معرفی 10 جایگزین بیکینگ پودر در کیک

بیکینگ پودر ماده رایجی است که از جوش شیرین، اسید ضعیف و نشاسته ذرت تشکیل شده است و از آن برای بهبود حجم انواع نان و کیک استفاده می‌شود.

این ماده با آزاد کردن دی اکسید کربن حباب‌هایی ایجاد می‌کند که باعث ورآمدن خمیر و افزایش سبکی و لطافت محصول نهایی می‌شوند.

اهمیت بیکینگ پودر به قدری زیادی است که عدم دسترسی به آن ممکن است فرد را از پخت نان یا کیک مورد علاقه‌اش منصرف ‌کند. خوشبختانه، مواد مختلفی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به جای بیکینگ پودر استفاده کرد.

برای آشنایی با بهترین جایگزین بیکینگ پودر در کیک و نان توصیه می‌کنیم مقاله امروز ایده آل مگ را تا انتها بخوانید.

چرا باید به فکر جایگزین بیکینگ پودر باشیم؟

بیکینگ پودر عامل ورآورنده خمیر است و اغلب برای پخت کیک و نان استفاده می‌شود. این ماده از بی‌کربنات سدیم تشکیل شده است که از نظر شیمیایی خاصیت بازی دارد؛ همچنین حاوی یک اسید مثل کرم تارتار است و ممکن است با مواد پرکننده مانند نشاسته ذرت همراه باشد.

بکینگ پودر

هنگامی که بیکینگ پودر با یک مایع مخلوط می‌شود، یک واکنش اسید-باز بین بی‌کربنات سدیم و کرم تارتار رخ می‌دهد تا گاز دی اکسید کربن آزاد شود.

در اثر تولید گاز حباب‌هایی تشکیل می‌شود که باعث ورآمدن خمیر می‌شوند و حجم کیک، نان و سایر محصولات تهیه شده با آرد را افزایش می‌دهند.

بیکینگ پودر اغلب با جوش شیرین که فقط از بی‌کربنات سدیم تشکیل شده است و اسید ندارد، اشتباه گرفته می‌شود. جوش شیرین برای اینکه بتواند مثل بیکینگ پودر اثر ورآورنده داشته باشد باید با یک اسید ترکیب شود.

اگرچه بیکینگ پودر یکی از مواد اصلی شیرینی‌پزی است، اما گاهی اوقات مجبور می‌شوید به جای آن از چیز دیگری استفاده کنید.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود به جایگزین‌های بیکینگ پودر نیاز پیدا کنید، تمام شدن تاریخ مصرف آن است. بیکینگ پودری که تاریخ مصرف آن گذشته است عملکرد خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند به خوبی باعث ورآمدن خمیر و پف کردن محصول نهایی شود.

ماندگاری بیکینگ پودر حداکثر 12 ماه است و بسته به اینکه محل نگهداری آن چقدر گرم یا مرطوب باشد ممکن است تا 6 ماه کاهش پیدا کند.

برای اینکه از سالم بودن بیکینگ پودر خود مطمئن شوید، نصف قاشق چای‌خوری از آن را داخل آب گرم بریزید. بدون اینکه مخلوط را هم بزنید کمی صبر کنید. اگر بیکینگ پودر بعد از 10 ثانیه شروع به تولید حباب کرد، سالم است و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

از سایر دلایلی که باعث می‌شود به دنبال جایگزین‌های بیکینگ پودر بگردید، تمام شدن آن است. در این حالت، به جای اینکه بیکینگ پودر جدیدی بخرید می‌توانید از مواد دیگری برای پخت کیک و نان استفاده کنید.

آلرژی به بیکینگ پودر

هیچ موردی از حساسیت به بیکینگ پودر گزارش نشده است. اگر پس از خوردن محصولات حاوی آن واکنش نامطلوبی داشتید، با پزشک صحبت کنید.

مشورت با پزشک درباره آلرژی به بکینگ پودر

عوارض جانبی بیکینگ پودر

مقدار بیکینگ پودر مورد استفاده در پخت و پز بی‌خطر تلقی می‌شود؛ با این حال، ممکن است مصرف بیش از حد آن با عوارض جدی همراه باشد، مثل تشنگی، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ شدید و اسهال. اگر بیش از حد بیکینگ پودر مصرف کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بیکینگ پودر سرشار از سدیم است، به طوری که یک قاشق چای‌خوری از آن بیش از 10 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را تامین می‌کند. اگر فشار خون‌تان بالا است، درباره استفاده از بیکینگ پودر با پزشک خود صحبت کنید.

طرز تهیه مرحله به مرحله کیک کنجدی خوش طعم به روش کافی شاپی!

معرفی بهترین جایگزین بیکینگ پودر در کیک

مواد زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها به تنهایی یا همراه با جوش شیرین به عنوان جایگزین بیکینگ پودر استفاده کنید. در این بخش به معرفی بعضی از این مواد و نحوه استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

کرم تارتار + جوش شیرین

برای استفاده از بیشتر جایگزین‌های بیکینگ پودر به جوش شیرین نیاز دارید. جوش شیرین همانند بیکینگ پودر با آزاد کردن دی اکسید کربن باعث پف کردن خمیر می‌شود.

کرم تارتار بهترین جایگزین بکینگ پودر در کیک

اولین ترکیبی که به عنوان جایگزین بیکینگ پودر در کیک معرفی می‌کنیم،  مخلوط کرم تارتار و جوش شیرین است. کرم تارتار که به نام تارتارات اسید پتاسیم هم شناخته می‌شود، یک پودر سفید رنگ اسیدی است که می‌توانید آن را در فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کنید.

پودر تارتار که دقیقا مشخص نیست به چه دلیل به آن کرم گفته می‌شود، یک محصول کاملا طبیعی است که از میوه انگور به دست می‌آید.

در گذشته، رسوبات بشکه‌های شراب را جمع‌آوری و در جایی نگهداری می‌کردند تا کرم تارتار ته‌نشین شود؛ اما در حال حاضر، این پودر پرکاربرد به صورت صنعتی و در کارخانه تولید می‌شود. برای تولید صنعتی کرم تارتار، از اسید تارتاریک و هیدروکسیم پتاسیم استفاده می‌شود.

کرم تارتار اغلب برای پایدار کردن سفیده تخم ‌مرغ و خامه و همچنین برای جلوگیری از تشکیل بلورهای قند به‌کار می‌رود. این ماده از خوابیدن پف سفیده تخم مرغ زده شده که به کیک‌های اسفنجی و مرنگ‌ها اضافه می‌شود جلوگیری می‌کند و مقاومت آن را در برابر حرارت افزایش می‌دهد؛ به‌علاوه، هنگام تهیه شربت مانع تشکیل کریستال‌های شکر می‌شود.

کاربردهای کرم تارتار به همین چند مورد محدود نمی‌شود. وقتی این ماده با جوش شیرین ترکیب می‌شود می‌تواند جانشین بیکینگ پودر در کیک باشد.

برای کسب بهترین نتیجه، باید کرم تارتار و جوش شیرین را با نسبت دو به یک با هم مخلوط کنید. برای مثال، یک قاشق چای‌خوری (5 گرم) بیکینگ پودر را با یک چهارم قاشق چای‌خوری (1 گرم) جوش شیرین و نصف قاشق چای‌خوری (2 گرم) کرم تارتار جایگزین کنید.

8 دستور تهیه کیک آلبالو خانگی و کافی شاپی خوشمزه

آب دوغ + جوش شیرین

آب دوغ یک محصول لبنی تخمیر شده است که طعم ترش و کمی تیز دارد و اغلب با ماست ساده مقایسه می‌شود.

استفاده از آب دوغ برای تهیه کیک

در گذشته وقتی از خامه شیرین کره گرفته می‌شد، یک محصول جانبی به نام آب دوغ به دست می‌آمد. امروزه معمولا کارخانه‌ها برای تولید آب دوغ باکتری‌های کشت شده را به شیر اضافه می‌کنند تا با تخمیر، قند موجود در آن تبدیل به اسید شود؛ آن‌ها همچنین ممکن است پروبیوتیک‌ها و طعم‌دهنده‌ها را به محصول خود بیفزایند.

به دلیل اسیدی بودن آب دوغ، ترکیب آن با جوش شیرین می‌تواند همان اثر ورآورنده بیکینگ پودر را ایجاد کند.

اگر می‌خواهید از آب دوغ به عنوان جایگزین بیکینگ پودر در کیک استفاده کنید، به ازای هر یک قاشق چای‌خوری (5 گرم) بیکینگ پودر، نصف لیوان (122 گرم) آب دوغ و یک چهارم قاشق چای‌خوری (1 گرم) جوش شیرین به مواد خود اضافه کنید.

برای حفظ بافت و قوام محصول نهایی، باید مقدار سایر مایعات به‌کار رفته در خمیر را کاهش دهید. برای مثال، اگر نصف لیوان (122 گرم) آب دوغ اضافه کردید، باید از سایر مایعات به همان میزان کم کنید.

ماست + جوش شیرین

از ترکیب ماست و جوش شیرین هم می‌توان به عنوان جایگزین بیکینگ پودر در کیک استفاده %D

1 | (2)
منبع healthline medicinenet
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.