جدول کالری مواد غذایی پرمصرف

بیشتر اوقات وقتی از غذا و ورزش صحبت می‌کنیم پای کالری به میان می‌آید. ممکن است فکر کنید این واژه فقط برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، مهم است. چون بیشتر اوقات شنیده‌اید افراد سعی می‌کنند کالری کمتری مصرف و کالری بیشتری بسوزانند تا وزن‌شان کم شود. اما واقعیت آن است که کالری برای همه مهم است پس داشتن یک جدول کالری کالری مواد غذایی می‌تواند برای همه مفید باشد.

کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است. بدن برای ادامه حیات به انرژی نیاز دارد و دریافت کم یا زیاد انرژی به سلامتی آسیب می‌زند. در این مقاله از ایده آل مگ به کمک جدول کالری مواد غذایی به شما خواهیم گفت که با خوردن هر غذا چه مقدار انرژی وارد بدن‌تان می‌شود.

غذایی که می‌خورید سوخت مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. غذاهای سالم هم انرژی مورد نیاز بدن و هم مواد مغذی مورد نیاز برای ساخت استخوان‌ها و عضلات را تامین می‌کنند.

اگر انرژی دریافتی شما بیش از نیاز بدن‌تان باشد به تدریج وزن اضافه می‌کنید. انرژی اضافی به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شود. بدن برای زنده ماندن به مقداری چربی ذخیره شده نیاز دارد. اما اگر این مقدار از حد نیاز فراتر رود مشکلات زیادی برای سلامتی به وجود می‌آید.

کالری چیست و چرا اندازه‌گیری آن در رژیم غذایی اهمیت دارد؟

کالری چیست؟ کالری مثل متر یا کیلوگرم، واحد اندازه‌گیری است و انرژی را می‌سنجد. کالری میزان انرژی موجود در غذاها را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند بدن چه میزان انرژی استفاده می‌کند.

دستگاه اندازه گیری کالری مواد غذایی یا کالری متر

هنگامی که ما در مورد کالری غذاها صحبت می‌کنیم در واقع به کیلوکالری اشاره می‌کنیم. یک کیلوکالری مقدار انرژی لازم برای افزایش دمای یک کیلوگرم آب به اندازه یک درجه سانتی‌گراد است. هر کیلوکالری معادل هزار کالری است. به میزان انرژی که می‌تواند دمای یک گرم آب را به اندازه یک درجه سانتی‌گراد بالا ببرد یک کالری گفته می‌شود.

در محیط آزمایشگاه ماده غذایی درون یک محفظه مخصوص سوزانده می‌شود. گرمایی که از سوزاندن غذا تولید می‌شود دمای آب اطراف محفظه را افزایش می‌دهد. محاسبه کالری مواد غذایی از طریق بررسی میزان افزایش دمای آب انجام می‌شود. این کار، دقیق‌ترین روش برای محاسبه کالری غذاها است.

بدن طی فرآیند هضم که در دستگاه گوارش انجام می‌شود انرژی ذخیره شده در مواد غذایی را آزاد می‎کند. انرژی به شکل درشت مغذی‌هایی به نام‌های کربوهیدرات، پروتئین و چربی در مواد غذایی وجود دارد. مقدار انرژی این درشت مغذی‌ها برابر نیست. پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها، هر کدام، 4 کیلوکالری و چربی‌ها 9 کیلوکالری انرژی دارند.

غذاهای پرکالری

نان و غلات، میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات حاوی کربوهیدرات و انواع گوشت، لبنیات و حبوبات حاوی پروتئین هستند. چربی‌ها در انواع روغن، انواع گوشت، لبنیات و مغزهای خوراکی وجود دارند.

شما با مصرف غذا انرژی را وارد بدن‌تان می‎کنید. بخشی از این انرژی در عضلات و بافت چربی ذخیره می‌شود. اگر زمانی قادر به غذا خوردن نباشید بدن به سراغ این ذخایر می‌رود و سوخت مورد نیاز خود را تامین می‌کند.

اگر مقدار انرژی که وارد بدن می‌شود بیش از حد باشد چربی زیادی در بدن ذخیره می‌شود. با گذشت زمان ذخایر چربی بیشتر و بیشتر می‌شوند و وزن شما بالا می‌رود.

مصرف غذاهای پرکالری که بیشتر آن‌ها فاقد ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند یکی از دلایل مهم چاقی است. اگر می‌خواهید وزن مناسبی داشته باشید باید غذاهایی مصرف کنید که هم مقدار انرژی مناسبی داشته باشند و هم نیاز بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین کنند.

برای رسیدن به وزن مناسب، می‌توانید جدول غذاهای کم کالری را ببینید و از آن‌ها در رژیم روزانه‌تان استفاده کنید.

میزان کالری موجود در مواد غذایی مختلف چقدر است؟

یک مرد یا زن بالغ با فعالیت بدنی متوسط باید روزانه به ترتیب 2000 و 2600 کیلو کالری انرژی دریافت کند. با این حال، انرژی مورد نیاز بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

انتخاب مواد غذایی سالم

در دنیای امروز مواد غذایی زیادی برای انتخاب کردن وجود دارند. به طوریکه خیلی اوقات در راهروی فروشگاه‌ها سرگردان و از دیدن تنوع مواد غذایی شگفت‌زده می‌شوید.

به غیر از گرسنگی، عوامل دیگری هم در انتخاب غذاها نقش دارند. سلیقه شخصی، تاثیرات فرهنگی، فشارهای اجتماعی، وضعیت سلامتی و هزینه از جمله مواردی هستند که روی انتخاب‌های غذایی شما اثر می‌گذارند. هر چقدر اطلاعات شما در مورد آنچه که می‌خورید بیشتر باشد بهتر می‌توانید رژیم غذایی خود را کنترل کنید.

یکی از چالش‌های قرن 21 افزایش قابل توجه شیوع چاقی در جهان است. چاقی منشاء بسیاری از بیماری‌های مزمن است و طول عمر را کاهش می‌دهد. توجه به رژیم غذایی و کاهش دریافت انرژی به کنترل وزن کمک می‌کند.

در این قسمت می‌توانید جدول کالری مواد غذایی را مشاهده کنید. این بخش شامل جدول کالری میوه‌ها، کالری تخم مرغ ، سبزیجات، غلات، لبنیات، گوشت، حبوبات، فست فودها، برخی غذاهای ایرانی و کالری برنج است.

جدول کالری مواد غذایی به شما می‌گوید که با مصرف هر کدام از غذاهای مورد علاقه خود چه مقدار انرژی وارد بدن‌تان می‌کنید. در نتیجه، می‌توانید در هنگام غذا خوردن انتخاب‌های هوشمندانه‌تری داشته باشید، به ویژه اگر رژیم لاغری دارید.

جدول کالری مواد غذایی

در جدول زیر می‌توانید کالری غذاهای پرمصرف را ببینید:

نام ماده غذایی مقدار انرژی (کیلوکالری)
نان لواش یک کف دست 43
نان سنگک یک کف دست 75
نان بربری یک کف دست 76
نان تافتون یک کف دست 43
نان تست یک عدد 75
نان باگت 30 گرم 75
نان سوخاری یک عدد 41
سیب یک عدد 95
پرتقال یک عدد 72
نارنگی یک عدد 58
کیوی یک عدد 42
گریپ فروت یک عدد 76
گیلاس 10 عدد 50
زردآلو یک عدد 17
هلو یک عدد 59
آلو یک عدد 31
موز یک عدد 105
گلابی یک عدد 102
انار نصف لیوان 72
انگور یک لیوان 104
توت فرنگی یک عدد 4
انجیر یک عدد 37
توت سفید یک لیوان 60
توت خشک یک قاشق غذاخوری 37
کشمش یک قاشق غذاخوری 40
خرما یک عدد 23
خرمالو یک عدد متوسط 112
خربزه یک لیوان 61
هندوانه یک لیوان 46
طالبی یک لیوان 60
کلم برگ یک لیوان 33
پیاز یک عدد 44
سیب زمینی آب‌پز یک عدد 75
گوجه‌فرنگی یک عدد 32
هویج یک عدد 25
فلفل دلمه‌ یک عدد 15
کرفس یک لیوان 14
کاهو یک لیوان 5
کدو سبز پخته یک لیوان 27
بادمجان پخته یک لیوان 35
کدو حلوایی پخته یک لیوان 49
سالاد شیرازی یک لیوان 52
شیر 1.5 درصد چربی یک لیوان 110
ماست کم چرب یک لیوان 100
پنیر سفید یک قوطی کبریت 75
مغز گردو یک عدد 27
مفز بادام یک عدد 7
مغز بادام زمینی یک عدد 6
آجیل مخلوط نصف لیوان 350
جوجه کباب یک سیخ 200
کباب کوبیده یک سیخ 270
کباب تابه‌ای یک کف دست 210
گوشت کوبیده یک قاشق غذاخوری 60
تن ماهی با روغن یک قاشق غذاخوری 65
ماهی قزل‌آلا یک فیله 100
تخم‌مرغ آب‌پز یک عدد 78
نیمرو یک عدد 90
کوکو سیب زمینی یک عدد 150
عدسی یک لیوان 250
خوراک لوبیا چیتی یک لیوان 199
خورشت آلو 1 قاشق غذاخوری 44
خورشت بامیه یک قاشق غذاخوری 37
خورشت کرفس یک قاشق غذاخوری 34
خورشت قیمه یک قاشق غذاخوری 44
خورشت فسنجان یک قاشق غذاخوری 58
خورشت قورمه سبزی یک قاشق غذاخوری 44
خورش هویج یک قاشق غذاخوری 44
آش رشته یک لیوان 260
آش جو یک لیوان 150
آش شله قلمکار یک لیوان 217
سوپ جو یک لیوان 150
سوپ ورمیشل یک لیوان 167
عدس پلو یک کفگیر 332
لوبیا پلو یک کفگیر 329
سبزی پلو یک کفگیر 339
باقالی پلو یک کفگیر 317
ته چین مرغ یک کفگیر 280
زرشک پلو یک کفگیر 300
برنج کته یک کفگیر 260
برنج آبکش یک کفگیر 238
ماکارونی یک لیوان 221
سالاد الویه یک قاشق غذاخوری 90
سالاد ماکارونی یک لیوان 325
لازانیای گوشت 100 گرم 135
ساندویچ همبرگر یک عدد 500
ساندویچ ژامبون یک عدد 480
ساندویچ فلافل یک عدد 409
پیتزا سبزیجات یک برش 170
پیتزا پپرونی یک برش 267
پیتزا مخلوط یک برش 240
شیرینی تر یک عدد 270
شیرینی دانمارکی یک عدد 250
شیرینی ناپلئونی یک عدد 284
شیرینی نارگیلی یک عدد 70
شیرینی نخودچی یک عدد 40
نوشابه یک لیوان 101
دلستر یک لیوان 96
عسل یک قاشق غذاخوری 64
مربای هویج یک قاشق غذاخوری 35
مربای آلبالو یک قاشق غذاخوری 50
شکر یک قاشق چایخوری 16
روغن مایع یک قاشق غذاخوری 120
روغن حیوانی یک قاشق غذاخوری 125

به چه مواد غذایی پرمصرف گفته می‌شود؟

به مواد غذایی که به طور روزانه با آن‌ها سر و کار دارید و بیش از سایر غذاها استفاده می‌کنید، مواد غذایی پرمصرف گفته می‌شود. از مواد غذایی پرمصرف می‌توان به نان و غلات، میوه‌ها و لبنیات اشاره کرد. آمارها نشان ‌می‌دهد که در ایران مقدار مصرف نوشابه و غذاهای حاوی شکر هم بالا و بیش از میانگین جهانی است.

سخن آخر

تامین انرژی مورد نیاز بدن به کمک یک رژیم غذایی مناسب به حفظ سلامتی کمک می‌کند. برای رسیدن به این هدف باید مصرف غذاهای پرچرب و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید. در مقابل، سهم سبزیجات، میوه‌ها و نان سبوس‌دار را در برنامه غذایی خود بیشتر کنید. همچنین به جای گوشت و لبنیات پرچرب از انواع کم چرب آن‌ها استفاده کنید.

جدول کالری مواد غذایی به شما در انتخاب غذاهای کم کالری‌تر کمک می‌کند. اگر سوالی در مورد کالری غذاها دارید می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا فواید غذاها فقط به تامین انرژی مورد نیاز بدن خلاصه می‌شود؟

فواید غذاها و درشت مغذی‌های موجود در آن‌ها فراتر از تامین انرژی است. ویتامین‌ها و ‌مواد معدنی که در غذاهای مختلف وجود دارند به رشد بدن، عملکرد مناسب بافت‌ها و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. پروتئین‌ها در ساخت عضلات و آنتی‌بادی‌ها نقش دارند. سیستم ایمنی با ترشح آنتی‌بادی‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌های وارد شده به بدن را از بین می‌برد. چربی‌های سالم به جذب ویتامین‌های A، D، E و K در روده کمک می‌کنند. امگا ۳ که یک چربی سالم به شمار می‌رود احتمال ابتلای شما را به بیماری قلبی کم می‌کند. ماهی و مغزهای خوراکی مثل گردو منبع چربی‌های سالم هستند.

چرا مقدار کالری میوه‌های خشک از میوه‌های تازه بیشتر است؟

حجم میوه‌های خشک از میوه‌های تازه کمتر است. چون طی فرآیند خشک شدن آب از آن‌ها خارج شده است. به عنوان مثال، یک لیوان توت خشک در مقایسه با یک لیوان توت تازه حاوی تعداد توت بیشتری است. در نتیجه، مقدار انرژی یک لیوان توت خشک از یک لیوان توت تازه بیشتر است.

آیا راهی برای کاهش کالری مواد غذایی وجود دارد؟

روش پخت غذاها تاثیر زیادی روی مقدار انرژی موجود در آن‌ها دارد. سرخ کردن غذاها و پخت آن‌ها با روغن زیاد موجب می‌شود مقدار زیادی انرژی وارد بدن شود. کاهش مصرف روغن و پخت غذاها به روش آبپز کردن، بخارپز کردن یا پخت در فر تاثیر چشمیگری در کاهش انرژی دریافتی دارد.

غذاهای کالری منفی کدامند؟

به غذاهایی که برای جویدن و هضم آن‌ها در بدن به کالری زیادی نیاز است، غذاهای کالری منفی گفته می‌شود. به عبارت دیگر، گفته می‌شود انرژی مورد نیاز برای پردازش این غذا‎‌ها در بدن از انرژی موجود در خود غذا بیشتر است. بنابراین، مصرف آن‌ها نه تنها باعث بالا رفتن وزن نمی‌شود بلکه به کاهش وزن کمک می‌کند. از این غذاها می‌توان به کرفس، کاهو، بروکلی و خیار اشاره کرد. معمولاً غذاهای کالری منفی، سالم و سرشار از مواد مغذی هستند. اما هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مصرف این غذاها موجب کاهش وزن می‌شود. بهتر است به جای محدود کردن رژیم غذایی به چند غذای خاص طیف متنوعی از غذاهای سالم را مصرف کنید.

3.8 | (5)
منبع verywellfit discovermagazine
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x