معرفی قرص ویاگرا همراه با کاربردها و طریقه مصرف آن

سیلدنافیل (sildenafil) که با نام تجاری ویاگرا (viagra) در بازار دارویی به فروش می‌رسد، برای درمان مشکلات مربوط به عملکرد جنسی مردان (اختلال نعوظ) استفاده می‌شود. استفاده از قرص ویاگرا برای مردان بالای 18 سال تایید شده است.

ویاگرا با افزایش جریان خون در آلت تناسلی، به شما کمک می‌کند تا نعوظ داشته باشید و آن را حفظ کنید. این دارو تنها در صورتی عمل می‌کند که از نظر جنسی تحریک شده باشید. نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که ویگرا از شما در برابر بیماری‌های مقاربتی (مثل HIV، هپاتیت B، سوزاک و سیفلیس) محافظت نمی‌کند.

در این مقاله از مجله ایده آل مگ با ما همراه باشید تا با کاربردها، عوارض و تداخلات دارویی قرص ویاگرا آشنا شوید.

مشخصات دارویی قرص ویاگرا

ویاگرا به‌صورت قرص عرضه شده و مصرف آن به شکل خوراکی است. این دارو با سه دوز مختلف در دسترس است: 25 میلی‌گرم، 50 میلی‌گرم و 100 میلی‌گرم.

دارو برای اختلال نعوظ

کاربرد قرص ویاگرا برای زود انزالی و اختلال نعوظ

نعوظ زمانی اتفاق می‌افتد که پروتئینی به نام گوانوزین مونوفسفات حلقوی (cGMP)، آزاد شده و باعث می‌شود خون بیشتری به آلت تناسلی برسد؛ سپس پروتئین دیگری به نام فسفو دی‌استراز (PDE-5)، گوانوزین را تجزیه کرده و نعوظ را متوقف می‌کند. در افرادی که اختلال نعوظ دارند، ممکن است این ماده خیلی سریع‌تر از حد معمول، عمل کند.

قرص ویاگرا با مهار کردن عملکرد فسفو دی‌استراز، به درمان نعوظ کمک می‌کند. به این ترتیب، افزایش جریان خون به سمت آلت تناسلی، متوقف نمی‌شود و  ادامه می‌یابد. 

استفاده از ویاگرا، توانایی مردان برای داشتن نعوظ و حفظ آن را افزایش می‌دهد که این امر، امکان برقراری رابطه جنسی موفق را برایشان فراهم می‌کند. چندین مطالعه بالینی نشان می‌دهد، استفاده از این دارو برای 43 تا 83 درصد از افراد مفید است (این درصدها بسته به علت اختلال نعوظ، دوز متفاوتی دارد).

معمولا 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد تا این دارو اثر کند. ذکر این نکته نیز ضروری است که ویاگرا، باعث افزایش میل جنسی شما نمی‌شود، بلکه باید ابتدا از نظر جنسی برانگیخته شوید تا دارو اثر کند.

اثر ویاگرا تقریبا تا پنج ساعت در بدن شما باقی می‌ماند. به عبارت دیگر، اگر برانگیخته شده باشید، باید تا چهار ساعت پس از مصرف یک دوز آن، همچنان بتوانید نعوظ داشته باشید.

حتی اگر ویاگرا برای چند ساعت در بدنتان باقی بماند، نعوظ شما نباید برای مدت زیادی طول بکشد. در حقیقت، این دارو به ندرت می‌تواند باعث پریاپیسم (priapism) شود که به معنی نعوظ طولانی‌مدت و گاهی اوقات دردناک است.

پریاپیسم یک اورژانس پزشکی است که به درمان فوری نیاز دارد و اگر درمان نشود، می‌تواند به بافت‌های آلت تناسلی آسیب برساند و باعث اختلال نعوظ غیرقابل برگشت شود. اگر نعوظ بیش از چهار ساعت طول کشید، به نزدیک‌ترین اورژانس بروید یا با شماره 115 تماس بگیرید.

ویاگرا تا چه مدت زمانی در بدن باقی می‌ماند؟

در بیشتر افراد، دارو حدود یک ساعت پس از مصرف بیشترین تاثیر را دارد؛ اما بعد از آن، سطح دارو در بدن به تدریج و در طی چند ساعت کاهش می‌یابد.

تاثیر قرص ویاگرا

پس از حدود چهار ساعت، سطح دارو بسیار افت خواهد کرد و در این مرحله، قرص ویاگرا دیگر اثر نمی‌کند؛ اما تقریبا 24 ساعت طول می‌کشد تا دارو به طور کامل از بدن شما خارج شود.

اگر فکر می‌کنید ویاگرا برای شما موثر نیست، با پزشک صحبت کنید. پزشک ممکن است دوز بالاتری از دارو را برای شما تجویز کند یا به طور کلی استفاده از داروی دیگری را پیشنهاد دهد.

طریقه مصرف قرص ویاگرا

همیشه قبل از مصرف ویاگرا، بروشور دارو را با دقت بخوانید و اگر سوالی دارید، آن را از داروساز یا پزشک خود بپرسید.

لازم است بدانید که چه مدت قبل از رابطه جنسی باید از ویاگرا استفاده کنید. گاهی اوقات تاثیر دارو بعد از 30 دقیقه شروع می‌شود؛ اما در بعضی موارد، چهار ساعت طول می‌کشد تا اثر کند. با این حال، غالبا توصیه می‌شود، حدود یک ساعت قبل از رابطه جنسی آن را مصرف کنید.

می‌توانید قرص ویاگرا را با غذا یا بدون غذا بخورید؛ اما مصرف این دارو با معده خالی ممکن است به عملکرد سریع‌تر آن کمک کند و خوردن یک وعده غذای پرچرب همراه با آن می‌تواند شروع اثر دارو را به تاخیر بیندازد.

از ویاگرا فقط در صورت نیاز و یک بار در روز استفاده کنید. معمولا نیاز نیست این دارو را به طور منظم و هر روز مصرف کنید؛ بنابراین، با پزشک خود درباره دفعات استفاده از ویاگرا صحبت کنید. اگر به بیماری خاصی مبتلا باشید، پزشک ممکن است شما را به مصرف کمتر این دارو توصیه کند. 

مشخص نیست که آیا جویدن، له کردن یا تقسیم کردن قرص ویاگرا بی‌خطر است یا خیر. اگر در بلع این دارو مشکل دارید، با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

دوز قرص ویاگرا

دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، مشخص می‌شود. حتما درباره تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی) اطلاعات کافی در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید.

تجویز دارو برای اختلال نعوظ

در بسیاری از موارد، مصرف ویاگرا با دوز 50  میلی‌گرم شروع می‌شود. حداکثر دوز دارو 100 میلی‌گرم در روز است. دوزهای بالاتر از این مقدار (برای مثال 200 میلی‌گرم در روز)، خطر عوارض جانبی را افزایش می‌دهند که در بعضی موارد می‌توانند جدی باشند.

پزشک معمولا دوز ویاگرا را بر اساس وزن توصیه نمی‌کند؛ اما اگر سن شما بیشتر از 65 سال باشد، ممکن است مصرف دوز کمتری از دارو را پیشنهاد دهد، زیرا ممکن است با توجه به سن شما، خطر عوارض جانبی افزایش یابد؛ بنابراین، ممکن است لازم باشد یک فرد 70 ساله به جای قرص 50 میلی‌گرمی، از قرص 25 میلی‌گرمی استفاده کند.

عوارض قرص ویاگرا کدامند؟

مانند بسیاری از داروها، ویاگرا هم ممکن است عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. به خاطر داشته باشید که عوارض جانبی دارو، می‌تواند به موارد زیر بستگی داشته باشد:

  • سن شما
  • بیماری‌هایی که به آن‌ها مبتلا هستید
  • سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید

پزشک یا داروساز می‌تواند در مورد عوارض جانبی احتمالی دارو، به شما اطلاعات بیشتری ارائه دهد؛ همچنین ممکن است بتواند راه‌هایی را برای کمک به کاهش عوارض جانبی پیشنهاد کند.

در این بخش، به بعضی از مهم‌ترین عوارض ویاگرا اشاره خواهیم کرد. فهرست زیر شامل تمام عوارض احتمالی نمی‌شود؛ بنابراین، همیشه قبل از مصرف این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

عوارض جانبی خفیف

عوارض جانبی خفیف قرص ویاگرا عبارتند از:

  • سردرد
  • گرفتگی بینی
  • درد کمر یا عضله
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • گرگرفتگی
  • کهیر
  • تغییر در بینایی
  • سوزش سر دل

عوارض قرص ویاگرا

بسیاری از عوارض جانبی خفیف ویاگرا در عرض چند ساعت پس از مصرف دارو از بین می‌روند یا به راحتی قابل کنترل هستند.

به عنوان مثال، سردرد، گرگرفتگی یا سرگیجه‌ای که اغلب با دراز کشیدن و استراحت، کاهش می‌یابد. اجتناب از الکل نیز به کاهش این عوارض کمک می‌کند. به‌علاوه، سردرد و حساسیت به نور را می‌توان با خاموش کردن چراغ‌های اطراف خود بهبود بخشید. اگر احساس سر‌درد آزاردهنده‌ای داشتید، از پزشک یا داروساز بخواهید تا داروی مُسکن بی‌ضرر برای شما تجویز کند.

چنانچه بعد از مصرف قرص ویاگرا دچار سوء هاضمه می‌شوید، سعی کنید دارو را همراه با یک میان وعده یا یک وعده غذایی سبک مصرف کنید. فقط به خاطر داشته باشید که اگر این کار را انجام دهید، اثربخشی دارو ممکن است کمی دیرتر شروع شود (به خصوص اگر غذای پرچرب میل کنید). در صورت آزاردهنده بودن سوء هاضمه، با پزشک یا داروساز درباره تجویز دارو مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی

بعضی از افراد، عوارض شدیدتری را تجربه می‌کنند؛ اما خوشبختانه این عوارض شایع نیستند. در صورت مشاهده عوارض شدید ویاگرا، فورا به پزشک مراجعه کنید و اگر فکر می‌کنید در یک وضعیت اورژانسی هستید، با شماره 115 تماس بگیرید.

عوارض جدی ویاگرا شامل موارد زیر است:

  • پریاپیسم (نعوظ دردناک که بیش از چهار ساعت طول می‌کشد)
  • از دست دادن بینایی در یک یا هر دو چشم
  • کاهش شنوایی یا از دست دادن شنوایی
  • مشکلات قلبی (مانند حمله قلبی)
  • فشار خون پایین
  • واکنش آلرژیک

قرص اختلال نعوظ

بعضی از افراد، به قرص ویاگرا آلرژی دارند. علائم واکنش آلرژیک خفیف عبارتند از: بثورات پوستی، خارش و گرگرفتگی.

واکنش آلرژیک شدیدتر، نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد. علائم یک واکنش آلرژیک شدید می‌تواند شامل تورم پوست (غالبا پلک‌ها، لب‌ها، دست‌ها یا پاها) باشد؛ همچنین می‌تواند باعث تورم زبان، دهان یا گلو شود که ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد کند. در صورت بروز این علائم، فورا به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

گاهی اوقات، عوارض جانبی نادر ویاگرا به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند؛ برای مثال، در موارد زیر باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • نعوظی که از بین نمی‌رود و بیش از چهار ساعت طول می‌کشد
  • درد قفسه سینه، سرگیجه یا حالت تهوع در حین رابطه جنسی که با قطع فعالیت جنسی و استراحت کردن برطرف نمی‌شود
  • از دست دادن ناگهانی بینایی در یک یا هر دو چشم
  • کاهش یا از دست دادن ناگهانی شنوایی
به خاطر داشته باشید که استفاده از دوزهای بالاتر دارو، احتمال بروز بعضی از عوارض (مثل سردرد، گرگرفتگی، سوء هاضمه و تغییر بینایی) را افزایش می‌دهد. اگر این عوارض جانبی برای شما مشکل‌ساز هستند، در مورد کاهش دوز دارو با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی ویاگرا در سالمندان

افراد سالمندی که قرص ویاگرا مصرف می‌کنند، ممکن است در مقایسه با افراد جوان، سطوح بالاتری از دارو را در بدن خود داشته باشند؛ زیرا با افزایش سن، بدن نمی‌تواند دارو را به سرعت دفع کند؛ در نتیجه، میزان دارو در بدن بالا می‌رود و ممکن است فرد عوارض جانبی بیشتری را تجربه کند.

عوارض قرص ویاگرا برای سالمندان

اگر سن شما بالاتر از 65 سال است و در مورد عوارض جانبی این دارو نگران هستید، با پزشک درباره دوز مناسب مشورت کنید.

هشدارها

اگر مشکل پزشکی خاصی دارید، ممکن است قرص ویاگرا برای شما مناسب نباشد. قبل از مصرف این دارو، با پزشک درباره وضعیت سلامتی خود صحبت کنید. موارد زیر مهم‌ترین عواملی هستند که باید در نظر گرفته شوند:

  • مشکلات قلبی، سکته مغزی یا جراحی قلب در 6 ماه گذشته: اگر در گذشته حمله قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا داشته‌اید یا اخیرا جراحی قلب انجام داده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند به شما بگوید که آیا قلبتان به اندازه کافی برای رابطه جنسی و استفاده از ویاگرا سالم است یا خیر. ممکن است لازم باشد پزشک‌تان شما را از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد یا توصیه کند که اگر رابطه جنسی فشار زیادی بر قلب شما وارد می‌کند، از مصرف ویاگرا خودداری کنید.
  • ناهنجاری در شکل آلت تناسلی: اگر مشکلی دارید که روی ظاهر آلت تناسلی شما تاثیر گذاشته است (مانند بیماری پیرونی)، قبل از مصرف ویاگرا با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که نعوظ شما با این دارو طولانی شود، ممکن است خطر پریاپیسم یا آسیب‌دیدگی آلت تناسلی افزایش یابد.
  • مشکلات سلول‌های خونی، مانند کم خونی داسی شکل: اگر مشکل خاصی در سلول‌های خونی خود دارید، ممکن است خطر ابتلا به پریاپیسم افزایش یابد و این می‌تواند به آلت تناسلی شما آسیب برساند. در صورت هر گونه مشکل سلول خونی، از جمله کم خونی داسی شکل، حتما با پزشک صحبت کنید.
  • بیماری‌های چشمی، مانند نوروپاتی ایسکمیک قدامی غیرشریانی عصب بینایی (NAION) یا رتینیت پیگمنتوزا ارثی: ویاگرا به‌ندرت می‌تواند باعث از دست دادن بینایی در یک یا هر دو چشم شود. اگر بیماری چشمی خاصی دارید، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات جدید چشمی یا بدتر شدن بینایی افزایش یابد. در حین مصرف این دارو، ممکن است پزشک به طور منظم بینایی شما را بررسی کند.

تاثیر داروهای اختلال نعوظ روی چشم

  • فشار خون پایین: اگر فشار خون پایینی دارید، قبل از مصرف ویاگرا با پزشک خود صحبت کنید. مصرف این قرص ممکن است با کاهش فشار خون همراه باشد؛ بنابراین، اگر از قبل فشار خون پایینی داشته باشید، استفاده از آن می‌تواند فشار خون شما را تا سطح خطرناکی کاهش دهد. در حین مصرف ویاگرا، پزشک ممکن است کنترل فشار خون را بیشتر از حد معمول توصیه کند.
  • اختلالات خونریزی: این امکان وجود دارد که ویاگرا خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر به اختلالات خونریزی مبتلا هستید، مصرف این دارو ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. در مورد هر گونه اختلال خونریزی، حتما با پزشک مشورت کنید.
  • زخم معده: در صورت ابتلا به زخم معده، شاید مصرف ویاگرا خطر خونریزی در معده شما را افزایش دهد؛ بنابراین، قبل از مصرف دارو با پزشک خود صحبت کنید.
  • واکنش آلرژیک: اگر به ویاگرا یا هر یک از ترکیبات آن واکنش آلرژیک داشته‌اید، نباید از این قرص استفاده کنید. از پزشک خود بپرسید که چه داروی دیگری برای شما مناسب است.
  • مشکلات کلیوی یا کبدی: در صورت ابتلا به بیماری کلیوی یا کبدی، ممکن است بدن شما نتواند ویاگرا را دفع کند. این ممکن است باعث تجمع دارو در بدن شود و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. قبل از مصرف این دارو، درباره هر گونه بیماری کلیوی یا کبدی خود، با پزشک مشورت کنید.
این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا مشکلات بینایی شود. در صورت بروز این علائم، تا زمان بهبودی کامل، از رانندگی یا کارهایی که به هوشیاری یا دید واضح نیاز دارد، خود‌داری کنید.

قرص ویاگرا و الکل

این امکان وجود دارد که نوشیدن الکل در حین مصرف ویاگرا باعث افت فشار خون شود. هم الکل و هم مصرف ویاگرا، می‌توانند روی فشار خون تاثیر داشته باشند؛ بنابراین، مصرف هم‌زمان آن‌ها ممکن است باعث کاهش زیاد فشار خون‌تان شده و سلامتی شما را در معرض خطر قرار دهد.

قرص ویاگرا و الکل

بهترین جایگزین‌های قرص ویاگرا

داروهای دیگری نیز در دسترس هستند که می‌توانند اختلال نعوظ را درمان کنند. بعضی از این داروها ممکن است برای شما مناسب‌تر باشند. اگر به‌دنبال جایگزینی برای ویاگرا هستید، حتما با پزشک مشورت کنید.

داروهای دیگری که برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • تادالافیل (سیالیس)
  • واردنافیل (لویترا)
  • آوانافیل (استندرا)
  • آلپروستادیل
  • تستوسترون درمانی (تنها در صورتی استفاده می‌شود که سطح تستوسترون پایین باشد.)

سیالیس

ویاگرا حاوی سیلدنافیل و سیالیس حاوی تادالافیل است. ویاگرا و سیالیس هر دو به دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌های فسفو دی‌استراز نوع پنج تعلق دارند و به روشی مشابه عمل می‌کنند.

داروی سیالیس

استفاده از این دو دارو برای درمان اختلال نعوظ در مردان بالای 18 سال تایید شده است. در هنگام تحریک جنسی، مصرف آن‌ها به داشتن نعوظ و حفظ آن کمک می‌کند؛ اما اگر برانگیخته نشوید، این داروها تاثیری ندارند.

علاوه بر این، استفاده از سیالیس برای درمان علائم ناشی از هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) تایید شده است. این علائم عبارتند از: نیاز به دفع مکرر یا فوری ادرار، جریان ضعیف ادرار یا ناتوانی در تخلیه کامل مثانه.

ویاگرا و سیالیس به صورت قرص تولید می‌شوند و هر دو دارو نباید بیش از یک بار در روز استفاده شوند. از ویاگرا 30 دقیقه تا چهار ساعت قبل از رابطه جنسی و از سیالیس حداقل 30 دقیقه قبل از شروع رابطه، استفاده می‌شود. می‌توانید بعد از مصرف ویاگرا، تا چهار ساعت و بعد از سیالیس، 36 ساعت نعوظ داشته باشید.

قرص ویاگرا و سیالیس در چند مطالعه بالینی با هم مقایسه شده‌اند. نتایج یکی از این مطالعات نشان می‌دهد، این دو دارو به طور یکسان در بهبود توانایی مردان برای داشتن نعوظ و حفظ آن موثر هستند.

هر‌چند محققان می‌گویند: افراد شرکت‌کننده در کارآزمایی که سیالیس مصرف کردند، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به توانایی جنسی خود داشتند و این ممکن است به دلیل اثر طولانی‌مدت آن باشد. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف سیالیس با افزایش احتمال درد کمر یا عضله همراه است، اما احتمال گرگرفتگی در افرادی که از این دارو استفاده می‌کردند از مصرف‌کنندگان ویاگرا کمتر بود.

لویترا

مانند سیالیس که در بالا توضیح داده شد، لویترا هم برای مصارف مشابه ویاگرا تجویز می‌شود. این دارو که حاوی واردنافیل است، در گروه مهارکننده‌های فسفو دی‌استراز نوع پنج طبقه‌بندی می‌شود.

داروی لویترا

مردان بالای 18 سال می‌توانند برای درمان اختلال نعوظ از قرص لویترا استفاده کنند. این قرص باید یک ساعت قبل از شروع فعالیت جنسی و حداکثر یک بار در روز مصرف شود. بعد از خوردن لویترا تا چهار ساعت می‌توانید نعوظ داشته باشید.

انجمن اورولوژی آمریکا، ویاگرا و لویترا را به یک اندازه در بهبود توانایی مردان برای داشتن نعوظ و حفظ آن موثر می‌داند.

جایگزین‌های طبیعی و بدون نسخه برای درمان اختلال نعوظ

امروزه محصولات طبیعی و بدون نسخه (OTC) زیادی برای درمان اختلال نعوظ در دسترس هستند، به ویژه در اینترنت؛ با این حال، ایمنی یا اثربخشی هیچ‌یک از آن‌ها توسط سازمان‌های بهداشتی بررسی نشده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا، هشدار می‌دهد که هیچ راهی برای اطمینان از محتوای واقعی این محصولات وجود ندارد. اگر می‌خواهید یک محصول طبیعی را برای درمان اختلال نعوظ امتحان کنید، ابتدا باید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

انجمن اورولوژی آمریکا استفاده از محصولات حاوی یوهیمبین، جینسنگ و ال-آرژنین را برای درمان اختلال نعوظ توصیه نمی‌کند؛ زیرا شواهد کافی درباره اثربخشی و عوارض جانبی آن‌ها وجود ندارد.

محصولاتی که ادعا می‌کنند حاوی سیلدنافیل هستند

همچنین باید از مصرف محصولاتی که می‌توانید بدون نسخه خرید کنید و ادعا می‌کنند که انواعی از سیلدنافیل هستند یا سیلدنافیل دارند، خودداری کنید (سیلدنافیل ماده فعال موجود در ویاگرا است).

داروهای حاوی سیلدنافیل

اگر این داروها بدون نسخه در دسترس باشند، به این معنی است که توسط سازمان بهداشت تایید نشده‌اند؛ در نتیجه، مشخص نیست که آیا موثر و بی‌خطر هستند یا خیر؛ همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که واقعا حاوی سیلدنافیل باشند.

تداخل دارویی ویاگرا

قرص ویاگرا ممکن است با چند داروی دیگر تداخل داشته باشد که این می‌تواند اثرات متفاوتی ایجاد کند؛ به عنوان مثال، بعضی از تداخلات در نحوه عملکرد دارو اختلال ایجاد می‌کند و تعدادی از آن‌ها عوارض جانبی را افزایش می‌دهند.

در این بخش، به بعضی از رایج‌ترین تداخلات ویاگرا اشاره می‌کنیم. ذکر این نکته ضروری است که این لیست همه تداخلات این دارو را شامل نمی‌شود؛ بنابراین، اگر از مکمل غذایی یا داروی دیگری (تجویزی یا بدون نسخه) استفاده می‌کنید، قبل از مصرف قرص ویاگرا باید نظر پزشک را جویا شوید.

  • داروهای اختلال نعوظ: شما نباید ویاگرا را با هیچ داروی دیگری که برای اختلال نعوظ تجویز می‌شود، مصرف کنید. چون خطر افت فشار خون و پریاپیسم، بیشتر می‌شود. این داروها عبارتند از: تادالافیل، آوانافیل، واردنافیل، آلپروستادیل و همچنین داروهای طبیعی یا بدون نسخه مثل ال-آرژنین و یوهیمبین.
  • نیترات‌ها: مصرف ویاگرا با نیترات‌ها (مثل نیتروگلیسیرین، ایزوسورباید دی‌نیترات و گلیسریل تری‌نیترات)، می‌تواند به افت شدید فشار خون و در نتیجه حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.
  • داروهای افزایش فشار خون شریان ریوی (PAH): مصرف ویاگرا با داروهایی مثل ریوسیگوات، می‌تواند فشار خون شما را بسیار پایین بیاورد.
  • داروهای پرفشاری خون: مصرف هم‌زمان ویاگرا با این داروها باعث افت فشار خون می‌شود. از داروهای پرفشاری خون می‌توان به آملودیپین، متوپرولول، لیزینوپریل، لوزارتان، دوکسازوسین، پرازوسین و ترازوسین اشاره کرد. اگر داروی پرفشاری خون مصرف می‌کنید، پزشک ممکن است دوزی از ویاگرا را برای شما تجویز کند که کمتر از دوز معمولی باشد.

تاثیر قرص ویاگرا روی فشار خون

  • استروئیدهای آنابولیک: اگر به فکر استفاده از این داروها همراه با ویاگرا هستید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا چنین کاری برای شما بی‌خطر است یا خیر، مشورت کنید.
  • داروهای هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH): مصرف هم‌زمان قرص ویاگرا با آلفوزوسین، دوکسازوسین، تامسولوسین و سیلودوسین، باعث افت فشار خون، سرگیجه، سبکی سر و حتی غش می‌شود.
  • آدرال: از آدرال برای درمان اختلال بیش‌فعالی-کم‌توجهی (ADHD) استفاده می‌شود. در حال حاضر، مشخص نیست که مصرف هم‌زمان این دارو با قرص ویاگرا چه اثری در بدن دارد، اما ممکن است به طرز خطرناکی روی قلب یا فشار خون، تاثیر گذارد باشد.
  • زاناکس (آلپرازولام): از آنجا که ویاگرا و زاناکس، هر دو می‌توانند باعث افت فشار خون شوند، ممکن است مصرف هم‌زمان آن‌ها خطرناک باشد؛ با‌این‌حال، این موضوع تا‌کنون تایید نشده است.
  • داروهای ضدمیکروبی: مصرف بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها (مثل اریترومایسین، کلاریترومایسین و تلیترومایسین)، ضدقارچ‌ها (مانند کتوکونازول، وریکونازول، ایتراکونازول و پوساکونازول) و ضدویروس‌ها (مثل آتازاناویر، ریتونویر و نلفیناویر مسیلات) سرعت تجزیه ویاگرا را در بدن کاهش و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می‌دهند.
هیچ گیاه یا مکملی وجود ندارد که با قرص ویاگرا تداخل داشته باشد؛ با این حال، باید قبل از مصرف این محصولات، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

قرص ویاگرا و فشار خون

ویاگرا می‌تواند فشار خون شما را پس از مصرف دارو کاهش دهد (به طور موقت)، زیرا عروق خونی را گشاد می‌کند تا خون بیشتری به آلت تناسلی برسد.

افت فشار خون

این مشکل برای اکثر افراد اتفاق نمی‌افتد. در مطالعات بالینی، کمتر از دو درصد افرادی که ویاگرا مصرف کردند، پس از مصرف دارو، فشار خون پایینی داشتند؛ اما به خاطر داشته باشید که در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی یا مصرف بعضی از داروها، افت ناگهانی فشار خون می‌تواند خطرناک باشد.

اگر فشار خون پایینی دارید، مصرف ویاگرا ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر و حتی غش شود. چنانچه پس از مصرف این دارو احساس سرگیجه یا ضعف کردید، دراز بکشید تا مشکل برطرف شود.

قبل از شروع مصرف ویاگرا باید از علائم فشار خون پایین آگاه باشید و در صورت بروز مشکلات زیر، به پزشک مراجعه کنید:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تاری دید
  • خستگی

پزشک فشار خون شما را اندازه می‌گیرد و مشخص می‌کند که آیا در محدوده ایمن قرار دارد یا خیر. در بعضی موارد، پزشک ممکن است شما را برای مدتی تحت نظر داشته باشد یا داروی دیگری برایتان تجویز کند. اگر فشار خون خیلی پایین باشد، پزشک می‌تواند به شما دارو یا مایعاتی بدهد که به افزایش فشار خون کمک کند.

همچنین مهم است که قبل از مصرف قرص ویاگرا به پزشک خود بگویید، از چه داروهای دیگری استفاده می‌کنید. مصرف ویاگرا با سایر داروهایی که فشار خون را کاهش می‌دهند، ممکن است خطر این عارضه جانبی را افزایش دهد.

قرص ویاگرا برای زنان

احتمالا این سوال به ذهنتان رسیده است که آیا زنان هم می‌توانند قرص ویاگرا مصرف کنند یا خیر؟ استفاده از این دارو برای زنان تایید نشده است. در حقیقت، مصرف ویاگرا فقط برای درمان اختلال نعوظ در مردان بالغ توصیه شده است.

قرص ویاگرا برای زنان

سوالات مختلفی در مورد اینکه آیا ویاگرا ممکن است برای زنانی که دچار کاهش میل جنسی یا اختلال برانگیختگی جنسی شده‌اند، موثر باشد یا خیر، مطرح می‌شود؛ اما این دارو برای چنین کاربردی، تایید نشده است.

در حال حاضر، مشخص نیست که آیا قرص ویاگرا برای زنان یک داروی بی‌خطر یا موثر تلقی می‌شود یا خیر. این موضوع در مورد زنان باردار و شیرده نیز صدق می‌کند.

اگر زنی ویاگرا مصرف کند چه اتفاقی می‌افتد؟

محققان دقیقا نمی‌دانند که اگر یک زن از این دارو استفاده کند چه اتفاقی در بدن او رخ می‌دهد. در حال حاضر، یافته‌های متفاوتی در مورد اثرات ویاگرا در زنان وجود دارد.

برای مثال، یک مطالعه نشان می‌دهد که ویاگرا برانگیختگی و ارگاسم را در زنان افزایش می‌دهد؛ اما در مطالعه دیگری مشاهده شد که این دارو چنین اثری ندارد؛ بنابراین، اطلاعات کافی برای اطمینان از بی‌‌خطر بودن یا موثر بودن ویاگرا در زنان وجود ندارد.

چه مدت طول می‌کشد تا تاثیر ویاگرا در زنان شروع شود؟

مشخص نیست که برای شروع تاثیر ویاگرا در زنان به چه مدت زمانی نیاز است؛ زیرا همان‌طور که گفته شد، این دارو برای استفاده زنان تایید نشده است.

تاثیر ویاگرا در مردان معمولا یک ساعت پس از مصرف دارو شروع می‌شود؛ اما این نشان نمی‌دهد که اگر دارو توسط زنان مصرف شود، شروع اثر آن چقدر طول می‌کشد.

کلام پایانی

قرص ویاگرا یک داروی موثر برای درمان اختلال نعوظ است. این دارو در اکثر مردان بالای 18 سال عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند؛ با این حال، بعضی از افراد ممکن است عوارض خفیف یا شدید ناشی از مصرف آن را تجربه کنند.

اگر علاقه‌مند به مصرف ویاگرا هستید، درباره بی‌خطر بودن آن با پزشک خود مشورت کنید (به خصوص اگر بیماری خاصی دارید یا از داروی دیگری استفاده می‌کنید)؛ همچنین می‌توانید سوالات خود درباره عوارض و تداخلات دارویی ویاگرا را در بخش نظرات همین مقاله با ما در‌ میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا ویاگرا برای اختلال نعوظ خوب است؟

بله. این دارو توسط پزشک برای مردان بالاتر از 18 سال با هدف درمان اختلال نعوظ تجویز می‌شود.

شایع‌ترین عارضه قرص ویاگرا چیست؟

شایع‌ترین عوارض این دارو عبارتند از: سردرد، گرگرفتگی (گرم یا قرمز شدن پوست به طور موقت)، گرفتگی بینی، سوء هاضمه و عوارض خفیف مربوط به بینایی.

چه کاری می‌توانم انجام دهم تا ویاگرا سریع‌تر عمل کند؟

اگر ویاگرا را با معده خالی مصرف کنید، ممکن است سریع‌تر عمل کند. مصرف این دارو همراه با غذا، به خصوص با یک وعده غذایی پرچرب، باعث می‌شود اثربخشی آن دیرتر شروع شود یا حتی کاهش پیدا کند.

1 | (1)
منبع medicalnewstoday webmd healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x