8 دستور تهیه کیک آلبالو خانگی و کافی شاپی خوشمزه

اگر میانه شما با میوه ترش و شیرین آلبالو خوب است، پیشنهاد می‌کنیم که فقط به مربا یا کمپوت آلبالو اکتفا نکنید و سری هم به دنیای رنگارنگ کیک‌ها بزنید تا ببینید که چطور می‌توان با این میوه تابستانی خوشمزه، یک کیک آلبالویی خوش‌طعم و خانگی آماده کرد.

اگر رژیم دارید؛ اگر به طعم کیک‌های خیس علاقمندید و حتی اگر فر ندارید، رسپی‌های این مقاله از ایده آل مگ را دنبال کنید تا با طرز تهیه کیک آلبالویی به 8 روش مختلف، آشنا شوید. با ما همراه باشید.

کیک آلبالویی

همان‌طور که گفتیم، کیک آلبالویی، تنوع زیادی در طعم دارد. اما روشی که در ادامه می‌خوانید، متداول‌ترین دستور پخت کیک آلبالویی است که در آن از شیر استفاده می‌شود. در ادامه، جدول مواد لازم را ببینید:

کیک آلبالویی ساده
کیک آلبالویی ساده

مواد لازم برای کیک آلبالویی

اگر برای درست کردن یک کیک خانگی با مزه ملس آماده‌اید، مواد زیر را تهیه کرده و دست به کار شوید:

مواد لازم برای تهیه کیک آلبالو با شیر
آرد 2 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد
شیر نصف پیمانه
شکر یک پیمانه
روغن نصف پیمانه
آلبالوی بدون هسته یک لیوان
بیکینگ پودر 2 قاشق مرباخوری سر صاف
وانیل 1/4 قاشق مرباخوری

طرز تهیه کیک آلبالویی

مثل همیشه و پیش از هر کار، فر را روشن کرده و دمای آن را روی 175 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا فضای داخل آن کاملا گرم و آماده شود. حالا مطابق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول

آلبالوها را بشویید و ساقه‌ها و هسته‌های آن‌ها را جدا کنید.

مرحله دوم

تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای مناسب بشکنید و با همزن مقداری بزنید، سپس، وانیل و شکر را به آن اضافه کرده و آنقدر بزنید که ترکیب حاصل شکلی کشدار و کرمی رنگ پیدا کند.

مرحله سوم

در ادامه طرز تهیه کیک آلبالویی با شیر، روغن و شیر را به ترکیب تخم‌مرغ بیفزایید و به هم زدن ادامه دهید تا مواد کیک یکدست شوند.

در صورت در اختیار نداشتن شیر، مقداری شربت آلبالوی رقیق شده با آب را جایگزین آن کنید.

مرحله چهارم

در ظرفی جداگانه، آرد و بیکینگ پودر را با مخلوط کرده و 2 تا 3 بار الک کنید. سپس همزن را کنار بگذارید و ترکیب آرد را با الک به مواد کیک آلبالویی اضافه کنید و خیلی آرام و در حدی که خمیر یکدستی حاصل شود، با لیسک مخلوط کنید.

مرحله پنجم

کف قالب کیک مقدار کمی روغن بریزید و روی آن را آرد‌پاشی کنید. سپس، نصف مواد کیک را درون قالب بریزید و روی آن را صاف کنید.

برای مقدار مواد گفته شده در بالا، قالب سایز 24 کاملا مناسب است.

مرحله ششم

آلبالوها را به صورت یک لایه یکدست روی مواد کیک ریخته و روی آن‌ها را با باقیمانده مواد کیک بپوشانید. سپس، قالب را به مدت 45 تا 55 دقیقه داخل فر قرار دهید.

نیم ساعت اول پخت، به هیچ عنوان درب فر را باز نکنید.

مرحله هفتم

پس از گذشت حدود 45 دقیقه، میزان پخت کیک را با یک خلال دندان یا چنگال امتحان کنید و اگر چیزی به آن‌ها نچسبید، یعنی کیک خوشمزه شما آماده است و می‌توانید آن را از فر خارج کنید.

مرحله هشتم

کیک آلبالویی را به همان صورت داغ از قالب خارج کرده و روی یک توری فلزی قرار دهید تا در معرض هوا، خنک شود. سپس، در ظرف مناسبی قرار دهید و روی آن را با خامه زده شده یا انواع میوه‌های فصلی تزئین کرده و سرو نمایید. نوش جان

کیک آلبالویی با ماست

می‌توانید در طرز تهیه این کیک خوشمزه، به جای شیر از ماست هم استفاده کنید. در این صورت، به ازای 3 عدد تخم‌مرغ، به نصف پیمانه ماست، یک پیمانه شکر و 2.5 پیمانه آرد نیاز دارید.

تمام مراحل مشابه دستور بالا است، با این تفاوت که باید ماست را جایگزین شیر کنید.

کیک آلبالویی با ماست
کیک آلبالویی با ماست

غلطاندن آلبالوها داخل کمی آرد یا خرده‌های نان باعث می‌شود که در هنگام پخت، آلبالوها به کف کیک نروند.

کیک آلبالویی بدون فر

درست مانند کیک کنجدی، این کیک را هم می‌توان با ترکیب شیر و ماست و بدون فر تهیه کرد. برای این کار، با حفظ نسبت‌های قبل، از 4/1 پیمانه شیر و 4/1 پیمانه ماست استفاده کنید.

سپس قابلمه نسبتا بزرگی را روی حرارت متوسط قرار دهید و یک پایه فلزی کف قابلمه بگذارید. پس از آماده کرده مواد کیک، آن را داخل قالب مناسب ریخته و روی پایه فلزی قرار دهید و درب قابلمه را بگذارید.

اجازه دهید حدود یک ساعت بگذرد، تا کیک شما کاملا پف کند. پس از این مدت، با یک چنگال، کیک را امتحان کنید و اگر برای پخت کامل، نیاز به زمان بیشتری بود، برای چند دقیقه دیگر هم درب قابلمه را بگذارید تا کاملا مغزپخت شود.

کیک آلبالویی با گردو

با افزودن مقداری گردوی خرد شده به این کیک خوشمزه، طعم متفاوتی را تجربه خواهید کرد.

کیک خانگی با طعم گردو و آلبالو
کیک خانگی با طعم گردو و آلبالو

در این دستور، 4 عدد تخم‌مرغ را با یک و 3/1 پیمانه شکر و نوک قاشق مرباخوری وانیل مخلوط کرده و پس از آن، نصف قاشق چایخوری جوش شیرین و نصف پیمانه روغن را به بقیه مواد اضافه کنید.

سپس مخلوط 2.5 پیمانه آرد و 2 قاشق غذاخوری بیکینگ پودر و مقدار کمی نمک را به ترکیب مواد کیک بیفزایید. همزمان آلبالوهای هسته گرفته و خرد شده و همچنین گردوهای خرد شده را هم در کاسه بریزید و همه مواد به شکل یکدست مخلوط کنید. در نهایت، قالب کیک را به مدت یک ساعت، در فری که با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کرده‌اید، قرار دهید.

کیک آلبالویی شکلاتی

اگر در دستور کیک آلبالویی ساده، 2 قاشق غذاخوری از آرد را با پودر کاکائو جایگزین کنید، یک کیک خوشمزه خانگی با ترکیب طعم‌های آلبالو و شکلات خواهید داشت که می‌توانید روی آن را با گاناش تزئین کرده و یا از مقداری کمپوت آلبالو برای ظاهر بهتر کیک خود استفاده کنید.

کیک آلبالویی پنیری

کیک‌های پنیری کیک‌های چند لایه‌ای هستند که طعم متفاوتی دارند و با وجود داشتن آلبالو، پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یک بار طرز تهیه آن را امتحان کنید تا از طرفداران پر و پا قرص آن شوید.

کیک پنیری با طعم آلبالو
کیک پنیری با طعم آلبالو

در این دستور، مطابق زیر عمل کنید:

  • برای لایه پنیری، 200 گرم پنیر ماسکارپونه را با یک عدد تخم‌مرغ، 4/1 پیمانه شکر و مقداری رنده پوست پرتقال ترکیب کرده و با همزن مخلوط کنید.
  • 3/4 پیمانه مربای آلبالوی بدون هسته را با با یک قاشق چایخوری نشاسته ذرت بجوشانید تا لایه آلبالویی آماده شود.
  • برای لایه خمیری هم کافیست 2 عدد تخم‌مرغ را با نصف پیمانه شکر و یک قاشق چایخوری وانیل مخلوط کرده و در ادامه، نصف پیمانه روغن و 4/1 پیمانه آب پرتقال را به آن اضافه کنید. مطابق معمول، اضافه کرده یک و نیم پیمانه آرد و یک و نیم قاشق چایخوری بیکینگ پودر بدون همزن، مرحله آخر خواهد بود.

برای آماده‌سازی، ابتدا لایه خمیری و روی آن به ترتیب؛ لایه پنیری و آلبالویی را بریزید و با یک سیخ چوبی، کمی از مواد لایه پنیری و آلبالویی را با هم ترکیب کنید. سپس، قالب کیک را به مدت چهل دقیقه در دمای 180 درجه فر قرار دهید.

پس از پخت کامل و خنک شدن، کیک آلبالویی پنیری را چند ساعتی داخل یخچال بگذارید تا لایه پنیری کاملا خودش را بگیرد.

کیک خیس آلبالویی

اگر از طرفداران کیک‌های خیس هستید، این رسپی را از دست ندهید. به شما اطمینان می‌دهیم که یک طعم لطیف و بسیار خوشمزه را تجربه خواهید کرد.

کیک خیس آلبالویی
کیک خیس آلبالویی

2 عدد تخم‌مرغ را با نصف پیمانه شیر و 1.5 پیمانه آب آلبالو و 1.5 پیمانه روغن مخلوط کنید. سپس، 3 پیمانه آرد را با 4 قاشق چایخوری بیکینگ پودر و یک قاشق چایخوری وانیل الک کرده و به مواد قبلی اضافه کنید. در آخر هم یک قاشق مرباخوری پودر کاکائو را به 1.5 پیمانه شکر اضافه کرده و آن را به مواد کیک بیفزایید.

قالب مناسبی را چرب کرده و مواد خمیری و 2 پیمانه آلبالو را به صورت لایه لایه درون آن بریزید. قالب را به مدت 50 دقیقه در طبقه بالای فر با دمای 180 درجه قرار دهید تا آماده سرو شود.

طعم این کیک، ترش و شیرین و بافت آن خیس است و اگر مایل باشید برای رنگ و لعاب بهتر می‌توانید مقداری رنگ خوراکی هم به مواد آن اضافه کنید.

کیک آلبالویی رژیمی

اگر در رژیم غذایی هستید، این رسپی را ببینید تا بتوانید با حذف شکر و اضافه کردن میوه‌های خشک، طعمی متفاوت و خاص را در دسته کیک‌های رژیمی تجربه کنید:

4 عدد زردآلوی خشک و 10 عدد خرما را به مدت 5 دقیقه در مقداری آب گرم بخیسانید و با استفاده از بلندر، پوره کنید. سپس به ترتیب، 2 عدد تخم‌مرغ، یک لیوان شیر، 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با پوره مخلوط کنید.

پس از آن، یک لیوان آرد سبوس‌دار گندم، یک قاشق مرباخوری دارچین و مقداری بیکینگ پودر را به مواد قبلی اضافه کرده و در آخر، 14 عدد آلبالوی هسته گرفته شده را داخل مواد کیک می‌ریزیم.

این کیک رژیمی به رمان پخت کمی نیاز دارد و کافیست قالب کیک را به مدت 30 تا 35 دقیقه در فر با دمای 180 درجه قرار دهید تا آماده سرو شود.

سخن آخر

خب، دستورهای مختلف کیک آلبالویی را با هم دیدیم و امیدواریم که این تنوع برای شما رضایت‌بخش بوده باشد. برای ما بگویید که شما چه تجربه‌های متفاوتی در تهیه این کیک خوشمزه خانگی داشته‌اید و فکر می‌کنید که طعم آلبالو با چه ترکیبات دیگری، سازگارتر است؟

مشتاق خواندن پیشنهادها و ایده‌های خاص شما هستیم. شاد و پیروز باشید.

4.7 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x