معرفی 15 گل آپارتمانی با برگهای رنگی به همراه شرایط نگهداری

در حال حاضر نگه‌داری از گل آپارتمانی با برگهای رنگی به دلیل زیبایی و خاص بودن در آپارتمان‌ها، بسیار محبوب شده است؛ چرا که این گیاهان از لحاظ ظاهری، شور و نشاط خاصی به محیط خانه می‌بخشند.

فواید این گیاهان تنها به زیبایی ظاهری ختم نمی‌شود؛ بلکه آن‌ها می‌توانند هوای خانه را پاک‌سازی و حتی برخی سموم موجود در هوا را جذب کنند.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به نگهداری گیاهان آپارتمانی خاص علاقه‌مند هستند، توصیه می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید. در ادامه ایده آل مگ به معرفی 15 گل آپارتمانی با برگهای رنگی و بررسی نحوه نگهداری از آن‌ها می‌پردازد. با ما همراه باشید.

گیاه آپارتمانی گل سنگ صورتی

گل سنگ صورتی یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که به علت خال و لک‌های رنگی روی برگ‌هایش محبوبیت زیادی دارد. این گیاه در رنگ‌های مختلفی از جمله قرمز، سفید و صورتی در بازار وجود دارد؛ اما در حال حاضر نوع صورتی آن بیشتر در آپارتمان‌ها دیده می‌شود.

همه چیز درباره گل سنگ صورتی و شرایط نگهداری

شرایط نگهداری از گل سنگ صورتی

علی‌رغم اینکه عمر این گل نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی کوتاه‌تر است، شرایط نگهداری آسان این گیاه باعث شده تا به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای هر خانه تبدیل شود. در ادامه با شرایط مطلوب برای پرورش این گیاه آشنا می‌شویم.

دما و نور

گل سنگ‌ها اگرچه از گیاهان نور دوست هستند؛ اما نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرند؛ چون تابش مستقیم برگ‌های گیاه را می‌سوزاند.

پرورش این گیاهان در مناطق پر نور می‌تواند باعث کمرنگ شدن رنگ شاخ و برگ و کاهش ارزش تزئینی آن‌ها هم شود. از طرف دیگر کمبود نور باعث از بین رفتن رنگ صورتی روی برگ و سبز شدن کامل آن می‌شود. نور کافی و غیرمستقیم از یک پنجره‌ی رو به شرق یا جنوب برای این گیاهان ایده آل است.

بهترین دما برای پرورش گل سنگ صورتی در روز، 29-24 درجه سانتی‌گراد و در شب، بازه دمایی ۲۳-۲۱ درجه سانتی‌گراد است. دمای اطراف این گیاه نباید به زیر 13 درجه سانتی‌گراد برسد؛ چون باعث از بین رفتن لکه‌های صورتی روی برگ‌ها و خشک شدن آن‌ها می‌شود.

خاک

گل سنگ صورتی بهترین رشد خود را در خاک‌های سبک و ارگانیک با خاصیت زهکشی مناسب دارد. خاصیت زهکشی نه تنها برای این گیاه، بلکه برای همه گیاهان نقش حیاتی دارد. چون این خاصیت مانع ماندگاری آب اضافی حاصل از آبیاری در اطراف ریشه و ساقه‌ها می‌شود و از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

خاک مناسب برای گیاه گل سنگ صورتی

خاک گلدان این گیاه آپارتمانی با برگ صورتی بهتر است متشکل از یک قسمت تورب، یک قسمت خاک‌برگ پوسیده و یک قسمت ماسه باشد. شما می‌توانید از خاکی که برای پرورش بنفشه آفریقایی استفاده می‌شود هم برای گلدان گل سنگ صورتی خود استفاده کنید.

PH (اسیدیته) خاک مناسب این گل در حد ۴/۶ تا ۹/۶ است. خاک پریسا ۱۶ یکی دیگر از خاک‌های ایده آل برای پرورش این گل در آپارتمان است.

رطوبت و آبیاری

برای این که این گیاه با برگ سبز و صورتی همیشه شاداب و زیبا باشد، باید در آبیاری و حفظ رطوبت خاک دقت کنید. هرگز اجازه ندهید خاک خشک شود؛ چون باعث پژمردگی برگ‌ها می‌شود. از طرفی نباید در آبیاری این گیاه هم زیاده‌روی کنید؛ چون که آب اضافه باعث فاسد شدن و پوسیدگی ریشه‌ها خواهد شد.

معرفی و آموزش نگهداری از گل سنگ صورتی

یک قانون کلی برای آبیاری این گیاه با برگ سبز و صورتی این است که اجازه دهید تا بین هر دو آبیاری به اندازه یک سانتی‌متر از سطح رویی خاک خشک شود.

به خاطر بسپارید که گیاهان گلدانی و آپارتمانی نسبت به گیاهان کاشته شده در زمین به آبیاری بیشتری احتیاج دارند؛ اما در زمستان به دلیل کاهش دما، میزان این نیاز کاهش می‌یابد. به طور میانگین این گیاهان در تابستان به هفته‌ای دو بار و در زمستان هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارند.

اگر رطوبت محل زندگی‌تان به اندازه کافی نیست، می‌توانید از روش‌های جایگزینی مانند سینی رطوبت‌ساز یا غبار پاشی استفاده کنید.

برای ساختن یک سینی رطوبت‌ساز باید مقداری سنگریزه درون یک سینی بریزید و آن را به‌ اندازه‌ای از آب پر کنید که انتهای گلدان و ریشه‌های گیاه با آب تماس نداشته باشد. سپس گلدان را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید.

دقت کنید که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد؛ در غیر این صورت گیاه دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد.

کوددهی

بیشترین نیاز این گیاهان به کود در فصل رشد آن‌ها است. در فصل رشد می‌توان هر دو هفته یک بار به گلدان گل سنگ، کود مخصوص گیاهان آپارتمانی داد.

گل آپارتمانی با برگهای رنگی کاتاله آ

گل کاتاله آ به علت زیبایی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های گل آپارتمانی با برگهای رنگی در میان علاقه‌مندان گل و گیاه است. سطح زیرین برگ‌های این گیاه به رنگ‌های مختلفی از جمله قرمز و صورتی است. این گیاه چندساله در شرایط محیطی مطلوب می‌تواند تا ارتفاع یک متری هم رشد کند.

بررسی شرایط نگهداری گیاه کاتاله آ

گل کاتاله آ به دلیل رگبرگ‌های رنگی و چشم‌نوازش، با نام‌های مستعاری مانند گیاه گورخری، گیاه طاووسی یا گیاه مار زنگی هم شناخته می‌شود.

شرایط نگهداری گل کاتاله آ

علی‌رغم زیبایی بی‌نظیر این گیاه، مراقبت از آن می‌تواند گاهی تبدیل به یک چالش شود. برای آشنایی با شرایط پرورش این گیاه همراه ما باشید.

نور و دمای مورد نیاز

گیاهان کالاته آ برای رشد به نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارند. در حقیقت، نور مستقیم خورشید باعث سوختگی برگ‌های گیاه و از بین رفتن ترکیب رنگی آن‌ها می‌شود. کمبود نور هم باعث کم‌رنگ شدن رنگ‌های موجود در برگ‌ها می‌شود.

معرفی گیاه با برگ سبز و صورتی؛کاتاله آ

این گیاهان بومی مناطق گرمسیری جهان هستند و دمای بین 18 تا 26 درجه سانتی‌گراد را برای رشد خود دوست دارند. دماهای پایین‌تر از 15 درجه سانتی‌گراد برای این گیاهان مناسب نیست؛ همچنین سرما و گرمای شدید باعث پیچ‌خوردگی برگ‌های آن می‌شود.

آب و رطوبت مورد نیاز

گیاه کاتاله آ نسبت به آبی که برای آبیاری آن استفاده می‌شود، بسیار حساس است. آب سخت، آب نرم، آب حاوی فلوراید بالا یا آب با کیفیت پایین باعث قهوه‌ای شدن و سوختن برگ‌ها می‌شود. برای آبیاری این گیاه با برگ سبز و صورتی باید از آب مقطر، آب باران یا آب تصفیه‌شده استفاده کنید.

کاتاله آ یک گیاه رطوبت دوست است؛ اما از خیس بودن بستر خود بیزار است؛ پس قبل از آبیاری اجازه دهید پنج تا هفت سانتی‌متر از سطح بالای خاک خشک شود. در صورتی که این گیاه خشکی بکشد ممکن است برگ‌های آن لوله‌ای شوند، بسوزند یا به سمت بالا کشیده شوند.

زیاده‌روی در آبیاری هم باعث پوسیدگی و تغییر رنگ برگ‌های این گیاه می‌شود. برای متعادل‌سازی میزان رطوبت هوای محل نگهداری کاتاله آ می‌توانید از دستگاه بخور سرد یا سینی رطوبت‌ساز استفاده کنید.

کوددهی

بهتر است تنها در فصول رشد و گلدهی این گیاه، از یک کود رقیق و سبک استفاده کنید. علاوه بر کودهای آماده، کودهای خانگی هم می‌توانند یک انتخاب خوب برای افزایش رشد این گیاهان باشد.

گیاه آپارتمانی فیلودندورم صورتی

فیلودندورم صورتی یک انتخاب بسیار زیبا با شرایط پرورش آسان در آپارتمان است. این گیاه با برگ سبز و صورتی گاهی «شاهزاده خانم صورتی» هم نامیده می‌شود؛ علاوه بر زیبایی بی‌نظیر این گل، خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا هم بر محبوبیتش افزوده است.

بررسی شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی فیلودندورم صورتی

شرایط نگهداری فیلودندورم صورتی

برای مراقبت بهتر و داشتن یک فیلودندروم صورتی زیبا باید یه سری شرایط محیطی را فراهم کنید. در ادامه این شرایط محیطی را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

نور و دمای مورد نیاز

نور غیرمستقیم خورشید برای رشد و شادابی این گیاه با برگ سبز و صورتی نیاز است؛ بنابراین، بهترین مکان برای فیلودندورم صورتی یک اتاق رو به شرق یا غرب است که نیمی از روز نور آفتاب می‌گیرد. نور بیش از اندازه باعث می‌شود تا برگ‌های گیاه زرد شوند و بریزند.

گیاه فیلودندورم صورتی در دمای متوسط اتاق رشد می‌کند. بهترین دامنه دما برای رشد سالم این گل، بین 16 تا 29 درجه سانتی‌گراد است؛ با این حال، اگر بتوانید دما را بالاتر 18 درجه سانتی‌گراد نگه دارید، بهتر است.

یک نکته مهم که باید برای نگهداری از فیلدندرون صورتی حتما به آن توجه کنید؛ محافظت از این گیاه در برابر گرما یا سرمای مستقیم است؛ بنابراین،از قرار دادن این گیاه در کنار بخاری در زمستان و مقابل کولر، پنکه یا کنار پنجره باز در تابستان خودداری کنید.

خاک مورد نیاز

مخلوط خاک گلدان مناسب این گل باید دارای مواد آلی کافی باشد؛ چرا که این گیاه با برگ سبز و صورتی رطوبت را دوست دارد؛ اما از خیسی خاک بیزار است. با توجه به این ویژگی‌ها خاک‌برگ یا خاک جنگلی بهترین گزینه برای آن است.

خاک مورد نیاز برای فیلودندورم صورتی

فیلودندرون صورتی از جمله گیاهانی است که علاوه بر ریشه‌های زمینی، ریشه هوایی دارد. این‌گونه گیاهان رطوبت و مواد مغذی را هم از خاک و هم از هوا می‌گیرند؛ بنابراین، شما می‌توانید گیاه صورتی خود را در مخلوطی بدون خاک مانند خزه اسفاگنوم هم رشد دهید.

کود مورد نیاز

کود کمکی برای رشد این گیاه آپارتمانی را باید در آغاز فصل رشد (بهار و تابستان) هفته‌ای یک بار به گلدان اضافه کرد. در زمستان این نیاز به یک بار در ماه کاهش می‌یابد.

آب مورد نیاز

رایج‌ترین اشتباه هنگام آبیاری پرنسس صورتی، تلاش برای مرطوب نگه‌داشتن یش از حد آن است. آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه، زرد شدن برگ‌ها و پژمردگی گیاه می‌شود.

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی صورتی

به جای آبیاری زیاد با یک برنامه مشخص، ابتدا میزان رطوبت مخلوط گلدان را آزمایش کنید. روی خاک فشار دهید؛ اگر رطوبت نیست، گیاه را آبیاری کنید. در غیر این صورت آبیاری را تا زمان خشک شدن بیشتر خاک به تعویق بیندازید.

به عنوان یک قانون کلی، هنگامی که سه تا  پنج سانتی‌متری سطح خاک خشک شد، گیاه خود را آبیاری کنید. هنگامی که گل را آبیاری می‌کنید دقت داشته باشید تا گلدان و خاک از خاصیت زهکشی مناسب برخوردار باشد تا آب اضافی از ته آن تخلیه شود. این نوع روش آبیاری، تغذیه کافی ریشه گیاه را تضمین و از هرگونه پوسیدگی و فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند.

رطوبت مورد نیاز

گیاهان صورتی پرنسس فیلودندرون مانند بیشتر گیاهان گرمسیری خانگی به رطوبت زیادی احتیاج دارند. معمولا رطوبت متوسط ​​ آپارتمان‌ها برای این گیاهان خیلی خشک است. برای افزایش رطوبت اطراف این گیاه، می‌توانید برگ‌ها را روزانه غبارپاشی یا از یک سینی رطوبت‌ساز استفاده کنید.

گل آپارتمانی رنگی آگلونما صورتی

سازگاری بالا، شرایط نگهداری آسان در کنار زیبایی، آگلونما را به یک گل آپارتمانی با برگهای رنگی ایده آل برای پرورش در منزل و دفاتر تبدیل کرده است.

معرفی بهترین گیاه با برگ سبز و صورتی؛آگلونما صورتی

این گیاه برگ‌هایی به رنگ صورتی با خال‌های به رنگ سبز تیره دارد. در صورتی که شرایط مناسب برای رشد این گیاه فراهم شود، می‌تواند تا ۶۰ سانتی‌متر رشد کند.

آگلونما از جمله گیاهان تصفیه‌کننده هوا است که آلودگی‌ها را جذب و به جای آن‌ها، اکسیژن به محیط باز می‌گرداند. در کشور چین این گیاه یکی از نمادهای شانس و روزی است.

 شرایط نگهداری از آگلونما صورتی

با فراهم کردن خاک مناسب، آب، رطوبت، نور و دمای کافی برای این گیاه، خواهید دید پرورش آن، آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کردید. برای آشنایی با میزان مناسب هر یک از این موارد همراه ما باشید.

خاک مناسب

این گیاهان را در خاک‌هایی سبک با خاصیت زهکشی بالا پرورش دهید. می‌توانید یک مخلوط معمولی مناسب همه گیاهان خانگی انتخاب کنید.

شرایط نگهداری گیاه آگلونمای صورتی

خاک‌هایی با مقدار زیاد پیت، پرلیت، شن یا ماسه هم انتخاب‌های مناسبی هستند. بهترین نوع خاک برای پرورش آگلونما صورتی مخلوطی از خاک‌برگ، ماسه، پیت، خاک باغچه و کود آماده است.

نور و دما مورد نیاز

آگلونما می‌تواند سطوح مختلف نور غیرمستقیم را تحمل کند؛ با این وجود، نور غیرمستقیم بیشتر، شاخ و برگ‌های این گیاه صورتی را  در بهترین حالت و ظاهر حفظ می‌کند.

نور کم می‌تواند باعث نازک شدن شاخ و برگ‌ها شود؛ بنابراین، شما باید این کمبود نور را با نور مصنوعی یا فلورسنت جبران کنید. قرار گرفت طولانی مدت در برابر نور مصنوعی هم می‌تواند گیاه را بسوزاند و حتی شاخ و برگش را از بین ببرد.

گونه‌های رنگی گیاه آگلونما به نور بیشتری نسبت به گونه سبز آن نیاز دارند؛ اما این بدان معنا نیست که باید در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرند.

بهترین دما برای پرورش این گیاه با برگ سبز و صورتی 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. هرچه دمای محیط گرم‌تر باشد، گیاهان آگلونما بهتر رشد می‌کنند. در زمستان، دما برای آگلونما نباید به زیر 16 درجه سانتی‌گراد برسد؛ چرا که سرمای بیش از اندازه می‌تواند موجب مرگ گیاه شود.

آب و رطوبت مورد نیاز

برنامه آبیاری با توجه به شرایط نوری و آب و هوایی متفاوت است؛ در گرما، خاک زودتر خشک می‌شود. در نور شدید، پس از خشک شدن یک‌ چهارم مخلوط گلدان، باید گیاه را آبیاری کنید. برای آبیاری یک گیاه که نور کافی دریافت نمی‌کند بهتر است تا خشک شدن  پنج تا هفت سانتی‌متری سطح خاک صبر کنید.

آشنایی با گیاهان آپارتمانی سبز و صورتی

به طور کلی، بسته به نوع خاک بهتر است، هفته‌ای یک تا دو بار در بهار و تابستان آگلونما صورتی را آبیاری کنید. چون نیاز آبیاری با کاهش دما کاهش می‌یابد؛ بنابراین در اواخر پاییز و زمستان، تعداد دفعات آبیاری را به دو هفته یک بار کاهش دهید. توجه داشته باشید آبیاری بیش از حد می‌تواند ریشه‌ها را خفه کند و باعث پوسیدگی آن‌ها شود.

کود مناسب

در فصل بهار و تابستان یک یا دو بار در ماه از یک کود سبک برای تغذیه این گیاهان استفاده کنید. اکثر آگلونماها یک مرحله خواب را در فصول سرد طی می‌کنند.

در چنین شرایطی رشد گیاهان کم و حتی متوقف می‌شود؛ به همین دلیل به هیچ‌گونه تغذیه اضافی نیاز ندارند. کوددهی در این حالت می‌تواند گیاه را سوزانده یا حتی از بین ببرد؛ بنابراین، بهتر است که از کود دادن بعد از پایان تابستان خودداری کنید.

گل آپارتمانی با برگهای رنگی فیکوس الاستیکا

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی زیبا، فیکوس الاستیکا است که به دلیل برگ‌های چرمی شکل آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اندازه این گیاه با برگ سبز و صورتی در شرایط مناسب محیطی به یک تا سه متر هم می‌رسد.

همه چیز درباره نگهداری از گیاه فیکوص الاستیکا

شرایط نگهداری از گیاه با برگ سبز و صورتی

مراقبت از این‌گونه گیاهی بسیار ساده است؛ فقط باید تعادل را در آبیاری و نوردهی به آن رعایت کنید. در ادامه موارد اصلی مورد نیاز برای مراقبت از گیاه فیکوس الاستیکا را برایتان شرح دادیم.

خاک مورد نیاز

برای پرورش فیکوس الاستیکا می‌توان از خاک باغچه یا مخلوطی از خاک رس، کود حیوانی و برگ پوسیده استفاده کرد. این گیاه خاک‌هایی با خاصیت زهکشی زیاد را ترجیح می‌دهد؛ از این رو بهترین خاک برای آن، خاک لوم است.

نور و دمای مناسب

بهترین دما برای پرورش این گیاه با برگ سبز و صورتی، 18 تا 28 درجه سانتی‌گراد است. سعی کنید گیاه را در مکان‌هایی با دمای کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد نگه ندارید؛ چرا که سرما و افت ناگهانی دما به راحتی می‌تواند باعث از بین رفتن این گیاه زیبا شود.

نور و دمای مناسب گل آپارتمانی فیکوس آلاستیکا

این گیاه بومی مناطق گرم و شرجی است. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان فیکوس، کنار یک پنجره که کل روز نور غیرمستقیم و فیلترشده دریافت می‌کند است. توجه داشته باشید نور مستقیم باعث سوختن برگ‌ها و نور کم باعث از بین رفتن ترکیب رنگی آن‌ها و توقف رشد گیاه می‌شود.

آبیاری

برای اینکه فیکوس الاستیکا صورتی را در بهترین حالت و عملکرد خود نگه دارید، میزان آب دادن را باید با وضعیت رشد و نور دریافتی این گیاه تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که هنگام آبیاری، آب به انتهای گلدان و ریشه‌ها رسیده و آن‌ها را سیراب می‌کند.

شرایط نگهداری گیاهان فیکوص

هنگامی که این اتفاق بیفتد، آب اضافی به دلیل خاصیت زهکشی از سوراخ‌های انتهای گلدان تخلیه می‌شود. با این حال پس از خارج شدن آب اضافی، آب جمع شده در ظرف را خالی کنید؛ چون ممکن است با مشکل پوسیدگی ریشه روبرو شوید.

در طول فصل رشد، شما باید هفته‌ای دو بار و در زمستان که رشد گیاه کند می‌شود، هر 10 تا 14 روز یک بار آبیاری انجام دهید.

رطوبت مورد نیاز

این گیاه با برگ سبز و صورتی در محیط با رطوبت ثابت رشد خوبی دارد. برای این که گیاه‌تان رشد سالمی داشته باشد و از مشکلات احتمالی جلوگیری شود، می‌توانید هر هفته گیاه را با یک بطری اسپری آب غبارپاشی یا از سینی رطوبت‌ساز، زیر گلدان استفاده کنید.

کود مناسب

این گیاهان نیاز زیادی به کود ندارند اما برای افزایش سرعت و کیفیت رشد آن‌ها می‌توان از کودهای مایع، خانگی یا گیاهی استفاده کرد. در اواخر بهار از کودهای گیاهی یا در اوایل بهار و اواخر فصل رشد از کود مایع استفاده کنید.

برای استفاده از کودهای خانگی محدودیتی وجود ندارد؛ تنها سعی کنید در فصل رشد گیاه را با آنان تغذیه کنید. هرگز در مصرف کود زیاده‌روی نکنید زیرا این کار باعث سوختن گیاه می‌شود.

گیاه آپارتمانی برگ بیدی صورتی

يكي دیگر از گياهاني كه با ترکیب رنگی زیبای خود می‌تواند به راحتي شادي و زيبايي را به خانه هديه كند، برگ بیدی صورتی است. در فصل تابستان گل‌های پروانه شکل بر روی این گیاه شروع به شکوفه زدن می‌کنند.

معرفی گیاه با برگ صورتی و سبز؛ برگ بیدی

علاوه بر زیبایی، آسان بودن شرایط نگهداری از این گیاه، آن را به یک انتخاب مناسب برای هر آپارتمان تبدیل کرده است.

شرایط نگهداری

در ادامه گام‌های اصلی برای آشنایی با نحوه نگهداری صحیح از گیاه برگ بیدی صورتی را برایتان فراهم کرده‌ایم.

نور و دمای مورد نیاز

برگ بیدی بهترین عملکرد خود را در نور آفتاب روشن اما غیرمستقیم دارند. نور کافی باعث می‌شود تا رنگ و کیفیت برگ‌ها حفظ شود؛ اما مراقب نور بیش از حد و مستقیم باشید.

برگه‌ای ظریف آن‌ها در آفتاب زیاد به راحتی می‌سوزند. پشت پنجره جنوبی مکان خوبی برای پرورش این گیاه است. این گیاه با برگ سبز و صورتی در بازه دمایی 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد می‌تواند رشد کند.

توجه داشته باشید این گیاه حساسیت بیشتری نسبت به سرما تا گرما داشته و در دمای پایین‌تر از ۱۰ درجه از بین می‌رود. همچنین در دمای بیشتر از 30 درجه سانتی‌گراد، شکل ظاهری زیبا خود را از دست خواهد داد.

خاک مناسب

گیاه برگ بیدی صورتی نسبت به انواع دیگر این گیاه حساسیت بیشتری نسبت به نوع خاک دارد. این گیاه بهترین رشد خود را در مخلوط خاکی متشکل از خاک باغچه + ورمی کمپوست +ماسه یا پرلیت

آب موردنیاز

حفظ تعادل در آبیاری این گیاه یکی از اصلی‌ترین شروط سالم ماندن آن است. اجازه دهید بین دو آبیاری چند سانتی‌متر از سطح خاک گیاه خشک شود.

 زیباترین گیاهان اپارتمانی؛ برگ بیدی

این گیاهان دوست ندارند خاک آن‌ها برای مدت طولانی خشک بماند. درعین‌حال، آن‌ها اگر مدت زیادی در خاک مرطوب بمانند فاسد شده یا می‌پوسند.

کود مناسب

در فصل رشد هر دو هفته یک بار با کودهای خانگی یا کود مخصوص گیاهان تزیینی، گیاه را تغذیه کنید. اگر می‌خواهید ظاهر گیاه خود را شاداب و زیبا نگه دارید، باید مطمئن شوید که رطوبت کافی اطراف گیاه وجود دارد.

در غیر این صورت، برگ‌ها قهوه‌ای شده یا پیچ می‌خورند. این موضوع در ماه‌های زمستان که هوای داخل خانه خشک‌تر می‌شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

آسان‌ترین راه‌ها برای بالا بردن رطوبت در اطراف گیاه، استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده در کنار گیاه یا استفاده از سینی رطوبت ساز هستند.

گل آپارتمانی با برگهای رنگی کروتون

کروتون یک گیاه آپارتمانی آسان برای پرورش است که به دلیل برگه‌ای رنگارنگ، براق و جانبی‌اش مشهور شده است. طیف رنگی برگه‌ای این گیاه می‌تواند شامل زرد، صورتی، نارنجی، بنفش و سبز باشد.

صفر تا صد نگهداری از کروتون

کروتون بومی جنگل‌های گرمسیری جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه است. در طبیعت، آن‌ها به صورت بوته‌های بزرگ رشد کرده و تا سه متر قد می‌کشند.

البته گونه‌هایی که در خانه یا باغ‌ها پرورش داده می‌شوند، رشد محدودتری دارند. توجه داشته باشید تمام قسمت‌های این گیاه سمی است؛ بنابراین استفاده از آن در خانه‌هایی که حیوانات خانگی یا کودکان کنجکاو دارند توصیه نمی‌شود.

در صورت زخمی شدن گیاه، کروتون یک شیره تولید می‌کند که می‌تواند برای پوست انسان هم تحریک‌کننده باشد.

شرایط نگهداری از کروتون

با مطالعه کامل این راهنما و عمل به توصیه‌هایش، به راحتی می‌توانید از پس نگهداری از گیاه کروتون بر بیایید.

دما و نور مناسب

کروتون را در مکانی آفتابی مانند پنجره شرقی، جنوبی یا غربی قرار دهید. مقدار نور مورد نیاز این گیاه با ترکیب رنگی و تعداد برگه‌ای آن ارتباط دارد. به منظور حفظ ترکیب رنگ شاد این گیاه، باید نور کافی و غیرمستقیم را برای آن فراهم کنید. اگر این گیاه نور کافی دریافت نکند، ریزش برگ شروع شده و برگه‌ای جدید رنگی کمتری خواهد داشت.

شرایط نگهداری گل آپارتمانی کروتون

با توجه به اینکه گیاهان کروتون از یک آب و هوای گرمسیری سرچشمه گرفته‌اند، شرایط آب و هوایی گرم را ترجیح می‌دهند. اگر دما کمتر از 12 درجه پایین بیاید، ممکن است برگه‌ای گیاه قهوه‌ای شوند.

این گیاه با برگ سبز و صورتی در دمای 26 درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را خواهد داشت. اگر خانه‌تان نور کافی دریافت نمی‌کند بهتر است از لامپ‌های رشد گیاهان استفاده کنید.

خاک مناسب

گیاهان کروتون در خاکی بهترین رشد را دارند که امکان تخلیه آب اضافی را فراهم کرده و درعین‌حال رطوبت کافی برای رشد را حفظ می‌کند. اگر این مخلوط خاکی بیش از حد آب را در خود حفظ کند، گیاه در معرض پوسیدگی ریشه قرار خواهد گرفت. خاک‌های هوموسی با رطوبت مناسب یا مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و تورب، بهترین گزینه‌ها برای این گیاهان هستند.

آب مورد نیاز

با توجه به اینکه گیاه کروتون بومی یک محیط گرمسیری است، بنابراین یک محیط گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهد. خاکی که کروتون در آن کاشته می‌شود در فصول رشد بهار و تابستان باید مرطوب (نه خیس) بماند. به خاک فرصت دهید تا بین دو آبیاری خشک شود. اگر رطوبت در خانه شما کم است، هفته‌ای یک بار دور برگ‌ها را غبار پاشی کنید.

آموزش نگهداری از کروتون در آپارتمان

دقیقا مانند گیاهان دیگر، آبیاری گیاهان کروتون نیاز به یک روند منظم و بااحتیاط دارد. گیاه کروتون به آبیاری مکرر اما به اندازه نیاز دارد؛ درعین‌حال زیاده‌روی در آبیاری می‌تواند به راحتی باعث پوسیدگی ریشه شود.

گیاه آپارتمانی ساکولنت سروپژیا

ساکولنت سروپژیا بومی آفریقای جنوبی، سوازیلند و زیمبابوه است. این گیاه با برگ سبز و صورتی اولین بار در سال 1881 توسط جان وود کشف شد؛ به همین دلیل نام علمی آن (Ceropegia Woodii) از نام این دانشمند گرفته شد.

صفر تا صد مراقبت از گیاه سبز و صورتی سروپگیا

از زمان کشف، مشاهده شد این گیاه دارای سازگاری بالا و توقعات کم برای رشد است که این موضوع آن را تبدیل به یک انتخاب مناسب برای افرادی که وقت یا تجربه کافی ندارند می‌کند.

در شرایط محیطی ایده آل در اواخر تابستان گل‌های قلبی شکل کوچک و رنگارنگ روی این گیاه نمایان می‌شوند. ساقه‌های این گیاه با می‌توانند تا طول سه متر رشد کرده؛ از این رو باید گیاه را هرس کنید.

شرایط نگهداری

در ادامه نحوه مراقبت صحیح از این گیاه را آموزش خواهیم داد.

خاک

برای پرورش این گیاهان باید از خاک‌های سبک استفاده کرد. برای مثال مخلوطی از یک قسمت پیت، یک قسمت خاک باغچه و دو قسمت ماسه یا پرلیت، گزینه‌ی مناسبی برای این گیاهان است.

از طرف دیگر می‌توان از خاک کاکتوس‌ها و انواع ساکولنت‌ها برای پرورش ساکولنت سروپژیا استفاده. برای انتخاب مخلوط خاکی مناسب می‌توانید با مشاوران حاضر در گلخانه‌ها مشورت کنید.

نور و دما مناسب

جنبه مهم نگهداری از این گیاه، فراهم کردن نور کافی برای آن است. این گیاه به نور کافی اما غیرمستقیم برای رشد نیاز دارد. قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید باعث سوزاندن برگه‌ای آن می‌شود.

شرایط نگهداری ساکولنت سروپژیا

به طور میانگین باید روزانه بین دو تا چهار ساعت نور خورشید دریافت کند در روز است. این میزان نور باعث می‌شود تا ترکیب رنگی گیاه حفظ شود؛ در غیر این صورت گیاه سبز خواهد شد.

این گیاه با برگ سبز و صورتی با دمای اتاق سازگاری کامل دارد اما دقت کنید دما کمتر از 16 درجه سانتی‌گراد در زمستان ممکن است باعث آسیب شود.

آب و رطوبت مورد نیاز

زیاده‌روی در آبیاری این گیاهان دشمن اصلی سلامتی آن‌هاست. به خاطر داشته باشید که رشد این گیاه در زمستان متوقف یا کند می‌شود، بنابراین در آن ماه‌ها به آب کمتری هم احتیاج خواهد داشت.

به طور کلی در فصول رشد هفته‌ای دو مرتبه آبیاری کافی است. به بیان دیگر بین دو آبیاری باید دو سوم سطح خاک گیاه خشک شده باشد. فراموش نکنید پس از هر آبیاری، آب اضافی باقی‌مانده در نعلبکی زیر گلدان را دور بریزید.

کود

در فصول رشد گیاه یعنی بهار و تابستان، از کودهای متعادل و سبک برای تغذیه این گیاهان استفاده کنید. برای مثال کود مایع محلول و کودهای خانگی می‌توانند تأثیرات مثبتی بگذارند.

گل آپارتمانی موسی در گهواره

گیاه موسی در گهواره یا زیپلین یکی از گیاهان هم‌خانواده برگ بیدی بوده و بومی مکزیک است. سازگاری بالا در کنار ظاهر بی‌نظیر، این گیاه را به یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی با شرایط پرورش آسان تبدیل کرده است.

زیباترین گیاهان با برگ سبز و صورتی؛ موسی در گهواره

به دلیل نحوه قرار گرفتن خاص گل‌های سفید این گیاه در داخل برگه‌ای پهن، آن را موسی در گهواره نامیده‌اند. این گیاه برای کودکان و حیوانات خانگی سمی محسوب می‌شود؛ از این رو باید از دسترس این افراد خارج شود.

 شرایط نگهداری گل موسی در گهواره

با استفاده از این راهنمای کامل از گیاه خود به بهترین شکل مراقبت کنید تا رشد و شکوفایی آن را مشاهده کنید.

نور و دما مناسب

این گیاه با برگ سبز و صورتی به نور روشن و غیرمستقیم برای 6 تا هشت ساعت در روز احتیاج دارد. این گیاه با بازه دمایی‌های متفاوتی سازگاری دارد؛ اما به طور کلی دمای 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد، بهترین دما برای پرورش این گیاه است.

اگرچه این گیاه بسیار مقاوم است اما در دمای کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد گیاه شروع به 1 خراب شدن می‌کند.

آب و رطوبت مورد نیاز

موسی در گهواره از گیاهان رطوبت دوست است؛ از این رو بهتر است در فصول رشد یعنی تابستان و بهار، خاک گیاه را مرطوب نگه دارید. برای این کار در تابستان هفته‌ای دو بار در هفته گیاه را آبپاشی کرده و با توجه به نیاز گیاه را غبار پاشی کنید.

همه چیز درباره نگهداری گیاه موسی درگهواره

در زمستان آبیاری را به یک بار در هفته یا هر 10 روز یک بار کاهش دهید. با توجه به اینکه زیاده‌روی در آبیاری باعث ریزش برگه‌ای این گیاه می‌شود، بهتر است اجازه دهید یک یا دو سانتی‌متر سطح بالایی خاک این گیاهان بین هر دو آبیاری خشک شود.

خاک مناسب

بهترین مخلوط خاکی برای این گیاه با برگ سبز و صورتی خاکی سبک متشکل از خاک باغچه، پرلیت و پیت ماس است. خاک مورد استفاده باید از خاصیت زهکشی خوبی برخوردار باشد؛ چراکه استفاده از خاک‌های سنگین که آب و مواد اضافی را در خود نگه می‌دارند باعث پوسیدگی و از بین رفتن گیاه می‌شود.

 کود

گیاه آپارتمانی موسی در گهواره تنها در فصول رشد به کوددهی نیاز دارد. در بهار و تابستان هر دو هفته یک‌بار با کودهای مناسب برای گیاهان زینتی آن را تغذیه کنید.

گیاه پپرومیا صورتی

این گیاه بومی جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی بوده و از انتخاب‌های مناسب و زیبا برای علاقه‌مندان مبتدی به شمار می‌رود. پپرومیا صورتی دارای برگه‌ای گوشتی، جثه‌ای کوچک و رشد آهسته‌ای است که باعث می‌شود تا اغلب با ساکولنت‌ها اشتباه گرفته شود.

معرفی گیاهان صورتی مقاوم برای آپارتمان؛ پپرومیا

شرایط نگهداری پپرومیا صورتی

در ادامه به بررسی نحوه نگهداری و شرایط مورد نیاز آن می‌پردازیم.

آب و رطوبت مورد نیاز

مهم‌ترین نکته درباره نگهداری از این گل، آبیاری آن است. هنگامی که 50 تا 70 درصد سطح خاک خشک شد، گیاه خود را آبیاری کنید. آبیاری را به طور کامل تا زمانی ادامه دهید که آب اضافی از سوراخ‌های زهکشی به داخل بشقاب زیر گلدان خود تخلیه شوند.

اجازه ندهید پپرومیا صورتی در آب اضافی یا خاک خیس بماند؛ از این رو بلافاصله آب اضافه جمع شده در زیر گلدان را تخلیه کنید. به طور معمول میزان ​​رطوبت متوسط محیط برای این گیاه کافی است اما اگر هوای محیط به اندازه کافی مرطوب نیست، می‌توان از سینی رطوبت ساز، دستگاه بخور یا غبار پاشی استفاده کرد.

نور و دما مناسب

گیاه می‌تواند در شرایط نوری مختلفی به خوبی رشد کند اما از قرار دادن آن در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید زیرا باعث کمرنگ شدن نقش و رنگ‌های روی برگ‌ها شود.

مقابل یک پنجره رو به شمال و یا رو به شرق، مکان مناسبی برای این گیاه است. گیاه آپارتمانی پپرومیا در بازه دمایی بین 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را دارد.

خاک مناسب

با توجه به اینکه پپرومیا صورتی نسبت به آبیاری زیاد حساس است، مخلوط مورد استفاده برای این گیاه باید از خاصیت زهکشی کافی برخوردار باشد. ترکیبی از خاك باغچه، خاک‌برگ و ماسه می‌تواند مخلوطی مفید پپرومیا باشد.

بررسی بهترین شرایط نگهداری پپرومیا صورتی

کود مناسب

از بهار تا پاییز، یک بار در ماه این گیاه را با کود مناسب تغذیه کنید. میزان کود موردنیاز هر بار کوددهی به میزان دو گرم در لیتر است.

گل آپارتمانی با گلهای رنگی فیتونیا

گیاه فیتونیا به طور معمول به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی همیشه‌سبز و مقاوم شناخته می‌شود. این گیاه دارای برگ‌هایی سبز با رگه‌هایی به رنگ‌های قرمز، صورتی، سفید یا سبز است.

صفر تا صد نگهداری از فیتونیا در آپارتمان

این گیاه با برگ سبز و صورتی رشد آهسته‌ای داشته و در محیط مناسب بین هفت تا 15 سانتی‌متر شد خواهد کرد.

شرایط نگهداری

در ادامه با مطالعه تمام عناصر مورد نیاز این گیاه خواهید دید نگهداری از آن آن‌قدرها هم کار سختی نیست.

نور و دمای مناسب

با توجه به اینکه فیتونیا به طور طبیعی در جنگل‌های گرمسیری و مرطوب رشد می‌کند، برای پرورش در آپارتمان هم به شرایط محیطی مشابهی نیاز دارد.

این گیاه نور خورشید مستقیم و زیاد را دوست ندارد؛ بلکه ترجیح می‌دهد خورشید به صورت غیرمستقیم (برای مثال از پنجره‌های رو به شمال) به آن بتابد.

از این رو بهتر است در فصل تابستان آن را در یک تا یک و نیم متری پنجره قرار دارید تا از سوختن برگ‌هایش جلوگیری شود. این گیاه مقاوم بازه دمایی‌های بین 15 تا 28 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند؛ اما بهترین دما برای پرورش آن 18 تا 24 درجه است.

خاک

فیتونیا در خاک گلدان قلیایی و استاندارد با پایه پیت ماس ​​ به خوبی رشد می‌کند. مخلوط خاک مناسب باید رطوبت را حفظ کند اما نباید خاک را خیس نگه دارد.

به بیان دیگر خاصیت زهکشی خاک بسیار مهم است. ترکیبی از خاک‌برگ + ماسه+ پرلیت هم می‌تواند مخلوطی مناسب برای پرورش این گیاه با برگ سبز و صورتی باشد.

آب و رطوبت مناسب

آبیاری کم یا نامنظم علاوه بر قطع کردن روند رشد این گیاه، باعث از بین رفتن سریع آن خواهد شد. فیتونیا یکی از گیاهان رطوبت دوست است؛ از این رو در تابستان هفته‌ای دو تا سه بار و در زمستان هفته‌ای یک بار گیاه را آبیاری کنید.

معرفی گیاهان آپارتمانی زیبا و مقاوم

اگر در رفع تشنگی یا ایجاد رطوبت برای این گل کم‌کاری شود، برگ‌ها شروع به چروک شدن کرده و گیاه به سرعت پژمرده می‌شود. در مقابل زیاده‌روی در آبیاری هم مضر است.

خاک خیس باعث پوسیدگی و فاسد شدن ریشه‌ها می‌شود. برای حفظ رطوبت لازم در تابستان یک روز در میان و در زمستان هفته‌ای دو بار گیاه را با آب بدون املاح و مواد افزودنی غبار پاشی کنید.

کود

در طول فصل رشد هر دو هفته یک با یک کود سبک و به میزان دوگرم در لیتر تغذیه کنید.

گیاه آپارتمانی سینگونیوم صورتی

سینگونیوم صورتی یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی همیشه‌سبز و مقاوم از خانواده Araceae در جهان به شمار می‌رود. یکی از دلایل اصلی محبوبیت جهانی آن، پرورش آسان آن است.

بررسی سینگونیوم گیاه آپارتمانی مقاوم با برگ سبز و صورتی

ترکیب رنگی زنده این گیاه و برگه‌ای طرح دار آن باعث می‌شود تا ظاهری خیره‌کننده داشته باشد. این گیاه آپارتمانی رشد سریعی داشته و در شرایط محیطی مطلوب می‌توانند بین یک تا دو متر رشد کند.

علی‌رغم اینکه سینگونیوم از گیاهان گل دهنده است، اما به ندرت در فضای داخلی آپارتمان شکوفا می‌شود. بسیاری از علاقه‌مندان به گیاهان خانگی تنها به دلیل شاخ و برگه‌ای رنگارنگ این گیاه را دوست دارند. توجه داشته باشید این گیاه با برگ سبز و صورتی باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشته شود؛ چرا که سمی است.

شرایط پرورش

در ادامه، هر آنچه برای نگهداری از این گیاه فوق‌العاده لازم است بدانید را بررسی خواهیم کرد.

نور و دمای موردنیاز

اگرچه این گیاهان با شرایط مختلف نوری سازگاری پیدا می‌کنند، اما در نور غیرمستقیم و متوسط ​​ رشد سریع‌تری داشته و رنگ و نشاط خود را بهتر حفظ می‌کنند.

نور مستقیم باعث سوختن برگ‌ها خواهد شد. به طور معمول سینگونیوم صورتی در بازه دمایی بین 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد رشد می‌کند. دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

آب و رطوبت مورد نیاز

درست مانند بسیاری دیگر از گیاهان خانگی باید تعادل را در آبیاری این گیاه حفظ کنید. اگرچه این گیاه مقاوم است، اما بهتر است سطح خاک سینگونیوم صورتی اندکی مرطوب باقی بماند.

اموزش نگهداری گیاه سینگونیوم در آپارتمان

اگر خشکی و عدم آبیاری این گیاه طولانی‌مدت شود، برگه‌ای آن ابتدا قهوه‌ای شده و سپس خواهند ریخت. اصولا هرچه نور و گرما بیشتر باشد، گیاه به آبیاری بیشتری احتیاج خواهد داشت.

با توجه به اینکه گیاهان خانگی دوست دارند در زمستان استراحت کنند، بنابراین باید دفعات آبیاری را کاهش دهید. برای مثال هر 10 – 14 روز یک بار آن را آبیاری کنید.

موفقیت در پرورش سینگونیوم صورتی به فراهم کردن سطح رطوبت بستگی دارد. این دسته از گیاهان آپارتمانی رطوبت حدود 40-50٪ را ترجیح می‌دهند. به دست آوردن چنین رطوبت پایداری در فضای باز کار آسانی نیست. برای این کار می‌توان از دستگاه بخور یا سینی رطوبت ساز استفاده کرد.

خاک

سینگونیوم صورتی از گیاهان مقاومی است که می‌تواند در اکثر انواع خاک‌های سبک رشد کند؛ اما خاک برای این گیاه ترکیبی از پیت ماس، پرلیت، خاک باغچه، کوکو پیت و مقداری ماسه برای تثبیت خاصیت زهکشی خاک است. خاک‌های اسیدی برای نوع صورتی گیاهان سینگونیوم باعث افزایش رنگ‌های صورتی برگ‌ها می‌شود.

کود

کودهای متفاوتی برای تغذیه این گیاه با برگ سبز و صورتی وجود دارد؛ اما باید دقت کنید که کودهای غلیظ و سنگین باعث سوختن برگ‌ها خواهد شد. در بهار و تابستان، یک بار در ماه گیاه را با یک کود سبک تغذیه کنید.

با توجه به علاقه‌ی زیاد این گیاه به خاک‌های اسیدی، می‌توانید از کودهای خانگی مانند تفاله چای برای افزایش خاصیت اسیدی خاک استفاده کنید.

گل آپارتمانی با گلهای رنگی کالادیوم صورتی

کالادیوم صورتی گیاه چندساله گرمسیری بوده که به نام‌هایی مانند کالادیوم زینتی و فیل‌گوش هم شناخته می‌شود. این گیاه از خانواده‌ی آراسه‌ها، دارای برگه‌ای نازک، رنگی و قلبی شکل است که بر روی هرکدام از این برگ‌ها ترکیب‌های رنگی بی‌نظیری وجود دارد.

شرایط نگهداری گیاهان با برگ سبز و صورتی

با توجه به اینکه کالادیوم یک گیاه غده‌ای است، برگه‌ای زیبای آن تنها از اواخر بهار تا ابتدای پاییز عمر می‌کنند. به بیان دیگر با شروع زمستان برگ‌ها زرد شده و گیاه به خواب می‌رود.

شرایط نگهداری

در ادامه به آموزش نحوه نگهداری از گیاه کالادیوم صورتی خواهیم پرداخت.

خاک مناسب

این گیاه با برگ سبز و صورتی به خاکی با خاصیت زهکشی احتیاج دارد. مخلوط ایده آل برای پرورش این گیاه ترکیبی از پیت ماس + خاک لیمومی است. یکی دیگر از انتخاب‌های مناسب، خاک هلندی است.

نور و دما مناسب

گیاهان کالادیوم در فضای آپارتمان نور روشن، متوسط و غیرمستقیم ​​را ترجیح می‌دهند. تحمل نور مستقیم خورشید برای این گیاه غیرممکن است؛ زیرا باعث سوختن برگ‌ها می‌شود.

فراهم کردن نور کافی و جانبی برای حفظ رنگ‌های برگ این گیاه واجب است؛ از این رو اگر خانه‌تان به اندازه کافی نورگیر نیست، می‌توانید از لامپ‌های ال ای دی استفاده کنید.

کالادیوم صورتی می‌تواند بازه دمایی بین 20 تا 29 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند؛ اما دامنه دمایی بین 22 تا 25 درجه سانتی‌گراد، مناسب‌ترین دما برای آن است. سرما و گرمای شدیدی هردو باعث از بین رفتن این گیاه خواهد شد.

آب و رطوبت مورد نیاز

در فصول رشد یعنی تا زمانی که برگه‌ای رنگارنگ روی گیاه وجود دارد هفته‌ای دو تا سه بار گیاه را آبیاری کنید. با رسیدن فصل پاییز به مرور گیاه وارد خواب زمستانی شده و برگ‌ها رنگ خود را از دست می‌دهند. در چنین دوره‌ای رشد گیاه متوقف شده و نیازی به آبیاری ندارد.

آموزش صفر تا صد نگهداری کالادیوم صورتی

حفظ رطوبت محیط عنصری مهم برای رشد منظم کالادیوم است؛ اما برخلاف بسیاری از گیاهان تزیینی، غبار پاشی باعث آسیب به برگه‌ای کاغذی این گیاه می‌شود. با توجه به این موضوع برای ایجاد رطوبت می‌توان از یک دستگاه بخور استفاده کرد یا گلدان کالادیوم را در کنار گلدان‌های دیگر قرار داد تا از رطوبت کاشت گروهی استفاده کند.

کود مناسب

در فصول رشد، هر دو هفته یک بار با کود مایع با نیتروژن بالا گیاه را تغذیه کنید.

گل آپارتمانی پارتی تایم

پارتی تایم گیاهی چندساله، علفی و گرمسیری بوده که به دلیل لکه‌های صورتی بزرگ و نامنظم بر روی برگه‌ای سبزش، چشم همه گیاه دوستان را به خود خیره کرده است.

بررسی شرایط مناسب گیاه سبز و صورتی پارتی تایم

این گیاه را می‌توان در هم در گلدان و هم در باغچه پرورش داد. این گیاه با برگ سبز و صورتی رشد سریعی داشته و نگهداری از آن کار سختی نیست اگر یک فضای نورگیر داشته باشید. در شرایط محیطی ایده ال، پارتی تایم می‌تواند تقریباً  پنج سال زندگی کند.

شرایط نگهداری

اولین شرط نگهداری مؤثر از این گیاه داشتن خانه‌ای نورگیر است. در ادامه سایر شرایط را بررسی خواهیم کرد.

خاک مناسب

مهم‌ترین ویژگی‌ای که خاک مورد استفاده برای این گیاه باید داشته باشد، خاصیت زهکشی آن است. مخلوط خاک‌های متفاوتی را می‌توان برای این گیاه استفاده کرد؛ از این رو با مشورت مشاوران از گلخانه بهترین مخلوط را با توجه به محیط انتخاب کنید.

آب و رطوبت مورد نیاز

هنگامی که دو تا سه سانتی‌متر از سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. به طور میانگین هر دو هفته یک بار این گیاه نیاز به آبیاری دارد. خاصیت زهکشی برای این گیاه هم یک نیاز حیاتی است.

معرفی گیاهان با برگ رنگی برای آپارتمان

هنگامی که آب‌های اضافه از انتهای گلدان خارج شد در اولین فرصت بشقاب زیر گلدان را خالی کنید؛ چرا که ماندن ریشه‌های گیاه در آب باعث ایجاد پوسیدگی می‌شود. توجه داشته باشید که برنامه آبیاری شما بسته به جایگاه گلدان در اتاق، اندازه گلدان، اندازه گیاه، شرایط آب‌وهوایی و … متغیر خواهد بود.

نور مناسب

پارتی تایم از گیاهان نور دوست بوده و برای شکوفایی و زنده ماندن به روزانه چهار ساعت نور نیاز دارد. فضايي در نزديك پنجره‌ای كه داراي پرده باشد ایجاد کنید و گلدان را در آن قرار دهيد.

اگر آفتاب روشن و با شدت متوسط بود، پرده را کنار بزنید اما اگر شدت نور زیاد است، اجازه دهید نور غیرمستقیم به گیاه بتابد. با توجه به دمای محل زندگی میزان نیاز این گیاه متغیر است.

بهتر است در روزهای بسیار گرم گیاه را از پنجره دور کنید تا نور و گرمای زیاد باعث خشک شدن گیاه نشود. اگر خانه‌تان به اندازه کافی نورگیر نیست، بهتر است از لامپ‌های مخصوص برای تأمین نور مورد نیاز استفاده کنید.

کود

یک بار در بهار و دو تا سه مرتبه در تابستان گیاه را تغذیه کنید. این گیاه در زمستان و پاییز به کود نیازی ندارد.

گیاه آپارتمانی ستاره صورتی (کریپتانتوس)

ستاره صورتی یکی از گیاهان آپارتمانی متفاوتی است که به راحتی می‌تواند با استفاده از ظاهر بی‌نقص خود به محیط نشاط ببخشد. متأسفانه این گیاهان آپارتمانی تنها مدت کوتاهی پس از گلدهی زندگی می‌کنند.

اموزش نگهداری از گیاه آپارتمانی ستاره صورتی

ترکیب‌های رنگی زیبا باعث شده تا این گیاه بدون گل هم حتی همه نگاه‌ها را به خود جذب کند. اندازه کوچک این گیاهان باعث می‌شود تا در همه مکان‌ها حتی در دفتر کار یا روی میز هم قابل پرورش باشند.

این گیاه با برگ سبز و صورتی به نگهداری خیلی پیچیده‌ای نیاز ندارد؛ بنابراین شما می‌توانید از زیبایی آن‌ها بدون زحمت زیاد لذت ببرید. در شرایط محیطی مناسب این گیاهان می‌توانند تا عرض پنج سانتی‌متر هم رشد کنند.

شرایط نگهداری

با فراهم کردن شرایط محیطی ذکرشده در ادامه، خواهید دید نگهداری از این گیاه بسیار آسان است.

خاک

باید از خاک مرطوب متخلخل با زهکشی مناسب استفاده شود. برای تولید مخلوط خاک مناسب، خاک گلدان منظم را با مقدار مساوی خاک‌برگ یا پیت ماس ​​ترکیب کنید. کمی ماسه اضافی می‌تواند در کنار مرطوب نگه داشتن خاک به ایجاد زهکشی بهتر کمک کند.

نور و دما مناسب

اگر می‌خواهید ظاهر ستاره صورتی خود را در زیباترین حالت ممکن نگه دارید، باید گلدان آن را در نقطه‌ای روشن قرار دهید که نور غیرمستقیم در طول روز دریافت می‌کند.

معرفی 15 گیاه با برگ سبز و صورتی

این گیاهان آپارتمانی کوچک می‌توانند تا حد کمی آفتاب مستقیم روی برگ‌هایشان را تحمل کنند. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه نور روشن‌تر، گیاهان رنگارنگ‌تر خواهند بود.

اگر ستاره صورتی شما کم‌رنگ به نظر می‌رسد، آن را به نقطه روشن‌تری منتقل کنید. می‌توانید در داخل خانه این گلدان را در مقابل هر پنجره‌ای قرار دهید به‌جز پنجره‌های بزرگ رو به جنوب که ممکن است بیش از حد مستقیم نور خورشید داشته باشند و باعث سوختگی برگ‌ها شود.

اگر این گیاهان را در داخل خانه پرورش می‌دهید، دمای اتاق برای آن‌ها مطلوب است. در خارج از خانه برای رشد فعال به دمای 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد.

آب و رطوبت کافی

ستاره صورتی از دسته گیاهانی است که به یک برنامه آبیاری معتدل و منظم نیاز دارد. با توجه به اینکه این گیاه از گیاهان مقاوم محسوب می‌شود، اگر روزی از آبیاری این گیاه غافل شدید، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ یعنی کنید بین هر دو آبیاری به سطح خاک اجازه دهید تا خشک شود.

گیاهان ستاره صورتی رطوبت متوسط ​​تا زیاد را دوست داشته و به دلیل اندازه کوچک و بافت جالب آن‌ها یکی از گزینه‌های محبوب برای تراریوم‌ها هستند.

کود

این گیاه آپارتمانی با برگ صورتی به کود زیادی احتیاج ندارد. اگر می‌خواهید آن‌ها را تغذیه کنید، بهترین انتخاب استفاده از یک کود سبک مناسب گیاهان آپارتمانی است. سعی کنید حداقل سالی یک‌بار در بهار یا تابستان به آن‌ها کود دهید.

سخن پایانی

به طور کلی، نگهداری از گیاهان با برگ سبز و صورتی در نگاه اول برای بسیاری سخت به نظر می‌رسد اما با مطالعه و عمل به نکات ذکرشده در این مقاله می‌توانید به راحتی و با توجه به شرایط خانه خود، بهترین گیاه با برگ سبز و صورتی را انتخاب کرده و شاهد رشد و شکوفایی‌اش باشید.

4 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x