مهم ترین خواص کره بادام زمینی که احتمالا نمی دانید

مصرف کره بادام زمینی آن‌قدر میان مردم آمریکا محبوب است که روز 2 آپریل (13 فروردین) را به عنوان روز ملی ساندویچ کره بادام زمینی و مربا نام‌گذاری کرده‌اند!

این غذای کلاسیک آن‌قدر میان مردم کشورهای آمریکایی و اروپایی معروف است که گفته می‌شود یک کودک به طور متوسط تا زمان فارغ التحصیلی از دبیرستان بیش از 1500 بار این ساندویچ را می‌خورد.

خبر خوب این‌که این کره خوشمزه، در کشورمان هم کم کم دارد جای خود را در میان سبد خرید خانواده‌ها باز می‌کند. این یک اتفاق مثبت است؛ زیرا کره بادام زمینی، بار مثبت زیادی را به سلامتی شما اضافه می‌کند.

با توجه به این آمار جالب، بر آن شدیم تا در این مقاله از ایده آل مگ مهم‌ترین خواص کره بادام زمینی را با هم مرور کنیم تا بفهمیم چرا این ماده غذایی میان مردم یک کشور تا این میزان ارزشمند است.

مختصری در مورد کره بادام زمینی

کره بادام زمینی شکل خامه‌ای و آسیاب شده بادام زمینی است که پس از برشته کردن بادام به دست می‌آید. حدود 90٪ کره بادام زمینی از بادام زمینی تشکیل شده است، در حالی که 10٪ باقی‌مانده حاوی روغن گیاهی، نمک، دکستروز و شربت ذرت برای بهبود طعم و لطافت آن است.

مختصری در مورد کره بادام زمینی

کره بادام زمینی که دارای مواد مغذی است، در سراسر جهان مصرف می‌شود. همچنین به دلیل کالری کم و حفظ پروتئین بالا، جایگزینی برای شیر است. مردم آن را با ساندویچ، سالاد، بیسکویت و بسیاری از غذاهای دیگر می‌خورند.

از نظر تاریخی، مردم در دهه 1880 کره بادام زمینی را در کانادا و ایالات متحده تولید کردند. از دهه 1940 نیز به دلیل خواص کره بادام زمینی، این ماده یک رژیم غذایی اصلی میان آمریکایی‌ها بوده است.

ارزش غذایی کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یک منبع انرژی نسبتا متعادل است که هر سه ماده مغذی اصلی را تامین می‌کند. در مقدار 100 گرم از کره بادام زمینی می‌توان میزان قابل توجهی پروتئین، چربی و کربوهیدرات یافت.

ارزش غذایی کره بادام زمینی

با این اوصاف ارزش غذایی کره بادام زمینی را می‌توان این‌گونه تشریح کرد:

کالری آب پروتئین کربوهیدرات قند فیبر چربی امگا 6
567 7 درصد 25.8 گرم 16.1 گرم 4.7 گرم 8.5 گرم 49.2 گرم 15.56 گرم

نکته‌ای که زمان شمارش خواص کره بادام زمینی به آن اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود، وجود زینک در این ماده غذایی محبوب است. این ماده معدنی به حفظ سلامت استخوان، عملکرد سیستم ایمنی و عروق خونی ما کمک می‌کند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زینک کافی در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری قلبی را کاهش دهد.

در نتیجه کره بادام زمینی نسبتا ماده‌ای مغذی است. میزان 100 گرم از آن، مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این موارد عبارتند از:

ویتامین E ویتامین B3 ویتامین B6 فولات منیزیم زینک منگنز
60 درصد 84 درصد 29 درصد 18 درصد 37 درصد 56 درصد 65 درصد

همچنین این ماده سرشار از بیوتین بوده و حاوی مقادیر مناسبی از  ویتامین B5، آهن، پتاسیم، سلنیوم است.

خواص کره بادام زمینی

این سؤال همیشه در ذهن طرف‌داران این ماده غذایی وجود دارد که «کره بادام زمینی را با چی بخوریم» یا «بهترین مارک کره بادام زمینی کدام است»

مهم ترین خواص کره بادام زمینی

برای پیدا کردن پاسخ این سؤالات بد نیست که مهم‌ترین خواص این ماده غذایی را با هم مرور کنیم تا بدانید که زمان انتخاب ماده مکمل برای مصرف آن و یا هنگام بررسی قیمت کره بادام زمینی برای خرید میان برندهای مختلف، کدام مورد از خواص کره بادام زمینی را در نظر دارید.

1. کاهش وزن

شاید با 180 تا 210 کالری در هر وعده، نامیدن کره بادام زمینی به عنوان یک غذای رژیمی غیرمنطقی به نظر برسد. اما باید گفت، خوردن این ماده غذایی در واقع گرسنگی را سرکوب کرده و منجر به کاهش وزن می‌شود.

ترکیب غنی فیبر (2.6 گرم در هر وعده) و پروتئین (7 تا 8 گرم در هر وعده) در این ماده مغذی ما را برای مدت طولانی‌تری با احساس سیری مواجه می‌کنند.

بنابراین، زمانی که این میزان از کره بادام زمینی را به صورت روزانه مصرف می‌کنیم، در کل روز کمتر غذا می‌خوریم. هیچ چیز لذت بخش‌تر از آن نیست که با خوردن غذای مورد علاقه‌مان بتوانیم رژیم بگیریم.

2. قلب را سالم نگه می‌دارد

کره بادام زمینی حاوی ماده‌ای به نام اسید p- کوماریک است که به جبران آسیب وارده به سلول‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

قلب را سالم نگه می‌دارد

همچنین، حاوی چربی غیراشباع بیشتری نسبت به چربی اشباع شده است که آن را به یک غذای چربی پسند تبدیل می‌کند تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و عروق کرونر قلب را کاهش دهد.

3. خطر ابتلا به سرطان‌ها را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین E خطر ابتلا به سرطان معده، روده بزرگ، ریه، کبد و سایر سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

همان‌طور که در بخش قبلی در مورد ارزشمندی خواص کره بادام زمینی صحبت کردیم، این ماده مغذی مملو از ویتامین E است پس می‌تواند بارز خوبی برای بیماری سرطان باشد.

4. ما را در برابر بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی محافظت می‌کند

بادام زمینی یکی از مواد غذایی سرشار از نیاسین است و افرادی که غذاهای غنی از نیاسین مانند ویتامین B3 مصرف می‌کنند، کمتر به بیماری آلزایمر یا سایر اختلالات حافظه مبتلا می‌شوند.

کره بادام زمینی از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند

نیاسین موجود در کره بادام زمینی به بازیابی آسیب سلولی مغز کمک می‌کند و ما را از ابتلا به این بیماری محافظت می‌کند.

همچنین، محتوای اسید p- کوماریک موجود در کره بادام زمینی به مبارزه با استرس اکسیداتیو در سلول‌های بدن (مرتبط با بیماری‌های عصبی) کمک می‌کند.

5. از سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند

مطالعات نشان داده است که مصرف کره بادام زمینی در حد اعتدال می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را تا 25 درصد کاهش دهد.

این مسئله به این دلیل مورد توجه است که درصد زیادی از سنگ‌های صفراوی را سنگ‌های کلسترولی تشکیل می‌دهند که با سطوح بالای کلسترول «بد» مرتبط هستند.

بادام زمینی توانایی کاهش LDL (کلسترول بد) و افزایش کلسترول خوب یعنی HDL را دارد و در نتیجه احتمال ایجاد سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد.

این مورد از خواص کره بادام زمینی می‌تواند برای کسانی که مستعد بیماری‌هایی از این دست هستند، قابل توجه باشد.

6. خطرات ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

نشان داده شده است که بادام زمینی و کره بادام زمینی به طور مثبت بر کنترل قند خون تأثیر می‌گذارند و به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کنند.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

 

طبق مطالعه‌ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است «خوردن حدود 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حداقل 5 روز در هفته می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تقریبا 30 درصد کاهش دهد».

7. استخوان‌های ضعیف را تقویت می‌کند

آهن و کلسیم به وفور در کره بادام زمینی یافت می‌شود که برای انتقال اکسیژن در خون و تقویت استخوان‌های سالم و قوی مهم هستند.

توجه داشته باشید که این مورد از خواص کره بادام زمینی می‌تواند برای کودکان مناسب بوده و استفاده از این ماده مغذی زمان رشد آنها، استخوان‌های نسبتا ضعیف را تقویت کند.

8. برای بدنسازی مناسب است

زمانی که در هر وعده 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را مصرف کنید، بیش از 8 گرم پروتئین، 2 گرم فیبر غذایی، 208 میلی‌گرم پتاسیم، بیش از نیم گرم آهن، 24 میکرو میلی گرم فولات، 188 کالری و 3 گرم قند را وارد بدن کرده‌اید.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هر روز ورزش می‌کنید، پس نیازهای تغذیه‌ای خاصی دارید که با این ماده مقوی، تضمین خواهند شد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک شیشه کره بادام زمینی را در دفتر یا در کیف باشگاه خود نگه دارید تا با مصرف مقدار ذکر شده، پروتئین لازم برای بدن را مستقیما بعد از تمرین، تامین کنید.

شما همچنین می‌توانید آن را روی چند تکه سیب بمالید و بعد میل کنید. این مورد هم توصیه مناسبی است که انرژی و کالری لازم را با هم به دست آورید.

اگر زیاد کره بادام زمینی بخورید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگرچه خواص کره بادام زمینی آن‌قدر زیاد هستند که هر انسانی را به خود جذب کنند، اما جالب است که بدانید خوردن کره بادام زمینی فقط در حد اعتدال، می‌تواند مواد مغذی مفیدی را برای شما فراهم می‌کند.

عوارض مصرف زیاد کره بادام زمینی

در اصل خوردن بیش از حد این ماده غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن شود. زیرا سرشار از کالری و چربی است. در صورت مصرف برندهای کمتر محبوب کره بادام زمینی که اغلب دارای قند، روغن و چربی هستند، خطر افزایش وزن حتی بیشتر هم می‌شود.

همچنین دو مورد از مهم‌ترین مواردی که زمان استفاده بیش از حد از کرده بادام زمینی باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

به وجود آمدن آلرژی به بادام زمینی

برخی از افراد ممکن است به بادام زمینی از جمله کره بادام زمینی حساسیت داشته باشند. اگر آلرژی دارید از کره بادام زمینی اجتناب کنید. زیرا یک واکنش آلرژیک می‌تواند تهدید کننده زندگی شما باشد.

کمبود مواد معدنی

میزان بالای فسفر در بادام زمینی می‌تواند جذب سایر مواد معدنی را در بدن محدود کند. اگر از کمبود مواد معدنی مانند کم خونی ناشی از فقر آهن یا کمبود روی رنج می‌برید، رژیم غذایی حاوی غذاهای غنی از فسفر می‌تواند این شرایط را تشدید کند.

کره بادام زمینی برای چاقی

فواید کره بادام زمینی را می‌توان در یک لیست بلند بالا ذکر کرد. اما جالب است که بدانید این ماده غذایی را هم می‌توان برای کاهش وزن استفاده کرد و هم برای افزایش وزن.

کره بادام زمینی برای چاقی

شاید با نکاتی که تا به حال در مورد خواص کره بادام زمینی گفتیم به این نتیجه برسید که کره بادام زمینی برای چاقی مناسب نیست.

این نتیجه گیری تا حدودی درست است. چربی‌ها‌ی سالم موجود در کره بادام زمینی اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع نامیده می‌شوند.

این چربی‌ها در صورت مصرف به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با کاهش خطر افزایش وزن و چاقی مرتبط هستند.

در واقع غذاهای سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر مدت زمان بیشتری را نیاز دارند تا در بدن هضم شوند. این امر می‌تواند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری به فرد داده و خطر پرخوری را کاهش دهد.

در حالی که کاهش وزن و مدیریت آن به رژیم غذایی و سبک زندگی سالم بستگی دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که تکیه بر خاصیت‌های کره بادام زمینی می‌تواند به این اهداف کمک کند.

اما این ماده غذای به عنوان یک سکه دو طرفه شناخته می‌شود. به این معنا که می‌تواند تاثیر مناسبی روی افزایش وزن برای افراد لاغری که قصد چاق شدن دارند، بگذارد.

کره بادام زمینی و افزایش وزن

با بررسی خواص کره بادام زمینی متوجه این مهم شده‌اید که این ماده یک جایگزین سالم به جای غذاهای ناسالم برای افزایش وزن است.

کره بادام زمینی برای افزایش وزن

برای استفاده از کره بادام زمینی برای افزایش وزن، ابتدا باید میزان کالری اضافی مورد نیاز خود را محاسبه کنید. فرض کنید بدن شما به تعداد «X» کالری اضافی در روز نیاز دارد، این مقدار را با تعداد قاشق‌های کره بادام زمینی تقسیم کنید.

پس از انجام محاسبات، می‌توانید کره بادام زمینی برای چاقی را در طول روز توزیع کنید. این فرایند به شما کمک می‌کند تا وعده‌های غذایی و کالری خود را بهتر برنامه ریزی نمایید.

اما فراموش نکنید که خوردن مقادیر زیاد کره بادام زمینی به صورت یکجا می‌تواند گرسنگی را در طول روز سرکوب کند و باعث شود تمایل به خوردن کمتر داشته باشید. این کار باعث کاهش کالری می‌شود و به جای افزایش وزن منجر به کاهش وزن خواهد شد.

بعد از بررسی خواص کره بادام زمینی برای افزایش و یا کاهش وزن، حالا نوبت آن است که بدانیم کره بادام زمینی را با چی بخوریم!

کره بادام زمینی را با چی بخوریم؟

راه‌هایی برای گنجاندن کره بادام زمینی در رژیم غذایی وجود دارند که می‌توانند میزان استفاده از این ماده مقوی را در وعده‌های غذایی ما تنظیم کنند.

کره بادام زمینی را با چی بخوریم ؟

در ادامه سعی داریم تا با تقسیم بندی زمان‌های مناسب برای خوردن کره بادام زمینی، مواد غذایی را که می‌توانند مکمل این ماده باشند بررسی کنیم.

صبحانه

  • به جای کره سنتی از کره بادام زمینی روی نان تست یا ساندویچ خود استفاده کنید.
  • در کاسه بلغور یا جو دوسر یا غلات خود با اضافه کردن یک قاشق کره بادام زمینی طعم جدیدی را امتحان کنید.
  • برای بهتر شدن طعم و افزایش کالری لازم برای بدن، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را به شیک‌های پروتئینی که در زمان صبحانه میل می‌کنید، اضافه کنید.

میان وعده‌ها

  • مقداری کره بادام زمینی را روی بیسکوئیت کراکر خود بریزید تا با تکیه بر خواص کره بادام زمینی، مقدار انرژی لازم زمان استفاده از میان وعده‌ها را به دست آورید.
  • می‌توانید کره بادام زمینیرا به همراه میوه‌ها، نان یا حتی چیپس استفاده کنید.
  • کره بادام زمینی را به یک ظرف شیر کامل اضافه کرده، مخلوط کنید تا یک میلک شیک خوشمزه درست شود.
  • یک موز (یا هر میوه دیگری) را فریز کنید و آن را با مقداری کره بادام زمینی مخلوط کنید تا یک بستنی گیاهی خوشمزه را آماده کرده باشید.
  • کره بادام زمینی را با کمی شکلات و روغن نارگیل مخلوط کنید و با دست توپ‌های کره بادام زمینی درست کنید. این میان وعده مخصوص بچه‌هاست.

ناهار و شام

  • کره بادام زمینی را به سوپ‌ها و سالادهایی که در ناهار و شام مصرف می‌کنید، اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشند.
  • می‌توانید با کره بادام زمینی، سس سویا، زنجبیل، فلفل قرمز و غیره سس آسیایی درست کنید و زمان صرف برنج از آن استفاده کنید.

خواص کره بادام زمینی می‌تواند در کنار مواد غذایی دیگر هم افزایش پیدا کند. یکی از موارد سیب است. بین طرف‌داران کره بادام زمینی یک ضرب المثل معروف وجود دارد که می‌گوید «ترکیب سیب و کره بادام زمینی از ابتدای خلقت وجود داشته» پس می‌توان از این دو یک میان وعده مناسب تهیه کرد.

مصرف کره بادام زمینی در وعده های غذایی مختلف

شاید شنیده باشید که طرفداران نوتلا می‌توانند این ماده غذایی را با پیتزا هم بخورند. کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما عاشقان کره بادام زمینی هم می‌توانند این ماده مغذی را با بیف‌ها میل کنند. کره بادام زمینی در واقع با بسیاری از غذاهای دارای گوشت گاو و یا غذاهایی مانند همبرگر استفاده می‌شود.

بهترین مارک کره بادام زمینی

به طور ایده آل نباید قیمت این ماده مغذی بتواند بر فواید کره بادام زمینی تاثیر چندانی داشته باشد. اما نحوه تولید و ارائه محصولات غذایی معمولا بر قیمت گذاری آنها تاثیر مشخصی دارد.

در نتیجه خوب است که با شناخت بهترین مارک کره بادام زمینی بتوانید خرید مناسبی را انجام داده و با شناخت قیمت کره بادام زمینی موجود در بازار، محصولی مطابق با بودجه خود را تهیه کنید.

به همین خاطر لیستی از برندهای معروف کره بادام زمینی خارجی و داخلی تهیه کرده‌ایم، تا شما راهنمای مناسبی در اختیار داشته باشید.

برندهای معروف خارجی 

Jif Creamy Peanut Butter: کره بادام زمینی جیف، برای آنهایی که با برندهای خارجی آشنا هستند، یک حس نوستالژیک به همراه دارد.

کره بادام زمینی Jif Creamy Peanut Butter

از جمله خواص کره بادام زمینی در این برند می‌توان به بافت عالی و نرم آن اشاره کرد که برای مصرف کنندگان رضایت بخش بوده و از آن به عنوان یادگاری از دل روزهای کودکی یاد کرده‌اند.

Natural Skippy Peanut Butter : دومین برند معروف در زمینه تولید کره بادام زمینی اسکیپی است که در نظر مشتریان بهترین طعم طبیعی را دارد.

کره بادام زمینی Natural Skippy Peanut Butter

طرفداران این برند لطافت آن را مثال زدنی می دانند و اذعان دارند لازم نیست برای استفاده کره بادام زمینی را هم بزنند تا یکدست شود. تولید نرم این ماده استفاده از آن را برایشان راحت کرده است.

Smucker’s Natural Peanut Butter: بین طرف‌داران کره بادام زمینی این برند جزو آجیلی‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است.

کره بادام زمینی Smucker's Natural Peanut Butter

این صفت را از آن جهت به این برند می‌دهند که تکه‌های بادام خرد شده در آن موجود است و زمان مصرف زیر زبان حس می‌شوند.

Good & Gather Creamy Peanut Butter: گرچه در نظر بسیاری از ما کره بادام زمینی باید رنگ روشنی داشته باشد؛ اما این برند با تولید محصول خود در رنگی تیره، توانسته نظر مشتریان را به خودش جلب کند.

البته برخی از طرف‌داران این ماده غذایی Good & Gather را کره بادام زمینی خوبی نمی‌دانند؛ چون با کنار گذاشتن رنگ اصلی این محصول، تقریبا طعم و برخی از خواص کره بادام زمینی را تغییر داده است.

برندهای معروف ایرانی 

  • کره بادام زمینی تیاور: یکی از معروف‌ترین برندهای ایرانی برای تولید این محصول، تیاور است. این شرکت که به دست یک زن و مرد گیلانی در سال 99 تاسیس شد، توانست با اضافه کردن عسل به کره بادام زمینی، طعم جدید را وارد بازار کند که طرف‌داران خاص خود را پیدا کرد. البته گفته می‌شود که شرکت مذکور فعلا فعالیتی ندارد؛ اما نام آن برای طرف‌داران کره بادام زمینی یادآور طعمی طبیعی است.
  • کره بادام زمینی پولادین: دومین برند معروف کره بادام زمینی ایرانی با نام پولادین شناخته می‌شود. این شرکت محصولات خود را در سه طراحی متفاوت با نام‌های کره بادام زمینی کلاسیک، نچرال، کرانچی به بازار عرضه می‌کند. توجه داشته باشید که مدل نچرال آن بدون نمک و شکر تولید می‌شود و تاریخ انقضای یک ماهه دارد. حفظ و نگهداری آن (به دلیل شیشه‌ای بودن بسته بندی) دقت زیادی را می‌طلبد.
  • کره بادام زمینی دکتر بادام: بسیاری از طرف‌داران این محصول کوچک بودن بسته بندی آن را دوست دارند در حالی که برخی دیگر به این موضوع انتقاد می‌کنند. در هر صورت دکتر بادام محصولات خود را در چهار نوع مختلف از جمله کره بادام زمینی با عسل، بدون شکر، کرانچی و کره بادام زمینی معمولی به بازار عرضه می‌کند.
  • کره بادام زمینی شیررضا: در نهایت معروف‌ترین برند کره بادام زمینی در ایران به نام شیر رضا شناخته می‌شود. دلیل محبوبیت این برند توجه به خواص کره بادام زمینی است. شرکت شیررضا از سال 1342 در ایران مشغول به کار شده و هنوز هم در شهر یزد مشغول به کار است. این شرکت با تجربه خاص خود در زمینه تولید کره بادام زمینی، شش نوع مختلف از این محصول را در وضعیت‌های کرانچی، ساده، نمکی، بدون نمک و با شکر به بازار عرضه می‌کند.

کلام آخر

کره بادام زمینی از آن دسته محصولات غذایی است که می‌تواند در همه وعده‌های غذایی جای خود را باز نگه دارد. خواص مختلف این ماده مغذی به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد که هم زمان ورزش، هم زمان تلاش برای افزایش وزن و هر زمانی که می‌خواهند با رژیم غذایی درست وزن خود را کم کنند، این ماده را در لیست مواد غذایی خود بگنجانند.

با این تفاسیر، اگر میان خواص کره بادام زمینی موردی وجود دارد که از چشم ما پوشیده مانده، آن را در قسمت کامنت‌ها درج کنید تا این راهنما برای دیگران هم مفید واقع شود.

سؤالات متداول

آیا مصرف کره بادام زمینی آلرژی زاست؟

به طور طبیعی خیر. اما اگر جزو آن دسته افراد هستید که به این ماده آلرژی دارید، از خوردن آن اجتناب کنید.

کره بادام زمینی باعث کاهش وزن می‌شود؟

بله این ماده به خاطر خواصی که دارد احساس سیری ایجاد کرده و باعث می‌شود تا مصرف کننده تا چند باعث میل به غذا نداشته باشد.

امتیاز شما به این پست
منبع nationalpeanutboard healthline webmd
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x