متفاوت باشد. برخی از کسانی که به هند سفر کرده‌اند از وجود نعنا در این چای خبر می‌دهند. اینکه زمان دم کردن می‌توانید نعناع تازه را هم به آن اضافه کنید، حتما طعم دلپذیری خواهد داشت.

طرز مصرف چای ماسالا

 

همچنین برخی دیگر از شیر نارگیل برای خوش طعم کرده این نوشیدنی استفاده می‌کنند. اشاره کردیم که برخی از افراد به جای یک فنجان کامل شیر، معمولا از نسبت ½ آب و ½ شیر استفاده می‌کنند.

آن دسته از افراد که دوست دارند نوشیدنی آنها غلیظ باشد، استفاده از یک فنجان کامل شیر را ترجیح می‌دهند. اگر می‌خواهید نوشیدنی شما رقیق باشد، میزان آب مورد استفاده را بیشتر کنید.

می‌توانید قسمت چای را نیز به اندازه دلخواه خود تغییر دهید. با یک قاشق غذاخوری چای شمال شروع کنید و با توجه به ذائقه خود مقدار آن را کم یا زیاد کنید.

در این مورد حتی می‌توانید از چای‌های کیسه‌ای که باز شده‌اند هم استفاده کنید. البته گفته می‌شود که این کار روی طعم اصلی چای کمی تاثیر می‌گذارد اما مسئله مهم ذائقه شماست.

خواص چای ماسالا برای سلامتی

با استفاده از تمامی مواد ذکر شده، فواید مصرف چای ماسالا را به طور مستقیم به بدن خود هدیه می‌کنید. در واقع نوشیدن این ماده مغذی به صورت روزانه می‌توانند تاثیر مناسبی بر بدن داشته و خواص چای ماسالا را به بدن ما منتقل کند.

خواص چای ماسالا برای سلامتی

اجازه دهید برخی از این مزیت‌ها را با هم مرور کنیم تا در طرز مصرف چای ماسالا، دقت بیشتری داشته باشید.

 با التهاب خداحافظی کنید

وجود زنجبیل در چای ماسالا مشکلات التهابی شما را برطرف می‌کند؛ بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند آرتریت می‌توانند از خواص ضد التهابی آن بهره‌مند شوند.

علاوه بر این خوردن یک فنجان چای داغ ماسالا می‌تواند حال شما را در هنگام احساس تهوع تغییر دهد. این یک راه حلی خوشمزه برای یک مشکل دردناک است.

همچنین مشخص شده که زنجبیل به کاهش کلسترول بد کمک کرده و منجر به کاهش خودی خود وزن می‌شود. این ماده مغذی باعث می‌شود بدون نیاز به مکمل‌های تناسب اندام گران قیمت، یک همراه عالی برای رژیم تناسب لاغری خود پیدا کنید.

سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشید

زمانی که بحث از خواص چای ماسالا در میان است، می‌دانیم که دارچین و میخک ترکیباتی هستند که به ماسالا خاصیت تقویت‌کنندگی می‌دهند.

سیستم ایمنی قوی تری داشته باشید

مصرف روزانه یک فنجان چای ماسالا می‌تواند از شما در برابر بیماری‌هایی مختلف (از سرماخوردگی معمولی تا ناراحتی معده) محافظت کند.

می‌دانید که میخک در درمان تب بسیار موثر است و دارچین دارای طعم معطر قوی است. درنتیجه ماده مناسبی برای کنترل سطح گلوکز خون است؛ بنابراین اگر قصد دارید در ماه مبارک رمضان یک نوشیدنی مقوی مصرف کنید، ماسالا را در لیست خود قرار دهید.

یک سیستم گوارشی سالم داشته باشید

زنجبیل، میخک و سایر ادویه‌هایی که در تهیه چای ماسالا استفاده می‌شوند، مانند الایچی، معده شما را آرام می‌کنند. از آنجایی که دستگاه گوارش از این ادویه‌ها سود زیادی می‌برد، توصیه شده که ماسالا را بیشتر صبح‌ها مصرف کنید.

همچنین استفاده منظم از چای ماسالا اشتهای شما را افزایش می‌دهد تا بتوانید به نیازهای تغذیه‌ای خود رسیدگی کنید. تا حد امکان، از مواد سالم و تازه برای تهیه آن استفاده کنید.

بدن خود را سم زدایی کنید

سبک زندگی مدرن مسئول تجمع سموم مختلف در بدن ما است. با این حال، با گذشت زمان اثرات این سموم به تدریج به شکل خستگی، سردرد، انگیزه کم و غیره ظاهر می‌شود که می‌تواند بهره وری ما را تا حد زیادی مختل کند.

بدن خود را با چای ماسالا سم زدایی کنید

یکی از خواص چای ماسالا برطرف کردن این احوالات است. ماسالا با استفاده از میخک، می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌های مناسب بدن را تامین کرده، در بهبود گردش خون و جلوگیری از انسداد شریان‌ها با کلسترول نقش زیادی داشته باشد.

این ماده مغذی همچنین نقش مهمی در تجزیه اسیدهای چرب دارد تا از عملکرد نادرست اندام‌های حیاتی شما جلوگیری کند. از این رو، نتیجه این است که شما با حداکثر کارایی به سراغ فعالیت‌های روزانه خود خواهید رفت.

احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

بسیاری از مواد مورد استفاده در ماسالا، به ویژه میخک، تأثیر مثبتی بر بیماران سرطانی گذاشته است. البته هنوز تحقیقات در این باره به پایان نرسیده اما پزشکان شواهد زیادی حاکی از همبستگی مثبت بین بدن و این ماده شفابخش در دست دارند.

انرژی نامحدود به دست آورید

یکی از کم‌ارزش‌ترین عناصر چای کافئین است اما هنگامی که به درستی مصرف شود به افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات و مغز ما کمک می‌کند.

در این میان ماسالا حاوی مقدار مناسبی کافئین است که به شما کمک می‌کند سطح انرژی خود را در طول روز بالا نگه دارید. علاوه بر این، وجود عناصر گیاهی باعث می‌شود که عوارض جانبی کافئین شما را تحت تأثیر قرار ندهد.

از این رو، می‌توان گفت مهم‌ترین مورد از خواص چای ماسالا این است که می‌تواند یک جایگزین خوشمزه‌تر و سالم‌تر برای قهوه باشد.

عوارض مصرف چای ماسالا

در حالی که فواید مصرف چای ماسالا بر کسی پوشیده نیست اما مانند هر ماده غذایی دیگر، این چای هم می‌تواند عوارضی را با خود به همراه آورد.

عوارض مصرف چای ماسالا

از آنجایی که با ماسالا از چای سیاه تهیه می‌شود، حاوی کافئین است که اگر به مقدار زیاد مصرف شود می‌تواند برای بدن مضر باشد. این ماده می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع و بی قراری در شما شود.

همچنین مصرف بیش از حد این نوشیدنی می‌تواند خواص چای ماسالا را کنار زده و مشکلات زیر را به همراه داشته باشد.

  • باعث درد معده، اسهال، نفخ شکم، احساس سوزش در معده شود.
  • کافئین در ماسالا برای کسانی که از استرس و اضطراب رنج می‌برند مفید نیست.
  • به گفته پزشکان، اگر فردی به ادویه‌های موجود در ماسالا حساسیت دارد، نباید تمایل به مصرف آن داشته باشد.
  • بیمارانی که فشارخون بالا دارند باید مصرف این چای را کاملا کنترل شده در نظر بگیرند. استفاده بیش از حد این نوشیدنی می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود.
  • اگر دارو را مصرف کنید، حتما فاصله بین دارو و زمان نوشیدن چای را رعایت کنید. مصرف بدون توجه آن می‌تواند باعث دل درد شود.

عوارض ماسالا برای زنان باردار

همیشه می‌توانید با نوشیدن چای ماسالا، مصرف کافئین را کاهش دهید زیرا ماسالا ادویه‌های زیادی دارد. اما همین ادویه‌ها می‌توانند عوارض چای ماسالا برای زنان باردار را مورد توجه قرار دهند.

بنابراین اگر باردار هستید بهتر است از این نوشیدنی اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که در صورت مصرف مقادیر زیاد، اجزاء می‌توانند باعث عدم تعادل هورمونی در بدن شوند.

همان‌طور که اشاره شد، قرار گرفتن در معرض سطوح بالای کافئین از نوشیدنی‌هایی مانند چای در دوران بارداری ممکن است خطراتی مانند سقط جنین و وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش دهد.

اما هنوز اطلاعات پزشکان در مورد خطرات کافئین در دوران بارداری متفاوت است و مشخص نیست که این ماده تا چه حد خطرناک و چقدر بی‌خطر است.

با این حال، برای دریافت خواص چای ماسالا، مصرف روزانه کافئین خود را کمتر از 200 تا 300 میلی‌گرم نگه دارید. به این ترتیب خطر عوارض ذکر شده، در سطح نسبتا کمی باقی می‌مانند.

در نهایت، اگر به دنبال نوشیدنی کم کالری و بدون شیرینی با کافئین کمتر نسبت به قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستید، ماسالا یک انتخاب فوق‌العاده است.

این ماده عطر و طعم قوی و متمایز دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان است که مزایای سلامتی مختلفی دارد. بهبود کلسترول، سلامت دستگاه گوارش و فشارخون تنها تعدادی از مزایای آن است.

کلام آخر

امیدواریم که در انتهای این متن به درستی متوجه شده باشید که چای ماسالا چیست. همان‌طور که اشاره کردیم اگر ماسالا را به صورت روزانه بنوشید، متوجه بهبود سلامت گوارشی، سطح قند، اشتها و سلامت عمومی خود خواهید شد.

این نوشیدنی نه تنها می‌تواند به پیشگیری از سرطان و دیابت کمک کند، بلکه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و شما را از بیماری‌ها و عفونت‌های رایج دور نگه می‌دارد.

اگر تجربه متفاوتی در تهیه و یا مصرف این نوشیدنی دارید، آن را در کامنت‌ها ذکر کرده و با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

روزانه چه مقدار چای ماسالا مصرف کنیم؟

گرچه تحقیقات عملی در این باره وجود ندارد اما مردم به تجربه دریافته‌اند که مصرف روزانه چای ماسالا (بیشتر صبح‌ها) می‌تواند انرژی مناسب را به بدن بدهد.

آیا سردرد می‌تواند یکی از عوارض مصرف بیش از حد چای ماسالا باشد؟

به طور معمول خیر. اما مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند دلیل سردرد افراد باشد.

چرا مصرف چای ماسالا به همه افراد توصیه می‌شود؟

خواص چای ماسالا، از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا خاصیت ضد سرطانی آن همیشه مورد توجه مردم و محققان بوده است.

3 | (1)
منبع century-foods feastingathome indianhealthyrecipes
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x