کالری هندوانه چقدر است + 8 خاصیت بی‌نظیر هندوانه

اعتقاد بر این است که منشاء هندوانه به شمال شرقی آفریقا برمی‌گردد، یعنی جایی که تقریبا 4 هزار سال پیش برای اولین بار کشت شده است.

این میوه شیرین و آبدار یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید از آن برای رفع تشنگی در طول روزهای گرم تابستان استفاده کنید؛ علاوه بر این، هندوانه سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله فیبر، آنتی‌اکسیدان، ویتامین A و ویتامین C است و به همین دلیل فواید زیادی برای سلامتی دارد.

در این مقاله از ایده آل مگ درباره کالری هندوانه و خواص آن صحبت می‌کنیم و به تاثیر این میوه روی وزن بدن می‌پردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کالری هندوانه و ارزش غذایی آن

کالری هندوانه

کالری هندوانه نسبتا کم است، به طوری که در هر یک لیوان (152 گرم) آن حدود 46 کالری انرژی وجود دارد. در ادامه می‌توانید مواد مغذی موجود در یک لیوان هندوانه را مشاهده کنید:

  • کربوهیدرات: 11/5 گرم
  • فیبر: 0/6 گرم
  • پروتئین: 0/9 گرم
  • چربی: 0/2 گرم
  • کلسیم: 10/6 میلی‌گرم
  • فسفر: 16/7 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 170 میلی‌گرم
  • منیزیم: 15/2 میلی‌گرم
  • ویتامین سی: 12/3 میلی‌گرم
  • فولات (ویتامین B9): 4/5 میکروگرم
  • ویتامین آ: 42/6 میکروگرم

خواص هندوانه

هندوانه چقدر کالری دارد

اکنون که با کالری هندوانه و مواد مغذی موجود در آن آشنا شدید باید خواص آن را بشناسید. از مهم‌ترین خواص این میوه پرطرفدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بدن را هیدراته نگه می‌دارد

هیدراته ماندن بدن برای عملکرد صحیح آن، برای مثال تنظیم دمای بدن و تحویل مواد مغذی به سلول‌ها مهم است.

بیشتر بخوانید: یک عدد موز چقدر کالری دارد؟ آیا کالری موز برای لاغری مناسب است؟

خوردن غذاهایی که مقدار زیادی آب دارند به تامین مایعات مورد نیاز بدن کمک می‌کند. تقریبا 92 درصد وزن هندوانه از آب تشکیل شده است و به همین دلیل، این میوه گزینه مناسبی برای هیدراته نگه داشتن بدن محسوب می‌شود.

2. ضدسرطان است

سلول‌های سرطانی که در حال حمله کردن به سلول‌های سالم هستند

ترکیبات گیاهی موجود در هندوانه از جمله لیکوپن و کوکوربیتاسین E اثرات ضدسرطانی دارند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ مرتبط است. از سوی دیگر، مشخص شده است که کوکوربیتاسین E می‌تواند رشد تومور را مهار کند.

3. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

چند ماده مغذی مختلف در هندوانه وجود دارد که همگی از سلامت قلب حمایت می‌کنند. به گفته محققان، لیکوپن موجود در هندوانه باعث کاهش فشار خون و کلسترول می‌شود؛ همچنین از آسیب اکسیداتیو ناشی از کلسترول بالا جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، هندوانه حاوی سیترولین است، یک اسید آمینه که سطح اکسید نیتریک را در بدن افزایش می‌دهد. اکسید نیتریک به انبساط عروق خونی کمک می‌کند که این باعث کاهش فشار خون می‌شود. سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هندوانه از جمله منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های C ،A و B6 هم برای سلامت قلب مفیدند.

4. التهاب را کاهش می‌دهد

التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های مزمن است. لیکوپن، ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌های هندوانه باعث کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو می‌شوند. در یک مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی، مصرف پودر هندوانه با کاهش استرس اکسیداتیو و پروتئین واکنش‌گر C که یک نوع نشانگر التهابی است، همراه بود.

5. به جلوگیری از مشکلات چشم کمک می‌کند

خواص هندوانه

دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD) یک مشکل شایع چشمی است که می‌تواند در سالمندان باعث نابینایی شود. لیکوپن به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

6. درد عضلانی را تسکین می‌دهد

سیترولین موجود در هندوانه عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد و درد عضلانی را کاهش می‌دهد. این اسید آمینه به شکل مکمل هم در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

در یک مطالعه مشاهده شد که مصرف منظم سیترولین برای حداقل هفت روز می‌تواند تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد و از این طریق به بهبود عملکرد هوازی کمک کند.

بیشتر بخوانید: کالری خرما؛ مقدار انرژی در انواع خرما چقدر است؟

اکسید نیتریک عروق خونی را منبسط می‌کند تا قلب مجبور نباشد به سختی کار کند. در یک مطالعه به ورزشکاران آب هندوانه ساده، آب هندوانه مخلوط با سیترولین یا یک نوشیدنی دیگر داده شد. در این تحقیق، مصرف نوشیدنی‌های حاوی آب هندوانه با کاهش درد عضلانی و بهبود ضربان قلب همراه بود.

7. به سلامت پوست کمک می‌کند

یک زن میانسال در آینه به صورت خود نگاه می‌کند

ویتامین‌های A و C که در هندوانه یافت می‌شوند برای سلامت پوست بسیار مهم هستند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن پروتئینی است که در حفظ انعطاف‌پذیری پوست و استحکام موها نقش دارد و شانس ایجاد چین و چروک و خشکی پوست را کاهش می‌دهد.

ویتامین A به ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کند. در یک مطالعه روی حیوانات مشخص شد که کمبود این ویتامین باعث تاخیر در التیام زخم‌ها می‌شود.

8. هضم را بهبود می‌بخشد

هندوانه حاوی مقدار زیادی آب و مقدار کمی فیبر است که هر دو برای هضم ضروری هستند. فیبر در تنظیم حرکات روده نقش دارد، در حالی که آب به انتقال مواد زائد در دستگاه گوارش کمک می‌کند. یک تحقیق روی 4561 فرد بزرگسال نشان داد که دریافت ناکافی فیبر و مایعات باعث افزایش خطر ابتلا به یبوست می‌شود.

آیا هندوانه چاق می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، کالری هندوانه خیلی بالا نیست؛ اما مانند هر غذای دیگری، اگر بیش از حد مصرف شود می‌تواند باعث چاقی شود؛ بنابراین، افرادی که می‌خواهند وزن‌شان را ثابت نگه دارند یا لاغر شوند باید از زیاده‌روی در مصرف آن بپرهیزند.

هندوانه چگونه به لاغری کمک می‌کند؟

چند قاچ هندوانه

مصرف هندوانه در حد اعتدال می‌تواند روند کاهش وزن را تسهیل کند. این میوه به دلایل زیر در درمان چاقی نقش دارد:

  • شما را سیر نگه می‌دارد. آب موجود در هندوانه از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند. کم‌آبی باعث تشنگی می‌شود که گاهی اوقات ممکن است آن را با گرسنگی اشتباه بگیرید و اقدام به خوردن غذا کنید. در این صورت، کالری اضافی دریافت می‌کنید که این موضوع باعث چاقی می‌شود.
  • کالری کمی دارد. از آنجا که بخش زیادی از وزن هندوانه از آب تشکیل شده است، با خوردن این میوه کالری کمی وارد بدن خود می‌کنید.
  • به ورزش کردن کمک می‌کند. هندوانه جریان خون عضلات را افزایش می‌دهد و اکسیژن‌رسانی به آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این موضوع به کاهش درد عضلات بعد از فعالیت بدنی کمک می‌کند و به همین دلیل می‌تواند ورزش کردن را آسان‌تر کند.
  • میل به مصرف شیرینی‌جات را کاهش می‌دهد. این میوه کم‌کالری از مقداری قند طبیعی تشکیل شده است؛ بنابراین اگر از آن به جای تنقلات شیرین استفاده کنید، راحت‌تر وزن کم می‌کنید.
  • چربی‌سوزی را تقویت می‌کند. سیترولین موجود در هندوانه می‌تواند به آرژنین تبدیل شود. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل آرژنین به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و افزایش توده عضلانی کمک می‌کند.
  • هضم غذا را بهبود می‌بخشد. هندوانه به دلیل داشتن آب و فیبر از سلامت دستگاه گوارش محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به یبوست و نفخ را کاهش می‌دهد. یبوست و نفخ هر دو روی وزن تاثیر منفی دارند.

رژیم هندوانه چیست؟

رژیم هندوانه چیست

از آنجا که کالری هندوانه کم است، بعضی از مردم از آن برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. نسخه‌های مختلفی از رژیم غذایی هندوانه وجود دارد که محبوب‌ترین نوع آن شامل یک دوره محرومیت نسبتا کوتاه اما سخت است.

کسانی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند به مدت سه روز چیزی جزء هندوانه نمی‌خورند و بعد از آن دوباره به رژیم عادی خود برمی‌گردند.

بیشتر بخوانید: مقدار کالری میوه های خشک شده چقدر است؟

رژیم هندوانه برای بسیاری از مردم جذاب است، چون فقط چند روز طول می‌کشد؛ اما باید بدانید که هیچ مدرکی درباره اثربخش بودن آن وجود ندارد.

از سوی دیگر، محدود کردن رژیم غذایی به خوردن هندوانه که مقدار چربی، پروتئین و بعضی از مواد مغذی آن ناچیز است، می‌تواند به کمبود مواد مغذی، از دست دادن عضلات و خستگی منجر شود.

رژیم هندوانه برای کودکان، زنان باردار یا شیرده، افرادی که به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند (مثل دیابت) و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مناسب نیست؛ به‌علاوه، هنگامی که آن را کنار می‎‌‌گذارید دوباره به عادت‌های غذایی گذشته خود برمی‌گردید که این می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

کلام پایانی

به دلیل پایین بودن کالری هندوانه، این میوه طرفداران زیادی دارد؛ با این حال، ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد یا زیاده‌روی در مصرف آن به بروز عوارض جانبی ناخواسته منجر شود.

برای مثال، بعضی از افراد به هندوانه آلرژی دارند و بعد از مصرف آن علائم واکنش آلرژیک شامل کهیر و مشکلات تنفسی را تجربه می‌کنند.

گاهی‌اوقات این علائم بسیار شدید هستند و به درمان اورژانسی نیاز دارند؛ علاوه بر این، بیماران مبتلا به دیابت باید از این میوه در حد اعتدال استفاده کنند؛ چون حاوی قند طبیعی است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند روی قند خون تاثیر منفی داشته باشد.

سوالات متداول

کالری هندوانه چقدر است؟

یک لیوان هندوانه خرد شده تقریبا 46 کالری انرژی وارد بدن می‌کند.

آیا می‌توان هر روز هندوانه خورد؟

بیشتر بزرگسالان سالم می‌توانند با خیال راحت حداکثر دو لیوان هندوانه در روز مصرف کنند؛ با این حال، توصیه می‌شود از میوه‌های متنوع استفاده کنید تا بدن بتواند همه مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

آیا مصرف هندوانه باعث مشکلات گوارشی می‌شود؟

اکثر مردم می‌توانند این میوه را به راحتی هضم کنند؛ اما افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) ممکن است بعد از مصرف آن به علائمی مثل نفخ، یبوست یا اسهال مبتلا شوند.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline verywellhealth healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x