عوارض ناشی از اضطراب چیست؟

اضطراب زمانی اتفاق می‌افتد که شخص می‌ترسد اتفاق بدی بیفتد. همه ما بارها و بارها در زندگی روزمره خود، این وضعیت را تجربه می‌کنیم. اضطراب یک واکنش کاملا طبیعی است و در حالت عادی، هیچ عوارضی ندارد. اما ماجرا زمانی خطرناک می‌شود که فرد به اختلال اضطراب دچار شود! در این شرایط، استرس و نگرانی به یک همراه همیشگی تبدیل شده و عوارض اضطراب خود را نشان می‌دهند.

حدود 3.6 درصد از مردم جهان (تقریبا 264 میلیون نفر) از اختلال اضطراب رنج می‌برند. این بیماری در نوجوانان، زنان و سفیدوستان، بیش از سایر افراد شایع است. افسردگی، شیدایی، اختلالات مصرف مواد مخدر و … تنها بخش از عوارض این اختلال خطرناک و آزار دهنده محسوب می‌شوند!

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی مهم‌ترین عوارض اضطراب و راه‌های مقابله با آن‌ها بپردازیم. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که اضطراب را همیشه با خود همراه می‌بینید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

اضطراب چیست؟

اضطراب یک وضعیت غیر پزشکی است که معمولا با ترس یا نگرانی همراه است. این وضعیت ممکن است بر اثر عوامل مختلفی از قبیل یک سخنرانی مهم، دریافت نتیجه امتحان، اولین قرار با یک دوست و … ایجاد شود. در این شرایط، با برطرف شدن عامل استرس‌زا، اضطراب هم از بین می‌رود.

اضطراب چیست و چه عوارض دارد

اختلال اضطراب اما یک وضعیت کامل پزشکی است! این بیماری می‌تواند زندگی شما را مختل کند. اختلال اضطراب مسئولیت‌های شغلی یا تحصیلی، انجام کارهای روزانه، تمرکز و ایجاد و حفظ روابط شخصی را برای شما دشوار خواهد کرد.

اختلال اضطرابی شامل انواع مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها، عبارتند از:

  1. اختلال اضطراب فراگیر
  2. اختلال اضطراب اجتماعی
  3. فوبیا
  4. اختلال هراس
  5. آگورافوبیا
نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اختلال اضطراب و انواع مختلف آن، می‌توانید مقاله «اضطراب چیست؟ انواع اختلال اضطراب، علائم و راه های درمان» را مطالعه نمایید.

بر اساس گزارش NIMH (انستیتوی ملی سلامت روان) بروز اختلالات اضطرابی با توجه به سن، متفاوت است. اختلالات اضطرابی در بزرگسالان در 22.3 درصد افراد 18 تا 29 سال و 22.7 درصد از افراد 30 تا 44 سال دیده می‌شود.

اضطراب چیست و چگونه ایجاد می‌شود

شیوع اختلالات اضطرابی برای افراد 45 تا 59 ساله به 20.6 درصد کاهش می‌یابد. اضطراب در افراد مسن کمتر شایع است و فقط 9 درصد از افراد 60 سال یا بیشتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شرایط مرتبط با اضطراب

اختلال اضطراب می‌تواند زندگی فرد را تا حد بسیار زیادی، تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری باعث می‌شود از کارها و فعالیت‌های مورد علاقه خود لذت نبرید و همیشه خود را در معرض نگرانی و ترس ببینید.

شرایط مرتبط با اضطراب

اختلال اضطراب شرایط مختلفی را در فرد ایجاد یا تشدید می‌کند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین شرایط مرتبط با اضطراب (اختلال اضطراب) خواهیم پرداخت:

افسردگی

افسردگی و اضطراب مانند دو حلقه، به هم متصل هستند. در صورتی که به خوبی از پس اختلال اضطراب برنیایید، افسردگی در کمین شما خواهد بود! قرار گرفتن در معرض استرس و اضطراب همیشگی، خطر ابتلا به افسردگی را تا حد زیادی، افزایش می‌دهد.

اضطراب مزمن می‌تواند شما را خسته کرده و روحیه شما را بد کند. علاوه بر این، بهره‌وری شما کاهش پیدا کرده و در روابط شخصی، کاری، دوستانه و … دچار مشکل می‌شوید. همه این موارد در نهایت، باعث بروز یا تشدید افسردگی می‌شوند.

افسردگی را می‌توان از مهم‌ترین عوارض اضطراب دانست. البته در نظر داشته باشید که در بسیاری از موارد، افسردگی هم می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید اضطراب شود. همان‌طور که اشاره شد، این دو اختلال، کاملا به هم‌دیگر متصل هستند.

خودکشی کردن

امروزه خودکشی یکی از مسائل مهم بهداشت عمومی در سراسر جهان است. بدون شک خودکشی غم‌انگیزترین رویداد در زندگی انسان است. متاسفانه و بر اساس گزارش‌های مختلف، سالانه یک میلیون نفر، خودکشی می‌کنند!

مطالعات زیادی در ارتباط با تاثیر اختلال اضطراب بر خودکشی انجام شده‌اند. اگرچه برخی از آن‌ها، نشان می‌دهند که این بیماری می‌تواند منجر به خودکشی افراد شود، اما بیشتر این مطالعات خبر از آن می‌دهند که اختلال اضطراب به تنهایی نمی‌تواند زمینه‌ساز خودکشی شود.

تاثیر اضطراب بر خودکشی

برای برقراری ارتباط میان اختلال اضطرابی و خودکشی، نیاز به یک عامل واسط به نام افسردگی داریم. تاثیر افسردگی بر خودکشی به صورت قطعی اثبات شده است و از طرفی دیگر، اضطراب می‌تواند زمینه‌ساز افسردگی شود!

به عبارتی دیگر، اختلال اضطراب با ایجاد افسردگی در افراد مختلف، می‌تواند آن‌ها را به سمت افکار خودکشی سوق دهد! بنابراین می‌توان گفت که خودکشی یکی از عوارض اضطراب (البته با واسطه) است.

سوء مصرف مواد

چندین دهه تحقیقات روانپزشکی نشان داده است که اختلالات اضطرابی و سوء مصرف مواد، رابطه کاملا مستقیمی با هم دارند. به نظر می‌رسد که این دو اختلال شایع، به صورت هم‌زمان در افراد مختلف، دیده می‌شوند.

نتایج مطالعات و تحقیق‌های بالینی نشان می‌دهد که اختلال اضطراب، به صورت مستقیم با وابستگی به الکل و مواد مخدر، ارتباط دارد. فوبیا، آگورافوبیا و اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، بیشترین تاثیر را در ایجاد سوء مصرف مواد مخدر در افراد دارند.

گاهی وقت‌ها، افراد برای فرار از اختلال اضطرابی، به مواد مخدر روی می‌آورند. این در حالیست که در مواردی هم دیده شده که وابستگی بیش از حد به نوشیدنی‌های الکلی و مواد مخدر، خودش باعث ایجاد یا تشدید اضطراب در افراد مختلف شده است.

بیماری جسمی

برخی از افراد گمان می‌کنند که اضطراب، تنها بر روان افراد تاثیر می‌گذارد؛ این باور کاملا غلط است! زیرا تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که اختلال‌های اضطرابی، به صورت مستقیم بر بیماری‌های جسمی نیز اثر منفی و مخرب می‌گذارند.

موارد زیر، تنها برخی از بیماری‌های جسمی هستند که بر اثر اختلال اضطراب، در فرد ایجاد می‌شوند:

  1. سردرد
  2. تنش عضلانی
  3. بی‌خوابی
  4. تنگی نفس و احساس درد در قفسه سینه
  5. تکرر ادرار
  6. یبوست

افرادی که به طور مداوم با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار بیشتر از سایرین، در معرض انواع بیماری‌های جسمی قرار می‌گیرند. آثار کوتاه مدت اضطراب بر بدن عبارتند از:

  1. تپش قلب
  2. افزایش فشار خون
  3. مشکلات تنفسی
  4. ناراحتی معده
  5. سرگیجه

در زمان اضطراب، بدن می‌تواند مقدار زیادی هورمون مانند کورتیزول و نوراپی نفرین را ترشح کند. ترشح طولانی مدت و مکرر این هورمون‌ها در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

اثر اضطراب بر سیستم اعصاب مرکزی

اضطراب و هراس طولانی مدت، می‌تواند باعث شود که مغز شما به طور منظم، هورمون‌های استرس را آزاد کند. این موضوع باعث افزایش  علائمی مانند سردرد، سرگیجه و افسردگی می‌شود.

اثر اضطراب بر سیستم عصبی مرکزی

هنگامی که احساس اضطراب و استرس می‌کنید، مغز سیستم عصبی شما را پر از هورمون‌ها و مواد شیمیایی می‌کند که به شما در پاسخ به تهدید کمک می‌کنند. آدرنالین و کورتیزول دو نمونه از این هورمون‌ها هستند.

در حالی که اضطراب برای رویدادهای کوتاه مدت مفید است، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمون‌های استرس، می‌تواند در  برای سلامت جسمی شما، کاملا مضر باشد.

اثر اضطراب بر سیستم قلبی عروقی

اختلالات اضطرابی می‌توانند باعث ضربان سریع قلب، تپش قلب و درد قفسه سینه شوند. این موضوع، احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

تذکر: اگر سابقه بیماری قلبی دارید، اختلالات اضطرابی ممکن است خطر ابتلا به بیماری گرفتگی عروق کرونر را افزایش دهد.

اثر اضطراب بر سیستم گوارش

یکی دیگر از عوارض اضطراب به هم خوردن سیستم دفع و گوارش شما است. افرادی که با اختلالات اضطرابی دست و پنجه نرم می‌کنند، بیماری‌هایی مانند درد معده، اسهال، تهوع، از دست دادن اشتها و … را تجربه خواهند کرد.

تاثیر اضطراب بر سیستم گوارش

علاوه بر این، ممکن است بین اختلالات اضطرابی و ایجاد سندرم روده تحریک پذیر (IBS) پس از عفونت روده، ارتباطی وجود داشته باشد. IBS می‌تواند باعث استفراغ، اسهال یا یبوست شود.

اثر اضطراب بر سیستم ایمنی بدن

اضطراب می‌تواند باعث ایجاد واکنش یا مبارزه در بدن شما شود. این اختلال باعث منتشر شدن یک سیل از مواد شیمیایی و هورمون‌هایی مانند آدرنالین شود. در کوتاه مدت، این امر ضربان قلب و تنفس شما را افزایش می‌دهد؛ بنابراین مغز شما می‌تواند اکسیژن بیشتری دریافت کند.

این موضوع شما را آماده می‌کند تا به شرایط شدید، واکنش مناسب نشان دهید. سیستم ایمنی بدن شما حتی ممکن است به طور مختصر تقویت شود. با استرس‌های گاه به گاه، بدن شما با از بین رفتن استرس، به عملکرد طبیعی خود باز می‌گردد.

اما اگر همیشه احساس اضطراب و استرس می‌کنید یا استرس شما، مدت زمان زیادی طول می‌کشد، بدن شما هرگز سیگنال بازگشت به عملکرد طبیعی را دریافت نمی‌کند. این اتفاق می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و شما را در برابر عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های مکرر، آسیب پذیرتر کند.

اثر اضطراب بر دستگاه تنفسی

اضطراب باعث تنفس سریع و سطحی می‌شود. اگر بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) دارید، ممکن است در معرض افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان، بر اثر عوارض مربوط به اضطراب باشید. اضطراب همچنین می‌تواند علائم آسم را بدتر کند.

اثر اضطراب بر دستگاه ادراری

اختلال در دستگاه ادراری یکی از عوارض اضطراب است که البته به ندرت رخ می‌دهد. تحقیقات نشان داده که اختلال اضطراب می‌تواند ناحیه‌ای از مغز را که وظیفه کنترل ادرار را بر عهده دارد، درگیر می‌کند.

تذکر: انواع خاصی از اضطراب شدید، می‌تواند منجر به عدم کنترل کامل مثانه شود. علاوه بر این، نگرانی در مورد مسائل ادراری، می‌تواند منجر به اضطراب شود.

اثر اضطراب بر دستگاه تولید مثل

هنگامی که محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) توسط استرس فعال می‌شود، یک اثر بازدارنده بر سیستم تولید مثل زنان اعمال می‌کند. هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH) ترشح هورمون آزاد کننده گنادوتروپین هیپوتالاموس (GnRH) را متوقف کرده و گلوکوکورتیکوئیدها هورمون لوتئینه کننده هیپوفیز و ترشح استروژن و پروژسترون تخمدان را مهار می‌کنند.

اثر اضطراب بر دستگاه تولید مثل

این اثرات عامل آمنوره “هیپوتالاموس” استرس است که در اضطراب و افسردگی، سوء تغذیه، اختلالات خوردن و ورزش بیش از حد مزمن و هیپوگنادیسم سندرم کوشینگ، مشاهده می‌شود.

کلام آخر

اضطراب در حالت عادی، یک واکنش طبیعی بدن است که همه ما بارها و بارها با آن مواجه می‌شویم. اما در صورتی که این وضعیت تشدید شده و همیشه با ما همراه باشد، به اختلال اضطراب تبدیل شده و عوارض زیادی به همراه خواهد داشت.

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین عوارض اضطراب و تاثیر مخرب آن بر سیستم‌های مختلف بدن پرداختیم. در صورتی که هم‌چنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

اضطراب چه اثرات بلند مدتی دارد؟

اختلال اضطراب در صورت عدم درمان مناسب، می‌تواند بر سیستم عصبی مرکز، سیستم ادراری، سیستم گوارشی، سیستم ایمنی بدن و … تاثیر مخرب و منفی بگذارد.

آیا اضطراب می تواند زندگی را تهدید کند؟

بله. در صورتی که اختلال اضطراب شدید باشد، به افسردگی مزمن و حاد منجر خواهد شد. افسردگی یکی از عوامل اصلی خودکشی در افراد مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان است.

آیا اضطراب یک مشکل جدی است؟

اضطراب در حالت عادی، یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود. این وضعیت زمانی نگران کننده می‌شود که اضطراب به صورت همیشگی بوده و به اختلال تبدیل شود.

4 | (1)
منبع www.healthline calmclinic discoverymood
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x