9 بهترین راهکار عبور از بحران 30 سالگی

ما در هر لحظه از زندگی تحت ‌فشارهای زیادی هستیم. در هر سنی هم می‌توان با چالش­های سختی روبرو شد. اما در برخی سنین مانند 30 سالگی، ماهیت و شدت چالش‌های زندگی تغییر کرده و تبدیل به بحران می‌شوند.

البته جای نگرانی نیست. بحران‌ سی سالگی به‌­راحتی قابل‌کنترل است؛ به‌شرط اینکه بدانید با آن چگونه مقابله کنید.

در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم شما را با بحران 30 سالگی و چگونگی عبور از آن آشنا کنیم. اگر شما هم در آستانه ورود به دهه چهارم زندگی هستید و از بحران‌های ناشی از آن می‌ترسید، با ما همراه باشید.

بحران سی سالگی چیست؟

بحران در میانه زندگی

همه ما می‌دانیم که زندگی با سرعت بالایی در حال حرکت است. سال‌های کودکی و نوجوانی با شادی و هیجان گذشت. بعد از آن با شروع دوران جوانی، ثبات تقریبی را در زندگی تجربه کردیم.

اما با ورود به دهه چهارم زندگی با انفجاری از تنش‌ها، بحران‌ها و ناآرامی‌هایی مواجه شده‌ایم. البته بهتر است بدانیم که برخورد با چنین بحران‌هایی درواقع شروع آرام ‌شدن روند زندگی است.

دهه چهارم زندگی برای بسیاری از افراد به معنای شروع تغییرات بزرگ است. به ‌اتمام‌ رسیدن دانشگاه و تحصیلات تکمیلی، تصمیم‌گیری در زمینه شغل و انتخاب مسیر شغلی و مواردی دیگر.

هم‌چنین در این دوران رابطه با دیگران هم شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. در این دوران تصمیم می‌گیرید که با فرد خاصی ازدواج کرده یا رابطه و دوستی را با او خاتمه دهید.

بیشتر بخوانید: چه جوری پیشرفت کنم؟ تکنیک آدم‌های موفق

به زبان ساده‌تر با شروع سی‌سالگی افراد آشفتگی­های زیادی را در زندگی تجربه می‌کنند. حس می‌کنند که به‌سرعت پیر شده و با بحران میان‌سالی مواجه هستند. در واقع، ورود به سی‌سالگی آغاز دوره‌ای است که بحران 30 سالگی نامیده می‌شود. در این دوران زندگی به نظر غیرقابل‌پیش‌بینی است.

یک روز احساس سرزندگی کرده و دائم در حال خنده و شادی هستید. چند ساعت بعد به‌شدت ناراحت هستید و والدین و دیگران را مقصر مشکلات خود می‌دانید. در کنار این موارد، ممکن است افراد شغل خود را ازدست‌داده یا از شریک زندگی خود جدا شوند.

در این شرایط، میزان تنش و نگرانی بیشتر شده و فرد به‌راحتی دچار افسردگی می‌شود. در این دوران حس‌های مختلفی توسط افراد تجربه می‌شود. مانند سرخوردگی، سردرگمی، ناامیدی، اضطراب و استرس، فکرکردن به اتفاقات بد گذشته و مواردی از این‌ قبیل.

بسیاری از افراد با نزدیک‌شدن به سی‌سالگی بیشتر احساس نگرانی می‌کنند. زیرا که به یکباره خود را پیر و ازکارافتاده می‌بینند. بنابراین طبیعی است که در این سن، افراد درگیر بحران‌ سی سالگی شوند.

بحران سی سالگی به چه علت رخ می‌دهد؟

بحران سی سالگی به چه دلیلی رخ می دهد

از دهه 1960 اطلاعات در زمینه رشد مغز انسان بیشتر شده است. مطالعات قدیمی‌تر نشان از این داشت که افراد بعد از ورود به بزرگسالی از نظر روانی رشد نمی‌کنند.

این در حالی است که درک دانشمندان از انسان و مغز او تغییر کرده است. دکتر جین کوهن در کتاب خود به نام «ذهن بالغ» مراحل رشد روان‌شناختی بزرگسالان را مشخص کرده است.

بر اساس مطالعه او، مغز انسان مراحل مختلفی را برای تکامل طی می‌کند که یکی از آن مراحل، «ارزیابی مجدد میان‌سالی» است.

طبق این بررسی، هر تغییری در 30 سالگی می‌تواند موجب بحران در میان‌سالی شود. افراد در این سن می‌توانند برای اولین‌بار ازدواج کرده یا طلاق بگیرند. همچنین می‌توانند در مورد تمایلات جنسی خود تجدیدنظر کنند. ضمن اینکه ممکن است شغل خود را تغییر داده و مسیر جدیدی را برای زندگی خود در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید: چگونه رابطه خوبی داشته باشیم

بنابراین، در این سن به دلیل تغییراتی که در مغز رخ می‌دهد، افراد بیشتر در مورد هویت خود فکر می‌کنند. اینکه در گذشته چه کسی بودند و می‌خواهند در آینده چه کسی باشند.

این افکار و اندیشه‌های بالغ، شروع جدایی افراد از دوران نوجوانی و ورود به دنیای بزرگسالی است. به همین دلیل در برخی موارد افراد دچار حس میان‌سالی شده و افکار و نگرش‌هایی کاملا متفاوت از گذشته دارند.

چه فرقی میان بحران 30 سالگی و میان‌ سالی وجود دارد؟

بسیاری از جوانان با نزدیک‌شدن به دهه چهارم زندگی، نگران مواجه‌ با میان‌سالی هستند. به همین دلیل ممکن است با استرس و اضطراب‌ فراوانی روبه‌رو شوند. اما این سوال مطرح است که آیا بحران سی سالگی همان بحران میان‌سالی است؟

واقعیت این است که این دو شباهت زیادی با هم دارند. بااین‌حال در برخی موارد می‌توانند با هم فرق داشته باشند. به‌عنوان‌مثال در بحران 30 سالگی افراد:

  • خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. به‌ویژه با اولین دوست‌شان که ازدواج کرده است.
  • احساس می‌کنند که علی‌رغم تلاش‌های فراوان همچنان در ابتدای مسیر هستند.
  • احساس سرخوردگی کرده و از همه چیز ناامید می‌شوند.

درحالی‌که در بحران میان‌سالی، افراد کمتر خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. بهتر است بدانیم که ورود به سی‌سالگی به معنای واردشدن به دنیای بزرگسالان است. در این دوران رفتارهای کودکانه باید کنار گذاشته شده و به زندگی به‌صورت جدی‌تر نگاه کرد.

بحران‌ سی سالگی چه علائمی دارد؟

بحران سی سالگی چه علایمی دارد

به نظر می‌رسد که بحران 30 ‌سالگی تقریبا از 27 سالگی شروع شده و تا 32 سالگی ادامه دارد. در این دوران افراد، بیشتر شرایط زندگی خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. به همین دلیل احساس پوچی کرده و بدون داشتن برنامه‌ریزی دست به اقدام‌های مختلف می‌زنند.

ضمن اینکه بی‌حوصله و زودرنج شده و نسبت به مسایل مختلف پرخاشگری می‌کنند.

در این دوران والدین را مسبب همه اتفاقات بد و ناکامی‌های زندگی می‌دانند. به‌طورکلی در این دوران افراد نگاه انتقادی به والدین خود داشته و تصمیم می‌گیرند ارتباط خود را با پدر و مادرشان قطع کنند.

در بسیاری از موارد افراد در این سنین شکایت می‌کنند که به‌خوبی توسط والدین درک نشده و نتوانسته‌اند رابطه خوبی با آنها داشته باشند. علاوه بر اینکه به دلیل افسردگی و غم شدید ناشی از بحران سی­ سالگی از دریچه جدیدی به زندگی نگاه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آیا من تنبلم یا افسرده؟ فرق تنبلی و افسردگی

هم‌چنین، در برخی موارد به نظر افراد، شغل فعلی بسیار کسل‌کننده بوده و رضایت‌بخش نیست. تصور می‌کنند که هیچ فرصت دیگری برای آن‌ها وجود ندارد و ناچار هستند تا آخر عمر مانند ربات کار کنند. ضمن اینکه خلاقیت خود را ازدست‌رفته دانسته و هدفی برای تغییر یا ادامه روند زندگی ندارند.

به‌طورکلی در این سن، افراد تفکرات و احساسات خاصی را تجربه می‌کنند. احساساتی که تا قبل از این سن، نادیده گرفته یا حس نکرده­اند. در این دوران افراد خواسته‌ها و علائق خود را دست‌نیافتنی می‌دانند. ضمن اینکه خود را در آستانه میان‌سالی تصور کرده و انگیزه‌ای برای تلاش ندارند.

بیشتر بخوانید: چرا تنبلی می کنم؟ روش های کاربردی برای جلوگیری از تنبلی

البته باید در نظر داشت که اگر افراد از نظر وضعیت مالی و عاطفی، شرایط مناسبی داشته باشند، کمتر دچار بحران 30 سالگی می‌شوند.

این افراد علی‌رغم مشکلاتی که در زندگی‌ وجود دارد، می‌توانند دهه چهارم زندگی را با آرامش بیشتری سپری کنند؛ به‌طوری‌که با نزدیک‌شدن به سی‌سالگی و بعد از آن، کمتر ممکن است احساس سردرگمی کرده و به دنبال مقصر باشند.

بهترین راه‌های عبور از بحران سی سالگی چیست؟

بهترین راه های عبور از بحران سی سالگی

یکی از روش‌های کلیدی برای عبور از این بحران، مراقبت از احساسات خود است. بهتر است بدانید که غرق‌شدن در احساسات منفی مانند ترس، خشم و اضطراب از تله‌هایی است که مغز برای فرار از حل‌ بحران ارائه می‌دهد.

به همین دلیل در زمان بحران، افراد به‌راحتی دچار احساسات منفی شدید می‌شوند.

باید در نظر داشته باشید که شما تنها فردی نیستید که وارد سی‌سالگی می‌شود. بسیاری از جوانان در سراسر جهان دچار بحران‌های زندگی شده و توانسته‌اند از آن عبور کنند. بهتر است با دوستان مورداعتماد خود ارتباط برقرار کرده و از هم‌فکری آن‌ها استفاده کنید.

به چالش‌هایی که در سال‌های گذشته داشته‌اید، فکر کنید. به‌خاطر بیاورید که چگونه از آنها عبور کرده و مسائل را به‌تنهایی حل کردید.

این روش به شما کمک می‌کند که بحران‌های حال حاضر را بهتر بررسی و رفع کنید. فکرکردن به اتفاقات گذشته و روش‌های عبور از آن‌ها دید وسیعی به شما می‌دهد که بتوانید با نگرانی کمتری به مسائل نگاه کنید.

روش دیگر برای عبور از بحران سی سالگی این است که بیش از گذشته از خود مراقبت کنید. زمانی را به ورزش، مطالعه، تفریح، سفر و مواردی ازاین‌قبیل اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: روش های ساده برای درمان بی خوابی ؛ یک، دو، سه، بخواب!

بهتر است با عزیزان خود بیشتر معاشرت کرده و در جمع خانواده و اقوام حضور داشته باشید. هم‌چنین تمرین‌های خودمراقبتی مانند مدیتیشن و یوگا می‌توانند سطح استرس را کاهش داده و میزان تعادل و دقت شما را افزایش دهند.

بهتر است بدانید که زندگی غیرقابل‌پیش‌بینی است. گاهی اوقات احساس می‌کنیم همه چیز بر علیه ماست. اگر در حال پشت سر گذاشتن دوران سختی هستید یا اگر تغییرات رفتاری و خلقی شدیدی را تجربه می‌کنید، بهتر است بیشتر از گذشته از نظر جسمی و عاطفی مراقب خود باشید.

به‌طورکلی برای عبور از بحران سی ­سالگی بهتر است موارد زیر را به‌خوبی رعایت کنید:

  1. خواب کافی داشته باشید: هنگام استرس، بدن به استراحت بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید.
  2. از غذاهای سالم استفاده کنید: خوردن وعده‌های غذایی مغذی باعث می‌شوند که سوخت‌رسانی بدن بهتر انجام شود. در رژیم غذایی خود، مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه داشته باشید.
  3. ورزش کنید: ورزش موجب ترشح اندورفین شده و اثرات تقویت‌کننده‌ای بر خلق‌وخوی افراد دارد.
  4. استراحت کنید: بدون اینکه به چیزی فکر کنید، حمام آب گرم بگیرید. کتاب بخوانید یا به موسیقی موردعلاقه خود گوش کنید. قدم‌زدن در طبیعت هم یکی از بهترین گزینه‌هاست.
  5. بیشتر در جمع دوستان و خانواده باشید: حضور در جمع عزیزانی که به ما حس خوب می‌دهند، برای سلامت عاطفی بسیار مهم است. سعی کنید زمان بیشتری را با این افراد سپری کنید.
  6. برنامه‌ریزی داشته باشید: اهداف و برنامه‌های خود را مشخص کرده و تلاش کنید طبق برنامه‌ریزی تعیین شده پیش بروید.
  7. برای خود وقت بگذارید: در ساعات مشخصی، ارتباط خود را با محیط کار، رسانه، گوشی همراه و مواردی ازاین‌قبیل قطع کنید. وقت خود را به کارهایی اختصاص دهید که باعث خوشحالی شما می‌شوند.
  8. از پزشکان و مشاوران متخصص کمک بگیرید: آن‌ها می‌توانند به افراد کمک کنند تا اهداف خود را به‌خوبی شناسایی کرده و برای دستیابی به آن‌ها از روش‌های صحیحی استفاده کنند.
  9. بنویسید: احساسات خود را در قالب چند کلمه در یک دفتر بنویسید. این روش به شما کمک می‌کند تا وضعیت خود را بهتر و واضح‌تر ببینید.

و در پایان، چگونه می‌توان بحران سی سالگی را بهتر پشت سر گذاشت؟

زندگی مملو از چالش است. در سی‌سالگی بسیاری از جوانان با بحران‌های مختلفی در زندگی مواجه می‌شوند. به‌طوری‌که برخی افراد ممکن است خود را میان‌سال تصور کنند. این تجربه بسیار رایج و البته کمی ترسناک است.

روش‌های مختلفی برای عبور از این نوع بحران‌ها وجود دارد. آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که تغییرات کوچک و مثبت می‌توانند تفاوت بزرگی را در فرد برای ورود به فصل جدیدی از زندگی ایجاد کنند.

برای مقابله با بحران سی­ سالگی، وضعیت فعلی خود را بررسی کرده و عوامل استرس‌زا را شناسایی کنید.

البته به‌خاطر داشته باشید که مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. در این دوران افراد دچار افکار و احساسات منفی فراوانی می‌شوند. به همین دلیل بهتر است برای شاد کردن خود تلاش کنید. از افکار منفی فاصله گرفته و با ورزش یا روش‌های خودمراقبتی روحیه خود را تقویت کنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x