معرفی 20 گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب

این روزها، گیاهان آپارتمانی از پرطرفداران‌ترین لوازم اتاق خواب محسوب می‌شوند؛ چرا که تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب، می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد و کیفیت خواب را بهبود ببخشد؛ اما قبل از اینکه اتاق‌تان را با انواع گل و گیاه پر کنید، باید بدانید که چه گیاهانی برای اتاق خواب مناسب هستند.

همه گیاهان به یک اندازه برای خواب و تندرستی مفید نیستند. گیاهان از طریق فرآیندی به نام فتوسنتز، دی اکسید کربن (CO2) بازدم ما را می‌گیرند و آن به اکسیژن تبدیل می‌کنند.

بعضی از گیاهان در انجام این کار بهتر از سایرین عمل می‌کنند و به همین دلیل برای استفاده در اتاق خواب مناسب‌تر هستند.

در مقاله امروز ایده آل مگ، شما را با تعدادی از بهترین گیاهان و گل های آپارتمانی برای اتاق خواب آشنا خواهیم کرد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

تاثیر گیاهان آپارتمانی بر اتاق خواب

استفاده از گیاهان آپارتمانی برای اتاق خواب هم به محیط رنگ و لعاب می‌بخشد و هم فواید زیادی برای سلامتی دارد. بیایید به مهم‌ترین مزایای استفاده از گیاه در اتاق خواب نگاهی بیندازیم:

هوا را تمیز می‌کند

بهبود کیفیت خواب چیزی است که تقریبا همه ما به دنبال آن هستیم. بیشتر مردم برای داشتن خواب باکیفیت سعی می‌کنند زودتر به رختخواب بروند یا روی خرید بهترین تشک سرمایه‌گذاری کنند. همه این‌ها بسیار مهم هستند، اما عامل دیگری که باید در نظر گرفت، کیفیت هوا است. اینجا است که گیاهان در مرکز توجه قرار می‌گیرند.

فواید استفاده از گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب

در حالی که انسان‌ها و حیوانات برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند، گیاهان از دی اکسید کربن استفاده می‌کنند. دی اکسید کربن گازی است که ما به آن نیاز نداریم و آن را با بازدم از ریه‌های خود خارج می‌کنیم.

گیاهان به کمک دی اکسید کربن، آب و نور انرژی مورد نیاز خود را تولید می‌کنند؛ به عبارت دیگر، با مصرف CO2 میزان این گاز را در محیط کاهش می‌دهند و هوا را تمیز نگه می‌دارند.

این ادعا توسط علم اثبات شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که وجود گیاه در داخل اتاق، می‌تواند هوا را تا 25 درصد تمیز کند.

علاوه بر این، گیاهان مواد شیمیایی مضر مانند بنزن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید را در هوا کاهش می‌دهند؛ به همین دلیل، هوای اتاقی که در آن گیاه قرار دارد از سایر اتاق‌ها بسیار تمیزتر است.

در زمستان به بهبود خلق و خو کمک می‌کند

سپری کردن ماه‌های سرد زمستان می‌تواند برای بعضی از افراد که از اختلال عاطفی فصلی (SAD) رنج می‌برند، سخت باشد. گل‌ها و گیاهان روحیه را بهبود داده و مثبت‌اندیشی را افزایش می‌دهند.

کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

مقدار و کیفیت خواب تاثیر زیادی روی وضعیت سلامتی‌ دارد. استفاده از گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب از دو طریق به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند: هوای اتاق را تصفیه می‌کند و باعث پخش شدن یک رایحه آرامش‌بخش در محیط می‌شود.

بهبود کیفیت خواب

استرس را از بین می‌برد

تحقیقات ثابت کرده است که حضور در طبیعت سطح استرس را کاهش می‌دهد و ذهن و بدن را آرام نگه می‌دارد.

اگرچه گیاهان آپارتمانی نمی‌توانند حس قدم زدن در جنگل را تداعی کنند، اما به شما کمک می‌کنند که وقتی در پایان روز وارد خانه می‌شوید، آرامش بیشتری را احساس کنید.

علاوه بر این، قدرت گیاهان در تمیز کردن هوا به بهبود وضعیت سلامتی کمک کرده و توانایی شما را برای مقابله با استرس افزایش می‌دهد.

در یک مطالعه به شرکت‌کنندگان دو وظیفه مختلف داده شد: تعویض گلدان یک گیاه آپارتمانی یا کار با کامپیوتر. در پایان مطالعه، محققان عوامل بیولوژیکی مرتبط با استرس از جمله ضربان قلب و فشار خون را اندازه‌گیری کرده و دریافتند که سر و کار داشتن با گیاهان می‌تواند استرس را کاهش دهد، در حالی که کار با کامپیوتر باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود.

از سلامت روان محافظت می‌کند

مراقبت از گیاه آپارتمانی برای افرادی که از علائم بیماری‌های روانی رنج می‌برند، مفید است. محققان بر این باورند که گیاهان آپارتمانی به بهبود علائم افسردگی، اضطراب، زوال عقل و سایر بیماری‌ها کمک می‌کنند؛ به همین دلیل، این روزها بعضی از کلینیک‌ها نگهداری گل و گیاه را به بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب توصیه می‌کنند.

به بهبود سریع‌تر بیماری‌ها کمک می‌کند

دیدن گل و گیاه به شما کمک می‌کند که بعد از بیماری، جراحت یا جراحی سریع‌تر بهبود پیدا کنید. بر اساس تحقیقات، کسانی که بعد از جراحی در مجاورت گل و گیاه قرار می‌گیرند یا حتی از پنجره به طبیعت نگاه می‌کنند، در مقایسه با سایرین به داروی ضددرد کمتری نیاز دارند و سریع‌تر از بیمارستان مرخص می‌شوند.

بهبود سریع‌تر بیماری‌ها

ذکر این نکته ضروری است که در بیشتر تحقیقات تاثیر گیاهان در محیط بیمارستان بررسی شده است، اما به نظر می‌رسد که استفاده از گیاه در داخل خانه هم بتواند مفید باشد.

به درمان آلرژی کمک می‌کند

به گفته محققان، نگهداری از گیاه آپارتمانی در داخل اتاق باعث کاهش گرد و غبار و کپک می‌شود؛ چون برگ‌ها و سایر قسمت‌های گیاه به عنوان فیلترهای طبیعی برای جذب آلرژن‌ها و سایر ذرات معلق در هوا عمل می‌کنند.

برای بهره‌مند شدن از این مزیت باید از نگهداری گیاهانی که هاگ یا گرده دارند، خودداری کنید.

باعث بهبود تمرکز و توجه می‌شود

در یک مطالعه کوچک روی 23 شرکت‌کننده، محققان تاثیر گیاه مصنوعی، گیاه واقعی، تصویر گل و گیاه و عدم استفاده از گیاه را روی دانش‌آموزان بررسی کردند. اسکن مغزی نشان داد که وقتی دانش‌آموزان در کلاسی قرار می‌گیرند که گیاهان واقعی در آن وجود دارند، بهتر می‌توانند تمرکز کنند.

اگر از اتاق خواب خود برای مطالعه و درس خواندن استفاده می‌کنید، بهتر است تعدادی گل و گیاه در آن قرار دهید.

گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب دو نفره

اتاق خواب زوجین باید به‌ گونه‌ای تزیین و آراسته شود که حس آرامش، صمیمیت و عشق را به آن‌ها القا کند. برای داشتن چنین اتاقی می‌توان از انواع اکسسوری‌ها استفاده کرد، اما بدون شک گیاهان آپارتمانی بیشترین تاثیر را روی سلامت جسمی و روانی زن و شوهر دارند.

گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب دو نفره

بهترین گیاهانی که زوجین می‌توانند در اتاق خواب مشترک خود قرار دهند عبارتند از:

1. اسپاتی فیلوم یا گل صلح (Peace Lily)

اسپاتی فیلوم یک گیاه تصفیه‌کننده هوا است که به خاطر داشتن گل‌های سفید و زیبا برای قرارگیری در اتاق خواب زوجین گزینه ایده آلی محسوب می‌شود. این گیاه همان‌طور که از نام آن مشخص است، استرس، اضطراب و انرژی‌های منفی را از بین می‌برد و با افزایش انرژی مثبت صلح و آرامش را وارد زندگی می‌کند.

گل صلح

گیاه صلح برای رشد به نور کم و غیرمستقیم خورشید نیاز دارد، با این حال نباید در محیط تاریک قرار بگیرد.

جالب است که بدانید این گیاه با خم کردن برگ‌های خود به سمت پایین زمان آبیاری را به شما اعلام می‌کند.  وقتی به گیاه آب می‌دهید، دوباره برگ‌ها به حالت طبیعی برمی‌گردند. علاوه بر وضعیت برگ‌ها، در زمان آبیاری باید سطح رویی خاک خشک باشد.

اگرچه اسپاتی فیلوم به راحتی رشد می‌کند، اما طول عمر زیادی ندارد و حدود سه تا چهار سال دوام می‌آورد؛ با این حال، در همین مدت کوتاه می‌تواند سموم مضر و آلاینده‌های موجود در هوا را از بین ببرد.

2. پیچک انگلیسی (English Ivy)

پیچک انگلیسی یا پاپیتال که در فارسی به آن عشقه می‌گویند، یک گیاه همیشه سبز و چند ساله است که  علاوه بر تزیین دیوارها می‌توان از آن به عنوان گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب استفاده کرد.

پیچک انگلیسی

این گیاه زیبا با برگ‌های قلبی شکل هوا را تصفیه می‌کند، سموم فرمالدئید، بنزن، زایلن و تولوئن را در محیط از بین می‌برد و علائم آلرژی را کاهش می‌دهد.

پیچک انگلیسی گیاه نسبتا کم دردسری است، اما باید از آن در برابر آفتاب سوزان تابستان و بادهای سرد زمستان محافظت کنید. پیچکی که داخل اتاق خواب نگهداری می‌شود، در تابستان به نور غیرمستقیم و در زمستان به نور مستقیم نیاز دارد. قبل از اینکه به این گیاه آب بدهید، صبر کنید  که سطح خاک کاملا خشک شود.

3. لاکی بامبو یا بامبو خوش‌ شانس (Lucky Bamboo)

لاکی بامبو در تصفیه هوا یا تمیزی محیط نقشی ندارد، اما اعتقاد بر این است که خوشبختی، خوش شانسی، سعادت، سلامتی و ثروت را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ به همین دلیل، می‌توان از آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی مناسب برای اتاق خواب زوجین نام برد.

گیاه لاکی بامبو

لاکی بامبو به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. اگر نور آفتاب به طور مستقیم به این گیاه بتابد، برگ‌های آن زرد می‌شوند. این گیاه به آب زیادی احتیاج ندارد، بنابراین بهتر است یک بار در هفته آن را آبیاری کنید.

4. ژربرا (Gerbera Daisy)

ژربرا گیاه دیگری است که می‌توان از آن برای اتاق خواب‌های دونفره استفاده کرد. این گیاه که به رنگ‌های مختلف وجود دارد، بومی آفریقای جنوبی است. از گیاه ژربرا به عنوان نماد عشق، خلوص و معصومیت نام برده می‌شود، یعنی همه چیزهایی که برای فضای اتاق خواب زوجین ضروری هستند.

گیاه ژربرا

استفاده از این گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب کار سخت و دشواری نیست. اگر نیازهای ژربرا را بشناسید، می‌توانید به راحتی در فضای خانه از آن نگهداری کنید.

گل‌های ژربرا وقتی در معرض نور کامل آفتاب قرار می‌گیرند، به خوبی رشد می‌کنند؛ اما نمی‌توانند گرمای شدید را تحمل کنند. در زمان آبیاری باید سطح خاک به اندازه 2/5 تا 5 سانتی‌متر خشک شده باشد. گیاه ژربرا هر هفته به حدود 2/5 سانتی‌متر آب نیاز دارد. در فصل زمستان باید آبیاری گیاه را به یک بار در ماه محدود کنید.

5. دراسنا بلالی (Corn Plant)

دراسنا بلالی بومی شرق آفریقا و به شکل یک درختچه است. اگر به درختچه‌های آپارتمانی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید یک گیاه ظریف و جمع و جور در اتاق خواب خود داشته باشید، می‌توانید به سراغ این گیاه بروید.

دراسنا بلالی گیاه مقاومی است؛ بنابراین، برای کسانی که زیاد سفر می‌کنند یا برای مدتی در خانه حضور ندارند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. این گیاه به نور کامل اما غیرمستقیم خورشید نیاز دارد و باید در فصل تابستان دو بار در هفته و در فصل زمستان یک بار در هفته آبیاری شود.

6. پتوس طلایی (Golden Pothos)

پتوس طلایی گیاه دیگری است که می‌توان از آن به عنوان گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب زوجین استفاده کرد. این گیاه بومی استرالیا، چین، ژاپن، اندونزی و هند است. پتوس هوای داخل خانه را تصفیه می‌کند، در فیلتر کردن فرمالدئید، مونوکسید کربن و بنزن موثر است و بوهای نامطبوع را از بین می‌برد.

پتوس طلایی

نور مستقیم خورشید و آبیاری زیاد باعث آسیب‌دیدگی پتوس می‌شوند. این گیاه را باید در محیط نیمه سایه قرار داد و برای آبیاری تا خشک شدن سطح رویی خاک صبر کرد.

7. لیدی پالم یا نخل راپیس (Lady Palm)

لیدی پالم گیاه دیگری است که می‌توانید از آن برای زینت بخشیدن به فضای اتاق خواب، به خصوص اتاق خواب زوجین، استفاده کنید. لیدی پالم هوا را تصفیه می‌کند و تنها گیاهی است که می‌تواند به کاهش سطح آمونیاک که در محصولات پاک‌کننده وجود دارد، کمک کند.

گیاه لیدی پالم

لیدی پالم نسبت به محیط‌های کم نور مقاوم است. مکان‌هایی که در طول روز حدود چهار یا پنج ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کنند و در مابقی ساعات روز از سایه برخور‌دارند، برای رشد این گیاه مناسب هستند.

لیدی پالم را باید زمانی آبیاری کنید که سطح خاک گلدان تقریبا به اندازه دو تا سه سانتی‌متر خشک شده باشد. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن می‌شود.

لیدی پالم در شرایط عادی اتاق به خوبی رشد می‌کند، بنابراین از قرار دادن آن در نزدیکی پنجره‌ها یا دریچه‌های تهویه مطبوع خودداری کنید.

8. گاردنیا (Gardenia)

گاردنیا از گیاهانی است که به مراقبت  نسبتا زیادی نیاز دارد، اما انتخاب آن به عنوان گیاه آپارتمانی قطعا ارزش وقت گذاشتن را دارد. این گیاه شکوفه‌های معطر و زیبایی دارد که همین امر آن را به یک گزینه محبوب برای اتاق خواب زوجین تبدیل کرده است.

گیاه گاردنیا

نور غیرمستقیم خورشید و خاک مرطوب بهترین محیط را برای رشد گاردنیا فراهم می‌کنند. اگر به این گیاه برای مدت طولانی آب ندهید، برگ‌های آن قهوه‌ای شده و می‌ریزند.

9. مونسترا یا برگ انجیری (Monstera)

یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری در اتاق زوجین، گیاه برگ انجیری است که به خاطر برگ‌های زیبایش شهرت پیدا کرده است. این گیاه همیشه سبز هم ظاهر چشم‌نوازی دارد و هم به تصفیه هوای اتاق کمک می‌کند.

گیاه مونسترا را باید در یک مکان پرنور که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد، قرار دهید؛ با این حال، بهتر است حداقل سالی یک بار آن را به فضای باز منتقل کنید تا رشد گیاه تقویت شود. گیاه مونسترا را هر یک تا دو هفته یک بار آبیاری کنید و اجازه دهید که بین دو نوبت آبیاری خاک آن کمی خشک شود.

مونسترا برای کودکان کم سن و سال و حیوانات خانگی مانند گربه و سگ سمی است. اگر فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارید، بهتر است از انتخاب این گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب خود اجتناب کنید.

10. نخل آرکا (Areca Palm)

نخل آرکا یک گیاه استوایی است که در هر محیطی قرار بگیرد، زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

نخل آرکا

این گیاه به خاطر نقشی که در تصفیه هوا و از بین بردن سموم مضر مانند بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن دارد، می‌تواند زینت‌بخش اتاق خواب باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که نخل آرکا یکی از بهترین گزینه‌ها برای حذف دی اکسید کربن از هوا محسوب می‌شود.

نخل آرکا را در مقابل نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید تا به خوبی رشد کند. این گیاه در فصل بهار و تابستان به آب نسبتا زیادی نیاز دارد، اما در فصل زمستان باید کمتر آبیاری شود.

گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب دخترانه

استفاده از گل و گیاه را نباید به اتاق نشیمن و پذیرایی یا اتاق زوجین محدود کرد. استفاده از گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب کودکان و نوجوانان باعث می‌شود که زندگی شادتر و سالم‌تری را تجربه کنند.

گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب دخترانه

اگر برای اتاق خواب فرزند دخترتان به دنبال گیاه مناسب می‌گردید، می‌توانید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

1. گیاه گل سنگ (Polka Dot Plant)

گیاه گل سنگ به دلیل ظاهر چشم‌نواز و برگ‌های رنگارنگش گزینه مناسبی برای اتاق خواب دخترانه به شمار می‌رود.

گیاه گل سنگ

نور مستقیم به برگ‌های گل سنگ آسیب می‌زند؛ به همین دلیل، بهتر است آن را در جایی قرار دهید که نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. بهترین زمان برای آبیاری این گیاه وقتی است که سطح خاک خشک می‌شود.

2. گیاه لیندا یا نخل دم اسبی (Ponytail Palm)

لیندا گیاهی زیبا با ظاهری خاص است که به دلیل شکل ظاهری ساقه و برگ‌هایش به نام نخل دم اسبی شناخته می‌شود، اما در حقیقت نخل نیست. لیندا گیاه بومی مناطق خشک آمریکای مرکزی و از تیره گیاهانی به نام مارچوبگان است.

گیاه آپارتمانی لیندا

اگر فرزندتان به استفاده از گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب علاقه دارد، لیندا از نظر مراقبت و نگهداری یکی از آسان‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. تزیین اتاق خواب با این گیاه به تصفیه هوا کمک می‌کند.

لیندا مکان‌های پرنور را ترجیح می‌دهد، اما نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد. این گیاه به آبیاری بیش از حد حساس بوده و می‌تواند هفته‌ها بدون آب زندگی کند. این گیاه را در فصل رشد هر یک تا دو هفته یک بار و در فصل زمستان ماهی یک بار در ماه آبیاری کنید.

3. بنفشه آفریقایی (African Violet)

بنفشه آفریقایی که در رنگ‌های متنوع شامل سفید، صورتی و بنفش دیده می‌شود، یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای اتاق خواب دخترانه است. این گیاه با گل‌های رنگی و زیبایش آرامش را برای فرزند شما به ارمغان می‌آورد.

بنفشه آفریقایی

نوری که به بنفشه آفریقایی تابیده می‌شود، نقش مهمی در حفظ سلامت و شادابی آن دارد. این گیاه به نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد و بهتر است آن را به طور مرتب بچرخانید تا دو طرف گیاه به اندازه مساوی نور دریافت کنند؛ در غیر این صورت، برگ‌های آن به سمت نور خم می‌شوند.

وقتی سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید، اما مراقب باشید که برگ‌های آن خیس نشوند.

4. فیلودندرون برگ قلبی (Heart Leaf Philodendron)

فیلودندرون گیاهی از خانواده شیپوریان است که شامل بیش از صد نوع گیاه با برگ‌های جذاب می‌شود. این گیاه به خاطر نقشی که در تصفیه هوای فضاهای بسته دارد، شهرت زیادی پیدا کرده است. یکی از انواع رونده فیلودندرون، فیلودندرون برگ قلبی است که برگ‌های چند رنگ به شکل قلب دارد.

برای نگهداری فیلودندرون در خانه باید آن را در کنار پنجره‌ قرار دهید تا نور زیاد و غیرمستقیم دریافت کند. بهترین زمان برای آبیاری این گیاه زمانی است که سطح رویی خاک خشک شده باشد.

5. آلوئه ورا (Aloe Vera)

آلوئه ورا یکی از بهترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا است. این گیاه اکسیژن را آزاد کرده و هوا را از سموم مختلف پاک می‌کند؛ در نتیجه، هوای اتاق فرزندتان تمیز شده و سطح استرس او کاهش می‌یابد که این امر باعث می‌شود شب‌ها راحت‌تر بخوابد.

آلوئه ورا

علاوه بر این، آلوئه ورا از جمله گیاهانی است که به توجه و نگهداری کمی نیاز دارد. این گیاه می‌تواند چند روز بدون آب زنده بماند. اگر فقط یک بار در هفته به آن آب بدهید، برای رشدش کافی است.

آلوئه ورا را نزدیک پنجره قرار دهید تا نور در حد تعادل به آن بتابد. نور زیاد یا کم باعث از بین رفتن برگ‌ها می‌شود.

گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب پسرانه

اتاق خواب پسرها هم نباید فاقد گل و گیاه باشد. گیاهان آپارتمانی زیر برای تزیین اتاق خواب پسرانه گزینه مناسبی به شمار می‌روند:

1. گیاه گندمی یا عنکبوتی (Spider Plant)

اگر به گل و گیاه علاقه‌مند هستید و به دنبال گیاه آپارتمانی برای اتاق  خواب فرزندتان می‌گردید، می‌توانید از گل گندمی برای تزیین اتاق او استفاده کنید. این گیاه با تصفیه هوای اتاق آلودگی‌های هوا را از بین می‌برد و به کاهش بوهای نامطبوع محیط کمک می‌کند.

گیاه گل گندمی

گیاه گندمی، گیاه مقاومی است که حتی اگر شرایط ایده آل برای آن فراهم نباشد، به حیات خود ادامه می‌دهد. این گیاه را نزدیک یک پنجره آفتاب‌گیر قرار دهید تا بتواند نور مستقیم خورشید را دریافت کند.

گیاه گندمی به فلوراید و کلر آب حساس است و باید با آب جوشیده (با دمای 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد) آبیاری شود.

فرنجمشک (Lemon Balm)

فرنجمشک یک گیاه دارویی است که به دلیل برگ‌های خوش‌رنگ و رایحه دل‌انگیزش می‌تواند آرامش را برای شما و فرزندتان به ارمغان بیاورد. چون رایحه فرنجمشک شبیه لیمو است، به عنوان لیموی خوشبو هم شناخته می‌شود.

گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب پسرانه

این گیاه برای رشد به نور نیاز دارد، اما برای اینکه دچار سوختگی نشود باید آن را دور از نور مستقیم آفتاب نگه دارید. آبیاری این گیاه باید به طور منظم و هر هفت تا ده روز یک بار انجام شود.

3. شامادورا الگانس یا نخل پارلور (Parlor Palm)

شامادورا الگانس یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل سازگاری با محیط‌های نسبتا کم نور و دماهای پایین بسیاری از افراد به نگهداری از آن علاقه دارند. این گیاه علاوه بر اینکه زیبا است، قدرت بالایی در تصفیه هوا دارد.

گیاه آپارتمانی مناسب برای اتاق خواب پسرانه

شامادورا الگانس به نور کمی نیاز دارد، اما محل نگهداری آن نباید تاریک باشد؛ بنابراین بهتر است در یک مکان پرنور و دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

از آبیاری بیش از حد این گیاه خودداری کنید، چون باعث از بین رفتن آن می‌شود. وقتی سطح رویی خاک به اندازه سه سانتی‌متر خشک شد، می‌توانید برای آبیاری اقدام کنید.

4. سرخس بوستون (Boston Fern)

سرخس بوستون گیاهی است که به دلیل تمیز کردن هوا و همچنین کم دردسر بودن انتخاب بسیار مناسبی برای اتاق خواب پسرانه محسوب می‌شود. این گیاه که بومی مناطق گرمسیر جنوب آمریکا است، با برگ‌های سبز رنگ خود به اتاق فرزندتان نشاط و آرامش می‌بخشد.

گیاه سرخس بوستون

وقتی گیاه سرخس در مقابل نور غیرمستقیم خورشید قرار می‌گیرد و هفته‌ای دو بار آبیاری می‌شود، بهتر رشد می‌کند. بین دو نوبت آبیاری باید سطح خاک کمی خشک شده باشد.

5. زاموفیلیا یا گیاه زی زی (ZZ Plant)

زاموفیلیا بومی مناطق گرم و خشک آفریقا و یکی از جذاب‌ترین و مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است. بر اساس تحقیقات، این گیاه با حذف سموم مختلف کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد و توانایی مغز انسان را برای یادگیری، تفکر و توجه افزایش می‌دهد.

زاموفیلیا یا گیاه زی زی

اگرچه این گیاه بدون نور هم دوام می‌آورد، اما نور غیرمستقیم برای رشد آن ایده آل است. زاموفیلیا به دلیل داشتن ریزوم‌های ضخیم در برابر خشکسالی مقاوم بوده و می‌تواند تا چند ماه بدون آب زنده بماند.

کلام پایانی

بعضی از افراد بر این باورند که داشتن گل و گیاه در اتاق خواب ایده خوبی نیست، با این حال اکثر کسانی که در اتاق خواب خود گیاه نگهداری می‌کنند با این نظر مخالف هستند. تحقیقات هم نشان می‌دهد که استفاده از گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب راهکار مناسبی برای تصفیه هوا، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب است.

شما جزء کدام دسته از افراد هستید؟ در اتاق خواب‌تان گل و گیاه چیده‌اید یا این کار را صحیح نمی‌دانید؟ اگر از گل و گیاه در اتاق خواب‌تان استفاده می‌کنید، ضمن نام بردن از آن‌ها، تجربه‌ خود را از تاثیری که روی زندگی‌تان داشته‌اند با ما و سایر خوانندگان ایده‌ آل مگ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

استفاده از گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب چه فوایدی دارد؟

گیاهان به تصفیه هوای اتاق کمک می‌کنند، سرعت بهبود بیماری‌ها را افزایش می‌دهند، به درمان آلرژی کمک می‌کنند، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند، تمرکز و توجه را تقویت می‌کنند و باعث بهبود کیفیت خواب می‌شوند.

چه گیاهانی برای اتاق خواب مناسب هستند ؟

از بهترین گیاهان برای اتاق خواب می‌توان به لیدی پالم، ژربرا، آلوئه ورا، نخل آرکا، پیچک انگلیسی، گاردنیا، بنفشه آفریقایی، نخل دم اسبی، زاموفیلیا و سرخس بوستون اشاره کرد.

کدام گیاهان برای اتاق‌های کم نور مناسب هستند؟

اگر اتاق خواب‌تان کم نور است، می‌توانید برای چیدمان آن از گیاهانی که به نور زیادی نیاز ندارند مثل گیاه گندمی، پتوس، لاکی بامبو، اسپاتی فیلوم و زاموفیلیا استفاده کنید.

امتیاز شما به این پست
منبع struttandparker pinkvilla housedigest
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x