جگوار چه حیوانی است ؟ مهم ترین فرق پلنگ و جگوار

اگر روزی با یک گربه سان زیبا که با چشمانی خشمگین به شما نگاه می‌کند برخورد کردید، تفاوتی نمی‌کند پلنگ باشد یا جگوار؛ بهرحال باید غزل خداحافظی را بخوانید! اما وقتی از دور آن‌ها را می‌بینید، فرق جگوار و پلنگ می‌تواند جذاب باشد.

شاید در نگاه اول تشخیص تفاوت پلنگ و جگوار کار بسیار سختی باشد! اما واقعیت این است که این دو گربه بزرگ عضلانی که هر دو کت‌های خالدار دارند و در کمین شکارشان می‌نشنند، تفاوت‌های مختلفی با هم‌دیگر دارند.

کاملا قابل درک است که پلنگ را با جگوار اشتباه بگیرید؛ اما با کمی دقت متوجه تفاوت‌هایی در اندازه، شکل ظاهری، رفتارها و قلمروی این دو گربه‌سان می‌شوید. البته باید اعتراف کنیم که هر دو حیوان در عین زیبایی حیرت‌انگیز، فوق‌العاده خطرناک و قدرتمند هستند!

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را با مهم‌ترین تفاوت پلنگ و جگوار آشنا کنیم. اگر شما هم شیفته حیات وحش و حیوانات دوست داشتنی آن هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

جگوار چه حیوانی است ؟

جگوار یکی از بزرگترین اعضای خانواده گربه‌ها است که از شمال مکزیک تا جنوب آرژانتین یافت می‌شود. زیستگاه اصلی این حیوان، باتلاق‌ها و جنگل‌ها است؛ اما در بوته‌‌زارها و بیابان‌ها هم یافت می‌شود.

چگوار اکنون تنها در آمریکای جنوبی و مناطق دورافتاده آمریکای مرکزی یافت می‌شود. بیشترین تعداد از این گربه‌سان، در جنگل بارانی آمازون حضور دارند.

رنگ پوست جگوار نارنجی مایل به قهوه‌ای است. روی بدن این حیوان، لکه‌هایی سیاه رنگ و مانند گل زر دیده می‌شوند. در امتداد خط وسط پشت جگوار یک ردیف از لکه های سیاه بلند وجود دارد که ممکن است به صورت یک نوار ادغام شوند.

مهم‌ترین شباهت‌های پلنگ و جگوار

درست است که امروز می‌خواهیم درباره تفاوت‌های این دو حیوان حرف بزنیم؛ ولی ارزشش را دارد که ابتدا شباهت‌های پلنگ و جگوار را بررسی کنیم. این شباهت‌ها درک زیادی درباره این گربه‌سان‌ها به ما می‌دهد:

مهم‌ترین شباهت‌های پلنگ و جگوار

  • هر دو حیوان، عضوی از جنسیت پانترا هستند و در کنار ببر و شیر، تنها گربه‌های بزرگ حیات وحش محسوب می‌شوند. (این چهار گربه تنها حیواناتی هستند که قادر به غرش هستند!)
  • پلنگ و جگوار هر دو شکارچیان متخصصی هستند که به شدت از قلمرو خود دفاع کرده و به صورت انفرادی زندگی می‌کنند.
  • اگر بیش از یک جگوار یا پلنگ را با هم ببینید، آن‌ها یک جفت  یا مادر و توله خواهند بود.
  • متأسفانه، جگوارها و پلنگ‌ها هر دو گونه‌های در معرض خطر انقراض هستند و جمعیت آن‌ها در دهه‌های اخیر کاهش یافته است.
  • پلنگ‌ها در لیست قرمز IUCN (حیوانات در خطر انقراض)هستند؛ در حالی که جگوارها تقریبا در معرض خطر هستند.

در کنار این شباهت‌ها، جگوار و پلنگ فرق‌هایی هم دارند که ما این تفاوت‌ها را به سه دسته محدوده و زیست‌گاه، تفاوت‌های فیزیکی و تفاوت‌های رفتاری تقسیم کرده‌ایم.

تفاوت محدوده و زیست‌گاه پلنگ و جگوار

جالب است بدانید که امکان این‌که یک جگوار و یک پلنگ در طبیعت (بدون دخالت انسان) با هم‌دیگر برخورد کنند، تقریبا صفر است! زیرا این دو حیوان در قاره‌های کاملا متفاوتی زندگی می‌کنند.

تفاوت قلمرو پلنگ و جگوار

پلنگ‌ها بومی آفریقا، بخش‌هایی از خاورمیانه و آسیا (از سریلانکا تا هند تا چین) هستند. اکثریت قریب به اتفاق جمعیت پلنگ وحشی، در شرق و جنوب آفریقا زندگی می‌کنند.

این در حالیست که جگوارهای وحشی فقط در آمریکای جنوبی و مرکزی سکونت داشته و بیشتر جمعیت آن‌ها، در آمازون زندگی می‌کنند.

هر دو گربه، شکارچیان سازگاری هستند که می‌توانند در بسیاری از زیستگاه‌های مختلف زنده بمانند. تا قرن بیست و یکم، هر دو گربه دارای محدوده‌های بسیار بزرگ‌تری بودند:

جگوارها در کوه ها و بیابان‌های جنوب ایالات متحده زندگی می‌کردند و پلنگ‌هایی که در اروپا، ژاپن و جنگل‌های برفی روسیه یافت می‌شدند.

امروزه پلنگ‌های آفریقا عمدتا حیوانات ساوانا هستند و در مناطقی با ترکیبی از مراتع و درختان زندگی می‌کنند. جگوارها هم معمولا فقط در مناطقی از جنگل‌های بارانی عمیق یافت می‌شوند.

فرق جگوار و پلنگ در ویژگی‌های فیزیکی

جالب است بدانید که این دو گربه از نظر قد و بلندی، تا حدود زیادی مشابه هم‌دیگر هستند. فقط جگوار در شانه‌ها، چند سانتی‌متر بلندتر است.

فرق پلنگ و جگوار از نظر ویژگی های ظاهری

جگوارها علاوه بر این‌که کمی قدبلندتر از پلنگ‌ها هستند، وزن بیشتری هم دارند. وزن یک جگوار نر به 120 کیلوگرم هم می‌رسد؛ این در حالیست که یک پلنگ نر، تنها 80 کیلوگرم وزن دارد.

نکته: از آن‌جایی که زیست‌گاه پلنگ با ببر و شیر مشترک است، کوچکترین گربه بزرگ محدوده خوب به حساب می‌آید. اما در غیاب شیر و ببر، جگوار در قلمرو خود حکومت می‌کند و بزرگ‌ترین گربه‌سان و شکارچی اول آمازون محسوب می‌شود!

جگوارهای ماده معمولا حدود 10٪ سبک‌تر از نرها هستند، در حالی که برای پلنگ‌ها، ماده‌ها می‌توانند تا 30 درصد هم کم وزن‌تر از نرها باشند.

فرق جگوار و پلنگ در اندازه و شکل سر

فرق جگوار و پلنگ در اندازه و شکل سر، آنقدر هست که با دانستن آن بتوانید به راحتی این دو گربه را از هم‌دیگر تشخیص دهید:

پلنگ‌ها دارای سرهای نسبتا کوچک و زاویه‌ای هستند که  گونه‌های تیز و خطوط واضحی دارد. این در حالیست که جگوارها سرهای بزرگ‌تر و صورت‌های گردتر دارند و گوش‌های آن‌ها، برجستگی کمتری دارند.

تفاوت پلنگ و جگوار در اندازه سر

طعمه‌های جگوار و نحوه کشتن آن‌ها، باعث شده است که این حیوان پیشانی پهن‌تر و فک قدرتمندتری داشته باشد. جالب است بدانید که جگوار دارای قوی‌ترین دندان‌های فک در میان تمام پستانداران است.

قدرت دندان‌های فک جگوار به قدری زیاد است که می‌تواند لاک یک پشت را به راحتی سوراخ کند!

اگرچه جگوار و پلنگ برای شکار به هوش خود نیاز دارند، اما در فهرست باهوش ترین حیوانات جهان جایی ندارند.

فرق جگوار و پلنگ در شکل و طول بدن

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های جگوار و پلنگ، در شکل بدن آن‌ها است. جگوارها حیواناتی تنومند، با عضلات شانه پهن و بدن کوتاه و فشرده هستند.

نکته: شکم جگوار  بشکه مانند است و در نگاه اول به نظر می‌رسد که همین الان به خوبی تغذیه شده‌اند یا حتی باردار هستند.

بدن پلنگ بلندتر و باریک‌تر است و ساختار کوچک‌تری هم دارد. این هیکل باریک‌تر در کنار دم بلندتر، باعث می‌شود پلنگ در مقایسه با جگوار چابک‌تر، در بالا رفتن بهتر و سریع‌تر باشد.

تفاوت جگوار و پلنگ در طول دم

طول دم یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی است که باعث فرق جگوار و پلنگ می‌شود:

پلنگ‌ها بیشتر از جگوارها روی درخت زندگی می‌کنند؛ بنابراین دم بلندتری دارند و همین موضوع باعث حفظ تعادل آن‌ها روی درخت می‌شود. این در حالیست که جگوارها دم  بسیار کوتاه‌تری دارند تا با اندامشان، مطابقت داشته باشد.

تفاوت جگوار و پلنگ در خال‌های روی پوست

در نگاه اول، جگوار و پلنگ هر دو دارای یک الگوی زیبای رز، روی پوست خز خود هستند: خوشه‌های دندانه‌دار از دایره‌های سیاه شبیه گل رز، با مراکز قهوه‌ای رنگ روی یک کت خرمایی.

تفاوت جگوار و پلنگ در خال های روی پوست

اگر با دقت بیشتری نگاه کنید متوجه خواهید شد که این رزها کمی با هم متفاوت هستند: روزت‌های پلنگ کوچک‌تر، پیچیده‌تر و به هم نزدیک‌تر هستند. اما روزت‌های جگوار بزرگ‌تر هستند و در مرکز هر روزت، یک نقطه سیاه کوچک‌تر وجود دارد.

در هر حال، اگرچه جگوار و پلنگ هر دو بسیار زیبا هستند اما در فهرست زیباترین حیوانات جهان نیستند.

تفاوت‌های رفتاری پلنگ و جگوار

پلنگ‌ها گربه‌هایی هستند که متنوع‌ترین رژیم غذایی را دارند و تقریبا هر حیوانی را می‌خورند (از بز کوهی و غزال گرفته تا پرندگان، مارمولک‌ها، ماهی‌ها و حتی سوسک‌های سرگین!

نکته: برخلاف جگوار، پلنگ در واقع یک شکارچی راس نیست و گاهی، توسط شیرها مورد حمله قرار می‌گیرد.

اگرچه جگوارها هم رژیم غذایی متنوعی دارند؛ اما به اندازه پلنگ، همه چیز نمی‌خورند! رژیم غذایی آنها معمولا به سمت خزندگان از جمله لاک پشت‌ها، کایمن‌ها و مارها متمایل است.

تکنیک‌های شکار 

هر دو حیوان ترجیح می‌دهند به جای تعقیب و گریز طولانی، با کمین کردن و حمله‌های هوشمندانه شکار کنند. پلنگ‌ها معمولا طعمه خود را با گزش خفه کننده در اطراف گلو یا دهان می‌کشند.

جگوارها ترجیح می‌دهند یا با استفاده از دندان نیش برای سوراخ کردن جمجمه طعمه خود یا با قطع کردن ستون فقرات با نیش قوی در پشت گردن، شکار کنند.

شنا کردن در آب 

هر دو گربه شناگران خوبی هستند، اما پلنگ‌ها علاقه‌ای به آب ندارند و در صورت امکان، از آن اجتناب می‌کنند. از سویی دیگر جگوارها مانند ببرها با آب رابطه خوبی دارند و به طور منظم کایمان و آناکوندا شکار می‌کنند!

مهارت‌های درخت نوردی

هر دو گربه قادر به بالا رفتن از درختان هستند؛ با این‌حال، جگوارها روی درخت به اندازه پلنگ‌ها چابک نیستند. پلنگ‌ها معمولا کشتار خود را روی درخت بالا می‌برند تا از شر شکارچیان بزرگ‌تر مانند شیر و البته کفتار در امان باشند.

نکته: از آن‌جایی که پلنگ‌ها برای استراحت کردن و خوابیدن از درخت بالا می‌روند، بنابراین کوهنوردان بسیار ماهری هم محسوب می‌شوند.

جگوارها شکارچی راس در محیط خود هستند و نیازی به پنهان کردن طعمه یا ایمن ماندن با بالا رفتن از درختان ندارند، بنابراین بیشتر وقت خود را روی زمین‌های محکم می‌گذرانند.

جگوار قوی تر است یا پلنگ؟

بیایید یک سوال فرضی را مطرح کنیم که البته احتمال وقوعش تقریبا صفر است: در نبرد جگوار و پلنگ کدام گربه برنده می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد جگوارها سنگین‌تر و قوی‌تر از پلنگ‌ها هستند. آن‌ها همچنین قویترین فک را در بین گربه‌سانان دارند (حتی قوی‌تر از شیر و ببر!)

جگوار قوی تر است یا پلنگ ؟

با توجه به بررسی همه جوانب به نظر می‌رسد در تمام مواردی که یک پلنگ با یک جگوار مبارزه کند، برنده قطعا جگوار خواهد بود.

کلام آخر

پلنگ و جگوار هر دو گربه‌هایی بسیار زیبا، قدرتمند و بزرگ هستند. اگرچه در نگاه اول این دو گربه‌سان تقریبا شبیه به هم هستد؛ اما همان‌طور که مشاهده کردید، می‌توانند تفاوت‌های زیادی با هم‌دیگر داشته باشند.

در این مقاله به بررسی فرق جگوار و پلنگ از نظر ظاهری، زیست‌گاه و رفتار پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.4 | (25)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x