با خواص معجزه آسای چای سبز برای سلامتی آشنا شوید

اگر به دنبال یک نوشیدنی معجزه‌آسا برای سلامتی خود هستید، پیشنهاد ما چای سبز است. ما هم قبول داریم که هیچ نوشیدنی نمی‌تواند جای یک لیوان چای سیاه قند پهلو را بگیرد؛ ولی از خواص چای سبز هم نمی‌توانیم غافل شویم!

اگرچه چای سیاه محبوب‌ترین نوع نوشیدنی‌ها در دنیاست و آمارها نشان می‌دهند که حدود 84 درصد از کل چای مصرفی در جهان را در اختیار دارد؛ اما گزارش شده است که در سال‌های اخیر چای سبز با حجم بسیار بیشتری نسبت به چای سیاه وارد برنامه روزانه مردم شده است.

حدس ما این است که این مهم به دلیل نقش بالقوه خواص چای سبز در کاهش وزن باشد. به همین خاطر در این مقاله از ایده آل مگ تصمیم گرفته‌ایم نگاهی دقیق‌تر به این نوشیدنی پر طرف‌دار داشته باشیم.

کوتاه درباره چای سبز

هزاران سال است که چای سبز در کشورهای چین، ژاپن و ایران برای اهداف دارویی استفاده می‌شود. این نوشیدنی پرخاصیت به عنوان یک مکمل غذایی برای بهبود هوشیاری ذهنی، تسکین علائم گوارشی، سردرد و کاهش وزن مورد توجه است.

کوتاه درباره چای سبز

در واقع ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده غذایی آن را به جایگاهی رسانده است که برخی افراد از خاصیت‌های مختلف چای سبز برای معده استفاده می‌کنند، برخی دیگر برای کاهش وزن و یا طراوت پوست خود از آن بهره می‌برند.

همچنین چای سبز و اجزای آن، برای اثرات محافظتی بدن انسان در برابر بیماری قلبی و سرطان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. برای آشنایی بیشتر با این ماده مغذی، لیستی از مواد معدنی موجود در آن را تهیه کرده‌ایم تا زمان استفاده بدانید که با یک فنجان چای، چه موادی را وارد بدن خود خواهید کرد.

این موارد عبارتند از:

  • پروتئین‌ (15-20%)
  • اسیدهای آمینه (1-4%) مانند تیانین، اسید گلوتامیک، تریپتوفان و غیره
  • کربوهیدرات‌ (5-7%) مانند سلولز، پکتین و غیره
  • مواد معدنی و عناصر کمیاب (5%) مانند کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن و غیره
  • مقدار کمی از لیپیدها مانند لینولئیک و α- لینولنیک اسیدها
  • ویتامین‌ها مانند B، C، E

با توجه به اهمیت فراوان این مواد معدنی در نوشیدنی مورد نظر ما، می‌توان به راحتی خواص چای سبز برای بدن را لیست کرد. این موارد را در بخش‌های بعدی به ترتیب بررسی می‌کنیم تا درک مزایای مصرف آن برای شما راحت‌تر باشد.

اما بد نیست مختصری هم در مورد تاریخچه این چای با هم حرف بزنیم:

تاریخچه چای سبز 

برخی بر این باورند که اولین بار چای سبز در قرن هفدهم از هند به ژاپن صادر شد. اما منابع بیشتر به ما نشان داده‌اند که کشت و برداشت این نوع محصولات در تاریخ چین رواج داشته و مصرف چای منشأ افسانه‌ای خود را در چین و در زمان سلطنت امپراتور شنونگ به دست آورده است.

تاریخچه چای سبز

در زمان پادشاهی سلسله یانگ کتابی (توسط لو یو) نوشته می‌شود که با اشاره به نحوه استفاده از چای سبز این ماده را بسیار مهم تلقی می‌کند.

همچنین کتاب دیگری (توسط کشیش ذن ایسایی در سال ۱۲۱۱) هم در این کشور به نگارش درآمده که توضیح می‌دهد چگونه نوشیدن چای سبز ممکن است بر پنج اندام حیاتی انسان تأثیر بگذارد.

در نهایت این چای در قرن نوزدهم با کاشفان اروپایی به غرب سفر کرد. به دلیل طعم باورنکردنی و خواص چای سبز، به عنوان «نوشیدنی ملی بریتانیا» شناخته شد.

مدتی بعد، مهاجران انگلیسی به خارج از کشور سفر کردند و طعم عالی این چای را به آمریکا معرفی کردند. آن زمان در آمریکا چای سبز را «چای گلوله» می‌نامیدند؛ زیرا هنگام صادرات شبیه گلوله کوچک شده بود.

نکته مهم این است که در تمام این سال‌ها، طریقه مصرف چای سبز بیشتر به صورت دمنوش بوده است. البته در سال‌های اخیر شاهد ماسک‌های صورت با عصاره چای سبز در بازار بوده‌ایم.

اما این نوع محصولات مواد شیمیایی را هم پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه بهترین نوع استفاده از خواص آن، دم کردن چای به صورت طبیعی است.

طریقه دم کردن چای سبز

طریقه دم کردن چای سبز به ظاهر کار ساده‌ای است؛ اما مهم است که مقدار معین و زمان لازم برای این کار را بشناسیم تا بتوانیم طعم مورد نظر را به دست آوریم.

طریقه دم کردن چای سبز

در واقع شاید آموزش روش دم کردن چای سبز برای برخی ساده به نظر بیاید؛ اما زمان استفاده متوجه این موضوع می‌شوید که مقدار چای مصرفی و حتی ظرفی که در آن چای دم می‌کنید، بسیار مهم است.

برخی از افراد با اضافه کردن آب بیش از حد یا چای بیش از اندازه در ظرف مصرفی، باعث می‌شود تا رنگ چای سبز گاهی غلیظ و گاهی بی‌رنگ شود. به همین خاطر طعم دقیق و خواص چای سبز را به درستی درک نخواهند کرد.

برای اینکه بتوانید نتایج درستی در این مورد به دست آورید، مراحل زیر را در نظر بگیرید. فراموش نکنید چای شما (بدون اضافه شدن هیچ ماده دیگری) پس از دم شدن، باید به رنگ سبز روشن باشد.

  • آبی که برای دم کردن چای سبز استفاده می‌کنید باید بین 160 تا 180 درجه سانتی‌گراد باشد.
  • چای سبز را فقط 4 تا 5 دقیقه در آب گرم دم کنید. مصرف کم آن ممکن است از آزاد شدن طعم برگ‌های چای جلوگیری کند در حالی که زیاده روی در آن ممکن است چای شما را تلخ کند.
  • مقدار 2 گرم برگ چای را به 177 میلی‌لیتر آب اضافه کنید. این نسبت مناسب برگ چای و آب برای تهیه یک فنجان چای سالم و خوشمزه است.
  • برای بهبود طعم می‌توانید مقداری برگ نعناع یا آب لیمو را به چای خود اضافه کنید.

مقدار مصرف چای سبز

چای سبز برای معده و دردهای گوارشی بهترین گزینه موجود است. اما مهم است که مقدار مصرفی آن را به طور منظم و دقیق در نظر بگیرید تا نتایج درستی به دست آید.

مقدار مصرف چای سبز

به بیان دیگر طریقه مصرف چای سبز به همان میزان بررسی خواص چای سبز اهمیت دارد؛ زیرا مانند هر ماده دیگر، استفاده بیش از حد این نوشیدنی هم می‌تواند مضر باشد.

در نتیجه مهم است که بدانید زمان مناسب برای مصرف چای سبز چه وقتی است. برای ردیابی درست این موضوع، خوب است که بدانیم چه زمان‌هایی نباید از چای سبز استفاده کرد.

1. قبل از خواب

از مصرف چای سبز قبل از خواب خودداری کنید. اگرچه این چای به خاطر خواص تسکین دهندگی شناخته شده است، اما نمی‌تواند خواب راحتی را به شما هدیه کند.

چای سبز حاوی کافئین است که ترشح ملاتونین را مختل کرده و از داشتن خواب مناسب جلوگیری می‌کند. پس استفاده از این ماده را قبل از خواب کنار بگذارید.

2. اول صبح

برخی از افراد بر این باورند که استفاده از این‌گونه مواد خوراکی در صبح مناسب است و بیشتر میزان خواص را به بدن منتقل می‌کند. این مهم در مورد چای سبز درست نیست.

نوشیدن چای سبز در اول صبح

آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های قوی موجود در چای سبز باعث افزایش تولید اسید معده می‌شود و معده شما را آزار خواهد داد. پس نوشیدن چای سبز به صورت ناشتا را هم کنار بگذارید.

3. بلافاصله پس از مصرف دارو

اگر عادت دارید که برای استفاده مضاعف از خواص چای سبز، داروهای خود را هم با یک فنجان از این چای میل کنید، باید این عادت را هم قطع کنید.

مصرف چای سبز همراه یا بلافاصله پس از مصرف قرص‌های خود می‌تواند بسیار مضر باشد. مواد شیمیایی موجود در داروهای شما می‌توانند با چای سبز واکنش نشان داده و منجر به اسیدیته در معده شود؛ بنابراین، توصیه می‌شود که قرص‌های خود را فقط با آب ساده مصرف کنید.

4. همراه یا بلافاصله بعد از غذا

درست است که چای سبز هضم شما را بهبود می‌بخشد، اما اگر چای خود را همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن بنوشید، می‌تواند جذب مواد مغذی را کاهش دهد.

این کار در دراز مدت بدن را با کمبود مواد مغذی مواجه می‌کند؛ بنابراین سعی کنید حداقل یک ساعت بین وعده غذایی خود و نوشیدن چای سبز فاصله داشته باشید.

زمان مناسب برای مصرف چای سبز چه وقت است؟

با توجه به نکاتی که مرور شد، توصیه می‌شود که مقدار مصرف چای سبز خود را در طول روز تا حداکثر 3 فنجان مدیریت کنید. زیرا استفاده بیش از حد می‌تواند منجر به کم آبی بدن شده و دفع برخی از مواد مغذی و ضروری را به همراه داشته باشد.

زمان مناسب برای مصرف چای سبز

اما بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز نیم ساعت قبل از ورزش برای چربی سوزی است. همچنین می‌تواند به عنوان یک سم زدایی قوی در طول روز به عنوان آب عمل کند.

البته توصیه شده است که 2 ساعت قبل یا بعد از غذا یا بعد از صبحانه نیز می‌تواند برای نوشیدن و بهره بردن از خواص چای سبز، وقت مناسبی باشد.

اجازه دهید در ادامه این بخش، خواص مختلف چای سبز را برای چند دسته از افراد مختلف به صورت جداگانه بررسی کنیم.

مصرف چای سبز برای زنان

در یک مطالعه در سال 2017، 171 زن یائسه با استخوان‌های ضعیف و توده استخوانی کم در چهار گروه قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد گروهی از زنان که ترکیبات مشتق شده از چای سبز به آنها داده شد، بهبود قابل توجهی در سلامت استخوان خود تجربه کردند.

در نتیجه مصرف چای سبز برای زنان علاوه بر تمامی مزیت‌های ذکر شده در این متن، می‌تواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک شایانی کند.

مصرف چای سبز برای زنان باردار

نوشیدن چای سبز به مقدار 2 الی 3 فنجان در روز یا کمتر، بی‌خطر است. این مقدار چای حدود 300 میلی‌گرم کافئین را برای بدن فراهم می‌کند.

استفاده بیش از این اندازه در دوران بارداری به احتمال زیاد، خطرناک است و می‌تواند با افزایش خطر سقط جنین یا سایر اثرات منفی مربوط باشد.

همچنین، مصرف بیش از اندازه چای سبز ممکن است خطر نقص‌های مادرزادی مرتبط با کمبود اسید فولیک را در نوزادان افزایش دهد.

پس مهم است که مصرف این نوع نوشیدنی را زیر نظر پزشک در نظر بگیرید و بدانید که چای سبز برای چه کسانی ضرر دارد.

مصرف چای سبز برای کودکان

خواص چای سبز برای کودکان هم به اندازه بزرگ‌ترها مهم است. البته مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلات مربوط به کبد را به همراه داشته باشد.

مصرف چای سبز برای کودکان

اما نوشیدن روزانه 1 فنجان از این نوع چای برای کودکان بی‌خطر است. مگر اینکه فرزند شما به این ماده غذایی آلرژی داشته باشد. در غیر این صورت می‌توانید با اضافه کردن کمی عسل یا لیمو تازه، طعم این چای را برای آنها بهتر کنید.

مصرف چای سبز برای مردان

مصرف چای سبز برای مردان هم می‌تواند؛ مانند توصیه‌هایی که برای خانم‌ها در نظر گرفته شد، پیش برود. فراموش نکنید که چای سبز به خوبی می‌تواند کلسترول را کاهش دهد.

کاتچین جزء اصلی این چای است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان‌ طبیعی عمل می‌کند تا با اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضد فشارخون سلامت افراد را تضمین کند.

این ماده مغذی سطح کلسترول را با کاهش جذب آن در بدن مدیریت می‌کند. در نتیجه استفاده روزانه 2 الی 3 فنجان چای سبز می‌تواند برای مردان هم مفید باشد.

مهم‌ترین خواص چای سبز

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، طریقه دم کردن چای سبز می‌تواند بر خواص آن تاثیر مستقیم داشته باشد. مهم است که مقدار مصرفی خود را در زمان تهیه دمنوش مدیریت کنید تا مزایای ذکر شده در این بخش را به دست آورید.

با توجه به این نکات مهم، خواص چای سبز به این شرح هستند.

1. چربی سوزی بالا

به طور کلی افزایش سرعت متابولیسم (سوخت‌وساز بدن) راهی مطمئن برای داشتن احساس بهتر است. وقتی سیستم‌های بدن ما با ظرفیت خوبی کار می‌کنند، از یک امتیاز بالا برای داشتن سلامتی بهره‌مند هستیم. این مهم را می‌توان با ورزش و استفاده از موادی مانند چای سبز به بهترین وضعیت ممکن رساند.

خواص چای سبز برای چربی سوزی

این واقعیت که چای سبز چربی سوزی را افزایش می‌دهد به این معنی است که جریان خون بهتر شده و قلب با سرعتی که باید پمپاژ می‌کند. در نتیجه سیستم گوارش هم فعالیت درست خود را خواهد داشت.

2. مبارزه با برخی سرطان‌ها

مشاهدات نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند برای مبارزه با انواع سرطان از جمله سرطان دهان، کلیه، لوزالمعده، غدد پستانی و غیره، مناسب باشد.

همه ما فردی را می‌شناسیم که به سرطان مبتلا شده است و حتی ممکن است خودمان با آن مواجه شده باشیم؛ بنابراین، دانستن اینکه چای سبز از جمله مواد طبیعی است که با سرطان مبارزه می‌کند، انگیزه بزرگی برای افزودن آن به برنامه روزانه‌مان خواهد بود.

3. کاهش وزن موثر

بسیاری از افرادی که برای کاهش وزن اقدام می‌کنند، از انباشت چربی‌ها در ناحیه میانی بدن (شکم و پهلوها) شکایت دارند. یکی از خواص چای سبز این است که می‌تواند در سوزاندن چربی‌های این نواحی کمک کند.

جالب است بدانید در یک مطالعه بر روی افراد دارای اضافه وزن، یافته‌ها نشان داد که چربی دور کمر در افرادی که چای سبز می‌نوشند، پس از مدت کوتاهی کاهش یافته است.

4. مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی

وقتی صحبت از علل مختلف مرگ به میان می‌آید، بیماری‌های قلبی عروقی در بالاترین حد خود قرار دارند. چای سبز می‌تواند بر سطح کلسترول که در مواردی مانند سکته مغزی و حمله قلبی نقش دارد، تأثیر بگذارد.

برای کاهش کلسترول بد (LDL) در خون، حتما به صورت روزانه چای سبز بنوشید.

5. جلوگیری از دیابت نوع 2

متاسفانه برخی تحقیقات نشان می‌دهند که دیابت نوع 2 در حال افزایش است. این مسئله می‌تواند به دلیل رژیم‌های غذایی امروزی و این واقعیت باشد که ما اغلب کمتر از آنچه باید ورزش می‌کنیم.

خواص چای سبز برای جلوگیری از دیابت

اما با استفاده از خواص چای سبز می‌توانید این نگرانی را کنار گذاشته و سطح قند خون (که عامل دیابت است) را کنترل کرده و کاهش دهید.

6. مفید برای سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان ما نیز مهم است. در واقع، برخی از بیماری‌ها می‌توانند ناشی از مراقبت کمتر از مجموعه دندان‌ها و لثه‌ها باشند.

خوب است بدانید که کاتچین موجود در چای سبز با باکتری‌های دهان مبارزه می‌کند. در نتیجه مصرف روزانه این چای حتما برای سلامت دندان و دهان ما مفید است.

7. محافظت از مغز

کاتچین‌های موجود در چای سبز از جمله عناصر مهم در این ماده غذایی هستند. آنها فواید زیادی دارند از جمله اینکه ثابت شده است از نورون‌های مغز محافظت می‌کنند. میزان اختلالات شناختی را پایین آورده و خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی را کاهش می‌دهند.

8. کمک به عملکرد درست مغز

علاوه بر کاتچین، کافئین موجود در چای سبز به عنوان یک محرک عمل می‌کند. همان‌طور که بعد از نوشیدن قهوه یا چای احساس انرژی بیشتری می‌کنیم، مصرف روزانه چای سبز هم می‌تواند همین حس را برای ما به همراه داشته باشد.

این ماده در بهبود عملکرد مغز از جمله زمان واکنش، خلق‌وخو و بهره‌وری بسیار موثر است.

9. مبارزه با التهاب

یکی دیگر از خواص چای سبز که توسط پزشکان مورد توجه قرار گرفته، ویژگی مبارزه با التهاب‌های بدن است. ثابت شده که فلاونوئیدهای موجود در چای سبز دارای اثرات ضد التهابی هستند و از DNA سلول محافظت می‌کند.

مبارزه با التهاب از خواص چای سبز

همچنین خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی در چای سبز وجود دارد که در برابر التهاب نیز موثر هستند.

10. تقویت استخوان‌ها

قبلا هم اشاره کردیم که مطالعات نشان می‌دهند نوشیدن چای سبز، مواد معدنی را در بدن تحریک می‌کنند و باعث تشکیل استخوان می‌شوند. این ماده با تقویت استخوان‌ها، محافظت بیشتری در برابر پوکی استخوان را فراهم می‌کند.

11. مناسب برای بازسازی پوست

چای سبز سرشار از ویتامین E و B2 است که هر دو برای سلامت پوست ضروری هستند. B2 نقش اساسی در حفظ سطح کلاژن برای استحکام پوست و جوانسازی ساختار آن دارد.

ویتامین E هم از رشد سلول‌های جدید پوست حمایت می‌کند. این ماده به عنوان یک آبرسان قوی برای پوست‌های خشک یا نامتعادل نیز عمل خواهد کرد.

همچنین چای سبز یک عامل ضد باکتری قوی برای درمان آکنه و باز کردن منافذ پوست است. پلی فنول‌های موجود در چای به غشای باکتری‌ها آسیب می‌رسانند و با عفونت مبارزه می‌کنند.

به این معنی که ابزار مفیدی برای درمان و پیشگیری از رشد باکتری‌هایی هستند که باعث آکنه می‌شوند. مهم‌ترین خواص چای سبز در این مورد، توانای از بین بردن التهاب باکتریایی و سیستمیک در پوست شناخته شده است.

میان تمام خواص ذکر شده در بالا، دو مورد از آنها بسیار مهم هستند. یکی استفاده از چای سبز برای لاغری است و دیگری استفاده از این ماده برای کاهش دردهای معده است. اجازه دهید در ادامه این دو مورد را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

خواص چای سبز برای لاغری

تا به اینجا دانستیم که چای سبز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که فلاونوئیدها و کافئین موجود در این چای می‌توانند به افزایش سرعت متابولیسم، افزایش اکسیداسیون چربی و حتی بهبود فعالیت انسولین کمک کنند.

خواص چای سبز برای لاغری

یک مطالعه دیگر هم نشان داده است افرادی که چای سبز و کافئین را به صورت روزانه مصرف می‌کردند در طول یک دوره 12 هفته‌ای به طور متوسط 1.13 کیلوگرم ​​وزن کم کردند، در حالی که به رژیم غذایی منظم خود هم پایبند بودند.

فراموش نکنید که برای کمک به کاهش وزن، نیازی به نوشیدن چای سبز زیاد از حد ندارید. در حالی که مزایای کاهش وزن بر اساس فعالیت‌های مختلف شما متفاوت است.

با نوشیدن 2.5 فنجان چای سبز در روز می‌توانید متابولیسم بدن را تا میزان مورد نیاز بالا برده و برای کاهش وزن به صورت طبیعی تلاش کنید.

لازم به ذکر است که خواص چای سبز وابسته به دوز و زمان درمان شما برای لاغری متفاوت است و در کنار اتخاذ سایر تغییرات سبک زندگی برای ارتقا سلامت مانند افزایش مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی و ورزش در پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود کلی، نقش دارد.

چقدر چای سبز مصرف کنیم تا وزن‌مان کم شود؟

در حالی که مطالعات دقیقا مشخص نکرده‌اند که چه مقدار چای سبز باید بنوشید تا وزن شما کم شود، بسیاری از مردم به صورت تجربی دریافتند نوشیدن 2 تا 3 فنجان در روز می‌تواند به عنوان بخشی از یک برنامه مدیریت وزن مفید باشد.

چقدر چای سبز مصرف کنیم تا وزنمان کم شود

حتما به دنبال چای سبزی طبیعی باشید که حاوی هیچ افزودنی غیرطبیعی یا مواد غیرضروری نباشد. زیرا راز لاغری با این نوشیدنی در برگ‌های تازه آن نهفته است.

چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ همگی از یک نوع گیاه (جوانه‌های کاملیا سیننسیس) به دست می‌آیند، اما برای نوشیدن به روش‌های متفاوتی آماده می‌شوند.

بر خلاف چای سیاه و اولانگ، چای سبز تخمیر نمی‌شود، به این معنی که مواد فعال آن تغییر نخواهد کرد. پس مهم است که زمان خرید چای سبز، توجه داشته باشید که برگ‌ها طبیعی بوده و خاصیت خود را حفظ کنند.

این مسئله باعث می‌شود تا هنگام بررسی خواص چای سبز متوجه شوید که تازگی این نوشیدنی با تاکید بر سه ماده اصلی زیر، شما را به سمت کاهش وزن سوق می‌دهد.

کافئین

همراه با تانن‌ها، عناصر کمیاب و ویتامین‌ها، مقدار کافئین موجود در چای سبز بسته به روش‌های رشد و برداشت مورد استفاده، معمولا 3 درصد است.

همچنین چای سبز مملو از فلاونوئیدهای فعال و سالم است. این مواد علاوه بر اینکه برای کاهش وزن مفید هستند، اثر آنتی‌اکسیدانی قوی هم روی بدن شما دارند.

کاتچین

در کنار این مواد، کاتچین چای سبز بر کاهش وزن تاثیر مستقیم دارد. مطالعات به ما نشان می‌دهند که نوشیدن روزانه چای سبز می‌تواند چربی سوزی را افزایش داده و به کاهش وزن کمک کند.

کاتچین چیست ؟

چای سبز حاوی مقدار زیادی از این ماده است که همراه با ورزش و رژیم غذایی سالم، با کافئین موجود در چای سبز ترکیب می‌شود تا بدن شما را به نوعی دستگاه چربی سوز تبدیل کند.

خوب است بدانید که کاتچین موجود در چای سبز این کار را با ثابت نگه داشتن سطح یک هورمون چربی سوز خاص در بدن (برای مدت طولانی‌تری)، انجام می‌دهد.

به این معنی که شما سریع‌تر چربی می‌سوزانید و سریع‌تر وزن کم می‌کنید. این مجموعه خواص چای سبز در کنار هم روند کاهش وزن را تسریع می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌ها

در نهایت آنتی‌اکسیدان (EGCG) که در چای سبز یافت می‌شود یکی دیگر از مبارزان چربی بدن است. هنگامی که EGCG با کافئین موجود در چای سبز ترکیب می‌شود، متابولیسم شما را با آزاد کردن چربی در جریان خون افزایش می‌دهد تا به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز علاوه بر کمک به کاهش وزن، از سلول‌های بدن شما در برابر آسیب‌ها هم محافظت می‌کنند.

خواص چای سبز برای معده

مورد دوم از مزیت‌های مهم چای سبز که قصد داریم آن را به صورت جداگانه بررسی کنیم، تاثیر این چای بر سیستم گوارش و معده است.

خواص چای سبز برای معده

گفتیم که در تحقیقات پزشکان ثابت شده که چای سبز دارای فواید زیادی برای سلامتی است، از جمله کمک به هضم غذا و تسکین معده. اما چگونه؟

چای سبز با تکیه بر سه ماده مهمی که در بخش قبل گفتیم (کافئین، کاتچین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها) می‌تواند به تسکین علائم اختلالات قلبی عروقی و گوارشی کمک کند.

می‌توانید از چای سبز لطیف و طبیعی به عنوان یک دمنوش برای اوقات عصر استفاده کرده و تاثیرات آن بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش را درک کنید.

چای سبز سبک و با طراوت، نوشیدنی عالی برای کمک به هضم و تسکین معده شماست. اما نوشیدن آن با این هدف، شروط خاصی دارد.

چند نکته مهم در مورد خواص چای سبز و معده ما

برای استفاده درست از خواص چای سبز در این زمینه، نباید آن را با شکم خالی میل کنید. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم مصرف چای سبز به صورت ناشتا اشتباه است. چای سبز زمانی که زیاد دم شده یا با معده خالی مصرف شود ممکن است باعث تحریک معده شود.

نکاتی برای مصرف چای سبز برای معده

تانن‌های موجود در این چای می‌توانند میزان اسید معده شما را افزایش دهد. اسید اضافی منجر به مشکلات گوارشی از جمله یبوست، رفلاکس اسید و حالت تهوع می‌شود.

به یاد داشته باشید که دم کردن چای سبز با آب خیلی داغ می‌تواند این عوارض را تشدید کند. چای سبز خود را با آب بین 160 تا 180 درجه دم کنید.

این چای در صورت مصرف زیاد نیز می‌تواند باعث اسهال شود. کافئین این چای یک اثر ملین در بدن ایجاد می‌کند. به این صورت که ماهیچه‌های روده بزرگ را تحریک کرده و باعث منقبض و آزاد شدن آنها می‌شود.

این مهم منجر به ناراحتی معده خواهد شد. اگر از سندرم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برید، حتما از مصرف چای سبز خودداری کنید.

همچنین مهم است که برای جلوگیری از این عوارض، چای سبز را با معده خالی ننوشید. در عوض، چای را بعد از هر وعده غذایی (با 2 ساعت فاصله) مصرف کنید.

در نهایت مهم است که اگر بیماری رفلاکس اسید یا زخم معده دارید، مصرف چای سبز را کنار بگذارید؛ زیرا می‌تواند اسیدیته معده شما را افزایش دهد.

عوارض جانبی مصرف چای سبز چیست؟

زمان بررسی خواص چای سبز، عوارض جانبی آن را هم در نظر بگیرید. اگر پس از مصرف این چای علائم و واکنش‌های آلرژیک داشتید، کمک فوری پزشکی دریافت کنید. این علائم آلرژیک می‌توانند شامل موارد زیر باشند.

  • کهیر
  • دشواری در تنفس
  • تورم صورت و لب‌ها
  • تورم زبان یا گلو

اگرچه همه عوارض جانبی شناخته شده نیستند، اما تصور می‌شود زمانی که چای سبز در مقادیر متوسط خوراکی یا روی پوست مصرف شود، احتمالا برای اکثر افراد بی‌خطر است.

عوارض مصرف چای سبز

اما مهم است که با رویت برخی واکنش‌ها در بدن، مصرف چای سبز را متوقف کنید و در صورت مشاهده موارد زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • یک خونریزی غیرمعمول یا هر خونریزی که متوقف نمی‌شود
  • ناراحتی معده و یبوست
  • مشکلات کبدی

چای سبز برای چه کسانی ضرر دارد؟

چای سبز برای لاغری بسیار مفید است. اما باید بدانیم که این میان برخی افراد از مصرف این ماده منع شده‌اند. در واقع زمان بررسی خواص چای سبز باید به این سوال هم توجه کنیم که چای سبز برای چه کسانی ضرر دارد.

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، ممکن است نتوانید از چای سبز استفاده کنید. پس مهم است که قبل از شروع مصرف، با پزشک خود در تماس بوده و دستورالعمل‌های لازم را دریافت کنید.

اگر از بیماری‌های زیر رنج می‌برید، احتمالا استفاده از چای سبز برای شما ضرر دارد.

  • کم‌خونی
  • اختلالات اضطرابی
  • خونریزی یا اختلالات لخته شدن خون
  • بیماری قلبی
  • دیابت
  • فشارخون بالا
  • گلوکوم
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • پوکی استخوان
  • بیماری کبد

قبلا هم اشاره کردیم که مصرف چای سبز در دوران بارداری در مقادیر متوسط (2 فنجان در روز) احتمالا بی‌خطر است. اما کافئین موجود در چای سبز به شیر مادر منتقل می‌شود و می‌تواند بر نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد. اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید زیاد چای سبز ننوشید.

چای سبز برای چه کسانی خطر دارد

همچنین از مصرف چای سبز همراه با سایر مکمل‌های گیاهی وبهداشتی که می‌توانند بر انعقاد خون نیز تأثیر بگذارند، خودداری کنید. این موارد شامل لیست زیر هستند:

  • گلپر
  • فلفل‌دلمه‌ای
  • میخک
  • سیر
  • زنجبیل
  • شاه بلوط
  • زردچوبه

در نهایت برای حفظ خواص چای سبز باید بدانید که نوشیدن الکل همراه با این محصول می‌تواند عوارض جانبی از جمله بی‌قراری، سردرد و ضربان قلب تند ایجاد کند.

هنگام استفاده از این چای از مصرف داروهای محرک مانند کوکائین یا آمفتامین‌ها هم خودداری کنید.

کلام آخر

استفاده از انواع دمنوش‌های گیاهی همیشه بهترین گزینه ممکن برای رفع خستگی، دردهای معده، لاغری، ترمیم پوست صورت و مواردی از این دست بوده‌اند. این میان نوشیدن چای سبز می‌تواند مجموعه گسترده‌ای از این خواص را به ما ارائه کند.

اگر شما هم با استفاده از این نوشیدنی معجزه آسا توانسته‌اید نتیجه مطلوبی به دست آورید، تجربیات خود را در قسمت کامنت‌ها بنویسید تا راهنمای ما برای شناخت خواص چای سبز کامل شود.

سوالات متداول

چای سبز برای لاغری مفید است؟

بله. استفاده مناسب از این نوشیدنی در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب می‌تواند گزینه خوبی برای کاهش وزن باشد.

زمانی که درد معده داریم چای سبز بخوریم؟

معمول است که زمان مواجه با درد معده از داروهای توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید. مصرف این چای برای کاهش این نوع دردها اگر شدت زیادی ندارد، مناسب است.

چرا چای سبز را ناشتا نمی‌خورند؟

مصرف چای سبز به صورت ناشتا باعث ترشح بیش از حد اسید معده می‌شود و فرد را آزار خواهد داد. بهتر است 2 ساعت بعد از صرف صبحانه چای سبز میل کنید.

3 | (2)
منبع healthywomen timesofindia healthshots
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x