کالری برنج + کالری برنج کته + کالری یک قاشق برنج

برنج محبوب‌ترین غذای ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود و هیچ شکی هم در این قضیه وجود ندارد. اغراق نیست اگر بگوییم هر ایرانی حداقل یک وعده در شبانه‌روز، غذای برنجی می‌خورد! به این ترتیب، طبیعی است که کالری برنج به یک دغدغه مهم تبدیل شود. 

به همان اندازه که غذاهای برنجی محبوب هستند، به همان میزان هم نگرانی درباره افزایش وزن و چاقی وجود دارد! سوالی که این روزها در هر خانه‌ای پرسیده می‌شود این است که آیا برنج ما را چاق می‌کند؟ 

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به کالری انواع مختلف برنج از جمله کته، آبکش و … بپردازیم. اگر شما هم نمی‌توانید قید پلوهای خوشمزه را بزنید و از طرفی دیگر نگران وزن خود هستید، حتما با ما همراه باشید. 

کالری برنج چقدر است؟

کالری برنج به علت مصرف زیاد این غذا همیشه مورد توجه بوده است. کالری برنج بدون روغن از برنجی که از روغن برای پخت آن استفاده شده، کمتر است.

با اضافه کردن روغن به غذا مقدار کالری آن بیشتر می‌شود. هر چقدر غذا چرب‌تر باشد کالری آن بیشتر می‌شود. در جدول زیر می‌توانید کالری بعضی از غذاها که با برنج تهیه می‌شوند را مشاهده کنید:

نام ماده غذایی انرژی در 100 گرم  (کیلوکالری)
برنج خام 130
برنج کته 182
برنج آبکش 180
برنج قهوه ای خام 360
برنج قهوه ای پخته 111
عدس پلو با گوشت 270
لوبیا پلو 196
سبزی پلو 183
باقالی پلو 230
ته چین مرغ 200

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کالری برنج بیش از هر چیز، به نوع پخت آن بستگی دارد. البته از آن‌جایی که برنج معمولا به تنهایی مصرف نمی‌شود، غذای مکمل یا افزودنی‌های آن هم به صورت مستقیم روی میزان کالری این غذا تاثیر دارد. 

گاهی بهتر است در وعده‌های غذایی، سیب زمینی را جانشین برنج کنید، چرا که کالری سیب زمینی کمتر از برنج است و مواد مغذی باارزشی دارد.

کالری برنج کته چقدر است؟ 

برنج کته به دلیل آماده شدن سریع و همچنین نیاز کمتر به روغن، در میان ما ایرانی‌ها محبوب است. از آن‌جایی که برنج به تنهایی یک غذای سالم و کم کالری محسوب می‌شود، نوع پخت کته (روغن و نمک کم) هم کاملا در حفظ سلامت شما مفید است. 

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده کردید، 100 گرم برنج کته دارای 182 کالری انرژی است. از آن‌جایی که واحد اندازه‌‌گیری خوردن برنج، قاشق است و نه گرم، باید بگوییم که هر قاشق برنج کته، دارای 25 کالری انرژی است. 

اگر به فکر گرفتن یک رژیم غذایی برای کاهش وزن هستید، می‌توانید کالری‌های دریافتی خود از برنج کته را به راحتی تنظیم کنید. به عنوان مثال، 10 قاشق برنج کته بخورید و 250 کالری انرژی دریافت کنید. 

ارزش غذایی برنج چقدر است؟

انواع مختلفی از برنج وجود دارد که به طور کلی در دو گروه برنج سفید و برنج قهوه ‌ای طبقه‌بندی می‌شوند. بر روی برنج قهوه‌ ای برخلاف برنج سفید یک لایه سبوس قرار دارد. کالری برنج قهوه‌ ای کمتر و تاثیر مثبت آن روی سلامتی بیشتر است؛ با این حال، استفاده از برنج سفید رایج‌تر است.

برنج قهوه‌ای

هر دو نوع برنج تقریبا فاقد چربی هستند. به عبارت دیگر، فقط از کربوهیدرات و مقداری پروتئین تشکیل شده‌اند. این دو نوع برنج کالری، کربوهیدرات و پروتئین مشابهی دارند. بیشتر کربوهیدرات این دانه‌ها نشاسته است. نشاسته رایج‌ترین شکل کربوهیدرات در غذاها است.

مقدار فیبر موجود در برنج قهوه ای بیشتر است. برنج سفید طی فرآوری که روی آن انجام می‌شود سبوس را که حاوی فیبر است از دست می‌دهد.

کیفیت پخت و طعم برنج سفید مطلوب‌تر است اما ارزش غذایی آن کم‌تر از برنج قهوه‌ای است. برنج قهوه ای یک دانه کامل است که فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌ اکسیدان‌های بیشتری دارد.

فواید برنج قهوه‌ ای برای سلامتی

برنج قهوه‌ای فواید زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه با برخی از این فواید آشنا می‌شویم:

حفظ سلامت دستگاه گوارش

فیبر موجود در این غذا حرکات روده را تنظیم و از بروز یبوست و سرطان‌های دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند می‌توانند از این غذا استفاده کنند. برای این بیماران مصرف سایر غلات مثل گندم و جو ممنوع است.

کنترل قند خون

برنج قهوه ای به علت داشتن فیبر می‌تواند به بیماران دیابتی در کنترل قند خون کمک کند؛ در مقابل برنج سفید قند خون را بیشتر افزایش می‌دهد.

پیشگیری از سرطان

به مولکول‌ها یا اتم‌های ناپایداری که یک الکترون جفت نشده دارند رادیکال‌ آزاد گفته می‌شود. رادیکال‌های آزاد در همه جا وجود دارند. در هوایی که تنفس می‌کنیم، در آبی که می‌نوشیم و غذایی که می‌خوریم این مولکول‌ها حضور دارند.  وقتی مقدار رادیکال‌های آزاد در بدن از حد مشخصی بالاتر رود احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌ها مثل جارو عمل می‌کنند و موجب از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شوند. برنج قهوه ای هم آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که از آسیب دیدن سلول‌ها و ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنند.

حفظ سلامت قلب

برنج قهوه ‌ای جزء غلات کامل طبقه‌بندی می‌شود. غلات کامل کلسترول خون را کم می‌کنند و خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع دو و چاقی را کاهش می‌دهند. فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی که در این غذا وجود دارند کمک می‌کنند قلب سالم‌تری داشته باشید.

غذاهای حاوی فیبر

غذاهایی که فیبر دارند سریع‌تر باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند. با مصرف این غذاها احتمال اینکه پرخوری کنید کاهش پیدا می‌کند. داشتن وزن مناسب در سلامت قلب نقش زیادی دارد.

تفاوت کالری برنج و نان؛ کدام یک بهتر است؟

هم برنج و هم نان حاوی کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. انواع مختلف نان و برنج کالری‌های متفاوتی دارند. جدول زیر کالری نان را نشان می‌دهد:

نام ماده غذایی انرژی در 100 گرم (کیلوکالری)
نان لواش 288
نان سنگک 259
نان بربری 265
نان تافتون 284
نان تست 313
نان باگت 250
نان سوخاری 407

می‌توانید مواد مغذی و کالری نان جو را هم به طور جداگانه در ایده آل مگ ببینید. 

اگر می‌خواهید یک بدن سالم داشته باشید باید غلات بخشی از رژیم غذایی شما باشند. یعنی باید هم برنج و هم نان مصرف کنید. یکی از ویژگی‌های تغذیه سالم داشتن تنوع غذایی است. به همین دلیل، با اینکه کالری برنج و نان کمی متفاوت است اما حذف کامل هیچ کدام توصیه نمی‌شود.

نکته مهم در مصرف هر ماده غذایی، رعایت تعادل است. چه نان و چه برنج، اگر زیاد خورده شوند وزن را بالا می‌برند.

یکی از دلایل افزایش کالری برنج، استفاده از روغن زیاد در هنگام پخت آن است. به طور کلی هر چه روغن کمتری در پخت غذاها استفاده شود، آن غذاها سالم‌تر و کم‌کالری‌تر هستند.

تفاوت کالری نان و برنج

تفاوت کالری برنج و ماکارونی؛ کدام یک بهتر است؟

هم برنج و هم ماکارونی از غذاهای نشاسته‌ای هستند و جز غلات طبقه‌بندی می‌شوند. زیاده‌روی در مصرف غذاهای نشاسته‌ای وزن بدن را بالا می‌برد.

این دو ماده غذایی از نظر کالری متفاوت هستند. 100 گرم برنج خام 365 و 100 گرم ماکارونی خام 348 کیلوکالری انرژی دارند. کالری برنج پخته 182 و کالری ماکارونی پخته 160 است. البته هر چقدر روغن بیشتری برای پخت و پز استفاده شود کالری غذا بالاتر می‌رود.

با وجود متفاوت بودن کالری برنج و ماکارونی، می‌توانید در رژیم غذایی‌تان از هر دو غذا استفاده کنید. فقط نباید در همه وعده‌ها فقط برنج یا فقط ماکارونی بخورید. رعایت تنوع در رژیم غذایی به تامین بهتر نیازهای بدن کمک می‌کند.

چطور با مصرف برنج لاغر شویم؟

مقدار مصرف عامل مهمی است که میزان چاق‌کنندگی غذاها را مشخص می‌کند. زیاده‌روی در مصرف هر غذایی موجب افزایش وزن می‌شود. برنج هم از این قاعده مستثنی نیست. تاثیر این غذا روی وزن به مقدار مصرف آن و کیفیت کلی رژیم غذایی شما بستگی دارد.

برنج یک غذای نشاسته‌ای و پرکربوهیدرات محسوب می‌شود. افرادی که مقدار زیادی برنج می‌خورند و خیلی کم ورزش می‌کنند بیشتر به چاقی مبتلا می‌شوند.

رژیم غذایی برای کاهش وزن

غذا خوردن در ظروف بزرگ مقدار دریافت کالری را افزایش می‌دهد. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که اگر غذاها در ظروف بزرگ سرو شوند شخص غذای بیشتری می‌خورد. وقتی مقدار زیادی غذا خورده می‌شود، مقدار زیادی کالری وارد بدن فرد می‌شود. کاهش اندازه ظرف برنج یک روش موثر برای کاهش دریافت کالری، وزن بدن و قند خون است.

یک رژیم غذایی خوب باید تمام گروه‌های غذایی را پوشش دهد. به همین دلیل، برای لاغر شدن حذف کامل برنج از رژیم توصیه نمی‌شود؛ چون این غذا منبع خوب ویتامین‌های گروه B است. برنج به سلامت پوست و مو کمک و از بروز خستگی جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

برای بسیاری از مردم جهان برنج یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی است. نیمی از مردم در دنیا تقریباً 50 درصد کالری مورد نیاز خود را با مصرف این غذا تامین می‌کنند.در ایران هم برنج یکی از غذاهای محبوب است.

خیلی از افراد تصور می‌کنند با حذف آن می‌توانند وزن کم کنند. حذف کامل این غذا ممکن است موجب بروز مشکلاتی برای سلامتی شود؛ پس بهتر است به جای حذف کامل به مقدار مصرف آن توجه کنید.

اگر مراقب حجم غذایی که می‌خورید باشید می‌توانید هم برنج مصرف کنید و هم به وزن دلخواه‌تان برسید؛ همچنین می‌توانید با استفاده از جدول کالری مواد غذایی انرژی دریافتی بدن خود را کنترل کنید.

اگر در مورد کالری برنج و نقشی که این غذا در سلامتی دارد سوالی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

چه ویتامین‌ها و مواد معدنی در برنج وجود دارد؟

مقدار ویتامین‌ها و مواد معدنی این غذا به نوع آن و شیوه پخت بستگی دارد. برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری دارد. این ماده غذایی حاوی منگنز، ویتامین‌های گروه ب مثل ویتامین B3 و ویتامین B1، سلنیوم و منیزیم است.

بهترین شیوه پخت برنج کدام است؟

از نظر ارزش غذایی کته نسبت به برنج آبکش شیوه پخت بهتری است؛ زیرا با جوشاندن برنج و دور ریختن آب آن ویتامین‌های موجود در این غذا هم دور ریخته می‌شود. بهتر است مقدار روغنی که برای پخت و پز استفاده می‌شود کم باشد. استفاده از روغن یا کره کالری برنج را به شدت بالا می‌برد. مصرف زیاد غذاهای پرچرب یکی از دلایل مهم چاقی است.

برای کاهش وزن برنج آبکش بهتر است یا کته؟

خیلی از افراد تصور می‌کنند نشاسته و میزان چاق‌کنندگی برنج آبکش از کته کمتر است. چون آب مورد استفاده برای پخت کته، دور ریخته نمی‌شود. به اعتقاد این افراد آب شیری رنگی که با آبکش کردن خارج می‌شود حاوی نشاسته است. اما این تصور کاملاً اشتباه است. پختن برنج و دور ریختن آب آن تاثیری روی مقدار نشاسته برنج ندارد. پس مقدار نشاسته و کالری برنج کته و آبکش با یکدیگر تفاوتی ندارند.

آیا برنج آلوده به آرسنیک است؟

برنج در مقایسه با سایر محصولات غذایی آرسنیک بیشتری دارد. این مسئله در مناطقی که خاک یا آب به آرسنیک آلوده هستند، یک مشکل جدی است. دریافت زیاد آرسنیک روی عملکرد مغز اثر می‌گذارد و احتمال ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را بالا می‌برد. میزان آرسنیک در انواع برنج متفاوت است. برنج قهوه‌ای در مقایسه با برنج سفید آرسنیک بیشتری دارد. چون آرسنیک بیشتر در سبوس برنج انباشته می‌شود. به طور کلی، توصیه می‌شود در مصرف برنج تعادل رعایت شود. همچنین بهتر است از مصرف برنج قهوه ای که در مناطق صنعتی آلوده کشت می‌شود، خودداری شود.

 

4 | (1)
منبع medicalnewstoday healthline healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x