توفو چیست؟ چه کسانی نباید بخورند؟ بررسی فواید و خطرات

توفو یک غذای سنتی است که از چین باستان می‌آید. مردم چین می‌گویند که از پنج هزار سال قبل تاکنون از این غذا استفاده می‌کرده‌اند.

امروزه توفو تبدیل به یک غذای بین‌المللی شده و افراد زیادی به ویژه گیاه‌خواران از آن به عنوان مکمل غذایی در برنامه روزانه خود استفاده می‌کنند.

توفو از شیر سویای غلیظ شده به دست می‌آید و حاوی مواد معدنی و پروتئین و آمینواسیدهایی است که بدن به آن احتیاج دارد. همچنین حاوی چربی، کربوهیدارت‌ و طیف وسیعی از ویتامین‌هاست.

توفو خواص بسیاری دارد اما در کنار آن، مضراتی نیز برای این خوردنی خوشمزه بیان شده است. ایده آل مگ نگاهی انداخته است به جوانب مختلف توفو. با ما همراه باشید.

توفو چیست؟

توفو چیست

توفو یک ماده غذایی است که با شیر سویای غلیظ شده به دست می‌آید. فرآیند ساخت توفو شبیه به ساخت پنیر است که در قالب‌های سفید فشرده شده عرضه می‌شود. چینی‌ها برای جامد شدن شیر سویا از نیگاری یا نمک دریا استفاده می‌کنند.

توفو مقدار زیادی مواد معدنی، ویتامین و پروتئین را در خود جای داده است و چون کالری کمی دارد، تبدیل به غذایی محبوب برای گیاه‌خواران و کسانی که می‌خواهند لاغر شوند، شده است. در کنار تمامی این‌ ویژگی‌های مثبت، توفو دارای دو نوع ماده به نام فیتات و تریپسین است که باعث می‌شود بدن نتواند برخی مواد معدنی مثل کلسیم، روی و آهن را جذب کند.

از توفو می‌توان به عنوان یک مکمل غذایی در کنار دیگر غذاها استفاده کرد. به این صورت مضرات آن تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. امروزه در آشپزی مدرن غربی، آن را به عنوان جایگزینی برای گوشت در نظر می‌گیرند. همچنین این محصول می‌تواند پوست و مو را تقویت کرده، انرژی را افزایش دهد و به حفظ وزن سالم هم کمک کند.

ارزش غذایی توفو

توفو چیست

همان‌طور که گفته شد، توفو حاوی مواد معدنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌های بسیاری است که در ادامه در یک جدول معرفی خواهند شد.

ارزش غذایی 100 گرم توفو
کالری 271 کیلو
کربوهیدارت 10.49 گرم
پروتئین 17.19 گرم
چربی 20.18 گرم
آب 50.52 گرم
فیبر 3.90 گرم
قند 2.72 گرم
ویتامین A 1.00 میکروگرم
ویتامین E 0.04 میلی‌گرم
ویتامین K 7.80 میلی‌گرم
تیامین (B1) 0.17 میلی‌گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.05 میلی‌گرم
نیاسین (B3) 0.10 میلی‌گرم
کولین (B4) 106.30 میلی‌گرم
پانتونیک اسید (B5) 0.14 میلی‌گرم
ویتامین B6 0.10 میلی‌گرم
فولات (B9) 27.00 میکروگرم
کلسیم 372.00 میلی‌گرم
آهن 4.87 میلگرم
منیزیم 60.00 میلی‌گرم
فسفر 287.00 میلی‌گرم
پتاسیم 146.00 میلی‌گرم
سدیم 16.00 میلی‌گرم
روی 1.99 میلی‌گرم
مس 0.40 میلی‌گرم
منگنز 1.50 میلی‌گرم
سلنیم 28.50 میکروگرم

خواص توفو

خواص توفو

توفو دارای مزایای زیادی است و افزودن آن به رژیم غذایی نه تنها طعم خوب بلکه فواید زیادی را به غذای شما اضافه می‌کند. برخی از خواص توفو به شرح زیر است:

1. کمک به سلامت قلب

محققان با مطالعه روی بیش از 10 هزار نفر دریافتند که خوردن حداقل یک وعده توفو در طول هفته، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله عروق کرنر را کاهش می‌دهد.

2. تقویت حافظه

مصرف توفو و فرآورده‌های سویا به بهبود عملکرد حافظه و مهارت‌های حل مساله کمک می‌کند. همچنین ممکن است در کاهش خطر زوال عقل نیز موثر باشد.

3. کاهش احتمال ابتلا به افسردگی

کمبود فولات در بدن می‌تواند فرد را با خطر ابتلا به افسردگی مواجه کند. توفو حاوی مقادیر قابل توجهی از فولات است که تاثیر مثبتی بر سلامت روان داشته و احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. آزمایشی که بر روی زنان باردار انجام شد نشان داد که مصرف 49 گرم از این ماده غذایی در روز می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی دوران بارداری را کاهش دهد.

خواص توفو

4. کاهش ابتلا به پوکی استخوان

کلسیم‌های موجود در این ماده با تقویت استخوان‌ها از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. همچنین ایزوفلاون‌های موجود در سویا به افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها کمک می‌کند.

5. یک مکمل غذایی خوشمزه برای گیاه‌خواران

سویا حاوی چندین ویتامین و مواد مغذی دیگر و همچنین اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است. این مواد می‌توانند انرژی بدن را تا حد قابل توجهی تامین کنند. توفو را می‌توان همراه با دیگر غذاها و یا به صورت جداگانه مصرف کرد. از این رو می‌تواند یک پیشنهاد مناسب برای طرفداران گیاه‌خواری باشد.
اگر رژیم گیا‌ه‌خواری دارید، می‌توانید طرز تهیه 10 نوع خورش خوشمزه گیاهی را هم ببینید.

6. مناسب برای بیماران دیابتی

دیابت نوع 2 گاهی منجر به ایجاد بیماری‌های کلیوی شده که منجر به دفع پروتئین زیادی از بدن می‌شود. مصرف توفو به این افراد کمک می‌کند تا پروتئین کمتری دفع کنند. همچنین به تنظیم سطح انسولین بدن هم کمک می‌کند.

7. بهبود عملکرد کلیه

توفو می‌تواند برای افرادی که مشکل کلیه دارند، به ویژه کسانی که تحت دیالیز یا پیوند کلیه هستند، مناسب باشد. این غذا با بهبود عملکرد کلیه به آنها کمک می‌کند.

8. کاهش ابتلا به برخی سرطان‌ها

رژیم غذایی حاوی سویا می‌تواند خطر ابتلا به برخی انواع سرطان‌ها از جمله سرطان آندومتر، روده بزرگ، معده و پروستات را کاهش دهد.

مضرات توفو

9. فواید توفو برای پوست

از آنجایی که توفو مقدار زیادی پروتئین در خود دارد، می‌تواند به درخشش، شادابی و جوانسازی پوست کمک کند. این محصول برآمده از سویا با تقویت عضلات صورت باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست شده و می‌تواند علائم پیری و چین و چروک صورت را تا حد زیادی کاهش دهد.

10. مفید برای کاهش وزن و لاغری

درحال حاضر دستورالعمل‌های حاوی استفاده از توفو برای کاهش وزن در سراسر جهان رایج شده است. مصرف این غذا نقشی مهم در متابولیسم بدن دارد. متخصصان تغذیه به کسانی که قصد کاهش وزن با توفو را دارند توصیه می‌کنند که حداکثر دو وعده در روز از این ماده غذایی مصرف کنند.

برخی افراد هم از این ماده غذایی برای کاهش چربی‌های شکم بهره می‌برند اما باید به یاد داشت، مصرف توفو باید در کنار دیگر فعالیت‌ها و رژیم غذایی مناسب قرار گیرد تا چربی شکم آب شود.

11. مناسب برای روزه‌داران

توفو می‌تواند تا حد قابل توجهی به کنترل سطح انسولین خون کمک کند؛ به همین جهت می‌تواند برای افرادی که روزهای زیادی روزه می‌گیرند مفید باشد.

مضرات توفو

مضرات توفو

اگر قصد دارید که توفو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، باید به مضرات آن نیز توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین خطراتی که ممکن است بر اثر استفاده مداوم از توفو به وجود بیاید، به شرح زیر است:

1. ایجاد عکس‌العمل‌های آلرژیک

یکی از از عمده‌ترین خطرات استفاده از توفو، ایجاد عکس‌العمل‌های آلرژیک نسبت به آن است. باید توجه داشته باشید که این غذا از سویا به دست آمده و ممکن است در برخی افراد مخصوصا کودکان خردسال منجر به واکنش‌های آلرژیک شود.

2. ایجاد مشکلات گوارشی

از عوارض جانبی استفاده بی‌رویه از توفو، ایجاد مشکلات گوارشی است. مشکلاتی مانند یبوست، اسهال، سوءهاضمه و دردهای شکمی از مواردی است که احتمال ابتلا به آنها وجود دارد.

3. احتمال تداخل دارویی

گاهی ممکن است اسیدهای آمینه و تیرامین موجود در این غذای چینی با برخی داروها تداخل داشته باشد. استفاده همزمان از توفو و برخی داروهای تنظیم کننده فشار خون می‌تواند منجر به بالا رفتن فشار خون شود. همچنین ممکن است با داروهای تیروئید نیز تداخل داشته باشد.

4. خطر ابتلا به سرطان سینه

برخی از محققان معتقدند مصرف بالای محصولات سویا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. البته فقط نوع خاصی از سرطان که مربوط به استروژن مثبت است.

فواید و مضرات توفو

5. از بین رفتن قدرت باروری در مردان

فیتواستروژن موجود در توفو می‌تواند باعث افزایش هورمون‌های زنانه در مردان شده و در نتیجه بر روی قدرت باروری آنها تاثیر منفی بگذارد.

6. ایجاد مشکلات تیروئید

گواتروژن موجود در توفو می‌تواند با دخالت در جذب ید، برای کسانی که دارای کم‌کاری تیروئید هستند مضر باشد. از این رو متخصصان توصیه می‌کنند که این افراد از خوردن آن اجتناب کنند.

7. مضر برای کودکان

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2017 بر روی نوزدان دختر انجام شد، مشخص شد که مصرف شیر خشک سویا و محصولات برآمده از سویا در 9 ماه اول زندگی می‌تواند تغییراتی در ژن‌های آنها ایجاد کند.

نحوه استفاده از توفو

سال‌هاست که مردم آسیای غربی توفو را در کنار دیگر غذاها سرو می‌کنند. در آشپزی مدرن گذشته از اینکه آن را به عنوان مکمل غذایی و جانشینی برای گوشت استفاده می‌کنند، به عنوان سالاد، اسموتی، سوپ، سس و دسر و توفوی کبابی نیز مصرف می‌نمایند. علاوه بر این می‌توان در پودینگ گیاهی و لازانیا نیز از آن استفاده کرد. بنابراین می‌توان گفت که توفو یک مکمل غذایی همه‌کاره است.

دستورالعمل پخت توفو

توفو را می‌توان به صورت مکعب‌های خوش‌طعم و سفت درست کرد و به سالاد و دیگر خوراکی‌ها اضافه نمود. ابتدا باید توفو را آبکش کرده و اجازه دهید تا آب آن کاملا تخلیه شود. سپس آن را به مکعب‌های کوچک برش داده روی ورقه روغنی بگذارید. می‌توانید از روغن زیتون، تاماری یا سس سویا استفاده کنید. افزودن نشاسته ذرت نیز باعث ترد شدن مکعب‌ها می‌شود. در ادامه مکعب‌های روی ورقه را درون فر با دمای 220 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا لبه‌های آن قهوه‌ای شود.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x